MEDENINASTE SKLEDE MARJETKA ŠETINC Med slovenskimi miizeji hranita Pokrajin- ski muzej v Mariboru in Narodni muzej v Ljubljani večje števUo medeninastih skled, ki so figuralno ali samo ctmamenitalno okrašene. Večina med njimi je opremljena tudi z napis- nimi trakovi. V Vodniku po Narodnem mu- zeju* so bile te sklede zaznamovane kot gotski krstilni pladnji. Temu namenu gotovo še da- nes marsikje služijo, kar dokazujejo sklede v Kamnid, v Mežici in v Radljah, vendar sta njihova uiporaba in pojav mnogo bolj razno- vrstna, kakor se zdi na prvi ipogled. Za kakš- no vrsto umetnoobrtnih predmetov pravza- prav gre? Kakšen je njihov izvor in čemu so služili? Kdo so bili njihovi iadelovalci in kje je ta obrt cvetela? In kakšen je končno nji- hov pomen v okviru oblikovanja umetno- obrtnih predmetov v kovini? 2e bežen pregled literature, ki obravnava tako oblikovano medeninasto posod je, nas pouči, da imamo opraviti z zelo razširjeno in priljubljeno obrtjo, ki je cvetela od poznega srednjega veka do 18. stoletja v vseh evrcp- skih kulturnih središčih. Področje med Maaso in Renom, kjer so že Rimljani izkoriščali dnkovo rudo, je imelo gotovo najbolj ugodne pogoje, da je postalo v isrednjem veku sre- dišče obrti za oblikovanje medeninastih iz- delkov. Medenina je zlitina, ki jo sestavlja 70 */(» bakra in 30 '"/o cinka in ima to lastnost, da je lahko topljiva in bolj pripravna za ob- delavo kot baker, v sijaju in barvi pa je po- dobna zlatu. Med prvo pomembnejše središče te obrti moremo šteti mesto Dinant v belgij- ski provind Namur v 12. stoletju. Mojstri, ki so izdelovali medenino in oblikovali izdelke iz nje, so se imenovali dinandiers, izdelki pa dinanderies. Za te izdelke je značilno, da so tolčeni, odtod tudi izraz batteurs (battre po- meni tolči, nemško Metalltrdber). Tudi v zla- tarstvu je ta pokrajina prva, ki se je v času vladanja dinastije Staufovcev dvignila na najvišjo stopnjo v umetniških dosežkih. Pri tem mislimo na zlate skrinje — relikviarije in na predmete iz emajla. Leta 1255 so obrt- nike v Dinantu že (povezovala pravila. Cas naslednjih dvesto let pomeni razcvet obrti za obHkoivanje medeninastih izdelkov v Di- nantu. Tovrstni obrtniki so izdelovali kome pulte, krstne sklede, nagrobne plošče, kande- labre, lestence, posode za oglje, možnarje, kadilnice, akvamanUe in okrasne predmete. Leta 1466 je Karel Drzni uničU. mesto, v ka- terem se obrt za izdelovanje medeninastih izdelkov ni nikoli več cpomogla v takem obsegu kot prej. Tradicijo obrti je prevzel Aachen, ki je imel v bližini v Altenber^u velika nahajališča cinkove rude (med največ- jimi v Evropi). Cinkovo rudo so v 16. stoletju začeli izvažati v Nürnberg in Frankfurt, v 17. stoletju tudi na Holandsko, v Hamburg, na Švedsko, v 18. stoletju v Anglijo, Rusijo in na Češko. V Aachnu so nasitala prva velika medeninasta dela v tehniki ulivanja. Sčasoma pa so se aachenski obrtniki omejili na pol- izdelke npr. na plošče, na izdelovanje žice in vdolbenih posod. Svoje izdelke je antwerpen- ska izvozna luka pošiljala v Francijo, na Ni- zozemsko, v Španijo in na Portugalsko. V 17. stoletju je tudi v Aachnu zamrlo obrtno izde^ lovanje medeninastih izdelkov. Tovrstno obrt- no dejavnost je prevzel bližnji Stolberg. Ne- malo so k temu priipomogle tudi politične in verske razmere protirefoonadjskega časa. Mnogo mojstrov je moralo zaradi privrženo- sti protestantski veri bežati v Nemčijo, na Holandsko in v hanzeatska mesta. V Stolber- gu je imela obrt največji obseg v 18. stoletju, ko so svoje izdelke v velikem številu izvažali predvsem v Frandjo. Poleg teh krajev naj omenimo med nem- škimi mesti Braimschweig, ki je imel v 14. stoletju najmočnejši ceh kotlarjev medenina- stih posod. Drugo središče je bil Lübeck, kjer že leta 1330 omenjajo 14 mojstrov, med bel- gijskimi mesti pa naj naštejemo Bruxelles, Namur, Tournai, Bruges, Malines, Leuven, Heiy. V južni Nemdji so začeli izdelovati medeninaste izdelke razmeroma piozno. Leta 1363 se šele prvič omenjajo mojstri v Nüm- bergu, kjer je doživela ta obrt največji vzpon v poznem 15. in 16. stoletju. Njen pomen je v naslednjem stoletju močno upadel. Zgovor- na priča o izumiranju obrtnega oblikovanja medeninastih izdelkov je podatek, da je bü leta 1635 v Nürnbergu samo še en mioj- ster, ki se