Miran Fišer, Bojan Rajh1 Vloga in delovanje Občinskega upravnega organa za ljudsko obrambo Občine Ormož v pripravah in med vojno 1991 Delovat!Je Obeinskliga upravnega organa za !Judskt; obrambo Obeine Ormof.leta 1991 lahko razdelimo na več obdobij, ki se glede na vsebino in intenifvnost dela zelo razlikt!J~o. V pripravi članka sem se omdi1 na neposredne priprave na vojno in delovat!Je upravnega organa med vojno. Uvod Za izvedbo pregleda konkretnih zadolžitev občinskega upravnega organa za obrambo je bilo na srečo na voljo dovolj gradiva in pričevalcev. Zakaj poudarjam »na srečo«, ker so se, zlasti v neposrednih pripravah na vojno pojavile zadolžitve, ki so bile z izjemno širokega področja obrambnega delovanja zelo konkretne in zastavljene s takšno dinantiko, da so bile v resnici del kriznega upravljanja. Tako so pripadniki občinskega upravnega organa za obrambo v celoti prevzeli usklajevanje obrambnega dela upravnih organov občine in uspešno uskladili naloge iz obrambnega in varnostnega načrta vseh nosilcev nalog iz občinskega načrta, zagotovili pripravljenost za izvedbo mobilizacije obrambnih struktur občine, skrb za delovanje voda za zveze in kriptozaščito, uskladitev obrambnih priprav civilnega sektorja ter pripravo za zagotovitev materialne in zdravstvene oskrbe TO in drugih komponent obrambe in zaščite na območju občine. Z marcem 1991 je steklo delo občinskih upravnih organov za ljudsko obrambo; prejeli so izčrpne informacije o nameri predsedstva R Slovenije za zavarovanje procesov osamosvajanja in o odnosu do zahtevkov JLA za mobilizacijo rezervnih enot. Ob tem so prejeli jasno usmeritev, da mora delo občinskih upravnih organov za ljudsko obrambo teči neprekinjeno, ne glede na redni delovni čas. Pomembne so bile tudi usmeritve glede varnosti delovanja občinskih upravnih organov za obrambo. Občinski upravni organ za ljudsko obrambo Občine Ormož se jevmaju pripravil na povečano dinantiko vpoklica vojaških obveznikov v enote TO, urejali so tudi upravne zadeve v zvezi s preložitvijo opravljanja vojaške obveznosti ter ugotavljanje vzrokov neodziva na vpoklic in za urejanje zahtev 73. ObmŠTO in milice za oskrbo v vojni. Izvedeni agresiji na ozemlje R Slovenije je občinski upravni organ za ljudsko obrambo posredoval za organizacijo oviranja hitrega prodora sil JLA, ki so prodirale iz R Hrvaške na območje Občine Ormož. V barikade so postavili avtobuse, tovornjake in železniške vagone. V času vojne je občinski upravni organ za ljudsko obrambo skrbel za delovanje Civilne zaščite, Narodne zaščite in izvajal postopke za nemoteno vrnitev Slovencev iz JLA in njihov prestopvTO. Kratka predstavitev Občine Ormož Občina Ormož je takšna, kot je bila v času vojne za Slovenijo, nastala leta 1958, obsegala je dobrih 212 krn2 ali natančno 21.212 ha. Na njenem območju je živelo okoli 18.000 prebivalcev. Delitev na osem krajevnih skupnosti je nastala že leta 1964. 1 Miran Fller, Vojaški muzej Slovenske vojske, Engelsova ulica 15, Maribor. Bojan Rajh, Minis1rstvo za obrambo Republike Slovenije (MORS). 83 Ne glede na obetavno stopnjo industrializacije, je poglavitno gospodarsko panogo Občine Ormož predstavljalo kmetijstvo. Med obdelanimi zemljišči jih je bila četrtina v družbeni, tri četrtine pa v zasebni lasti. V družbeni lasti je bilo okrog 45% vinogradov; tre~ina sadovnjakov; desetina pašnikov in okoli 7% travnikov. Družbeni sektnr je na področju kmetijske dejavnosti od leta 1967 obvladoval Kmetijski kombinat Jeruzalem- Ormož. Kmečka gospodarstva v zasebnem sektorju so bila sicer številna, vendar zaradi premajhnega obsega niso us~ala tržnih viškov ter lastnikom omogočila prežive* brez iskanja dodatnih virov zaslužka. Kmečki ljudje so se tako tudi tukaj začeli zaposlovati zunaj kmetijske dejavnosti in se preseljevati v mesta. Kljub temu je še vedno veliko delavcev, zaposlenih v industriji, živelo na vasi, krepilo se je število dnevnih migrantov; torej delavcev; ki so se dnevno vozili iz ktaja bivanja na sosednji Ptuj ali še dalje v Maribor. Na območju Občine Ormož je bilo zaposlenih približno 3.000 ljudi, kar je znašalo zgolj 15,8% vsega občinskega prebivalstva. Največ zaposlenih ljudi (25,3%) je živelo v KS Ormož, najmanj na območju KS Kog, kjer je delež zaposlenih znašal 8,2%, in KS Tomaž le 6,2%. Skoraj 2.000, več kot 60% ljudi je dnevno odhajalo na delo iz kraja bivanja. Kljub industrializaciji je bil delež zaposlenih v industriji v Občini Ormož sorazmerno majhen. Med večjimi