ING. IVAN GORENC KRATKA ZGODOVINA P O D J E T J A MOTOR Predhodnik sedanjih Koških tovarn hladilnikov« je bilo podjetje »MOTOR . Njegovo zgodovino lahko delimo na d\a dela: obdobje pred prihodom v Škofjo Loko in razvoj v Škofji l.oki do začetka leta 1960, ko praktično neha obratovali pod tem imenom. Njegovi začetki segajo v prva leta po osvoboditvi, lakrat so imeli v kletnih prostorih zaporov na Miklošičevi eesti v Ljubljani delavnice, v katerih so obsojenci izdelovali uniforme, obutev ter razne lesene in kovinske predmete. Iz teh delavnic so ustanovili I. I. 1947 Državno obrtno podjetje. Prvih nekaj mesecev se je podjetje urejalo in je postavilo otvoritveno bilanco šele I. 4. I(>4~. Maja istega leta je bil imenovan strokovni svet. ki je vodil podjetje. Ker niso bile še jasno opredeljene pristojnosti med upravo zaporov in podjetjem, zato za prvo leto ni točne slike, kako je podjetji poslovalo. V začetku 1948. leta se je podjetje preselilo v grad na Igu in se preimenovalo v Državno elektrokovinsko podjetje »MOTOR«, lam je dobilo boljše prostore in je tudi uredilo osnovne odnose z ostalimi službami ustanovitelja - ministrstva za notranje zadeve LRS. I u se je podjetje že bolj usmerilo na proizvodnjo elektromotorjev. To so bili asinhronski elektromotorji iz siv? litine z varjeno kletko. Delali so jih še na zelo primitiven obrtniški način, vendar so le izboljševali tehnologijo. Prvo leto so porabili za izdelavo enega motorja 83 delovnih ur. drugo leto 63, tretje pa 37. Borili so se kol vsa podjetja tistega časa s pomanjkanjem materiala, raznih sestavnih delov, energije in podobno. Organizacija je bila enostavna: vodstvo in mojstri delavnic (čevljarski. mizarske, ključavničarske, elektro-delav niče. livarne). Vendar datira že iz tega leta Osnutek organizacije planskega, oddelka*, ki kaže napore, da se uredi delo. Za poživitev dela so bile v duhu tedanjega časa nameščene po oddelkih posebne parole: »Planski oddelek je ogledalo podjetja . Planski sektor je ena glavnih naših nalog v socializmu najvažnejša . Brez planske evidence, statistike in vsestranske kontrole ne moremo napraviti niti koraka v socializem (Stalin) ipd. Ta leta je podjetje imelo poprečno po osem civilnih uslužbencev, ostalih -200 pa je bilo obsojencev, ki so se pogosto menjavali. Podjetje je sredi I 1948 prevzel direktor Vladimir I ogar, ki ga je vodil tudi še kasneje v Škofji loki do konca 1959. leta. I o leto so npr. izdelali 66 motorjev, za ">l pa sestavne dele. 2"i.4>0 gojzerie itd. Podjetje je v naslednjem letu vidno napredovalo. 1 speli so izboljšati tehnologijo, normirati delo in uredili nagrajevanje po količini in kakovosti. Tudi dober odnos do obsojencev je bistveno vplival na 134 produkti vnosi. Omenimo naj, da so že poizkušali iti s časom in so kot prvi v državi izdelali asinlironski motor z vlito kletko. Osvojili so tudi novo gasilsko črpalko z motorjem »Rakovica« in odprli tako še eno panogo dejavnosti. V letu 1948 so se iz cone B tržaškega ozemlja umaknili Angloamerikanci. Oropanemu narodu Primorske je morala osrednja Slovenija nuditi vsaj nekakšno zaposlitev in standard, čeprav tudi sama ni imela dosti. I ako so v tem primeru preselili iz Škofje T.oke v Ajdovščino tudi bivšo Tlialerjevo tkalnico. Tedanji vodilni loški politični delavci so ugotavljali, da Škof ju I.oka relativno vedno bolj zaostaja za industrijsko razvitejšim okoljem (lorenjske. Zato so tisti, ki so bili na primernih položajih, poskrbeli, da se je v Loko v izpraznjene prostore tkalnice preselil obrat Motorja« z Iga. ki naj bi bil Elektromotor P7.