♦ * * VESTNIK NOTICIERO VSEM ČLANOM D. S. P. B. V ARGENTINI SPOROČAMO, DA ZNAŠA LETNA ČLANARINA 1.000,— PESOV. V TEM ZNESKU JE VKLJUČENA NAROČNINA ZA VESTNIK Vse naročnike lepo prosimo, poravnajte naročnino in dodajte nekaj za tiskovni sklad. Vestnik se vzdržuje zgolj z naročnino. Z rednim plačevanjem naročnine pomagate, da moremo nekaj izvodov Vestnika brezplačno pošiljati v domovino in pa slovenskim sezonskim delavcem v Evropo. VESTNIK je glasilo slovenskih svobodnjakov, vključenih v ZDSPB. Izdaja ga konzorcij. Predsednik Edi Škulj, Ramon Falcon 4158, Suc. 7, Buenos Aires. Ureja uredniški odbor: Miha Benedičič, Karel Mauser, Anton Skubic, Rudolf Smersu. Upravnik: Janez Kralj, Ramon Falcon 4158, Sueursal 7, Bs. Aires. VESTNIK (Noticiero) es el informativo de los combatientes anticomunistas eslovenos. Editor y redaetor responsable: Eduardo Škulj, Ramon Falcon 4158, Sueursal 7, Buenos Aires. VESTNIK (Noticiero) is tile voice of slovenian anticommunist veterans. Ovitek: arh. Jure Vombergar Naročnina: Argentina 700 pesov, Južna Amerika: enakovrednost v dolarjih, ZDA, Kanada: 3.50 dolarja, Evropa: enakovrednost ameriško-kanadske naročnine. — Za letalsko dostavljanje doplačati 3.50 dolarje. Imprenta: Talleres Graficos Vilko, Estados Unidos 425, Bs. Aires (33-7213) Registro Nacional de la Propiedad Intelectual No. 970.247. VESTNIK-NOTICIERO 1969/IV — 30/6/69 Director: Eduardo Škulj, Ramon L. Falcon 4158, Buenos Aires (7) Eeglstro Nacicnal de la Propndad Intelectual No. 970.247 •— 27-6-1968 Božo Stariha Naše načelna proti ikomunistično stališče je trdno in neomajno Pokojni ing. Mozetič, ki je uvedel Slovenski dan na Pristavi, je izjavil: „Na ta dan naj bi se zbirali tu demokratični Slovenci vseh nazorov Zedinjena Slovenija, ki je naša reprezentančna in nepolitična organizacija, hoče družiti demokratično misleče in protikomunistične Slovence. Stremeli bomo za tem, da bomo vzdrževali edinost na zunaj in na znotraj. Društvo nam je potrebno do tistega trenutka, ko bo v Argentini še kaj slovenskih protikomunističnih naseljencev." Prav tako so ostali predstavniki društva v eni ali drugi obliki potrjevali isto skozi vsa leta. Slovenski dan pa je bolj kot prireditev, dan bratstva in vzajemnosti naše zdomske skupnosti. Prepričan sem, da si želimo vsi tukaj zbrani, naj bi ta dan bil tudi dan sprave in srečanja med prijatelji, ki se danes kot včeraj smatramo za slovensko ideološko emigracijo, mi ki hočemo ostati idejno trdni in prekaljeni. Moramo dokazati vsem, da svojega mišljenja še nismo spremenili kljub tujim in domačim vplivom. Zato trdimo, da je naše načelno protikomunistično stališče trdno in neomajno. Gradimo na naši preteklosti, čeprav so naši pogledi obrnjeni v bodočnost. Bodimo med seboj povezani v odkriti ljubezni in pripravljenosti za žrtve, ki jih zahteva skupno življenje. Mi Slovenci v Argentini predstavljamo živ protest komunističnemu nasilju. Odklanjajmo vsako dvoličnost. Seno in hočemo ostati slovenska ideološka emigracija. Idejno trdni bomo močneje vplivali tudi na razvoj v domovini. Naša mladina nas opazuje in sodi. Mešetarjenje z načeli nas bo oslabilo, versko kot narodno. Čeprav smo odsekani od živega narodnega telesa, živo čutimo, da smo Slovenci. Zato bomo pomenili nekaj, samo v trdni skupnosti, tako tukaj kakor drugod po svetu. Needini in nesložni pa ne bomo dosegli ničesar. Nekaj misli iz govora predsednika ,,Zedinjene Slovenije" na slovenskem dnevu dne 13. aprila 1969 v Buenos Airesu. Karel Mauser i 6 i i tZb'o r: t ■ • Slovenska hvalnica 0 Bog, ki si ustvaril nebo in zemljo, trave in rože, ki daješ življenje človeku in mravlji, sprejmi našo hvalnico. Pojemo jo za žive in mrtve, za zemljo naših očetov, za kruh črni in vodo, za trpljenje in smrt. I. mož: Hvala Ti, Gospod, za noči groze, za bridko zorenje spoznanj. Hvala Ti, Gospod za krvavo globino ran, za spoznanje resnice, za Tvojo božjo dlan, ki je božala obupe zapornikom in talcem. Žena: Hvala Ti, Gospod, za trpljenje mater, za milost, da smo jih imeli, za veliko srečo njih močne vere, iz katere smo živeli. Hvala Ti, o Bog, bile so Marije, bile so Veronike na križevem potu, v njih prte, v njih srca krvava obličja smo brisali. Otrok: Hvala Ti, Gospod, za očete in velike brate, orali so zemljo, sejali kruh in ljubezen. V pesku na Rabu nato so žalost sejali, v Dachau o košnji in zrelem žitu sanjali. Zbor: Hvala Ti, Gospod, za dni vstaje, za vero v svobodo, za kratka leta upanja in za črne dni. II. mož: : Hvala Ti, Gospod, za Tvoje duhovnike po hostah ubitih, za vso, v borbah padlih, iz zased končanih, v množičnih grobih z dračjem in kamnom zasutih, s prstjo spojeni v neznanih grobeh zemljo blagoslavljajo, s Tvojo ljubeznijo speti z nami ostajajo. T. rriož: r Hvala Ti, Gospod, za Turjak, za Grčarice, za kraje znane in neznane. Zbor: Amen, Amen! ■ H. mož: Hvala Ti, Gospod, za Vetrinj, za dolgo polje in črno žalost, za prevarano upanje in zadnjo milost. Zbor: Amen, Amen! I mož: Hvala Ti, Gospod, za zmagoslavje mrtvih, žerjavica so na glavi krvnikov. Zbor: Amen, Amen! Otrok: ■ Hvala Ti, Gospod, za slovensko zemljo, zibel je našim mrtvim bratom, zibaj jo s svojimi rokami, ki so ustvarile nebo in zemljo, travo in rože. Zbor: .4' • ; Amen, Amen, Amen! (Kar se da mogočno.) DR. VIKTOR A-NTOLIN Slovenci po osvobojeni« 1. 1918 i Slovensko ljudstvo se je razvilo v teku 19. stoletja. V tem razvoju je bila vodi'na ideja slovenske politike zahteva iz leta 1848, po združeni SLOVENIJI, kot posebni državni enoti v okviru avstrijskega cesarstva. Ta ideja je temeljila na osnovnem spoznanju, da smo Slovenci narod in imamo zato pravico do lastne države V dvajsetem stoletju so Slovenci začeli iskati politično rešitev svojega narodnega problema skupaj s Hrvati, ali s Hrvati in Srbi v okvira Avstro-Ugrske. Na pot skupnega nastopanja so šli iz praktičnih političnih potreb, pa tudi iz zavesti sorodstva s Hrvati in Srbi. A ob tem se je zavest slovenske narodne individualnosti zabrisovala. Višek te poti je bila v habsburški monarhiji majniška deklaracija, ki je zahtevala »zedinjenje naroda Slovencev, Hrvatov in Srbov (monarhije).... v eno samo, edinstveno, popolnoma suvereno državo...“ II Ko je okvir habsburške monarhije, ki ga je bila majniška deklaracija formalno priznala, ob koncu prve svetovne vojne razpadal, je Narodno Večo v Zagrebu 29. oktobra 1918 razglasilo svoje predsedstvo za vrhovno oblast v vseh jugoslovanskih pokrajinah, ki so zastopane v Narodnem Veču. Zastopane pokrajine — deli bivše Avstro-Ogrske — so bile: Slovenija, Hrvaška, Dalmacija, Istra, pa Bosna in Hercegovina. V Veču, ki je štelo 80 članov, je bilo 14 Slovencev. Njega predsednik in torej tudi predsednik vlade te nove državne tvorbe je bil dr. Korošec. Bila je to suverena država z zametki federacije. Slovenske stranke ko sestavile slovensko vlado, ki je zaprosila in dobila potrdilo od predsedstva Veča 31. oktobra 1918... A novo nastala država pod vlado predsedstva Veča si je postavila že ob ustanovitvi za cilj, da se združi s kraljevinama Srbijo in črno goro v eno samo državo. III Do združenja je prišlo 1. decembra 1918. A zastopniki Narodnega Veča so pri dogovorih za združitev, ki so jih vodili s predstavniki srbske vlade, šli preko navodil Veča v dveh bistvenih točkah. Opustili so zahtevo, da naj se ustava nove skupne države zglasuje z dvotretjinsko večino, in nova država je bila proglašena za kraljevino z dinastijo Karadžordževičev, kar je bilo proti navodilom Narodnega Veča. Združitev se ni izvršila kot pogodbeno dejanje dveh enakopravnih držav, marveč z razglasom srbskega regenta Aleksandra (prim. o tem: Jovan Stefanovič, 2. izd. Zagreb 1966, knjiga 1, str. 145-151). IV V novi državi, kraljevini Srbov, Hrvatov in Slovencev, se je izglasovala 1. 