1 i m®* venska FOR A FREE SLOVENIA SIN. ne sprašuj, kaj naj TEBI domovina da; vprašaj raje, kaj naj od TEBE domovina ima I LETNIK XLII MAREC 1991 ŠT.3 NO.3 PRAZNIK: ALELU.TA ŽIVE VERE TRDNEGA UPANJA VSEOBSEGAJOČE LJUBEZNI ZMAGOSLAVJA ! "ČE PA KRISTUS NI VSTAL, POTEM JE PRAZNA NAŠA VERA". Stvarnik moj in vsega kar zaznava oko, od tu v vse smeri do neskončnosti sega Tvoja moč. S svojimi čuti zaznavam to vsemogočnost in lepoto, z razumom pa da je vse to Tvoje delo. Verujem, da si me Ti ustvaril in postavil na zemljo zato, da s svojim življenjem pričujem, da sem božji otrok. V svoji dobroti si mi dal domovino, ki je najlepši košček sveta. Za to Ti bom vedno hvaležen. Moj narod je Tebi v čast gradil cerkvice na vrhovih gora, da bi bil bližje Tebi. Pesem zvonov pojejo hvalnice od tam veliko lepše in čistejše. Vsakemu si dal svobodno voljo, da si po svoje razlagamo naša spoznanja in si po svoji vesti utiramo pot v življenje. Moja želja je, da bi bila moja pot taka, da bi bil vedno vreden imenovati se Tvoj otrok, ki Te ljubi in občuduje. Bližajo se velikonočni prazniki, ko praznujemo Tvoje vstajenje. Kako naj si razlagam Tvojo popolno vdanost v trpljenje drugače, kot popolno ljubezen, ko izginejo vse želje in zavest o sebi, da se lahko žrtvuješ za druge. Tvoje Vstajenje - potrdilo Tvoje nebeške veličine. Zato Te ob teh praznikih Vstajenja prosim, daj nam trdno vero, da bomo nekoč vsi deležni lepote Tvojega stvarstva. Prosim Te pa tudi za našo domovino, ki v teh dneh doživlja težke preizkušnje. Varuj jo v svoji dobroti in vsemogočnosti. Naj VERA, UPANJE IN LJUBEZEN vodi vse Slovence, da bomo v vsej veličini doživeli Tvoje Vstajenje in vstajenje nove SVOBODNE SLOVENIJE! J. P. AGONIJA JUGOSLOVANSKE - ONEMOGOČANJE SLOVENSKE DRŽAVE V Sloveniji so razmere takšne, kakršne je bilo po razkroju socializma sicer mogoče pričakovati. Kljub temu niti največji pesimisti niso mogli napovedati, da bo v tolikšnih razsežnostih sledil razpad gospodarstva, ki ga spremlja še moralna kriza. Površni analitik bi prej pričakoval vzcvet "življenjske radosti", kot je zapisal Max Weber v svojem delu Protestantska etika in duh kapitalizma, ne pa nastanek takšnega duhovnega vakuuma. Toda prav Weber je poudarjal vpliv protestantske etike, kot enega od pomembnih elementov za nastanek "duha kapitalizma".Toda režim, ki je skoraj pol stoletja tako sistematično zatiral samoiniciativnost posameznika, je pustil vidne sledi v psihosocialni strukturi Slovencev, za katero vsaj v zgodovinskem smislu ni bilo mogoče trditi, da ji je bila delovna etika tuja, saj se je naša kultura skozi stoletja napajala iz evropskega kulturnega miljeja. Rezultati te socialistične etike, ki ji je bilo temeljno vodilo linija najmanjšega odpora in načelo: "Nihče nas ne more tako malo plačati, kot smo lahko tako malo delovno ustvarjalni",so tu. Ljudi je po eni strani zajel fatalizem, saj so razmere naravnost alarmantne: da bi prebrodila gospodarske težave potrebuje Slovenija svež kapital, ki ga lahko dobi le iz tujine. Na drugi strani pa je po njihovem mnenju za sedanje razmere kriva nova oblast, ker sami niso pripravljeni priznati, da je bil prav prejšnji režim tisti, ki je privedel do te katastrofe. V preteklosti so bili navajeni, da jim je država s trdo roko stregla od zgoraj, daje "skrbela" za njihovo prihodnost in da ne rečem, po orvvellovsko "mislila namesto njih",kar jih je duhovno povsem polenilo. Posledica tega pa je med drugim tudi neiznajdljivost in obupanost ljudi, ko se zaradi odpuščanja delavcev naenkrat znajdejo na cesti. V ihti in jezi preklinjajo ljudi iz Demosove vlade, kot da je ona kriva za njihovo nesrečo. Prav tako so bili v preteklosti navajeni, da svojega delovnega mesta ne morejo izgubiti, pa če so še tako nemarno opravljali svoj posel. Bistveno oviro, da se spremembe v Sloveniji ne odvijajo hitreje pa predstavlja okvir jugoslovanske države. Toda zahodna Evropa (prav tako ZDA) vztraja pri svojih stališčih. Tako naj bi Jugoslavija dobila svet kapital oziroma kredite, le bo, prvič, izpeljala parlamentarne volitve na celotnem ozemlju Jugoslavije, in drugič, če bo zagotovila varstvo človekovih pravic po vsej Jugoslaviji. Torej tudi na Kosovu, kjer izvajajo Srbi nad Albanci neverjeten policijski teror. To pa so pogoji, na katere Slovenija nima nikakršnega vpliva, niti se ne želi vpletati v zgodovinske sovražnosti na Balkanu. Zahod noče izraziteje podpreti posameznih demokratično in prozahodno usmerjenih republik (Slovenijo in Hrvaško), ampak hoče "eno državo, eno ljudstvo in (po možnosti) enega vodjo". V skrajnem : mrann 8 slovenska DRŽAVA FOR A FREE SLOVENIA r-- Sutucriplioo nlci: 113.00 per year JI.50 «infle iuue Advertising: .43 c per agita line 1*87 . 1988 Member oí Multilingual Prru /O »ex ill ion of Onurío Member of Canadian Multilingual Pre»» Federation Owm4 and |ii*!«■>■< moaUy SI ii ■ ni im Ntfxnl f*)mk» <* r... 1. L>»k in SlM»h Nuodaa Z v 646 EkU Am. Tima. Ouño «MC TT) EM by ülitorál UmW, knorrV Shl—W Orí«* Martin Duh C*B» 1W, I Olí Mi "Uk ».Ib«Mi Ludvik Juoijt 7» WM A« TOTOM, OMm H6S 482 FAX: 416-767-8999 Leto» naročnini: Za Kanado ia ZDA 15 dol.,za Argentino in Brazilijo po dogovoru. Anglija, Avatrija, Avstralija, Francija in drage drŽave 12 dol. US. Po letalski posli po dogovoru. Za podpisane članke odgovarja pisce. Ni nujno, da bi ac avtorjeva naznanja morala skladali v celoti z mišljenjem uredništva in izdajatelja. ^BBBi^HnMBHBMaaMMHHMMMW AGONIJA ... nadaljevanje s str. I primeru bi bili pripravljeni pristati celo na to, da v Jugoslaviji zavlada nekakšen "razsvetljeni" diktator. V tem primeru bi morda vložili kakšen diplomatski protest, to pa bi bilo tudi vse. Zdi se, da bi se Zahod Titu v primeru, če bi še živel, še naprej prilizoval, kot je to počel v času njegovega življenja in kot se sedaj obnaša v odnosu do Gorbačova, ki mu je podelil celo Nobelovo nagrado za mir, čeprav je potem na krvavi način