M^s^^va. kako se nain je treba zadruziti? Mnogi še zmirom mislijo: «Res, nižjim slojem gre slabo; toda pridno delati in štedljivo živeti morajo, pa bode šlo». Res, nekateri premalo skrbe, nekateri preveč zapravljajo; zato se je tudi že mej delavce preeej razširilo zelo priporočno treznostno gibanje. Vendar sploh to ni resnično; kdor tako govori, kaže, da sedanje družabne uredbe — bolje bi rekli: izneredbe — nič ne pozna. Ljud v obče ni kriv, da ubožava in hira. Gnilo je vse dandenašnje družabno gospodarstvovanje; ne stoji nič več na stališči krščanskem, ampak na svobodnjaškem (liberalnem), ki izpodjeda vsak zdrav razvoj. Vzdrževati ga more samo še sila. Ce bi se razglodavalo še kaj časa dalje to razmerje kakor doslej, prišlo bi vsekako do groznega nedopreglednega poloma. Še celo svobodnjaki (liberalci) to priznavajo, samo da iščejo vzrokov in zdravil tam, kjer jih ni. Če hočemo resno urediti sedanje zmete, če se hočemo kedaj dotruditi do pametnega socijalnega ustroja, treba je narn razumeti dobro, kak je sedanji položaj in kaj ga je zakrivilo. Kak je tedaj denašnji položaj nižjakov? Začnimo ž delavci v ožjem pomenu, držč se zlasti tvorničanov (delavcev v fabriki.) 1. Kako siromaši delavstvo. 1. Jako mnogo jih je brez dela, torej tudi brez j6la. Zadnji ponedeliek sem, mimo tvornice gredfe, zapazil celo četo čemerno oglčdajočih ljudii; vprašani, česa čakajo, odgovorš mi: dela iščemo. Ubožci! dva ali trije bi ga morda dobili, a toliko gotovo ne. Morali bodo naprej s trebuhom za kruhom; čim dalj bodo hodili zaslužka iskajoč okrog, tem razmršenejši, tem slabovidnejši, a tudi tem srditejši in tem slabonravnejši bodo, kdor jih bode pa srečal, zamrmral bo sam v sebi: «potepuh!» in če bodo stradajoč zaprosili kruha, reklo se jim bode prav mnogokrat očitljivo: