Izhaja vsakega 5„ 15. in 25. dne v meseca; če je na tak dan praznik, dan prej. — Pos. štev. V5D din.; letna naročnina 30 din., v zamejstva 60 din. — Poštno-ček. rač. št. 17.785, Oglasi po cenika. — Izdaji fcoaz. lista, čigar predst. je Karel Škulj, župnik v Dol. vasi pri Ribnici. — Urednik Andrej Struna, Kočevje. — Tiska tiskarna I. Pavliček, Kočevje.. ;,Lv Veličastni dnevi kongresa Eristesa Kralja v Ljubljani pniki 16 narodov manifestirajo za svetovni mir po Kristusu — Pridiga kardinala legata, velič zborovanja, pobožnosti in procesije na Stadionu — Manifestacije 20.000 otrok in 80.000 ljudi .--X -S ' ■' ' ' X- ■£ • ■k -v.: . •’* ' "X •< x . v- Mednarodni kongres Kristusa Kralja se je pričel v torek dne 25. julija v ljubljanski stolnici s cerkvenim govorom škofa dr. Rožmana in s klicanjem svetega Duha. Nato je bilo v unionski dvorani začetno zborovanje z govorom Luksenburžana dr. Friderika Mačka in Salvado-fea Camere iz Italije. Ljubljanski prevzvišeni g. škof dr. Rožman je med drugim rekel: „Da ona in edina sila, ki more človeštvo rešiti in ga toora, je velesila najmogočnejšega kraljestva, kraljestvo Kristusa Kralja. Njeno orožje je — pljubezen in Pravica.u —- Že pfvi dan kongresa je prišlo mnogo zastopnikov iz naše države, pa tudi od drugod. V sredo in četrtek so bila zopet zborovanja kakor tudi v petek in soboto. Zmagoslavna pot kardinala-legata do Ljubljane. V petek 29. julija je prišel v našo državo poljski primas, kardinal Hlond kot odposlanec svetega Očeta, da je vodil kongres Kristusa Kralja. Zastopstvo kongresa in oblasti so mu šle nasproti do meje, v Mariboru so ga pozdravili zastopniki oblasti, g. ban, poveljnik vojske s častno četo, mariborski škof z duhovščino in občinstvo. Ptitloben sprejem je doživel tudi v Celju. Mladina je visokemu gostu živahno vzklikala, ga obsipala s cvetjem in mu mahala z robčki. Veličasten sprejem v Ljubljani. Zvečer ob 6. uri je dospel s posebnim vlakom in v spremstvu, ki jo kardinalu bilo dodeljeno od papeža, v Liubliano. Glavni sprejem je bil prirejen papeževemu legatu na Marijinem trgu, ki je bil nabito poln ljudstva. Špalir so tvorile verske in druge organizacije. Tu so bili slovenski fantje in dekleta. Po pozdravu na kolodvori! in obhodu častne vojaške čete je na Marijinem trgu pričakoval v imenu jugoslovanskega episkopata papeževega delegata zagrebški nadškof dr. Alojzij Štepinac ter ga, spremljan od ostalih škofov, prisrčno pozdravil. Nato se je sprevod razvil v stolnico. Na kongres je prispel beneški patrijarh in kardinal Piazza nato poleg drugih škofov tudi nadškof in apostolski nuncij na našem dvoru msgr. Hektor Felice. Veliko pozornost je vzbujal na kongresu škof in apostolski prefekt Damjan Čeng »z Cautunga, iz Kitajske, tudi po rodu Kitajec, ki je priredil pri uršulinkah misijonsko razstavo. Na kongresu so bili navzoči: 2 kardinala, d nadškofje in 17 škofov ter zastopniki redov. scionalno važno je bila prisotnost pariškega Pomožnega škofa Rogeriga Beaussarda in bolniškega škofa in apostolskega administratorja v Sofiji msgr. Kirila Kurtova. Na kongresu sta bili tudi vojvodinja "lecklenburg in kneginja VVindischgraetz Prr.^a kongres so prišli zastopniki Kitajcev, 'gipčanov, Romunov, Italijanov, Nemcev, Franji.0''’ Poljakov, Čehov, Slovakov, Madjarov, u garov, Srbov, Hrvatov in Slovencev, Litvancer, 'Uksenburžanov in Švicarjev. gorili so vsi tudi v svojem jeziku in ‘u:o pokazali vesoljnost sv. cerkve. Kraljevsko vlado so zastopali štirje ministri ter bili zastopniki senata in skupščine. Nj. Vel. Kralja je zastopal divizijski general ljubljanski. Mladinska pobožnost na Stadionu. 