e-novičke maj-junij 2014 Dragi bralci, pred vami je letošnja peta, tokrat dvojna številka e-Novičk Andragoškega centra Slovenije. Najobsežnejša številka do sedaj prinaša novice iz vseh vetrov. e-Novičke bodo v dvojni poletni številki izšle avgusta, po tem pa bodo z vami spet vsak mesec. Prijetno branje vam želim in sproščujoče poletne dni, Nevenka Kocijančič, izvršna urednica e-Novičk Domače novičke...........................................................................................................................................................3-6 Predstavite vašo izobraževalno ponudbo na spletni strani KAM PO ZNANJE......................................................................................3 Delavnica o retoriki in javnem nastopanju v Novem mestu ...................................................................................................................3 Delavnica o pripravi e-učnih gradiv in učnih pripomočkov v Kamniku.................................................................................................4 Delavnica o reševanju konfliktnih situacij v skupinah odraslih v Novi Gorici........................................................................................4 Ekspertne zunanje evalvacije .................................................................................................................................................................5 PIAAC Slovenija..........................................................................................................................................................6-8 Zbiranje podatkov v projektu PIAAC od marca do decembra 2014.......................................................................................................6 Priprava študij in analiz..........................................................................................................................................................................7 Mednarodno usposabljanje za obdelavo baze podatkov PIAAC ............................................................................................................7 PIAAC in kazalniki za spremljanje napredka 2020 ................................................................................................................................8 Teden vseživljenjskega učenja 2014.........................................................................................................................9-14 Gostovanje razstave Tedna vseživljenjskega učenja ..............................................................................................................................9 TVU 2014 smo slovesno odprli v Slovenj Gradcu .................................................................................................................................9 Priznanja za promocijo učenja in znanja odraslih za leto 2013 ............................................................................................................10 Letošnji andragoški kolokvij je bil mejnik v evropskem projektu........................................................................................................10 Učenje v skupnosti za osebno in skupno dobro ....................................................................................................................................11 'Z roko v roki' se da..............................................................................................................................................................................12 O potencialih ........................................................................................................................................................................................13 Povabilo na predavanje o pasteh čezmejnega (spletnega) nakupovanja...............................................................................................13 Mednarodno sodelovanje........................................................................................................................................14-21 V pripravi je nova evropska platforma za izobraževanje odraslih........................................................................................................14 Nekaj utrinkov z otvoritve globalne konference OCWC 2014 .............................................................................................................15 Mednarodna konferenca Grundtvig projekta European InfoNet Adult Education III...........................................................................15 Promocija Evropskega programa za učenje odraslih............................................................................................................................16 Sodelovanje 'neevropskih programskih' držav v programu Erasmus+ .................................................................................................17 Mednarodni andragoški simpozij posvečen profesionalizaciji andragoških delavcev ..........................................................................17 Parada učenja2014...............................................................................................................................................................................18 Dejavnosti sodelovalnega učenja na Nizozemskem .............................................................................................................................19 Kaj so povedali nosilci listza Evropske volitve? .................................................................................................................................19 Novo obdobje delovnih skupin pri Evropski komisiji: 2014-2015 ......................................................................................................20 Pomembne publikacije............................................................................................................................................21-22 Staranje v Sloveniji ..............................................................................................................................................................................21 Izšla je publikacija To je Slovenija - naše prvo desetletje v EU ..........................................................................................................21 Iz drugih virov..........................................................................................................................................................22-29 Izšlaje prva številka glasila ESREA Newsletter v letu 2014 ...............................................................................................................22 Posvet o gibanju Znaš, nauči drugega ..................................................................................................................................................22 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian institute for Adult Education Izšla je prva letošnja številka glasila UIL Nexus .................................................................................................................................23 Projekt CINAGE..................................................................................................................................................................................23 Deveta številka novic v projektu ForAge ............................................................................................................................................24 Izšla je druga številka InfoNet Newsletter ...........................................................................................................................................24 Izšla je druga dvojna številka glasila 20 minut v letu 2014..................................................................................................................25 Statistični podatki - osnovnošolsko in srednješolsko izobraževanje odraslih......................................................................................25 Izšlo je prvo glasilo GNLC ..................................................................................................................................................................26 Izšla je druga letošnja številka glasila ADEES ....................................................................................................................................27 Uspešno izvedena konferenca v organizaciji ZLUS ............................................................................................................................27 Predlog osmih priporočil EK za Slovenijo v 2014...............................................................................................................................28 ICAE je imenoval novo generalno sekretarko .....................................................................................................................................28 Kotiček je vaš ...........................................................................................................................................................29-43 Kaj so v Sloveniji študijski krožki in kdo so študenti? ........................................................................................................................29 Kako smo gradili kakovost v ŠCRM / GSŠRM Kamnik .....................................................................................................................30 Ali je radovednost res ubila mačko? ....................................................................................................................................................31 Je namen prostovoljstva učenje?...........................................................................................................................................................31 Obisk ekološke kmetije........................................................................................................................................................................32 Slovenska UTŽO je postala ustanovna članica Evropskega združenja DANET..................................................................................33 Otvoritev razstave likovnih skupin Društva U3 ...................................................................................................................................33 Študijski krožek Preplet........................................................................................................................................................................34 