-4.2 k\\ zametek kasnejše civilne strojne tovarne. I a bi bila seveda primeren nadomestek za oddano tkalnico, ki je zaposlovala predvsem ženske. I ako se je podjetje »Motor preselilo z Iga, kjer mu je že primanjkovalo prostora, v Škofjo Loko. Primopredaja poslopij in inventarja je potekala med (iorenjsko predilnico . ki je do tedaj skrbela za zgradbe, in Motorjem od 13.4. do 29.5. 1950. Osnovna sredstva, ki jili je Motor prevzel po knjižni vrednosti, so bila: tovarniške zgradbe skladišča upravno poslopje zeml i išče skupaj cca 3500 nr (6529 m8) 1.325.889.58 din 522.750.39 din 156.165.— din 147.000.— din Vrednost investicijske opreme, ki jo je vselil Motor«, pa je bila lega leta 2.514.009. din. Takoj ko se je »Motor vselil, je začel S proizvodnjo. I a pa je bila izredno pisana. Vsako leto so tudi izdelali precej predmetov izven plana. Ce je bil kateri teh izdelkov uspešen, so ga naslednje leto vključili v proizvodni program I ako so kmalu postali prostori bivše tkalnice pretesni in je podjetje začelo iskali prostor za širjenje. Edino možno je bilo to med podjetjem in Selško Soro. Vendar je trajalo tri leta. preden je bilo urejeno lastniško vprašanje. I ako je podjetje lahko V letu 1951 začelo zidati na tem prostoru hali za montažo in livarno. Za delovno silo — obsojence — so veljali naslednji pogoji: Delovni čas je bil S ur dnevno: za doseženo normo je npr. 1952. leta dobil obsojenec 5—15 din, 135 Tovarna Motoi v Viličarjih za presežek norme celotno vrednost presežka, za nedoseženo normo pa nič. Cisti ostanek zaslužka, (po odbitku obsojenčeviK nagrad), se je odvajal na račun uprave KPI). Podjetje je moralo skrbeti za stanovanje, hrano in Ogrev obsojencev in stražarjev. Obsojenci so bili izven delovnega časa zaprti na loškem gradu, za katerega je sklenil Motor« najemno pogodbo z upravo tiršulinskega samostana. Norme so bile enake kot v podobnih manjših podjetjih. Obsojenci so bili vseli vrst. Seveda so imeli tudi zelo različno izobrazbo. Posebno v prvih letih, ko še ni bilo dovolj visoko strokovne civilne delovne sile. so izobraženi obsojenci dosti prispevali k modernemu načinu proizvodnje in poslovanja. Mnogo nekvalificiranih obsojencev je \ podjetju končalo industrijsko šolo in dobilo poklic. Nekateri so ostali v >Motorju« tudi po prestani kazni in so se stalno naselili v Škof ji Toki. Za ilustracijo o odnosu vodstva podjetja do obsojencev naj služi nekaj stavkov iz Poročila o delu obsojencev z dne 8. marca 1952: Po dosedanjih izkušnjah imamo za potrebno, da damo nekaj pripomb k načinu vzgoje obsojencev : Delo v proizvodnih podjetjih naj bo normirano. S tem je dosežena najboljša kontrola proizvodnosti posameznih obsojencev ter najpreciznejši način nagrajevanja, ker dobi delavec dejansko le tolikšno nagrado, kolikor jo je z delom zaslužil, / a obračunavanje mezd in nagrajevanja pa bi bil še bolj primeren akordni način dela. Dosedanje določilo, da se obsojencem izplačuje nagrada za delo v znesku 5—15 din na dan. je zastarelo in preveč šablonsko ter za proiz- 136 vodno podjetje neuporabno, ker tako pavšalno plačevanje paralizira