zatrl emancipacijske težnje baltiških (in ne samo teh) narodov. Slovenijo in Hrvaško obiskujejo veleposlaniki zahodnih držav in dopovedujejo, naj vendarle ostaneta v okviru jugoslovanske federacije, češ, da se bosta le tako vključevale v gospodarske tokove v Evropski skupnosti! Zato, da bosta na ta način vplivale na dogajanje v Srbiji. In to kljub temu, da je Srbija konec decembra vdrla v jugoslovanski denarni sistem in si prisvojila (preračunano iz dinarjev) 2 milijardi ameriških dolarjev! S temi naropanimi dinarji iz primarne emisije (torej tiskanih brez deviznega kritja) so Srbi kupovali devize v bankah po vsej Jugoslaviji, tudi v Sloveniji. Pred novim letom je deviz zmanjkalo, tako da varčevalci v Sloveniji niso mogli priti do lastnih deviznih prihrankov! Sedaj banke njihove lastne devize izplačujejo v vrednosti največ do 1000 nemških mark na mesec, ne glede na to, kolikšna je višina njihovih prihrankov! Po novem letu je sledila še devalvacija dinarja v razmerju do tujih valut v višini 30%. Ker dinarjev sedaj ni več mogoče kupovati v bankah, je zopet začel delovati črni devizni trg, na katerem je do 50% pribitka na uradni tečaj tujih valut. Največ prodajalcev deviz pa je ravno iz Srbije, kjer so ljudje množično kupovali devize za dinarje, ki so potem devalvirali za 30%! Torej je realna vrednost vsote, ki si jo je na ta način priropala Srbija 3.6 milijarde ameriških dolarjev. Ta politična slepota tako še vedno ni izučila zahodnih držav, niti ZDA,pa bi jih lahko že zaradi izkušenj iz ne tako daljne preteklosti. Vsa leta vojne med Irakom in Iranom so ZDA podpirale Sadama Huseina, ker so bile prepričane, da je on manjše zlo kot pa je bil njegov nasprotnik Homeini. V tem času je zahod podpiral Huseina na vse mogoče načine in mu omogočil, da je postal vsemogoči regionalni diktator. Izbiranje med dvema zloma v politiki pa pogosto vodi v še večje zlo. Na zelo podoben, prav kratkoviden način, se Zahod je, in se še zmeraj obnaša v primeru Jugoslavije. Povsod vidistrahovenekakšnegapovampirjeneganacionalizma, kot da ne bi ravno pomlad vzhodnoevropskih narodov odločilno pripomogla, da so bili nedemokratični režimi poraženi. Poleg tega pa je pripravljen dopustiti, da zmaga tista stran, ki je bolj brezobzirna in ne izbira sredstev za doseganje svojih ciljev, če je potrebno tudi s pomočjo vojske. Na vsem lepem se izgovarja, da je to, kako bomo reševali nase mednacionalne probleme naša "notranja zadeva", le Jugoslavija naj bi ostala takšna kot je. Prav nesramno, glede na to, da so pri RAZPIS ŠTIPENDIJ Izvršni svat Skupščine Republike Slovenj ie r a 2 p i c u j e štipendije za 31 o vence po »vetu in'njihove potomce za ¿tudi js-fco isto 1991/92. Razpisane štipendije so za naslednje vrste študijal H 5-12 mesečno izBOPPln ievan ja v »1 ovenskem jeziku? etnologiji? kulturni, socialni in politični geografiji Slovenije, muzi kologiji i umetnostni zgodovini in zgodovini. Bciooj je višja ali visokošolske izobrazb«. Tovrstno izpopolnjevanje ša posebej priporočamo uči tel jem slovenskega jezika v izseljenskih okoljih. 2i obi skovan i; celoi stneaa intenzivneoa teča ia slovenskega iszi ka !a tujce redni jrv-'di i na Univerzi v Ljubi jani Na kandidatovo željo mu lahko zagotovimo bivanje v Študentskem Soau., Štipendije so namenjena študerrtorf; slovenskega porekla, ki so pripravljeni oo povratku v države, kjer živijo, aktivno sodelovati pri ohranjanju slovenskega jezik» in širše kulturne dediščine. Sodelovali naj bi tudi p.-i vzpostavi jenju vsestranskih stikov s Slovenijo, predvsem v krajih z večji is številom slovenskih i z sel j ene e v in njihovih potomcev. Prijava sora vsebovati» - lastnoročno napisano prošnjo z navedbo rojstnih podatkov, točen nasiov bivalié-ía, opis poteka šolanja in smer Študija, — rojstni list (kopijo), — fotDkooi jo diplome in razredna spričevala srednje šole z navedbo vseh predmetov prizadevajo, da zapuste svojo hudobno pot, mu je bilo žal grožnje, s katero je zagrozil, in je ni izvršil. "Jonu pa Gospodovo usmiljenje ni bilo po volji in se je jezil in si celo želel smrti, pač zelo nezrel; komaj je čakal, da bo videl mesto skupaj z več kot sto dvajset tisoč prebivalci uničeno! Vsekakor teleološka razlaga. Več kot prozorno: greh - kazen kompleks. Spomnite se na Sodomo in Gomoro in pomislite na ameriška mesta. Ali je Bagdad toliko več grešil kot npr. San Francisco? Samo naivnosti ne! Slovenska ljudska modrost dobro pove iskalcem preprostih razlag: "Bog ne plačuje vsako soboto!" • • • (Nadaljevanje in konec izredno zanimivega razmotrivanja v prihodnji številki S.D. Op. uredništva). OF IN PRAZNOVANJA NJENIH ... nadaljevanje s str. 4 protikomunistične strani, da OF sploh ni bila organizacija, ki je slovenski narod združevala, marveč organizacija, ki si jo je podredila KPS za dosego absolutne oblasti in je slovenski narod razdelila v dva močna sovražna tabora. Tej tezi govori v prid še bolj kot Dolomitska izjava, znano povelje Edvarda Kardelja Ivanu Mačku-Matiji z dne 1. 10. 1942, ki ga ne more več zanikati noben zgodovinar in noben politik. "(Iz govora Stanislava Klepa na ustanovnem zboru Slovenskih jetnikov in preganjancev jugoboljševizma v Cankarjevem domu 19.jan. 1991)". Edvard Kardelj je v omenjenem povelju Ivanu Mačku-Matiji med drugim naročil: "..Belo gardo uničujte neusmiljeno. Ne oklevajte in ne popuščajte. Udarci naj bodo zlasti spočetka taki, da bodo čutili našo moč... Tiste, ki se bodo uporno borili, postrelj^jte...Duhovne v četah vse postreljajte! Prav tako oficirje, intelektualce, itd. ter zlasti tudi kulake in kulaške sinove...." Let's bring these words to life Our Charter of Rights and Freedoms guarantees equal rights for Canadians of all origins and beliefs. But it is up to us to give meaning to these words... to renew the commitment to equality and mutual respect for all Canadians in our everyday lives... in our homes, schools and places of work. When we reach out to our fellow Canadians, each one of us helps ensure respect for the rights we all share. * WE CAN MAKE A DIFFERENCE! 