je ukvarjal z izdelovanjem tolčenih medeninastih posod. V času največje razšir- jenosti in priljubljenosti tovrstnih predmetov, v 16. stoletju, so numberški obrtniki poleg posod predelovali tudi medeninaste polizdel- ke (uvožene iz Aachna) v predmete za zelo mnogovrstno uporabo: od tanke žice, okras- nih predmetov, orožja, luksiiznih predmetov in instrumentov do zvonov, uteži, tehtnic in jedilnega pribora. Pravila iz leta 1535 so sicer prepovedovala numberškim mojstrom, da bi kupovali medenino v ploščah, in so jih hotela prisiliti, da bi jo sami izdelovali. Vendar se teh določb niso povsem držali in so jih več- krat obšli. Drugi ukrep, zajet v pravilniku iz leta 1535, govori o tem, da smejo biti samo Numberžani člani ceha. V začetku je bila ta določba meščanom v prid, sčasoma pa se je 148 Najstarejša upodobitev kovca medeninastih kotäieev iz spominske knjige »Hiše dvanajstih bratov« v Nüm- bergu. Prvi predstavnik te obrti je tu umrl leta '1474. Iz: Stegmann: Zur Geschichte, der Herstellung und Verzierung der geschlagenen Messingbecken izkazala kot pogubna, saj v začetku 17. sto- letja domačini niso hoteli več opravljati te obrti in je bil ceh prisiljen, da je pritegnil tudi ljudi iz okolice mesta. Do ustanovitve ceha v letu 1493 je büa oibrt bovcev medeni- ^ nastih skled v Nümbergu svobodna umetnost. Mojstri so se imenovali Beokenmacher ali Beckstämpfer, med njimi je bila večina do srede 16. stoletja nepismena. Najstarejšo upo- dobitev izdelovalcev medeninastih skled, ki jim tokrat velja naša pozoimost, najdemo v spominski knjigi tim. Zwölfbrüderhaus — hiša dvanajstih bratov (slika 1), ki jo je usta- novil leta 1388 trgovec Konrad Mendel z na- menom, da bi zagotovil revnim ostarelim obrtnikom lažje življenje. Njegwa socialna ustanova, med prvimi te vrste, je obstajala več kot 400 let, do leta 1806. Obrtniki so po rprejemu v hišo živeli po določenih pravilih; vidimo jih oblečene v redovna oblačila in so na sUkah upodobljeni pri svojem prvotnem poklicu. Najstarejši kovec medeninastih po- sod je tu umrl leta 1474. Knjige te ustanove so izrednega pomena za zgodovino cbrti, pred- vsem zaradi zvestih upodobitev, ki kažejo obrtno delo, orodje in preproste stroje poz- nega srednjega veka. V splošnem je veljal Nürnberg med kraji^ kjer je bila razvita obrt za. izdelovanje mede- ninastih izdelkov, za najpomembnejše sredi- šče, kar se izdelave medeninastih skled tiče. Brez dvoma pa moramo upoštevati tudi Aachen, B-raumschweig in druga severna in sevemozahodna nemška mesta. Kraj izdelave je zelo težko določiti, saj je bil način okrasi- tve močno razširjen s pomočjo grafičnih li-. stov in posod samih, ki predstavljajo' enega važnejših izvoznih nemških izdelkov v 16. stoletju, pa so bili isti motivi dostopni moj- strom daleč naokrog. Upodobitev izdelovanja medeninastih kotličev. Iz: Peltztr: Geschiolite der MessinglnduE.trie 149- Za opis tehničnega postopka pri nastanku medeninastega posodja imamo zadostne po^ datke. Iz tekoče m,ase so ulivali plošče, ki so jih nato z železnimi kladivi na vodni pogon tolkli v pločevino (taka kladiva so omenjena že leta 1484 v Thosu pri Fürthu2). To idelo so opravljali obrtniki, ki so se imenovali kovci medenine (Messingschläger). Delitvi nadalj- njega dela ustrezajo nazivi za mojstre, ki izdelujejo posamezne vrste izdelkov. Tako se mojstri, ki oblikujejo medeninaste posode, imenujejo Beckenschläger (kovci medenina- stih kotličev), izdelovalci svetil Leuchtermac- her, izdelovalci medeninaste žice Me&singdraht zieher itd. (slika 2). Kovci medeninastih kot- Učev so s tolčenjem določili najprej obliko posode v grobem, nato so odrezali rob in po^ sodo ostružili. Sledila je okrasitev sklede. S šestilom vrisani krogi so služui kot orienta- cija. Različne štance, ki so jih uporabljali pri večkrat se ponavljaj^očih okrasnih delih (za kroge, zvezde, cvetje, križe itd.), niso smele imeti ostrih robov, ker bi sicer predrle meh- ko medenino. Tovrstna dekoracija je bila iz- vedena s punco (štanoo) s sprednje strani. Večje scene, ki krasijo dno skled, pa so tol- čene s hrbtne strani. Modeli za te upodobitve so iz enega kosa in so jih večinoma izdelovali iz železa ali iz brona. Na podoben način so udairjeni tudi napisi in drugi omamentalni vzorci ter so izdelani tudi