kini NAROČI IN BERI ! KOGAR ZANIMAJO DOKUMENTARNE KNJIGE za razumevanje najtežjih let slovenskega naroda (1941—1945), lahko pri MISLIH naroči sledeče knjige: TEHARJE SO TLAKOVANE Z NAŠO KRVJO (izjava prič o teharskih dogodkih 1945) — Cena $1.—. V ROGU LEŽIMO POBITI — Dokumentarna poročila očividcev zbral Tomaž Kovač. — Cena en dolar. SVOBODA V RAZVALINAH — (Grčarice, Turjak, Kočevje) — Cena $2.—. PRAVI OBRAZ OSVOBODILNE FRONTE (II. in III. del) — Zbral Miha Marijan Vir, Argentina — Cena vsake knjige $1.50 ODPRTI GROBOVI (II., III. in IV. knjiga dokumentov) — Zbral Franc lžanec, Argentina — Cena vsake knjige $2.—. REVOLUCIJA POD KRIMOM. — Dogodke opisujejo pokojni ižanski župnik Janez Klemenčič, Ciril Miklavec in dr. Filip Žakelj, Argentina. — Cena $2.—. BELA KNJIGA (izdana v ZDA) prikazuje razvoj 1941 — 1945 ter vsebuje 10.000 imen v tem oddobju pobitih Slovencev ter vmjencev iz Vetrinja. Cena S5.— Danes je vse to že zgodovina in jo je vredno iz vseh virov trezno prebirati in presojati, četudi domovina te prilike ne daje niti študentom. Za nekoga, ki je študiral doma in ga snov zanima, knjige nudijo lepo priliko spoznati dobo tudi z druge strani. Precej teh knjig mi je že pošlo in že dolgo čakam, da pridejo nove pošiljke. A naročila vseeno sprejemam. Tiste, ki na knjige že dolgo čakajo, pa prosim potrpljenja. Zasloj ni moja krivda. LJUDJE POD BIČEM (Odlična trilogija izpod peresa KARLA MAUSERJA iz življenja v Sloveniji med in po vojni) — Cena vseh treh delov brez poštnine je $7.—. GLEJTE, ŽE SONCE ZAHAJA (Pisatelj Franc Sodja CM lepo osvetli starost). Cena $2.— in $3.— (v platno vezana). MOJA RAST (Pokojni gimnazijski ravnatelj Ivan Dolenec jo je napisal v trpljenju preganjanj) — Cena $3.—. BUTARA (zbirka novel in črtic Franceta Kunstlja) — cena $3.00. LJUDJE IZ OLŠNICE (Prekmurske črtice Franka Biikviča) — cena $3.00. JOŽE PETKOVŠEK (slikarjeva življenjepisna povest izpod peresa Marjana Marolta) — cena $3.00. UKRADLI STE MI SRCE (življenjepis sv. Janeza Bosca) — cena $1.75. SVETNIK IN NJEGOV DEMON (življenjepis - -K Fr. Valerian Jenko O.F.M. Fr. Lovrenc Anžel O.FJV1. St. Raphael’s Slovene Mission 313 Merrylands Rd., Merrylands, N.S.W. 2160 (Vhod v duhovniško pisarno in stan za cerkvijo!) Tel.: 637-7147 Slovenske sestre — franeiškanke Brezmadežne St. Raphael’s Convent 311 Merrylands Rd.. Merrylands. N.S.W.. 2160 Telefon kot zgoraj. • KRSTI Anton Magdič, Rooty Hill. Oče Kristjan, mati Zorka, rojena Božinovska. Botrovala sta Alojzij in Jože-fina Magdič — Merrylands, 30. maja 1976. Gordana Michelle Kukec, Mt. Druitt. Oče Jože, mati Marija Dukič. Botrovala sta Nikola in Valerija Zrilič. — Merrylands, 6. junija 1976. Kathleen Krnel, Concord. Oče Ivan, mati Rajka, rojena Kraljevič. Botrovala je Ellen Krnel — Merrylands, 26. junija 1976. Sonja Cesar, Fairfield West. Oče Marjan, mati Štefanija, rojena Oleksyn. Botrovala sta Roman Wowk in Irene Kociumbas — Merrylands, 10. julija 1976. Anton Daniel Valenčič, Dural. Oče Franc, mati Ivanka, rojena Skok. Botrovala sta Krsto in Vinka Markovski — Merrylands, 17. julija 1976. SLUŽBE BOŽJE v Merrylandsu so vsako soboto zvečer ob sedmi uri (ta maša velja za nedeljsko), ter ob nedeljah ob 9.30 (prepeva mešani zbor) ter ob 11. uri dopoldan. Poleg tega bo večerna maša ob sedmih tudi na prvi petek, 3. septembra in na Mali šmaren, v sredo, 8. septembra. — CANBERRA ima slovensko službo božjo na Veliki šmaren, v nedeljo 15. avgusta ob 6. uri zvečer v Garranu. Nato zopet 19. septembra istotam. — BRISBANE ima slovensko sv. mašo v nedeljo 22. avgusta ob 11.30 dop. v South Brisbane. — NEWCASTLE pa pride na vrsto en teden pozneje, to je v nedeljo 29. avgusta ob 6. uri zvečer v Hamiltonu. — WOLLONGONG pa v nedeljo 12. septembra ob 5. popoldan v Villa Maria kopeli. SLUŽBA BOŽJA ZA NOVONASF.LJENCE ob priliki Marijanskega kongresa v Sydneyu bo v nedeljo; 12. septembra, ob 2.30 popoldan v sydneyski stolnici. Lepo Vabim vse rojake, naj ta dan pokažejo, da smo veren, Marijin narod. Zato pridite v velikem številu na to prireditev. V stolnici poglejte, kje bosta naša prapora Brezjanske in Svetogorske Marije in napis “Slovenija”. Tudi naše narodne noše, ki naj ta dan ne manjkajo, naj vam bodo kažipot, kje je v veliki sydneyski stolnici slovenska skupina. PRIJAVO za II. vseavstralski mladinski koncert v v Merrylandsu, 28. avgusta, še lahko napravite. Če poznate glasbeno skupino dveh ali več oseb, ki večkrat skupaj nastopajo na raznih naših prireditvah (ob materinskem in očetovskem dnevu, etc), ji lahko poveste, da je dobrodošla. Več o tem koncertu najdete v prejšnjih dveh MISLIH SVETI RAFAEL, naš zavetnik v Merrylandsu, kakor tudi zavetnik izseljencev, ima svoj praznik 29. septembra skupaj z ostalima dvema nadangeloma. Naša sydney-ska srenja pa ga bo praznovala v nedeljo 26. septembra. Po praznični maši ob 9.30 bomo imeli na cerkvenem dvorišču domači piknik, h kateremu ste vsi vabljeni. Upamo, da bo takrat že toplo vreme. Matere in žene, ki so spretne v pletenju in šivanju, naprošamo za razna ročna dela, ki bodo za nagrade. Če imate kako primerno stvar, jo oddajte v Merrylandsu, ali pa kateri koli članici Društva sv. Ane. NOV GROB. — Zopet je smrt posegla med nas in pobrala rojaka v starosti komaj nekaj let nad petdeset. To je RUDOLF HROVATIN, ki je živel z družino na 28 The Grove, Fairfield. Rodil se je 23. 3. 1923. na Opčinah pri Trstu. Poročen je bil z Marijo, rojeno Božič, ki je po rodu iz Svete Lucije pri Tolminu. Družina biva v Avstraliji že enaindvajset let. Rudolf je bil zaposlen kot gradbeni polir pri T.C. Whittle and Co. v Sydneyu. Že eno leto je bolehal na srcu, pa je vendar do zadnjega opravljal svoje delo. Preminul je v ponedeljek 12. julija 1976 na svojem domu. Zaradi svojega mirnega in blagega značaja je bil zelo priljubljen. To je pokazala polna cerkev pri pogrebni maši, ki se je vršila v Fairfieldu v četrtek 15. julija. Pokopali smo ga na Liverpool pokopališču. Pokojnik zapušča poleg žene še sina Borisa (25 let) in hčerko Helen Vivian (16 let), ki obiskuje četrto leto na Canley Vale High School, v domovini pa še dva brata. — Družini izrekamo naše sožalje. Spomnimo se pokojnika v molitvah. Naj počiva v božjem miru! AKCIJA “AMBROŽIČEV DOM” lepo napreduje. Doslej se je odzvalo apelu za nove darove nekaj nad sedemdeset rojakov, pa se število še dviga. Vsak dan prihajajo novi darovi po pošti in osebno, kar nas navdaja z veseljem in pogumom. Hvala vsem rojakom za razumevanje in podporo! Upamo, da se bodo dosedanjim dobrotnikom pridružili tudi ostali rojaki, ki še stoje °b strani. VSESLOVANSKO PRAZNOVANJE godu sv. Cirila in Metoda je bilo letos prvič v sydneyski nadškofiji. Zbrali smo se v Marayongu pri poljski cerkvi, ki je spomenik žrtvam vojne. Slovesnost se je vršila v nedeljo 11. julija ob 1.30 popoldne. S kardinalom Free-rnanom je somaševalo devet duhovnikov, ki so predstavljali sedem slovanskih narodov. Začetna pesem je bila “Zvonovi zvonijo . . .” in vsak narod jo je pel v svojem jeziku. Pravtako smo vsak v svojem jeziku molili vero in očenaš. Berila so bila v hrvaškem in poljskem jeziku. Vsaka navzoča narodnost je imela po eno prošnjo vernikov. Pri darovanjski procesiji so prinesli darove predstavniki narodov v raznih narodnih nošah. Pri obhajilu smo tudi Slovenci zapeli eno pesem. Po cerkveni slovesnosti je sledil kulturni spored na prostem. Pri tem so prvi nastopili naši “Mavričani” in želi bučno priznanje. Sledil je poljski in ukrajinski ples, nato pa v cerkvi še koncert ukrajinskega in češko-slovaškega zbora. BODOČE PRIREDITVE našega centra navajam tukaj. Razlog za to je, da bodo naši rojaki odborniki v raznih društvih upoštevali datume in ne bomo imeli na nekatere nedelje ali sobote prireditve na dveh ali treh krajih. Saj se v takem primeru povsod pozna slaba udeležba. Te prireditve so: 28. avgusta, sobota: II. VSEAVSTRALSKI MLADINSKI KONCERT, Merrylands, ob 7. uri zvečer. 