1+1 Multiculturalism and Citizenship Canada Multiculturalisme et Citoyenneté Canada SLOVENSKI KOTIČEK V ARGENTINI Pod zgornjim imenom primorski rojak g. Albert Čuk že četrto leto sleherno soboto preko radiooddajne postaje Radio Argentina eno uro in pol s slovenskimi narodnimi in umetnimi pesmimi, pozdravi enih Slovencev drugim, z oglasi slovenskih pa tudi nekaterih neslovenskih podjetnikov, s kratkimi poročili o dogajanjih v osrednji Sloveniji, obiskuje slovenske domove v območju dosega omenjene radijske postaje, se pravi vsaj v območju Velikega Buenos Airesa, kjer je naseljenih največ Slovencev iz Primorske, Goriške Slovenije in iz Prekmurja. Prvi so bežali iz domovine pred fašističnim nasiljem, drugi, Prekmurci, pa so zaradi revščine doma iskali kruha v tujini. Poslušajo pa to oddajo tudi po drugi vojni naseljeni slovenski politični emigranti, ki so morali zapustiti rodno zemljo pred komunističnim ideološkim in fizičnim nasiljem, da bi si rešili golo življenje. Gospod Albert Čuk je dejansko tudi politični emigrant, saj je doma iz Bilj pri Gorici in se je z družino umaknil pred pravkar rojeno, toliko zaželjeno svobodo po težkih letih fašističnega raznarodovalnega nasilja. Že kmalu po tako opevani in nestrpno pričakovani "osvoboditvi"so tudi primorski in goriški Slovenci, kolikor jih je prišlo v meje Titove Jugoslavije, spoznali, da svoboda, ki je prihajala s tolikimi slavospevi, le ni bila to, kar so tamkajšnji Slovenci pričakovali. Italijanski raznarodovalni fašizem je res izginil, na njegovo mesto pa je stopil še hujši, brezobzirnejši, krivičnejši komunizem, ki "osvobojenih " Slovencev ni ločil po različnem narečju ali jeziku, ampak še huje, po njihovem ideološkem prepričanju. Zato so si mnogi izbrali raje negotovo in nepoznano tujino kjerkoli že, le da jim ne bo omejevala njihove osebne svobode in mišljenja. In med takimi je bil tudi gospod Albert Čuk. Kot 17 leten fant se je z ostalo družino naselil v buenosaireškem predmestju Caseros, se na industrijski šoli Otto Krause izučil za elektromehanika, si z družino v istem kraju zgradil moderno tovarno elektromehanskih hišnih aparatov, ki jo z uspehom vodi še danes. Rojaki, ki so se naselili v Argentini že po prvi svetovni vojni, so njegovega že nekaj let rajnega očeta in tudi njega samega povabili v svoje društvo v Villa Devoto, kjer so se v lepi moderni stavbi zbirali v okolici I neseljeni primorski rojaki, imeli tam sestanke, pevske zbore, gledališke prireditve, predavanja itn. Kmalu sta z očetom - in tudi mnogimi drugimi novimi in starimi naseljenci - spoznala, da je društvo pod nadzorstvom jugoslovanskega poslaništva in da dejansko s Slovenci nima nobene zveze; tudi v imenu je nosilo - in še danes nosi - označbo "jugoslovansko" Jtjer so člani lahko tudi ne-SIovenci, Srbi, Hrvati in Argentinci. Občevalni jezik v tem društvu je kasteljanski. Zavedni Slovenci, ki jih v društvu ni malo, so po prizadevanjih očeta in sina Čuka skušali društveni odbor posloveniti, spraviti ga nazaj v slovenske roke, saj so ga ustanovili izključno le stari primorski Slovenci in je šele pozneje prišlo vmes jugoslovansko poslaništvo, ki je hotelo prvotno slovensko društvo pojugoslovaniti, kar se mu je tudi v veliki meri posrečilo. V občevanju s temi svojimi primorskimi rojaki je g. Albert Čuk spoznal, kako silno potrebna je trdna povezanost slovenskih naseljencev brez kakršnekoli politične barve, z edinim skupnim imenovalcem: SLOVENSTVOM, brez kakršne koli strankarske ali ideološke pobarvanosti. Do takega zaključka je prišel pač ob spominu na mlada leta v rodnem Bilju, ko je italijanstvo in poskus potujčevanja Slovencev bilo nujno v zvezi s fašizmom in njegovim nasiljem nad vsem, kar ni bilo italijanskega; enake skušnje je imel tudi po "osvoboditvi" Jko je slovenstvo in pripadnost k njemu bilo nujno povezano s komunizmom: kdor ni pozdravljal s stisnjeno pestjo in z "zdravo,tovariš!",je bil že samo zaradi tega "narodni izdajalec". Tega se dobro spominjamo oni, ki smo imeli priložnost učiti na slovenskih šolah v okolici Trsta in celo v Trstu samem od jeseni 1946 dalje. Taki bodo zlahka razumeli splošen odpor primorskih Slovencev, zlasti starih naseljencev do kakršnekoli ideološke ali strankarske pobarvanosti. Iz takih razumljivih razlogov - kdor jih pač hoče razumeti - je Slovenski kotiček hotel priti v domove in srca vseh dobromislečih Slovencev v Argentini brez ozira na njihove nekdanje ali sedanje strankarsko delovanje. Slovenstvo kot edini skupni imenovalec za delo Slovenskega kotička g. Albert Čuk vse do danes dosledno izvaja. Pa ne bi rekel, da tako zelo dosledno! Saj nas oz. poslušalce svoje oddaje pred slehernim praznikom, ki ga Slovenci obhajamo tako v Osrednji Sloveniji kot tudi v zdomstvu, spomni nanj s primerno nabožno priložnostno pesmijo. Za najpriljubljenejši cerkveni praznik - Božič - nam zadonijo iz radijskega sprejemnika naše najljubše božične pesmi, Glej, zvezdice božje,..Tam stoji pa hlevček,..Sveta noč,..in mnoge druge in nas v duhu prenesejo v domačo zasneženo deželico, kot se je spominjamo iz desetletij nazaj. Pred koncem takih prazničnih oddaj nas pozdravijo iz sprejemnika še mogočni - navadno šenklavški zvonovi s slovesnim pritrkavanjem. Na enako slovesen in neprisiljen način nas za Veliko noč prenese s slovenskimi velikonočnimi pesmimi v domače vasi k vstajenjski procesiji. Za vsak tak praznik nas preko radia pozdravi tudi kak slovenski dušni pastir s priložnostno duhovno mislijo. Kdor nima ali ne bere slovenskih publikacij Svobodne Slovenije ali Oznanila, ga Slovenski kotiček opomni za sleherno prireditev v tem ali onem Slovenskem domu v Velikem Buenos Airesu, na sleherno obletnico teh Slovenskih domov, na športne in kulturne prireditve naših slovenskih športnih in kulturnih ustanov, sploh