1045 ____ TOPLOKRVEN POSKOK 0 N Andrej Lutman TOPLOKRVEN POSKOK Ervin Fritz FAVN Oblikovanje Matjaž Vipotnik Založba Knjižna zadruga, Ljubljana, 1998, 92 strani Svojo toliko in toliko pesniško zbirko je Ervin Fritz podnaslovil z Pesmičice kosmatičice, da se takoj ve, kdo kaj kam moli. Zbirka je sestavljena iz šestih sklopov, ki se tematsko ali slogovno ter formalno razlikujejo. Nosijo naslednje naslove: Romance za favnovo piščal in glas; Pesmičice na lectovo srce; Pesmičice, okrogle; Kosmatičice, favnov-ske; Legende in balade, brezbožne; Rubajati, kosmati; uvaja pa s pesmijo Favnovo popoldne. Romance zaznamuje polarnost ženska-moški. Ervin ta duel ustoliči kot seštevek vsakdanjih nalepk, ki jih imamo, da z njimi pavšalno označimo moške in ženske lastnosti. Pesmičice na lectovo srce so - razumljivo -krajše. Tu najdemo cvet narodnih popevk, ko Fritz okarakterizira skozi okosmatene verze različne tipe Slo- venk in Slovencev. Mnoge so pokrajinsko naravnane, druge pa splošne in domače (nav.): Soceljna // Eden ima zmeraj dolge poti, I se po gostilnah obira, I drugi pa, ko se zmrači, prifrči I v mojo kamro kot sneta sekira. Okrogle pesmičice pa so skorajda priročnik za vesela početja, saj nudijo vpesnjene mnoge metode in dobre ideje za tovrstna početja. Vsekakor pestra paleta izkušenj. Za okus navajam začetek pesmi Pitagora bi rekel: Trikotnik. Tvorijo ga pesnik in njegova muza I in muzin ljubček. Muza je fiipotenuza, I a onadva kateti. Fav-novske kosmatičice pa so akord prejšnjim, saj pripeljejo do roba in čez favnov razvrat v najboljšem smislu, ko je temu razvratu vse podvrženo in brez kakršnekoli druge ali drugačne funkcije. Brezbožne legende in balade v totalu obdelajo celibatu zaprisežen duhovniški stan v razvratu, posežejo v Staro in Novo zavezo, se bogatijo v folklori in pesnikovi neugnani domišljiji. Kosmati rubajati pa dosledno slede svoji strukturi in KRONIKA I Andrej Lutman_____________________ nudijo res pester maneverski prostor tovrstni tematiki. Razpon je naravnost frapanten in dodelan tako, da ne nudi zdrsa pod pas, pač pa pesnik tu vzdržuje stalno napetost kljub zlajna-ni temi. Ko ustvarja svojo abecedo, ustvarja tudi pot do današnjih, kar vnovičnih tabujev, saj veseljaško pometa in razmika možnosti, ki jih nudi početje, ki ni namenjeno zgolj raz-plodu. Je pač favn, ki se ne meni kaj prida za vse tisto, kar mu ne nudi popolne predaje. Vsekakor se takoj pojavi paralela pesnik in favn. Kaj imata tako skupnega, da ju loči? Kam vse penetrira pesnik, ko se poji s poezijo? Ervin Fritz tu ponuja nedvomen odgovor. Obrača se pač povsem ista moč. Strah pesnika je strah favna: impo-tenca. Ne-moč. Nemoč in nemost. In prav ta strah je izziv, da se počne, dokler se lahko. Nedvomno je novo pesniško dejanje Ervina Fritza najpotentneje pozdraviti, saj na široko razpira ko-majzaznavno režo, ki so jo na tem tnalu poezije pustile prejšnje tovrstne pesniške zbirke. Jezik hotnega favna je inovativen, svež in isker. Prinaša veselje in sveto razposajenost. Dotika se najosebnejšega in najjav-nejšega. Brezobzirno uporablja pesnikovo orodje in orožje: moč pisane besede, ki ruši zaplotja. V knjigi Favn mrgoli besed, ki nedvomno opisujejo in sestavljajo erotično poezijo. Mislim, da bi bilo popolnoma nesmiselno v tej oceni navajati najsočnejše. To pa iz preprostega razloga: po teh pesmih je treba listati, sliniti si prste in uživati. 1046