12. septembra, nedelja: Marijanski kongres za Sydney. Ob 2.30 popoldan služba božja za etnične skupine v sydneyski stolnici. 26. septembra, nedelja: Praznovanje sv. Rafaela, našega cerkvenega zavetnika v Merrylandsu, s slovesno mašo in piknikom. 16. oktobra, sobota: Družabna prireditev v Merrylands Masonic Hall. 7. novembra, nedelja: Ob 2. popoldan sv. maša za pokojnega p. Bernarda in vse naše pokojne na slovenskem delu pokopališča v Rookwoodu. 24. decembra, petek, božična vigilija: Polnočnica, Auburn. 27. decembra, ponedeljek: Naše tradicionalno “Štefa-novanje”, Auburn. Ta spored sem poslal tudi vsem slovenskim organizacijam v Sydneyu s prošnjo, da bi naše datume upoštevali. P. VALERIJAN VABLJENI STE na DRUGI MLADINSKI KONCERT v priredbi slovenskih verskih središč združen s TEKMOVANJEM in IZBIRO ZMAGOVALCA med prijavljenimi slovenskimi mladinskimi orkestralnimi skupinami. Med nastopi skupin bodo vmesne pevske točke naše mladine. Spored bo vodil p. Stanko. PREZBITERI JANŠKA DVORANA, MERRYLANDS (SYDNEY), Monitor Road (blizu slovenske cerkve), SOBOTA 28. AVGUSTA ob sedmih zvečer. VSTOPNINA: Odrasli $2.00, mladinci $1.00, otroci prosto. V junijski številki MISLI omenjeni obisk papeža Pavla VI. v Et-Tabgha (S. januarja 1964) je pripeljal visokega rimskega romarja tudi v to svetišče. Dolgo je klečal pred skalo in ginjen molil, nato jo je ponižno poljubil. V skoraj dvatisočletni zgodovini katoliške Cerkve je bil prvi papež za Petrom, ki je stal na tem kraju. Upati smemo, da bodo uresničeni načrti bodoče veličastne cerkve, ki naj bi na kraju Petrovega primata nadomestila sedanjo. Za novo svetišče je papež Pavel VI. dne 12. decembra istega leta, ko je kraj obiskal, že blagoslovil prvi kamen. Težko je reči, kdaj bo pričetek zidave, saj tudi neustaljene razmere v Sveti Deželi načrtom niso naklonjene. Za enkrat je v teku denarna nabirka med verniki pod vodstvom oo. frančiškanov — čuvarjev svetih krajev. K RAZVALINAM KAFARNAUMA pridemo iz. Et-Tabgha po nekako tri kilometre dolgi cesti, ki se vije ob jezerski obali. Današnje arabsko ime kraja je Tell Hum, a nima prebivalcev: razen par skromnih hišic v bližini in nekaj votlin, ki služijo za bivališča, tu ni življenja. Zato pa je obiskovalcev vedno veliko: vsak romar svetih krajev si hoče ogledati tudi ostanke tega nekdaj bogatega mesta. V stari zavezi mesto Kajarnaum ni nikoli omenjeno, v novi zavezi pa zelo zelo pogosto. Bilo je važno trgovsko središče. Blizu njega je tekla znana “morska cesta” (via maris), ki je šla iz Babilona preko Mezopotamije, Sirije in Palestine do Egipta, še v srednjem veku je veljala za važno $ V času otekanja... Razvaline kafamaumske sinagoge kopno žilo med te/rti deželami. V Kritsusovem času je mesto služilo za zbiranje dobrin, ki so jih sem tovorili iz vzhoda in zahoda, tu z njimi prekupčevali in jih zamenjavali. Mesto je ležalo na meji med pokrajinama Heroda Antipa in Filipa, četrtnih oblastnikov, ki sta po smrti očeta Heroda dobila dva od štirih delov kraljestva. Zato je bila na cesti pred mestom tudi carinska zapora, kjer so terjali mitnino od številnih trgovcev. Iz svetega pisma vemo, da je mitnico upravljal Levi, zaradi svojega poklica gotovo nič kaj priljubljen, ■ saj so cestninarji takrat na splošno veljali za nepoštene oderuhe in goljufe. Vendar je Kristus tudi njega poklical za seboj in mož mu je sledil: postal je Matej, eden izmed štirih evangelistov. Ko je Jezus v Kafarnaumu kosil v cestninar-jevi hiši, so mu očitali, da se druži z grešniki in je z njimi. Toda On jim je povedal: Nc potrebujejo zdravnika zdravi, ampak bolni. Nisem prišel klicat pravičnih, ampak grešnike (Mk 2.17). Ko evangeliji omenjajo Kajarnaum, pristavijo, da je to “njegovo mesto”. Res se Jezus ni v Kafarnaumu rodil, niti ni tu umrl, vendar je sem na poseben način pripadal: zelo rad se je v tem kraju mudil, tu mnogo poučeval in storil tudi več čudežev kot kjerkoli drugod po Sveti deželi. Tu je vrnil zdravje Petrovi tašči (Mk 1,21), v sinagogi je ozdravil moža z nečistim duhom (Mk 1,21-28) ter v mestu storil mnogo drugih čudežev, kot beremo pri Mateju. Posebno lepo je v evangelijskem poročilu opisano ozdravljenje hromca (Mk 2, 1-12), s katerim je dokazal nevernim Judom, da ima kot Bog tudi oblast odpuščati grehe: Kaj je laže. reči mrtvoudnemu: ‘Odpuščeni so ti grehi'. ali reči: ‘Vstani, vzemi svojo posteljo in hodi!’ Da boste pa vedeli, da ima Sin človekov oblast na zemlji odpuščati grehe — reče mrtvoudnemu — ti pravim: Vstani, vzemi svojo posteljo in pojdi na svoj dom! (Mk 2, 9—11). Znana je zgodba, ko je Jezus v Kafarnaumu ozdravil stotnikovega hlapca in pohvalil stotnikovo vero, častnikove besede “Gospod, nisem vreden ...” pa je Cerkev sprejela celo v bogoslužje in jih uporablja tik pred prejemom obhajila. “Ampak blizu NOVE ZAVEZE bo treba le ostati, ali pa nismo več kristjani. . . ” Zadnji stavek p. Ber- nard;! bralcem MISLI. V Kafarnaumu je s slovesnimi besedami obljubil Jezus presveto evharistijo ter tako oznanil Svoje telo in svojo kri kot hrano za večno ži- vi jen je: . . . Kdor je moje meso in pije mojo kri, ostane v meni in jaz v njem. Kakor je mene poslal živi Oče in živim jaz po Očetu, tako bo tudi tisti, ki mene uživa, živel po meni. To je kruh. ki je prišel iz nebes. Ne, kakor so vaši očetje jedli inano in so umrli — kdor je ta kruh, bo živel vekomaj (Jan 6.56—58). Prav tu so zaradi tega novega nauka mnogi učenci odšli od njega. “Pretrda” se jim je zdela njegova božja beseda, da bi jo sprejeli, če je že niso mogli' takoj razumeti. In Kajarnaum? Pri vseh božjih naukih in tolikih čudežih je ostalo trdovratno mesto. Zato je — kot nad Korozainom in Betsajdo, kot smo že prej enkrat omenili, tudi nad njim izrekel Jezus grožnjo, ki se je kasneje tako žalostno uresničila: In ti, Kafarnaum. se boš mar do neba povzdignil? — do pekla sc hoš pogreznil! Zakaj, če bi sc bili v Sodomi zgodili čudeži, ki so se zgodili v tebi, bi bila ostala do današnjega dne. Toda povem ti: Sodomski zemlji bo na sodni dan laže ko tebi (Mt 11, 23 in 24). Že stoletje po Kristusovi smrti je bil Kafarnaum res prava judovska Sodoma, kar izpričujejo domači zgodovinarji sami. Kot trgovsko mesto in pod tolikim vplivom tujih prekupčevalcev se je moralno popolnoma izpridilo. Ni imelo podlage za pošteno življenje, saj ni sprejelo božjega nauka. Tudi kristjane je preziralo — vzbujali so