zaposlovalci so bili Ormoška opekarna, Gradbeno podje* »Ograd« Ormož; Žaga Ormož, ki je delovala v okviru delovne organizacije Marles Maribor, Ormoška pekarna, ki je v obravnavanem obdobju delovala kot Intes TOZD Kruh-pecivo Pekarna Ormož); Oljama , ki je delovala v Kmetijskem kombinatu Jeruzalem Ormož; Tovarna Jože Kerenčič Ormož, ki je bila opredeljena kot nosilec industrijske proizvodnje v občini, Obrat »Droge« v Središču, Tovarna kovinske opreme Primat, TOZD Bančna oprema Ormož, Moda Gornja Radgona, Obrat Tomaž oziroma Tekstil TOZD Tonosa, Obrat Konfekcija Tomaž pri Ormožu oz. Tekstil Pletilstvo Prosenjakovci, Tovarna sladkorja Ormož, Peko Tržič in TOZD Proizvodnja obutve Ormož. Ob povečevanju kupne moči prebivalstva se je širila tudi trgovinska mreža. Poleg manjših trgovin v mestu in okolici so v Ormožu leta 1978 zgradili novo blagovno hišo. Njen investitor sta bili TOZD »Preskrba« Poljčane in TOZD »Koloniale«, obe v sklopu SOZD TIMA Maribor. Večjo investicijo na področju trgovinske dejavnosti pa je predstavljala še izgradnja trgovske hiše v Središču ob Dravi. Občinski upravni organ za ljudsko obrambo Občine Ormož Skladno z 28. členom Zakona o obrambi in zaščiti' je občinski upravni organ, pristojen za obrambne zadeve, skrbel za upravne in strokovne zadeve občine s področja obrambe in zaščite. V Občini Ormož so delavci občinskega upravnega organa za ljudsko obrambo skrbeli predvsem za naslednje naloge: spremljanje in usklajevanje strokovnega dela upravnih organov s področja obrambnih priprav, spremljanje in usklajevanje nalog iz obrambnega in varnostnega načrta vseh nosilcev nalog iz občinskega načrta, organiziranje in skrb za prenos ukazov s področja pripravljenosti in mobilizacije, izvajanje nabora in napotitev na služenje vojaškega roka, popolnjevanje vojaških enot TO z vojaškimi obveznikiin MTS iz popisa, pozivanje v/ o na vaje in mobilizacijo, popolnjevanje, opremljanje in usposabljanje CZ, 3 Uradni list RS, At. 15-555/91, z dne 6. april 1991. 84 popolnjevanje, opremljanje, usposabljanje in urjenje voda za zveze in kriptozaščito, obrambne priprave civilnega sektorja, usklajevanje obrambnih nalog v IS SO, zagotavljanje materialne in zdravstvene oskrbe TO in drugih komponent obrambe in zaščite na območju občine, zagotavljanje pretoka šifrirane pisne korespodence z nadrejenimi, opravljanje upravnih zadev s področja izvajanja vojaške in materialne dolžnosti v obrambnih strukturah. Občinski upravni organ za ljudsko obrambo Občine Ormož je v osemdesetih letih prejšnjega stole~a skrbel za razporejanje in vpoklic vojaških rezervistov za strukture JLA, milico in za TO. Na vojaško dolžnost je bilo razporejenih 1.345 občanov, od tega največ v enote JLA (148 rezervistov), v TO je bilo razporejenih 526 vojaških obveznikov, v enote milice pa le manjši del vojaških obveznikov, le 71. Pri razporejanju vojaških obveznikov so v rezervne enote JLA razporedili mlajše kadre, neposredno po vrnitvi s služenja vojaškega roka, v TO pa so bili razporejeni praviloma starejši kadri, ki naj bi pred tem )>odslwili« v rezervi JLA, vendar v obravnavanem obdobju ni bilo nobeno pravilo dosledno spoštovano. V milico so razporedili dobro usposobljene in visoko motivirane vojaške obveznike - praviloma tiste, ki so vojaški rok odslužili v vojaški policiji in so bili za dolžnost v milici izbrani. Občinski upravni organ za ljudsko obrambo Občine Ormož je leta 1991 vodil sekretar Bojan Rajh, diplomirani obramboslovec, ki je dolžnost načelnika 6. 6. 1991 po načrtovani kadrovski spremembi sprejel od Jožeta Korbana. Pred tem je Bojan Rajh opravljal strokovne naloge s področja obrambnih priprav v Oddelku za gospodarstvo Občine Ormož. Sodelavci na občinskem upravnem organu za ljudsko obrambo so bili Hilda Zadravec, Boris Verbančič, Zoran poš,Jože Praprotnik in Danilo Hergula. Neposredne priprave Občinskega upravnega organa za ljudsko obrambo Občine Ormož 20. 3. 