na celotno slovensko dogajanje okrog Buenos Airesa ali v njem. Na prvo soboto v juniju se z našim domobrancem najljubšimi koračnicami spomni vseh onih, ki so morali dati svoja življenja za danes porajajočo se svobodo slovenskega naroda. Na soboto pred 29. oktobrom nas spomni tudi na dosedanji slovenski narodni praznik, na dan, ko so Slovenci storili v tem stoletju prvi korak k sedanjemu osvobajanju. Skratka: Slovenski kotiček nas s svojimi sobotnimi oddajami neprestano in zvesto spominja, da smo Slovenci, ohranja, pri mnogih pa tudi ponovno prebuja že zamrlo ali zamirajočo in ugašajočo slovensko narodno zavest in jih spominja na njihov slovenski izvor, na njihovo daljno domovino, na njihovo mladost v domači vasi, iz narodnih mlačnežev ali brezbrižnežev vrača slovenstvu že napol izgubljene sinove; to velja zlasti za primorske in prekmurske izseljence, ki se še spominjajo, - če še živijo, - eni italijanske nasilnosti, drugi pa madžarsko-mongolske surovosti in nadutosti. Odmevi Slovenskega kotička ■ med tukajšnjimi slovenskimi izseljenci, zlasti med politično emigracijo so raznoliki. Nekateri, ki politično oz. strankarsko niso zagrizeni, ga presojajo in ocenjajo pozitivno, z vidika koristnosti za slovenstvo v tuji deželi, kjer je tako lahko zgubiti stik s svojim slovenskim izvorom. Drugi gospodu Čuku zamerijo, da se ne vključi v kako obstoječo slovensko kulturno, gospodarsko ali politično organizacijo, kar pomeni, zakaj se ne pusti vplivati po nikomer, zakaj ne pusti nikogar drugega blizu. Moral bi biti nekje organiziran, nekdo bi mu moral dati odobritveni pečat. Društvo "Triglav" ki ga nadzoruje in vzdržuje jugoslovansko poslaništvo, mu tega pečata ne da, ker ne dela po navodilih, ki jih nikdar ni hotel upoštevati. V tem primeru ne bi smel častiti spomina na domobrance, niti ne slaviti 29. oktobra, niti cerkvenih praznikov, moral bi trobiti v jugoslovanski rog, ne bi bil neodvisen. To stališče mu na obeh straneh štejejo v zlo. Vsi dobro vemo, saj smo take primere mogli videti in na lastni koži občutiti, da vsaka, še tako demokratsko prikazana, zlasti ideološko politična organizacija, teži za vsrkanjem vseh ideološko in politično sorodnih organizmov pod svoj ideološko-političen plašč, znotraj svoje organizacije, kjer mnogokrat ne spoštuje demokratičnih načel pri uveljavljanjusvojih ciljev. Ta ali oni slovenski politični emigrant ve, ker je bil osebno prizadet, da je tudi v t. i. krščansko usmerjenih političnih strankah zapoved ljubezni mnogokrat postavljena ZA zvestobo oz. podrejenostjo stranki. Najbolj smešen in neutemeljen ugovor proti Slovenskemu kotičku pa je primorsko narečje SLOVENSKI KOTIČEK... nadaljevanje s str. 7 njegovega voditelja. Spominjam se zadnje, pred dolgimi leti umrle slovenske oddaje, kjer je voditelj govoril izrazito vzhodnoštajersko narečje, pa se zaradi tega nihče ni obregoval ob program. Gospod Čuk se slovenščine v šoli ni učil; tudi je ni smel govoriti na cesti v domači vasi, izgnana je bila iz cerkve. Slišal je v družini in se naučil samo materine govorice, slabo ali dovršeno, tu ne prihaja v poštev. Kolikokrat slišimo na naših sestankih v Slovenski hiši ali drugod naše slovenske diplomirance na tukajšnjih univerzah, kako mrcvarijo slovenščino in se nihče nad tem ne zgraža; seveda znajo slovenščino od doma, iz družine, dokaz, da tudi v družini ne slišijo pravilne slovenščine. Pa jim odpustimo napako! Nekoč smo se v srednji šoli učili Prešernovega ORGLARČKA,ki se konča z verzom:" Pusti peti moj'ga slavca kakor sem mu grlo vstvaril"! Kar pa pri kritikih Slovenskega kotička najbolj moti in tudi vzbuja začudenje, je nenavadna in nepričakovana okolnost, da skoraj vsi govorijo o njem s sovraštvom in mržnjo, če že ne v besedah, pa vsiy v očeh. Trdimo ob vsaki možni priložnosti, da smo katoličani in se s tem tudi mnogokrat ponašamo. Pozabljamo pa, da je prva in največja zapoved: "Ljubi svojega Boga....drugapa je tej enaka: Ljubi svojega bližnjega kot sam sebe!" Tudi z njegovimi napakami in slabostmi. Ravnajmo se v vsakdanjem, življenju po tej osnovni krščanski zapovedi. Tudi ob kritikah Slovenskega kotička! Tine Duh TONE ZRNEC - SEDEM KRIŽEV Doma je iz Laporja pri Škocjanu v okrožju turjaškega gradu. Pomnika davnih slovenskih dni, ne nazadnje tudi pričevalca tragedije brambovcev za slovensko svobodnost iz jeseni 1943. Nekaj tega pričevalskega nastroja je tudi v potezi njegovih lic, v načinu njegovega govorjenja, v zamahu njegove kretnje. Tone Zrnec, nezaznamovani turjaški vitez, zvest svojemu klicu, vdan v božjo voljo, prebit s krščansko vero v dobro in pravično. Odbil je sedem križev. Niso očitni. Neka sprostljiva mladostnost veje iz njegovih lic. Oči so prodirne v zavesti, da je konec koncev le Auspergovec, kot so "grofovski" vsi rojaki v tistem turjaškem okrožju. Pred tedni se je potegnil v življenjsko jesen. Brez šumota in hrupa. Odmaknjen zemskim zdravicam. A do srhljivosti zagledan v slovensko usodo, ki jo živi z domovino v srcu, četudi daleč od nje, sredi kanadskih snegov in vetrov. Kot da hodi po Baragovih stopinjah. Velikega Slovenca ameriškega severa časti in ceni. Je dobršen del njegove ustvarjalne ihte. Šola se na klasični v Ljubljani, živi v lazaristovskem dijaškem domu, na nekdanjem Taboru. V gimnazijskih klopeh je sošolec Balantiča. Nanj ga veže vrsta toplih spominov. Rad jjh razkriva. Po gimnazijskih letih ga najdem kot lazaristovskega klerika v ljubljanskem lemo&atu. Vojn» in revolucija tudi čezenj potegneti trdo črto. Dvakrat domobranec - na Kranjskem in Primorskem. Za las je ušel partizanskemu vdoru v Trst, Vkrcan na hrvaško jadračo se po nočnem čolnarjenju znajde ob ustju Tilmenta. Varljivi Albionci so mu dali zavetje, ne da bi pljunili na svojo besedo in čast, kot so ravnali v Vetrinju. Pozneje je študiral v Rimu. V mašnika ga posvetijo jeseni 1947. Predstojniki ga pošljejo z i1 FULL-SERVICE ADVERTISING AGENCY REQUIRES: drugimi