• NEKAJ VRSTIC O PRVIH DESETLETJIH JEZUITSKEGA KOLEGIJA V LJUBLJANI JANEZ HÖFLER Ustanovitev gimnazijskih razredov pri no- vem jezuitskem kolegiju v Ljubljani leta 1597 je gotovo pomenila novo, važno stran v kul- turni zgodovini Ljubljane in posredno tudi njenega širšega zaledja. O zgodovinskih okvi- rih delovanja tega kolegija in o njegovem pedagoškem in gledališkem delu je bilo že marsikaj ugotovljenega in zapisanega (med drugimi F. Koblar, V. Steska in V. Schmidt). No, v arhivskem gradivu, predvsem pa v obeh ohranjenih rokopisnih jezuitskih kronikah' je mogoče vendarle najti še kakšno zanimi- vo drobtinico, ki lahko neposredno slika živ- ljenje v tem kolegiju, tudi o petju in o glasbi. Res je namreč, da novo došli jezuiti niso mogli kar pri priči končati tradicije sloven- skega petja, kakor se je uveljavila v pro- testantizmu sredi 16. stol. in ki jo je po svoji volji in po svojih močeh nadaljeval restavra- cijski ljubljanski škof Tomaž Hren. Obenem z uprizarjanjem latinskih verskih iger, ki je od prve dalje (»Darovanje Izaka«, 1598) po- tekalo po vseh mednarodnih načelih tega re- da, so se ljubljanski jezuitski dijaki posebno ob velikih praznikih radi postavili s sloven- skimi recitacijami in pesmimi. Tako so leta 1606 gojenci počastili božič »z dražestnim spletom branih in petih slovenskih pesmi in z instrumentalno glasbo^< (»venusta carminum Slavicorum recitatione & cantuum varietate nec non symphonia Musica<^).^ Podatek o pra- znovanju božiča za naslednje leto govori o slovenskih in nemških pesmih (»de more Slavica & Germanica lingua & cantibus).^ Na to se nanaša tudi zanimivo poročilce o po- svetitvi nove cerkve sv. Jakoba. Slovensko petje, ki ga je intoniral znani Hrenov sode- lavec pri njegovih literarnih načrtih, pater Janez Candek, je bilo precej slovesnejše od prejšnjega nemškega (»multo celehrior est quam usquam antea Germanica. Hinc pri- mum initium dedit P. Joannes Tsandik . . Temeljni kamen za cerkev so, kot je znano, postavili dve leti prej (1613). Ob tej prilož- nosti so dijaki predstavili igro o Savlu in Davidu.5 Obstaja tudi možnost, da je pri gradnji cerkve sodeloval tudi domači pater Julius Neidhard (Naidhard, Nydhard), ki je dve leti zatem postavil kolegij. Neidhard je prišel v Ljubljano leta 1602 z Dunaja, bil je tu tudi rektor in umrl v Ljubljani po petin- dvajsetih letih delovanja leta 1627.' O živahnosti drugega glasbenega življenja v kolegiju v teh prvih desetletjih njegovega obstoja priča tudi skrb za instrumentalno glasbo. Cerkev je seveda že od vsega začetka imela orgle. Stiski opat Jakob Reinprecht, eden izmed dobrotnikov ljubljanskega kole- gija, je cerkvi leta 1610 oskrbel majhne pre- nosne orgle, imenovane regal (»Instrumentum musicum, vulgo Regale dictum<<), šestnajst let pozneje pa še nove velike orgle namesto starih izrabljenih.'' Razen orgel so v kolegiju gojili tudi ansambelsko instrumentalno glas- bo. O tem govori že omenjeni podatek iz le- ta 1606. Da si izraz »symphonia Musica<-< upravičeno prevajamo z instrumentalno glas- bo, nam kaže poznejša omemba iz obširnega poročila o Ignacijevih slovesnostih za leto 1640, ki naj bi jih povzdignila »velika sim- fonija« (»symphonia magna^<) ob sodelovanju bombard, pozavn in kampestrionov.^ Seveda tu ne gre za poznobaročno simfonijo v smis- lu italijanske operne uverture ali celo za kla- sično orkestrsko simfonijo, temveč za repre- zentančne zgodnjebaročne instrumentalne stavke, ki so jih izvajali ob slovesnejših pri- ložnostih. Znani so tudi pod pojmom sonata. Podatkov o instrumentalistih in instrumen- tih je za ta čas resda še malo, toda nekaj desetletij pozneje (med 1654 in 1660) že ve- mo, da so se na primer v kolegiju oskrbeli z raznimi instrumenti, med katerimi so bile štiri pozavne na vlek (»tubae ductiles quatu- or«j, štiri nove violine (»fides quaternae no- vae«), tri »tromhae marinae*< (arhaično goda- lo, imenovano tudi »Trummscheit ali »Non- nentrompette«), dve basovski violi in pa raz- lične note, s katerimi so se pevci preskušali vsako leto v »dobri harmoniji« (». . . quae ad bonam harmoniam spectant cantores singulis annis^<).' No, po letu 1660 se gradivo o dijakih- glasbenikih in o instrumentih zelo poveča. Teh nekaj vrstic pa naj pokaže, da je treba začetek tega razcveta, ki jo je glasbena umet- nost doživela v ljubljanskem kolegiju bodisi v zvezi z gledališkim uprizarjanjem bodisi s cerkveno glasbo, iskati že v prvih letih nje- govega delovanja. OPOMBE l.Historia annua CoUegij Laba- censis Societatis Jesu, DAS (v nad. Historia annua) — in Historia seminarii Labacensis... ab anno MDC, NUK (ro- kopisni oddelek, v nad. Historia seminarii). — 2. Historia annua pod 1606. — 3. Ibid. pod 1607. — 4. Ibid. pod 1615. — 5. Ibid. pod 1613. — 6. Hi- storia seminarii, beležka na uvodnem listu (»Do- mus ista seminarii erecta est ex fundamento a Patre Julio Naidhardo anno 1617: rexit hanc, et Scholas annis 25 .. . mortuiis est anno 1627 ...-«). — 7. Historia annua pod 1610 in 1626. — 8. Ibid. pod 1640. — 9. Historia seminarii str. 20. 21