LETO III. (VOL. III.) APRIL, 1911. STEV. (No.) 4. i Izdajajo Slovenski frančiškani.—Published by Franciscan Fathers. Po odloku nadškofa JOHN FARLEY-ja je "Ave Maria" cerkven list in družba Sv. Rafaela cerkveno pripoznana in priporočena. Sv. Obhajilo Otrok. Dekret sv. stolice glede starosti onih, ki naj se puste k prvemu sv. obhajilu. V dekretu svete stolice glede starosti otrok za prvo sv. obahajilo, se naroča vsem škofom, da naj skrbe za to, da se bo ta dekret vsako leto o velikanočnem času prebral vernikom po vsem svetu, v materinem jeziku. Ker naši rojaki v največ naselbinah ne bojo razumeli, kaj se jim bo bralo izpred oltarja, mislimo, da je naša dolžnost, da mi ta dekret v prestavi priobčimo v našem listu, da ga bojo tako vsi rojaki mogli brati. Ko hojo slišali ta dekret v kakem tujem jeziku v cerkvi, naj ga potem doma prebero, da se bojo vedeli ravnati. Ta novi dekret je velike važnosti za kat. stariše, ker se jim zlasti glede prvega svetega obhajila otrok daje velike in važne pravice, pa tudi teške dolžnosti. Dekret se glasi: Vse strani sv. pisma jasno spričujejo o posebni ljubezni, katero je imel Kristus do malih otrok, ko je bival na zemlji. Njegovo veselje je bilo bivati v sredi med njimi, polagal je na nje svoje roke in jili objemal in blagoslavljal Nevoljen je bil, ko so jih učenci odganjali od njega in jih je zavrnil rekoč "Pustite male k meni in nikar jim ne branite, ker njih je nebeško kraljestvo!" Kako visoko je cenil nedolžnost in priprost-ost njili duše, pokazal je s tem, da je nekoč poklical malega otroka in rekel svojim učen cem: "Resnično Vam povem, ako se ne spreobrnete in ne postanete, kakor ta otrok, ne pojdete "v nebeško kraljestvo. Kdorkoli se tedaj poniža, kakor ta otrok, ta bo večji v nebeškem kraljestvu. In kdor sprejme kate rega teh malih v mojem imenu, mene sprejme." Radi vsega tega, je pa sv. katoliška cerkev od svojega začetka skrbela za to, da je pri-peljava male k Jezusu po evharističnem sv. obhajilu, katero je dajala že dojenčkom. To se je zgodilo takoj pri sv. krstu, kakor je bilo določeno skoro v vseh starih obrednih knjigah tja do 13. stoletja. In ta navada se je ohranila v nekaterih krajih dolgo časa. V grških in v vshodnih cerkvah se še dandanes vrši. Da se je pa zabranilo vsako onečaščenje, da bi otroci posvečene hostije ne izpljuvali, bila je prav od začetka navada, da so jim dajali sv. obhajilo samo pod podobo vina. Vendar pa niso otroci sprejeli sv. obahajila samo pri sv. krstu, temveč so se tudi potem pogosto udeleževali te sv. pojedine. Bila je namreč navada v mnogih cerkvah, da so otroci sprejeli sv. obhajilo takoj za duhovščino; drugod so jim razdelili male koščeke, ki so ostali od obhajila odraščenih. Pozneje se je v latinski cerkvi ta navada počasi odpravila in otrokom niso dovolili iti k svetemu obhajilu preje, dokler niso prišli k pameti in predno niso dobili vsaj malo pouka o tem vzvišenem zakramentu. Ta nova navada, potrjena že preje pri več posameznih cerkvenih zborih, je bila slovesno potrjena pri četrtem vesoljnem lateranskem cerkvenem zboru, kjer se je razglasilo sloveče 'iI. določilo tega zbora, v katerem se je zapove dalo sprejemanje zakramenta sv. pokore in sv obhajila