492 Ventil 22 /2016/ 6 ■ 1 Stisljivost tekočine in togost hidravličnega sistema Kakor hitro nas pot zanese izven področja obravnave hidravličnega sistema kot idealnega sistema, ki deluje po Pascalovih principih hi- drostatike in predpostavlja uporabo idealne tekočine, je dejanske snov- ne lastnosti hidravlične tekočine vsekakor treba upoštevati. V idealnih sistemih je predpostavlje- na uporaba idealne tekočine, ki nima mase, ni podvržena trenju, ni stislji- va. Ker nima mase, za pospeševanje in zaviranje volumna takšne tekočine ni potrebna nikakršna dodatna ener- gija. Ker ni viskozna, lahko prenaša samo normalne napetosti in nobe- nih strižnih napetosti, zato ni trenja pri pretakanju in s tem povezanih izgub. In ker je nestisljiva, ob povi- šanju tlaka ne spremeni svojega vo- lumna (tudi ne zaradi temperature, ki prav tako povzroča spremembo volumna), zato ni sposobna shrani- ti energije, kot jo lahko npr. vzmet. Takšna idealna tekočina, zaprta v določenem volumnu, je popolno- ma toga, zato tudi ni pojavov, kot so tlačni udari, nihanja, ali neenako- mernosti natančnih gibanj ipd. Veliko nepravilnosti in pojavov, po- vezanih z natančnostjo delovanja hidravličnih aktuatorjev in posledič- no hidravličnega sistema kot celote, je tako običajno v tesni povezavi s stisljivostjo hidravlične tekočine. Na stisljivost pa ima izredno velik vpliv prisotnost zraka. Ta se lahko v napravi pojavi zaradi najrazličnej- ših vzrokov in je v različnih oblikah. Lahko je očem viden, saj se pojavlja v obliki pen ali elementarnih zrač- nih mehurčkov, lahko pa je »nevi- den«, saj je raztopljen v tekočini. Slednjega lahko kasneje opazimo v elementarni obliki, ko se spre- meni obratovalna točka sistema (predvsem lokalne tlačne razmere), kar je tudi v tesni povezavi s samo zasnovo posameznih gradnikov. O možnih vzrokih za pojav zračnih mehurčkov oz. vdoru zraka v hidra- vlični sistem je že bilo kar precej na- pisanega. Najpogostejši so vseka- kor vdor zraka skozi netesna mesta (t. i. aeracija), napačna zasnova gra- dnikov hidravličnega sistema (npr. rezervoar, cevno omrežje, ventili in ventilski bloki …) ali pa velike, ne- primerne spremembe obratovalne točke, vezane na zasnovo hidravlič- ne naprave [1]. Pene, ki se pojavljajo na površini tekočine v rezervoarju, pravzaprav niso neposredno nevarne in ne vpli- vajo na stisljivost hidravlične teko- čine. Nevarni so zračni mehurčki, ki so v sami tekočini, kar pripelje do različnih posledic. Tako prisotnost zračnih mehurčkov v napravi v prvi vrsti vpliva na stisljivost oz. togost tekočine, kar ima posledično večji ali manjši vpliv na samo delovanje hidravlične naprave, kot so natanč- nost gibanja aktuatorjev, pojav ni- hanj, prenos signalov, potreba po spremenjeni nastavitvi parametrov regulatorja itd. V okviru tega pri- spevka se bomo najprej posvetili sami stisljivosti hidravlične tekoči- HIDRAVLIČNE TEKOČINE Stisljivost hidravliènega olja in vpliv zraka Darko LOVREC, Vito TIČ Izvleček: Stisljivost hidravlične tekočine je brez dvoma ena od njenih pomembnejših snovnih lastnosti, saj v veliki meri vpliva na togost hidravličnega pogona. V primerjavi z vodo imajo hidravlična mineralna olja dokaj nizek modul