mu vest. Sledila je pot v padec: naslednja stoletja so “njegovo mesto” izbrisala iz površine zemlje. Kafarnaum je postal žalostna razvalina in ni nikoli več vstal iz ruševin. Še razvaline so dolga stoletja čakale, da pridejo na dan . . . Pri kafarnaumskih raziskovanjih je važna letnica 1866, ko se je za te domala zasute razvaline blizu Genez.areškega jezera začel zanimati kapetan Wilson in prepoznal v njih ostanke sinagoge. Njegovo odkritje je vzpodbudilo frančiška- UREJA H km Cturm Filipovi Kade*C (»ko «*«ro Č> / GORA\*SAMON š' * TRAHONITI Tnbgah KARN Magd o Kan« o Tib*» ^Tar Betsaida GanaiarelVo Nazaret ^ J.TA8C* Gadar* ±EBAL j Arhalaj U o Garati SihMn GARICIV ; Arimat^ \ • FiladaMLi Jariho Jeruzalem F/«a? -T /a\ ^ // Batlaham Askaloo // Kumran o Kalirho« oHarodiuiri Maharont n Kar a k IDUMEJA f IMb ne — čuvarje svetih krajev, da so pričeli misliti na odkup kraja: slutili so, da gre za arheološko pomemben kraj. Ko so imeli končno leta 1894 po mnogih težavah ozemlje v svoji lasti in proste roke, so pričeli s temeljito raziskavo tal. Niso se motili: šlo je za “njegovo mesto” — Kafarnaum. Odkopavanja sta leta 1905 vodila profesorja Kohl in Witzinger, nadaljevali pa v vsej natančnosti frančiškanski arheologi sami prav do leta 1921. Vodstvo je bilo v rokah p. Gavdencija Orfalija, nazareškega rojaka, ki je odkrival zgodovinske ostanke kos za kosom in leta 1922 objavil poročilo o svojem temeljitem delu. Dodatna raziskovanja sta izvršila leta 1969 frančiškanska patra Čorbo in Loffreda. V glavnem gre za dve odkritji: najdbo hiše Petrove tašče in pa ostankov sinagoge, ki so jih — v kolikor se je dalo — sestavili v prvotno lego. Obisk kraja je danes romarju zares užitek. TRIGLAVA CANKARJA so doma letos uradno proslavljali na sto načinov in ga še. A pokazati so ga hoteli na silo v svoji luči. “Smešno” naj bi bilo “govoriti, da je bil katoličan”, ker Cankar je bil “dejansko to, čemur danes pravimo marksist ...” S temi besedami je Vidmar letos podiral to, kar je o njem sam govoril in pisal pred vojno. “Cankar se v grobu obrača, tako so zmaličili in enostransko prikazali njegovo resnično podobo. Gotovo ni nikoli niti sanjal, da ga bodo kdaj tako politično izrabili . . je pisal bivši profesor in dober poznavavec Cankarja prijatelju v tujino. Pravilno sta ga prikazala bralcem “Ognjišče” in pa "Družina”, v kateri je dr. Vladimir Truhlar med drugim tudi citiral Cankarjeve besede iz pisma bratu Karlu, ki je bil duhovnik: . . v stranki mora biti človek, v tolpi (podčrtal oboje Cankar sam!), potem se mu vse prizanese; če stopi korak po svoji prosto izvoljeni cesti, je izgubljen . . Verjetno je bil tudi ta članek poleg predavanja o Cankarju v Trstu in Gorici kriv, da so dr. Truhlarja na meji ob vrnitvi domov zasliševali štiri ure in mu odvzeli potni list. Tako smo brali med drugim 24. junija v uglednem nemškem listu “Frankfurter Allgemei-ne Zeitung”. Potni list so mu menda kasneje vrnili. Dr. Truhlar je zadnja leta vsaj na videz kar precej verjel v iskrenost možnosti svobodnega sodelovanja. Pa se je pokazala tako jalova celo ob proslavi stoletnice — če nisi uporabljal rdeče barve. Potujete v Rini? — Dobrodošli! HOTEL BLED Via S. Croce in Gerusalemmc, 40 00185 ROMA (ITALY) Tel. (06)777102 II. Kat. — Sobe s kopalnico, radioaparatom, klimatsko kontrolo. Centralna lega. Prostor za parkiranje. Restavracija. Slovensko osebje. ZA POROČNE OBLETNICE se že nekaj let zbirajo verniki v romarski cerkvi Nova Štifta pri Gornjem gradu. Letos se je 27. junija zbralo kar osemdeset zakonskih parov iz raznih delov Slovenije. Bogu so se skupno zahvalili za petdeset, štirideset, trideset ali manj let zakonskega življenja ter si obnovili zakonsko zvestobo. Prisrčne so takele slovesnosti in tako pomembne zlasti v našem času, ko zakon kot zakrament za mnoge tako malo pomeni. ZADNJI POTRES na področju Italije je v Beneški Sloveniji hudo poškodoval sledeče starodavne cerkve v občini Špeter Slovenov: cerkev sv. Jerneja v Dolenjem Barnasu, cerkev sv. Antona v Klenju in pa podružnico sv. Silvestra pod Karkošem. V občini Srednje pa je bila močno poškodovana cerkev pri Sv. Pavlu. TLIDI VISOKI JUBILEJI poleg novih maš so v zvezi s temi meseci. V Zapogah je daroval železno mašo (70 let mašništva) župnik Franc Govekar. Letošnji slovenski biseromašniki (60 let mašništva) so sledeči: Karel Šparhakel je slavil pri Sveti Katarini — Topol, drugi pa je Peter Flajnik (Šentrupert na Dolenjskem). Anton Požar je imel biserno mašo na Kostanjevici pri Novi Gorici, jezuit Jože Sečnik v Dravljah (Ljubljana), duhovnik križniškega reda p. Remigij Jereb pa v Slovenski Bistrici. — Zlato mašo (50 let mašništva) je praznoval v ljubljanski stolnici msgr. dr. Vilko Fajdiga, profesor teološke fakultete in stolni kanonik v Ljubljani. V Mariboru pa je imel zlato mašo profesor Gregor Zafošnik, skladatelj in ravnatelj stolnega zbora ter predavatelj mariborske teološke fakultete. Ostali zlatomašniki so: Franc Premrl (Osek pri Šempasu), Karel Jaš (Maribor) in Anton Rataj (Sv. Danijel nad Prevaljami). Po dolgih letih duhovniške službe se zahvaljujejo Bogu za vse dobro in hudo. V njih ni več velikih načrtov, tudi ni več tveganj in ne iskanj. S ponosom zrejo na prehojeno pot, ki so jo napravili v delu za Boga in narod. Vredni so naših čestitk in tudi naših molitev. O POTRESU dne 6. maja, kateremu je sledilo še kar 160 sunkov, ter škodi predvsem po občinah Nova Gorica in Tolmin smo že precej pisali. Vseh poškodovanih cerkvenih objektov pri nas (cerkve in župnišča) je bilo 50. Drugje smo objavili, da si je Zavod za spomeniško varstvo v Novi Gorici pridržal pravico, da “iz umetniških in spomeniških razlogov odloča o obnovi cerkva”. Kje se zatika, da odločb še ni? Kot je razvidno iz poročil, cerkveno vodstvo brez te zelene luči ne sme povzeti na poškodovanih cerkvah ničesar. Koprski škof Jenko je ob vsem tem dejal: “Duhovnike, ki imajo zaprte cerkve in župnišča, skrbi, ali bodo mogli do zime odpreti cerkve in toliko popraviti župnišča, da se bodo lahko vselili. Potrebno bi bilo pospešiti postopek za popravila, dobiti več delovnih ekip. Seveda se moramo zavedati svojega položaja v današnji družbi ...” (Da, za ta položaj vemo kljub raznemu pisanju celo med nami o “urejenih” in “celo do- brih” odnosih, ki pa jim pravično lahko rečemo brezpravnost in popolna podrejenost!) Na vprašanje, če pričakuje tudi pomoč od skupnih fondov, je škof Jenko odgovoril negativno, saj se pač “zaveda položaja v današnji družbi”. “Privilegij” bi bil dobiti kaj iz skupnih fondov, “v katerih se steka pomoč iz svetnih ustanov”. Takega “privilegija” pa Cerkev “ne sme iskati” (četudi je cerkvena stavba skupna streha vernikom, ki naj bi bili enakopravni državljani!). A škof v odgovoru pove tudi krščansko načelo, “da se ob nesrečah in naravnih katastrofah ne gleda na raso, barvo kože, na narodnost ali vero, temveč na potrebo. V vsakom ponesrečencu glej svojega brata! Samo tako raste v ljudeh socialni čut bratstva in edinosti . . .” Škof se prisrčno zahvaljuje vernikom, ki so preko nabirk po vseh slovenskih cerkVah, ter preko “Družine” in “Ognjišča” pokazali svojo solidarnost