Šestdeset študentov in visokošolskih učiteljev obiskalo ljubljansko UTŽO ........................................................................................35 Predstavitev najstarejše socialno naselje na svetu za člane študijskega krožka ...................................................................................35 Uspešno izvedena delavnica Učenje za življenje..................................................................................................................................35 'Delni študij' - še huje kot 'izredni' .....................................................................................................................................................36 Člani žalske UTŽO učili šolarje joge, peke kruha, zeliščarstva, fotografiranja in tehnik slikanja........................................................37 Skupaj smo zasnovali čezmejni zemljevid tematskih poti na območju Brd, Kanala, Nove Gorice in Gorice......................................38 Posvet Ljubljana, urbani prostor in aspiracije starejših.........................................................................................................................38 Plod delavnic ustvarjalnega pisanja je publikacija Pišem ....................................................................................................................39 Končano usposabljanje mentorjev specialistov....................................................................................................................................40 O projektu Prostovoljno delo starejših.................................................................................................................................................40 Znaš, nauči drugega - medgeneracijsko učenje v parih........................................................................................................................41 Ljudska univerza Krško obeležila 55-letnico........................................................................................................................................41 Zaključili smo projekt Z menoj po mojem mestu.................................................................................................................................42 Ne prezrite ................................................................................................................................................................43-44 Zaključen je rok za Ključni ukrep 2 - KA2..........................................................................................................................................43 Potrjen je program Evropa za državljane za obdobje 2014-2020 ........................................................................................................ 43 Posveti, konference ..................................................................................................................................................44-45 Knjižnica ACS..........................................................................................................................................................45-46 Uporabljene kratice .................................................................................................................................................47-48 Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Izvršna urednica: Nevenka Kocijančič (T: 01 5842 595, E: nevenka.kocijancic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Nevenka Kocijančič | Računalniška postavitev: Nevenka Kocijančič | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. 2 DOMAČE NOVIČKE Predstavite vašo izobraževalno ponudbo na spletni strani KAM PO ZNANJE Andragoški center Slovenije (ACS) vabi izvajalce izobraževanja odraslih k objavi izobraževalne ponudbe za odrasle za šolsko leto 2014/2015 na spletni strani KAM PO ZNANJE - Pregled ponudbe izobraževanja odraslih (http://pregled.acs.si). S spletno stranjo že vrsto let informiramo najširšo in strokovno javnost o ponudbi formalnega in neformalnega izobraževanja in učenja odraslih. A C S • S I A E KAM P ZNANJ % http://pregled.acs.si V preteklem šolskem letu je svojo izobraževalno ponudbo na spletni strani predstavilo 245 raznovrstnih ustanov, ki so objavile preko 4.300 izobraževalnih programov s področja formalnega, zlasti pa neformalnega izobraževanja in učenja odraslih. Prevladovala so jezikovna in računalniška izobraževanja, bogata pa je bila tudi ponudba vsebin s področja osebnostne rasti, poslovnih ved ter komunikacijskih znanj in spretnosti. Na voljo sta dva načina prijave, in sicer prek: • spletnih obrazcev (za dostop do spletnih obrazcev se je potrebno na spletni strani registrirati) ali • tiskanih obrazcev. Prijave bodo potekale do konca junija, dopolnitve in posodobitve objavljenih podatkov pa bodo možne tudi med letom. Spletna objava izobraževalne ponudbe je brezplačna. Več informacij je na voljo na spletnem naslovu http://pregled.acs.si/prijava. Vljudno vabljeni k objavi. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Delavnica o retoriki in javnem nastopanju v Novem mestu Konec meseca marca smo za zaključeno skupino 17 strokovnih delavcev in notranjih predavateljev Razvojno izobraževalnega centra Novo mesto (RIC Novo mesto) izpeljali delavnico z naslovom Retorika in javno nastopanje - ogledalo naše poslovnosti. Predavateljica je bila zunanja sodelavka ACS, Irena Potočar Papež. Njen glavni namen je bil, pripraviti udeležence na bolj suveren in profesionalen nastop in s tem izboljšati njihovo izpostavljanje v javnosti. Udeleženci so se med usposabljanjem seznanili z veščinami javnega nastopanja, spoznali značilnosti besednega in nebesednega sporočanja ter različne načine obvladovanja treme pred javnim nastopanjem. 3 Kar 95 odstotkov udeležencev je bilo s podanimi vsebinami zelo zadovoljnih ali zadovoljnih, všeč jim je bilo, ker so bili ves čas dejavni. V evalvacijskih vprašalnikih so napisali, da so bile vsebine toliko bolj zanimive, ker so bile podkrepljene s praktičnimi primeri. Predavateljico so zelo pohvalili, doživeli so jo kot zelo dinamično osebo, z veliko pozitivne energije, ki jih je znala ves čas povezovati in skrbeti za to, da so se vsi v skupini počutili dobro. Organizatorju izobraževanja, ACS, so se zahvalili za priložnost, ki smo jim jo omogočili. Napisali so, da si podobnih usposabljanj in spopolnjevanj želijo tudi v prihodnje. Mag. Zdenka Birman Forjanič (zdenka.birman.forjanic@acs.si), ACS Delavnica o pripravi e-učnih gradiv in učnih pripomočkov v Kamniku 28. in 29. marca 2014 smo za zaključeno skupino učiteljev iz Gimnazije in srednje šole Rudolfa Maistra Kamnik (GSŠRM Kamnik) uspešno izpeljali 16-urno delavnico Priprava e-učnih gradiv in učnih pripomočkov. Delavnice se je udeležilo 13 učiteljev, izvajala sta jo zunanja sodelavca ACS, dr. Suzana Turk Strmšek in Radovan Krajnc. Udeleženci so se seznanili s samostojnim učenjem, učenjem na daljavo in e-učenjem, spoznali so zakonitosti priprave e-učnega gradiva, ki so ga drugi dan usposabljanja s pomočjo programa eXe tudi sami pripravili. Z izpeljano delavnico so bili zelo zadovoljni, dinamika teoretičnih podlag in dodanih izkušenj obeh predavateljev je bila po njihovem mnenju odlična, ravno prav je bilo aktivnega dela. Z obema predavateljema so bili zelo zadovoljni, ena udeleženka je napisala, da se je po dolgem času udeležila izobraževanja, za katerega bi si želela, da bi še kar trajalo, brez težav bi zdržala še dan ali dva in reševala konkretne primere. Mag. Zdenka Birman Foijanič (zdenka.bi rman.forj anic@acs.si), ACS Delavnica o reševanju konfliktnih situacij v skupinah odraslih v Novi Gorici Za zaključeno skupino 15 strokovnih delavcev in zunanjih predavateljev iz Ljudske univerze Nova Gorica (LUNG) smo 7. in 8. maja 2014 izpeljali delavnico Reševanje konfliktnih situacij v skupini odraslih udeležencev. Izobraževanje odraslih je področje, pri katerem se vsi, ki se z njim ukvarjamo, srečujemo z udeleženci, ki imajo različne cilje, vrednote in interese, kar je sicer normalen pojav, vendar pa lahko prav ta različnost privede tudi do konfliktnih situacij. Nastalim konfliktom se težko izognemo, lahko pa razvijemo določene sposobnosti obvladovanja konfliktov in prepričanje, da je razreševanje le-teh mogoče. V nasprotnem primeru lahko konflikti stresno vplivajo na naše zasebno in delovno življenje. K uresničevanju teh ciljev je v 16-urni delavnici sledila tudi predavateljica Sandra Bohinec Gorjak, zunanja sodelavka ACS. 4 Večina udeležencev je bila s samo izpeljavo in podanimi vsebinami zelo zadovoljna ali zadovoljna, razmerje med praktičnim in teoretičnim delom pa so ocenili kot ustrezno. Všeč so jim bile metode dela, ki jih je uporabljala predavateljica. Ves čas je prepletala teorijo s prakso, vključevala veliko samostojnega dela, dela v parih in skupini, tako da so bili udeleženci nenehno dejavni. Zato ne preseneča, da so bili z njo zelo zadovoljni, ocenili so jo kot osebnostno in strokovno izpopolnjeno, srčno in iskreno predavateljico, z veliko pozitivne energije. ACS so se zahvalili za dva lepa dneva, nekateri so med samim usposabljanjem spoznali, da se bodo morali za osebnostni razvoj zelo truditi. So pa zadovoljni, ker so dobili vpogled v teorijo in opravili ravno pravo mero praktičnega dela, da so spoznali, kako s tem nadaljevati v prihodnje. Mag. Zdenka Birman Foijanič (zdenka.birman.forjanic@acs.si), ACS Ekspertne zunanje evalvacije Na ACS bomo v letu 2014 že tretjič izpeljali ekspertne zunanje evalvacije v izobraževanju odraslih, ki bodo dopolnile procese notranjega presojanja kakovosti oz. samoevalvacije v izobraževalnih organizacijah. Na ta način bodo organizacije pridobile zunanjo povratno informacijo o kakovosti dela na izbranih področjih, vključno s priporočili za nadaljnji razvoj. Tudi letos bodo ekspertne zunanje evalvacije obravnavale dve področji kakovosti, in sicer notranji sistem presojanja in razvijanja kakovosti ter podporo udeležencem pri izobraževanju. V letošnjo izvedbo so vključene tri organizacije, ki so bile izbrane na javnem povabilu k sodelovanju: • Zasavska lj udska univerza Trbovlj e, • Zavod za izobraževanje in kulturo Črnomelj, • Center za dopisno izobraževanje Univerzum. Ekspertne zunanje evalvacije bodo izvedle ekspertne zunanje evalvatorice, ki so izkušnje pridobile že v pilotni izvedbi v letu 2012, lani pa jih tudi nadgradile. Prvo srečanje za izobraževalne organizacije smo izvedli 22. maja 2014, kjer smo