stisljivosti, kar povzroča določene nezaželene pojave pri delovanju hidravličnega sistema, še po- sebej v primerih, ko je zaželena visoka togost pogonov. Razen sprememb obremenitve tekočine s spremembo tlaka in spremembami temperature na stisljivost izredno vplivata delež zraka v obliki zračnih mehurčkov in tudi viskoznost uporabljenega olja. V prispevku sta v uvodu na kratko predstavljena pomen stisljivosti hidravlične tekočine in podano teoretič- no ozadje določanja stisljivosti tekočine ob upoštevanju najpomembnejših vplivih faktorjev. V nadaljevanju prispevka pa so ti vplivi prikazani na osnovi eksperimentalnih rezultatov, pri čemer je dobršen del obravnave problematike namenjen napravi za merjenje stisljivosti in vplivu različnega deleža zraka. Ključne besede: hidravlično olje, stisljivost, meritev stisljivosti, zrak v hidravličnem olju Izr. prof. dr. Darko Lovrec, univ. dipl. inž., doc. dr. Vito Tič, univ. dipl. inž., Univerza v Mariboru, Fakulteta za strojništvo 493Ventil 22 /2016/ 6 HIDRAVLIČNE TEKOČINE ne, eni od treh pomembnih snovnih lastnosti hidravlične tekočine, in pa seveda vplivom na njeno spremi- njanje. Kot bomo videli v nadalje- vanju, je stisljivost hidravlične teko- čine zelo odvisna od količine zraka, tudi od vrste hidravlične tekočine in njenih snovnih lastnosti. ■ 2 Vplivi na stisljivost tekočine Na prvi pogled so vsa tako trdna kot tekoča telesa nestisljiva. Ta gro- ba ocena je zgolj približna, kajti, če jih obremenimo z ustrezno veliko silo (oz. se spremeni temperatu- ra), opazimo, da se njihov volumen spremeni. S tem se je spremenila tudi gostota medija. Medtem ko lahko trdnine mehansko obreme- njujemo v obeh smereh, pa lahko fluide – tekočine in pline, obreme- njujemo samo v eni smeri – tlačimo. Na tlačno napetost se tekočine od- zivajo elastično, podobno trdnini, le da pri slednji v veliko manjši meri. Enako lahko rečemo za primerjavo plinov in tekočine. Če dogajanje oz. obravnavo omejimo samo na teko- čine, potem vemo, da tekočina po prenehanju delovanja tlačne nape- tosti zavzame prvotno prostornino oz. volumen – pojav je znan kot sti- sljivost tekočine. Stisljivost medija kot njegova realna snovna lastnost je načelno prikazana na sliki 1 [2]. Sprememba volumna tekočine se pojavi tudi s spremembo tempera- ture. Vsaka sprememba tlaka ali/in temperature pripelje do spremem- be volumna (in posledično gostote) z različno intenzivnostjo, odvisno od velikosti spremembe in vrste te- kočine. Obe vrsti sprememb lahko zapišemo v obliki totalnega dife- renciala volumna: p T V VdV dT dp T p             (1) 1 1 p T dV V VdT dp V V T V p             (2) 1 T V V p         (3) 1 1 T pE V V         (4) 1 1 T dV V dp dp V V p E        (5) 0cel olje cev zrak olje pV V V V V E           (6) oz. 0olje cel V pE V     (7) 1000b raz raz S xV V V V     (8) 0 b am mV    (9) olje zrako z olje zrak V V E dV dV dp dp      . (10) (1) oz. izraženo na enoto prostornine: p T V VdV dT dp T p             (1) 1 1 p T dV V VdT dp V V T V p             (2) 1 T V V p         (3) 1 1 T pE V V         (4) 1 1 T dV V dp dp V V p E        (5) 0cel olje cev zrak olje pV V V V V E           (6) oz. 0olje cel V pE V     (7) 1000b raz