do poškodovanih primorskih svetišč. Še naprej se priporoča. ENA NAJLEPŠIH gorskih železniških prog v Evropi je brez dvoma iz Jesenic skctei bohinjski predor čez Tolminsko in Kras v Trst. Letos obhajamo sedemdesetletnico, kar je (19. junija 1906) peljal po njej prvi vlak in jo odprl prometu. Gradnja te proge je bila takrat najdražja med vsemi v avstro-ogrski monarhiji. Med vrhunska dela tedanjega časa šteje tudi znameniti solkanski most, katerega kamniti obok v razponu 85 metrov je bil takrat največji in res edinstveni v Evropi. MELBOLRNSKI ROJAKI! Ste že kdaj mislili, da bi svojim otrokom nabavili v pomoč pri šolskem pouku THE WORLD BOOK AND CHILDCRAFT ENCYCLOPEDIA? Pokličite rojakinjo DANILO ŠTOLFA telefon 306 2664, pa boste v domačem jeziku zvedeli vse informacije ter po želji uredili nakup! Za letošnji jubilej sta po progi vozila dva vlaka, podobna tistima, ki so ju videli predniki pred sedemdesetimi leti: eden je vozil iz .Trsta do Bleda, drugi pa iz Beljaka,do Mosta na Soči (Sv. Lucija). AVSTRALIJI se smejemo, da že toliko let izbira svojo himno, pa se kar ne more odločiti — današnja republika Slovenija je na istem. Po dveh letih sprejetja ustave, ki pravi v členu 10., da “ima SR Slovenija himno, ki jo določa zakon”, do te svoje himne še niso prišli. Zdaj spet govore — kot so že pred leti — da bodo sprejeli in uzakonili melodijo stare narodne himne “Naprej, zastava slave”, ki jo je uglasbil Davorin Jenko. Le besedilo, ki ga je sestavil pesnik Simon Jenko, bodo spremenili in “aktualizirali”. Kako in kdaj, seveda ni znano, verjetno pa se bo še dolgo vleklo. 28. julija 1976 ^r- Basil Valentin O.F.M. in Fr. Stan Zeniljak O.F'M. Baraga House — 19 A’Beckett St.. Kew. Vic.. 310) Tel.: 86-8118 in 86-7787 Slovenske sestre — frančiškanke Brezmadežne Slomšek House — 4 Cameron Court, Kew. Vic., 3101 Tel.: 86-9874 Naše letošnje proslavljanje cerkvenih zavetnikov Ci-r'la in Metoda na prvo julijsko nedeljo je poteklo v domačem družinskem razpoloženju. Slovesno bogoslužje ob polni cerkvi in ubranem petju vsakega prevzame • skoraj bi ne verjel, da smo tako daleč od doma. Tudi dvorana se je zopet izkazala, da nam za srečanja dobro služi. Ob polnih mizah dobrot in domačih melodijah orkestra “Bled” so se srečavali ter razgovarjali znanci in čas je hitro tekel. Seveda ni šlo brez srečo- Senator Miša Lajovic med nami lova in pa dražbe (punčko je napravila in podarila gospa Marcela Bole), da je bilo več zabave in dobre volje. Prisrčna zahvala vsem, ki ste pripomogli k tako lepemu proščenju, od ministrantov in pevcev pa do članic Društva sv. Eme, muzikantov in dražbarja Marjana Lauka. Hvala tudi vsem gospodinjam, ki so olajšale postrežbo s svojimi dobrotami. KEW — NEDELJA 19. SEPTEMBRA DAN OSTARELIH — WALKATHON Malo čudno in neverjetno se sliši združiti starost s hojo na kilometre. In vendar je bomo na svoj način. Ostarelim želimo pripraviti malo posebnega veselja — hodila pa bo zanje naša mladina. Nedeljo 19. septembra želi versko središče v Kew posvetiti ostarelim rojakom med nami. Deseta maša bo opravljena posebej zanje, nas ostale pa bo spomnila, kaj smo dolžni starejšim in onemoglim. Po maši bomo naše goste počastili v dvorani z zakusko in domačimi pozdravi. Nato bodo prisostvovali pričetku WALKA-THONA: mladina bo izpred naše cerkve začela svoje "pešačenje" v Box Hill do cerkve frančiškanskega semenišča (St. Paschal’s College, Albion Road, 11.5 km od nas). Ostarele bomo medtem pripeljali tja, da bodo priča prihoda pešačev na cilj. WALKATHON bodo organizirali naši MLADINCI, ki vabijo tudi ostalo mladino, da se jim pridruži. (Še očetje so dobrodošli, pa tudi mame, če se niorda hočejo pomeriti z mladimi nogami!). Sponzorji kilometrov, bodite darežljivi! Nagradi bosta prejela dekle in fant, ki bosta največ nabrala. Posebno priznanje bo dobil tudi sponzor, ki bo najbolj darežljiv. Dobiček “pešačenja” bo šel v fond za bodoči DOM OSTARELIH. Vsi ostareli slovenski rojaki med nami ste za ta dan toplo vabljeni v Kew. Javite nam, če potrebujete prevoz! — Mladino pa seveda vabimo, da s hojo pokaže svojo dobro voljo in razumevanje ter spoštovanje do starosti. Formularje za udeležbo Walkathona dobite pri cerkvi v Kcw. Podrobnejša oznanila boste slišali v cerkvi na nedelje pred DNEVOM OSTARELIH. Srečolov proščenjskega srečanja je prinesel naši cerkvi $125.—, dražba $48.—, darilne kuvertice tega dne pa $1,041.48. Vsem dobrotnikom verskega središča iskren Bog plačaj! Kot smo že objavili, smo imeli ta dan med sabo visokega gosta, senatorja Miša Lajovica. Rad se je odzval vabilu in prišel kot rojak med rojake. V cerkvi je sedel med “častno stražo” — fantom in dekletom v narodni noši in med bogoslužjem nam je bral enega izmed beril. Par v narodni noši ga je sprejel tudi pri vhodu v dvorano ter mu ob izrečeni dobrodošlici pripel na prsa slovenski šopek nageljna in rožmarina. Po mojem pozdravu vsem navzočim je stopil na oder tudi on. Za svoje navduševalne besede je žel odobravanje vseh. Kot tolikokrat prej je tudi pri nas izjavil, da v parlamentu nastopa kot slovenski priseljenec, njegova narodnost mu je v ponos in je ne bo nikoli zatajil. Mnogo rojakov je imelo v dvorani priliko govoriti z našim senatorjem in je imel komaj čas kaj pojesti. Marsikdo je po tem srečanju dejal: Fest slovenski fant je naš Miša! Slovenci smo nanj lahko upravičeno po- nosni. Versko središče se senatorju Lajovicu iskreno zahvaljuje, da je ta dan preživel med nami. Upajmo, da njegov obisk ne bo prvi in zadnji, ampak bo še rad prišel med nas. ^ Ker je bilo na popoldne proščenja običajno srečanje MLADINCEV 4 smo porabili senatorjev obisk tudi za intervju. Polurni predvideni razgovor v razredu se je zavlekel na celo uro. Lepo priliko so mladinci dobro izrabili, razgovor je kmalu sproščeno stekel in vprašanj ni bilo ne konca ne kraja. Marsikaj jim je senator lahko pojasnil iz prvega vira, obenem pa zgovorno pokazal, naj se nikoli ne sramujejo svojega slovenskega rodu. — Tudi za to uslugo -— uro z Mladinci — senatorju Lajovicu iskrena hvala! © Slovenskih porok ta mesec ni bilo. krst pa poleg nekaj hrvaških le eden (Kar prav, saj drugega dela ni bilo ravno malo!). Na nedeljo 4. julija so iz Montmorency 'k našemu krstnemu kamnu prinesli Brigito Ano. Je nova članica družine Janeza Poljanška in Jožefine r. Zammit. Čestitke staršem! Žal nas je zopet obiskala tudi smrt. V nedeljo 11. julija zvečer je nenadoma preminul IVAN JELEN. Našli so mrtvega v njegovem stanovanju v Glenroyu. Mašo zadušnico smo imeli v slovenski cerkvi na četrtek 15. junija, molitve ob krsti pa v kapeli Pogrebnega zavoda Tobin Brothers. Pokojni rojak je našel zadnje počivališče na keilorskem pokopališču. Ivan je bil rojen dne 12. maja 1934 na Štajerskem, Podvelka pri Vuzenici. V Avstralijo je dospel preko Avstrije pred trinajstimi leti. Ostal je neporočen. Tu ima bratranca in sestrično, vsi najbližji sorodniki pa so v domovini. Vsem izrekamo sožalje. Pokojnega Ivana priporočani v molitev. ^ MLADINCI so priredili na soboto 24. julija izlet na sneg. Mt. Buller jih je privabil in nekaj snega so res dobili — dovolj za kepanje in mavžanje, če ga že za smuko