se pogovorili o izhodiščih, namenu in poteku ekspertne zunanje evalvacije. Obravnavali smo obe področji kakovosti in 5 merila, ki bodo predmet zunanje evalvacije. Posebno pozornost smo namenili vodilu za pripravo samoocene kakovosti izobraževalne organizacije. Organizacije bodo samoocene kakovosti pripravile do avgusta 2014. V jeseni bomo izvedli dodatno spopolnjevanje za ekspertne zunanje evalvatorice, nato pa bo sledila sama izvedba ekspertnih zunanjih evalvacij. Več o ekspertni zunanji evalvaciji si lahko preberete na spletni strani EZE. Aleksandra Radojc (aleksandra.radojc@acs.si), ACS PIAAC SLOVENIJA Zbiranje podatkov v projektu PIAAC od marca do decembra 2014 V okviru raziskave Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih (Programme for International Assessment of Adult Competences - PIAAC) zdaj že tretji mesec poteka anketiranje odraslih v starosti od 16 do 65 let na območju celotne Slovenije. Izvaja ga okoli 40 usposobljenih in pooblaščenih zunanjih sodelavcev ACS. Podatke bomo zbirali do decembra 2014 oziroma dokler ne bomo anketirali 5.000 odraslih. Zavedamo se, da je za sodelovanje odraslih v projektu ključnega pomena tudi to, da so dobro in pravilno obveščeni o pomenu in ciljih projekta za Slovenijo. Z namenom obveščanja in informiranja najširše javnosti o projektu PIAAC je bila v sodelovanju z Nacionalno koordinacijo PIAAC, ki deluje na Ministrstvu za izobraževanje, znanost in šport (MIZŠ), organizirana novinarska konferenca (na fotografiji). Sklical jo je minister dr. Jernej Pikalo, 18. marca 2014, udeležili pa so se je resorni ministri za delo, kulturo, kmetijstvo, infrastrukturo in prostor ter državna sekretarka na ministrstvu za notranje zadeve in predstavnica direktorata za zdravstveno varstvo. Široka podpora resornih ministrov in njihovih predstavnikov nacionalnemu projektu PIAAC je odmevala tudi v številnih javnih medijih (TV Odmevi, Delo, Večer, itd). Strokovno javnost informiramo o projektu ob različnih priložnostih. Nazadnje je podrobneje spregovorila o vlogi projekta PIAAC Elvira Šušmelj, v. d. generalne direktorice Direktorata za srednje in višje šolstvo ter izobraževanje odraslih, na zaključni konferenci triletnega projekta Razvoj pismenosti ter ugotavljanje in priznavanje neformalnega učenja od 2011 do 2014, ki je bila 20. marca 2014 v Ljubljani. Zaključne konference z naslovom Razvijamo temeljne zmožnosti odraslih in odkrivamo skrito znanje, se je udeležilo več kot 150 izobraževalcev odraslih, načrtovalcev politike in udeležencev v izobraževanju odraslih. Strokovno javnost obveščamo o poteku projekta prek kratkih prispevkov v e-Novičkah, prispevkov v strokovnih domačih in tujih revijah ter prek projektne spletne strani: http://piaac.acs.si. Mag. Estera Možina (ester.mozina@acs.si), ACS Priprava študij in analiz Izvedba glavne raziskave in zbiranje podatkov na terenu je le ena od nalog v okviru projekta, v katerem sodeluje konzorcij partnerskih ustanov (ACS, Statistični urad RS - SURS ter Univerza v Ljubljani z Ekonomsko fakulteto, Fakulteto za družbene vede in Filozofsko fakulteto - FF). V konzorciju PIAAC v Sloveniji deluje skupina 25 raziskovalcev, ki je že v letu 2013 pričela pripravljati teoretske podlage za tematske študije in analize. Raziskovalci delajo na skupaj desetih različnih tematskih študijah, ki bodo služile za aplikacijo pridobljenih rezultatov za priporočila za načrtovalce politik, za razvoj in nadgradnjo priporočil za nadaljnji razvoj programov izobraževanja, za oblikovanje nacionalnih kazalnikov za spremljanje napredka področja z vidika mednarodnih primerjav. Glede na tematike študij bodo načrtovane analize omogočile pripravo priporočil za načrtovalce politik z več vidikov, in sicer: • vključevanja v vseživljenjsko učenje, • zahtev delovnih mest, • predlogov za odpravljanje neusklajenosti izobraževalne politike in politike trga dela, • predlogov za povečanje usklajenosti aktivne politike zaposlovanja, skladnega regionalnega razvoja in razvoja podeželja z izobraževalno politiko, vključno z IKT. Skupina petih raziskovalcev iz konzorcija se je v maju 2014 v Pragi udeležila usposabljanja za uporabo baz podatkov PIAAC, ki ga organizira mednarodni konzorcij. Več o tem lahko preberete v nadaljevanju. Mag. Estera Možina (ester.mozina@acs.si), ACS s/l PIAAC Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih Mednarodno usposabljanje za obdelavo baze podatkov PIAAC Med 13. in 15. majem 2014 smo se nekateri sodelavci raziskave PIAAC udeležili mednarodnega usposabljanja za analizo baze podatkov PIAAC v Pragi. Usposabljanje je organiziralo češko Ministrstvo za izobraževanje, Center za mednarodno sodelovanje v izobraževanju v sodelovanju z Uradom za testiranje v izobraževanju (Educational Testing Service - ETS) in mednarodnim inštitutom IERI. Vodil ga je ugledni mednarodni strokovnjak dr. Eugenio Gonzales, ki sodeluje pri raziskavah PISA in TIMMS. Srečanja se je udeležilo 28 udeležencev iz osmih držav (Avstralija, Avstrija, Češka, Finska, Francija Norveška, Slovaška in Slovenija). Namenjeno je bilo raziskovalcem, ki sodelujejo v projektu PIAAC in pri 7 delu potrebujejo ogrodje, ki presega zgolj deskriptivne vidike in omogoča kompleksnejše ter poglobljene analize podatkov. Delo je temeljilo na konkretnih temah/problematikah, ki smo jih izbrali udeleženci. Temeljni cilji delavnice so bili: • seznaniti udeležence s kompleksno bazo podatkov, ki jo zagotovi raziskava PIAAC, in z možnostmi za obdelavo podatkov; • približati strukturo metodologije in mednarodnega ocenjevanja (merjenja kompetenc); • predstavitev programske opreme, ki omogoča statistične izračune in analizo kompleksnejših podatkov raziskave PIAAC; • usposobiti udeležence za uporabo kompleksne podatkovne strukture in delo z drugimi programskimi opremami. Posebna pozornost je bila namenjena pregledu nad celotno bazo podatkov PIAAC, analizi metodološkega inštrumentarija, načinu vzorčenja in opredelitvi značilnosti vzorca pri interpretaciji podatkov, uporabi metode za analizo podatkov IDB, evalvaciji statističnih značilnosti vzorca in dela z odvisnimi in neodvisnimi vzorci in kompozitnimi statistikami ter izvedbi želene obdelave podatkov glede na interes posameznih raziskovalcev. Dr. Eugenio Gonzales, sodelavec raziskovalnega inštituta IERI, je predstavil pomen postopkov vzorčenja v raziskavi in kako ti vplivajo na pogoje analize in interpretacijo baze podatkov PIAAC. Udeleženci smo se seznanili tudi s posebnimi orodji, ki so izdelana posebej za analizo baze PIAAC in raziskovalcem olajšajo delo, ter se posvetovali o bolj specifičnih vprašanjih. Mag. Jasmina Mirčeva (jasmina.mirceva@,acs.si), dr. Petra Javrh (petra.javrh@acs.si), ACS PIAAC in kazalniki za spremljanje napredka 2020 Evropska komisija (EK) podpira izvajanje raziskave PIAAC v državah članicah tudi denarno. Imenovala je posebno ekspertno delovno skupino za kompetence odraslih (Expert Group on Adult Skills), ki deluje v okviru Stalne skupine za kazalnike in ciljne vrednosti, namenjene spremljanju napredka v izobraževanju in usposabljanju (Standing Group on Indicators and Bencmarks). V delovno skupino so kot predstavniki članic imenovani strokovnjaki s področja izobraževanja in usposabljanja (Slovenijo predstavlja mag. Estera Možina). Delovna skupina se bo sestajala do poletja 2014, njena naloga pa je, da pripravi strokovne podlage za razvoj kazalnikov s področja kompetenc odraslih na podlagi baz podatkov PIAAC. V okviru programa Izobraževanje in usposabljanje 2020 je predlaganih 9 novih kazalnikov za spremljanje napredka, med njimi tudi nov kazalnik za kompetence odraslih. Mag. Estera Možina (ester.mozina@acs.si), ACS 8 TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA 2014 Gostovanje razstave Tedna vseživljenjskega učenja Elazstava Tedna vseživljenjskega učenja (TVU) Praznik učenja je v zadnjih dveh mesecih gostovala na več prizoriščih: • Regijsko študijsko središče Celje, koordinator TVU, je maja organiziral postavitev v nakupovalnem središču Citycenter v Celju (na fotografiji). Tam je potekala promocija vseživljenjskega učenja in predstavitev partnerskih organizacij, ki jih je Regijsko študijsko središče povezalo v TVU; • nekaj razstavnih panojev smo prikazali tudi na 18. andragoškem kolokviju, ki ga je v svojih prostorih 29. maja 2014 gostilo MIZŠ; • ves mesec junij je razstava na ogled v prostorih Centra za poslovno usposabljanje pri Gospodarski zbornici Slovenije. Napovedujemo pa že naslednje prizorišče, kjer si boste lahko ogledali predstavitvene panoje: od sredine avgusta do sredine septembra bo razstavo gostil Unesco klub Cerklje ob 20. obletnici občine Cerklje na Gorenjskem. Vabljeni! Erika Brenk (nrika.brnok@acs.si), ACS TVU 2014 smo slovesno odprli v Slovenj Gradcu Odprtje TVU smo leta 2006 prvič prenesli iz Ljubljane na lokalno raven z željo, da festival učenja še bolj približamo najširši javnosti. Prvič so slovesnost gostili na Jesenicah, zatem v Postojni, Mariboru, Novem mestu, Radečah, Žalcu, Murski Soboti in v Novi Gorici. Lanska izkušnja s slovenjegraško Parado učenja (PU) ter večletno uspešno sodelovanje z MOCISom, Centrom za izobraževanje odraslih Slovenj Gradec, sta porodila zamisel, da nacionalno odprtje TVU 2014 izpeljemo na Koroškem. MOCIS je skupaj s številnimi parterji v četrtek, 8. maja, praznovanju učenja namenil ves dan. Ob 11. uri so na Trgu svobode govorci, med njimi župan, Andrej Cas, ter državni sekretar na MIZŠ, Aljuš Pertinač, odprli slovenjegraško PU (na fotografiji), ki je potekala vse tja do poznih popoldanskih ur. Ob 12. uri so se udeleženci preselili v Kulturni dom na dvourno slovesnost, kjer je bilo podeljenih pet novih priznanj za promocijo učenja in znanja odraslih. Program, ki ga je spretno povezovala Barbara Polutnik Brusnik, pa so sestavljali tudi nagovori gostiteljev in gostov. S širino in neposrednostjo svojega nastopa je še posebej navdušil prof. dr. Radovan Stanislav Pejovnik (na fotografiji) iz Slovenske nacionalne komisije za Unesco, častne pokroviteljice TVU 2014. Prireditev so oplemenitili glasbeni nastopi Mešanega pevskega zbora MISMOMI Gimnazije - ŠC 9 Slovenj Gradec pod vodstvom Almire Rogina ter Tria Rogina. Več o prireditvi, ki je v dvorano privabila okrog 300 udeležencev, s PU pa jih nagovorila še mnogo več, si lahko ogledate na spletni strani odprtja ter na FB strani TVU, kaj več pa bomo skupaj z MOCIS objavili v drugi izdaji TVU novičk. Za zdaj naj sklenemo z ugotovitvijo, da so nas Slovenjegradčani z njihovo pregovorno gostoljubnostjo in bogatim programom preprosto navdušili. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Priznanja za promocijo učenja in znanja odraslih za leto 2013 Priznanja podeljujemo predvsem z namenom, da bi izpostavili dobre učence in učitelje. Iz populacije izluščimo posameznike, skupine in organizacije, ki z učenjem, ali s spodbujanjem učenja, doprinašajo k osebni rasti in razvoju skupnosti. Te ambasadorje učenja, kot jih tudi imenujemo, posnamemo, pripravimo njihove portrete, njihovo življenje in dejanja v kar najboljšem zaporedju ničel in enic zamrznemo v času in jih tako lahko postavimo na ogled najširši javnosti, od njih oddaljeni v času in prostoru. Ekipa, ki portrete pripravlja, ni prva, ki to energijo nagrajencev začuti. Najprej jih mora opaziti nekdo, ki jih prijavi na razpis. Izmed prijavljenih komisija izbere pet dobitnikov. Za leto 2013 so to Marija Imperl iz Radeč, Jasmina Levičar iz Prevoija, Mirjana Šibanc iz Velenja, Študijski krožek Med zgodovino in sodobnostjo iz Tolmina in Kolektor Group d.o.o. iz Idrije. Šele zatem lahko začnemo odgovorno delo snovanja zgodbe in, verjemite, iz petnih žil se trudimo, da bi čarovnijo, ki jo premorejo nagrajenci, prenesli v večnost s portreti. Najprej zato, da bi izkazali spoštovanje nagrajencem samim, pa tudi zato, da bi z njihovim zgledom v gledalcih vzbudili željo po učenju in delovanju ter ponudili dokaze, da znanje in povezovanje z ljudmi spreminja življenje na bolje. Vas zanima kako? Naj vas prepriča animacijski video Kaj obenem ...?. Vabimo vas, da raziščete vaše okolje in nas opozorite na posameznike, skupine in organizacije, ki bi jih veljalo pokazati. In učite se od naših ambasadorjev. Učite se na kakršen koli način. Pomaga. Darijan Novak (darijan.novak@acs.si), ACS Letošnji andragoški kolokvij je bil mejnik v evropskem projektu Širše ozadje 18. andragoškega kolokvija je projekt Uresničevanje prenovljenega Evropskega programa za učenje odraslih 2012-2014 (EPOU) v Sloveniji, v katerem smo lani in letos izpeljali Parado učenja - dneve učečih se skupnosti, poskusno opredelili učečo se skupnost ter izdelali štiri video-publikacije. Vse tri skupine projektnih dejavnosti so bile na kolokviju predstavljene. Evropska komisija 10 O omizju, na katerem so se zbrali soustvarjalci videa Z roko v roki (na fotografiji), smo s tematiko učečih se skupnosti zaokrožili video-produkcijo primerov zgledne prakse slovenskega izobraževanja odraslih. Film Priložnosti so! predstavlja implementacije programa za usposabljanje brezposelnih, ki temeljijo na partnerstvih zainteresiranih deležnikov na lokalni ravni. Film Stkane zgodbe je pripoved o zagotavljanju priložnosti odraslim, da razvijejo temeljne zmožnosti, znanja ter oblike pismenosti na podeželju pa tudi o krepitvi medgeneracijskega sodelovanja in partnerstev na lokalni ravni. Video Svetovanje za znanje poudarja pomen zagotavljanja vsestranskih in lahko dostopnih sistemov informiranja in svetovanja ter vrednotenja neformalnega in priložnostnega učenja. Vsi štirje filmi s številnimi primeri, pogosto temelječimi na dobitnikih priznanj za promocijo učenja in znanja, so povezani z nastajanjem sredin, kjer so strokovna prizadevanja presežena s partnerstvi, medosebnimi in večgeneracijskimi odnosi, trajnostno naravnanim sodelovanjem in drugimi vidiki, ki dajejo slutiti, da gre za začetke drugačne kulture bivanja. V konceptualni zasnovi kolokvija smo jo poimenovali s sloganom Življenje kot učenje. Dozdajšnje izpeljave Parad učenja -dnevov učečih se skupnosti so ta razvoj le še podprle in vse kaže, da ga bodo tudi v prihodnje utrjevale. V letu 2015 (če bo EK naš predlog projekta potrdila) bomo prešli na nove vsebine, povezane s pospeševanjem temeljnih zmožnosti odraslih. Tudi te bomo podprli z video-govorico. Več o tem boste izvedeli proti koncu leta. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Učenje v skupnosti za osebno in skupno dobro Tema osrednjega strokovnega dogodka TVU 2014, ki ga je ACS uspešno izvedel 29. maja 2014 v veliki dvorani MIZŠ, je bila Učeče se skupnosti - praksa, pojmovanje, potenciali. Program je povezovala mag. Zvonka Pangerc Pahernik, vodja promocijskega in informacijskega središča na ACS. Nastopilo je šest plenarnih govorcev in štirinajst sodelujočih v dveh omizjih - eni z daljšimi, drugi s krajšimi prispevki. Srečanje sta odprla Boštjan Rozman Zgonc, vodja Sektorja za višje šolstvo in izobraževanje odraslih na MIZŠ, in mag. Andrej Sotošek, direktor ACS. V treh vsebinskih sklopih smo se dotaknili vprašanj, kaj so učeče se skupnosti, kako se kažejo, zakaj se oblikujejo in kaj je njihov namen. Za uvod je bil premierno predvajan film z naslovom Z roko v roki -Učenje v skupnosti za osebno in skupno dobro s posebnim poudarkom na predstavitvi skupnostnega učenja, ki smo ga zasnovali v promocijskem in informacijskem središču ACS, Slavica Borka Kucler in Ajda Turk, zunanji sodelavki ACS, pa sta napisali še scenarij. Predstavitvi filma je sledila okrogla miza, ki jo je vodila Ajda Turk, na njej pa so nekateri sooblikovalci filma s pronicljivimi izjavami in predanostjo svojemu delu predstavili svoje poglede in razpravljali z udeleženci. Teoretične poglede na opredelitev in pojavne oblike učečih se skupnosti sta predstavila dr. Zoran Jelenc (Andragoško društvo Slovenije - ADS) in dr. Nevenka Bogataj (ACS). V tretji sklop izzivov in potencialov za razvoj učečih se skupnosti nas je popeljal Darijan Novak (ACS) z informacijami o položaju Slovenije v 11 raziskavi Evropski kazalniki vseživljenjskega učenja - ELLI (The ELLIIndex Europe 2010. ELLI European Lifelong Learning Indicators. Making Lifelong Learning Tangible). Izsledke raziskave o izobraževanju starejših v urbanih in ruralnih skupnostih sta povzeli dr. Sonja Kump in dr. Sabina Jelenc Krašovec (FF Univerze v Ljubljani). Kot zadnja plenarna govorka nas je navdušila dr. Anica Mikuš Kos, ki je z nami delila nekaj navdihujočih spoznanj svoje dolgoletne prakse o pomenu prostovoljstva za spodbujanje skupnostnega učenja medgeneracijskega sodelovanja ter razvijanja kakovosti življenja v lokalni skupnosti. V zaključnem omizju (na fotografiji) smo prisluhnili nekaterim nosilcem PU ter se dotaknili morebitne vloge teh dogodkov pri spodbujanju razvoja učečih se skupnosti. Dogodka se je udeležilo nekaj več kot 70 udeležencev iz različnih izobraževalnih in državnih ustanov, ki so pohvalili tako vsebinsko kot organizacijsko izvedbo dogodka. Na spletni strani kolokvija najdete program, prispevke, avdio posnetke in fotografske utrinke z dogodka. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Prvi sklop 18. andragoškega kolokvija smo pričeli s premierno projekcijo filma Z roko v roki - Učenje v skupnosti za osebno in skupno dobro. Za vse je bil to poživljajoč trenutek - spoznati tiste dobre prakse v Sloveniji, ki delujejo kot prave učeče se skupnosti. V Radovljici in Črnomlju skupnost pripomore k vključevanju posameznikov - mladih, priseljencev, v socialno okolje, medtem ko v Solčavi in Radečah posamezniki tvorijo skupnost, ki s skupnim učenjem tvorijo uspešne projekte in zgodbe, ki so prepoznane navzven. Projekciji je sledilo omizje z nekaterimi protagonisti filma. Slišali smo, kako je prišlo do zasnove filma, kaj so značilnosti holistične pedagogike, zakaj so mladi »izjemni ljudje z izjemnimi talenti« in na kakšen način se sami vključujejo v lokalne aktivnosti. Beseda je tekla tudi o pomenu stika z naravo in študijskih krožkih kot načinu povezovanja ljudi v lokalni skupnosti. V nadaljevanju je sledila razprava z udeleženci kolokvija, ki so podali pobude, mnenja, vprašanja, ki se dotikajo učenja v skupnosti. Kakšen mora biti posameznik, ki zna združiti ljudi, ideje, da lahko pride do rezultatov in udejanjanja idej, ki nastanejo v skupnosti? To je bilo vprašanje, s katerim smo udeležence pospremili v prvi odmor kolokvija. Celotni prispevek si lahko preberete tukaj. Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS 'Z roko v roki' se da *} ti » I a = L- > 12 O potencialih V tretjem sklopu Potenciali smo nastopili: Darijan Novak, dr. Sonja Kump in dr. Sabina Jelenc Krašovec, dr. Anica Mikuš Kos ter organizatorji PU, ki so v omizju predstavili dogajanja na različnih prizoriščih po Sloveniji. Sam sem želel v kratki predstavitvi (Izhod v sili poišči na kraju samem) opozoriti na slabe rezultate Slovenije v raziskavi Evropski kazalniki vseživljenjskega učenja - ELLI (The ELLI Index Europe 2010. ELLI European Lifelong Learning Indicators. Making Lifelong Learning Tangible) prav na področju učenja za sožitje v skupnostih. Naša vrednost znaša 35,48, kar pomeni 17. mesto v EU. Med najslabšimi v Evropi smo na področju tolerance, zaupanja in odprtosti ter po udeležbi v dejavnem državljanstvu. Profesorici Sonja Kump in Sabina Jelenc Krašovec sta v prispevku z naslovom Izobraževanje starejših v urbanih in ruralnih skupnostih predstavili raziskovalni projekt Oskrba starejših v skupnosti v Sloveniji. Navajam le nekaj predlogov, ki sta jih nanizali ob koncu: • izobraževanja starejših ne smemo pojmovati kot strošek temveč kot možnost vplivanja na blaginjo skupnosti, • potrebno je upoštevati učne potrebe starejših, • lokalne skupnosti bi morale prevzeti odgovornost za zagotavljanje možnosti izobraževanja starejših, • ponuditi je treba bolj raznolike in dostopne možnosti izobraževanja, ki naj bi bile blizu doma. In še in še. Dr. Anica Mikuš Kos iz Slovenske filantropije je z nami delila svoje osebno razmišljanje o učenju in znanju. Še vedno se uči pri svojih skoraj osemdesetih letih. Uči se od vnukov, skupnosti, interneta, izobraževalnih oddaj. Do znanja ima erotični odnos, ki je krasota sama po sebi in ni le kognitivna, ampak tudi emocionalna in psihosocialna kategorija. Znanje lahko pomaga ljudem v stiski, zato meni, da ga vse premalo ponujamo kot obliko pomoči. Darijan Novak (darijan.novak@acs.si), ACS Povabilo na predavanje o pasteh čezmejnega (spletnega) nakupovanja ACS in Evropski potrošniški center (EPC), ki deluje v okviru Ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo ter letos sodeluje v TVU, vas vabita na predavanje Čezmejno (spletno) nakupovanje -od težave do rešitve, ki bo v četrtek, 19. junija 2014, med 10. in 12. uro v seminarski sobi ACS (2. nadstropje), Šmartinska 134 a, v Ljubljani. EPC Slovenija je od leta 2006 del evropske mreže ECC net, ki deluje pod okriljem EK. Mrežo sestavljajo centri iz vseh držav članic EU, pridružena pa sta tudi centra iz Norveške in Islandije. 