izstopajoči paličasti krogi. Skleda iz Narodnega muzeja v Ljubljani, Inv. št. 10163, motiv Adama in Eve, konec 1&. stoletja Skleda iz župne cerkve v Karamel pri Mariboru, mo- tiv Oznanjenja, okoli leta 1500 Redkeje so bile sklede izdelane po naročilu. Pri tem mislimo večinoma na sklede, ki jih krasi na dnu grb naročnika. V takih primerih je šlo za individualna dela, ki so prosto tolčena in skoraj praviloma kvalitetnejša od tistih, ki so jih izdelovali v velikem številu. Za raziskovalca umetnosti so figuralne upodobi- tve na dnu skled gotovo osrednji predmet zanimanja. Ti \rehefi vzbujajo pozornost s svo- jo arhaičnoistjo. Motivično so upodobljene sce- ne zreducirane na osnovne sestavine in de- lujejo kot nekaki simboli, zagonetne pa jih delajo spremljajoči napisi. Ugotoviti je bilo mogoče, da so starejše sklede manj okrašene, so po velikosti manjše (okoli 25 do 30 cm v premeru), imajo strmo steno in ozek, gladko odrezan nob. Od naših primerkov soidi v to skupino samo skleda iz Narodnega muzeja v Ljubljani s prizorom o Adamu in Evi (inv. št. 10163, slika 3). Dno zavzema ena sama upodobitev, brez napisa in omamentalnih dodatkov. Zelo pogosto na- stopa kot motiv v tej skupini skled žena z napisnim trakom v rokah, ki je gotovo na- stala po grafični predlogi iz prve polovice 15. stoletja. To skupino bi časovnio lahko postav- ljali še v 15. stoletje. Šestnajstemu, pa tudi 17. stoletju pripadajo sklede s širšim preme- rom (okoli 40 do 60 cm), ki imajo paličasto zaključen širok rob. Dno teh skled s figural- nim ali omamentalnim srednjim motivom skoraj praviloma obroblja ena ali več vrst napisov. Ob koncu 15. stoletja se pojavijo motivi, ki so tipični tudi za kasnejši čas: Iz- virni greh (Adam in Eva ob drevesu spozna- nja, primerki iz Narodnega muzeja v Ljub- ljani, Pokrajinskega muzeja v Mariboru in Celju in iz Muzeja za umjetnost i obrt v Za- 150 grebu in iz župne cerfcve v Mežid) in Ozna- njenje, ki sta bUa morda pendanta. Prizor Oznanjenja, katerega primer imamo v Kam- nici pri Mariboru (župna cerkev sv. Martina, slika 4) je mogoče zasledovati do Rog er j a van der Weydna. Gre za način upodobitve tega motiva, ki je bil močno razširjen v nizozem- skem in zahodnonemškem tabelnem slikar- stvu. Kot primerke skled z motivom Ozna- njenja, kakor ga srečamo v Kamnici in za katere je kot izhodišče odločilen en sam mo- del, naj navedemo skledi v numberškem na- rodnem muzeju št. H. G. 8987, št. H. G. 466 in skledo iz katedrale v Brandenburgu. Pri vseh je prizor Oznanjenja enak, razhčno pa sta izpolnjena preostalo dno in rob sklede. Pri- mer sklede z upodobljenim Adamom in Evo, ki segata po sadežu z drevesa spoznanja z vidnimi rajskimi vrati na desni, je v 16. sto- Skleda Iz Narodnega muzeja v Ljubljani, inv. št. 554, motiv Adama in Eve, 16. stoletjei letju izredno pogosten. Pri nas ga najdemo v Narodnem muzeju v Ljubljani na skledah inv. št. 554 (slika 5), 553, 16768, v Pokrajin- skem muzeju v Mariboru inv. št. N. 4110, v Pokrajinskem muzeju v Celju inv. št. 374, v župni cerkvi v Mežici in v zagrebškem Mu- zeju za umjetnost i obrt inv. št. F 50/3. Razen skled iz Narodnega muzeja v Ljubljani (inv. št. 16768 in 553) se navezujejo vse druge na isti model. Način upodobitve motiva je za konec 15. in za 16. stoletje izredno konserva- tiven, vendar poznamo najstarejši datiran primerek šele iz leta 1487.' Tudi motiv sv. Ju- rija sodi v ta čas. Primer sklede s sv. Jurijem iz pravoslavne cerkve v Tribnju (Stari grad pod Velebitom) ustreza skledi iz numberške- ga narodnega muzeja št. H. G. 1439. Skleda iz cerkve sv. Simona v Zadru pa je delana po isti predlogi kot skleda iz numberškega na- rodnega muzeja št. H. G. 482.* Pri skledah iz, Skleda iz Narodnega muzeja v Ljubljani, inv. št. 553, motiv Adama in Eve. verjetno pod vplivom Dürerjeve grafike, 16. stoletje 16. stoletja se nmožijo omamentalni pasovi vzporedno z vedno širšim robom. Na robovih nastopajo rozete, križno obokani frizi ah zvezdice, na dnu pogosto vinska trta. Isto- časno se množijo tudi vrste napisov, vendar so danes večinoma nečitljivi. V tem času naj- demo motiv Izvirnega greha v stari obliki (primerki iz Narodnega muzeja v Ljubljani inv. št. 16768, 554, in iz Pokrajinskega muzeja v Mariboru inv. št. N. 4110 ter skleda iz Po- krajinskega muzeja v Celju inv. št. 374) ah pa jo najdemo spremenjeno pod vplivom Dürerjeve grafike (primerek iz Narodnega muzeja v Ljubljani inv. št. 553, slika 6), med-; Skleda iz Pokrajinskega muzeja v Mariboru, inv. .