Čitalnica | Recenzije 245 Borut Brezar Utopija – afirmacija obstoječega BORAK, NEVEN IN DR. (2015): Utopije – še vedno: zbornik o utopijah v 21. stoletju. Ljubljana: Studia Humanitatis. Ob petstoletnici prve izdaje knjige Utopija so pri založbi Studia Humanitatis izdali zbornik Utopije – še vedno, v kate- rem avtorji in avtorice razmišljajo o najbolj znanem renesančnem delu Thomasa Mora (1478–1535). Utopija še danes sproža polemike, saj ni povsem jasno, kako jo interpretirati. Njena vse- bina bi lahko namreč bila kritika takrat- ne družbe, kot bomo še videli, pa lahko nastopa tudi v funkciji njene afirmaci- je. Take protislovne interpretacije pa seveda ne postavljajo samo vprašanj o Morovem delu, temveč tudi vprašanja o vsebini utopij sploh. Zbornik Utopije – še vedno je rezul- tat razprave, ki jo je založba Studia Humanitatis odprla na spletni stra- ni Odprta utopija (www.odprta- utopija.si) kot odgovor na poziv Stephena Duncomba h kolektivnemu in ponovnemu razmišljanju o utopijah 21. stoletja. Spletna stran danes vsaj na pogled molči in razprava ni vidna – kar je od nje ostalo, je torej zbornik, ki ga je napisalo triintrideset avtorjev in (le) pet avtoric. Levji delež med njimi zase- dajo filozofi in filozofinje, saj jih je med avtorji in avtoricami kar sedemnajst. Preostala množica pa je zelo pisana, med njimi so strokovnjaki in strokovnja- kinje s področij sociologije, zgodovine, ekonomije, prevajanja, literarne zgo- dovine, umetnostne zgodovine, klasič- ne filologije, antropologije, francistike, muzikologije, kulturologije, politologije, prava in režije. Prispevki so razdeljeni v tri sklope: v prvem avtorji in avtorice razpravljajo o utopijah na splošno in o povezanih poj- mih, v drugem navezujejo pojem uto- pije na sodobna družbena dogajanja, v tretjem pa umeščajo utopije v umetnost in prostor. Raznolikost avtorjev in avto- ric glede na njihovo strokovno področje bogati vsebino zbornika, ki pa ga je ravno zato težko povzeti ali predstaviti v jasni obliki, saj prinaša zelo različne teme in pristope. Zato ne bomo zbirali misli vseh osemintridesetih avtorjev in avtoric, temveč se bomo omejili samo na nekatere. Omeniti moramo tudi, da je pri natisu prišlo do napake, zato manjkajo strani od 240 do 257 – bralec tako ne more prebrati večine prispevka Marka Hočevarja (Razmišljanja o politiki in utopiji), prav tako manjka tudi celoten prispevek Rudija Rizmana (Čas distopije (kakotopije) – politični in ekonomski neoliberalizem). Utopija je, kakor pravi Igor Grdina, največkrat postavljena kot alternativni prostor sedanjosti, vendar je ne zade- vata le sedanjost in prihodnost, temveč tudi preteklost; obstoječe stanje je Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo | 270 | Čitalnica 246 namreč rezultat predhodnih zasnov o tem, kako naj bo. Utopije avtor razu- me kot neuresničene dejanskosti, kot gradivo stvarnosti, torej tudi kot temelj tako udejanjene kakor tudi neudejan- jene zgodovine. Katerakoli zamisel je zanj vzpostavljena možnost – utopič- nost torej ni neuresničljivost, temveč le neudejanjenost. Realnost je zanj ustvar- jalka utopij, te pa so njeno gradivo. Toda medtem ko se zgodovina začenja z utopijo, se historiografija kot dejanje nikoli ne sme. Historiografska utopija je zanj ponaredek, ki si prizadeva za videz enakosti s stvarnostjo – je situacija, ki je nikoli ni bilo. Glavni namen znanstve- nosti pa je ravno v tem, da razlikuje med situacijami, ki jih ni več, in tistimi, ki jih nikoli ni bilo. Z uresničljivostjo in predvsem z uresničitvijo utopij se v svojih prispev- kih ukvarjajo tudi Jože Vogrinc, Cvetka Hedžet Toth in Primož Krašovec. Vogrinc bistva utopije ne vidi v želji, temveč v izgubi temeljne razsežnosti človeškosti, ki jo je človeštvo izgubilo, ko se je odpovedalo enakosti. Utopijo moramo živeči ljudje udejanjati v teku lastnega življenja, v obliki družbenega (razrednega) boja. Za Cvetko Toth, ki povzema ameriškega filozofa Richarda McKaya Rortyja, je bistvo medčloveških odnosov idealno sebstvo, ki je dovzetno za trpljenje drugega. Ljudje smo bitja potreb, še preden postanemo bitja člo- vekovih pravic. Vendar se solidarnosti med ljudmi ne najde, temveč se jo ustvarja. Krašovec pa povzema Deleuza, ko pravi, da so utopije bolnika, ki fantazira o tem, kaj vse bi naredil, če bi ozdravel, v končni posledici še vedno le to: fantazije bolnika, ki hkrati lajšajo bolno stanje in zanj dajejo izgo- vor. Pot od trenutnega stanja do utopi- je v prihodnosti se imenuje strategija, ki postane alibi za individualna slaba dejanja, saj je na tej poti dovoljeno vse. Alternativa na tej poti nima alternati- ve, zato tudi nista dovoljeni nesložnost in nediscipliniranost, sama strategija pa vodi v reproduciranje vzorcev, proti katerim naj bi se borili. Zato so za Krašovca utopije, ki gradijo nove siste- me, nujno reakcionarne. Thomas More ni bil prvi, ki se je ukvarjal s pisanjem utopij, saj lahko »utopistične« komedije najdemo že pri starogrških avtorjih. Marko Marinčič opisuje te komedije kot svetove brez bogov ali še večkrat kot svetove dru- gačnih in novih bogov. Aristofanova komedija Bogastvo (388 pr. n. št.) upri- zori atiškega kmeta Hremilosa, ki gre v delfsko preročišče po nasvet, kako naj se reši revščine. Tam sreča Plutosa, alegorijo bogastva, ki je slep, zato deli bogastvo na slepo. S pomočjo Hremilosa lahko Plutos spregleda in tako se lahko uresniči utopični načrt. Penija, boginja pomanjkanja, nasprotuje vsesplošne- mu bogastvu, saj meni, da si bodo vsi sužnji lahko kupili svobodo, v razmerah vsesplošne blaginje pa nihče ne bi pro- izvajal. Hremilos jo je pregnal, ne da bi bil sposoben odgovoriti. Pri grškem občinstvu je nerganje bogatašev spod- budilo posmeh – karnevalskemu spre- vračanju razmerij moči ni mogel uiti nihče. Vendar pa se je karnevalski obrat odvijal v natančno očrtanih mejah dio- nizičnega rituala, ki ustaljenih družbe- nih razmerij ni rušil, temveč jih je kot institucionaliziran družbeni ventil celo utrjeval. Zato Aristofan ni bil družbeni Čitalnica | Recenzije 247 revolucionar – njegove ideje so skladne z egalitarizmom atenske demokracije. Če ljudje v prostoru karnevalskega ritu- ala proti volji bogov vzpostavijo koz- mično kraljestvo miru, to lahko pomeni priznanje, da je mir na Zemlji utvara. Celo najbolj »pozitivna« utopija se v enaki meri kot s propagiranjem politič- nih idej ukvarja z zarisovanjem njihovih meja. Antične politične utopije se ne ukvarjajo primarno z načrtovanjem ide- alnih družb, v katerih vladata enakost in svoboda, temveč se ukvarjajo z utrje- vanjem obstoječih ureditev. Aristofan je propagiral ekonomsko enakost, vendar je poosebljenemu