20.000 otrok je v soboto zjutraj dne 29. julija na Stadionu - molilo in popevalo okrog križa in 15.000 otrok je prejelo sv. obhajilo. V soboto še celi dan zborovanja, sprejetje resolucije in izročitev iste papeževemu legatu, Igra o božjem kraljestvu je bila v soboto zvečer na Stadionu, ki je privabila 50.000 gledalcev in je nastopilo nad 4000 igralcev v nepozabnih prizorih. O polnoči so bile po vseh ljubljanskih cerkvah polnočnice z uro češčenjs, sv. mašo, ki so jih služili razni Škofja, ki so na kongresu, s pridigami in z ljudskim petjem. Deset in deset tisočev je zasedlo cerkve, tisoči in tisoči so pristopili k sv. obhajilu. Dopoldne v nedeljo ob devetih je bila na Stadionu kongresna maša, Sodeč po razprodanih .kongresnih knjižicah, se _ je udeležilo službe božje, ki jo je opravil kardinal-legat Hlond, okrog 70.000 ljudi, Na častni tribuni je sedelo 21 cerkvenih knezov, pet ministrov — zastopniki kraljevske vlade, zastopniki vseh kulturnih ustanov slovenskega naroda. Popoldne je šel skozi Ljubljano najmogočnejši sprevod, v katerem so nastopile vse naše katoliške organizacije. Spet so napolnile Stadion in se poklonile papeževemu odposlancu ter sprejele papežev blagoslov in skupno izrekle prisego vdanosti in zvestobe katoliški veri in kat. cerkvi. Govor papeževega legata — Nj. Eminence — kardinala Hlonda. Višek cerkvenih slovesnosti je bil pri dopoldanski službi božji govor papeževega legata, Njegove Eminence kardinala Iilonda, popoldne pa zaključni govor ljubljanskega vladike dr. Gregorija Rožmana, predsednika stalnega kongresnega odbora. Kardinal-legat je v svojem govoru izvajal med drugim: »Po važnih zborovanjih, študijah, razmišljanjih, po čudovitih dejanjih katoliškega bratstva, po vzvišenih verskih manifestacijah smo se združili v tej slovesni službi, da skupno izrazimo svoje najvišje spoštovanje neumrljivemu Kralju stoletij. Zatopimo se čisto do kraja v skrivnosti te kraljeve maše, ki je središče našega bogoslužja in večna skrivnost naše vere. Obred maše na praznik Kristusa Kralja je pretresljiv izraz vere obeh zavez v nesmrtno gospodstvo Božjega Sina... Kraljestvo Kristusovo je torej kraljestvo resnice, regnum veritatis. Kristus je umrl za resnico svojega vladanja in ta resnica naj nas osvobodi. Ta resnica je ustava Kristusovega kraljestva. Kaj so vse začeli proti tej resnici! V naših dneh je boj za Kristusovo resnico dobil skoraj obseg apokaliptičnega boja za misel, za duha in za vest človeštva. Stare in nove zmote se družijo v predkrščanskih vrstah, pomešane med pripadnike umirajočih protiverskih naukov in med zagrizene preroke nove brezbožne norosti. Proti Kristusovemu nauku so izpod stoletnega pepela izkopali poganstvo, ki nima več moči za življenje, ustvarili so grozo strahotnega brez-boštva in so tu in tam proti evangeliju postavili v boj vsa sredstva propagande in svojevoljnosti, s katero razpolaga država. Današnji praznik je praznik razodetja resnice, praznik junakov in branilcev te resnice. Ta slovesni obred ni v očeh sveta nič drugega, kakor liturgični izraz Kristusove resnice. Vera, ki jo bomo zapeli, bo poletela nad vrhove Alp, ki nas obdajajo kot odmev večnega izpovedovanja vere naših narodov. — Cerkev po svoji apostolski nalogi brani skozi stoletja pravice Kristusa do človeka in pravice človeka do Kristusa. Cerkev ne bo odpovedala pri svojem poslanstvu . navzlic vsemu ne. Pod vodstvom velikih papežev razglaša in ne bo nehala razglašati Kristusove resnice, na obratu zgodovine še bolj razločno in bolj pogumno kakor kadar koli. Delo sv. Duha v Cerkvi postaja nekam vidnejše. Vpliv svete stolice raste in ugled