lazaristovskimi mladimi duhovniki čez morje v Argentino. Potem ga pelje pot na skrajni jug, ob antarktično morje, v čilenski Punta Aren as. Tu pase duše in se sprijemlje s Cervantesovim jezikom. Njegovi farani v teh zaledenelih peščinah so čilenski Indijanci in domači ribarji. Divja pušča skoraj na koncu sveta, kjer se v jesenskih urah sonce nagne ob treh popoldne in se dan spočne po deseti zjutraj...Pa, poleti, ko je štiriindvajset ur dan dan, in vso noč pozimi, ko je štiriindvajset ur noč... Skoraj mu predstojniki odmerijo dušno pašo med potomci starodavnih Inkov v visokem Peruju. Tu živi v osredju predkolumbovskih najbolj kulturnih in civiliziranih naslednikov starodavnih Južnoameriških Grkov in Rimljanov - Inkov, tudira, medtem ko pase indijanske in peruanske duše, njihovo kulturo, stika za okamenelimi pričami ameriških staroletij: nov klic vzbukne v njem - klic po oživetju imenitne inkovske kulture, vkopane v zaledenele skaline po andskih pettisočmeterskih vršačih, v snežine trdo zajedene ledenike, z njimi prekrite mrtve ognjenike. Tam ga na inkovsko starodavnost spominja babilonsko stolpičasti pravljični grad -mesto Machu Picchu. Ko se zataplja v starodavnost še deviške Amerike, vneto pase duše, vzgaja otroke, mašuje, blagoslavlja, odpremlja v nebo zdajšnje Peruance, ponuja križ namesto vražarstva, svoje kristjane, pa pripravlja za zdajšnji svet, ki s tehnologijo in drzno civilizacijo sega tudi na ameriški jug. Tu skuša po Pavlovo biti vsem vse. Misionar. Župnik. Učitelj. Spominja na Baragovo pot med Polnočne Indijance. No, Tone je zdaj pod zenitom ekvatorskega sonca. Predstojniki ga želijo v Toronto. Tam sta dve slovenski cerkvi. Prva posvečena Mariji Pomagaj, že stoji. Pozneje lazaristi, ki vodijo slovensko versko skupnost v torontskem velemestu, pozidajo in podvignejo še cerkev Brezmadežne s Čudodelno svetinjo. Prva je v središču Toronta, druga bliže Ontarijskemu jezeru. Tone se ušotori pri Mariji Pomagaj. Tam ga postavijo za župnika. Zdaj zaorje z ralom vseh darov, ki mu jih je bil Bog dal, v rast slovenske skupnosti. Posebno prizadevnost naklanja mladini. Glasbeno nadarjen ustvari brez zunanje pomoči prvi slovenski mladinski pevski zbor v Kanadi. Zborovi koncerti vabijo slovenske rojake k večji vnemi za zmagovitost slovenske usode. Polnost slovenske pesmi posreduje tudi rojakom po Kanadi s kasetnimi posnetki koncertov. Njegove veroučne ure bude posebno pozornost po modernosti zasnov, po stvarnosti prednašanj, po živosti oznanjevalne besede. Pri Mariji Pomagaj se Tone pokaže tudi kot zavzet pobudnik za vsa vprašanja, ki so povezana z delom beatifikacijskega postopka za slovenskega svetniškega kandidata misijonarja Ireneja Friderika Baraga. Raziskuje, zbira novo gradivo o njem. Dopisuje s slovenskimi in SLOVENIAN | COPYWRITER | WITH A TOTAL I UNDERSTANDING I OF ENGLISH. I I We're looking for qualified Slovenian copywriters for our full-service advertising agency. This is a freelance position which offers the right ■ candidate an opportunity to grow with us while pursuing other avenues. To qualify, you must be dedicated, fully understand English and have W ■ the ability to write creative copy in Slovenian. \ i Please send in a resume and a sample of your V work (if available), to: P.O. Box 1120, Postal H ^Stn "F", Toronto, Ont. M4Y 2T8. Qj ameriškimi Baragovimi zgodovinarji. Prvi se odpravi na večdnevna potovanja po krajih Baragove misijonarske dejavnosti. Sad teh potovanj je knjižica Vodič po Baragovi deželi. Z risbami jo je popestril akad. kipar France Gorše. Z njim ga druži veliko prijateljstvo, ki ga dviga velika zavzetost za mojstrovo umetnost. Gorše živi takrat v ZDA. Pa rad priskoči tudi v Toronto. Na Tonetovo pobudo opremi z izvirnimi kiparskimi liki slovensko cerkev Marije Pomagaj. Kanadski slovenski rojaki so ponosni na velikega mojstra kranjskega dleta, ki je v domovini zamolčan, v velikem svetu cenjen. Gorše je po Tonetovi vzpodbudi brž pristopen za Baragovo stvar. O njem ustvari celo procesijo večjih in manjših likov, mnoga poprsja velikega Slovenca za slovenske domove, za domačije rojakov v Kanadi, tudi v ZDA, tudi za domovino: znan je njegov lik misijonarja Baraga v škofovi domači vasi. O krajih Baragovega misijonarjenja, o ostankih njegovih primitivnih z lubjem kritih cerkvic, o potomcih očipvejskih in otavskih Indijancev posname 1980 Tone celovečerni film Po sledeh . Sam napiše scenarij, s kamero hodi iz kraja v kraj, izbira sledi. Stvaritev dokumentarne vrednosti gre med Slovence po vsem svetu. Pri Baragovi stvari je imenovan za vicepostulatorja. Tak navezuje stike z zgodovinarji v Marquettu, v Rimu. Opravi veliko delo, ki ne gre samo v anale, marveč tudi pomore stvari sami pri zamudnem postopku v Rimu. Pobuja k slovesu imenitnega Slovenca: navduši skladatelja Primoža Ramovša, da zloži Orkestralne simfonične Invencije na zaris Baragovega lika in njegove misijonarske dejavnosti. Velik orkestralni tekst, ki še čaka na koncertni krst. Kot filmar se uveljavi nekaj prej s celovečernim filmom o kiparju Francetu Goršetu. Izvirna celuloidna freska o večini Goršetovih stvaritev v ZDA in Kanadi. Pomemben korak v Tonetovem plodnem življenju se začne, ko pred leti prevzame uredništvo slovenskega verskega mesečnika Božja Beseda. Prejšnjemu periodiku da ne samo bogatejšo vsebino, marveč tudi novo zunanjo podobo. List že skoraj z revialnim prizvokom je zavzeto sprejet med rojaki. Po prikupnem skiciranju sodobnega življenja v Cerkvi, duhovnih premikov med slovenskimi rojaki, po opozarjanju na koledarske spomine imenitnih Slovencev, pa tudi svetovnih cerkvenih vzornikov veže s slovensko duhovno nitjo naše kanadsko življenje. Zna si zadobiti nekatere odlične sodelavce. Pozoren je ob premikih slovenske usode zadnjih let. Veliko delo opravi Tone, ko pred leti napiše in v priročni obliki izda sodobno sestavljen katekizem za slovenske šolarje. Loti se tudi pisanja slovenskih šolskih knjig v pomoč učiteljicam in učiteljem po slovenskih šolah. Pred leti so ga predstojniki selili od Marije Pomagaj k novi cerkvi in župniji Brezmadežne. Tu uspešno vodi nekatere odseke farne skupnosti, VPLIVNE SLOVENSKE POSLANKE NA OBISKU V KANADI Dne 8.in 9.marca sta se v Kanadi mudili dve ugledni javni delavki, ga. Sp^-menka Hribar, članica parlamenta R.S., predsednica SSK za Slovenijo in tajnica Iniciativnega odbora Konf .R.S. za S.S. Kongresa, v spremstvu publicistke ge. Alenke Puhar. Namen njunega obiska je bil skoraj iz-klučna želja ge. Spomenke H. ogledati si na licu mesta razvoj organizacije S lov. Svet. Kongresa v Kanadi,USA in Argentini ter pospešiti priprave na Svetovni Kongres, ki bo v Sloveniji v dneh 27.