Iz dela komisije za ugotavljanje premoženja Kdo bo moral predložiti podatke o premoženju? PRIJAVLJftNJE PBEM02ENJA NI ENKRATNA RKCIJA, MARVEC ZACETEK UVELJAVLJANJA SISTEMA, PRAKSE, KI BO SCASOMA ZAJELA DOMALA VSE OBČANE - KOMISIJE BO TSEBA KADBOVSKO OKREPITI - VSAKO OBVESTILO NITANCNO PBEGLEDATI Prijavljanje premoženja na javni poziv ni akcija, temveč jo moramo uveljaviti kot trajno sestavino davčnega sistema in vsakdanje prakse. Vpeljani sistem preverjanja skladnosti pridobljenega premoženja z doseženimi dohodki odpira široke možnosti za učinovitejše odkrivanje družbeno negativnih pojavov in za ustrezno ukrepanje. Hkrati tudi pomembno prispeva k utrjevanju in poglabljanju sprejetih družbenih načel o pridobivanju dohodka na podlagi dela ter o razpolaganju s tem dohodkom. Lahko pa je tudi učinkovito sredstvo občanov pred neupravičenimi sumničenji. Prizadevanja v tej smeri pa naj po svoji vsebini pomenijo element v naporih za razvijanje in utrjevanje delavske kontrole. Ob splošni podpori, na ka-tero je ta pobuda naletela pri ljudeh, se pojavljajo posamez-niki, ki to akcijo razlagajo kot primitivizem, uniformizem in podobno. Le-ti bi bržkone že-leli ustvariti ozračje vsesploš-nega nezaupanja, negotovosti in ogroženosti. Takšnim tende.n-cam se moramo najodločneje upreti. Kdor ustvarja svoj mate-rialni in družbeni položaj z de-lom in rezultati svojega dela, s poštenim dohodkom in prispev-kom družbi - ta se mora kar najbolj neposredno vključiti v prizadevanja za vzpostavitev učinkovitejšega družbenega nadzorstva nad pridobivanjem premoženja. Prijavljanje podatkov o pre-moženjskem stanju najavnipo-ziv in konkretni postbpki za ugotavljanje izvora premoženja sta dve povsem različni stvari. Zakon natančno določa, zoper koga se lahko uvede poseben postopek za ugotavljanje izvora premoženja. Zoper občana, pri katerem borto ti pogoji izpol-njeni, bo komisija enako kot doslej ta postopek uvedla in od njega zahtevala dokazila, od kod mu premoženje in sredstva. Komisija pa se bo lahko še pred uvedbo postopka — tako kot to predvideva novela zakona o davkih občanov — obrnila na takega občana in od njega za-htevala podatke opridobljenem premoženju in sredstvih, o tro-šenju dohodkov in doseženih dohodkih. Pri obravnavi podatkov, ki bodo vloženi najavni poziv, pravilomane bo šlo za raziskovanje izvora premo-ženja. Tu bo komisija nastopila v drugi funkciji - kot nekak spcciali-ziran otgan družbenoga nadzorstva, ki zbira podatke, jih obravnava in proučuje ter vzpostavlja načrten pregled nad pridobivanjem premo-ženja občanov. Seveda pa ni izklju-čeno, da se bo komisija v posamez-nih primerih, kjer bodo za to izpol-njeni zakoniti pogoji, odločila za konkrctnejšo obdclavo izvora prc-moženja nekega občana. Vcndar pa to ne spreminja dejstva, da je osnov-ni smisel te nove obveznosti obča-nov (hkratf pa tudi nova naloga ko-misij) predvsem učinkovitejši dmž-beni nadzor nad tem področjem. Vzpostavljanjc stalncga in načrt-nega družbenega nadzora nad ptido bivanjem premoženja bo iz čisto praktičnih razlogov nekajletni pro-ces, v katerem se bo postopno raz-širjal krog občanov, ki bodo dolžni piedložiti podatkc o premoženju. Letošnje leto pomeni samo začetni korak v teh prizadevanjih. Obsežno delo pa je s tem nalo-ženo komisijam za ugotavljanje iz-vora premoženja in njihovim stro-kovnim službam. V nobenem pri-meru namreč ne smemo dopustiti, da bi bili podatki zbrani, zatem pa bi nepregledani obležali v arhivu. Zagotoviti je treba, da komisije vsako vloženo obvestilo skrbho in natančno pregledajo in v primerih, kjer se bo to pokazalo potrebno, tudiukrepajo. Na podlagi družbcnega dogovora o merilih in pogojih o tem, kdaj lahko občinske skupščine pred-pišejo obveznost občanov, da so na javni poziv dolžni predložiti po-datke o svojem premoženju in na-činu njegove pridobitve, so v letu 1973 komisijam dolžni predložiti podatke o svojem premoženju ob-čani, ki izpolnjujejo enega od na-slednjih pogojev: 1. če posedujejo nepremično in premično premoženjc, katcrcga sc-danja skupna vrednost presega 500.000 dinarjev, ne glede na kraj, kjer je premoženje, ter čas in način njegove pridobitve; 2. če posedujejo nepremičns in prcmično premoženje, katerega so, pridobili v zadnjih desetih letih in scdanja skupna vrednost tega pre-možcnja presega 300.G00 dinarjev, ne glede na kraj, kjer je premoženje, in način njegove pridobitve; 3. če so njihovi družinski člani v zadnjih desetih lctih, v času ko so bili vzdrževani, pridobili nepre-mično oziroma premično premo-ženje, katerega sedanja skupnavred-nost prescga 100.000 dinarjcv, pa tako premoženje ni bilo pridobljeno z dedovanjem; 4._če so v preteklem letu v prido-bitev nepremičnega in premičnega premoženja vložili lastna sredstva, ki za več kot 50% pres^ajo v istem letu iz vseh virov doseženi skupni čisti dohodek; 5. če opravljajo voljene funkcije v predstavniških in pravosodnih organih ter družbenopolitičnih orga-nizacijah ali so na vodilnih delovnih mestih v pravosodnih in upravnih organih v občini, republiki ^i fede-raciji oziroma v organizacijah zdru-ženega dela; 6. če so zaposleni na delovnih mestih inšpektorjev v občinskih, re-publiških in zveznih organih ter de-lavci na podobnih delovnih mestih v službi diužbenega knjigovodstva in v upravi carin. Za prcmoženje po prejšnjem od-stavku se ne štejejo kmetijska zem-ljišča občanov, ki se tosebnim de-lom ukvarjajo s kmetijsko dejav-nostjo, piemični predmeti, katerih sedanja vrednost ne presega 10.000 dinaijev, ter stanovanjska oziroma gospodinjska oprema in gospodarska oprema kmetov ne glede na vred-nost. Občinska skupščina Ljubljana Moste-Polje je na seji obeh zborov 23. maja 1973 sprejela družbeni do-govor o merilih in pogojih o tem, kdaj lahko občinske skupščine pred-pišejo obveznost občanov, da so na javni poziv dolžni predložiti po-datke o svojem premoženju in o na-činu njegove pridobitve, kiga je pri-pravil republiški sekietariat za fi-nance SRS. V skladu s tem dogo-vorom bodo morali občani, ki izpol-njujejo enega zgoraj navedenih po-gojev, do 30. junija 1973 predložiti občinskim komisijam za ugotav-ljanje premoženja podatke o svojem premoženju in o načinu njegove pri-dobitve.