1991 se je v. d. sekretarja Jože Korban udeležil sestanka na sedežu PŠTO za VŠP, ki ga je sklical poveljnik Vladimir Miloševič. Na sestanku so načelniki občinskih upravnih organov za ljudsko obrambo prejeli izčrpne informacije o stanju v JLA in njeni vlogi ob uvedbi izrednih razmer v Jugoslaviji, o nameri predsedstva SR Slovenije ob prevzemu pristojnosti vrhovnega poveljnika pri vodenju obrambnih sil v R Slovenije. Na sestanku so načelniki prejeli naloge: pripraviti natančne evidence slovenskih vojakov, podčastnikov in častnikov v JLA, pregled mobilizacijskih zbirnlišč (MZ) JLA na območju občine, sklicati rezervne oficirje iz rezervne sestave JLA, ažurirati načrte zdravstvene zagotovitve, pripraviti natančen kataster vojaških objektov na območju občine. Usmeritve iz sestanka so bile: zahtevkijLA za mobilizacijo rezervnih enot se ne realizirajo, rok za izvedbo nalog je takoj, delo občinskih upravnih organov za ljudsko obrambo mora teči neprekinjeno, rednega delovnega časa več ni. 85 Jože Korban, v. d. sekretarja, si je zapisal opozorilo, da je )>observiranje« delovanja občinskih upravnih organov za ljudsko obrambo stalna naloga varnostnih organov JLA, zato je bilo treba prikriti povečan obseg aktivnosti in demonstrirati )}normalno« delovanje. Po vrnitvi v Ormož je sekretar najprej sklical sestanek s sodelavci Občinskega upravnega organa za ljudsko obrambo Občine Ormož, nato je prenesel celovito informacijo vodstvu Občine Ormož. Čeprav na območju Občine Ormož ni bilo vojaške infrastrukrure in posadke JLA, je takoj začel veljati sklep o prepovedi vstopa in gibanja aktivnih pripadnikov JLA v občinski zgradbi. V mesecu marcu 1991 so bili na služenje vojaškega roka poslani samo 4 naborniki. Z vsemi, ki so bili predvideni na služenje, je Boris Verbančič opravil razgovor in jim povedal, da lahko odhod na služenje odklonijo, kar jih je kar nekaj tudi storilo. V tem času je bil v ormoškem gradu sedež Občinskega upravnega organa za ljudsko obrambo Občine Ormož; pred njim so zaznali osebno vozilo z vojaško registracijo, v njem je sedel oficir v službeni uniformi. Pripadniki OŠTO in delavci Občinskega upravnega organa za ljudsko obrambo Občine Ormož so se vedli, kot da ga niso opazili. 25.4. 1991 je bil v Poljčah sestanek načelnikov občinskih upravnih organov za ljudsko obrambo z ministrom za obrambo R Slovenije, ki je predstavil trenutno vojaško politično situacijo v državi in R Sloveniji. Načelnike je seznanil s pripravo in z uvajanjem nove zakonodaje samostojne in suverene R Slovenije, z reorganizacijo TO, ukinjanjem OŠTO in oblikovanjem ObmŠTo. Načelniki so bili seznanjeni s predpisi v zvezi z novo slovensko vojaško uniformo in z uvajanjem nove slovenske vojaške knjižice. V tem obdobju so na Občinskem upravnem organu za ljudsko obrambo Občine Ormož pristopili k evidentiranju podjetij za zagotavljanje oskrbe TO, občinskih organov in policije v vojnih razmerah ter namestitev njihovih enot na terenu. 27. 4. 1991 so na Občinskem upravnem organu za ljudsko obrambo Občine Ormož od Republiškega sekretari.ata za LO prejeli nalogo za poostritev varovanja nabornih evidenc. Naborna dokumentacija je bila shranjena v ognjevarni omari na Postaji milice Ormož. V maju je Občinski upravni organ za ljudsko obrambo Občine Ormož na zahtevo 73. ObmŠTO izpeljal večje število vpoklicevvojaških obveznikov v enote TO; urejali so tudi upravne zadeve v zvezi s preložitvijo opravljanja vojaške obveznosti ter ugotavljanje vzrokov neodziva na vpoklic. Izvajali so ukrepe novih smernic Predsedstva RS o ukrepih pripravljenosti na podlagi katerih so morali vsi občinski organi in ostali izvajalci obrambnih in zaščitnih nalog izdelati nove obrambne dokumente. Sledili so inšpekcijski pregledi obrambne dokumentacije v območju odgovornosti Občinskega upravnega organa za ljudsko obrambo Občine Ormož. Uvedeno je bilo neprekinjeno dežurstvo v Izvršnem svetu SO in v Občinskem centru za obveščanje. Občinski upravni organ za ljudsko obrambo Občine Ormož je izjemno pozorno izvedel vse predpisane postopke za napotitev nabornikov na služenje vojaškega roka v Učnem centru Pekre. 86 Zaposleni na Občinskem upravnem organu za ljudsko obrambo Občine Ormož so pozorno spremljali vse, kar se je dogajalo pred Učnim centrom Pekre, in vstopili v stik s svojci slovenskih vojakov na služenju vojaškega roka v TO. Konec maja je Občinski upravni organ za ljudsko obrambo Občine Ormož sprejel zahtevke 73. ObmŠTO in milice za oskrbo vvojni. 4.6. 1991 se je sekretar udeležil sestanka načelnikov občinskih upravnih organov za ljudsko obrambo z ministrom za obrambo RS, kjer so obravnavali naloge s področja izvajanja vojaške mobilizacije TO in zagotavljanje 30- dnevne materialne in zdravstvene oskrbe TO in milice. Minister je načelnike seznanil z aktualno vojaško-političnimi razmerami v Jugoslaviji. V juniju so se pripadniki Občinskega upravnega organa za ljudsko obrambo Občine Ormož ukvarjali s konkrernirninalogarniza 73. ObmŠTO. 12. 6. 