1921. centralistična ustava, ki je državo upravno razdelila v 33 oblasti. Slovenija ni obstojala kot državno-politično, niti ne kot eno upravno telo. Bila je razdeljena na dve oblasti. V tem času smo Slovenci izgubili eno tretjino svojega narodnega ozemlja — 8000 kv. km. — v prid Italiji, Avstriji in Madžarski. Umor predstavnika hrvaške kmečke stranke Štefana Radiča v beograjskem parlamentu leta 1928 je povzročil težko politično krizo. 6. januarja 1929 je kralj Aleksander razpusti plarlament, ukinil ustavo in uvedel osebno diktaturo. Leta 1931 je razglasil novo centralistično ustavo, ki je držav-delila v devet banovin in je slonela na fikciji edinstvenega, troimenega jugoslovanskega naroda. Slovenija je bila »Dravska banovina". Ko se je po umoru kralja Aleksandra 1. 1934 počasi pristopalo k reševanju narodnega vprašanja, se je razvoj pred vojno ustavil ob ustanovitvi banovine hrvaške 1. 1939, ki je imela celo nekatere prilastke konfederativne enote. Drugi deli države s Slovenijo vred pa so bili še naprej podvrženi centralizmu. Toda to stanje eo vzeli Slovenci, kot nekaj prehodnega — kot prvi korak k preosnovi Jugoslavije. V V takem položaju nas je zadela svetovna vojna in okupacija, v kateri so vse tri okupacijske sile načrtno uničevale slovenski narod: dejanski fizični obstoj naroda je bil postavljen na kocko. Komunisti so tragedijo povečali, ko so nam pod krinko Osvobodilne Fronte vsilili krvavo državljansko vojno. Med okupacijo so predstavniki Slovenske ljudske stranke, liberalne stranke in socialistične stranke sprejeli 29. oktobra 1944 skupen program ra federativno Jugoslavijo pod dinastijo Karadžordževičev. Osvobodilna fronta pa je poslala brez sklepa lastnih organov, zgolj po naročilu komunistične partije, predstavništvo na zborovanje v Jajce, kjer so sc položili temelji za federativno komunistično Jugoslavijo, 29. novembra 1943. V povojni dobi brutalne, teroristične boljšcvizacije je bila 1. 1946 sprejeta ustava po vzorcu stalinistične sovjetske ustave iz 1. 1936. Slovenija je postala ena šestih republik federativne države. A v totalitarni državi, kjer je državni aparat le pročelje za diktaturo monolitne partije, je mogoča federacija le na papirju. Slovenska meja se je po mirovni pogodbi razširila, a le minimalno. •Jugoslavija je bila takrat satelit Sovjetske zveze, ki pa ni imela nobene vneme za zahteve Jugoslavije po slovenskem ozemlju izven Jugoslavije, oporo zahodnih zaveznikov pa si je Kardeljeva diplomacija pod taktirko Molotova uspešno onemogočila. Leta 1948 je nastal spor med Jugoslavijo in Sovjetsko zvezo — eden bistvenih razlogov za to je bil „da so sovjetski komunisti očitali jugoslovanskim prevelik radikalizem v ustvarjanju komunizma. Ko je po nekaj, letih jugoslovanska „kompartija“ obupala nad možnostjo sprave s svojimi nekdanjimi gospodarji, potrebovali pa so naklonjenost domačega prebivalstva, je režim v nekaterih stvareh začel s takozvano liberalizacijo. A za-padni novinarji so ugotovili, da je postal češkoslovaški režim (pred sovjetsko mafijo) v osmih mesecih bolj liberalen, kot Jugoslavija v dveh desetletjih! VI Kakšen je položaj slovenskega naroda danes? V Jugoslaviji smo Slovenci ustavno priznani kot narod in imamo svojo republiko. Toda Slovenija je gospodarsko izkoriščana, kulturno zapostavljena doma’ in nezadostno predstavljena v svetu. Komunistična vlada — jugoslovanska in slovenska -— se briga za slovenske manjšine v Italiji in Avstriji le, kolikor to služi rdečemu režimu. O emigrantih, ki smo proti komunizmu, uradno doma molče — razen kadar nas napadajo. Pokojni dr. Alojzij Kuhar je pred dvajsetimi leti ob pregledu dogodkov, ki so sledili 29, oktobru 1918 dejal, da je bilanca v glavnem negativna. Vendar je poudaril, da je imel naš prelom z Avstro-Ogrsko velik narodni pomen. Gotovo ga je imel že zato, ker so Slovenci takrat pokazali s pogumnim skupnim, splošno narodnim nastopom, da se zavedajo svojih pravic in jih hočejo uveljaviti, kljub grožnjam in zatiranju, ha to delo v preteklosti smo lahko ponosni. V Jugoslaviji je odpadlo nemško gospodstvo in izkoriščanje, dobili smo vse slovenske šole, vključivši univerzo. Toda dejstvo, da so nekateri Slovenci začeli v romantičnem navdušenju ob združitvi s Hrvati in Srbi premišljevati o tem, ali smo res narod v popolnem pomenu besede ali le del nekega jugoslovanskega naroda, nam je prineslo veliko nesreč. Mimo lahko rečemo, da smo zašli v zagatni položaj ne toliko zaradi politične neizkušenosti ali pomanjkanja državne tradicije, — marveč bistveno prav zaradi te nejasnosti v naši narodni zavesti. Polna zavest o samobitnosti slovenskega naroda sc je v novem položaju razvila najprcjc in najjasneje med slovenskimi krščanskimi demokrati, a tudi tam se ni vedno izrazila v polni politični zavesti in praktični politiki. Bile pa so politične stranke med Slovenci samimi, ki so vztrajale v zmedeni ideji enega samega jugoslovanskega naroda s tremi plemeni. To je olajševalo igro velesrbskih teženj, ki so hotele videti v Jugoslaviji le razširjeno Srbijo. Skupaj z dejstvom, da sc je usoda Slovencev odločala v Beogradu — kot pod Avstrijo na Dunaju — je to ogrožalo in dejansko kršilo osnovne slovenske pravice. Pod komunizmom so se velesrbske težnje pojavile pod novo krinko: za osnovo jim služi stalinsko-lcardeljska „teorija" o procesu spajanja na- rodov pod komunizmom, za sredstvo pa centralistična birokracija in centralizem partije same. Slovenski komunisti so pred takimi teorijami in sredstvi brez moči — in tako je slovenski narod spet — ali še vedno — bistveno ogrožen. Slovenska zavest v domovini se more ohranjati in razvijati le pod nasilno mrežo režima — mnogokrat v molku, včasih v protestu za obrambo slovenskega jezika. Do pravega, polnega, to se pravi tudi političnega izraza pa pod komunizmom slovenska narodna zavest ne more priti. Naša naloga v svobodnem svetu je zato toliko bolj resna in nujna. Če jo hočemo vredno izpolnjevati, si moramo biti najprej šarili na jasnem, kaj je narod in v čem je zrela, do polnosti razvita narodna zavest. VII Renan je zapisal v preteklem stoletju, da je narod velika solidarna družba, ki temelji na skupnih žrtvah v preteklosti in na volji do novih žrtev v prihodnosti. Narodnost, je pristavil, je vsakodnevni plebiscit. Renanova opredelitev naroda ni popolna: napisal io je v polemiki z Nemci o francoski narodni manjšini v Nemčiji, in povdarjal, da temelji pripadnost