raz S xV V V V     (8) 0 b am mV    (9) olje zrako z olje zrak V V E dV dV dp dp      . (10) (2) Če se pri nadaljnji obravnavi osre- dotočimo samo na spremembe vo- lumna zaradi obremenitve – tlaka (drugi del enačbe 2), lahko izrazimo koeficient stisljivosti χ p T V VdV dT dp T p             (1) 1 1 p T dV V VdT dp V V T V p             (2) 1 T V V p         (3) 1 1 T pE V V         (4) 1 1 T dV V dp dp V V p E        (5) 0cel olje cev zrak olje pV V V V V E           (6) oz. 0olje cel V pE V     (7) 1000b raz raz S xV V V V     (8) 0 b am mV    (9) olje zrako z olje zrak V V E dV dV dp dp      . (10) (3) oz. modul stisljivosti kot njegovo recipročno vrednost, ki je analogen modulu elastičnosti trdne snovi: p T V VdV dT dp T p             1 1 p T dV VdT dp V T V p          (2) 1 T V V p        (3) 1 1 T pE V V         4 1 1 T dV V dp dp V V p E        5 0cel olje cev zrak olje pV V V V V E           (6) oz. 0olje cel V pE V     (7) 1000b raz raz S xV V V V     (8) 0 b am mV    9) olje zrako z olje zrak V V E dV dV dp dp      . (10) (4) Pri tem v enačbi (4) predstavlja χ [Pa-1] stisljivost tekočine, ∂p [Pa] spremembo tlaka, ∂V [ml] spre- membo volumna in V [ml] začetno velikost volumna tekočine. Enačba (3) oz. enačba (4) predsta- vlja hkrati izhodiščno enačbo, na podlagi katere so bili zasnovana naprava za merjenje stisljivosti, iz- merjena stisljivost hidravličnega olja in ugotovljen vpliv viskoznosti in vsebnosti zraka na stisljivost (po- glavje 3). Preoblikovana enačba (2) ob upo- števanju modula stisljivosti: p T V VdV dT dp T p             (1) 1 1 p T dV V VdT dp V V T V p             (2) 1 T V V p         (3) 1 1 T pE V V         (4) 1 1 T dV V dp dp V V p E        (5) 0cel olje cev zrak olje pV V V V V E           (6) oz. 0olje cel V pE V     (7) 1000b raz raz S xV V V V     (8) 0 b am mV    (9) olje zrako z olje zrak V V E dV dV dp dp      . (10) (5) je zelo podobna Hookovemu zako- nu iz mehanike trdnin, ki povezuje napetost σ (tlak) z deformacijo ε (sprememba volumna) preko Youn- govega modula. Ker je vrednost modula stisljivosti tekočine E odvisna od temperatu- re in od tlaka, je treba upoštevati izotermno spremembo stanja. Za vrednost modula stisljivosti, npr. za področje hidravlične pogonske teh- nike in najpogosteje uporabljana hidravlična mineralna olja Eolje (brez vključkov zraka – homogena olja) pri običajnih temperaturah in tlakih (25 °C do 50 °C, 100 bar do 200 bar), se lahko dovolj natančno uporabi kar približna, konstantna vrednost, ki znaša okoli Eolje ~ 1,66∙10 9 N/m2 (1660 MPa, ~ 1,66∙104 bar). Dejan- ska vrednost je seveda odvisna od vrste baznega olja, uporabljenih aditivov in, kot bomo videli kasneje, tudi od viskoznosti olja ter seveda količine prisotnega zraka. V primer- javi z modulom elastičnosti za jeklo Ejeklo ~ 2,1∙10 11 N/m2 pa načeloma velja, da je homogeno mineralno olje veliko bolj elastično oz. stisljivo – kar 130-krat. V hidravličnem sistemu pa teko- čina ni edina komponenta, katere elastičnost je odvisna od obreme- nitve. Bolj ali manj elastično struk- turo imajo namreč vse hidravlične komponente (npr. jeklene oz. še posebej gibke cevi). Zato se je kot zelo praktična izkazala uvedba