IZVAJANJE PROMOCIJE ZDRAVJA V $OLSKEM OKOLJU Avtorji: Matej Gregorič, Mojca Bevc, Mojca Gabrijelčič Blenkuš Recenzija: Vesna Pucelj, Maja Bajt Oblikovanje: Andreja Frič Izdajatelj: Nacionalni inštitut za javno zdravje, Trubarjeva 2, 1000 Ljubljana Kraj in leto izida: Ljubljana, 2016 Elektronski vir. Spletni naslov: http://www.nijz.si/ Vrednotenje izvajanja promocije zdravja v šolskem okolju je finančno omogočilo Ministrstvo za zdravje. Zaščita dokumenta © 2016 NIJZ Vse pravice pridržane. Reprodukcija po delih ali v celoti na kakršenkoli način in v kateremkoli mediju ni dovoljena brez pisnega dovoljenja avtorja. Kršitve se sankcionirajo v skladu z avtorsko, pravno in kazensko zakonodajo. Gradivo ni lektorira no. CIP-Kataložni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana 613:37(497.4)(0.034.2) GREGORIČ. Matej, 1972lzvajanje promocije zdravja v šolskem okolju [Elektronski vir] 1 [avtorji Matej Gregorič, Mojca Bevc, Mojca Gabrijelčič Blenkuš]. -El. knjiga.-Ljubljana : Nacionalni inštitut za javno zdravje, 2016 ISBN 978-96 1-691 1-95-5 (pdf) 1. GI. stv. nasi. 2. Bevc, Mojca, 1958-3. Gabrijelčič Blenkuš, Mojca 284876288 KAZALO Predgovor 6 ..................................................................................................................................................................................................... Povzetek ? ........................................................................................................................................................................................................ Promocija zdravja v šolskem okolju 8 ............................................................................................................................................. 1.1 Kaj je zdravje in zakaj je pom em bno? .................................................................................................................................. 8 1.2 Kaj je promocija zdravja? .......................................................................................................................................................... 8 1.2.1 Promocija zdravja v šolskem okolju ........................................................................................................................... 9 1.2.1.1 Evropska mreža zdravih šol (SH E mreža) ........................................................................................................ 1 O 1.2.1.2 Slovenska mreža zdravih šol. ............................................................................................................................... 12 1.2.1.3 Model Zdrav življenjski slog v šoli 14 ..................................................................................................................... 2 Izh odišča vrednotenja promocije zdravja v šolskem okolju ............................................................................................15 2.1 Smotri vrednotenja .................................................................................................................................................................. 15 2.2 Cilji vrednotenja ........................................................................................................................................................................ 15 3 Metode dela ........................................................................................................................................................................................16 4 Rez u ltati ................................................................................................................................................................................................20 4.1 Spletni vprašalnik o vrednotenju promocije zdravja v šolskem okolju 20 ................................................................... 4.1.1 Uresničevanje politike zdravja na šoli .................................................................................................................... 20 4.1.2 Dodatno vključevanje vsebin zdravja ..................................................................................................................... 21 4.1.3 Sodelovanje šol v mreža h, ki so povezane z zdravjem 27 .................................................................................... 4.1.4 Slovenska mreža zdravih šol ...................................................................................................................................... 28 4.1.4.1 Uspešnost 28 ................................................................................................................................................................... 4.1.4.2 Sodelovanje z deležni ki 29 ......................................................................................................................................... 4.1.4.3 Učinkovitost delovanja mreže 31 ............................................................................................................................ 4.1.4.4 Načini delovanja mreže 31 ......................................................................................................................................... 4.1.4.5 Najpog ostejše ovire za delovanje prog ram a Zdravih šol na šoli 32 .......................................................... 4.1.4.6 Najpog ostejše spod bude za delovanje programa Zdravih šol na šoli. ............................................... 33 4.1.4.7 Priporočilo dr ugim šolam za vključitev v Slovensko mrežo zdravih šol 34 ............................................. 4.2 Vprašalnik o vodenju regijskih mrež Zdravih šol (mnenje koordinatorjev) 35 ....................................................... 4.2.1 Vpliv projekta Zdravih šol na boljše zdravje in kvaliteto življenja na šoli 35 ................................................. 4.2.2 Doprinos vključitve šole v Slovensko mrežo zdravih šol 35 ................................................................................. 