1991 je bil sestanek na PŠTO s poveljnikom Vladom Miloševičem in s poktajinskim koordinatorjem Janezom Drevenškom. Na sestanku so izvedeli, da lahko do osamosvojitve pride v najkrajšem času, zato je bilo treba nemudoma pristopiti k ustanovitvi Zbirnih centrov za Slovence, ki se bodo vrnili iz JLA z željo, da se vključijo vTo. Junija so se pripadniki Občinskega upravnega organa za ljudsko obrambo Občine Ormož usklajevali s komandirjem Postaje milice Ormož Juretom rermetom za reševanjem njihovih zahtevkov in pri upoštevanju usmeritev z varnostoega področja. Občinski upravni organ za ljudsko obrambo Občine Ormož je vzpostavil Vod zvez in ktiptozaščite. Poveljnik enote je bil podporočnik Erik Zadravec, nesebično pomoč pri vodenju enote v pripravah, aktiviranje in delovanje na strokovnem področju pa mu je nudil Boris Verbančič. Naloga Voda zvez in ktiptozaščite Občine Ormož je bila zagotavljanje žičnib, radijskih in kurirskih zvez ter ktiptozaščita podatkov za vodstvene organe Občine Ormož. Vod je bil opremljen z radijskimi sredstvi in s telefonsko centralo, prav tako so imeli pripadniki enote dobro osebno opremo in kakovostoo osebno oborožitev za obrambo. Pripadniki voda so za zbiranje obveščevalnih podatkov veliko uporabljali tudi svoje lastne radioamaterske postaje. Svoje izsledke in opažanja so redno posredovali Regijskemu centru za obveščanje Maribor. Vod zvez in ktiptozaščite je bil v času vojne na več vojnih lokacijah. Najprej v vaškem domu v Pavlovcih, nato se je zaradi bojazni, da je odkrit, selil v Litmerk, in med vojno še zadnjič, tokrat ponoči, na Runeč, kjer je ostal do konca delovanja. Organizacija dela v vodu na Runču Zaradi številčnosti voda in majhnih nastanitvenih kapacitet se je Boris Verbančič odločil, da bo formacijo zmanjšal na polovico. Tako je že nekaj dni po začetku spopadov polovico pripadnikov poslal domov. Druga polovica pripadnikov je potem nemoteno in veliko lažje delovala. 87 Poudariti velja tudi, da so svoJo novo oborožitev; popolnoma nove avtomatske puške M-70 AB2, dali pripadnikom TO, zase so obdržali le dve puški in nekaj pištol. Pripadniki voda so bili: Bojan Burgar, Danilo Korotaj, Luka Hernja, Jože Kosi, Rado Antolič, Feliks in Darko Vernik, Branko Hasaj,Jože Granduč. Pregled ukrepov pripravljenosti, ki jih je izvedel Občinski upravni organ za ljudsko obrambo Občine Ormož pred vojno Pripadniki Občinskega upravnega organa za ljudsko obrambo Občine Ormož so pri načrtovanju ukrepov pripravljenosti sledili predpisani metodologiji. Tako so 15. 5. 1991 v I. stopnji, sprejeli 1. ukrep: načrtovali so uvedbo neprekinjenega dežurstvo, pri tem je Danilo Hergula do 25. 5. izdelal seznam občinskih funkcionarjev za dežurstvo, Bojan Rajh, ki je bil ob pekrskih dogodkih (23. 5. 1991) premeščen na Sekretariat za ljudsko obrambo, je opravil vse potrebno za zagotovitev ustreznih razmer za dežurstvo, Jože Korban je zagotovil dosegljivost sodelavcev iz Občinskega upravnega organa za ljudsko obrambo Občine Ormož, predsednik Izvršnega sveta SO Ormož pa dosegljivost najpomembnej ših funkcionarjev. Kot 2. ukrep so izvedli zagotovitev dosegljivosti nujnega dela skupin za prenos mobilizacijskih signalov in prenos ukazov za izvajanje ukrepov pripravljenosti; za nalogo je bil zadolžen Zoran Poš, rok za izvedbo pa je bil 31. 5. 1991. Nalogo je izvedel tako, da je izbral potrebno število članov skupine za prenos signalov in ukazov, ažuriral dokumente skupine za sprejem in posredovanje ukaza za izvajanje ukrepov pripravljenosti. Z vso odgovornos~o je načrtoval usposabljanje pripadnikov skupine za prenos ukazovin jih seznanil z možnos~o uvedbe ukrepa. 3. ukrep, stalno dosegljivost enot za zveze, je kot svojo odgovornost prevzel Boris Verbančič. Do 31. 5. 1991 je pregledal in ažuriral sezname popolnjenosti z moštvom in MTS, pregledal in ažuriral dokumente za mobilizacijo, preveril sklic starešin, obnovil mobilizacijska zbirališča (MZ), ob sklicu je pripadnike enote opozoril na možnost mobilizacije enote. 4. ukrep, stalna dosegljivost osnovnih izvajalcev vojaške mobilizacije TO, sta prevzela Jože Korban in Jože Prapotnik. Nalogo sta izvedla tako, da so najprej ažurirati obrambne priprave v Občinskem upravnem organu za ljudsko obrambo Občine Ormož, pri izvedbi naloge so sodelovali tudi ostali referenti. Jože Prapotnik je pristopil k uskladitvi priprav z OŠTa. Nato je ažuriral seznam inštruktorjev in dokumentov vodij komisij v KS ter drugih delov pozivnega sistema. 10. 6. 