delovni elan in iniciativo, tudi se ne morejo pravilno in objektivno nagrajevati obsojenci. Določilo, da pripada obsojencu nagrada le. če izpolni delovno normo, naj bi se opustilo. Podjetje zaposluje v svoji proizvodnji obsojence z različno strokovno izobrazbo, ker se zahteva drugačna strokovna usposobljenost kakor jo ima obsojenec. Kljub temu pa je delovni učinek takega obsojenca tolikšen, da nagrado zasluži, četudi ne doseže norme. Norme so postavljene na bazi storilnosti poprečnega delavca po veljavnih predpisih o normiranju del in je jasno, da jili vsakdo ne doseže, nasprotno pa jih strokovno kvalificirani obsojenci lahko visoko presegajo. Normirano je delo, ne pa delavec. Če bi upoštevali delavca, bi morali prav za vsakega delavca postavljati posebne norme, kar pa tehnično ni izvedljivo. Plačilo obsojencu naj bi se vskladilo z novimi ekonomskimi cenami. ker / dosedanjimi nagradami ne more praktično ničesar nabavili. Praksa je dokazala, da se obsojenci mnogo bolj zanimajo za uspeli proizvodnje, ako se jim nudi možnost, da so udeleženi s svojimi nasveti pri celotni gospodarski problematiki in ekonomiki podjetja. Obsojenca 137 - delavca l>i bilo treba uvajati v sodelovanje na gospodarskem področju podjetja in ga tako pripravljati za vključevanje v industrijo po prestani kazni. \ ta namen bi kazalo dopustiti sodelovanje obsojencev v upravljanju proizvodnje, vsaj kot posvetovalne organe. Zaradi stalnega menjavanja obsojencev kaže. da se na odgovornejše položaje v podjetju namestijo civilni nameščenci, da bi bilo možno obdržali nemoten proizvodni proces in tehnično administrativno poslovanje. Kot smo videli je bila že v letu 1952 izražena misel, da bi \ podjetju sprejeli večje število civilne delovne sile. Vendar to ni šlo gladko, ker so \ ministrstvu za notranje zadeve zastopali stališče, da zadošča za prevzgojo enostavna zaposlitev obsojencev, npr. pletenje košar. Vodstvo Motorja pa je težilo za okrepitev proizvodnje in za polno vključevanje podjetja v jugoslovansko in svetovno tržišče. Pri tem je imelo podporo političnih kadim iz Škofje I.oke in tako je ideja o moderni kovinski tovarni, predvsem tovarni hladilstva v naši občini zmagala. Ime Motors je ostalo, kovinarska dejavnost je ostala in se začela še intenzivneje širiti. Obseg proizvodnje je v glavnem neprestano rastel. Občasni padci so nastali le takrat, ko ?e je podjetje odpovedalo kakšni panogi dejavnosti. Vrednost proizvodnje v milijonih dinarjev je bila: v letu: 1948 49 50 51 52 55 54 55 50 57 5S 59 15 55 42 60 200 415 500 4"M! 550 470 "12 I2"2 Od leta 1955 dalje je v podjetju čutiti močno razgibanost in usmerjeno dejavnost. \ a vseh področjih dela je podjetje močno napredovalo. Pridobilo je nove sodelavce, predvsem iz bivših Schneiterjev ih tovarn in iz bližnje kranjske Iskre . I i so poleg že zaposlenih civilnih uslužbencev postali jedro proizvodnje. Nato so začeli graditi: novo halo za montažo, novo livarno, dva stanovanjska bloka. Nabavili so vrsto novih modernih strojev, ki so bistveno pripomogli k zvečanju proizvodnosti in dvigu kvalitete, npr. koordinatni vrtalni stroj in kopirno stružilnico Oerlikon . stroj za tlačno litje aluminija itd. Razvijali so nove tipe električnih strojev, gasilskih črpalk, predvsem pa so se po letu 1954 usmerili v bladilstvo. I o leto so v Motorju izdelali