naroda na svobodni vključitvi v veliko zgodovinsko solidarno družbo. Ta svobodna vključitev temelji za one, ki žive v narodu, katerega samobitnost in mirni svobodni razvoj sta zagotovljena •— tako, da je s tem zagotovljen tudi svobodni razvoj vseh njegovih članov — enkratni eksistencialni odločitvi, ki jo žive v svoji narodni dejavnosti. Toda, ko je Renan govoril o plebiscitu, je položil prst na nekaj, kar mi Slovenci v svetu doživljamo vsak dan. Ali ni res, da si mora sleherni od nas potrditi vsak dan svojo osnovno odločitev, biti Slovenec, v mislih, z besedami in dejanji? V našem položaju je to naravno in do neke mere je razumljivo — če je tudi za člane slovenskih manjšin v Italiji in Avstriji njihova narodnost ..vsakodnevni plebiscit". Toda za narod v domovini je nenaravno, krivično, če je v takem položaju — in vendar je položaj v slovenski domovini tak. In ne more biti drugače, dokler so Slovenci le del neke suverene države — katerekoli države. Kajti narod sc more polno razviti le v lastni državi. Brez nje ne ostane le politično nesamostojen, marveč nedograjen v smeri polnega narodnega razvoja. Za Slovence pa pomeni naš položaj še globljo nevarnost: če si ne bomo ustvarili lastne države, bomo sploh težko obstali kot narod. Renan je govoril o skupnih žrt.vah v preteklosti in volji za nove žrtve v prihodnosti kot osnovi velike solidarnosti, ki je povezanost ljudi v narodu. Kateri narod v Evropi ve bolj kot slovenski, kako so ga njegove žrtve v preteklosti kalile in družile ? Misel na pretekle žrtve in težave nas ne more spraviti v malodušje, marveč nam je nasprotno razlog za ponos. Predvsem Pft nam je vir novih moči: če smo prestali vse to, pa smo ne le obstali, marveč celo rastli, vemo in lahko pokažemo svetu, da smo zmozni tudi žrtev, ki jih bo zahtevala prihodnost. Vse to pa bo nekoč poplačano z veliko rastjo naroda, ki bo na svoji zemlji svoj gospod. Pavle Itaiit Ob 555-letnici zadnjega ustoličenja (Iz nagovora ob začetku šolskega leta 1969) Dragi študentje! Tisti, ki vas danes učimo v srednješolskem tečaju ravnatelja Marka Bajuka, smo hodili v gimnazijo, ki se je začenjala septembra in končavala junija. Kasnejši rodovi smo tako začenjali šolsko leto s kraljevim rojstnim, dnem in končavali z Vidovdansko proslavo. Ta praznik je bil v spomin na bitko na Kosovem polju 1389, ko so Turki premagali Srbe, a v le-teh zanetili ogenj vere in upanja na lepšo bodočnost: skratka, iz poraza so Srbi znali ustvariti praznik vere, upanja, smisla za žrtve. Mi rmo za konec našega šolanja prinesli s seboj svoj Vidovdan — Vetrinj. Zdaj se trudimo iz svojega Vetrinja napraviti praznik vere, upanja, smisla za žrtve, vse v pričakovanju lepše bodočnosti slovenskemu narodu. Vaši starši, vaši očetje in matere so v Vctrinju tudi postavili temelje politični emigraciji, kateri danes po krvi pripadate. Mi smo v času našega šolanja živeli na jugu Evrope. Zdaj živimo na jugu sveta. In naključje jo hotelo, da čas šolskega leta na jugu sveta sovpada z dvema našima praznikoma: obletnico zadnjega ustoličenja in obletnico narodnega osvobojcnja čigar vsebina je bila pred nekaj leti obogatena s praznikom narodne zastave. Ta praznik je pravzaprav nastal prav zaradi vas, mladih. Iz tistega groznega Vetrinja je kljub vsemu zrastel v vaših očetih in materah duh odpornosti, katerega najmočnejši poudarek je bil ravno v primerni počastitvi slovenske zastave: čiste, prav take, kakršno smo prinesli s seboj iz domovine. S to hodimo danes po svetu, mi in z nami vi, v zavesti, da se že vključujemo v družino svobodnih narodov. A preden smo imeli svojo zastavo, smo imeli svoje vladarje. Iz naše krvi in iz tuje. In izbirali so jih svobodni slovenski ljudje, taki, ki so živeli pred stoletji, živeli pred desetletji in bodo spet, ko se kolo zgodovine obme. Danes svobodnih ljudi na slovenski zemlji ni. In kdor drugače trdi, naj dokaže s svobodnimi volitvami, s pravico svobodne vesti, vere, združevanja, šolanja, vzgoje, kulture in prosvete. Dokler teh dokazov ni, svobodnih ljudi na slovenski zemlji ni. Edini svobodni smo mi v zdomstvu. Tu v Argentini, pa v Združenih državah, Kanadi in Avstraliji, po državah Evrope, kjerkoli izven meja sedanje Ljudske republike Slovenije. Svobodni, kakor so bili nekoč pred nami Irci na tujem: iz njihovih vrst ec je rodil praznik sv. Patrika, iz njihovih vrst so zrastli kadri borcev za svobodo: zdomstvo je materi domovini Irski priborilo svobodo v največji možni meri. Zakaj ne bi mogli Slovenci v zdomstvu tega ponoviti? — Dokler bi se naše delo omejevalo samo na metanje gesel in neplodno dopovedovanje, ne bomo želi uspehov; če pa sc oprimemo trdne slovenske tradicije, nam ne more zmanjkati tal. Ta tradicija je brezdvomno najsilneje poudarjena v obredu ustoličevanja svobodnega kneza po svobodnih slovenskih ljudeh. Vi vsi veste, kako je potekal obred ustoličevanja. Tudi poznate smisel predaje oblasti novoizvoljenemu poglavarju. (Če je še kdo, ki tega ne ve, naj si čim prej poišče podatke, sicer ne bo kos svojim kolegom.) Zato o teh podrobnostih danes ne bomo govorili. Poudariti pa hočemo samo eno stvar. Mi govorimo vašemu rodu. Naslednjemu boste morali govoriti vi, in če bo potrebno, bodo vaši potomci morali govoriti prihodnjim rodovom, vse dotlej, dokler nekdo med zdomskimi vrstami ne bo pričakal dneva, ko se bo spet svobodno slovensko ljudstvo zbralo ob novem knežjem kamnu na svobodnih slovenskih tleh in bo izbranega si vodnika vprašalo: Ali je vojvoda pravičen sodnik, ali skrbi za blagor dežele, ali je svobodnega stanu, ali spoštuje in brani pravo krščansko vero? študentje! Dokler teh ali podobnih besed ne boste slišali na slovenski zemlji, dotlej svobode na Slovenskem ne bo. Bog daj, da bi jo pričakal kdor koli iz Vašega rodu, če je že naš morda ne bo! Ta ncodjenljivost bo samo spremstvo praznika zastavo, ki ga že imamo. Zastava je simbol svobodnega, neodvisnega naroda. Dokler torej obreda ustoličenja na Slovenskem ne bo, vre dotlej tudi naša narodna zastava ne bo polnopraven izraz slovenske samostojnosti. Delati v tej smeri sc torej pravi: učiti se in naučiti slovenskega duha, v njem se utrjevati in vzdržati, dokler sc rodovi v zdomstvu in v domovini ne bodo srečali n-t potih istega mišljenja: samo svobodno izbran poglavar slovenskega naroda bo mogel ponesti slovensko zastavo v družino evropskih narodov, in preko njih v družino narodov sveta. Prosimo naša apostola sv. Cirila in Metoda, da bi slovenski narod imel vladarje, kakor sta jih onadva poznala. Mi in vi bi jih radi tudi čimprej poznali. SMO POLITIČNA EMIGRACIJA Vsi, ki smo zapustili domovino pod zaščito slovensko vojske, združene v domobrancih in drugih borcih, in tudi uživali zaščito te vojske v domovini pred odhodom v svobodo, smo politična emigracija, in vsako društvo, ki iz nas nastane, je politično, ker je v borbi proti komunistom zapustilo domovino. Društvo emigrantov katerekoli oblike je in ostane politično. Pač pa lahko vstavi v svoja pravila, da je nestrankarsko. R. Lukež st. v »Ameriški Domovini (27. 1. 