1991 je sklical inštruktorje in skupaj z njimi obnovil naloge pozivanja. Istega dne sta Jože Korban in Aleksander Štampar iz 73. ObmŠTO preverila ustreznost MZ, predvsem elemente tajnosti in zavarovanja. 5. ukrep, okrepitev varovanja sedežev upravnih organov za obrambo, štaba TO, vodstva občine, objektov posebnega pomena z internim varovanjem. Izvršni svet SO Ormož je 25. 5. 1991 izdal akt o določitvi objektov posebnega pomena za obrambo in zaščito v Občini Ormož.' Do 31. 5. 1991 je Jože Korban uredil načrte po seznamu glede na nosilce zavarovanja. Za 5. 6. 1991 je načrtoval sklic načelnikov NZ in namestnike s ciljem osvežitve dodeljenih nalog. Nato je Jože Korban seznanil poslovodne organe z najnujnejšimi ukrepi varovanja. Bojan Rajh je v sodelovanju z ostalimi upravnimi organi Občine Ormož izdelal načrte materialne in zdravstvene oskrbe. 4 Izvršni svet SO Ormož, §tevilka: 864/1, z dne 25. 5. 1991. 88 Za okrepljeno varovanje izpostavljenih oseb in objektov sta skladno z načrti po posebni odredbi RSLO Zoran Poš in Boris Verbančič poskrbela za podelitev orožja delavcem Občinskega upravnega organa za ljudsko obrambo Občine Ormož. Jože Korban je do 31. 5. 1991 izdelal načrte za aktiviranje NZ za varovanje vitalnih objektov; pravočasno seznanil načelnike in namestnike NZ z nalogami in jih usmerjal v pripravi moštva. Načelniki NZ v Občini Ormož so bili povabljeni na sestanek, ki se je odvijal 7. 6. 1991 v dvorani ormoškega gradu.' Bojan Rajh je poskrbel za pripravo izvedbe mobilizacije in uporabo TO v izrednih razmerah in vzpostavil sodelovanje s pristojnim organom za preskrbo pri uvedbi racionirane prehrane ter z občinskim trgovskim podjetjem Zarja Ormož, ki je bilo neposreden nosilec preskrbe v občini. V višji stopnji so pripadniki Občinskega upravnega organa za ljudsko obrambo Občine Ormož sktbeli za niz uktepov. Med njimi zavarovanje infrastrukturnih objektov v PTT, elektro- železniškem gospodarstvu in radiodifuziji ter objektih, pomembnih za osnovno presktbo prebivalstva. Tako je Jože Korban do 25. 5. 1991 pripravil predloga akta, s katerim je IS SO določil objekte posebnega pomena. V okviru izvajanja 2. uktepa je Bojan Rajh v sodelovanju z drugimi upravnimi organi sktbel za zagotovitev materialne in zdtavstvene oskrbe TO v območju uporabe (nastanitev, prehrana, zdtavstvena oskrba) po zahtevah OŠTO ter uskladil načrte z izvajalci za delovanje na mirnodobnihlokacijah. Jože Prapotnik je prevzel skrb za sprejem vojaških obveznikov iz R Slovenije, ki so bili na služenju vojaškega roka v JLA. V okviru te naloge je poskrbel za uskladitev varovanja z milico in TO, napotitev v zbirni center; če so odslužili 7 mesecev ali dalj ši vojaški rok, pa jih je prevedel v rezervo. Jože Korban je načrtoval uktepe za oviranje utnika MTS, blokade in oviranje manevra sil JLA na območju občine tako, da je uskladil naloge z upravni organi in s podjetji. Za neprekinjeno dežurstvo v OCO so bili po seznamu predvideni: Stanko Medik, Anton Prapotnik, Stanka Premuš, Ivo Rajh, Janez Zadtavec, Boris Antolič, Dragan Krstič, Minka Rajh, Srečko Kociper, Vili Trofenik in Franc Škorjanec. 3.6.1991 je Občinski upravni organ za ljudsko obrambo Občine Ormož prejel od 73 ObmŠTO dopis Z 32-2/91, s katerim so izrazili potrebe za 30 dni vojne: živila skupaj 19.990kgvskupnivrednosti 714175,30 din, pisarniški material v skupni vrednosti 169425,90 din, 151 m3 vode za pitje v skupni vrednosti 1120,30 din. Goriva in maziva skupaj 33620 kgv skupni vrednosti 55852,30 din, potrošni material za vzdrževanje transportnih vozil v skupni vrednosti 20455,30 din, 7 različnih akumulatorjevv skupni vrednosti 17840,00 din, intendantska sredstva, sredstva za tehnično vzdrževanje v skupni vrednosti 1.774.677,00 din. Občinski upravni organ za ljudsko obrambo Občine Ormož je zagotovil Štabu CZ prostore za delovanje štaba in enot, angažiranih v zaščiti in reševanju, telefonske in radijske zveze. 5 Občina Ormož, Sekretaria! za ljudsko obrambo, Mevilka 805/1, z dne 3. 6. 1991. 