prvo hladilno omaro s kompresorjem po načrtih bivše tovarne Schneiter. Po dosegljivi dokumentaciji naj bi bila inicialor za izdelavo hladilnikov Agrotehnika i/. Ljubljane. Vendar je bila najbrž samo prvi kupec, dočim je iniciativa zrasla drugje. Po ustnem izročilu najbrž od direktorja podjetja lov. l o garja in Nika Kavčiča. Precej so pripomogli kadri iz bivše tovarne Schneiter. ki so imeli izkušnje iz hladilstva že izpred vojne, saj je bila v Škofji loki izdelana prva hladilna naprava že v letih pred veliko gospodarsko krizo. Prva hladilna omara v Motorju je bila opremljena s kompresorjem K l i l . izolirana pa je bila s plutov ino. Bila je za današnje pojme precej predimenzionirana. Ker je v 20 letih od izdelave prvotnih načrtov precej napredovala znanost o izolaciji in so bili vpeljani mnogo cenejši in ustreznejši materijah, kot je pluta, so v Motorju začeli razvijati novo vrsto omar. Pri ivj je bila za izolacijo uporabljena steklena volna. Imele so zaobljene robove, ki so bili takrat še v modi pri hladilnem pohištvu. Prvi prototip nove omare 138 je bil izdelan I. 1955, nato pa so osvojili serijsko proizvodnjo omar naslednjih velikosti: 500 I. 1000 I. 1500 I in 1800 1. Ker so bili tudi kompresorji K IV in K \ premočni za hladilno pohištvo, so v naslednjih letih začeli razvijati novo družino kompresorskih agregatov z oznakami K II in K III in z oznako / za zračne in V za vodne. Od teh so se najbolj obnesli Z K. II, ki so dajali od 650— IlOOkcal/b pri standardnih pogojih. \ naslednjih letih so precej premišljali, v katero panogo hladilstva naj se podjetje usmeri. Izbira je bila široka: od gospodinjskih hladilnikov preko večjih (za trgovino in gostinstvo) do velikih hladilnic in transportnih naprav. Vodni hladilni agregat KV i /m Schneiterjeoih načrlihf Livurna linainc Motor \ Viličarjih Vsakega so poizkusili po malo. vendar so v tistih letih še najbolj uspevali v proizvodnji večjih hlajenih omar. sladolednih strojev in hlajenih pultov, ki so jih začeli izdelovati proti koncu 1958. Tudi v opremi manjših hladilnic so imeli precej uspeha. Lep primerek je tudi zadružna hladilnica za celo vas. ki so jo kot vzorec postavili v \ idniu ob Sča vnici. Hkrati so razvijali in osvajali nove izdelke \ okviru obstoječih panog. Stari program so dopolnili z novimi tipi elektromotorjev iz aluminija, z družino brusov in polircev in nekoliko kasneje z dvema novima gasilskima brizgalnama: »Savico CHK) 1 pri 8atm. — motor I MZ) po dokumentaciji obrtnika Zupana in Soro (800 1 pri 8 atm.) po licenci in z motorjem poljske tovarne Wytwornia sprzetu mechanicznega. Bielsko-Biala. Osvojili so še več drugih tipov gasilske opreme, ki pa se niso obnesli. 139 Gasilska črpalka >Savica< (~>00l) Stara in nova področja so zahtevala \elik napor in mnogo novosti na polju konstrukcije in tehnologije. Zastarele dejavnosti so ali opustili (proizvodnjo železnih postelj) ali pa prenesli drugam: npr. čevljarno nazaj na Ig. žage v SKIP itd. Da bi laže prodirali na trg in nabrali potrebnih izkušenj, so začeli sodelovati z industrijsko skupnostjo Maris . / njeno pomočjo so začeli sodelovati s firmo Linde« iz Zahodne Nemčije, ki je omogočila prakso našim ljudem, mi pa smo pri njih kupovali večje kompresorje. Tako širok program je seveda zahteval vrsto reorganizacij. Imenmaiia je bila komisija za organizacijo