13 Namen mreže je prispevati k večji varnosti in zaupanju potrošnikov pri čezmejnem nakupovanju v EU. Centri po Evropi seznanjajo potrošnike o njihovih pravicah pri čezmejnem nakupovanju v EU, možnih načinih reševanja pritožb ter postopkih reševanja morebitnega spora s tujim trgovcem. EPC pomaga tudi tako, da posreduje pri ponudniku blaga ali storitev in poskuša doseči mirno rešitev spora. Kadar ta ni mogoča, seznanja in usmerja stranki k možnim oblikam zunajsodnega reševanja sporov in nudi pomoč v omenjenih postopkih. Poleg ustreznih ukrepov za zaščito potrošnikov so pomembni tudi dejavnosti in ukrepi za čim boljšo ozaveščenost in informiranje potrošnikov: o pravicah, ki jih imajo, s priporočili pa tudi z opozarjanjem na potrebno previdnost pri nakupovanju. Na ta način se lahko potrošnik kljub vedno novim izzivom in neznankam na trgu marsikateri nevšečnosti izogne. Na ravni EU je letošnje leto na področju politik varstva potrošnikov posvečeno evropskim potrošnikom v digitalni dobi, saj je vprašanje o pravicah potrošnikov na spletu vedno znova aktualno. Ali jih dovolj poznamo, jih znamo uveljaviti, imamo učinkovito zakonodajo, kako še izboljšati varnost na spletu, kako se izogniti prevaram? To so vprašanja, na katera bodo poskušali odgovoriti predstavniki EPC Slovenija. Predavanju, ki bo trajalo eno uro, bo sledila razprava. Prijavite se lahko Mateji Pečar (E: mateja.pecar@acs.si) do torka, 17. junija. Informacije o lokaciji dogodka najdete tukaj. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS MEDNARODNO SODELOVANJE V pripravi je nova evropska platforma za izobraževanje odraslih ropska platforma za izobraževanje in učenje odraslih (Electronic Platform for Adult Learning in Europe -EPALE) je nova pobuda, ki jo uvaja EK, da bi spodbujala k višji kakovosti izobraževanja odraslih v Evropi. Dostopna bo učiteljem, vodjem usposabljanj in prostovoljcem, pa tudi oblikovalcem politik, akademikom in raziskovalcem izobraževanja odraslih. Cilj platforme EPALE je, da postane glavno spletno stičišče za izobraževanje odraslih v Evropi, saj bodo na voljo različne mreže za povezovanje, razprave in izmenjavo dobrih praks. Na enem mestu bodo objavljeni tako evropski kot nacionalni dogodki, novice ter strokovni članki o izobraževanju, ki bodo uporabnikom omogočali dostop do najnovejših politik in razprav s tega področja. Platforma EPALE bo večjezična in bo odprta za vse člane, kar pomeni, da se bodo uporabniki lahko povezali z drugimi strokovnjaki, izvajalci in prostovoljci v izobraževanju odraslih iz vse Evrope. Vsaka sodelujoča država bo v platformo prispevala informacije, dogodke, vire itd. Urša Bajželj (info@cmepius.si), CMEPIUS 14 Nekaj utrinkov z otvoritve globalne konference OCWC 2014 Konferenca z naslovom Open Education for a Multicultural World - OCWC GLOBAL (Odprto izobraževanje za multikulturni svet), je potekala od 23. do 25. aprila 2014 v Ljubljani. Organizirali so jo Open Coursware Consortium, K4A - knowledge for all in Inštitut Jožef Štefan (IJS). Ob otvoritvi konference je dr. Jernej Pikalo, minister za izobraževanje, znanost in šport, predstavil pobudo Odprimo Slovenijo z izobraževanjem (Opening up Slovenia). Cilj pobude, ki je v skladu s sporočilom EK Odpiranje izobraževanja: inovativno poučevanje in učenje za vse z novimi tehnologijami in prosto dostopnimi učnimi viri, je, da bi v Sloveniji povezali in strukturirali procese na področju odprtih virov izobraževanja ter da bi Slovenija postala prva vzorčna država na področju razvoja odprtega izobraževanja. Informacije o pobudi so na spletni strani K4A, novica o otvoritvi pa na spletni strani MIZŠ. Evropska komisarka za izobraževanje, kulturo, večjezičnost in mladino, Androulla Vassiliou, (na fotografiji) je poudarila, da so novi načini poučevanja in učenja ključni za ekonomsko rast v Evropski uniji (EU). Zato je potrebno spodbuditi vlade, da bodo podpirale inovacije in usposabljanje učiteljev za uporabo sodobne IKT. Dr. Mitja Jermol z IJS je povedal, da je pobuda Opening up Slovenia ponudba Slovenije, da bi bila testna država za razvoj, testiranje in uporabo dobrih praks na področju odprtega izobraževanja. Panelni del konference je zaključil Fred Mulder, direktor Sektorja za prosto dostopne izobraževalne vire pri Unescu. Prispevki s konference so na voljo na spletni strani konference. Margerita Zagmajster (margerita.zagmaj ster@acs.si), ACS Mednarodna konferenca Grundtvig projekta European InfoNet Adult Education III V Pragi je med 6. in 9. majem 2014 potekala druga mednarodna konferenca Grundtvig projekta Evropski InfoNet o izobraževanju odraslih III (European InfoNet Adult Education III). Splošni cilj projekta, ki poteka od oktobra 2012 do septembra 2015, je vzdrževati celovit informacijski portal o izobraževanju odraslih v Evropi. To vključuje izmenjavo informacij o dobrih praksah v sodelujočih državah in o evropskih projektih v izobraževanju odraslih. ACS sodeluje v projektu kot partner, in sicer v vlogi dopisnika, prispeva pa tudi k širjenju informacij, povezanih z delovanjem InfoNeta. Evropski InfoNet o izobraževanju odraslih je pričel delovati pred desetimi leti. Od takrat se je razvil v pomembno omrežje, ki ima predstavnike v skoraj vsaki državi v EU in okrog 5.000 rednih bralcev. InfoNet na svoji strani portala vsak teden objavlja dva ekskluzivna novinarska članka o izobraževanju odraslih. Teme vključujejo nove pristope v različnih evropskih državah, poročila iz ozadja in novice iz evropskih organov, poročila projektov, primere dobrih praks ter članke s področja znanosti in raziskav. Prispevke pripravlja mreža približno 40 dopisnikov, predvsem novinarjev, urednikov, strokovnjakov ali zaposlenih v krovnih organizacijah za izobraževanje odraslih. 15 Na konferenci je sodelovalo 35 partnerjev iz 23 evropskih držav (na fotografiji), ki so s svojimi pogledi in izkušnjami prispevali k uspešni izvedbi plenarnega dela in dela v skupinah. Osrednji temi sta bili uporaba Facebooka in drugih socialnih omrežij za promocijo InfoNeta ter prihodnost mreže. V načrtu je še tesnejše sodelovanje s finskim partnerjem, revijo Vseživljenjsko učenje v Evropi (Lifelong Learning in Europe -LLinE), in po možnosti novi skupni izdelek po letu 2015. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Promocija Evropskega programa za učenje odraslih Škotsko učno partnerstvo (Scotland's Learning Partnership) je med 12. in 14. majem 2014 v Edinburgu pripravilo tridnevno mednarodno konferenco z naslovom Mednarodni čas za učenje (International Learning Times). Konference se je udeležilo več kot 120 udeležencev iz 23 držav. Vabljeni so bili različni deležniki s področja izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja: raziskovalci, izobraževalci odraslih, politiki, učitelji v izobraževanju odraslih in zaposlovalci. Krovna tema konference je bila Promocija Evropskega programa za učenje odraslih (Promoting the EU agenda for Adult Learning). Na konferenci naj bi izboljšali in okrepili evropska partnerstva v podporo Akcijskem načrtu za izobraževanje odraslih Za učenje je vedno pravi čas (Action Plan on Adult learning - It is always a good time to learn). Konferenca naj bi služila odločevalcem politik pri razvoju in dvigu participacije v izobraževanju odraslih in vseživljenjskem učenju (zgibanka v angleščini). Programski poudarek je bil na vseh petih ključnih prednostnih področjih Evropskega programa: analizi učinka reform, izboljšanju kakovosti ponudbe, povečanju izobraževalnih možnosti za odrasle, ocenjevanju spretnosti in socialnih kompetenc ter njihovemu potrjevanju in priznavanju v smislu rezultatov učenja, izboljšanju spremljanja sektorja izobraževanja odraslih. 16 V treh dneh se je zvrstilo devet plenarnih prispevkov, tri okrogle mize in pet vodenih razprav v krogu omizij. Program je vključeval tudi druge spremljevalne dejavnosti, kot so: ogled mestnega gradu in sprejem pri sekretarki za izobraževanje, obisk in ogled parlamenta ter sprejem in razgovor s parlamentarci. Vabim vas, da preberete poročilo, ki ga je pripravil mag. Andrej Sotošek, pri katerem so shranjena tudi vsa gradiva s konference. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Sodelovanje 'neevropskih programskih' držav v programu Erasmus+ Sklep skupnega odbora EGP za Islandijo, Lihtenštajn in Norveško je bil 16. maja 2014 vključen v pogodbo Evropskega gospodarskega prostora (EGP) z EK, kar omogoča polno sodelovanje teh treh držav v programu Erasmus+. Sporazum o sodelovanju v programu Erasmus+ je podpisala tudi že Turčija. Sporazum bo stopil v veljavo takoj, ko ga ratificirajo turške državne oblasti, kar naj bi se zgodilo v prihodnjih dneh. Republika Makedonija je podpisala sporazum o sodelovanju v programu Erasmus+ 26. maja 2014. Makedonija je tako uradno dobila status programske države znotraj programa Erasmus+, z vsemi pravicami in dolžnostmi, ki izhajajo iz tega statusa. Sodelujoče organizacije in udeleženci iz zgoraj omenjenih držav bodo lahko tako financirani iz programa Erasmus+ že v akademskem letu 2014/2015. Urša Bajželj (info@cmepius.si), CMEPIUS EH Erasmus+ Mednarodni andragoški simpozij posvečen profesionalizaciji andragoških delavcev Agencija za strokovno izobraževanje in izobraževanje odraslih na Hrvaškem (Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih) vsako leto maja prireja mednarodni andragoški simpozij. Tokratni dogodek je bil namenjen profesionalnemu kariernemu razvoju in profesionalizaciji andragoških delavcev. Program dvodnevnega simpozija (Biograd na Moru, 15. in 16. maj 2014), ki se ga je udeležilo okoli 80 strokovnjakov in praktikov iz Hrvaške ter pet izbranih strokovnjakov iz Avstrije, Nemčije, Slovenije in Srbije, je sestavljalo sedem strokovnih prispevkov, tri delavnice z naslovi: Načini merjenja dosežkov in doseženih ciljev, Pristop k izobraževanju odraslih in Interaktivne metode v izobraževanju odraslih ter okrogla miza na temo Kako profesionalizirati andragoške delavce? 17 Organizatorji so prosili mag. Andreja Sotoška, direktorja ACS, da predstavi razvoj profesionalizacije in kakovosti izobraževanja, usposabljanja in spopolnjevanja andragogov in izobraževalcev odraslih v Sloveniji. V prispevku z naslovom Razvoj profesionalizacije i kvaliteta andragoških djelatnika u Sloveniji je spregovoril o dodiplomskem in podiplomskem izobraževanju ter študijskem programu Andragogike na FF Univerze v Ljubljani. Predstavil je programe strokovnega usposabljanja in spopoljevanja za pridobitev pedagoško-andragoške izobrazbe, in sicer primerjalno med programi FF v Ljubljani in Mariboru ter Pedagoško fakulteto v Kopru. Kot nadgradnjo in dodatno usposabljanje in spopolnjevanje izobraževalcev odraslih pa je predstavil tudi razvoj in stanje na področju razvoja programov in kompetenčnega sistema usposabljanja in spopolnjevanja na ACS. Vabim vas, da preberete tudi poročilo s konference, ki ga je pripravil mag. Andrej Sotošek. Podrobnejše informacije in dokumente lahko dobite na spletni strani simpozija, foto utrinke pa so objavljeni v fotogaleriji. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Parada učenja 2014 Parada učenja 2014 je v obdobju od 9. pa do 17. maja že drugo leto dopolnila repertoar festivala učenja z zgoščenimi prireditvami na javnih mestih. Nosilcem PU, vključenim v letošnje zaporedje sedmih dogodkov v projektu Uresničevanje prenovljenega EPUO 20122014 v Sloveniji, pa so se ob različnih terminih (zadnji bo 19. maja v RIC Novo mesto) pridružili tudi koordinatorji PU iz leta 2013, kar je le dodaten dokaz, da postaja ta način promoviranja vseživljenjskega učenja in izobraževanja odraslih stalnica. Če bo prijava za nadaljevanje projekta v letu 2015 pri EK naletela na naklonjena ušesa, se lahko nadejamo še tretjega zaporedja novih prizorišč PU (kandidati zanje so že znani), medtem pa bomo razmislili, kako parade po letu 2015 konceptualno in denarno umestiti v nacionalno strukturo TVU. Nemogoče je v nekaj besedah opisati pestrost PU 2014, ki se niso odvijale le na ulicah in trgih ter bližnjih dodatnih prizoriščih, temveč tudi na strokovnih srečanjih. O tem največ povedo slike, povezane z glasbo v foto-mozaike. Celovit prikaz PU najdete na projektni spletni strani (v mesecu juniju jo bomo še krepko dopolnjevali) pa tudi na FB strani TVU. S fotografijami in izrazi navdušenja so seveda opremljene tudi spletne in FB strani koordinatorjev: ljudskih univerz iz Slovenske Bistrice, Škofje Loke, Velenja, Kopra, Maribora in Postojne ter Mestne knjižnice Ljubljana (koordinatorji PU 2014) in MOCIS, UPI - LU Žalec, LU Jesenice, LU Murska Sobota in KTRC Radeče (koordinatorji PU 2013 in 2014). Vsi koordinatorji PU so uspeli pridobiti zelo široko paleto soustvarjalcev, ki si prav tako želijo ponovitev v naslednjih letih, ter nosilcev politike na lokalni ravni. PU 2014 so z nagovori počastili predstavniki MIZŠ, dveh dogodkov (v 18 Postojni in Ljubljani) pa se je udeležil tudi predstavnik EK, Ramunas Kuncaitis, skupaj s tremi predstavnicami bolgarskega Ministrstva za izobraževanje in znanost. Več o PU 2014 lahko pričakujete v e-biltenu, ki bo izšel v poletnem času. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Dejavnosti sodelovalnega učenja na Nizozemskem Od 21. do 23. maja je v Haagu potekal seminar na temo povezovanja treh evropskih inštrumentov: Evropskega kreditnega sistema za poklicno in strokovno izobraževanje (ECVET), Evropskega ogrodja kvalifikacij (EQF) in pristopov vrednotenja neformalno in priložnostno pridobljenega znanja odraslih. Seminar je temeljil na metodi izmenjave izkušenj in medsebojnega učenja kolegov strokovnjakov s področja izobraževanja odraslih iz devetih evropskih držav. Dogodek je bil organiziran v okviru dejavnosti za uresničevanja prenovljenega EPUO 2012-2014. Predstavitve primerov izbranih držav (Nizozemska, Švedska in Slovenija) in strokovne razprave so pokazale, da so razlike med posameznimi državami v tem, kako povezujejo navedene tri inštrumente. V vseh vključenih državah potekajo različni projekti, ki vpeljujejo posamezne inštrumente v nacionalni sistem in prakso. Med primeri dobrih praks smo predstavili rezultate projekta Evropskega socialnega sklada (ESS) Razvoj pismenosti ter ugotavljanje in priznavanje neformalnega učenja od 2011 do 2014, ki ga je vodil ACS. Projekt se je izvajal v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013, razvojne prioritete Razvoj človeških virov in vseživljenjskega učenja in prednostne usmeritve Izboljševanje kakovosti in učinkovitosti sistemov izobraževanja in usposabljanja. Predstavili smo pristop ugotavljanja in vrednotenja neformalno in priložnostno pridobljenega znanja odraslih, ki smo ga razvili v projektu s ciljem zagotavljati odraslim večjo fleksibilnost na trgu dela, za osebno rast in razvijanje temeljnih zmožnosti. Zanimanje za naše izkušnje na tem področju so pokazali strokovnjaki iz več držav. Ob zaključku seminarja smo si bili enotni, da je potrebno vse tri navedene inštrumente strokovno smiselno povezovati ter pri tem upoštevati tradicijo, kulturo in sistemske značilnosti izobraževanja odraslih posamezne države. Mag. Tanja Vilič Klenovšek (tanja.vilic.klenovsek@acs.si), ACS Kaj so povedali nosilci list za Evropske volitve? Evropsko združenje za izobraževanje odraslih (EAEA) je svoje člane, med katere sodita tudi ACS in ADS, povabilo k skupni akciji intervjuvanja nosilcev list za Evropske volitve. Pripravili so vzorčno pismo, ki smo ga prilagodili lastnim okoliščinam, enotna pa so druga vprašanja za potencialne nosilce odločanja na evropski ravni: 19 1. Kaj vam pomeni vseživljenjsko učenje? 2. Kako boste podprli razvoj izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja, če boste izvoljeni? 3. Kako je po vašem mnenju in v skladu z vašimi izkušnjami mogoče različne ranljive ciljne skupine (starejše, priseljence in druge) vključiti v vseživljenjsko učenje in tako podpreti njihovo vključitev v družbo? 4. Kako ocenjujete vlogo neformalnega izobraževanja odraslih pri uresničevanju evropske izobraževalne politike? 5. Kako boste podprli akterje civilne družbe pri promociji izobraževanja odraslih? 6. Bi podprli Evropsko kampanjo za izobraževanje in učenje odraslih, in če da, kako? Odzvalo se je pet nosilcev list: Vlado Čuš, Zeleni Slovenije, dr. Igor Lukšič, Socialni demokrati, Igor Šoltes, Verjamem, Lista dr. Igorja Šoltesa, Rolando Benjamin Vaz Ferreira, Piratska stranka, ter dr. Milan Zver, Slovenska demokratska stranka. Njihovi prispevki so objavljeni na spletnih straneh ACS in ADS, svoje mesto pa so našli tudi na seznamu 22 odgovorov na spletni strani EAEA, kjer so objavljena tudi mnenja 4 nosilcev list iz Danske, 6 iz Finske, 4 iz Nemčije, 2 iz Švedske in 1 iz Združenega kraljestva. Kje so mnenja politikov iz drugih evropskih držav? Je prisotnost in veliko število prispevkov iz Slovenije odraz angažiranosti ACS in ADS, ki smo zbiranje mnenj sprožili, ali odzivnosti slovenskih politikov? Morda obojega? Kakor koli, stališča so obetavna! Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Novo obdobje delovnih skupin pri Evropski komisiji: 2014-2015 V preteklem letu se je zaključilo delo enajstih tematskih delovnih skupin za posamezna področja v izobraževanju pri EK, katerih naloga je bila zbiranje dokazov, pregled dobrih praks in oblikovanje predlogov in priporočil za boljše usmerjanje politike izobraževanja odraslih v državah članicah in na evropski ravni. Z letošnjim letom je EK za obdobje 2014-2015 število tovrstnih skupin iz predlaganih enajstih zmanjšala na pet. Izobraževanje odraslih je v preteklem obdobju imelo dve, zdaj ima le eno. Znotraj strateškega okvira Evropa 2020 (Europe 2020: A European strategy for smart, sustainable and inclusive growth) in v kontekstu uresničevanja ciljev Izobraževanje in usposabljanje 2020 (ET 2020) so bili oblikovani mandati za delo v skupinah. Opravljena so bila že prva srečanja oziroma delovni sestanki. Na ravni EK so pridobile mandat za delo (s cilji in programom) naslednje delovne skupine: 1. Delovna skupina za posodabljanje visokega šolstva (Working Group on Modernisation of Higher Education - WG HE) 2. Delovna skupina za urejanje šolske politike (Working Group on School Policy - WG SP) 3. Delovna skupina za prečne kompetence (Working Group on Transversal Skills - WG TS) 4. Delovna skupina za poklicno izobraževanje in usposabljanja (Working Group on Vocational Education and Training - WG VET) 5. Delovna skupina za učenje odraslih (Working Group on Adult Learning - WG AL) 20 Evropska komisija Delovni sestanek WG AL je bil v Bruslju 3. marca letos. Temeljni namen prvega srečanja je bil pridobiti soglasje o vsebini, načinu dela in mandatu ter podlagah za delovni načrt skupine. Sestanka se nas je udeležilo skoraj 60 predstavnikov držav članic in socialnih partnerjev na evropski ravni za področje izobraževanja odraslih (sindikati, strokovna združenja in mreže, kot npr.: EAEA, EBSN, IAEVG ipd.). Vabimo vas, da preberete celotni prispevek. Ema Perme (ema.perme@gov.si), MIZŠ, Urad za razvoj izobraževanja POMEMBNE PUBLIKACIJE Sit aranje v Sloveniji Monografija Staranje v Sloveniji prinaša raziskovalna spoznanja o 25 temah staranja in medgeneracijskega sožitja. Štirinajst avtorjev - po starosti so iz vseh generacij -je v luči tujih in domačih spoznanj obdelovalo podatke velike reprezentativne terenske raziskave Potrebe, zmožnosti in stališča prebivalcev Slovenije, ki so stari 50 let in več. Knjiga prinaša pristne informacije o tem, kaj 750.000 nad 50 let starih ljudi v Sloveniji potrebuje za svoje staranje in sožitje, kaj pri tem zmorejo sami in kaj hočejo. Na osnovi teh spoznanj bodo politika, javna uprava, znanosti in stroke ter civilne organizacije lažje in uspešneje ustvarjale ugodne pogoje za kakovostno staranje in solidarno sožitje med generacijami v Sloveniji. Knjiga je koristno branje tudi za posameznika, da se bo lažje staral in živel z drugimi. Obsežen povzetek najdete na spletni strani Inštituta Antona Trstenjaka, kjer lahko monografijo naročite. Knjiga je izšla samo v 300 izvodih. Vir: spletna stran Inštituta Antona Trstenjaka, 3. februar 2014 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS STARANJE V SLOVENIJI Izšla je publikacija To je Slovenija - naše prvo desetletje v EU SURS je ob 10. obletnici vstopa Slovenije v EU pripravil publikacijo z naslovom To _je Slovenija - naše prvo desetletje v EU. V njej s številnimi statističnimi kazalniki primerjajo splošne razmere v Sloveniji v današnjem času z razmerami pred desetimi leti. V želji, da bi večkrat suhoparne statistične podatke napravili zanimivejše, so prepletli dve zgodbi, Petrovo in zgodbo o Sloveniji. Kdo je Peter? Statistično še kar značilen mlad prebivalec Slovenije, ki pa ga ni mogoče vedno najti v statističnih povprečjih, ker je njegova zgodba resnična. Takih zgodb pa ni v statistiki, ker ta po definiciji zagotavlja in izkazuje agregatne, statistično posplošene podatke o množičnih pojavih. Pa vendar je v skoraj vsakem statističnem podatku tudi delček »Petrove zgodbe« in z njo zgodbe vsakega prebivalca Slovenije in vseh skupaj. 