4.2.3 Usmerjenost v bodoče probleme/tematike 35 ......................................................................................................... 4.2.4 Večji pou darek vsebinam zdravja v šoli -kaj so klju čne stvari in kdo bi lahko pripom og el? 36 ............ 4.2.5 Prednosti vključenosti šol v Slovensko mrežo zdravih šol -dodana vrednost v primerjavi z dr ugimi šolami 36 ..................................................................................................................................... 4.2.6 Ovire oz. pomanjkljivosti, ki bi se jih dalo izboljšati v prihod nosti (na šolski, regijski, nacionalni ravni) ........................................................................................................................ 37 4.2.7 Pomen dela po principih Zdravih šol tudi za druge šole ................................................................................ 37 4.2.8 Dodatna mnenja koordi natorjev .............................................................................................................................. 37 4.3 Vprašalnik Kriteriji Zdravih šol .............................................................................................................................................. 37 4.3.1 Celostna vizija šole na področju zdravja ............................................................................................................... 37 4.3.2 Spodbujanje odgovornosti posameznika, družine in skupnosti za zdravje vsebine zdravja šola vključuje na več načinov .................................................................................................... 38 4.3.3 Spodbujanje dobrih medosebnih odnosov med različnimi deležni ki. ...................................................... 42 4.3.4 Redno sodelovanje s šolsko (zobo)zdravstveno sl užbo in drugimi specializi ranimi službami v lokalni skupnosti ............................................................................................................................................................ 42 4.3.5 Dodatna vprašanja ......................................................................................................................................................... 43 4.4 Model zdrav življenjski slog .................................................................................................................................................. 45 4.5 Mnenje in ključna sporočila Zdravih šol glede izvajanja promocije zdravja v šolskem okolju ................... 45 5 Zaključki s priporočili za učinkovito izvajanje promocije zdravja na šolah ............................................................... .46 5.1 Pregled ključih rezultatov po nivojih vrednotenja ...................................................................................................... 46 5.2 Zaključki -pregled dosežkov ............................................................................................................................................... 51 5.3 Priporočila za učinkovitejše izvajanje promocije zdravja na šolah ........................................................................ 52 6 Zaključek............................................................................................................................................................................................... 56 7 Viri ...........................................................................................................................................................................................................57 nadgrajevali z novimi vključenimi šolami, ki so oblikovale in vrednotile nove primere učnih ur. Vsa gradiva so objavljena na spletni strani 2 IZHODIŠČA VREDNOTENJA PROMOCIJE ZDRAVJA V ŠOLS KEM OKOLJU 2.1 Smotri vrednotenja Pričujoče vrednotenje promocije zdravja v šolskem okolju je namenjeno notranjemu vrednotenju promocije zdravja v šolah, ki se izvaja na različnih področjih in se uresničuje zlasti skozi izvajanje mreže Zdravih šol. Obenem pa je vrednotenje zajelo tudi mnenja samih Zdravih šol, kar pomeni, da so ugotovitve vrednotenja nenazadnje integracija notranjih (samo-ovrednotenje) in zunanjih ocen, to je regijskih koordinatorjev mreže Zdravih šol. Gre za naknadno vrednotenje promocije zdravja v šolskem okolju, usmerjeno v pregled dela (procesa), izdelkov in v omejenem obsegu tudi vplivov glede na zastavljene cilje in naloge za preteklo obdobje njenega izvajanja. Ugotovitve vrednotenja bodo služile tudi kot osnova za pripravo priporočil za izboljšano izvajanje promocije zdravja v šolskem okolju. Vezano na dosedanje izvajanje promocije zdravja v šolskem okolju želimo z notranjim vrednotenjem: . oceniti potrebe šol glede vključevanja vsebin zdravja v šolsko okolje ter oceniti proces izvajanja in potrebno podporo pri izvajanju teh vsebin; . identificirati in oceniti obseg morebitnih ovir za vključevanje teh vsebin; . oceniti uspešnost (angl. »effectiveness«) delovanja mreže Zdravih šol ter njegovo učinkovitost (angl. »efficiency«), kjer nas je v določenem segmentu zanimalo tudi, ali program prinaša želene učinke, oziroma ali vpliva na izboljšanje obstoječega stanja, in sicer tako na nivoju učencev, učiteljev, staršev kot tudi na nivoju šol in drugih vpletenih inštitucij; . oceniti, ali program mreže Zdravih šol izpolnjuje osnovne zahteve uporabnosti in izvedljivosti (angl. »efficacy«) tako glede organizacije, kot izvajanja spremljevalnih dejavnosti; . ugotoviti, ali glede spremljanih dejavnikov obstajajo razlike med šolami, ki so vključene v Slovensko mrežo Zdravih šol in drugimi šolami; . obl ikovati predlog priporočil za izboljšano bodoče izvajanje programov promocije zdravja v šolskem okolju. 2.2 Cilji vrednotenja Z raziskavo smo želeli doseči naslednji cilje: 1. Izvedeti več o promociji zdravja v šolskem okolju: -oceniti potrebe in potrebno podporo pri izvajanju promocije zdravja v šolskem okolju -tam, kjer promocija zdravja v osnovi deluje, Stran Il S