ä;t. N. 4111, motiv Josuaha In Kaleba z grozdom, 16. stoletje 151 tem ko (prizor Oznanjenja obdrži tudi še dalje svojo strogo obliko. V 16. stoietju srečamo še celo vrsto novih motivov: grbovne sklede, prizor Josuaha in Kaleba, ki nosita grozd iz Kanaana (skledi iz Narodnega muzeja v Ljub- ljani, inv. št. 15045 in iz Pokrajinskega muze- ja v Mariboru, inv. št. N. 4111, slika 7), Ma- rija v krogu žarkov (skleda iz Muzeja za umjetnost i obrt, Zagreb, inv. št. 294-52, I.- 107) itd. Narodni muzej v Ljubljani hrani skledo z motivom nosačev grozda (inv. št. 15045), ki jo lahko vzpcredimo z nümber- škima skledama št. H. G. 473 in H. G. 10120, skleda iz Pokrajinskega muzeja v Mariboru (inv. št. N. 4111) pa se od tega fpa oddaljuje in ima za osnovo drugo predlogo.. Omeniti še velja, da ima -skleda s tem motivom iz Na- rodnega muzeja v Ljubljani polkrožno izre- zan rob, kar pa se je gotovo zgodilo pozneje in morda lahko domnevamo, da je bila skleda rabljena kot izvesek frizerjev. Marija v krogu žarkov iz zagrebškega muzeja ima svoj dvoj- nik v skledi iz niimberškega narodnega mu- zeja št. H. G. 481.5 V posebno skupino, ki sodi v 16. pa tudi v 17. stoletje, spadajo večinoma večje, samo omamentalno okrašene sklede. Sreda dna je miOČno izbočena s spiralasto zvitimi listi ali izboklinami v obliki ribjega mehurja, ali pa je sestavljena iz kroga cvetov in listov (skle- de iz Pokrajinskega muzeja v Mariboru in iz Narodnega muzeja v Ljubljani, slika 8, 9). Pokrajinski muzej v Mariboru ima tri sklede, dve izmed njih (inv. št. N. 4116 in N. 4115) spadata s skledo iz cerkve sv. Simona v Za- dru v isto skupino kot sklede iz niimberške- Skleda iz Pokrajinskega muzeja v Mariboru, Inv. St. 4116, motiv izbočene rozete iz spiralasto zvitih ribjih mehurjev, 16./17. stoletje Skleda iz Narodnega muzeja v Ljubljani, Inv. št. 10164, motiv rozete s tulipani, 16.,/17. stoletje ga narodnega muzeja št. H. G.7242, H. G. 7245, H. G. 7241, H. G. 1450 in H. G. 1449. Tretja skleda iz Pokrajinskega muzeja v Mariboru (inv. št. N. 4114) z bolj drobno zvitim in manj plastično izbočenim spiralastim motivom rib- jega mehurja pa ima paralelo v skledah št. H. G. 7259, H. G. 7258, H. G. 474, H. G. 1440 v numberškem narodnem muzeju. Skleda iz Narodnega muzeja v Ljubljani z motivom tu- lipanovih cvetov (inv. št. 10164) pa ima veliko sorodnosti s skledama H. G. 486, H. G. 1475 v niirnberškem narodnem muzeju. Brez pri- merjalnega gradiva sta slednjič ostali dve skledi iz Pokrajinskega muzeja v Mariboru in skleda iz župne cerkve v Radljah cb Dravi. Skleda inv. št. N. 4112 iz Pokrajinskega mu- zeja v Mariboru (slika 10) z motivom vinske trte v obliki križa, obdana z dvojno vrsto napisov na dnu, sodi še v 16. stoletje, med- tem ko je skleda z motivom jelena (inv. št. N. 4113, Pokrajinski muzej v Mariboru) sredi listno izpolnjenega dna in roba primerek iz časa odmiranja te obrtne dejavnosti. Skleda iz Radelj ob Dravi (slika 11) ima sredi dna spiralasto zvito rozeto ribjih mehurjev, ostalo dno pa izpolnjujejo renesančno občuteni sad- ni festoni in angelske glavice. Kot čas na- stanka pride v poštev pač že 17. stoletje. Vsi nastopajoči motivi so vzeti iz predstav- nega sveta poznogotskega časa, srečamo jih tako pri cerkvenih kakor tudi pri posvetnih delih (npr. na tekstilu, preprogah in blazi- nah). Umetniško ustvarjalnega je zelo malo. Edino, kadar gre za individualna naročila, se ta dela povzpnejo nad množični, že skoraj industrijski način proizvodnje. Arhaičnost motivov in njih obravnava izvirata iz skrom- 152 Skleda iz Pokraijinskega muzeja v Mariboru, inv. št. j N. 4112i, motiv vinske trte v obliki križa, 16. stoletje j nega znanja mojstrov, ki so uporabljali pred- loge in štance tako dolgo, dokler se niso po- vsem izrabile. To pa otežuje točnejšo časovno qpredelitev, zato so datadje lahko samo okvir- ne in se omejujejo na splošne stilne ugoto- vitve. Razvozlavanje in obrazložitev napisov, ki spremljajo upodobitve na dnu teh skled in se praviloma večkrat ipojavljajo v istem kro- gu, so pripeljale nekatere zgodovinarje