ni bilo nič preveč. Imeli so sončni dan in so uživali krasen razgled po planinah. Vse razigrane in zdrave je zvečer avtobus pripeljal pred slovensko cerkev. Svoja redna srečanja na prvo in tretjo nedeljo v Kew porabljajo za zabavo in šport, pa tudi za resne razgovore v razredu. Intervju s senatorjem Lajovicem na prvo julijsko nedeljo sem že omenil. Na tretjo nedeljo tega meseca so gledali video-tape o svetovnem problemu lakote, dočim bo na prvo avgustovo nedeljo na sporedu izredno zanimiv video-tape v barvah: Človeško telo — čudovita stvar. Film bo razlagala in odgovarjala na vprašanja Kristina Tavčarjeva (hčerka gradbenega inženirja Branka Tavčarja, ustvarjalca načrtov naše cerkve), ki na melbournski univerzi končuje medicinske študije. Kaj je na sporedu na teh mladinskih sestankih, bomo v bodoče sproti oznanjali v cerkvi (bo tudi na oglasni deski), da se jih lahko udeležijo tudi zainteresirani mladinci, ki sicer redno ne hodijo k srečanjem v Kew. Q Ker septembrska številka izide skupno z oktobrsko, naj že zdaj objavim vabilo bivšim fantom Baragovega doma na vsakoletno SREČANJE. Letos bomo praznovali obletnico našega hostela na soboto 18. septembra zvečer. Vsi so kot običajno vabljeni z družinami. Igral bo zopet orkester BLED, da bo prijetno domače. Seveda ne bo izostalo pihanje sveč na torti, kar nam vsako leto pripravi obilico smeha. Kdo bo letošnji zmagovalec? — Vsekakor: ne pozabite datuma in gotovo pridite vsi Baragovci! Na ta prijetni večer so povabljeni tudi vsi cerkveni pevci — vsaj nekaj v zahvalo za zvestobo koru. Pa tudi MLADINCI našega verskega središča so dobrodošli!. £ Za proslavo Očetovskega dne (prva septembrska nedelja po deseti maši) ki jo priredi Slomškova šola, so se ponudili igralci, da ponove tudi na našem odru eno-dejansko burko “Prepirljiva soseda”. Igro so vzprizorili lani ob otvoritvi dvorane S.D.M. na elthamskem gričku. Zdaj bo tudi za udeležence očetovske proslave nekaj smeha in dobre volje. £ Za II. vseavstralski mladinski koncert, ki bo 28. avgusta v Sydneyu, se je v Melbournu prijavilo šest skupin: Drava, Velenje, Sava, Primorski fantje, najmlajši Veseli planinci in pa Glasniki, naša skupina verskih popevk. Priglasila se je ena pevka in morda bosta nastopila pevca v duetu. Vsekakor je zanimanja precej. Avtobusa sta naročena dva: eden je že poln, drugi na polovico. Kdor želi na koncert, naj se čimprej prijavi, da ne bo prepozen! Poleg udeležbe pri koncertu je v načrtu ogled Sydneya (Opera House in nekaj drugih zanimivosti), na poti domov pa Canberre. Po želji bomo poskrbeli tudi za prenočišče pri slovenskih družinah ali v motelu. Točen odhod avtobusov bo objavljen pri cerkvenih oznanilih, enako odhod iz Sydneya proti domu. V olaj- šanje družinam z več člani (zlasti nastopajočimi) smo napravili sledečo lestvico cen prevoza: posameznik ali prva oseba v družini $25.—, druga oseba iste družine $20.—, tretja $15.—, četrta in naslednja oseba pa po $10.—. Avtobus za obisk sydneyskega koncerta pripravlja tudi DRAVA skupno z Mladinsko sekcijo S.D.M. — novi znak zanimanja, ki ga pozdravljamo. Ko to pišem, mi pogoji in ugodnosti te skupine niso znane. Kdor se ji želi pridružiti, bo dobil potrebne informacije preko S.D.M. Prenosni pokal lanskega prvega mladinskega koncerta ima DRAVA. Upajmo, da bo pokal iz Sydneya srečno priromal nazaj v Melbourne. Vsem nastopajočim želimo obilo uspeha! Ob zaključku potresne akcije verskega središča znaša naša nabirka res lepo vsoto $2,658.50 in se vsem darovalcem iskreno zahvaljujem. Pokazali smo solidarnost do bratov in sestra v nesreči ter tudi do slovenske Cerkve, ki ne upa pričakovati nikake pomoči od skupnih fondov ali od domače oblasti. Kljub zaključku akcije je še vedno vsak dar hvaležno sprejet. Skupaj s štirimi tukajšnjimi slovenskimi društvi ($5,227.53) je naša viktorijska skupnost torej zbrala za potresno območje $7,886.03. Za nas vse kar vzpodbudne številke. £ Versko središče bo vključen v slovensko radijsko uro na 3EA vsak zadnji ponedeljek v mesecu. V juliju (26. julija) smo pripravili kulturno-verski program o svetih bratih Cirilu in Metodu ter njunemu velikemu pomenu za kulturni razvoj našega naroda. Kot slišimo od mnogih, je bila oddaja ugodno sprejeta. S svojim lepo barvanim glasom nam je bila v pomoč gospa Lidija Čušinova iz Geelonga in se ji za uslugo zahvaljujemo. Uppm, da ne zadnjič. Prihodnji program verskega središča bo na pons- STOP PRESS ' MELBOURNSKI STARŠI GOTOVO PREBERITE! Slomškova šola verskega središča v Kew, ki deluje že šestnajst let, in ostale šole naših društev so dobile svoje priznanje. EDUCATION DEPARTMENT za Viktorijo je odobril našo prošnjo in SLOVENSKI JEZIK je bil sprejet kot jezikovni predmet šolskega programa srednjih šol (High School). Pogoj je ta. da imamo dovolj učencev, ki bi slovenski jezik izbrali za svoj srednješolski predmet namesto kakega tujega jezika (fran-soščine, nemščine . . .). Pouk se bo pričel z novim šolskim letom (v februarju 1977) v okviru sobotnega pouka modernih jezikov (dve dopoldanski uri). Predviden je slovenski razred v treh srednjih šolah: srednja šola melbournske univerze, Box Hill in Maribyrnong. To je naš prvi korak k priznaju slovenskega jezika tudi za maturitetni predmet. Če bo kaj priglašenccv izven mesta, ni izključen razvoj slovenske dopisne šole. Ob tej priliki naj se iskreno zahvaliva gospe Aleksandri L. Čeferinovi, B.A., M.A., D.Ed., brez katere bi tega načrta ne zmogli izvesti. Za našo skupno slovensko zadevo se je zavzela z navdušenjem in imela veliko potov, kjer bi brez njenega posredovanja zlahka obtičali v slepi ulici. Obljubila nam je vso pomoč tudi v bodoče, da bo začeto delo steklo v prave tire. Uspeh je za nas izredno velikega pomena, slovenski mladini pa najlepši dokaz, da je njih materin jezik s svojim literarnim bogastvom dragocena dediščina, ki jo je vredno ceniti. Zdaj bodo imeli ugodno priliko, da jezik, ki ga vsaj delno že poznajo in jim je poleg angleščine bliže kot vsak drugi, tudi med svojim rednim šolskim izobraževanjem zares spoznajo, obogatijo, vzljubijo in ohranijo. Slovenska melbournska mladina, prijavi se čimprej, da izpolnimo dane pogoje! \ se informacije dobite v slovenskem verskem središču v Kew (telefon 86 7787). P. Bazilij in P. Stanko deljek 30. avgusta. Ker praznujemo letos 200-letnieo ZDA. se bomo ustavili pri naši naj večji izseljenski skupini — ameriških Slovencih. £ Napovedano zidarsko delo v skladiščnih prostorih pod cerkvenimi stopnicami je končano: vlažna stran je prekrita z novo steno, ostale stene pa s plastjo malte. Prostovoljci-zidarji so bili Štefan Srnec, Ivan Koroša in Rudi Simunkovič, električno napeljavo pa je prestavil Jernej Podbevšek. Vsem iskrena hvala! £ Na nedeljo 25. julija, ob zaključku tedna usužnje-nih narodov, smo se ostalim narodnostim pridružili tudi Slovenci. Zbrali smo se k mednarodnemu bogoslužju v stolnici in med javnimi molitvami raznih jezikov se je oglasila tudi molitev v v slovenskem jeziku. Molili smo za vse preizkušane narode, ki nimajo svobode. Stolnica je bila nabito polna ter je s številnimi pestrimi narodnimi nošami kazala res mednarodni značaj. Prav je, da je bila med zastavami tudi naša slovenska. ^ Večerne maše bomo imeli: na prvi petek v septembru (3. sept.), na sredo 8. sepembra (Mali šmaren), na sredo 15. septembra (Žalostna Mati božja), na prvi petek v oktobru (1. okt.)