89 Občinski center za obveščanje je imel 24-urno dežurstvo, spremljal je dogajanje na območju občine in sprejemal vso informacije za obrambo in zaščito ter reševanje, s štabi CZ KS je deloval na postaji RT -10 (kanal 1, ki je bil neprekinjeno vklopljen). Štab CZ je strukturo popolnil s ključnimi kadri v štabih CZ v KS, enotah za zveze, splošnih enotah CZ in jih opremil s sredstvi za osebno zaščito. Štab je ažurinll načrte na področju zaldanjanja, v okviru katerega so preverilkletue prostore v stanovanjskih blokih in drugih objektih in jih pripravil za uporabo kot zaklonišča dopolnilne zaščite ter jih opremil s potrebnimi MTS (vreče, pesek, les, .... ). Pripravil je oznake za usmerjanjeljudi v zaklonišča. Štab je proučil tudi možnosti za gradnjo zaklonilnikov po načrtih zaldanjanja. Za potrebe zaščite je štab CZ vlagal napore za zagotovitev zadostnih količin pruočnih sredstev za reševanje (kt'ampi, lopate, škripci, lahka mehanizacija). V naseljenih mestih so bila jasno označena območja za zbiranje MTS, potrebna za reševanje, in deponije za odlaganje ruševin in materialov, ki nastajajo pri uritanju poti do zasutih. Štab CZ je ocenil število ljudi, ki jih bo treba začasno izseliti, evakuirati, in predvidelo, koliko ljudi lahko vključi v akcije reševanja in iskanja zasutih. Predvideli so tudi obseg priseljevanja ljudi v posamezne krajevne skupnosti iz ogroženih okolij. Štab je opravil tudi izjemno pomembne ukrepe zagotavljanja preskrbe s pituo vodo, z življenjskimi potrebščinami in zdravstvenimi storitvami. Štab CZ je imel v pripravljenosti sile za izvajanje širokega spektra nalog s področja asanacije območja: identifikacija in pokop mrtvih, pokop kadavrov, odvoz ruševin, dezinfekcija in deratizacija ter dekontaminacija, popravilo komunalne infrastrukture. V štabu CZ so preverili koordinacijo z elektropodje~i za izklop električne energije oziroma izklop javne razsvetljave, kar bi izvedli ob nevarnosti zračnih napadov nočnem času. Štab CZ je uskladil organizacijo nudenja prve medicinske pomoči na prizadetih območjih, iskanje ranjenih in poškodovanih, umik ranjenih z območja ter njihov prevoz v zdravstvene ustanove. Štab za CZ se je povezal s poveljniki GZ in PGD ter preveril pripravljenost operativnih gasilskih enot. Poudarek je bil na preverjanju kadrovske popolnitve na mestih voznik in strojnik. Občinski upravni organ za ljudsko obrambo Občine Ormož v vojni za Slovenijo 1991 V Občini Ormož so takoj po prejemu»Smernic o ukrepih za pripravljenost v povezavi s plebiscitarno odločitvijo« pristopili k načrtovanju aktivnosti za območje svoje odgovornosti. Procesi za realizacijo nalog so stekli tako, da bi jih nosilci lahko zaključili 1 O. 6. 1991. Pekrski dogodki 23. 5. 1991 so pospešili priprave in izvedbo ukrepov. Tako je UO za gospodarstvo brez zadržkov pristopil k nalogi načrtovanja in zagotavljanja preskrbe enotam TO, 90 skladno z zahtevkom 73. ObmŠTo. Ker je bil obseg izvedene mobilizacije TO na območju Občine Ormož bistveno manjši od sicer sprejetega Organizacijsko-mobilizacijskega razvoja enot TO. Zmanjšani obseg mobilizacije TO je narekovalo dejstvo, da je JLA večino orožja TO premestila v vojaško skladišče Kidričevo. Občinski Sekretariat za ljudsko obrambo Ormož je dne 21. 6. 1991 izdal zahtevke za organizacijo oviranja Tovarni sladkorja Ormož, Združenju samostojnih obrtnikov Ormož, podje~u Mercator - Ograd Ormož, Komunalnemu podje~u Ormož.' Omenjene organizacije so bile dolžne vzpostaviti ovire - barikade na komunikacijah:- Tovarna sladkorja Ormož na komunikaciji Ormož-Varaždin na mostuna reki Dravi v Ormožu, - Združenje samostojnih obrtnikov Ormož na cesti Ormož--Čakovec na mostu na reki Zeleni na meji med R Slovenijo in R Hrvaško, - Mercator - Ograd na cesti Ormož -Čakovec na mostu v rajonu Kravjak. Proces oskrbe TO je stekel tre* dan po agresiji. V drugi polovici junija se je Občinski upravni organ za ljudsko obrambo Občine Ormož pospešeno pripravljal na izvajanje oviranja komunikacij na svojem območju. V sodelovanju s pripadniki 73. ObmŠTO so presodili o potrebah oviranja prihoda JLA težiščno na treh smereh. Določili so lokacije za postavitev ovir pri mejni kontrolni točki na meji z R Hrvaško v Središču ob Dravi in območje »Kravjak« v Pušencih na cesti Središče ob Dravi - Ormož ter na mostu čez reko Dravo v Ormožu. Izkazalo se je, da so pri izbiri mikrolokacij za barikade popolnoma zadeli. Poleg tega so na Občinskem upravnem organu za ljudsko obrambo Občine Ormož uskladili še železniške zapore v Pušencih na cesti Središče ob Dravi-Ormož, v Ormožu, tik za barikado na mostu in v Mihovcih pri Veliki Nedelji. Občinski upravni organ za ljudsko obrambo Občine Ormož je imel nekaj težav pri vzpostavljanju zvez z ŽTP Ljubljana, ko je bilo treba izvesti načrtovano postavitevvlakovnih kompozicij na železniške prehode, vendar je bila naloga pravočasno izvedena. Organizatorji postavljanja barikad iz Občinskega upravnega organa za