na- domestnega modula stisljivosti npr. mineralnega olja E'olje, ki ne upo- števa samo olja in elastičnosti cevi, v kateri je olje, temveč tudi v olju prisotne zračne mehurčke. Enačbo (4) lahko z upoštevanjem vseh teh deležev preoblikujemo in zapišemo poenostavljeno: p T V VdV dT dp T p             (1) 1 1 p T dV V VdT dp V V T V p             (2) 1 T V V p         (3) 1 1 T pE V V         (4) 1 1 T dV V dp dp V V p E        (5) 0cel olje cev zrak olje pV V V V V E           (6) oz. 0olje cel V pE V     (7) 1000b raz raz S xV V V V     (8) 0 b am mV    (9) olje zrako z olje zrak V V E dV dV dp dp      . (10) (6) oz. p T V VdV dT dp T p             (1) 1 1 p T dV V VdT dp V V T V p             (2) 1 T V V p         (3) 1 1 T pE V V         (4) 1 1 T dV V dp dp V V p E        (5) 0cel olje cev zrak olje pV V V V V E           (6) oz. 0olje cel V pE V     (7) 1000b raz raz S xV V V V     (8) 0 b am mV    (9) olje zrako z olje zrak V V E dV dV dp dp      . (10) (7) pri čemer v enačbi (6) ∆Vcev pred- stavlja spremembo volumna teko- čine v priključenih ceveh, ∆Vzrak pa spremembo volumna zaradi zračnih vključkov. Slika 1. Stisljivost medija na splošno (levo) in tekočine v valjasti togi posodi (desno) 494 Ventil 22 /2016/ 6 HIDRAVLIČNE TEKOČINE Čeprav obstajajo različne enačbe za preračun nadomestnega mo- dula stisljivosti E'olje, se njegova vrednost najpogosteje določa z eksperimentom, kajti vrednost se spreminja v odvisnosti od stanja sistema, npr. tudi od tega, ali je bil hidravlični sistem dobro ali slabo odzračen. ■ 3 Naprava za merjenje stisljivosti hidravlične tekočine Stisljivost tekočin lahko v osnovi merimo na dva načina: po spre- membi tlaka in volumna ob znanem začetnem volumnu tekočine ter hi- trosti zvoka, ki se širi po tekočini. Hitrost zvoka lahko izmerimo na dva načina, in sicer kot spremembo položaja v času ali po frekvenci sto- ječega valovanja, ki se pojavi v obo- jestransko zaprti cevi. V obravnavanem primeru bomo za merjenje stisljivosti uporabili prvi, preprostejši način, pri katerem ni potrebno uporabiti zelo natančnih in predvsem hitrih senzorjev ter ele- ktronike za zajemanje in obdelavo podatkov, dobljeni rezultati pa so za nadaljnjo uporabo dovolj natančni [3], [4]. Tako lahko ugotovimo, da moramo za izračun stisljivosti poznati tri ve- ličine: volumen tekočine, ki jo upo- rabljamo pri meritvi, spremembo volumna in spremembo tlaka. Volu- men spreminjamo s tlačenjem teko- čine z batom. Iz premika in preseka bata lahko izračunamo spremembo volumna tekočine ∆V (enačba (8), pri tem pa ne smemo zanemariti spremembe volumna, ki nastane zaradi raztezka merilne naprave. p T V VdV dT dp T p             (1) 1 1 p T dV V VdT dp V V T V p             (2) 1 T V V p         (3) 1 1 T pE V V         (4) 1 1 T dV V dp dp V V p E        (5) 0cel olje cev zrak olje pV V V V V E           (6) oz. 0olje cel V pE V     (7) 1000b raz raz S xV V V V     (8) 0 b am mV    (9) olje zrako z olje zrak V V E dV dV dp dp      . (10) (8) Vb [ml] zmanjšanje volumna zaradi premika bata Vraz [ml] povečanje volumna zaradi raztezka merilne naprave S [mm2] presek bata x [mm] premik bata Spremembo tlaka lahko izmerimo z manometrom, začetni