(NE)USTAVNOST "ZAČASNE UPORABE' MEDNARODNIH POGODB Povzetek; l^roces evropske httergacije tn sodetovanja driav spremlja sklepanje mednarodnih pogodb in dnigih aktov, ki pogodbenice ivže in povzroča različne posledice. f\)seben pomen predstavlja način uveljavitve mednarodne pogodbe, tako v notranjepravnem kol tudi v mednarodnopravnem smislu, t^rispeivk obravnava predvsem notranjepravni vidik, vendar se omejuje zgolj na začasno uporabo mednarodnih pogodb, to je uporabo pogodb pred njeno /x>lno-pravno veljavnostjo. Navidez zelo praktičen institut začasne u/forabe mednarodnih /»ogodb lahko pri natančni analizi pravnih določb, ki urejajo to problematiko, postane ustavno s/x)reiL Sploinogledano, legitimnost instituta ni sporna, vsebujejo ga med drugim tudi Dunajska konvencija o pogodbenem pravu iz leta 1969, ustave in zakonodročjih. Uvod Raiiricir.:.ic in objavljene mednaitnlne |x)godbe sc v Republiki Slovrniji uporabljajo neposredno.« Raiiricirana in objavljena mednarodna pogodba ima v slovenskem pravnem redu lako vlogo kot vsak dr\ig zakon, ki ga sprejme parlament. To pomeni, da je metlnarodno pravo mogoče uporabiti in se nanj .sklicevati v postopkih pred slovenskimi sodiSči* in drugimi organi. Istočasno pa je podvržena tudi ustavnosodni presoji. Institut predhodne ustavne presoje, to jc presoje ustavnosti mednarodne pogodbe pred njeno nuilikacijo, določa slovenska ustava. V postopku ratifikacije mednarodne pogodbe, na predlog z ustavo določenih upravičencev, ustavno sodišče izreče nmenje o skladnosti mednarodne pogodbe z ustavo.» Ustavna presoja jc mogoča šde takrat, ko upravni organ, pristojen za zunanje zadeve, sproži postopek nitifikacije.' Naknadna ustavnosodna presoja metlnarodne pogtxlbc pa se izvede po postopku, ki ^Ija za vse ostale 7.akone, ki jih sprejme Državni zbor.* Navedeno velja tako za mednarodne pogodbe, ki jih padamcnt ratificira z zakonom, kot tudi za mednarodne pogodbe, ki jih vlada ratificira z uredbo. Ob dejstvu, da sc mednarodna pogodba prične uporabljati z dnem. ko sta državi izmenjali diplomatski noti, s katero sc obvestita, da sta opravili vse potrebne notranjepravne postopke za njeno veljavnost, jc kontrola skladnosti mednarodne pogodbe z ustavo zagotovljena in nesporna. Začasna uporaba mednarodnih pogodb Vendar pa slovenski pravni red dopušča, da se mednarodna pogodba uporablja šc preti njeno ratinkacijo. Slovenski zakon o zunanjih zuidcvah namreč določa, da sine pogajalska dclegacija s posebnim dovoljenjem organa, pristojnega za rati- • Ustava KefMibtiir Slinviil/e. ttradiil tisi «.<. ti H {bni. ' t) lem veC Novak v ' Sodna /miksa \'rhoviiefv sodMa KejMltlike Slovenije /dede odniisa med med narodnim In niumnjlm pmvom///. sreianfe Jmivnikov s /mlrtteja Jaitiefta fmnu ntrturot. J. do S december • C3e) IfM Oen t/siaiv KS In mnenje tlsutvuega sodUia U Km-1/97, z dne OS-OAnfJ? ' rablja, čc je tako določeno v pogodbi ali če so sc držiive, ki so sc udeležile pogajanj, tudi sicer tako dogovorile. Pogtxlba se preneha začasno uporabljati na način, ki jc določen v pogotibi, čc so sc članice po.sebcj dogtjvorilc ali čc država obvesti tlrugc države, meti katerimi se pogodba začasno uporablja, da ne namerava postati članica pogodbe. Določbo o začasni uporabi mctlnarodne pograblja od dneva podpisa, saj preti tem ni nikakršnega temelja, na |XHllagi katerega bi .se mednarodna pogodba lahko uporabljala." Zakon o zunanjili zadevah doltjča. da sc mednarodna pogtxlba 7.;ičasno uporablja do njene uveljavitve, pri čemer nc doltjča aU gre tu z;i notranjcpravno ali mednarodnopravno