-30.junija 1991. Zato je gospa Spomenka Že v petek zvečer, takoj po prihodu v Toronto, prisostvovala dolgemu sestanku Izvršnega Odbora KSK v Domu Lipa. Drugi dan sta se gospe udeležili celodnevnega simpozija v župnijski dvorani Marije Pomagaj na Manning Avenue, ki ga je organiziral odbor Kanadsko-Slovenske ga Kongresa (Toronto Chapter)z temo: "SLOVENIJA DANES".Dopoldanski govorniki so bili ga.Spomenka Hribar, ga.Alenka Puhar-obe iz Slovenije-in dr.Srečo Pregelj iz 0ttawe.Po vsakem predavanju se je razvila tudi kratka in zanimiva debata. To priliko je uporabil dr. Avguštin Kuk, ki je go. Spomenko pozdravil v imenu Slovensko-kanadskega Sveta, ji voščil dobrodošlico, se ji zahvalil za njene velike napore in zasluge za SPRAVO, za DEMOKRATIZACIJO slovenske družbe in za uveljavljanje slovenske SUVERENOSTI. ga.Alenka Puhar dr. Srečo Pregelj ga. Spomenka Hribar Pri popoldanski"Okrogli mizi" pa so obe gospe ponovno odgovarjale na nešteta vprašanja kakih 80-100 poslušalcev, članov in nečlanov SSK. Presenetilo je vprašanje poznanega predstavnika SIM-a: "Kaj bomo pa mi imeli od Kongresa?",saj je bilo iz govorov jasno, da Kongres ne bo karitativna organizacija, ampak se bo trudil združevati vse Slovence po svetu z namenom pomagati matični domovini pri njenih naporih za samobitnost. Po končani popoldanski prireditvi je ga.Spomenka imela tudi osebni intervju z dopisnikom Toronto Sun-a, na centrali tega časopisa, na katerem se je upravičeno pritožila čez Amerikance ker kažejo tako malo doslednosti pri zagovarjanju človekovih pravic in dvojni standard za samoodločbo narodov. Intervju je organizirala ga. Marta Jam- nik-Sousa, predsednica Slovenske Narodne Zveze v Kanadi. Od tod so se gostinje podale v prostore Ontarijskega Parlamenta, na privatni sestanek s predstavniki Slov.-kan.Sveta ki je bil zelo pomemben za Številne slovenske organizacije, ki še niso včlanjene v Svetovni Kongres.Na odkritem in prijetnem razgovoru so navzoči razpravljali o možnostih paralelnega včlanjenja že dolgo dobo obstoječih slovenskih organizacij v Kanadi direktno v Osrednji iniciativni odbor SSK (v Trstu). Zvečer je KSK priredil lep, a za utrujene goste z "jet lag", nekoliko dolg, koncert sodobne in klasične glasbe v cerkveni dvorani na Brown's Line. Nastopili so pevci gg. Blaž Potočnik in Blago Čekuta ter"slavček"ga.Neži Čeku ta-E 11 iot v solo točkah, ter pianista g.Janko Kastelic in g.Simon Lenassi. V nedeljo so gospe obiskale tudi nekaj družin v Torontu, in bile sprejete na škofijskem dvorcu pri torontskem nadškofu, dr. Alojziju Ambrožiču. Zvečer so se pa udeležile "okrogle mize" v dvorani Sv.Gregorija v Hamiltonu, ki jo je organiziral hamiltonski chapter KSK. Po zelo napornih dveh dneh (za tako natrpan program bi bili potrebni najmanj štirje dnevil)sta se v ponedeljek obe gospe podale z avtomobilom preko Niagara Falls v ZDA (Cleveland,Chicago, in Washington), od tam pa v Argentino. Dobili s prošnjo za objavo: SLOVENIJA DANES spreminjanje odnosov Odnosi med slovenskimi izseljenci in domovino Razgovor "za okroglo mizo" Toronto, 9. marca 1991 Dr. Zlatko A. Verbič, podpredsednik KANADSKO-SLOVENSKE GOSPODARSKE ZBORNICE V odsotnosti predsednika g. Jožeta Slobodnika, pozdravljam naši cenjeni gostinji v imenu predsednika in članov direktorija. Želimo Vama prijetno bivanje med nami. Da osvetlim našima gostinjima ozadje tukajšnjega organizacijskega življenja, posredujem nekaj podatkov slovenskih izseljencev tega območja. Na območju velikega Toronta predvidevamo, da živi približno 12.000 slovenskih izseljencev. (V Kanadi, računamo, da živi nekaj manj kot 30.000 Slovencev). Slovenska skupnost v Torontu in okolici ima okoli 30 raznih društev in ustanov; med njimi 3 župnije, slovensko šolo, Slovenski Dom, starostni Dom Lipa. Tukajšnji duhovniki izdajajo mesečno revijo BOŽJA BESEDA, laiki pa časopis SLOVENSKA DRŽAVA, ki prav tako izhaja mesečno. Verska, narodno-kulturna, forklorna in slično motivirana društva zavzemajo pretežno večino organizacij. Za narodno delo se zavzemajo dve skupnini: SLOVENSKO - KANADSKI SVET, slovenska krovna organizacija, ki obstoja že nad 15 let in KANADSKO SLOVENSKI KONGRES, ki obstoja od maja 1990 (10 mesecev); pred tem pa je obstojala od septembra 1989 KONFERENCA ZDOMSKIH SLOVENCEV. Spomenka in Alenka pred ontarijskim Parlamentom Organizirano kanadsko slovensko izseljenstvo, ki prehaja v sedanjem času od do danes pretežno verskem in narodno-kulturnem udejstvovanju v novo, slovensko državotvorno aktivnost in poskuša preusmeriti jugoslovansko mentaliteto med Slovenci. Ker smo se do sedaj oklicevali za Slovence le v naših cerkvah, župnijskih dvoranah, letoviščih in podobnih prostorih, smo na ulici, delu in v javnem življenju v večini ostali Jugoslovani. Pisanju NOVE REVUE, PREGONU ČETVORICE, ZASEDBI TERITORIALNEGA MINISTERSTVA POSLOPJA s strani JLA, PLEBISCITU in končno vdor Republike Srbije v zvezni monetarni sistem brez predhodnega obvestila ostalim zveznim republikam, smo se znašli pred razdružitvijo SFRJ in dosegli vrhunec slovenske emancipacije. Veliko je k temu pripomogla tudi naša gostinja, Spomenka Hribar. SVETOVNI SLOVENSKI ORGANIZEM KONGRES Da bi