sv. očeta je vedno pomembnejši. Mi vsi smo zdaj priče, kako se utrjuje kraljestvo Kristusovo v novih življenjskih oblikah in naša doba postaja zarja . ene najrodovitnejših verskih obnovitev, s katerimi se more ponašati zgodovina Cerkve. Današnji praznik je tudi praznik Cerkve, skupen -praznik hierarhije in laikov. Verujemo, da ne bo nič . ločilo Cerkve od Kristusa, niti Kristusa od Cerkve. Verujemo, da Cerkev navzlic težavam in zatiranju ne bo izgubila možnosti za oznanjanje krščanske resnice in da plaz časovne bo požrl te skupine, ki se je posvetila Kristusu kot svojemu Bogu in svojemu kralju. Cerkev, ki ni taborišče verskega zani-kavanja in načelnih kompromisov, ki se bori proti malikovanju tvari in oboževanju krvi, ki brani človečnost proti suženjskemu češčenju človeka, narodnosti, države, bo močna po podpori sv. Duha in poživljena po mistični moči Odrešenikovi ne bo umrla, marveč bo sredi bojev konec koncev posvetovljeni svet spet spravila v vojsko večnega in vesoljnega kraljestva Kristusovega. Bogoslovje Kristusovega kraljestva se spoprijema z naukom, ki je s človeškimi pravicami nadomestilo božjo pravico, zlasti v družabnem življenju." Zaradi tega nauka družbe, narodi in države ne priznavajo vsemogočnega Boga, ga ne časte več, ne spoštujejo njegove postave in kupčujejo s poslanstvom in pravicami njegove Cerkve. Po zapletenem razvoju poldrr;>!etja je ta nauk med drugimi nesrečnimi sistemi rodil tudi seklarski zahodnjaški laicizem, brezbožni vzhodni komunizem ter sodobno novo poganstvo. ' Bogoslovje službe božje Kristusa Kralja pa nas spominja nauka Cerkve, da dolžnost pokorščine Kristusu in dolžnost dajati Mu javno češčenje, ni samo zadeva posameznikov, marveč tudi zadeva oblasti in vlad. Kraljevsko dostojanstvo Kristusovo zahteva, da se mora vsa država navdihovati z božjimi zapovedmi in s krščanskimi načeli v svojem .vladanju, v svojem sodstvu in v vzgoji mladine ... Treba je končati s poraznim načelom, da bodi država brez vsakega verskega značaja. Ta verska zmota se mora umakniti načelu, da mora krščanska država priznati vsemogočno oblast Stvarnikovo, časti Boga z javnim bogoslužjem, se navdihovati po njegovem večnem zakonu in spoštovati poslanstvo Cerkve. Poslanstvo našega veka, morda najvišje poslanstvo je v tem, da pokristjanimo socialni nauk in socialno delo ter politiko, ki jih vse teži brezbošlvo in omadežuje izvajanje protiverskih revolucionarnih načel." Kardinal legat je svoj govor končal v slovenščini in ob koncu še enkrat poudaril velika načela kongresa ter. zaključil: „Končujem z veličastnimi besedami, s katerimi je Pij XI. tako vzvišeno razložil temeljno misel službe božje v čast Kristusu Kralju : naj da Bog, da bi duše, ki so ločene od njega, za svoje rešenje hrepenele po Kristusovem jarmu, polnem sladkosti in_ da bi sprejele njegovo oblast. Naj da Bog, da bi mi vsi, ki smo po njegovi ljubeči odločitvi njegovi sorodniki, nosili svoj jarem ne z nejevoljnim srcem, marveč z dobro voljo, z ljubeznijo in z željo, da bi postali svetniki. Ko bomo svoje življenje tako prilagodili postavam kraljestva, naj bi bili rodovitni v dobrih delih in naj bi kot dobri in zvesti služabniki Kristusovi postali v večnem kraljestvu udeleženci Njegove večne sreče in njegove slave. — Amen." Kongres Kristusa Kralja se je končat. Iz skromnih početkov je narastel v najbolj mogočno mednarodno prireditev te vrste. Zahvala gre slovenskemu narodu, ki je s hudimi žrtvami hotel doprinesti svoje za veliko idejo kraljestva miru. Storil je to ra I v najgloblj pi ; da mu bo Bog povrnil ta izraz lj- zni i >. z-stobe. Povrnil 6 tem, c . r\ oh: ■ vi. k