volumen pa izračunamo po masi tekočine, ki smo jo nalili v merilno napravo (9). p T V VdV dT dp T p             1 1 p T VT dp T V p        2 1 T V V p         3 1 1 T pE V V         (4) 1 1 T dV V dp dp V V p E        (5) 0cel olje cev zrak olje pV V V V V E           (6) oz. 0olje cel V pE V     (7) 1000b raz raz S xV V V V     (8) 0 b am mV    (9) olje zrako z olje zrak V V E dV dV dp dp      . (10) (9) V0 [ml] začetni volumen tekočine mb [g] masa tekočine in vseh uporabljenih posod, steklovine, … pred nalivanjem ma [g] masa tekočine in vseh uporabljenih posod, steklovine, … po nalivanju ρ [g/ml] gostota tekočine Za natančno merjenje stisljivosti te- kočine je torej potrebno poznati tudi natančno vrednost njene gostote. Naprava za merjenje stisljivosti je prikazana na sliki 2 in je zasnova- na univerzalno, tako da lahko hkrati merimo stisljivost na vse tri ome- njene načine. Naprava za merjenje stisljivosti je sestavljena iz hidravličnih cevi ma- teriala E235, velikosti 30 x 5. Notra- nji premer cevi oz. premer bata tako znaša 20 mm. Cevi so povezane s hidravličnimi priključki težke izved- be, velikosti 30S, s progresivnimi obročki. Na obeh koncih cevi je bat. Bat na levi strani (ki ga premika ba- tnica z oznako PRP) se uporablja za stiskanje tekočine z vrtenjem ba- tnice, na kateri je navoj M16 x 1,5. Glede na število zasukov lahko izra- čunamo volumen, za katerega se je zmanjšala tekočina. Ko se tekočina stisne, se poveča tlak, ki ga odčita- mo na tlačnem senzorju (PG) z digi- talnim prikazovalnikom. Bat na desni strani (P), ki ga premika batnica z oznako PRI, služi za pro- ženje tlačnega udara – za izvedbo ostalih dveh načinov merjenja sti- sljivosti. Za razliko od PRP je PRI samo vodena in nima navoja. Tekočino v merilno napravo nali- jemo tako, da najprej odstranimo tlačni senzor (PG), ki je na sistem povezan z merilnim priključkom. Nato počakamo, da tekočina iz sis- tema izpodrine zrak, in ko je ves zrak odstranjen, lahko tlačni senzor (PG) namestimo nazaj in začnemo meritev. Za merjenje spremembe tlaka je bil zaradi lažjega odčitava- nja uporabljen senzor (PG) WIKA DG-10-S z digitalnim prikazovalni- kom. ■ 4 Merjenje stisljivosti homogenega hidravličnega mineralnega olja Za merjenje stisljivosti smo upo- rabili hidravlična mineralna olja Hydrolubric (proizvajalca OLMA, d. o. o.). Za merjenje stisljivosti homogenega olja (brez vključkov zraka) smo uporabili olja različnih viskoznostnih razredov ISO VG 22, VG 32, VG 46, VG 68 in VG 100, Slika 2. Univerzalna naprava za merjenje stisljivosti 495Ventil 22 /2016/ 6 HIDRAVLIČNE TEKOČINE za ugotavljanje vpliva prisotnosti zraka na stisljivost olja (t. i. neho- mogeno – spenjeno olje) pa smo uporabili olje viskoznosti VG 68 z 1 volumskim odstotkom zraka. Natančne vrednosti viskoznosti kot tudi gostote uporabljenih mineral- nih olj, izmerjene v laboratoriju pro- izvajalca, so podane v tabeli 1. Postopek merjenja stisljivosti je bil dejansko izveden na vse tri nači- ne, pri čemer smo najprej za test naprave in postopka izmerili stislji- vost znane tekočine – vode, nato pa še stisljivost mineralnega olja (Hydrolubric VG 46). Pri postopku stiskanja so bile tekočine stisnjene