ljudsko obrambo Občine Ormož niso imeli težav z lastniki vozil za postavitev v barikado. Dan pred agresijo so bila tovorna vozila in gradbeni stroji pripravljeni za postavitev v barikade. Oklepno mehanizirana kolona, ki je napredovala proti Ormožu iz smeri Varaždina, se je ustavila pred barikado na ormoškem mostu. Na meji v Središču ob Dravi oklepne kolone ni bilo mogoče ustaviti ali resneje ovirati, saj je bilo možno tovornjake, ki so bili postavljeni v barikado na mostičku na meji med RHrvaško in R Slovenijo, obiti, enota TO, ki je varovala barikado, pa ni bila opremljena s protioklepnimi sredstvi. Kolona JLA je iz Središča ob Dravi napredovala do vasi Frankovci, kjer jo je za krajši čas ustavila barikada v Kravjaku, sestavljena iz težkih traktorjev, prikolic in hlodovine. Pripadniki enote TO niso mogli preprečiti napredovanja koloni JLA proti Ormožu. Tudi vlakovna kompozicija na železniškem prehodu v Pušencih je bila prešibka ovira in so jo oklepniki zlahka premagali. V času prodiranja oklepne kolone JLA iz Središča ob Dravi v Ormož so delavci Občinskega upravnega organa za ljudsko obrambo Občine Ormož s pomočjo načelnika Avtobusne postaje Ormož Franca Krnjaka sestavili novo, močnejšo barikado v križišču Ptujske in Kolodvorske ulice pri »Timi«. V barikade so postavili avtobuse podje~a 6 Občina Ormož, Sekretaria! za ljudsko obrambo, Zahtevek za organizacijo oviranja, akt A1evilka 843/6-91, z dne 21. 6. 1991. 91 Certus in Komunalnega podje* Ptuj ter tovornjake Cestnega podje* Ptuj Barikada je bila opremljena tudi s protitankovskimi minami. Z njo so ustavili oklepno kolono JLA - 6 tankov T 55, poveljniško vozilo in tank za izvlačenje, ki je prodirala iz Središča ob Dravi, in ji preprečili, da bi intervenirala v območje barikade na mostu čez Dravo v Ormožu. V poskusu preboja barikade pri»Timi« je prišlo do obstreljevanja, v katerem so bili težje ranjeni oficir JLA in dva civilista, ki sta bila v tem času pri barikadi. Po neuspešnem poskusu preboja se je oklepna kolona umaknila iz Ormoža proti Ljutomeru. Tako v času vojne za Slovenijo preko ormoškega mostu čez Dravo ni prišel niti en sam vojakjLA. Upravni organ za ljudsko obrambo Občine Ormož se je zaradi varnosti, saj je tankovska kolona obstala praktično na njegovem dvorišču, preselil na vojno lokacijo, kjer je ostal do umiritve razmer v Ormožu. Narodna zaščita Občinski upravni organ za ljudsko obrambo Občine Ormož je junija sklical načelnike NZ in jih seznanil z razmerami ter jim dodelil konkretne naloge, ki so nastale na podlagi ažuriranib načrtov. Načelniki NZ so prejeli Sklep Izvršnega sveta Občine Ormož za varovanje objektov.' Aktiviranje enot NZ je potekalo brez posebnosti, težava je bila v pomanjkanju orožja. Zato je Občinski upravni organ za ljudsko obrambo Občine Ormož v večji meri angažiraliovce z ustreznim orožjem, pri tem so upoštevali omejitve, ki izhajajo iz mednarodnega vojnega prava. Sekretariat za ljudsko obrambo Občine Ormož je 30. 6. 1991 izdal soglasje za dvig NZ v krajevnih skupnostih. 8 Vrnitev iz JLA in prestop vTO V času vojne je na območju odgovornosti Občinskega upravnega organa za ljudsko obrambo Občine Ormož na slovensko stran v Središču ob Dravi prestopil en vojak JLA, skupaj se jih je v Občini Ormož prijavilo 7, po izjavah staršev pa je bil en vojak v TO na Ptuju in en vojak v TO Novo mesto.' Delavci Občinskega upravnega organa za ljudsko obrambo Občine Ormož so ga po predvidenem načinu prepeljali do zbirnega centra. Izmed Slovencev, ki so bili zaposleni v JLA, je v času vojne prestopil en častnik, po činu stotnik, svoj prestop je najavil še en rojak, pilot, vendar se je kasneje za njim izgubila vsaka sled. Domnevno ni mogel svoji družini pravočasno urediti vrnitve v Slovenijo. Iz vojašnic JLA je v času do 17. 7. 1991 pobegnilo v Slovenijo 7 Ormožanov, ki so bili na služenju vojaškega roka, dva pa sta prišla po tem datumu. Enote JLA so na Občinski upravni organ za ljudsko obrambo Občine Ormož poslale "tiralice« za pobeglimi vojaki in zahtevali, da jih Občinski upravni organ za ljudsko obrambo Občine Ormož čim prej vrne v enote JLA. Slovenske oblasti niso vrnile JLA nobenega vojaka, prav tako vojaška policija ni odpeljala niti enega vojaka. Na Občinskem upravnem organu za ljudsko obrambo Občine Ormož so imeli podatek, da so se pobegli vojaki skrili ali pa so odpotovali v tujino. Sklepne misli Delo Občinskega upravnega organa za ljudsko obrambo Občine Ormož se je v obdobju po »Brionski deklaraciji« 7 Občina Ormož, Sekretariat za ljudsko obrambo, Sklep Izvršnega sveta SO Ormož za varovanje objektov, številka 805/2, z dne 5. 