69) Dve lepi vabili V »Ameriški domovini" sta bili dne 2. in 28. maja objavljeni naslednji vabili: DR. M (HA KREK: POJDIMO MOLIT ZA MRTVE K MARIJI NA CHARDON ROAD V nedeljo, 1. junija, praznujemo strašno obletnico množičnega pobijanja slovenske mladine, Domobrancev in vseh protikomunističnih borcev v letu 1945. Premnoga naša družina med povojnimi izseljenci žaluje za očetom, materjo, sinom, bratom ali sestro, za možmi in ženami, sorodniki in prijatelji, ki so nasilno izgubili življenje tiste dni. Na ta narodni dan žalovanja sc v pobožni hvaležnosti spominjamo vseh, ki so padli med drugo svetovno vojno in odtlej za našo svobodo. Žalni dan obhajamo za vse žrtve vojne, okupacije, revolucije; nacistične, fašistične in komunistične diktature. Pri Mariji na Chardon Road smo začeli ta žalni dan obhajati s pokojnim velikim škofom dr. Gregorijem Rožmanom. On je v naših mislih, naših srcih, sredi množice desettisočev mučencev, ko molimo in Boga prosimo zanje. Naj bo to praznik naše posvečene narodne bolečine. Trpimo drug za drugega, vsak za vse člane narodne družine. Obhajajmo sveti spomin složno! Za ta dan, vsaj za kako uro, odložimo vse pomisleke. Iz ljubezni do mrtvih opustimo vsa nasprotovanja med živimi. Spomnimo se, da bi bili kdaj v Bogu vsi združeni na veke; da bi naš človek in naš narod te življenje živela v svobodi. Praznujmo vsi složno ta dan, kakor tudi sicer vselej in povsod, kjer in kadarkoli so skupne molitve, pobožnosti in počastitve žrtev slovenske borbe za svobodo. DR. VALENTIN MERŠOL: NAJ VLADA SLOGA MED NAMI Tu in tam se zadnja leta sliši in bere, da vlada nekakšno razprtje med Slovenci v emigraciji, predvsem med takozvanimi protikomunističnimi borci ali politično emigracijo. V bistvu in končno je resnica le samo ena: Vsi smo najprej Slovenci, šele potem smo kaj drugega. Vsi tisti, ki smo odšli iz Slovenije pred okupacijo ali pred komunistično zasedbo, kot mnogi tisti, ki so bili od komunistov izgnani po njeni zasedbi, smo samo zato zapustili svoj rodni kraj in smo sedaj v inozemstvu, ker se s komunizmom in predvsem z njegovim pobijanjem in teroristično taktiko nismo mogli in sc ne moremo sprijazniti. Slovenci smo načelno proti vsaki ideologiji, ki jo nasilna in kateri je zahrbtno ubijanje, laganje in barbarsko mučenje nedolžnih ljudi glavno orožje. Čas je, da brat zopet objame brata v pravi krščanski slogi in ljubezni, in da se tako v vsaki slovenski hiši, po vsem svetu, nenehno prepeva lepa slovenska narodna pesem »Slovenec sem, Slovenec sem, tako Je mati d’jala...“ Končno, in v večnost, slava vsem našim padlim junakom in junakinjam, kakor tudi našim padlim voditeljem, idealistom in vsem, ki so dali svoja blaga življenja za svoj narod v smislu vseslovenskega gesla povzetega od našega slovenskega pisatelja m pesnika Ivana Cankarja: Mati, Domovina, Bog! s, e. „Rcč’ tovariška L. I. Brežneva*6 Pod gornjim naslovom je v moskovski »Pravdi" izšel 13. nov. 1963 govor ki ga je imel gen. tajnik sovjetske komunistične stranke Brežnev v Varšavi. Ta govor je svetovna javnost krstila kot »Brcžnevo doktrino". S tem govorom je hotel Brežnev utemeljiti vdor armad varšavskega pakta na Češkoslovaško. Oglejmo si na kratko njegova izvajanja. Brežnev je med drugim povedal tole: »Moč socialističnega tabora je sedaj tako velika, da se ga imperialisti ne upajo direktno napasti. Zato iščejo slabe točke na socialistični fronti, skušajo zabijati kline med posamezne socialistične države, razvnemajo nacionalistična čustva in skušajo posamezne države izolirati in potem zahrbtno potolči. Najnovejši dogodki na Češkoslovaškem, kjer so se sprostile socializmu sovražne sile, kažejo na to, da moramo biti mi komunisti zelo budni." »Izkušnje dokazujejo," je nadaljeval Brežnev, »da je samo komunistična stranka porok za uspešno zgradbo socialistične družbe. Zato pa sovražniki socializma predvsem napadajo komunistično stranko in jo skušajo slabiti in uničiti njen organizacijski temelj — Leninov tip demokratičnega centralizma ter skušajo izpodjesti strankino disciplino. V interesu obrambe vsake socialistične dežele je široko sodelovanje med vsemi bratskimi socialističnimi deželami v smislu pristnega intemacionalizma." »Imperialisti nas skušajo razbiti," pravi Brežnev, »zato moramo mi postaviti proti njim enotno fronto solidarnosti socialističnih dežel. Solidarnost prinaša ogromne uspehe. Dokaz je Vietnam, kjer doživlja mogočna Amerika same poraze zaradi sodelovanja vseh socialističnih držav s pogumnimi Vietnamci." Posebno važen je naslednji odstavek v Brežnevem govoru, kjer govori o suverenosti. Brežnev pravi: »Socialistične države spoštujejo suverenost vseh držav Mi smo proti vmešavanju v zadeve drugih držav in proti kršitvam njihove suverenosti. Pri tem je za nas komuniste posebno važna krepitev in varstvo suverenosti Socialističnih držav. Imperialisti pa se trudijo, da bi te suverenske pravice vzeli posameznim socialističnim državam. In če pri tem naletijo na skupen odpor socialističnega tabora, vpijejo ti imperialisti o »kršitvi suverenosti" in o »nevmešavanju". Jasno je, da je tako govorjenje sama prevara in demagogija Imperialistom ni prav nič za ohranitev socialistične suverenosti, ampak hočejo njeno uničenje" In nato je Brežnev nadaljeval takole: »Dobro je znano, da ni Sovjetska zveza malo napravila za stvarno utrditev suverenosti in samostojnosti socialističnih dežel. Seveda pa obstojajo neka splošna načela za socialistično izgraditev. Kršitev teh načel lahko skazi pravo socialistično pot. In če skušajo notranje in zunanje sile, ki so socializmu sovražne, preprečiti razvoj kake socialistične države in znova upostaviti kapitalistični red, potem ni to več problem samo enega naroda, ampak celotne socialistične skupnosti. V takem primeru je treba bratskemu narodu priskočiti na pomoč tudi z izrednimi sredstvi — tudi z vojaško pomočjo. Seveda je ta na mestu samo tedaj, če je sovražnik socializma podvzel kako direktno akcijo, ki ogroža koristi socialističnega tabora. In to sc je zgodilo na češkoslovaškem." Tako je Brežnev utemeljeval in opravičeval vdor armad varšavskega pakta v češkoslovaško in kršitve meja suverene države. Po mnenju Brež-nova so socialistične države samo v toliko suverene, v kolikor služijo skupnim ciljem komunizma pod vodstvom sovjetske komunistične stranke. Zato je svetovna javnost dala tej suverenosti ime »omejena suverenost." Zoper to omejeno suverenost so nastopili romunski in jugoslovanski komunisti s Titom na čelu. Vprašanje pa je, ali ni Titovo rohnenje zoper Brežnevo doktrino o omejeni suverenosti samo navidezno in dogovorjena igra za varanje demokratičnega sveta. SABRE JET LETALA ZA TITA Tiskovni referent DSPB v Torontu g. Otmar Mauser je objavil v časopisu “Telegram” (17. dec. 1968) naslednje vrstice: Pred kratkim je bil v Telegramu objavljen uredniški članek pod naslovom »Oboroževanje grške vojaške vlade", v katerem se je med ostalim bralo: »Ironično je, da se pošilja orožje diktatorskim polkovnikom z 'namenom, da se zavaruje pogodba za zaščito svobode." Pisec sedaj lahko napiše sličen članek, to pot pod naslednjim naslovom: »Zakaj naša Sabrc jet letala za diktatorja Tita?" V članku pa lahko reče: »Ironično je, da je naša vlada poslala diktatorju Titu več RCAF Satire jet letal z namenom, da bo lahko branil svoj krvavi, diktatorski režim in ohranil bedno stanje, ki kar naprej prevladuje pod njegovo diktaturo." Otmar Mauser ........ Komunistične metode osvajanja sveta X, . Prevara — najuspešnejše orožje ' Kadar se govori o komunizmu, ljudje pri tem navadno mislijo na komunistično ali socialistično stranko. Neinformirani in celo nekateri poučeni ljudje se ne zavedajo, da v vseh deželah v zapadnem svetu obstoja več komunističnih in socialističnih strank, grup in gibanj, ki delujejo istočano za enake cilje. Večina je tajnih in zakritih in zato ne nosijo imena, ki bi jih označilo za ,,komunistične" ali ,,socialistične" organizacije. Povsod pa obstoja avtentična komunistična ali socialistična partija, katere glavna naloga je, obračati nase pozornost protikomunistov in se izpostavljati njihovim napadom in kritiki, medtem ko tajne in prikrite grupe nemoteno opravljajo svoje razdiralno in subverzivno delo. Premetena zvitost različnih komunističnih in socialističnih organizacij, delujočih v svobodnem svetu, je tudi v tem, da si na pogled — in ,včasjh .tudi v resnici — nasprotujejo ena drugi in se javno napadajo, vrvice take igre pa neopaženo vlečejo v Kremlju. Včasih gredo tako daleč da spravijo svoje člane v ječo, ali pa jih puste celo umoriti, da tako čimbolj zaslepijo svobodni svet. Kadar je prikrit komunist, sopotnik ali simpatizer komunizma v vladi ali na kakem drugem važnem mestu osumljen rdečih, nagibov, napad nanj od strani znanega in razvpitega komunista ali socialista hitro prežene vse take sumnje. Nepoučen državljan ne more verjeti, da bi bil človek, ki je napaden od komunista, tudi sam komunist, sopotnik ali simpatizer. Take prevare uporabljajo komunisti v vseh svobodnih deželah z uspehom. Prevara pri prijateljih in sovražnikih Vrhovno vodstvo komunistično-socialistične konspiracije pa ne vara le svobodnega sveta, marveč tudi svoje sodelavce, somišljenike in vodilne funkcionarje v komunističnih strankah po vsem svetu. Ko so leta 1920 v Kremlju spoznali, da z oboroženo silo ne bodo mo gli osvojiti sveta za komunizem, so pričeli z novo strategijo: z masovno propagando in infiltracijo organiziranega življenja v svobodnih deželah. Ta nova strategija je zahtevala organiziranje navidezno samostojne komuni-stične-socialistične stranke v vseh svobodnih deželah pod vodstvom domačih komunističnih privržencev, katere so v te svrhe izvežbali boljševiki in katerih lojalnost do kremeljskih gospodarjev je bila izven vsega dvoma. Po potrebi voditelji v Kremlju izkazujejo tem svojim lutkam veliko pozornost. Ko bo svet osvojen bodo za Kremelj brez koristi. Prilizovanje tovariša Leonida Brežneva komunističnim predstavnikom na XXIII. kon- gresu komunistične partije Sovjetske Rusije v marcu leta 1966 je klasičen primer sovjetske dvoličnosti. Svoje — ne dovolj pokorne — satelite metodično in brez usmiljenja uničijo, da jih potem lahko po svojih satanskih željah nanovo gradijo. (Najnovejši primer češkoslovaške. — Op. ur.) Ruski jezik in kultura »o počasi uvaja v šolske študije in neke vrste rusifikacija se vsiljuje. Varali pa bi se, če bi mislili in verjeli, da so boljševiki ruski rodoljubi, ki zasledujejo stare ruske imperialistične sanje pod masko komunizma. Usodna zmota je, da so komunisti patrioti. (Kardelj je en primer, ki ga vsi do bro poznamo.! Frontne ali čelne organizacije Frontne ali čelne organizacije so drug način in instrument, s katerim komunisti spretno varajo svobodni svet. Ogromno različnih organizacij se ustanovi, katere sc udejstvujejo na verskem, umetniškem, znanstvenem, športnem, kulturnem, šahovskem, ekonomskem etničnem ali drugem področju. Te organizacije so financirane in nevidno vodene od prikritih komunističnih agentov. Navadno ljudje, ki pripadajo takim organizacijam, niso komunisti ali socialisti temveč le naivneži, med njimi mnogi odličniki in od prebivalstva spoštovane osebnosti. Tudi kakšen naiven protikomunist se najde med njimi. Vsa ta koristna budala dajejo tem frontnim ali čelnim organizacijam pečat zaupanja. Naslovi in cilji teh organizacij ne bi mogli biti bolj hvalevredni. Vselej izberejo plemenit, nedolžen cilj, ki stremi za napredkom človeštva, njegovo varstvo in ohranitev kot na primer: ščitenje revnega sloja, braniti žrtve nepravičnosti, diskriminacije, prezira itd. Z njihovo aktivnostjo, izjavami in čestokrat tudi z napadi na mestne in državne oblasti, te čelne organizacije opravljajo neprecenljivo službo za komunistično-socialistično konspiracjo. Pritisk od zgoraj in pritisk od spodaj — strategija za osvajanje od znotraj V knjigi „Brez vsakega strela" je Jan Kozak, član češkoslovaške komunistične partije opisal, kako so v češkoslovaški komunisti prevzeli oblast od „znotraj“. Njihova strategija je bila: „Pritisk od zgoraj" in „Pritisk od spodaj", kar je Kozak takole opisal: „Prvenstven pogoj za izvedbo osnovnih socialnih sprememb in raba parlamenta v namen transformacije kapitalistične družbe v socialistično, je: a) boriti se za odločilno parlamentarno večino, ki bo razvila in zagotovila močan pritisk od „zgoraj“, in b) poskrbeti, da bo ta parlamentarna večina lahko računala z revolucionarno aktivnostjo širokih delovnih mas, ki bodo izvajale pritisk od “spodaj”." »...Druga faza tega pritiska “od zgoraj" je bila uspešno izvedena z rabo organov na oblasti (vlade, parlamenta in raznih narodnih odborov), ki so na široko popularizirali revolucionarna gesla in komunistične zahteve. Tako je na primer vlada odobrila “Program gradnje”, katerega so izdelali komunisti in kateri je bil bistveno program za pospešenje transformacije demokratične revolucije v socialistično." »...Na drugi strani so komunisti razvili nove oblike pritiska "od spodaj". Te oblike so posebno vredne pozornosti. Realizirale so se v organiziranju širokega gradbenega gibanja na podlagi prostovoljnih delovnih brigad...“ Naslednje so izvlečki iz uvoda v knjigo, ki jo je napisal Mr. John Howland Snow: »...Tukaj je tehnološki proces, po katerem se demokratska, reprezentativna vlada preobrazi v socialistično stanje na legalni in demokratski način. Izvede se počasi, stopnjujoče, v nejasnosti in zmedi in brez senzacionalizma." »...Ta tehnološki prodes je nadvse važen. S čitanjem nam ta proces postaja znan... Z nadaljnim zanimanjem in čitanjem v nas raste spoznanje, da je sličen proces v razvoju tudi v Združenih državah." »Na tak parlamentaren način demokratska in reprezentativna vlada postane legalno avtoritativna, kos za kosom. Njena oblika — prazen okvir — ostane. Njena filozofija in vsebina sta izgubljeni. Oseba, posameznik, ki je eno leto prost in neodvisen, je naslednjo leto že nekoliko prikrajšan. Potem še malo in še malo. Nenadoma — čez noč — postane zob na kolesu monolitičnega državnega stroja, ki ga neizprosno tira v določenem krogu." In niti en strel ne pade. . .Revolucija se razvija na tihem, z vso obzirnostjo do legalnih načinov, večkrat z najboljšimi ljudmi v resnem sodelovanju.” »...In