do bolj ali manj spekulativnih rešitev. O teh ugan- kastih napisih je bUo zelo dosti pisano, toda brez pravega uspeha. Se najbolj verjetna se zdi obrazložitev, da gre za napačno interpreti- rane gotske nspise, podobno kot jih najdemo na obšivih oblačil na gotsikih tabelnih slikah. Karakteristični napisi so: Ich bart alzeit ge- luek in Ik fal rekorde. Ta spominska želja in blagoslov se pojavljata tudi na ljubezen- skih in poročnih darilih — na kasetah in za- ponkah, pasovih itd. Tudi Ich -wart on zeit ima isti pomen. Običajni so še: Got sd mit uns. Hilf IHS, XPS unid Maria in tisti, ki začenjajo z Benedicte. Veliko bolj redki so čisto cerkveni napisi. Težko je ločiti cerkveno in posvetno vsebino, saj se cerkveni motivi pojavljajo tudi na tekstilu in pohištvu. Po dialektu napisov sodeč bi večino predmetov lahko postavih v južne in zahodnonemške pokrajine, ker manjkajo frankovske poseb- nosti. Napisi so v gotski minuskuli, sred- njeveški majusktili in v arabizirajoči gotski pisavi, o kateri pravi pisec kataloga antwer- penskega muzeja' naslednje: dekorativni sa- racensko psevdogotski napisi nastopajo v Italiji v nimbih okrog svetniških glav in so izdelani v tehniki stucco lustro. Zanimiv je podoben napis na oklepu Verrochijevega Da- vida v Bargellu v Firencah iz leta 1476. Upo- rabo mešanice saracenskih, pravzaprav arab- skih kufijskih oglatih in gotskih črk je mogoče v Italiji razumeti pod vplivom kufij- skih napisov na saracenskih kovinskih in keramičnih posodah (zdravniške posode). Ta pisava je bila cenjena predvsem zaradi svo- jega crnamentalnega učinka. Iz Benetk je pronicala uporaba teh črkovnih arabesk v Južno Nemcijoi, kjer so jo v Nümbergu, v enem izmed središč proizvodnje medeninastih skled, mnogo uporabljali za napise v krožnih pasovih okoli glavnega prizora. Nerazumljivo pisane napise lahko razložimo s tem, da so z njimi krasili öklede pisanja nevešči obrtniki ali pa je prišlo do take oblike zaradi kopira- nja v drugi pokrajini. Uporaba teh skled je bila zelo mnogovrst- na. Večina avtorjev razprav o izdelovanju medeninastih skled si je edina, da gre v prvi vrsti za okrasne predmete, ki so bih postav- ljeni v dolgih vrstah na kredencah ali pa so jih uporabljali kot umivalne posode. Kot take so bUe rabljene tudi v bogoslužju. Sele po- zneje, ko je prišlo iz navade, da so si med jedjo pogosto umivali roke (ko niso več jedli s prsti), se uveljavijo te sklede kot krstilni pladnji in jih kot take najdemo v katoliških, protestantskih in pravoslavnih cerkvah. Tudi kot sklede za puščanje krvi in kot izvesek frizerjev so bile v rabi. Vendar govorijo proti tej prvotni uporabi in poimenovanju pred- vsem krščanski rehgiozni motivi na dnu skled. Večina ohranjenih skled so serijski izdelki. Tehnično je njih izvedba popolna, kreativne- Skleda iz župne cerkve v Radljah ob Dravi, miotav rozete v sredi, obdane s festoni in angelskimi glavica- mi, 17. stoletje 153 ga pa izipričujejo bolj malo, saj gre za posne^ manje motivov, prevzetih iz grafičnih in sli- karskih predlcg, ki so jih uporabljali in Eipreminjali, dokler je bila štanca v dobrem stanju in dokler so se našli kupci. Poleg skled so izdelovali cibrtniki v medenini tudi krožni- ke, latvice in skodelice, ki pa se po obliki podrejajo enakim predmetom v drugi kovini. Ze v. Eye je leta 1874 ugotovil, da so me- deninaste sklede, o katerih teče govcr, važ- nejše zaradi tega, ker nadaljujejo tradicijo srednjeveških bronastih skled in so vezni člen do tolčenih bakrenih in ulitih kositrnih del kasnejšega časa.' Isto trditev ponavlja tudi H. Wentzel,8 ko postavlja medeninaste sklede kot tip posode m.ed romanske in zgodnjegotske sklede iz bakra in brona in med sklede iz limoškega emajla z ozkim robom in plitvim dnom na eni strani ter med krožnikom po- dobnim skledam iz 16. do 18. stoletja iz ko- sitra, srebra in fajanse na drugi strani. Omenili smo že, da predstavljajo ti mede- ninasti izdelki enega najštevilnejših nemških izvoznih obrtnih izdelkov v 16. stoletju. Ohra- njeni primerki po Sloveniji, Dalmaciji in Istri in drugod" so lep dokaz, kako daleč po Evropi so segale trgovske niti sposo'bnih obrtnikov nemških mest. SEZNAM MEDENINASTIH SKLED Narodni muzej v Ljubljani. 