vsem vernikom, ki so že k pameti prišli, s sledečimi v besedami: "Vsi verniki obojega spola, ko so se pameti zavedli, se mo rajo sami spovedati svojih grehov lastnemu spovedniku najmanj enkrat na leto, in priza- 2(5 "AVE MARIA" April, 1911. devati, da opravijo naloženo pokoro, kolikor jim je to le mogoče, in morajo pobožno prejeti sv. obhajilo vsaj o velikanočnem času, ra zim, ako se jim morda ne zdi po nasvetu duhovnika in vsljed družili pametnih uzrokov bolje, da se ga za kak čas vzdrže." Tridentinski vesoljni cerkveni zbor nikakor ni zavrgel stare navade, dajati sv. obhajilo otro kom, predno so k pameti prišli in je le potrdil določilo Lateranskega zbora ter izrekel izobčenje nad vse, ki bi se držali drugačnih naukov: "Kdor bi trdil, da niso vsi verniki obojega spola, ki so k pameti prišli, dolžni sprejeti sv. ob liajila vsako leto vsaj o velikanočnem času, kakor zapoveduje sv. mati katol. cerkev, naj je izobčen!" Določilo Lateranskega zbora je toraj še v veljavi in vsljed tega so vsi verniki, kakor hitro so se pameti zavedli, dolžni sprejeti zakramenta sv. pokore in sv. obhajila najmanj enkrat na leto. Toda glede določila starosti, kdaj pridejo otroci k pameti, so se tekom časa urinile različne zmote in obžalovanja vredne razvade. Nekateri so mislili, da je drugačna starost potrebna za sv. spoved in drugačna za sv. obhajilo. Za zakrament sv. pokore so trdili, da je potrebna starost, ko more kdo razločevati dobro od hudega, toraj ko je kdo zmožen grešiti. Za sv. obhajilo nasprotno so pa zahtevali večjo starost, v katerej se more dobiti globo-kejšega znanja o resnicah sv. vere in se more dušo bolje pripraviti. In tako se je vsljed raznih navad po raznih krajih in vsljed različnih človeških mnenj, v nekaterih krajih določilo 10. leto za sprejem prvega sv. obhajila, drugod 14. leto in še več. Drugače se je pa otrokom pod to zahtevano starostjo prepovedalo sprejemati sv. obhajilo Ta navada, ki se je urinila pod pretvezo, da se hoče čuvati nad tem prevzvišenim zakramen toni, je pa povzročila mnogo hudega. Nedolžnost otroških let so tako odtrgali iz objema Kristusovega in jo oropali podlage du hovnega življenja. Posledica tega je pa bila, da je oropana te krepke opore in obkoljena od tolikih nevarnosti mladina zgubila svojo kras ter zabredla v hudobije, še predno je le kdaj okusila sv. skrivnosti. Vendar pa če se tudi res zahteva vsestranska priprava in popolna zakramentalna spoved pred prvim sv. obhajilom, kar se pa vendar ne godi povsodi, se mora vendar vsikdar objokovati zguba prve nedolžnosti, ki bi se bila morda dala zabraniti s sprejetjem sv. obhajila v bolj . nežnih letih. Nič manj se mora obsojati navada, ki je v mnogih krajih, po kateri otrokom ni dovoljeno iti niti k spovedi, predno ne gredo l< svetemu obhajilu in se jim tudi drugače ne daje sv. odveze. Tako se pa zgodi, da ostanejo morda obremenjeni s smrtnimi grehi dolgo časa v veliki nevarnosti. Najhujše pred vsem je pa, da se v nekaterih krajih otrokom, ki niso bili še pri prvem sv. obhajilu, ne dovoli sprejeti niti svete popotnice in to tudi v smrtni nevarnosti ne; in na ta način, ker so umrli kot otroci in bili kot taki pokopani, se jim tudi ne pomaga z molitvami