niti ena poteza ne more biti označena kot od komunistov m-spirirana." Sličnost, ki jo vidi Snow pri tem, kar se je zgodilo v češkoslovaški in kar se dogaja v ZDA danes, ima značilnega predhodnika v izjavi odličnega člana ameriške socialistične inteligence Arthurja M. Schlesingerja,. prejšnjega profesorja zgodovine na Harvardski univerzi in najvplivnej • šega vladnega svetovalca za časa pokojnega predsednika John F. Kennedya. Iz knjige »Bodočnost socializma, III — Perspektive sedaj", ki jo je napisat Schlesinger leta 1947, naj citiram naslednji zelo jasni odstavek: »...Da bo socializem ohranil demokracijo, mora priti na oblast korak za korakom in na ta način, da ne bo vznemiril ustaljene navade in običaje, zakone in vzajemno zaupanje, od katerega zavisijo osebne pravice. To se pravi, prehod mora biti v posameznih postopkih; mora biti parlamentaren; mora spoštovati civilne svoboščine in zakonske postopke..." (Gornji citat je bil vzet iz izjave kongresnika Bruce Algerja in je v kongresnem zapisniku z dne 28. maja 1963.) Ker so Združene države Amerike glavni in končni cilj internacionalne komunistične konspiracije, in ker je njihova industrijska moč neobhodno potrebna za poraz komunizma-socializma, je tukaj potreben napor, da se razgali vsa nevarnost, ki preti svobodi te velike dežele, kateri mnogi osli in nauku Cerkve, ki odklanjata že po naravi brezbožni komunizem. Da sc bomo resno trudili za globoko krščansko življenje, vsak osebno in vsi v družinah, da tako ohranimo krščanstvo v celi skupnosti. Da se ne bomo postavljali za sodnike drugih; sv. Pavel pravi: Tisti, ki sodi, je Bog. Da ne bomo nikdar porabljali skupnih svetinj za svoje osebne ambicije. Da si no bomo sebi prilastili nikdar legitimacije avten- tičnega boja proti brezbožnemu komunizmu. Da ne bomo podobni brezbožnemu komunizmu, ki si je edini prisvajal pravico borbe za narodno svobodo. Previdno rabimo besede stanovitnost, ljubezen zvestoba krščanstvu; mislimo, da co največ škode v preteklih letih naredili tisti, ki so škofu očitali pomanjkanje krščanstva ter tako na znotraj razdirali enotnost slovenske Cerkve. Skrbimo, da se v boju proti komunizmu med seboj ne stremo in tako pustimo zmago brezboštvu. Pred seboj imamo tragičen zgled španske zgodovine, ko po končani revoluciji niso znali urediti svojega življenje in danes gledajo, kako mladina z duhovniki med njimi sanjari skoro po marksizmu in tako razumemo krizo/ ki jo opazujemo po svetu, posebej v Latinski Ameriki, kamor šo ti prišli na pomoč. Varujmo te tragike našo mladino, tragike, ki bi sc mogla zgoditi, če bi sc igrali borbo pred njimi. Danes je moment za premislek o tem, kar nas obdaja. Trenutki so odločilni za vse. Prosimo v sv. maši mrtvim mir, trpečim pod komunizmom stanovitnost, nam v svobodi pa — pamet. Po končani maši in kot zadnji del proslavne prireditve se je na odru Slovenske hiše odigrala sceničr.a komemoracila ,.V Rogu ležimo pobiti". Na besede Jeremija Kalina in z ozadjem projiciranih podob Bare Remec, jo je zamislil in pripravil Nikolaj Jeločnik. Kot recitatorji so nastopili Nataša Smersujeva, Marjeta Rožanc in Maks Nose. Sodelovali so še Gregor Batagelj, Andrej Fink, Marko Fink, Janez Jelenc in člani ter članice SKAD-A, SDO in SFZ. Celotno predstavo je vodil Maks Borštnik; tehnično osebje pa so sestavljali Ljubo Berlot, Jože Dobovšek ml., arh. Jure Vombergar in Franci Willempart. Izvedba je bila v okviru Gledališkega odseka Slovenske' kulturne akcije in Slovenskega gledališča iz Buenos Airesa. TORONTO V Torontu sta spominski dan že tretjič skupno pripravili obe organizaciji borcev: DSPB (Vestnik) in Tabor in s tem dokazali, da je med slovenskimi borci v Kanadi dovolj dobro volje in trezne razsodnosti, da je mogoče z roko v roki in v strnjenih vrstah kot nekoč izkazovati spoštovanje in hvaležnost našim padlim in pomorjenim bratom in sestram. Vsa slovenska javnost v Kanadi je z veseljem pozdravila to sodelovanje naših borcev. Spominski večer je bil v soboto, 31. maja v župniji Brezmadežne s čudodelno svetinjo. Svečanost se je pričela s sv. mašo za vse padle protikomunistično borce ter ostale žrtve komunistične revolucije in nacističnega in fašističnega nasilja. Sv. mašo je daroval č. g. Jan CM. Po maši so se ljudje podali v cerkveno dvorano, kjer se je vršil kratek, preprost a zelo iskren in učinkovit odrski nastop v obliki recitacij, ki jih je za to priložnost pripravil g. Stanc Pleško. Po odigrani slovenski narodni himni in domobranski „Oče, mati..." so nastopili recitatorji in v izbra- nih besedah predočili navzočim dogodke, ki so se odigravali med komunistično revolucijo. Recitacije so spremljali zvočni efekti, domobranske pe-smi, posnete na magnetofonski trak ter petje moškega zbora pod vodstvom g. Klemenčiča. Izvedbo odrskega programa je imel na skrbi g. Vilko Čckuta. Kot zaključna točka je bil govor tiskovnega referenta D'SPB g. Ot-01 ar j a Mauserja, ki je posebej poudaril misel, da je duh temeljni kamen, na katerem, moramo graditi. Ta isti duh je spremljal naše mučence v smrt, ta duh jih je delal velike. Kljub strašni telesni smrti, v katero so jih tirali fašistični, nacistični in komunistični nasilneži, je njih duh ostal zmagoslaven in povezuje mrtve in žive rodove kakor veriga. Tudi mi smo člen v tej verigi in duhovni dediči naših mučencev. Ob njihovem duhu, ki je preživel telesno smrt, moramo mi znova duhovno oživeti, svojega duha okrepiti in ga postaviti v službo za skupno slovenske cilje. IZ KjVJIG IJV ČASOPISOV Tomaž Kovač: V Rogu ležimo pobiti Mohorjeva tiskarna v Celovcu je natisnila knjižico, ki obsega 96 strani žepnega formata z naslovom „V Rogu ležimo pobiti". Napisal jo je Tomaž Kovač. Izšla je v samozaložbi Buenos Aires 1968. Težko bi v svetovni literaturi našli tako pretresljivo delo kot je ta knjižica. Takih strahot, kot so jih bili deležni iz Vetrinja vrnjeni vojaki slovenske narodne vojske — domobranci, vaški stražarji, četniki, tudi mnogi civilisti, celo žene in otroci — verjetno ni doživel noben narod. Kdor prebere pričevanja, ki jih vsebuje ta knjižica, kr.r verjeti ne more, da je bil slovenski človek-komunist sposoben tolikega zverinstva, takšnega mučenja in pobijanja svojega idejnega nasprotnika. Za mlajši slovenski rod, ki živi v domovini ali izven nje, bo knjižica naravnost strahotno odkritje. Za starejše, ki so to doživeli pa se srečno rešili, pa bo ta knjižica močno potrdilo njihovega odločnega protikomunističnega stališča in odklanjanja vsakega sodelovanja s takšnimi mučitelji in krvniki slovenskega ljudstva. Velika vrednost knjižice je v tem, da je — razen kratkega uvoda — sestavljena zgolj iz pričevanj domobrancev, ki so se rešili (nekateri na skoraj čudežni način) iz peklenskega komunističnega žrela. So to dobesedna pričevanja, v katerih naši fantje in možje mirno in preprosto pripovedujejo, kaj so doživeli. Ta pričevanja so objavljena brez vsakega komentarja ali razlage. Je to torej strogo dokumentarna knjiga. Prav zato napravi na bralca silen vtis, najsilnejšega pri opisu pobijanj borcev v Kočevskem Rogu. Mnogo se piše o Katynu, kjer