1. skleda, inv. št 10163, slika 3. Skleda z ozkim, gladko odrezanim robom in strmo steno. Na dnu je uporabljen motiv ADA- MA IN EVE, ki stojita ob drevesu, okoli kate- rega je ovita kača. Drevo ima dolgo tanko deblo in krošnjo v obliki potlačene krogle z izstopa- jočimi plastično nakazanimi jaboilki. Obe figuri sta močno shematični, vse nadrobnosti v obde- lavi so zbrisane. Na več mestih je videti, da so jih pozneje izpolnili z vstavljenimi deli mede- nine, kar se je zgodilo na najbolj izstcpajočih delih, kjer je bila medeninasta pločevina naj- bolj tanka. Okoli glav obeh upodobljencev se vijeta napisna trakova v gotski minuskuli, ki pa nista več povsem čitljiva. Preostalo dno, pa tudi nakazana tla izpolnjujejo trije griči in cve- tlični grmi, med katerimi spoznamo Oisat in lili- jo. Prizor je obrobljen s paličastim krogom, okrog katerega je položen na zunanji strani niz listov, ki krasi tudi rob posode. Datacija: konec 15. stoletja. Mere in tehnika: R 24,5 cm, V 6 cm, medenina, tolčena, štancana. 2. skleda, inv. št. 554, slika 5. Sredi dna sta upodobljena ADAM IN EVA, stoječa ob drevesu z visokim deblom (nakazane korenine), okoli katerega se ovija kača, ki sega z glavo do potlačeno okrogle krošnje z jabolki. Obe figuri sta zelo shematični, obrnjeni v 3,4 profil, imata dvignjeno po eno roko, z drugo si zakrivata z listom svojo goloto. Tla oz. ozadje je ploskovito oibravnavano in izpolnjeno s stili- ziranimi rastlinami. Na desni so vidna vhodna vrata v paradiž s stolpastim nastavkom. Nakaza- no je tudi celo trapezasto okovje vrat. Modelaci- ja obrazov in drugi detajli izlizani. Med obema paličastima krogoma poteka okrog osrednjega prizora preplet neskončne valovnice, izpolnjen s ponavljajočim se menjavanjem rozete in trili- stne palmete. Na zunanjem cbodu dna teče štiri- krat se ponavljajoči napis v srednjeveški maju- skuli: .EM, BART: AL: ZEIT. GELVEK. Prehod v steno oboda poživljajo nakazani motivi spira- lasto zvitega ribjega mehurja. Na paličasto za- ključenem robu niz šilastih lokov in položenih listov. Datacija: 16. stoletje. Mere in tehnika: R 42,3 cm, V 4 cm, medenina, tolčena, puncirana, štancana. V Narodni muzej je skleda prišla leta 1847 kot dar Jožefa Rudeža. 3. skleda, inv. št. 16768. Sredi dna sta upodobljena ADAM IN EVA ob drevesu, koncept upodobitve je enak kot pri skledi št. 2, vendar je v detajUh videti neikatere spremembe. Figuralni prizor obrobljata dve vr- sti napisov v srednjeveški majuskuli: notranji med plastičnima krogoma — DER IN FRID GE- WART (štirikrat), zunanji — IHS XPS VND MA- RIA HILF (petkrat). Stena sklede in širok rob sta enako okrašena kot skleda št. 2. Datacija: 16. stoletje. Mere in tehnika: R 43 cm^ V 5 cm^ medenina, tolčena, štancana. 4. skleda, inv. št. 553, slika 6. Skleda z upodobljenima ADAMOM IN EVO. Tu lahko govorimo o uporabi novejše, renesančne- mu času bližje predloge. Morda je za Izhodišče služila kot predloga Dürerjeva grafika iz leta 1504 (Berlin, Kupferstichkabinett). Oba lika sta bolj razgibana in tudi anatomsko pravilneje gra- jena. Na žalost sta glavi figur Izlizani tako mo- čno, da delujeta kot spaki. V primerjavi s prej- šnjima skledama sta Adam in Eva postavljena v naravneje oblikovano prizorišče gozda oz. vrta, ki ga nakazujejo grčasta debla dreves in z gri- či nakazana v ozadje se poglabljajoča tla. Spre- daj na tleh v vrsti ležeča jabolka in listi dreves, ki izpolnjujejo prazna mesta, v ozadju pa so izraz globoko ukoreninjenega gotskega načina iz- ražanja. Prizor obdajata dva pasova z napisi med paličastima krogoma, notranjega sestavlja napis (kombinacija) arabizirajočih gotskih kufij- skih črk, ki ga ni mogoče razbrati in ki deluje kot arabeska, zunanji krog sestavlja petkrat po- navljajoči se vzdih: HILF GOT AVS NOT v -srednjeveški majuskuli. Širok rob poživljajo po- loženi listi in niz, sestavljen iz krogov. Datacija: 16. stoletje. Mere in tehnika: R 43 cm, V 4 cm, medenina, tolčena, štancana. Skleda je prišla v Narodni muzej leta 1847 kot dar Jožefa Rudeža. 5. skleda, inv. št. 10164, slika 9. Skleda z motivom tulipanov sredi dna. Okrog teče napis med dvema paličastima krogoma v srednjeveški majuskuli: DER. IN FRID: GEH- WART:. Širok rob krasi niz križnih rož. 154 Dataciia: 16.