., na ponedeljek 4. oktobra (Sv. Frančišek) in na četrtek 7. oktobra (Rožnovenska Mati božja). MORWELL (Gippsland) ima redno slovensko mašo na četrto nedeljo v avgustu (22. avgusta). Ne pomotite se, ker ima mesec pet nedelj! WODONGA bo imela spet redno slovensko mašo v septembru. Z izjemo bi jo tokrat imeli namesto na tretjo nedeljo kot običajno — šele na četrto (26. septembra). Lepo prosim, povejte tudi drugim rojakom, ki nimajo MISLI! DR. VLADIMIRJA TRUHLARJA in njegove težave s potnim listom na meji smo omenili v rubriki “Izpod Triglava”. Dodali smo, da je bil najbrž tudi CANKAR kriv tega. Dr. Truhlar se posebej posveča študiju slovenskih literarnih tekstov in Cankarja dobro pozna, študiral je tudi pisma, ki iili je Cankar pisal svojemu bratu duhovniku, ki marsikdaj povedo več kot beseda, pripravljena za tisk. A je doma tudi za počastitev Cankarja ob stoletnici rojstva očividno samo ena pot. Ob dr. Truhlarjeveniu predavanju o Cankarju, ki ga ic imel v zamejski Gorici, nam daje KATOLIŠKI GLAS 20. maja tole poročilo, ki je vsekakor zanimivo: “Predavatelj je najprej opozoril, da pisatelja Cankarja, ko govori o Bogu. ne bo nikdar razumel tisti, ki zanika to, kar je izven materialnega in izkustvenega. Nato je razčlenil Cankarjevo miselno pot. F.no je gotovo: v Cankarju je bilo vedno religiozno jedro, od katerega se ni nikdar oddaljil. To jedro ga je vodilo iz vere mladosti v liberalizem; ko je v njeni odkril gnilobo, se je za nekaj časa oklenil Nietzscheja; nato je postal socialist, ne da bi ga osvojil marksizem. Zadnja leta pa postane Bog srčika njegovih spisov. Dr. Truhlar je svoja izvajanja naslonil na dr. Izidorja Cankarja, ki je bil bratranec Ivana Cankarja in poznan umetnostni kritik ter je na- Počasi se je Matt začel zavedati, da se mu misel na Jane omika iz njega. Kakor sta se oba z Dorothy trudila in mučila, da bi tiho prešla čez tisto, kar je oba zgrabilo, tako sta vendar oba natančno vedela, da sta prišla na pot, ki ni prava, toda že tako nujna, da si življenja brez te poti ne moreta več misliti. Nič ne govorita o njej. Matt si marsikdaj celo zatrjuje, da se je razkrila ljubezen samo mimogrede, in kolikokrat se to v življenju zgodi. Življenje pozneje to samo zravna. Toda kljub vsemu se je zavedal, da laže samemu sebi. Dorothy si ni lagala. Natančnno se je videla in vsaka njena misel je bila pripeta na Matta. Ljubila je Jane, toda videla je, da je v življenju ni več. Živi, toda tisto njeno življenje je umiranje v temi. Ne trpi več, ne zaveda se, da Matt živi naprej, da živi njen otrok. Vse ji je daleč. Matt je prost, zakon je zakon, toda za Dorothy ni zakona, če se žena ne zaveda več, da pripada možu. Kaj naj Mattu pomeni Jane? živi za zamreženim oknom, daleč od njega, ne more se z njo razgovoriti, otrok nima matere. Mar je to zakon? Kaj nima Matt pravice, da se razporoči in se poroči znova? Kdo mu more to braniti? Sodišče ga bo razvezalo in poročilo. Včasih se ji za hip zazdi, da je poroka v cerkvi le nekaj drugega kakor pred sodnikom. Sama je imela tak občutek takrat, ko se Bob ni hotel poročiti v cerkvi. Pozneje je isti občutek pre- KAREL MAUSER: VEČNA VEZ šel in ko je Bob odšel, se ji je zdelo prav, da se ni poročila pred duhovnikom. Kadar gre globlje, se tudi v Dorothy ustavi nekaj, česar ne more prav prijeti, toda vendar čuti. Sluti sicer, da bi Matta poročila kjer koli, pred sodnikom ali pred cerkvijo, toda na tihem si le želi, da bi ga v cerkvi, tako kakor Jane. Včasih se ji zazdi, da so vse njene misli abotne. Ustvarja si sanje, ko vendar ne ve, kaj je v Mattovem srcu. Da jo je takrat v kleti tako čudno povpraševal, da jo je na rokah nesel prek luž in jo postavil na prag, mar naj bo že to dokaz, da jo ljubi? Ona mu je rekla, da ga ima rada, toda Matt ni rekel niti besede. Besede? Dorothy čuti, da je na Mattovih rokah. Kakor pero jo je prenesel tja čez. Res ni nič rekel, toda imel je drug glas in Dorothy se spomni, kako so se mu tresle roke. Srce nikoli ne laže, tudi če usta drugače govore. Dorothy to ve. Med Mattom in Dorothy se je pričenjal tih boj. Dorothy se je borila samo zanj. Matt se je boril z njo in z Jano in s tistim nevidnim, ki je bilo najtežje. Matt si je moral priznati, da Dorothy zmaguje. Kadarkoli jo je videl, ga je obšla želja po mirnem življenju, po resničnem domu, ki ga stara Kristina ne more pripraviti. Da bi bilo spet tako kakor takrat, ko je v hiši živela Jane. Da bi ne dihalo življenje samo iz stare Kristine, temveč tudi iz mlade zdrave žene. Najhujše je Mattu vselej, kadar se vrne od žene. Že v naprej ve, da bo zvečer prišla Dorothy. Včasih misli, da bi se ji umaknil in naročil Franku, da bi ji povedal, kar bi ji moral sam. In vendar jo vselej počaka. In se mu zdi, da bi nekaj manjkalo, če bi ne prišla. To mu je najhujše. Še poln bolečine, ki jo je prinesel od Jane, počiva z očmi na kipečem zdravju Dorothy. Za Andrejev god je Dorothy spekla lepo pogačo in povabila otroka in Matta na večerjo, že zavoljo otroka se Matt ni upiral. Povabil je tudi Franka, toda Frank se je trmasto branil. Mattu se je zdelo to zelo čudno. — Zakaj ne greš? Tedaj se je Frank nasmehnil. Počasi si je zvijal cigareto in kar naprej strmel v Matta. — Nekaj bi ti rekel, če ne boš zameril. — Reci, — je zinil Matt. — Se ti ne zdi, da gre življenje mimo tebe? Matt ga je začudeno gledal. — Menda nisi slep. Star sem pa vidim. Dorothy te ima rada. — Ne morem zato, — je rekel malomarno. Tedaj se je Frank obrnil, pljunil skoz zobe in mirno rekel: — Ti, Kristina je prinesla pol življenja. Ti pa potrebuješ celega. In otrok tudi. Odšel je skoz vrata. Matt je strmel za njim in zdelo se mu )e, da je Frank videl vanj od prve ure. Ko je Matt z Andrejem vstopil pri Stevu, je bila miza že Pogrnjena. Barbara in Andrej sta bila vsa iz sebe. Stari Steve Je sedel v naslonjaču in kadil. Mattu se je zdelo, da je truden. Kakor da ga nekaj teži, o čemer ne more in ne sme govoriti. Dorothy je bila v novi modri baržunasti obleki. Matt je ču-da jo ima nalašč za to priliko. Potlej je Matt sedel k Stevu. Stari je počasi obrnil glavo in Se zastrmel vanj. pisal uvod k Cankarjevim spisom, ki so izšli pri Novi založbi v Ljubljani. Po predavanju se je razvila diskusija, pri kateri je predavatelj lik Cankarja še dopolnil s citati iz ljubljanskih listov (Družina. I)elo in Naši razgledi). Pri tem je /lasti prišla do izraza ugotovitev, da je bila vsebina Cankarjevega življenja priostren čut za resnico in dosledna poštenost. Cankarja si ne sme nihče lastiti, kajti bil je kot prerok, ki je dosledno branil pravico in se boril proti krivici. Zato je neprijeten za marsikatere sedanjega rodu kot je bil za svoje sodobnike. Ostal bo velik za vse čase. — jk” Že to poročilo Je kaj zanimivo za pravilno poznavanje pisatelja Ivana Cankarja. Koliko bolj je moralo šele biti zanimivo sanio Truhlarjevo predavanje za vsakega, ki mu je Cankar pri srcu. Vsekakor tudi dovolj “zanimivo”, da je predavatelju na meji povzročilo težave. Ko bi Cankar danes živel, bi gotovo ne molčal. Preveč je bil pošten, da bi ne rekel svoje, ko bi videl, kako vpregajo kulturo in resnico v politični voz . . . DAROVI ZA BERNARDOV JUBILEJNI TISKOVNI SKLAD: $6.