so sovjetski komunisti s strelom v tilnik pobili 16.000 poljskih častnikov. Grozen je bil ta zločin. Toda zločini nad vrnjenimi Slovenci so bili hujši. Poljaki so bili ustreljeni v tilnik brez mučenja in pokopani v skupne grobove. Slovenski vojaki so bili strahotno mučeni in pometani — nekateri še napol živi — v brezna, ki so jih potem minirali in zasuli s skalami, da bi tako zabrisali sledove svojih zločinov. Knjižica obsega 10 strani uvoda, v katerem je avtor na kratko popisal dobo od nemškega napada na Jugoslavijo in okupacijo Slovenije po Nemcih, Italijanih in Madžarih, postopanje nacistov in fašistov v okupiranih krajih. Pove, da je bil G. aprila 1941 osnovan Narodni svet. V tej zvezi bi bilo primemo pripomniti, da je bil ta narodni svet skupaj z banom dr. Natlačenom slovenska vlada v času, ko so bile pretrgane vse vezi z Beogradom. Ta Narodni svet se ni pozneje preimenoval v Narodni odbor. Slovenska zaveza in Narodni odbor sta sc pozneje ustanovila kot podtalni slovenski politični organizaciji, sestavljeni iz zastopnikov slovenskih demokratičnih strank. V uvodu jo popisan tudi nastanek slovenskih odporniških organizacij: Slovenske legije, ki so jo ustanovili zastopniki katoliških mladinskih organizacij že v aprilu leta 1941 (torej še pred ustanovitvijo OF), Sokolske legije, Narodne legije, četnikov in dr. Popisan je tudi nastanek vailkih straž, domobranstva, primorskih varnostnih straž. Podrobneje je zlasti popisana vrnitev slovenske narodne vojske iz Vctrinja. Temu uvodu slede pričevanja o transportih na Podroščico. Pričakujemo, da bo avtor na podoben r.ačin obdelal tudi transporte v Pliberk, Teharje, Celje, Hrastnik. Pričevanja so razdeljena v naslednja poglavja: Izdaja in predaja, Na oni strani predora, Kranj, Škofja Loka, št. Vid nad Ljubljano, Morišča okoli Ljubljane. Kočevski Rog. Ta pričevanja je vzel avtor iz raznih knjig, kjer so bila ta pričevanja objavljena. Pod črto navaja avtor naslednje vire: Franc Ižanc, Odprti grobovi (želeti bi bilo, da bi Ižanc nadaljeval to svojo zbirko pričevanj), Matija Škrbec, Krivda rdečo fronte in Rdeča zver, pijana krvi, Vetrinjska tragedija, Zgodbe mučeništva Slovencev. Vsak slovenski izseljenec naj seže po tem dokumentu slovenskega mučeništva. Prav bi tudi bilo, da bi bila ta knjižica prevedena v svetovne jezike, da bi svet — še vedno premalo informiran o komunizmu — na našem slovenskem primeru spoznal zločinske nečloveške metode komunistov. Rudolf Smersu Urednik avstralskih „Misli“ je v lanski decembrski številki ponatisnil iz Vestnika članek Soudeležba — nov družbeni red“, ki ga je napisal Vestnikov sodelavec Viktor češnovar. Ibomokraciin — brez strank Slovenski protikomunistični izseljenci živimo po veliki večini v velikih demokratičnih državah. Politično življenje v teh državah sloni na strankarskem načelu, Ljudje enih misli se združujejo v stranke, in najmočnejša stranka ali koalicija strank ima vodstvo države v svojih rokah. Tako je, pa če je to komu prav ali ne. Na zapadu velja strankarski sistem za temelj politične demokracije. Danes ne poznamo resnega državoslovca ali družboslovca, ki bi zamotaval strankarski sistem in predlagal kaj boljšega. Morda bo v bodočnosti kdaj drugače, toda zaenkrat je tako. Slovensko politično življenje je bilo že zgodaj postavljeno na strankarsko podlago. Je že sto let od tega. To strankarsko življenje je bilo med Slovenci včasih mirno, včasih napeto in ostro. Včasih so stranke sodelovale in korakale enotno, zlasti ko je šlo za velike narodne interese, včasih pa so »e tudi srdito napadale. če pa je v letih 1941-1945 prišlo med Slovenci do krvavega medsebojnega obračunavanja, niso bile temu krive stranke, ampak je temu bil kriv komunizem, ki ne pozna in ne prizna drugega mnenja, kot svoje, in zahteva vodstvo izključno za sebe, pa naj predstavlja večino ali pa neznatno manjšino. Tudi v zdomstvu so se Slovenci politično organizirali po demokratičnih principih t. j. v strankah. Te stranke pa so se povezale med seboj m složno sodelujejo v Narodnem odboru, ki je bil prav po istih strankah ustanovljen že med revolucijo v domovini. Vsaka izmed strank v našem NO ima svojo ideologijo, svoje načrte za bodočnost in svoje pristaše. Vse te protikomunistična stranke pa so si edine v osnovnih narodnih vprašanjih in v teh vprašanjih tudi sodelujejo. Še na misel na pride nobeni teh strank, da bi drugi vsiljevala svoje mnenje v ideoloških in drugih vprašanjih. Vsak drugačni sistem bi kršil osnovna demokratična načela in bi dajal odločilno moč v roke manjšine. To pa se vrši v fašizmu in v komunizmu. Slovenska miselnost pa odklanja to enostrankarsko in uniformirano ideologijo, odklanja sisteme močne roke in brutalnega nasilja posameznih ali skupin nad večino. Slovenci ljubimo svobodo. Zato se brez diktata želimo organizirati tam in tako, kakor nam je prav. To velja za politično in vsako drugo življenje. Seveda pa želimo tudi, da naj stranke složno sodelujejo, ko gre za vprašanja našega obstoja, naše osvoboditve in našega življenja. Sicer pa naj dostojno med seboj tekmujejo, kdo bo več dobrega storil za slovenski narod. Mi torej mislimo, da je edino na temeljih zdravega strankarstva možno demokratično življenje in uspešno politično sodelovanje vseh zamejskih Slovencev. Sm It PREJELI S3IO Tujega nočemo — svojega ne damo! V prejšnji številki Vestnika smo v članku »Likvidirati slovensko mornarico" omenili zahtevo nekega Karla Iliniča, da je potrebno v korist hrvatske mornarice likvidirati slovensko in črnogorsko mornarico. Sedaj pa zahteva omenjeni Ilinič, ki je prvi podpredsednik Hrvat-skega nacionalnega gibanja (ustaškega) v Kanadi, da odstopimo slovensko obalo pri Kopru Hrvatski, češ, da je ta obala hrvatska. To zahtevo je Ilinič zapisal v »Danici" (štev. 12/1969), ki je glasilo bosanskih frančiškanov v čikagu. Ilinič pravi, da spada med največje nagrade, ki jih je Slovenija dobila za svoj molk in tiho odobravanje, medtem ko so Hrvate v Jugoslaviji pobijali in ropali Ilrvatsko, to, da so Slovenci prvič v zgodovini dobili 25 km morske ot>ale s pristaniščem v Kopru. In nato vprašuje Ilinič: Koliko milijard novih dinarjev je plačala Slovenija Hrvatski za odstop te obale in s katero državno pogodbo je Hrvatska prenesla latnino nad to obalo na slovensko republiko in kateri pooblaščeni hrvatski predstavnik je podpisal to pogodbo. Take trditve, da ni jadranska obala v tržaškem zalivu do reke Dra gonje v severni Istri slovenska, ni do sedaj postavil še noben resen in pošten Hrvat, in smo prepričani, da ogromni večini Hrvatov niti na misel ne pride, da bi ta majhni in edini košček slovenske obale zahtevali zase. Zato niso te vrstice naperjene zoper hrvatski narod, s katerim smo Slovenci vedno živeli v dobrih odnošajih, ampak so samo odgovor Karlu Iliniču in nekaterim sodelavcem pri »Danici", ki se pogosto zaganjajo v nas Slovence. Ilinič bi se lahko — če mu je kaj do resnice — prepričal o narodnostnem sestavu obale v tržaškem zalivu iz zgodovinskih virov in raznih statistik, ki jih niso napravili Slovenci. Lahko bi se pa tudi na sami obali, ki jo sedaj