ohranjali državotvorno miselnost in čuvali slovenske interese po svetu, se je porodila zamisel ustvariti svetovni organizem, katerega so v Cankarjevem domu oklicali za SLOVENSKI SVETOVNIKONGRES. Ta organizem naj bi povezoval obstoječe slovenske organizacije in neorganizirane posameznike po svetu, z zamejci in Slovenci v Sloveniji. Na ta način, se predvideva, bo ojačana slovenska prisotnost na območju. Tako združeni pomagamo Sloveniji v njenih prizadevanjih uresničiti željo slovenskega naroda, kot nam je jasno povedal PLEBISCIT. SVETOVNI SLOVENSKI KONGRES kot si ga jaz tolmačim, ni ideološka ustanova, ampak je prostovoljna zveza predstavnikov slovenskih teles, raznih naselbin in organizacij iz celega sveta. PREDLOG Naše območje stoji pred odločitvijo, ali je dovolj kar delamo v ta namen in ali je potrebno podvzeti dodatne korake in združevati organizacije in s tem naše razdeljene moči. Ker imamo ustanove, aktivno pero in že drugo generacijo intelektualnih delavcev, gospodarstvenikov, duhovnikov in drugih, ki želijo dobro Sloveniji, moramo sprevideti, da je napočil čas, da sprejemamo našo različnost kot del normalnega narodnega življenja in skupno soustvarjati slovensko Od leve proti desni: Avguštin Kuk, Ludvik Jamnik,Peter Klopčičj ga.Spomenka Hribar, Stane Pleško, ga. Alenka Puhar, Ga.Marta Jamik-Sousa, Tone Štukelj bodočnost. Ker niti SVET niti KONGRES ne moreta trditi, da predstavljata večino Slovencev območja in ker tisoči čakajo, da se bodo razlike omilile PREDLAGAM: - da vspostavimo strateške zveze in mirimo nasprotstva, - da oblikujemo koordinacijski meddruštveni forum, - da se predstavniki društev dogovorijo kako to doseči. Današnji razgovori ob 'okrogli mizi' so lep primer, kako pričeti z dialogom med tako različno mislečo skupino kot je ta. Hvala Spomenka in Vam gospa Puhar za indirektno posredovanje. Tudi mi kot vi doma lahko po zgledu DEMOSA med seboj sodelujemo za dobrobit Slovenije. Organizacije se združujejo v Avstraliji, Argentini, da tudi v USA čeprav v paralelni strukturni obliki vis-a-vis Svetovnemu Slovenskemu kongresu. SKLEP atiž i5 „u; JoŽ Svetovni Slovenski Kongres bo, upam, sprejemal pod svoje okrilje vse Sloveniji naklonjene organizacije in posameznike, ki želijo dobro Sloveniji. Kako to izvesti, se bo potrebno dogovoriti med seboj. Hvala lepa. ODLOKI SLOVENSKE VLADE skupsčina repubuke slovenije prfdlds 20.2.91 resolucija skupščine republike slovenije □ predlobu za sporazumno razdružitev socialistične federativne republike jugoslavije I. Na temelja trajne in neodtujljive pravice slovenskega naroda do sarnoodločbe, ki je eno od temeljnih načel mednarodnega prava ter veljavnih ustavnih ureditev- Republike Slovenije in Socialistične ■federativne republike Jugoslavije, je bil dne 23. decembra 1990. leta v Republiki Sloveniji izveden plebiscit za odločitev, ali naj Republika Slovenija postane samostojna in neodvisna drsava, ki ne bo vas združena v zvezna državo - SFRJ. Z- ljudskim glasovanjem na'plebiscitu »o državljani Republike Slovenije na pravna veljaven nafiin izrazili svojo politična voljo, da postane Republika Slovenija suverena država, ki bo 3. imela vso dejansko oblast n« svojem ozemlju in bo subjekt mednarodnega prava v polnem pomenu. Plebiscitna odločitev zavezuje Skupfteino Republike Slovenije in vse druge driavne organe Republike Slovenije, da sprejmejo v Šestih mesecih od dneva razglasitve odločitve ustavne in drage akte ter ukrepe, ki so potrebni, da Republika Slovenija prevzame irvrSevanje suverenih pravic, ki jih je prenesla na organe SFRJ. Na plebiscitu sprejeta odločitev tudi zavezuje SkupSSino = Republike Slovenije, da zaine pogajanja o pravnem nasledstvu SFRJ in o bodoči ureditvi medsebojnih odnosov po načelih mednarodnega prava. Skupščina Republike Slovenije naslavlja na Skupščino SR BiH, Skupščino SR Črne gore, Sabor Republike Hrvatske, Sobranje SR Makedonije in Skupščino Republike Srbije naslednji predlog za sporazumno razdruJtltev SFRJ: Postopek razdružitve bo potekal tako, da ne bodo prizadete legitimne koristi novih držav in njihovih dosedanjih skupnih ustanov, niti koristi tretjih driav in mednarodne skupnosti. Morebitne medsebojne. spore bodo reševale po miroljubni--.poti in tako, da ne bodo ogrožale mednarodnega miru, varnosti in pravičnosti. Na. podlagi načela enakopravnosti stranic v sporu ter v" dobri veri in v duhu sodelovanja »i bodo prizadevale dcmeCi pravično rešitev na *-=>«ielju mednarodnega prava. Nove driave si bodo prizadeval« za trdjne in institucianalizirane oblike sodelovanja vključno z ureditvijo medsebojnih odnosov v morebitni jugoslovanski konfederativni ali gospodarski skupnosti ali kakšni drugi ustrezni povezavi v korist svojih narodov oziroma državljank in državljanov. Prizadevale si bodo, da bodo z razvijanjem enakopravnega sodelovanja pospeševale medsebojno razumevanje in zaupanje, prijateljske in dobrososedske odnose, mednarodni mir,- varnost in pravičnost. Prav tako si bodo prizadevale, da bodo z razvijanjem sodelovanja večale blaginjo svojih narodov. Na tej podlagi bodo razvijale trajne oblike ekonomskega, kulturnega in znanstvenega sodelovanja ter si nudile medsebojna -podporo pri vključevanju v evropske in svetovne oblike meddržavnega sodelovanja in povezovanja. ur. Socialistična federativna republika Jugoslavija se s sporazumom republik razdruži na dve ali veC suverenih in neodvisnih driav. Nove drSave, ki nastanejo z razdružitvijo, so suverene in imajo vso oblast, vsaka na svojem ozemlju. Z dejanjem razdružitve si medsebojno priznajo polno mednarodnopravno subjektivi teto. Nove države bodo v skladu s sklepno listino Konference o varnosti in sodelovanju v Evropi spoštovale vse medsebojne meje, kakor tudi meje vseh driav v Evropi, kot nedotakljive. Nove države bodo vzajemna spoštovale ozemeljsko celovitost vsake od držav. Vzdržale se bodo dejanj, ki niso v skladu s Cilji in naCeli ustanovne