podjetja, ki je uredila osnovno delitev dela in novo obliko dokumentacije, v glavnem po vzorcu ISKRE«. Da je bilo vse to dobro vsklajeno, so imeli zelo pogoste sestanke uprave in proizvodnega sveta. Vse to je omogočilo, da so se lahko v letu ll)57 že postavili bolj na lastne noge. I o leto je bilo v marsičem odločilno. \ začetku leta je bilo \ podjetju že 57 civilnih uslužbencev in 255 zapornikov. Ze na začetku leta so začeli razčiščevati pravni položaj podjetja. I o jim je bilo potrebno zaradi vključitve v industrijsko skupnost MARIS . zaradi dodeljevanja deviz in kooperacijske pogodbe z Lindejem«. Seveda pa tudi zaradi želje, da se v l o k i čimprej razvije močno strojno podjetje. Po več sestankih v Ljubljani in Beogradu je Sekretariat za notranje zadeve I,RS izjavil, da se strinja, naj se 140 FUNKCIONALNA SHEMA PODJETJA „MOTOR" 1958 Motor« registrira kot gospodarska organizacija. Izjavil je tudi. da bo mogoče izpeljati reorganizacijo obrata v gospodarsko organizacijo najkasneje v treh do štirih letih. Začeli bodo zviševati stalno civilno delovno silo. nameščati civilne strokovnjake in jim omogočati strokovno izpopolnitev pri firmi »LINDE«. Lahko bi ustanovili organ delavskega samoupravljanja s pristojnostmi, kot jih imajo ustrezni organi pri gospodarskih organizacijah. Vse to se je v resnici zgodilo. Precej »Motorjevih« ljudi, ki so postavili temelje hladilstvu pri nas, je dobilo osnovno znanje v l.indejevih« tovarnah. Po l.indejevi. dokumentaciji so bile izdelane 1958. leta tudi prve izložbene in prodajne hlajene vitrine 1V-50 in PV-60. ki so Še danes tržni artikel. \ začetku junija 1957 so izvolili prve organe samoupravljanja. Prva redna seja upravnega odbora je bila 14.6.1957 (predsednik Herman Lunder), delavskega sveta pa nekaj dni kasneje (predsednik Janko Japelj). Ti organi so najprej sprejeli Pravila industrijskega obrata Motor nato pa še tarifni pravilnik. Vse to je potrdil DSNZ-LRS. Podjetje je začelo na veliko najemati civilno delovno silo. predvsem domačine. Bistveno pa se je razmerje popravilo, ko se je uresničil načrt, ki so ga pripravljali že nekaj let, da se je k Motorju« priključilo Strojno kovinsko podjetje — SK.1P - - Škofja loka. lo je dalo tudi svoje prostore v stari Heinricharjevi žagi na Irati. Prav tako pa je še pomnožilo blagovni asortiment Motorja« s svojimi proizvodi: betonskimi in maltnimi mešalci, velikimi pralnimi in likalnimi stroji (mungami). cirkularkami itd. Tako širok program je zahteval ponovno reorganizacijo, premeščanje obratov ter predelavo in dodelavo stavb. Ob starih obratih SKIP na Trati so z udarniškim delom zgradili novo halo za montažo omar. Vse ostale so bile le na novo urejene. \ Poljanah je bil na razpolago nedograjen zadružni doni in dosti nekvalificirane delovne sile. »Motor« je prevzel ta dom in vanj 1. maja 1959 prenesel celotno proizvodnjo elektromotorjev (brusi, polirci. elektrostroji za kmetijstvo, električne sirene). Ostala dejavnost se je po nekaterih premestitvah razporedila takole: \ Vincarjih so ostale panoge, ki potrebujejo dosti industrijske vode in imajo več strupenih odplak. To so livarna, obdelava kompresorjev z galvaniko. montaža agregatov, obdelava in montaža gasilskih črpalk, orodjarna in vzdrževanje. Na Trato pa se je preselila izdelava hladilnih omar. vitrin in montaža individualnega