zahteva za Hrvatsko, prepričal, kakšen jezik govori ljudstvo. Naj gre od vasi do vasi in od hiše do hiše, pa bo videl da živi tam slovenski rod. Slovenci ne živijo na tej obali morda od včeraj ali od leta 1945 dalje, ampak živijo tam že stoletja. Benečani in sploh Italijani so skušali to obalo potujčiti, pa se jim to ni posrečilo. Razen Trsta so vedno bili in so še vsi kraji izrazito slovenski. Pa tudi v Trstu je pred prvo svetovno vojno slovenstvo že krepko napredovalo in bi v nekaj letih Slovenci postali večina. Fašizem pa je to preprečil. Za zaključek povemo samo tole: Nikdar nismo zahtevali ničesar tujega. Odločno pa bomo vedno odklanjali vsako zahtevo po slovenski zemlji. Slovenski borci smo jamstvo za nedotakljivost slovenske zemlje. DRUŠTVENE novice RIM Odlikovanje g. Romana Rusa Dne 3. marca je papež Pavel VI. odlikoval našega zvestega člana in bivšega aktivnega funkcionarja Slovenske legije g. Romana Rusa z redom viteza sv. Silvestra. Odlikovanje mu je izročil kardinal Marella v uradu tajništva za nekristjane, kjer vodi g. Rus tisk in knjižnico, ob navzočnosti vsega uradništva imenovanega tajništva. Kardinal je ob tej priložnosti prebral papežev breVe in nato odlikovancu prisrčno čestital. Pri tem je omenil, da je g. Rus drugi Slovenec, kateremu on izroča papeževo odlikovanje. Prvi je bil poslanik dr. Pitamic v Washingtonu.. Rus je v svoji zahvali poudaril, da ga ne sprejema v svojem imenu, lccr se ne zaveda nobenih posebnih zaslug, pač pa ga sprejema kot priznanje zvestobe Cerkvi za tiste, ki so v domovini, dalje za tiste, ki so zaradi te zvestobe darovali svoja življenja in za tiste, ki so morali tako kot on sam iz istega razloga zapustiti domovino in sedaj žive po vseh petih celinah. Slovenski protikomunistični borci se čutimo s tem odlikovanjem počaščene in smo hvaženi papežu Pavlu VI. za to odlikovanje našega člana Romana Rusa, kateremu ob tej priložnosti iskreno in prisrčno čestitamo. RUENOS AIRES Dvajsetletnica ‘'Vestnika” V nedeljo, 25. maja t. 1. je bila na Pristavi pri Buenos Airesu proslava dvajsetletnice Vestnika, glasila slovenskih protikomunističnih borcev. Začela se je ob 10 s sv. mašo, ki jo je daroval g. župnik Matija Lamovšek. Po maši je bil ogled raztave vseh dvajsetih letnikov Vestnika. Razstava je bila pripravljena pred pristavsko dvorano. Pod slovensko zastavo in sliko ustanovitelja Vestnika pok. svetnika Karla Škulja, so bili na mizah razpostavljeni Vestniki od prvih — še v skromni obliki — do poznejših, ki so že pravo revije z bogato vsebino. Po ogledu razstave je starešina DSPB Miha Benedičič začel v pri-stavski dvorani slavnostno zborovanje. Povedal je, da obhajamo 20-letnico Vestnika na dan velikega argentinskega narodnega praznika — 25. maja —, ki je dan domovine in svobode. Nato je govornik omenil velik pomen tiskane besede za dvig narodne zavesti in ponosa. V tiskani besedi je ohranjena narodna zgodovina, iz katere črpajo novi rodovi navdušenje za novo delo za domovino. Naš Vestnik, ki ga je ustanovil svetnik Karel Škulj in kateremu s to proslavo postavljamo skromen spomenik, je to delo vršil 20 let in ga bo. vršil - vse dotlej, dokler ne zasije sonce svobode na prelepi slovenski zemlji. „Posebej moram poudariti," je nadaljeval Benedičič, da je svčtnik Škulj pisal o vseh in za vse protikomunistične borce. Zavedal se je, da samo enotna vojska nekaj pomeni, razdeljena pa ne zmore ničesar in bo uničena. Ko je bila v teh dneh sprožena od domobrancev v Slovenski vasi pri Buenos Airesu misel na enotno bojevniško organizacijo, se pomena teh misli svetnika Škulja dobro zavedamo in ponovno izjavljamo svojo odkritosrčno pripravljenost za združitev vseh slovenskih borcev v enotni in idejno edini slovenski bojevniški organizaciji." Temu uvodnemu govoru sta sledila spominska govora predsednika konzorcija Vestnika Edija Škulja in člana sedanjega uredniškega odbora Rudolfa Smersuja. Škulj je opisal zgodovino nastanka in razvoja Vestnika, ki se je v začetku imenoval „šmartinski vestnik" in je leta 1953 postal »Vestnik, glasilo domobrancev in drugih protikomunističnih borcev". Naštel je njegove sourednike in urednike (gg. Ivana Korošca, dr. Branka Rozmana, Pavla Ranta in sedanji uredniški odbor) ter ostale, ki so pomagali svetniku Škulju pri pisanju, upravi in ekspeditu Vestnika. Smersu pa je spregovoril o pisanju Vestnika v preteklosti in prihodnosti. Naglasil je, da ni Vestnik strankarsko glasilo, pač pa glasilo dela (tj. bivših borcev) slovenske politične emigracije. Zato obravnava slovenske in svetovne politične probleme, stoječ na načelih slovenstva in krščanstva in s ciljem: osvoboditi slovensko domovino. Proslave se je udeležilo lepo število borcev in prijateljev Vestnika s svojimi družinskimi člani. Poleg g. župnika Lamovška, ki je daroval sv. mašo, so prišli tudi predsednik Zedinjene Slovenije g. Božo Stariha, predsednik društva Slovenska pristava g. Franc Pemišek, predstavnik Slovencev v Miramaru g.. Slavko Tršinar in drugi. Bil je lep praznik slovenskih borcev. CLEVELAND Družabni večer Društva slovenskih protikomunističnih borcev je bil dne 12. aprila v Baragovem domu in je bil izredno dobro obiskan. Od blizu in daleč so prišli člani in prijatelii društva s svojimi družinami. Razpoloženje je bilo izvrstno, č. g. dr. Jerko Grzinčič je organiziral skupino pevcev, ki je veselo prepevala. Prireditev so med drugim obiskali tudi dr. Miha Krek z gospo soprogo in gospo Ni jo dr. Natlačenovo, dr. Franc Blatnik, dr. Viktor Antolin iz Emmitburga in g. Peter Markeš iz Toronta. Koncert Mladih harmonikarjev. Dne 13. aprila so v veliki dvorani fare sv. Vida nastopili Mladi harmonikarji pod vodstvom Rudija Kneza. Ni še zlepa toliko ljudi bilo v tej dvorani. Nastopilo je okoli 60 otrok z različnimi inštrumenti, največ seveda s harmonikami in pevskimi točkami. »Starejši" mladi harmonikarji imajo lastno godbeno skupino »Vandrovci". ki je tudi nastopila ob tej priložnosti. Občinstvo je bilo z mladimi umetniki zelo zadovoljno, Starešinstvo Društva slovenskih protikomunističnih borcev vabi vse borce in tudi ostale rojake k sv. nmši. ki se bo darovaht dne 7. septembra ob pol 10 v kapeli Slovenske hiše za večni pokoj GENERALA LEONA REPNIKA VSEBINA: Naše načelno protikomunistično stališče (Božo Stariha) — Slovenska hvalnica (Karel Mauser) — Slovenci po osvobojenju I. 1918 (dr. Viktor Antolin) — Ob 555-letnici zadnjega ustoličenja (Pavle Rant) — Simo politična emigracija — Dve lepi vabili (dr. Miha Krek in dr. Valentin Mcr.šol) — „Reč’ tovarišča I. L. Brežneva (S. č.) — Sabre Jet letala za Tita — Komunistične metode osvajanje sveta (Otmar Mauser) — Pot v slovensko državo (Rudolf Smersu) — O ^Domobranskem povabilu" iz Slovenske vasi k edinosti in enotnosti (Maks Jan) — Dokumenti — Prošnja s Turjaka (Karel Mauser) — Slovenski narodni vernih duš dan — Tomaž Kovač: V Rogu ležimo pobiti — Demokracija — brez strank (Srn R) — Tujega nočemo — svojega ne damo — Društvene novice s! - S g « tarifa rbducida Propieded Intelectuel O * 3 V Č <« Concesion No. 0880 No. 970.247 - 27/6/19G8 -c Ramon Falcon 4158, Bs. As.