na 400 bar in nato razbremenjene nazaj na atmosferski tlak. Podatki so bili odčitani za vsak vrtljaj vijaka – kar pomeni približno vsakih 8 bar. Podatki, dobljeni na podlagi vseh treh načinov, so bili nato združeni, pri čemer so bile izločene vredno- sti, ki najbolj odstopajo od ostalih (pojav napake pri meritvi). Nato je bilo izračunano drseče povprečje širine 5 vrednosti, dobljene točke so bile nato aproksimirane s po- tenčno funkcijo. Zaradi vpliva zra- ka, ki je raztopljen v tekočini ali je ostal ujet v napravi, predvsem v priključkih, na meritve pri nižjih tla- kih (praktično nižjih od 70 bar) so bile vrednosti nižje od 70 bar izlo- čene, preostale vrednosti pa so bile aproksimirane z linearno funkcijo. Za prikaz sta bolj primerni linear- na aproksimacija in ekstrapolacija od 70 bar navzdol, saj ne upošteva vplivov zraka v sicer homogeni te- kočini. Na ta način lahko tudi naj- bolj natančno določimo stisljivost pri atmosferskem tlaku in primer- jamo z drugimi tekočinami, kot to prikazuje slika 3. (Vsi postopki določanja stisljivosti oz. modula elastičnosti različnih tekočin in pri- merjava stisljivosti različnih tekočin so podrobneje predstavljeni v [3]). Rezultate meritev, odvisnost mo- dula elastičnosti oz. stisljivosti v odvisnosti od tlaka za običajna hi- dravlična mineralna olja različnih vi- skoznosti prikazujeta sliki 4 in 5 [5]. Iz potekov spreminjanja modula elastičnosti za homogena olja oz. njegove stisljivosti je razvidno, da imajo olja višjih viskoznostnih ra- zredov večjo vrednost modula ela- stičnosti in obratno. To pomeni, da olja višjih viskoznosti (ta imajo tudi večjo gostoto – tabela 1) zagota- vljajo večjo togost sistema, natanč- nejši prenos sile in večjo trdnost mazalnega filma. Tabela 1. Izmerjene vrednosti viskoznosti in gostot testiranih hidravličnih olj Gradacija ISO VG Viskoznost pri 40 °C [mm2/s] Viskoznost pri 100 °C [mm2/s] Indeks viskoznosti [–] Gostota pri 20 °C [kg/m3] VG 22 21,18 4,275 107 856,8 VG 32 34,91 6,044 114 862,3 VG 46 46,98 6,97 104 876,2 VG 68 70,07 8,835 98 881,0 VG 100 94,01 10,66 96 888,3 Slika 4. Odvisnost vrednosti modula elastičnosti od tlaka za olja različnih viskoznosti [5] Slika 3. Prikaz spreminjanja stisljivosti vode in hidravličnega olja 496 Ventil 22 /2016/ 6 HIDRAVLIČNE TEKOČINE Že pri merjenju homogenega olja smo videli, da ima na meritev velik vpliv zrak, ki je raztopljen v olju oz. je ostal ujet v mrtvih volumnih me- rilne naprave, ki je ni mogoče po- polnoma odzračiti. Načeloma gre za majhne % vrednosti (ocenjeno na < 0,5 %). Zato so bile vrednosti za stisljivost pri nizkih tlakih izloče- ne in potek ekstrapoliran. ■ 5 Vpliv zraka na stisljivost hidravličnega mineralnega olja V hidravličnih napravah z nizki- mi števili prečrpavanja tekočine (število pove, kolikokrat v časovni enoti se vsa tekočina, ki je v rezer- voarju, prečrpa) najdemo deleže neraztopljenega zraka v velikosti od 5 vol. % do 10 vol. % (to še po- sebej velja za mobilno hidravliko). Tako tekočina nima možnosti izlo- čitve zračnih mehurčkov (kot tudi ne trdnih delcev nečistoč in se ohladiti), kar pogosto pripelje tudi do nevarnosti prekomernega pe- njenja olja. Kot je znano, pa imajo ti