21 Vir: spletna stran SURS, novica, 18. april 2014 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV 1ж la je prva številka glasila ESREA Newsletter v letu 2014 Vabimo vas, da preberete letošnjo prvo številko glasila ESREA Newsletter March 2014, v kateri: • objavljajo ekskluzivni intervju z Lauro Formenti, novo predsednico Evropskega združenja za raziskovanje izobraževanja odraslih (European Society for Research on the Education of Adults - ESREA); • opozarjajo na konference šestih (od enajstih) omrežij ESREA; • vabijo k pisanju v naslednjo, tematsko obarvano številko revije The European Journal for Research on the Education and Learning of Adults (RELA); • napoveduj ej o konference in seminarj e vse tj a do decembra 2015; • nizajo seznam novih knjig o izobraževanju in učenju odraslih ter tekočih raziskovalnih projektov in objav; • obveščajo, kako postati član združenja; • sporočajo termine naslednjih izdaj glasila in roke za oddajo člankov. Vir: elektronsko sporočilo, 17. marec 2014 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Posvet o gibanju Znaš, nauči drugega Univerza za tretje življenjsko obdobje (UTŽO) Grosuplje in Knjižica Grosuplje sta 25. marca 2014 gostili posvet Znaš, nauči drugega -medgeneracijski centri UTŽO in 16. razširjeno Sejo sveta mreže Slovenskih univerz za tretje življenjsko obdobje (SUTŽO). Namen posveta je bil utrditi koncept medgeneracijskega gibanja Znaš, nauči drugega. Gibanje krepi generacijske vezi in ob starejših sprejme tudi mlajše. Med seboj se bolje spoznajo, povežejo in odpravijo nepotrebne konflikte, povežejo pa se tudi z lokalno skupnostjo. Udeleženci posveta so ugotavljali, katere od obstoječih dejavnosti UTŽO bodo pritegnile vse generacije: družinske vezi, pisanje in izvajanje gledaliških iger, starodavni plesi in četvorke ob študijski podlagi, umetnost pripovedovanja, literarno ustvarjanje, preučevanje ledinskih imen in poimenovanj hiš v kraju, ročne spretnosti, stare obrti, skupnostni vrtovi, umetnostno izražanje vseh vrst, sanacija pločnikov za vse potrebe, umetno kovane ograje na oknih, okolje, raziskovanje snovne in nesnovne kulturne dediščine, festivali itd. Pomembno je, da izhajamo iz tega, kar na univerzah že obstoja, vzpostavimo sodelovanje s šolami in z organizacijami mladih. 22 Posvetu je sledila razširjena seja Sveta SUTŽO. Sodelovale so Ana Krajnc, Dušana Findeisen, Andreja Smolič, Ivo Puhar, Tamara Jare in Meta Žgur. Zaradi medgeneracijskega učenja je Svet SUTŽO odločil, da gibanje Znaš, nauči drugega dopolni z nazivom medgeneracijski center pri posamezni UTŽO po Sloveniji. Posvet je bil organiziran v okviru projekta Slovenska mreža organizacij izobraževanja starejših, ki ga denarno podpirata Ministrstvo za notranje zadeve in ESS. Vira: spletna stran Društva za izobraževanje za tretje življenjsko obdobje Grosuplje in Novice U3 - 3 2014 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšla je prva letošnja številka glasila UIL Nexus Glasilo UIL Nexus, Vol. 9, No. 1 predstavlja dejavnosti Unescovega inštituta za vseživljenjsko učenje (UIL) v prvem letošnjem trimesečju. V tej številki so predstavljeni razvojni dosežki od prve mednarodne konference o učečih se mest v Pekingu oktobra lani do danes. Sledijo novice o globalnem popisu nacionalnih ogrodij kvalifikacij, spletnih virih UIL in novih publikacijah Unesca. Vir: spletna stran UIL Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Projekt CINAGE V odgovor na staranje prebivalstva in vse močnejše slabšalne stereotipe o starejših so se predstavniki evropskih držav Italije (Associzione Centro Studi Città di Foligno), Portugalske (AidLearn), Slovenije (SUTŽO) in Velike Britanije (Leeds Metropolitan University) povezali in razvili CINAGE, več stranski projekt Grundtvig, ki je deležen podpore Programa Vseživljenjsko učenje. CINAGE je projekt, ki prikazuje tematiko dejavnega staranja v evropskem filmu, pri čemer je uporaba filma metoda za analizo družbenega in osebnega pogleda na dejavno staranje. Starejši, izobraževalci in drugi strokovnjaki bodo z vidika evropskega filma preučevali stereotipe o staranju in starejših ter ugotavljali, kaj je v resnici dejavno staranje in kako ga živeti. Starejši Evropejci bodo posneli kratke video prispevke o dejavnem staranju in prikazali, kako ga oni sami vidijo in doživljajo. V projektu bodo kritično ovrednotili koncept dejavnega staranja na temelju strokovne in znanstvene literature in skozi zgodovino evropskega filma. Spodbujali bodo dialog med strokovnjaki, starejšimi in nosilci političnega odločanja ter razvijali nove načine dejavnega staranja. 23 Strokovnjaki pripravljajo učbenik filmske vzgoje za starejše, didaktični priročnik za izobraževalce odraslih s področja filmske vzgoje in dejavnega staranja ter tečaj, ki bo poskusno izveden za študente slovenske UTŽO. Ti se bodo učili, kako narediti kratek film, zanj napisati scenarij, ga režirati, uporabljati kamero, barve, kako urediti film. Spoznali pa bodo tudi, vsaj teoretično, post produkcijsko fazo filma. V pripravi na te dejavnosti so udeleženci iz petih držav v prvih dneh aprila v Ljubljani obravnavali tudi nastajajočo primerjalno raziskavo, spoznali so se z zakonitostmi programiranja izobraževanja odraslih in vprašanj i j avne kampanj e. Vabimo vas, da si ogledate tudi projektno zgibanko in prvo številko glasila CINAGE e-novice 1/2014. Viri: spletna stran SUTŽO in Novice U3 - 3 2014 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Deveta številka novic v projektu ForAge O mreži ForAge, platformi tistih, ki se že dolgo ukvarjajo z izobraževanjem starejših in tako na tem področju igrajo vidno vlogo v evropskem prostoru, smo v našem glasilu že pisali (e-Novičke marec 2012, september 2013). Tokrat poročamo o izdaji 9. številke novic. V njej poročajo o konferenci v Budimpešti, kjer so spregovorili o nekaterih novih in drugačnih temah v izobraževanju starejših, kot so: • učenje starejših iz množičnih družbenih gibanj in kolektivnih akcij, • vprašanje čustev v učenju in izobraževanju starejših, • učenje invalidnih starejših oseb. Velik poudarek konference je bil na vlogi učenja starejših za lokalni razvoj. Več o evropskem projektu ForAge, ki združuje šestnajst partnerjev in je deležen podpore EK, lahko preberete na projektni spletni strani. Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje je ena najdejavnejših članic, partneric v projektu. Dušana Findeisen (dusana.findeisen@guest.ames.si), Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje Izšla je druga številka InfoNet Newsletter Vabimo k branju letošnje druge številke glasila InfoNet Newsletter, ki je zaradi sodelovanja z revijo Lifelong Learning in Europe (LLinE) povezana s temo raziskave Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih - PIAAC. 24 V ospredju so trije članki: • prvega z naslovom Kompetence v poznejših letih življenja (Competencies in later life) so napisali Bernhard Schmidt-Herta, Johanna Gebrande, Jens Friebe; • sledi članek z naslovom Zbor državljanov - Spretnosti: Tlakujemo pot do ciljev (Citizens Panel - Skills: building blocks for goals); • naslov tretjega izpostavljenega članka je Kaj smo naredili s PIAACom -zagovorniki na delu (What we did with PIAAC - advocates at work). Druge članke na temo omenjene raziskave najdete na http : //www .lline.fi/en. Na portalu InfoNeta so objavljeni mnogi zanimivi članki, med katerimi je tudi prispevek sodelavke ACS, dr. Natalije Vrečer, z naslovom Nove skupine, nova prijateljstva, nova družabna omrežja (New groups, new friendships, new social networks). Nastal je na podlagi intervjuja z udeleženko izobraževanja v projektu BeLL. Pridruži se InfoNetu tudi na Facebook strani. Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Izšla je druga dvojna številka glasila 20 minut v letu 2014 Časopis 20 MINUT izdaja Zavod Risa, Center za splošno, funkcionalno in kulturno opismenjevanje. Tokratna dvojna številka je izšla kot spletna različica in jo je mogoče najti na spletni strani http://www.risa.si/20-minut. Časopis je namenjen ljudem, ki zaradi različnih težav težko berejo. To so odrasli ljudje s težavami pri branju zaradi različnih oviranosti (disleksija, sindrom pomanjkljive pozornosti, omejitve vida in sluha), osebe po poškodbi glave, osebe z motnjo v duševnem razvoju, starejše osebe z demenco, neizkušeni bralci, ljudje z nezadostno izobrazbo ter ljudje, ki jim slovenščina ni materni jezik. Vabimo vas, da prelistate najnovejšo dvojno številko in jo posredujete tistim, ki jim bo v pomoč. Več informacij lahko dobite pri Saši Fužir (T: 041 252 167, W: http://www.risa.si). Vir: spletno sporočilo Zavoda Risa Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Statistični podatki - osnovnošolsko in srednješolsko izobraževanje odraslih SURS je objavil novejše podatke o osnovnošolskem in srednješolskem izobraževanju odraslih. A fW STATISTIČNI URAD REPUBLIKE SLOVENIJE 7Л STATISTICAL OFFICE OF THE REPUBLIC OF SLOVENIA 25 Konec šolskega leta 2012/2013 je program osnovne šole za odrasle izvajalo 27 šol in njihovih podružnic, skupaj je bilo 85 oddelkov. Osnovnošolsko izobraževanje je obiskovalo 1.008 odraslih udeležencev, v tem letu je osnovno šolo uspešno zaključilo 197 odraslih. V osnovnošolsko izobraževanje je bilo vključenih več moških (708) kot žensk (300). Največ odraslih je obiskovalo zadnje tri razrede osnovne šole, in sicer 9. razred (393 udeležencev), 8. (312 udeležencev) in 7. razred (109 udeležence). V osnovnih šolah za odrasle je poučevalo skupaj 309 učiteljev, od tega kar 244 učiteljic in 65 učiteljev. V povprečju je bilo enemu učitelju dodeljenih 4,3 odraslih udeležencev. Konec šolskega leta 2012/2013 je bilo v srednješolsko izobraževanje vključenih 14.790 odraslih, kar je nekoliko manj kot preteklo leto (15.963 odraslih). Vključenih je bilo približno enako število žensk kot moških, in sicer 7.374 žensk in 7.416 moških. Največ odraslih je bilo vključenih v srednje tehniško in drugo strokovno izobraževanje (10.142 odraslih) in srednje poklicno izobraževanje (3.910 odraslih). Konec šolskega leta 2012/2013 je izobraževanje uspešno zaključilo 3.234 odraslih (66 %), od tega 1.768 žensk in 1.466 moških. Srednješolsko izobraževanje za odrasle so izvajali v enotah za izobraževanje odraslih pri srednjih šolah (57 % vključenih), v ljudskih univerzah (23 %) ter drugih specializiranih organizacijah za izobraževanje odraslih (17 %). Srednješolske programe za odrasle so izvajali tudi izobraževalni centri pri podjetjih in druge izobraževalne ustanove. Podrobnejše podatke o vključenosti odraslih v formalno izobraževanje bomo predstavili na spletni strani ACS v rubriki InfO-mozaik, kjer