—17. stoletje. Mere in tehnika: R 41,2 cm, V 4,5 cm, medeni- na, tolčena, puncirana, štancana. Skleda je bila za. muzej pridobljena leta 1932 na dražbi na gradu Buchenstein (Bukovje) pri Dravogradu, kupila jo je Zbornica za trgovino, obrt in industrijo v Ljubljani, ki si je pridržala lastninsko pravico. 6. skleda, inv. št. 15045. Skleda z motivom Josuaha in Kaleba, ki ju je Mojzes poslal kot oglednika v Kanaan, od koder sta se vrnila z velikim grozdom kot dokazom za blaginjo, ki je namenjena judovskemu ljudstvu. Levi mjOŽ je oblečen v plašč, ki mu sega do ko- len, ob pasu ima pripet meč, na glavi pa stožča- sto pokrivalo. V levem možu, upogibajočim se pod težo bremena, ki ga oba nosita na ramah, lahko spoznamo vojščaka v kratkem bojnem ob- lačilu s čepico na glavi. Vsi detajli so zabrisani. Prizor je obrobljen s paličastim krogom, preo- stalo dno je gladko, na širokem pasu s paliča- sto zaključen-m robom je niz listov. Rob sklede je bil pozneje izrezan v obliki polkroga. Morda je skleda služila tudi kot izvesek frizerjev? Datacija: 16. stoletje. Mere in tehnika: R 36 cm, V 2,5 cm, baker, tol- čen, štancan. Skleda je prišla v Narodni muzej iz gradu Jab- Ije pri Trzinu (grad Habach) leta 1948 po nalogu Zavoda za spomeniško varstvo. Pokrajinski muzej Maribor. 1. skleda, inv. št. N. 4110. Skleda z motivom ADAMA IN EVE ob dreve- su. Gre za izdelek, ki je narejen po istem mode- lu kot skleda inv. št. 554 iz Narodnega muzeja v Ljubljani. Tudi oba krožna pasova na dnu — notranji z menjaiočo se rozeto oz. palmeto v ne- skončni valovniei in zunanji s petkratnim napi- som: EMBART: AL. ZEIT. GELVEK se ujemata s štanco ljubljanske sklede. Na širokem robu, ki je paličasto zaključen, je niz šilastih lokov in sti- liziranih cvetov. Medeninasta pločevina je na nekaterih mestih nadomeščena z vstavljenimi kosi. Datacija: 16. stoletje. Mere in tehnika: R 44 cm, V 4 cm^ medenina, tolčena, puncirana, štancana. Skleda je prišla v muzej preko Zbirnega cen- tra iz zbirke barona Twickla iz Maribora. 2. skleda, inv. št. N. 4111, slika 7. Skleda z motivom dveh nosačev grozda. Moža v kratkem, krilu podobnem oblačilu nosita na ramah na palici velik grozd. Na glavah imata judovski pokrivali in se ozirata nazaj v svojo levo. Tla in ozadje sta nakazana z nekaj stilizi- ranimi rožami. Med obema paličastima krogoma obroblja figurani prizor preplet neskončne va- lovnice, izpolnjen z menjavanjem rozet in i)al- met. Na zunanji strani paličastega Icroga krasi dno še petkrat se ponavljajoči napis v gotski majuskuli: IHS XPS VND MARIA HILF. Prehod dna v steno poživlja nakazan motiv spiralasto zvitega ribjega mehurja. Na paličasto zaključe- nem robu niz šilastih lokov in položenih listov. Datacija: 16. stoletje. Mere in tehnika: R 43,3 cm, V 4,5 cm, medeni- na, tolčena, štancana, puncirana. Skleda je prišla v muzej preko Zbirnega cen- tra iz zbirke barona Twickla iz Maribora. 3. skleda, inv. št. N. 4112, slika 10. Skleda z motivom vinske trte, ki je zvita v ob- liki križa in ima rozeto v sredini. Med obema paličastima vzbočenima krogoma teče napis iz nesmiselno sestavljenih črk WISH BERATHE?, ki se štirikrat ponovi. Na zunanji steni je še ena vrsta napisa REKORDE? (petkrat) v sred- njeveški majuskuli. Prehod v steno poživlja mo- tiv spiralasto zvitega ribiega mehur.ia. Na pah- často zaključenem robu niz šilastih lokov in sti- liziranih cvetov. Datacija: 16. stoletje. Mere in tehnika: R 43,5 cm, V 4 cm, medeni- na, tolčena, štancana. Skleda je prišla v muzej preko Zbirnega cen- tra iz zbirke barona Twickla iz Maribora. 4. in 5. skleda, inv. št N. 4116 (slika 8) in inv. št N. 4115. Skledi z enako okrasitvijo. Obe imata močno izbočeno dno v obliki spiralasto zvitih ribjih mehurjev. Okrog teče napis, sestavljen iz ara- bizirajočih gotskih črk in je nečitljiv. Širok rob je paličasto zaključen in ga krasi niz šilastih lo- kov. Take sklede so uporabljali tudi za serviranje mesa, ki so ga položili na izbočeno dno, vdolbi- na okrog njega pa je bila namenjena za sok. Datacija: 16.—17. stoletje. Mere in tehnika: R 44 cm, V 5 cm, medenina, tolčena, štancana. R 49 cm, V 5 cm, medenina, tolčena, štancana. Skledi sta prišli v muzej preko Zbirnega cen- tra iz zbirke barona Twickla iz Maribora. 6. skleda, inv. št N. 4113. Skleda z ležečim jelenom sredi dna pred ozad- jem, ki ga ustvarja razvejana listna veja s tremi cvetovi. Na robu se listni preplet ponovi, med niimi .ie pet grozdov. Rc.b sklede je paličasto za- ključen. Datacija: 17.