hladilstva. Ti proizvodi zavzemajo veliko prostora in je zato bolje, da se izdelajo bliže železniške postaje, ker zahtevajo tako manj transporta. Na Trati so bili do 1959 urejeni naslednji oddelki: pločevinama z lakirnico, montaža pohištva in ekspedit. Galvaniziranje se tja ni moglo prenesti zaradi nevarnosti, da pridejo strupi v talno vodo. Preostalo proizvodnjo je podjetje oddalo: betonske in mahne mešalce - Beltu Črnomelj, velike pralne stroje -- IIIMO* Maribor, ročne sirene in gasilsko armaturo — »KPD Dob pri Mirni«. Važen za »Motor« je še dogovor, sklenjen dne 28. novembra 1958 med sekretariatom za notranje zadeve LRS in predstavniki tedanjega okraja Kranj in občine Škofja Loka. Ta vsebuje v kratkem tole: Občina Škofja Loka in okraj Kranj sta pripravljena ob ukinitvi v prihodnjih letih prevzeti sredstva ^Motorja« in jih plačati po veljavnih predpisih. Prispevki »Motorja' v pro- 142 računu se imajo od 1. I. 1958 dalje za plačilo sredstev, ki jih ho kasneje prevzel v upravljanje.« I ako je v bistvu kolektiv s svojim delom v teh letih odkupil upravljanje v podjetju. V skladu z dogovorjeno politiko je bilo v podjetju vedno manj obsojencev, oktobra 1959 pa je odšel zadnji, lakrat je podjetje imelo že cca 500 delavcev in 46 učencev. Dne 20. 8. 1959 je bilo 557 zaposlenih, od tega samo še 10 obsojencev. Največ jih je bilo v obdelovalnici (112) in v obratu na Trati (94). Med delavci je bilo 154 kvalificiranih in 84 visoko kvalificiranih. S to strukturo je Oddelek tovarne Motor \ Poljanah tudi dočakalo leto 1960. Sredi decembra 1959 je podjetje zapustil dotedanji direktor tov. Logar. 2e naslednje leto je podjetje poslovalo čisto po civilnem sistemu in je prešlo v novo rekonstrukcijo ter spremenilo ime. Lahko rečemo. da je bila leta 1959 končana druga razvojna faza podjetja Motor«. Vir: Arhiv LTH Škofja Loka Z u s a m m e n f a s s u n g KURZGEFASSTE GESCHICHTE DES UNTERNEHMENS »MOTOR« IN ŠKOFJA LOKA Das elektrometalhirgisehe Untei nehmen »Motor« vvurde 194" in Ljubljana gegriindet, um dam it eine Arbeitsgelegenlieit f ii r Striiflinge zu si hal len. Im daraulfolgenden Jahre iibersiedelte es nach Ig ara Sudrande des Ljubljanaer Moores und stcllte sich dort aul die Fabrikation von Klckttoniotoren ein. Luter anderem erbaute es (len ersten .Svnchronmotor mit gegossenem KaTig des Rollenlagers in Jugoslavvien. Im J. 1950 iibersiedelte das lnternehmen nach Škofja Loka, vvo ihm die Raume der einstigen 1 halersclien \\ eberei zugevviessen vvurden, die nach der Obernahme der \\ chmaschincn dieser Firma durch die re.\tilfabrik in Ajdovščina leer gelieben \varen. In den ersten Jahten erzengte das Untemehmen Motor Produkte verschiedenstet Art. Die Mehrzahl der Arbeiter stellten Straflinge, die im Schlofi von Škofja Loka iintergebracht uaren. Spiiter begann das Unternehmen nene Tvpen von Elektromaschinen und Feuervvehrpumpen herzustellen, \vorauf es sich nach 1954 auf die Lrzeugung von Kaltemasehinen verlegte. Es nahm itnnier mehr zivile Arbeiter aul und vvurde Ende 1959 zu einem durchaus selbstandigen Lnternehmen mit ziviler Arbeiterschaft umgestaltet. Einen Teil seiner Betriebe iibersiedelte es nach Poljane und nach Trata. Im Jahre 1960 vvurde es neuerdings reorganisiert und erhielt den Namen »Loške tovarne hladilnikov* (= Kaltemaschinenfabriken in Školja Loka). 143