listine Združenih narodov, zlasti pa ne bodo storile ničesar-, kar bi bilo na Škodo ozemeljske* celovitosti, politične neodvisnosti ali enotnosti katerekoli države. Posebej se bodo vzdržale slehernih taksnih dejanj, ki bi pr«dstavljala groinjo s silo ali uporaba sile. Republike bodo postopek razdružitve izvedle postopno, sporazumno in v razumnem roku. Vsa vprašanja v zvezi s pravnim nasledstvom Csukcesijo) in druga vprašanja razdružitve bodo rešena v skladu z veljavnimi pravili mednarodnega prava, zlasti-s. tistimi", ki- «o povzeta v* Dunajski konvenciji o pravu mednarodnih pogodb iz leta 1969, v Dunajski konvenciji o nasledstvu dr-Sav glede mednarodnih pogodb iz leta 1978 in v Dunajski konvenciji o nasledstvu držav glede državrrega premoženja, arhivov-in dolgov iz leta 1983. Republika rSlovenija neodvisna država. oblikuje kot samostojna, suverena in Driavne meje nove države Republike Slovenije so mednarodno priznane državne meje dosedanje SFR Jugoslavije z Republiko Avstrijo, Republiko Italija in Republiko Madžarsko in meja med Republiko Slovenijo in Republiko Hrvatska v okviru dosedanje SFRJ. IV. Skupliin* Republike Slovenije obveSča Skupščino SFRJ, da s to resolucijo začenja postopek razdružitev SFRJ na dve ali več samostojnih in neodvisnih držav. Republike se bodo dogovorile, katere dosedanje funkcije federacije bodo v minimalnem obsegu fte izvrševale skupno med postopkom razdruževanja. StsÄOte: 000-01/9Q-5/14 Predlog -ustavne sprenerrbe o odstranitvi zvezde z zastave tokrst še ni bil sprejet. Lep pozdravi dr. zraa ..jM*""! Dular, ČUSN Fax: 991 416 2340976 MhfUuLlr.A REPUBLIŠKI 8 H K H E T A 111 A T ZA MEDNARODNO SODELOVANJE LJUBLJANA GREGORČIČEVA X - P. P. «t - TBU 3341«. 219 «H - FAX 213 3S7 Številka: ^T—l&g? Ljubijana, 11.2.1991 Dr. Zlatko A. VerbiS TORONTO Spoštovani gospod Verbič! Kot vam je verjetno že znano, je Izvršni svet Republike Slovenija v posameznih državah zaradi promocije Republike Slovenije in njenih interesov imenoval pooblaščence oziroma namerava odpreti predstavništva, katerih naloga naj bi bila predstavljanje Republike Slovenije in pospeševanje vsestranskega sodelovanja. Kanada glede na tam živeče Slovence ter proces notranjega preoblikovanja, ki v marsičem sproža podobna vprašanja,s kakršnimi se srečujemo tudi ;ni, spada med države, v katerih bi želeli v prihodnje imeti pooblaščenca oziroma predstavništvo. Obračam se na vas kot osebnost, v katero imamo polno zaupanje s prošnjo, da bi preučili možnosti in vodili priprave za odprtje predstavništva Republike Slovenije, namenjenega promociji Slovenije v Kanadi, ustanovljenega v skladu s kanadskimi predpisi. V upanju, da boste ugodili naši želji, ter v sodelovanju z drugimi izseljenci prispevali k ustrezni predstavitvi Republike Slovenije in njenih hotenj v Kanadi. Vas lepo pozdravljam dr. Dimitrij Rubel REPUBLIŠKI SEKRETAR Toronto, 20. februarja 1991 OBJAVA IZ T0R0NTA Republiški Sekretariat za Mednarodno Sodelovanje Ljubljana je naprosil dr. Zlatka A. Verbiča iz Toronta, da preuči možnosti in vodi priprave za odprtje predstavništva Republike Slovenije v Kanadi. Prošnjo je sprejel in bo napravil potrebne korake, da željo izpolni. S. 2. Saksheg Toronto, 20. februarja 1991. IZJAVA dr. ZLATKA A. VERBIČA ROJAKOM V KANADI Zahvaljujem se Sekretariatu za Mednarodno Sodelovanje in gospodu sekretarju dr. D. Ruplu za izkazano zaupanje. Pričakujem podporo in nasvete vseh, ki želijo dobro Sloveniji. Mogoče je čas,da se skušamo združiti, čeprav ostajamo različni, in se pogovoriti ob "okrogli mizi" kako ustvariti močen slovenski lobby na našem območju, ki se ga bo slišalo in videlo. Zavedajmo se, da smo prisotni zgodovinskemu trenutku - rojstvu SLOVENSKE DRŽAVE,- katera nas bo pred svetom predstavljala kot Slovence iz Slovenije. Dr. Zlatko A. Verbic ABN ANTIBOLSCHEWISTISCHER BLOCK DER NATIONEN ZENTRALKOMITEE Zeppelinstraße 67,8000 München 80, Telefon (089)48 25 32, Telefax (089)48 65 19 Deutsche Bank München, Anna Dankiw, Konto Nr. 3021003 (BLZ 700 700 10) 22/2/1991 The Slovenian National Federation of Canada 64 6 Euclid Ave Toronto DELAVNI ODBOR ZA SLOVENSKO DRŽAVNO GIBANJE ŽELI PRIJATELJEM IN SODELAVCEM PO SVETU VESEJLE VEL, IKOHOČISTE PRAZNIKE i SLOVENSKA NARODNA ZVEZA V CHICAGU ŽELI VSEM PRIJATELJEM IN SOMIŠLJENIKOM SLOVENSKEGA DRŽAVNEGA GIBANJA DOMA IN PO SVETO VESELO ALELUJO Dear Slovenian Friends, It is with great joy and solidarity that we are following the developments in your country, Slovenia. The nation's clear determination to obtain the State Independence deserves the Free World's support. It is the duty of the Anti-Bolshevik Bloc of Nations to strengthen our activities thoughout the world in order to secure more moral and political support for your endeavours. Expressing our deep admiration for your nation,we are * pledging at the same time our wholehearted support. Wishing you full success. For the Ar.ti-Bolshevik Bloc of Nations: 7. Slava Stetsko President Nino Alshibaja Secretary General Members: a ( ( Jcl C4-CO o-y .¡^v.ccj (A A-v yii'hj, ¿¿K V . A . O . MULTILINGUAL PRESS ASSOCIATION OF ONTARIO Na biennialnem obenem zboru Multilingual Press Association of Ontario v prostorih ontarijskega Parlamenta, dne 27.2. 1991 so bili v Izvršni odbor izvoljeni kar trije zastopniki "Slovenske Države": Ing. Ciril Pleško za finančnega nadzornika, ga. Marta Jamnik-Sousa za načelnico "publicity"odbora in dr. Avguštin Kuk,za podpredsednika te organizacije.Za predsednika je bil ponovno izvoljen dr.M. S. Qaadri, Egipčan po rodu. Za častna predsednika pa sta bila imenovana dr. Josef Kirschbaum, Slovak in dober prijatelj Slovencev in g. Danny Iannuzzi, urednik in solastnik italijanskega dnevnika Corriere Canadese, z 20. OOO naklade dnevno. Zveza šteje trenutno 65 etničnih časopisov. Slovenske suverenosti ne bomo dosegli brez vas -Slovencev po svetu. Tako je tudi prav, saj je to nala skupna stvar! Bog Vas živi!