uveljavitev. Naše pozitivno pravo eksplicitno ne določa kdaj se mednarodna pogcKlba prične uveljavljati, vendar jc najsprejcmljivejša rešitev prav gotovo tlan pričctka vcljavntisti zakona o ratiHkaciji mednarodne pogotibe." Začasna uporaba mednarotine |x>gt>dbc torej prctistavlja in označuje časovno določeno obdobje v katerem sc le-ta uporablja, ni pa mednartxlna pogodba tudi že vcljavru. Veljavna |X}stane šele takrat, ko je izpolnjen z ustavo določen pogoj." Mcdnartxlnopravna uveljavitev |x)gtxlbe pa je običajno vezana na določeno število podpisnic (v primeru multilateralnih konvencij) ali pa jc začetek veljavno sti vezan na določeno število tini po izmenjavi t>bvestil (diplomatskih iK>t) držav pogtxlbenic o tem, da so notranjepravni postopki za ratifikacijo mednar(xlne |x3gfxlbc končani." Razlogi, ki vodijo države ptnlpisnice k uporabi klavzule o začasni uporabi so predvsem pragmatične narave. Običajno obstaja vzajemen interes pogodbenih 'fPefat Ckii " Ihtna/sta tomriicljti o IngiHlhenem (iimv. ftndfHsatta 2\ ma/a 1969 lut Duiu^u, ruil/klrami v t tadiicm lL%lu SfH/MI'gfrt 2S flrit " />Aii'An. da .Ki>dha ul*imbfya x dnem lutdfiOa. abU/^tui vsebu/e U utma med-luinidiia fKiftiitlha "Ibje noMledii/l dan /jri nhfaii f Uradnem luiu ■ MedfUirudn» /ngodbe KefMM$te Slomi^e. " Raljfkininc In i>lit>vlicnc mediumidue fntgridbe «• n/tumhlfatu neposredno (H deti). " »lUaiifa se ipntianle. ali /r mednarodna (»iftodba. ki fe bila (nommfe imamo) ran/ktrana ( z zakonom o rali/lkoii)!) ie /nuno obiTZufoCa. aH/la Je ob lem fioirrbna ludi mednarodmtpmriui in^el-JavUevjmiKndbe. Id/iniiihm s«Je JiniClioJavil pri ratifikaciji etmfidtegfiliru^ (Hej mnenje Usiai-nega .uidlVa Hm - it. I/VZ strank, da bi se pogodba pričela čimprej uporabljati in udejanjati. Možnost in dopustnost instituta začasne uporabe mednarodnili pogodb namreč nadomesti oziroma z;ičasno obide dolgotrajnost ratifikacijskih postopkov. Teoretično razlikovanje med implementacijo mednarodne pogodbe oziroma njeno vcljavno.stjo m (začasno) uporabo mediurodne pogotlbe za selx)j potegne razJične pravne posledice." Kot bomo videli v nadaljevanju, le-te v našem pravnem sistemu niso nezanemarljive. Menim namreč, da že sama uporaba mednarblastilo zakona torej dovoljuje uporabo klavnile na vseh področjih urejanja, ne glede na to, ali gre za pravo človekovih pravic ali za popolnoma "operativno-tehnične" niednarodne sporazume. V praksi sklepanja mednarodnih |x>godb Republike Slo\rnijc sc klavzula najpogosteje pojavlja v sporazimiih o prosti trgovini, v sporazumih o vračanju oseb, ki v državi bivajo v nasprotju z notranjim pravom, redko pa tudi v sporazumih o odpravi vizumov. Proccsni vidik in.stituta začasne uporabe Prvi |x>goj za začasno uporabo mednarodne pogodbe je pridobitev po.scbne-ga dovoljenja, ki ga izda organ, pristojen za ratifikacijo mednarodne pogoiabe lalroma tziv/an/a mednartHtnc ' De/InKlJn mednan>dne {iokimSm! z i-Ulika nmran/efja Imivnena mta Me/tuhlibe ShivmIJe diilnCa 5« a*n zakfsna n ziinan/lh zaJnitli. 'MrdnartKlna itiigdtlba/e s/Ktruzum. ti ga Ht/iub/Uu! ShavnI/a Mene [lisnii z eno ali tfC driaiitml ali mednanidnlml urj^anlzacljaml In zii baierega vetfa mediumtdno imuti. ne glede na beiiln llslln. iz balenh fe seami/en ter ne gfede na n/egein (Koebim Ime' " Samo ime itzinima naslov mednarodne lioftodbe ai iomaiUno ne dohiCI organa, /trislt^nega za ralh flkaa)o. ' /mIhmi o zunatiflh zadevah. 