— Stane Furlan, Anton Bogovič, Eva Wajon, Alojz Poklar, Marko Zitterschlager, Jože Kučko, Vili Mrdjen; $5.— Franc Kokot; $4.— Alojz Ličen, N.N.; $3.— Stefan Plej, Celestin Benčič, Milena Abram; $2.— Jože Horvat, Andrej Udovič, Anton Šajn, Lidija Bole, Janez Turk, Frančiška Šajn, Drago Gračner, Vili Mencigar, Leopold Dejak, Anica Smrdel, Terezija Jošar; $1.— Ignac Lipič, Alda Battista, Otilija Srebrnič, Ana Baranowski, Stanko Fatur, Marta Zrim. SLOVENSKI MISIJONARJI, TOGO. AFRIKA: $30,— Alojz Poklar (za lačne), Julka Mrčun; $15.— Ivanka Bajt; $10.— Martin Vcnier (za lačne); $6.— N.N.; $5.—• Jaka Maglica, N.N., N.N. (za lačne), družina Sušeč; $4.— Anton Šajn (za lačne), Anton Bogovič. ZA INDIJSKE MISIJONE: $5.— Ivanka Bajt; $2.— Anton Bogovič. Dobrotnikom Bog povrni! ¥ PRIHODNJA ŠTEVILKA “MISLI” BO DVOJNA: SF.PTEMBER-OKTOBER. Izšla bo ob koncu septembra. ¥ Izvirek tega rogovilastega ilirizma je nepoznavanje naroda, malovernost ljubezni ter tista strahopetnost: kaj bo z nami? Tista strahopetnost, ki škili na jugoslovansko teto in češkega strica, namesto, da bi pogledala v zdravo srce narodovo. Če smo se držali v klavmosti petnajst sto let. sc bomo držali še sedaj, ko smo kulturni. Nase se zanesimo — to je vse! IVAN CANKAR -— Tako čudno slabo se počutim nocoj, — je rekel tiho. — Sem že mislil leči, pa sem zavoljo otroka počakal. Naj ima svoje veselje. Spil je skodelico čaja in vzel košček pogače, ki mu jo je prinesel Andrej. Potlej se je s težavo vzdignil, pobožal Andreja po laseh in odšel. Matt se je zagledal v Dorothy in z očmi vprašal, kaj je z Očetom. Zaprla je oči in ni rekla besede. Andrejevo čebljanje je premostilo čudno tišino, toda Matt je čutil, da je nekaj narobe. Iz zadrege ga je rešila Dorothy, ki mu je rekla, naj bi še enkrat stopil po Franka. Morda se je premislil in bo le prišel. Mattu je bilo prav. Vesel je bil, da je prišel na prosto. Zunaj je bril oster jesenski veter in česal poslednje listje z vej. Bil je zadnji dan novembra. Kristina je sedela v kuhinji, ko je vstopil. Dvignila je glavo od knjige. Vprašal je po Franku. — Spat je šel,je rekla. — Tako? Prav, Kristina. Nič čudnega. Vreme je tako, da je za spanje kakor nalašč. Obrnil se je in odšel. Veter se mu je zaganjal pod noge kakor pes. Po zraku je nosilo listje. Ko je prišel nazaj do Steva, je za hip obstal v veži. Skoz steklena vrata je videl, da Andrej sedi v Dorothynem naročju in se igra z njenimi lasmi. Potlej je slišal otroka, ko je dejal: — Če bi bila ti moja mama, bi te zelo rad imel. Dorothy ga je božala po licih: — Jaz tudi tebe, Andrej. Tako kakor Barbaro. Ni upal takoj vstopiti. Brez potrebe je z ropotom obrisal čevlje in se šele potlej potegnil skozi vrata. (Dalje prihodnjič) O ALI SME K OBHAJILU? . . Ločila sem se in sem zdaj ponovno poročena. seseda samo civilno, ker je bila moja prva poroka v cerkvi. Nedavno mi je duhovnik rekel. da ne morem prejemati obhajila. Čudno: ko sem bila takoj po ločitvi na obisku v domovini, mi je pa domači župnik pri spovedi dal odvezo in mi rekel, da smem k obhajilu. Ali Cerkev tu drugače uči in ravna kot doma? . . (Iz pisma naročnice) CERKEV ne uči tu nič drugače kakor doma ali kjer koli po svetu. Iz Vaših besed sklepam, da ste bili doma na obisku le kot ločena oseba ,ne pa tudi že kot ponovno, civilno poročena. V tem primeru, ker ste živela sama, Vam je duhovnik smel dati odvezo in mogli ste prejemati sveto obhajilo. Cerkev moža in žene ne more prisiliti, da živita skupaj, če ne gre. A kljub živ- ljenju narazen ali celo sodiščni ločitvi sta pred Bogom še vedno mož in žena, saj se Cerkev drži Kristusovega nauka, da je zakon neločljiva vez. Kristus je rekel: “Kar je Bog združil, tega naj človek ne loči” (Mr 10,9). Cerkev ne more spremeniti Njegovega nauka: “Kdorkoli se od svoje žene loči in se oženi z drugo, prešuštvuje z njo; in ako se žena, ki se je ločila od svojega moža, omoži z drugim, prešuštvuje” (Mr 10, lOsl). Po Vaši civilni poroki pa je stvar drugačna in župnik domače fare bi Vam povedal isto kot vsak duhovnik v Avstraliji. Zdaj niste več sama, ampak živite z osebo, ki pred Bogom ni Vaš mož, četudi ga prizna država po civilni poroki kot takega. To stanje človeku ubrani vredno pripravo zakramenta sprave, resnično kesanje in seveda trdni sklep, kar se za vsako spoved zahteva. Saj taka oseba vztraja v zakonski skupnosti, ki je pred Bogom neveljavna: tudi do iskrenega združenja s Kristusom v obhajilu tako ne more priti. Zato Cerkev na splošno ne sme drugače ravnati: ne more dati odveze in ne more takega katoličana pripustiti k obhajilu, dokler živi v taki zakonski zvezi-Tudi mu ne dovoljuje cerkvenega pogreba razen v pri- meru, če je ohranil zvezo s Cerkvijo in dal pred smrtjo neko znamenje kesanja nad svojim civilnim zakonom, ki pred Bogom ni bil urejen. Tudi krstni ali birmanski boter tak kristjan ne more biti. So pa izredni in redki primeri, ko pod gotovimi, s strani obeh civilnih zakoncev dobrovoljno sprejetimi pogoji, Cerkev dovoli prejemanje zakramentov. A to so primeri, kjer poleg sprejetih pogojev glede skupnega življenja pride vjioštev, da civilni zakon okolici ni znan in torej ni nevarnosti za pohujšanje vernikov. Cerkev pri tem upošteva zlasti družino takega civilnega zakona, ki je tu kot dejstvo; v dobro otrok je, da ne razpade, če že ni možnosti, da se uredi in popravi zakon Pred Bogom. Zato tudi ne odreka krsta otrokom civilnega zakona, če le dobi zagotovilo staršev, da bodo otroci prejeli krščansko vzgojo. Nekatere škofije so ustnovile posebne komisije teologov in drugih strokovnjakov, ki proučujejo razna s cerkveno-pravnega in moralnega reda zapletena vprašanja civilnih zakonov ločenih oseb irr njih odnos do zakramentov. Znak, da Cerkev skuša nuditi pomoč do skrajnosti, če le more in sme. Rad bi tudi poudaril, da marsikatera ločena, a v cerkvi izvršena poroka, morda kot zakrament ni bila veljavna, četudi na zunaj tako izgleda. So gotovi pogoji, ki jih zakon kot zakrament mora imeti, ko ga dva sklepata. Posebna škofijska sodišča preiskavajo predložene primere. Če po zapriseženih dokazih ugotovijo, da pri sklepanju cerkvenega zakona vsi pogoji niso bili vzeti v obzir, izrečejo v imenu Cerkve svojo avtoritativno besedo, da je bil tako sklenjen zakon neveljaven. Oba navidezna zakonca takega “zakona” sta po tej razsodbi prosta in se smeta ponovno poročiti v cerkvi z novim življenjskim drugom. Poudarjam pa, da tu ne gre za cerkvcno ločitev, ki je ni in je ne more biti, ampak le za razsodbo Cerkve, da v gotovem primeru zakon sploh ni bil nikoli sklenjen pred Bogom in kljub obredu v cerkvi ni nikdar obstojal. Upam, da sem dovolj jasen. Vsekakor primeri ločenih oseb in ponovno civilno poročenih niso lahki za Cerkev, katere naloga je učiti božji nauk neokrnjen in voditi ljudi k zveličanju; enako niso lahki za vest katoličanov, ki to spolzko pot izberejo v sili