sv. cerkve. Toliko krivico delajo oni, ki odločno zahtevajo izvanredno pripravo za prvo sv. obhajilo, večjo, kakor je pametno in prav nič ne pomislijo, da ta način varnosti izvira iz zmot Janze nistov, ki uče, da je sv. obhajilo plačilo, ne pa pripomoček za človeško slabost. Tridentinski cerkveni zbor se pa drži dni gačnega mnenja ko uči, da je to "protistrup, ki nas očiščuje vsakdanjih pogreškov in nas obvaruje smrtnih grehov," kateri nauk se je vnovič povdarjal pred nedavno v posebnem de kretu, ki je bil izdan 36. decembra 1905, v katerem se da vsakdanje sv. obhajilo na prosto voljo vsem starim in, mladim pod samo dvema pogojema, da so v milosti božji in imajo pravi namen. To se tudi ne zdi modro, če so preje celo do jenčki sprejemali ostanke sv. liistij, da bi se sedaj zahtevala izvanredna priprava od otrok, ki so tako srečni, da so v stanju nedolžnosti in čistosti in silno potrebujejo te nebeške hrane radi obilnih skušnjav in ncvarnostij sedanjega časa. Vse te razvade, katere mi obsojamo, izvirajo najbrže iz tega, ker tisti, ki zahtevajo posebno starost za sv. spoved in posebno za sv. oblia jilo, niti modro niti pravilno niso določili te zahtevane starosti. Lateranski cerkveni zbor zahteva eno in isto starost za oba zakramenta, ko nalaga skupno dolžnost spovedi in sv. obhajila. Ker se toraj zahteva za sv. spoved starost, ko se more razločevati dobro od slabega, ko kdo namreč pride k pameti, tako se toraj tudi za sv. obhajilo zahteva le starost, ko more kdo sv. Evharistijo razločevati od navadnega kruha, katera starost je običajno ona, ko se otrok zave svoje pameti. Vsi znameniti razlagalci Lateranskega cerkvenega zbora in vsi, ki so takrat živeli, ne mis lijo drugače. Iz cerkvene zgodovine je razvidno, da so mnoge sinode in mnoga skofijska določila v začetku 12. stoletja, toraj malo po Lateranskem .cerkvenem zboru, dovoljevala otrokom s sedmim letom k sv. obhajilu. Še več, imamo tudi dokaz največje veljavnosti, Sv. Tomaža Akvinskega, ki se. glasi: "Ko morejo otroci le malo rabiti svoj razum, lako da morejo imeti vsaj nekoliko pobožnosti do presv. Zakramenta, tedaj se jim more takoj dati ta Zakrament." April, 1911. "AVE MARIA" 27 Enako razlaga tudi Ledesma: V soglasju z vsemi govorim, da se more dati sv. Evharistija vsem, ki se zavedajo svoje pameti, ne glede, kako zgodaj se to zgodi, da celo otroku če ima samo mal, nedoločen pojem o tem, kar dela." Vasquez razlaga to besedilo s sledečimi be sedami: 'Kakor hitro se otrok zave svoje pameti, je dolžan po božji postavi (sprejeti sv. obhajilo),'tako da ga celo sv. cerkev ne more oprostiti te dolžnosti." Enako uči sv. Antonin, ko piše: "Toda, ko je otrok zmožen storiti hudo, t. j. storiti smrtni greh, ga že veže zapoved spovedi in sv. obhajila." Tridentinski cerkveni zbor nas sili k temu istemu sklepu! Ko določa, da otroci, "ki se še ne zavedajo svoje pameti, niso dolžni sprejeti sv. obhajila," s tem določa kot edin izgovor to, ker niso še zmožni storiti greha: "Ker v tej starosti še ne morejo zgubiti pridobljene milo sti otrok božjih." Iz tega je jasno, da je cerk veni zbor mislil, da so otroci dolžni sprejeti sv. obhajilo, kakor hitro se pameti zavedo. (Dalje prihodnjič.) Jez