6.i Chni. Prav v Cfin se skriva največji problem. Imtitiit predhodne ustavne kontrole je po slovenski ustavi dopusten iele v postopku nttifikacije mednarodne pogodbe. Neomejenost o/iroma nevezanost izvršne veje oblasti na zakonsko določen rok, pa dopuSča uporabo mednarmine pogoe ni neobičajen in tuj tudi drugint pravnim sistemom. Vendar pa je pri tem |X3irebno upoštevati vprašanje pravne varnosti, s;ij je otJIočitev in pristojnost, da se sproži ratifikacijski |X)Stopek v rokah izvršilne veje oblasti. V tem času namreč ustavnosost za morebitno ne-ustavnost mednarodne pogodbe." Vendar pa je s tem rešeno le vprašanje pristojnosti in morebitne odgovornosti zakonodajakra. ne moremo pa titlitl, da jc zagotovljena tudi materialna ustavna nespornost mednarodne pogodbe. Vključitev klavzule o začasni uporabi v mednarodno pogodbo dovoli Otlbor Državnega zbora za med- Hnu * Snvtta (16 lem liu.Vamo nb *lmiU neuaneztiatl uretlllrr. ki ne tkipuUa ustanMatnlne pnisnfe In s lem ngniifi naCek) fimiite driaiv nurodnc otlnose, ki pa ne obravnava nicdnarcnlne pof>o preuči Šele v postopku ratifikacije, kar pa jc oodlagi tako izwdcnega postopka, bi pristojni organ izdal dovoljenje zj vključitev klavzule o začasni uporabi mednarodne |x>godbc.'' Vključitev klavzule o začasni uporabi pa lahko dovoli tudi Vlada Republike Slovenije. To izvršni veji oblasti omogoča nemoteno uveljavitev oziroma uporabo neustavne mednarodne pogodbe." Izvirna pristojnost zakonodajalca (sprejemati zakone oziroma odločali, kateri pravni akt Ixj veljal v državi) jc s lem prenesena na izvršno vejo obhisti. Samo po sebi nc gre za nikakršno posebnost, saj v naši pravni ureditvi poznamo tudi institut delegirane zakonotlajc. Vendar pa jc nedopustno, da ob tem ni na voljo pravnega sredstva, ki bi prvič, ugotavljalo morebitno neustavnost mednarodne jHigotlbe in drugič, tako pogodi» tudi mzivljavilo, odpravilo ali smpendintlo. Tako tudi ni podana pravna |xxllaga za ugotovitev odgovornosti izvršne veje obListi. Zaključek Poleg neustreznosti ureditve instituta začasne uporabe mednarodne pogcxibc v Zakonu o zunanjih zadevah, sc naš;i razprava lahko ustavi žc pri določbi ustave, ki pravi, da sc ratificirane in objavljene metinarodnc pogodbe uporabljajo neposredno. Ali to pomeni, da sta pogoj ratifikacije in objave "conditio sine qua non" ter da jc potemtakem institut začasne uporabe žc .sam po .sebi neustaven. Ali pa jc za ncratificiranc in neobjavljene incdnarotlnc pogodbe predvidena "posredna" uporaba? Dejanske razmere nas namreč prlsiljujejo k čim hitrejši uveljavitvi pravnih pravil, tako mednarodnih kol notranje pravnih. Institut začasne uporabe mednarodne pogodbe nam to nalogo olajšuje in jc tako. tudi primerjalno glc. U 6-7/fA>7/XXItl " Oh lem lie tmemn /naahlll. dii ttrrtna tvja iMasll (ktnikmiiefe mliilsirslii, ai ziinan/e ziuleiv) ihiloet, kciirn tirgaii ht, mediumKtim Imgudbt, raii/klmlf Republike Slovenije. Varovalke, ki bi to onemogočala ne zasledimo nikjer v naši zakonounaj.ska konvencija o pogodbenem pravu. Uradni li-st SFRJ-MP. št. 3rož. C)dk>čba Ustavnega sodišča Republike .Slovenije. St. U-1-M7/95, z dne 09. in 30.11.1995. Pogačnik. 1996. Veljavnost HK-dnartKlnih pogodb v Republiki Sloveniji. IVavnik, k.t 51, št. 6S. Ljubljana. Prek. 1997. (Ne)ustrcznost postopkov in prak.se .skk-panja in i/vršc-vanja mednarodnih pogtKlb ter opredelitve njihovega nK-sta in vloge v pravnem sistenui. l\x]jet|e in delo, 67, XXII. I.jubl|ana. Uredba u /.ača.sni uporal)i l>odatncga protokola Sl6 k Srednjeevropskemu .sporazumu u pnisti trgovini (a-FTA), Uradni list R.S-MP. St. 25/9«. U-stava Republike Skrvvnije. Uradni list RS, St 33^1. Zakon o zunanjih zadevah. Uradni list RS. .št.1/91.