zračni mehurčki zelo velik vpliv na stisljivost hidravlične tekočine ter s tem na togost in dinamiko celotnega sistema [6]. Če je volumen mešanice hidravlič- ne tekočine in zraka izpostavljen delovanju tlaka, se bo modul sti- sljivosti spremenil – nadomestni modul stisljivosti za tekočino in zrak. Izhajajoč iz enačbe (6) lahko zapišemo: p T V VdV dT dp T p             (1) 1 1 p T dV V VdT dp V V T V p             (2) 1 T V V p         (3) 1 1 T pE V V         (4) 1 1 T dV V dp dp V V p E        (5) 0cel olje cev zrak olje pV V V V V E           (6) oz. 0olje cel V pE V     (7) 1000b raz raz S xV V V V     (8) 0 b am mV    (9) olje zrako z olje zrak V V E dV dV dp dp      . (10) (10) Teoretično izračunane vrednosti in potek spreminjanja nadomestnega modula stisljivosti za primer meša- nice hidravličnega mineralnega olja in zraka, za 0,1 %, 1 % in 10 % vseb- nosti zraka, pri izhodiščni vrednosti modula stisljivosti tekočine Eolje ≈ 1600 MPa, prikazuje slika 6 [6]. Zaradi različnih vplivov, ki se po- javljajo v zvezi z zrakom v tekočini (izločanje zraka iz tekočine in po- novno vezanje zraka s tekočino) in se ne dajo dovolj enostavno zajeti z enačbo, dejanske vrednosti modula stisljivosti odstopajo od izračuna- nih. V primeru natančne obravnave dinamike sistema je vsekakor treba vrednosti modula stisljivosti določi- ti po eksperimentalni poti. Pri tem se takoj pojavi problem, kako zagotoviti oz. dovolj natanč- no generirati vrednost volumskega deleža zraka, predvsem tisto nižjih vrednosti. Eno od možnosti pred- stavlja posreden način določanja vpliva zraka s hidravličnim valjem in napravo za stalno dovajanje zračnih mehurčkov [7], a je za to potreben dokajšen obseg ustrezne opreme. V obravnavanem primeru smo me- ritve stisljivosti homogenega olja in tudi olja z vsebnostjo zraka izvajali na isti napravi, pri čemer smo se pri meritvi stisljivosti olja z vsebnostjo zraka omejili na olje viskoznosti VG 68 in višji volumski delež (%) priso- tnega zraka. Tako smo olju dodali zrak z razpršilnikom zraka oz. zrač- nim difuzorjem, ki se sicer uporablja pri standardnemu testu penjenja po ASTM D892. V levem delu slike 7 je prikazan zračni difuzor, s katerim smo olje spenili, v desnem delu pa videz spenjenega olja. Temu primeren pa je bil tudi po- tek priprave na meritev stisljivosti. V merilno čašo natočimo približno 100 ml več olja, kot ga potrebujemo za izvedbo meritve, olje stehtamo in ga s pomočjo difuzorja močno spenimo. Napravo za merjenje sti- sljivosti na eni strani podložimo, da zagotovimo izločanje viška zračnih mehurčkov. Slika 5. Odvisnost stisljivosti od tlaka za olja različnih viskoznosti [5] Slika 6. Modul stisljivosti mešanice mineralnega olja in zraka [6] 497Ventil 22 /2016/ 6 HIDRAVLIČNE TEKOČINE Pri meritvi stisljivosti tako spenje- nega olja je treba zelo natančno določiti količino olja, ki je za 1 % manjša od celotne količine olja, ki gre v napravo. Ker je masa tekoči- ne natančno poznana od prejšnjih poskusov stisljivosti, smo spenjeno olje v napravo dolivali toliko časa, dokler ni bila razlika v masi enaka pred tem izračunani potrebni masi tekočine. Pomembno pri vsem tem je, da med penjenjem v olje vne- semo več kot 1 volumski odstotek zraka, da lahko med odzračeva- njem neprestano dolivamo olje. S tem zmanjšamo možnost nastanka zračnega žepa pred izvedbo meri- tve. Na koncu postopka polnjenja naprave zatesnimo čep za dolivanje in opravimo meritev. Rezultat meritev, potek stisljivosti homogenega in spenjenega olja z 1-odstotno vsebnostjo zraka v od- visnosti od tlaka prikazuje slika 8. Na osnovi eksperimentalno dolo- čene spremembe stisljivosti v odvi- snosti od tlaka je moč ugotoviti, da ima prisotnost zraka do tlaka cca. 50 bar zelo velik vpliv na stisljivost, v področjih višjih tlakov, nad 100 bar, pa je razlika v stisljivosti spenjene- ga in čistega olja zgolj 3 %. Izsledki sovpadajo z rezultati, dobljenimi po teoretični poti. ■ 6 Zaključek Prisotnost zraka v olju ustvarja ne- homogeno tekočino, kar ima ve- lik vpliv na gostoto, viskoznost in predvsem modul elastičnosti olja. Vemo, da je zrak v olju lahko v več oblikah: v obliki majhnih mehurč- kov, v obliki pen ali pa je vezan v molekulah olja, pri čemer so zračni mehurčki najbolj nezaželena oblika zraka v hidravličnih napravah. V prispevku smo se dotaknili pome- na stisljivosti hidravličnih tekočin, pri čemer je nadaljnja obravnava temeljila na običajnih mineralnih hidravličnih oljih različnih viskozno- sti. Spoznanja na podlagi teoretič- ne obravnave pomena stisljivosti in vplivnih faktorjev so bila preverjena z eksperimenti. Za te namene je bila uporabljena univerzalna, a prepro- sta naprava, ki omogoča merjenje stisljivosti na tri različne načine. V tem prispevku smo za merjenje stisljivosti uporabili metodo dV/ dp – beleženje spremembe tlaka ob spremembi volumna, pri čemer smo vrednosti beležili v obeh sme- reh sprememb in jih nato obdelali za namene prikaza v diagramu. Me- ritve stisljivosti so bile najprej opra- vljene za različne standardizirane viskoznosti običajnega homogene- ga mineralnega olja, tj. brez vključ- kov zraka, v nadaljevanju obravnave pa je bil v ospredju vpliv prisotnosti različnih odstotnih deležev zračnih mehurčkov v olju. Tako povečana stisljivost hidravlične tekočine se odraža v raznolikih in različno vpliv- nih pojavih pri delovanju hidravlič- nih aktuatorjev in celotne hidravlič- ne naprave. Viri [1] Lovrec, D.: Vzroki za prisotnost zraka v hidravličnem sistemu. Ventil, ISSN 1318-7279, avg. 2016, letnik 22, št. 4, str. 310– 315. [2] Lovrec, D., Tašner, T.: Hidravlične tekočine z višjim modulom sti- sljivosti in vpliv na delovanje hidravlične naprave. Zbornik prispevkov Mednarodne kon- ference Fluidna tehnika 2011, 15. in 16. september 2011, Kongresni center Habakuk, Maribor, 2011, str. 201–216. [3] Tašner, T.: Napredni koncepti vodenja in nadzora energijsko učinkovitih hidravličnih siste- mov : doktorska disertacija. [Maribor: T. Tašner], 2014. XI, 163 str., ilustr. https://dk.um. si/IzpisGradiva.php?id=46762. [COBISS.SI-ID 277016064]. [4] Kambič, M., Kalb, R., Tašner, T., Lovrec, D.: High Bulk Modu- lus of Ionic Liquid and Ef- fects on Performance of Hydraulic System. The scien- Slika 8. Stisljivost spenjenega (1-odstotni delež zraka) in homogenega olja v odvisnosti od tlaka Slika 7. Zračni difuzor za penjenje olja (levo) in spenjeno olje (desno)