razmer. Cerkev rada pomaga v okviru danih možnosti in naroča tudi duhovnikom, naj kažejo svoje razumevanje do teh bolečih primerov. A dane možnosti imajo meje. In razumevanje še ni ono, kar mnogi želijo: od duhovnika bi radi vsaj molčeče zatrdilo, da’ je kljub civilnemu zakonu vse ravno in prav. Vsak teh primerov je več ali manj tudi pohujšanje drugim, ki dobe o zakramentu zakona zlahka napačne pojme in morda v svojih družinskih težavah sami izberejo isto pot. P. BAZ1LIJ *>• Philip I. Feryan O.F.M. Holy Family Slovene Mission 47 Young At*., West Hinrfmanh, S.A. 5*07 Telefon: 46-5733. ŽE DVAKRAT sem pogrešala odmeve iz Adelaide. Ne vem, kaj dela naš duhovni vodja p. Filip. Na četrto nedeljo nam je pridigal, da smo MI Cerkev in ne ON vsaj tako sem ga razumela. Da smo Cerkev VSI skupaj, bo menda že držalo. Pa celo o prvem svetem obhajilu ni nič napisal! Bilo je tako lepo, da mi je Prišlo do solz, ko sem videla teh pet otrok pred oltarjem ln se spomnila svojega prvega obhajila. Nagovarjala sem ga, naj vendar kaj poroča, pa mi je odgovoril: “Ah, kaj, ko pa bi moralo biti deset prvoobhajancev!” (Poročilo o prvem obhajilu najdete pod “Križem avstralske Slovenije”. — Op. ur.) Upam, da pater ne bo nevoščljiv, ko se je zdaj “Cer- Pravijo, da “lačen lev še muhe žre” — iz istega vzroka je prišlo to pismo pod glavo avgustovih "Adelaidskih odmevov” namesto med pisma naročnikov ali pa v uredniški koš. Kot urednik sem si privoščil izjemo, ker je danes zadnji dan za tiskarno in željenih odmevov spet ni. Mi je žal — a drugič ne bom več čakal! “Adelaidski odmevi” so zadela izseljenskega duhovnika, ali pa jih ne bo, če on nima namena izrabiti ponujenega prostora v MISLIH. — Urednik. kev” oglasila, če že duhovnik molči. Je res, da ne smemo pričakovati od duhovnika, da nam vse prinese na zlatem krožniku. Po drugi strani pa razumem, da so “Adelaidski odmevi” nekaka kronika življenja naše skupine, poročila in oznanila, ki jih ne more pisati vsakdo, ker jih niti ne ve, saj je duhovni voditelj najbliže in včasih edini pri viru podatkov. Tudi svoja farna oznanila piše on, mi jih pa beremo. Res me zanima, kaj bi nam ostalo v tiskani besedi zbranega o življenju Slovencev v Melbournu, če bi ne “tipkal” že toliko let p. Bazilij, ali o Slovencih v Sydneyu, če bi ne poročal od tam v Misli p. Valerijan. O Adelaidi za bodočega kronista ne bo dosti pisati, če “odmevov” ne bo. Zdaj, ko imamo stalnega duhovnika, je vendar vedno kaj novega, da zanima tudi druge po Avstraliji in svetu! (Soglašam in podpiram! — Op. ur.) Na četrto nedeljo v juliju ni bilo župnih oznanil. Sem se zjezila in patra klicala po telefonu — odgovoril je, da se je stroj pokvaril, novega pa misijon ne zmore. Nadaljevanje naših narodnih pesmi sem tudi pričakovala -— pa zopet nič. Rekel je, da bo drugič. Morda sem ga tudi jaz zjezila: na četrto nedeljo je dvakrat ali trikrat udaril po prižnici, da sem se kar skrila. Takoj sem rekla: tu pa je nekaj narobe. Menda je pri nas res marsikdaj kaj narobe — pa imamo vsaj nekoga, ki nam to tudi pove. Tokrat je bila seveda precej huda. Nekaj je imel prav — vsega pa tudi ne. Res moram priznati, da nas je odraslih premalo pri zakramentih — menda vsi čakamo na zadnjo uro in mislimo, da bomo takrat kar topli odleteli v nebesa. Pa na svoje otroke moramo tudi bolj paziti ter jim dajati lep zgled! V Slovenskem domu je že prijetno, ko se zabavamo — kaj pa ob vsem tem poskrbimo za svojo deco? Pa smo ga le zdrezali -— našega patra! Zopet bo imel nauk za prvoobhajance; pravi, da vsako soboto od dveh do treh popoldne. Bomo videli, če se bo zglasilo tistih pet otrok. Le naj se in še drugi zraven, če jih je še kaj! Potem je najavljen tudi nauk za otroke v starosti nad deset let za vsak petek zvečer od sedmih do osmih. Le pustimo patru delati, kar je njegovo delo, on pa naj drugo prepusti veščim rokam! Zadnjič sem ga opazovala, ko je podiral steno, da svetega Antona spravi v dimnik — nekaj preveč opeke je izbil, se mi zdi . . . Vsekakor se dela pri nas kar veliko in če naš pater le redkokdaj pohvali — morda pozabi, pa bi ne smel, četudi ima preveč dela —• bom jaz pohvalila naše prostovoljne delavce. Pridni so in to naš pater dobro ve ter gotovo tudi ceni. Vedno pravi: vse, kar naredimo, naredimo Bogu in za deco, da bo ohranila vsaj toliko vere kot jo imamo mi in da bo vedela, da so Misijon svete Družine postavili njihovi očetje, ki so prišli iz Slovenije in ne iz Azije. “Udarniki” so podrli steno in kapelo “po ribniško” razširili, kupljena stara hiša na blokih preko ceste pa tudi že izgleda drugačna. Sobe so prebarvane in skoraj popolnoma opremljene ter pripravljene, da se oddajo — bo nekaj več dohodkov za odplačevanje dolga. Sem slišala, da si je nekdo vzel celo počitnice, da je sam in s pomočjo drugih lepo prebarval prostore. S tem je prihranil Misijonu tisočak, ki ga nimamo. Nekdo drugi je vrgel ven razjedene stopnice v klet in postavil nove železne. Ob hiši so pozidali škarpo in postavili tank za vodo. V staro hišo se je preselila gospa Golobova, saj je ob povečavi kapelice pater potreboval drugo sobo. Zakaj smo povečali kapelico? .Najbrž zato, da bo v njej več prostora in bi več ljudi prihajalo k nedeljski maši. Sem pa patru tudi povedala, da bi pri maši hotela sedeti: stati sem se naveličala, klečanje pa menda ni več moderno. Pater seveda nikdar ne kleči — razen takrat, ko puli plevel po bloku. Tega je res že preveč in namenila sem se, da mu enkrat pridem pomagat, drugače bo rekel, da samo govorim in ničesar ne storim za skupnost. Pater je premalo časa v Avstraliji, da bi vedel, kako je pri nas. Tu je tako, da ima tisti, ki malo napravi za skupnost, koncem koncev prav toliko kot tisti, ki dela veliko. Jaz sem pri tistih, ki pravijo, da se počasi tudi daleč pride. Ne vem, če patrov “hitro-hitro” vedno drži in pridobiva. Tako na Misijonu le nekako napredujemo, čeprav se sem pa tja sliši, da to nekaterim ne ugaja. Le tega ne vemo, zakaj ne. Sicer pa še ni bilo slišati, da bi Bog kdaj zapustil svojo družino — tudi našega Misijona svete Družine ne bo. Držalo bo, da se Bog umakne nesvetim družinam in jih prepusti samim sebi. Da bi zapustil svoje ljudstvo, se pa ni bati. Misijon je tu in bo ostal tako dolgo, dokler On hoče, pa če bi bilo vse preti njemu. Če Bog noče, ga pa ne bo, pa čeprav bi se vsi s papežem vred in vsemi patri trudili zanj. A Bog in ljudje so bili dobri do našega Misijona -— vse bo obrodilo sad v svojem času, četudi pater kdaj zmajuje z glavo nad nami in obupava. Tu njegov “hitro-hitro” gotovo ne drži. Bom videla, pater urednik, če boste upali objaviti to, kar sem napisala namesto patra, ki za kroniko oči-vidno nima navdušenja. Vsaj nekaj skromnih podatkov bo bodoči zgodovinar našega izseljenstva tudi iz teh vrstic izluščil. (Najbrž kar precej! — Op. ur.) Pater nam pravi, da moramo reči Amen pred prejemom obhajila. Le ne vem zakaj (Patra vprašajte, pa Vam bo razložil — to spada gotovo v njegovo duhovniško delo! — Op. ur.), saj prej tega ni bilo. Jaz pa bom rekla Amen za konec tega pisma. Lepo pozdravljam vse, posebno pa Adelaidčane — medvedka, ki se je zbudila. Želimlje pri Ljubljani v