-18. stoletje. Mere in tehnika: R 41 cm. V 5,5 cm, medenina, tolčena, štancana. Skleda je stara muzejska posest. Skleda iz Pokrajinskega muzeja v Celju, inv. št. 374. Skleda z upodobljenima ADAMOM IN EVO. Motiv je enak skledam iz Narodnega muze.ia v Ljubljani inv. št. 554, 16768 in iz Pokrajinskega muzeja v Mariboru inv. št N. 4110 ter skledi iz župne cerkve v Mežici. Napis je zbrisan in nečit- ljiv, rob pa poživljajo stilizlrani listi. Datacija: 16. stoletje. Mere in tehnika: R 38 cm, V 4 cm, medenina, tolčena, štancana. Skleda iz župne cerkve v Kamnici pri Maribo- ru, slika 4. Skleda s prizorom Oznanjenja na dnu. Dve vrsti napisov med paličasto Izbočenimi krogi sta 155 zlizani, Okrog teče niz listov. Na ozkem, ravno odrezanem robu vrsta položenih listov. Datacija: okoli leta 1500. Mere in tehnika: R 41cm, V 5,5 cm, medeni- na, tolčena, štancana. Skleda iz župne cerkve v Mežici. Skleda v izredno slabem stanju, kjer je komaj še viden prizor ADAMA IN EVE, ki se pove- zuje v skupino s skledami iz Polcrajinskega mu- zeja v Celju in Mariboru in s skledo iz Narod- nega muzeja v Ljubljani inv. št. 554. Napisi in ornamentalni motivi so povsem zbrisani. Skleda ima ozek, ravno odrezan rob. Datacija: 16. stoletje. Mere in tehnika: R 45 cm, V 5 cm, medienina, tolčena, štancana. Skleda iz župne cerkve v Radljah ob Dravi. Skleda, okrašena sredi dna z rozeto iz spira- lasto zvitih ribjih mehurjev, preostalo dno kra- sijo renesančni festoni in angelske glavice. Ozek gladko odrezan rob poživljajo položeni listi. Datacija: 17. stoletje. Mere in tehnika: R 48,5 cnH, V 5,5 cm, medeni- na, tolčena, štancana. OPOMBE 1. J. Mal: Vodnik po zbirkah Narodnega mu- zeja v Ljubljani, Kulturnozgodovinski del, Ljub- lijana 1931, str. 124—125. — 2. A. Walcher — Molthein: Geschlagene Messingbecken, Altes Kunsthandwerk, Wien 1927, str. 3. — 3. o. c. str. 5. — 4. Kseniji Radulič, konservatorju Konser- vatorskega zavoda v Zadru, se zahvaljujem za fotografije medeninastih skled, ki mi jih je lju- beznivo posredovala. — 5. Za podatke o pred- metih iz Muzeja za umjetnost i obrt v Zagrebu in za koristne napotke sem dolžna zahvalo dr. Ivanu Bachu. — 6. Ondheidkundige Musea — Stad Antwerpen, Vleeshuis, Koper en Brons Ca- talogus 1960, str. 21—22. — 7. H. Stegmann: Zur Geschichte der Herstellung und Verzierung der geschlagenen Messingbecken, Mitteilungen aus dem Germanischen Nationalmuseum, Nürnberg 1899, Str. 17. — 8. Reallexikon zur deutschen Kunstgeschichte II., herausgegeben von Otto Schmitt, Stuttgart 1948, Hans Wentzel — Becken, str. 151. — 9. Dr. Bach me je opozoril na na- slednje predmete: na skledo s prizorom Ozna- njenja in skledo z motivom cvetov in listov sredi dna v pravoslovni cerkvi v Peroju, skledo z iz- bočeno rozeto v cerkvi sv. Bogorodice v Skopju, na skledi iz skupine, ki jih avtor povezuje s tirol- skimi bratovščinami na Cresu in v Bujah v In- ventario degli oggetti d'arte d'Italia, V., Provin- cia di Pola, Roma 1935. Literatura H. Stegmann, Zur Geschichte der Herstellung und Verzierung der geschlagenen Messingbecken, Mitt. aus dem Germanischen Nationalmuse- um, Nürnberg 1899, str. 11. — P. Lehfeld, Über die Minuskel — Inschrift auf Taufschalen, Zs. der Ver. für Thüring. Geschichte und Altertums- kunde N. F. IL, 1898/99, str. 237. — R. A. Peltzer, Geschichte der Messingindustrie und der künst- lerischen Arbeiten in Messing (Dinanderies) in Aachen und in den Ländern zw. Maas und Rhein V. d. Römerzeit bis z. Gegenwart, Zeitschrift des Aachener Geschichtsvereins, zv. 30, 1908, str. 235. — A. Walcher v. Molthein, Geschlagene Messing- becken, Zeitschrift »Altes Kunsthandwerk<<, I., 1927, Wien 1927, str. 1.—10. — W. Dexel, Deu- tsches Handwerksgut, Propyl. Kunstgeschichte 1939, Str. 248. — Reallexikon zur Deutschen Kunst- geschichte IL, herausgegeben von Otto Schmitt, 1948, Stuttgart, geslo Becken, obdelal H. Wentzel, Str. 151—160. — Ondheidkundige Musea — Stad Ant\verpen, Vleeshuis, Koper en Brons Catalo- gus, Antwerpen 1960. — W. Stengel, Nürnberger Messinggerät, Kunst und Kimsthandwerk XXI-, Wien 1918, str. 213—265. — W. Braun-Feldweg, Metallwerkformen und Arbeitsweisen, Ravens- burg 1950. 15ft