6. 1991. 8 Občina Ormož, Sekretariat za ljudsko obrambo, akt številka 805/5-91, z dne 30. 6. 1991. 9 Občina Ormož, Sekretariat za ljudsko obrambo, Poročilo o prebeglih vojakih, §teviIka 821/18, z dne 17. 7. 1991. 92 Sklepne misli Delo Občinskega upravnega organa za ljudsko obrambo Občine Ormož se jc v obdobju po »Brionski deklaraciji« normaliziralo, namesto pritiskov, ki jih je izvajala JLA, sO se ukvarjali z zahtevki direktorjev ormoških podjetij, ki so pričakovali, da njihovih delavcev ne bodo vpoklicali v enote TO, ki so varovale »južno mejo«. Delavce Občinskega upravnega organa za ljudsko obrambo Občine Ormož je čudilo, da so vsi vojaški obvezniki nepogrešljivi na delovnih mestih kot vodilni ali kot ključni delavci v proizvodnji. Podobno je bilo z vpoklicanimi motornimi vozili. Vodilni v Občinskem upravnem organu za obrambo Občine Ormož so se sestali z vsemi direktorji ormoških podjetij in uskladili svoje potrebe z zakonskimi obveznostmi. Tako so našli skupen jezik in zadovoljivo rešili težave angažiranja vojaških obveznikov v obojestransko korist. Povzetek Avtotja predstav!jata delova'!fe Obfinskega upravnega organa za obrambo Obfine Ormož leta 1991, v času neposrednih priprav na vojno in de!ova'!fe upravnega organa med vojno. V prispevku so navedene naloge upravnega organa, ki so bile glede na obseg obrambnega delova'!fa in dinamiko odviJa'!fa dogodkov del kri'{flega uprav!ja'!fa Občine Ormot Predstav!jeno je usklajeva'!fe upravnih organov obfine Z obrambnega in varnostnega načrta podroija za izvedbo mobilizacije obrambnih struktur; usklajeva'!fe obrambnih priprav civilnega sektotja ter zagotav!ia'!fe materialne in zdravstvene oskrbe TO, pripadnikov milice in drugih komponent obrambe in Zafčite na obmoiju obfine ter skrb za enoto obfinskih zvez in kripotozalfite. Avtotja predstavite ukrepe upravnega organa ob agresiji na ozem!ju R Slovenije pri organizaciji ovira'!fa bitrega prodora sil na obmoije Obfine Ormož ter skrb za delova'!fe Civilne zalfite, Narodne Zafčite in za nemoteno vrnitev S !oveneel! iz]LA in f!fthov prestop IJ TO. Ključne besede: načrtovanje, ukrepi, kurirji, Teritorialna obramba, zveze Viri Zakon o obrambi in Zalfiti, UradnilistRS,!t. 15-555/91, Z dne 6.4. 1991. UkuZP.ITOVŠP' vrsz 16/2,zdne 10. 1. 1991. UkuZP.ITO VŠPzai'(J'aja'!feukrepovpriprav!jenostiSZ 804-03, zdne24. 5. 1991. RlLO Razdelava nalog za iiPaja'!fe smernic Predsedstva Rl o ukrepih zapripravljenost DT-802 /4, Z dne 22. 5. 1991. UkuzRl'TO za i'(J'edbo mobilizacije SZ 847/28-6, zdne22. 6.1991. UkuZRŠTO za izvedbo mobilizacije SZ 847-06-30/6, zdne23. 6.1991. Dopolnilo ukazaRl'TO SZ 847/35, zdne24. 6.1991. UkaZ7.Pj'TOzadelnomobilizacijoenotTOSZ804-03/76, zdne2. 6.1991. Zdenka Kersnik: Občina Ormož v 70. in 80.ktih20. stoletja, Zbornik referatov40 ktTO, OZVVS Ormot 2008. Anton Luskovil: Občinski ftab Teritorialne obrambe (of TO) kot vtjalkostrokovni organ predsednika skupfčine, Zbornik re.foratov40 kt TO, OZVVS Ormot 2008. 93 Miran Fiser: Prispevek k anali:j virov kadrovske popolniflJe Teritorialne obrambe Občine Ormož v obdoi?Ju 1980 do 1990, Zbornik re[eratov40 kt TO, OZVVS Ormo~ 2008. Miran Fiser; Vo/na za Slovenijo kta 1991 in vo/alki obve~iki Z obmoga Občine Ormo~ Zbornik referatov ob 20-letnici samosto/nosti RS, Pokrqjinski mui!! OrmožPfId, 20/1. Občina Ormož, Sekretariat za ljudsko obrambo Občina Ormož, Sekretariat za ljudsko obrambo, Poročilo o delu voda za zvezejunij-julij 1991, stevilka 893/19, Z dne 5.9. 1991. Občina Ormo~ S ekrctarial za ljudsko obrambo, Nalrt uresnilevaf!.ia smernic o ukrepih za pripravljenost v nadaljf!.iem postopku osamosv'!iaf!.ia Republike Slovenije. Občina Ormož, Občinskistab za Civilno Zalčito, Poročilo o delu, stevi/ka851 /38, zdne l. 8. 1991. Občina Ormož, S ekrelariat za ljudsko obrambo, vabi/o za sestanek nale/nikov NZ, stevi/ka 805/ 1, Z dne 3. 6. 199/. Občina Ormož, Sekrelariatzaljudsko obrambo, Zahtevek za organizacijo oviraf!.ia, stevi/ka843/ 6-91, zdne21. 6. 1991. Občina Ormož, Sekretariat za ljudsko obrambo, Poročilo o prebeglih vojakih, stevilka 821/ 18, Z dne 17. 7. 199/. Vo/na pofta br. 8866, Zahtjev zapovratak vo/nika ujedinice, stevilka akta 251-12/3, Z dne 17. 7. 199/. Gasilska zveza Ormož, Poročilo o iZV'!iaf!.iu aktivnosti v času agresije na &publiko Slovenijo, Z dne 8. 7. 1991. 94