predstavljamo ključne informacije, statistične podatke in kazalnike s področja izobraževanja odraslih. Vira: spletna stran SURS, 18. april 2014 in 29. april 2014 Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Izšlo je prvo glasilo GNLC Koordinacijska skupina Unescove Globalne mreže učečih se mest (Global Network of Learning Cities - GNLC) je izdala prvo številko glasila, ki bo izhajalo štirikrat na leto in bo poročalo o napredku in razvoju mreže ter predstavljalo tiste dejavnosti, ki so jih mesta izpeljala, da so postala učeča se mesta. V prvi izdaji (Global Network of Learning Cities Newsletter, April 2014) je med drugim objavljen intervju z Angelo Brown Burke, županjo Kingstona na Jamajki, o pomembnosti učečih se mest, notranjem razvoju omrežja, sprejetih ukrepih v nekaterih mestih od prve mednarodne konference o učečih se mestih dalje ter prihodnjih dogodkih znotraj mreže. Vir: spletna stran UIL, 29. april 2014 Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS 26 Izšla je druga letošnja številka glasila ADEES V Andragoškem društvu Slovenije (ADS) so v začetku maja izdali aprilsko številko e-glasila ADEES, v kateri: • predsednica Ida Srebotnik piše o dogajanju v društvu; • povzemajo rezultate ankete med člani ADS, ki so jo poslali januarja; • na kratko predstavljajo izpeljano predavanje z naslovom Pomen izobraževanja za svojce bolnikov, ki so na zdravljenju ali rehabilitaciji; • pišejo o predlogih sofinanciranja dejavnosti društva, ki so ga posredovali Ministrstvu; • seznanjajo o začetku mednarodne raziskave PIAAC s področja izobraževanja odraslih za merjenje in ocenjevanja kompetenc; • obveščajo o tem, da je dokumentarni film po resnični zgodbi »Hočem živeti« prejel nagrado na mednarodnem festivalu v New Yorku; • predstavljajo in vabijo na dogodke, ki se bodo odvijali v mesecu maju: TVU, Parada učenja - dnevi učečih se skupnosti, zaključna konferenca Učenje starejših moških v skupnosti, kjer bodo predstavljeni različni projekti iz Evrope v okviru projekta Grundtvig Učno partnerstvo in zaključna konferenca izvajalcev neformalnih programov usposabljanja strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih; • vabijo na letošnjo skupščino ADS, ki je bila 13. maja v prostorih ACS. Vir: e-sporočilo ADS, 5. maj 2014 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Uspešno izvedena konferenca v organizaciji ZLUS Zaključna konferenca trinajstih izvajalcev neformalnih programov usposabljanj strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih, ki so v obdobju 2012-2014 izvajale programe, je bila dne 28. maja 2014 v prostorih MIZŠ. Na konferenci so predstavili pomen stalnega strokovnega izpopolnjevanja strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih, prav tako pa je ZLUS in drugih dvanajstih izvajalcev (soorganizatoijev konference) prestavilo 24 programov, izvedba katerih je bila v tem obdobju omogočena s sredstvi ESS in MIZŠ. Cilj konference je bil oblikovati priporočila ter razvojne smernice prihodnjega razvoja stalnega strokovnega izpopolnjevanja strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih. Prispevke nastopajočih najdete na spletni strani ZLUSa. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 27 Predlog osmih priporočil EK za Slovenijo v 2014 Evropska komisija je 2. junija 2014 v okviru evropskega semestra za usklajevanje ekonomskih politik sprejela vrsto predlogov priporočil za posamezne države članice. Z uresničevanjem priporočil naj bi zagotovili okrevanje, ki se je začelo pred enim letom. Predlogi priporočil temeljijo na podrobnih analizah razmer v posameznih državah in vsebujejo smernice za spodbujanje rasti, povečanje konkurenčnosti in ustvarjanje delovnih mest v letih 2014 in 2015. Za Slovenijo so predlagali osem priporočil (Priporočila Sveta v zvezi z nacionalnim reformnim programom Slovenije za leto 2014 in mnenje Sveta o slovenskem programu stabilnosti za leto 2014), ki so predstavljena na sliki spodaj, in ter objavili poglobljen spremni delovni dokument služb EK z naslovom Ocena nacionalnega reformnega programa in programa stabilnosti za leto 2014 za Slovenijo. Več si lahko preberete v novici Predstavništva EK za Slovenijo. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS ICAE je imenoval novo generalno sekretarko Mednarodni svet za izobraževanje odraslih (International Council for Adult Education - ICAE) sporoča, da je za novo generalno sekretarko imenoval prof. dr. Katarino Popović iz Srbske zveze za izobraževanje odraslih in iz Univerze v Beogradu. Z delom bo pričela 1. julija in bo nasledila Celito Eccher. 28 Dr. Katarina Popović ima ugledno akademsko kariero, seznam njenih objav je obsežen. Njeno delo je priznano tudi v okoljih civilne družbe in v srbskih mirovnih gibanjih. Več let je uspešno sodelovala z Inštitutom za mednarodno sodelovanje nemškega združenja za izobraževanje odraslih (dvv international). Delovala je v številnih državah v Evropi, osrednji Aziji ter na Bližnjem vzhodu. Alan Tuckett, predsednik ICAE, je poudaril, da se veseli sodelovanja z novo izvoljeno generalno sekretarko. Vsi se zavedajo, da so zdaj težki časi za učeče se odrasle v mnogih delih sveta. Boj, da se vsem zagotovi pravica do učenja, poteka skoraj vsepovsod, vendar pa najbolj prizadene predvsem ženske, najrevnejše in najbolj marginalizirane. Verjamejo, da bo Katarina Popović nadgradila njihovo trenutno delo in prepoznala nove poti do zmage. Katarina Popović je poudarila, da ji novo imenovanje predstavlja veliko čast in odgovornost ter dodala, da si ne zna predstavljati pomembnejše naloge na področju globalnega izobraževanja odraslih, kot to, da vodi organizacijo ICAE - da je glas odraslih in da se bori za pravico do izobraževanja za vse. Počuti se, kot da je bila celotna njena dosedanja kariera (njene raziskave, projekti, usposabljanje in predvsem njene dejavnosti v Svetu EAEA) priprava na to misijo. Veliko ji pomeni ta priložnost, da postane še dejavnejša članica svetovne družine izobraževanja odraslih. Vir: spletna stran ICAE, 5. junij 2014 Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS KOTIČEK JE VAŠ b%j so v Sloveniji študijski krožki in kdo so študenti? Odzivam se na članek dr. Nevenke Bogataj v e-Novičkah ACS (april 2014), v katerem je bila izpostavljena dilema, ali so 'študijski krožki UTŽO' primerljivi s študijskimi krožki, ki jih koordinira ACS in so financirani iz sredstev MIZŠ. V mojem odzivu na članek se ne ukvarjam s pobudo za financiranje 'študijskih krožkov UTŽO' s sredstvi MIZŠ, temveč le z vprašanjem, kaj so študijski krožki. Pridružujem se avtoričinemu razmišljanju, da v primeru UTŽO ne moremo govoriti o študijskih krožkih v izvirnem pomenu, temveč da gre pri njih za učne ali izobraževalne skupine, kjer delo poteka v obliki tečajev za specifične ciljne skupine. Jarvis v slovarju z naslovom International Dictionary of Adult and Continuing Education (str. 327) navaja, da je izvirno (po Oscarju Olsonu iz leta 1902) študijski krožek neformalna skupina, ki se srečuje, da bi skupno izpeljali načrtovani študij neke teme ali problema, o katerem so se poprej odločili ali dogovorili. Njegove značilnosti pa so še: • gre za demokratično skupino, kjer ni zahtev, kdo je lahko član po izobrazbi; • temelji na načelih enakopravnosti, sodelovanja, druženja, udeleževanja, svobode in samoopredelitve; • na enakopravnosti in demokratičnosti med udeleženci temelji tudi splošno dogovorjeni učni pristop; • udeležencem se pomaga, da se počutijo svobodne in svobodno izražajo svoja stališča ter svoje bogate izkušnje; • načrtovanj e je demokratično in zagotavlj a kontinuiteto. 29 Od tega prvotnega koncepta, ki še prevladuje zlasti v skandinavskih državah (Finska, Švedska, Danska) se razlikujejo različni tipi 'študijskih krožkov', ki so se v zadnjem času razvili drugje, med njimi pa so tudi takšni, kjer učni proces vodi učitelj in svoje programe kombinirajo s predavanji, lahko potekajo v obliki razreda, pa tudi kot neformalne socialne ali terapevtske skupine. Za financiranje takšnih ali drugačnih študijskih krožkov iz javnih sredstev je zmeraj treba izpolniti nekatere zahteve (starost, število udeležencev, trajanje). Vabimo vas, da si celotni članek preberete tukaj. Dr. Zoran Jelenc (zoran.jelenc@guest.arnes.si), Ljubljana Kako smo gradili kakovost v ŠCRM / GSŠRM Kamnik Leta 2001 se je Šolski center Rudolfa Maistra Kamnik (ŠCRM) vključil v pilotski projekt Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje - POKI, leta 2006 pa smo bili izbrani za sodelovanje v projektu Svetovalci za kakovost v izobraževanju odraslih, ki ga je s pomočjo sredstev ESS izpeljeval ACS. Zaradi statusnih in organizacijskih sprememb (ŠCRM so preoblikovali v enovito šolo Gimnazijo in srednja šola Rudolfa Maistra Kamnik - GSŠRM) ter pogostejših menjav članov skupine za kakovost (iz različnih razlogov) se je pokazala potreba po stalnem članu, nekom, ki bi imel več poglobljenega znanja o kakovosti in bi stalno skrbel za uvajanje, spremljanje, presojanje in zagotavljanje kakovosti v izobraževanju odraslih. Sestavljanje skupine se nemara zdi precej enostavno opravilo, a v našem primeru se je izkazalo, da le ni tako preprosto. Od začetkov delovanja se je število članov pogosto spreminjalo. V času projekta Svetovalec za kakovost je skupina štela sedem članov, to pa je pomenilo prav toliko različnih osebnih pogledov in pristopov k reševanju nalog. Poleg tega se v skupino in iz nje prenašajo stališča, videnja in odzivi 100-članskega (pretežno ženskega) kolektiva. Zgodi se, da dobijo zastavljene naloge povsem druge razsežnosti, kot naj bi bile tiste, ki vodijo do izpolnitve ciljev. Delo svetovalca in skupine za kakovost je poleg tega odvisno tudi od stabilnosti vodstva šole in njegove podpore. Evalvacija delovanja skupine za kakovost, ki smo jo opravili, je pokazala: če želimo stalno in sistematično razvijati kakovost, potrebujemo osebo, ki ima o kakovosti bolj poglobljeno, ekspertno znanje, ima vizijo razvoja kakovosti, vzdržuje primerno delovno vzdušje v skupini, jo drži skupaj in jo ob morebitni menjavi članov še bolj usmerjeno vodi h končnemu cilju. Pri usposabljanju in spopolnjevanju za kakovost v izobraževanju odraslih ima nepogrešljivo vlogo ACS, ki postopoma in učinkovito vzpostavlja omrežje svetovalcev za kakovost v izobraževanju odraslih in s tem na profesionalen način dviguje zavedanje o pomenu skrbi za kakovost, s tem pa tudi kakovost samega dela. Stanislava Polajžer (stanislava.polajzer@guest.arnes.si), Gimnazija in srednja šola Rudolfa Maistra Kamnik