Pomanjkanju položil v usta ideje, ki so ustrezale resnič- nosti zunaj gledališke iluzije. Podobno kot pogovor med Hremilom in Penijo je tudi Thomas More v prvi knjigi Utopije prikazal pogovor med idealis- tičnim Hythlodayem in pragmatičnim Morusom. Prikaz samega otoka Utopija v drugi knjigi je poln protislovij, kar daje misliti, da se dialog iz prve knjige nadaljuje – vdor resničnosti in realizma v prostor bajke. Podobno k utopiji pristopa tudi Miklavž Komelj. Utopija, sploh pa bese- dila utopičnih socialistov, zbujajo nela- godje ravno v tistem, kar se nam pri- kazuje kot uresničenost. Čeprav utopije temeljijo na neuresničljivosti, je tisto, kar je strašljivo, ravno nepričakova- na uresničenost. Komelj podobno kot Marinčič dokazuje, da utopije, ki zase nočejo iskati opravičila v obstoječih raz- merjih, v neki zelo bistveni točki ven- darle ne morejo izstopiti iz teh razmerij, saj se kažejo kot fiksirana v samih men- talnih okvirih, v katerih je zamišljena drugost: A pri predstavah o »naro- be svetu« je najbolj zanimivo prav to, kako fikcija sprevrnit- ve vseh razmerij vedno znova pokaže prav to, katera razmerja so v danih koordinatah zami- šljanja nekega sveta fiksirana kot nespremenljiva: predstave o nezamisljivem vedno znova naredijo zelo jasno vidno, kako so fiksirani predstavni okviri obstoječega. (Komelj, 2015: 333) Utopije so v svojih temeljih sprijaznjenje z obstoječim. Vse je dovoljeno, razen dvoma o člove- ku in ponosa na njegovo delo. Bistveno pri utopijah ni vprašanje o uresničljivosti ali neuresničljivosti, ampak to, ali je bila utopija sploh že kdaj mišljena na ravni svojega lastne- ga pojma. No, razmišljanje o utopijah pa nas lahko privede tudi do prime- ra Marca Pola in njegovih Popotovanj. Čeprav ne gre za utopijo v klasičnem pomenu, moramo vedeti, da sta bili vzhodna in južna Azija za prebivalce evropskega prostora 13. stoletja (za tisti del prebivalstva, ki si je taka vprašan- ja sploh postavljal) popolna neznanka, pravzaprav že prostor, o katerem so vedeli tako malo, da je nevednost zapol- nila domišljija, predvsem pa njihove lastne želje. Indijski svet je bil po sred- njeveških predstavah izjemno bogat, otoki so kar prekipevali od bogastva in so bili včasih iz čistega zlata ali srebra. Prav tako je bila za indijski svet značilna fantastična bujnost, saj so tam žive- li fantastični ljudje in živali: psoglavci, ljudje z nazaj obrnjenimi nogami, eno- nožci, kiklopi, brezglavci, živali z različni- Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo | 270 | Čitalnica 248 mi deli telesa drugih živali itd. Tabuji so v tem svetu porušeni in so nadomešče- ni z drugimi. Srednjeveškemu člove- ku, ki mu je Cerkev diktirala dosledno moralo, se je Indija kazala kot zapeljiv prostor, kjer se človek lahko otrese sramu, družinskih ovir in monogamije, odkrije nudizem in svet spolne svobo- de. Ko se je Marco Polo približal temu prostoru, se je njegova pripoved nena- doma prelomila v svet čudes, saj je v Indijo prenesel predstave iz domačega okolja – našel je psoglavce, ljudožerce, samoroge in ljudi z repi. Ko se je vrnil v Benetke in je Rustichello iz Pise zapisal njegova pričevanja, pa mu domačini – paradoksalno – niso verjeli, čeprav je opisoval Azijo z očmi Evropejca in vanjo prenesel evropske predstave. Kmalu po njegovi smrti se je na beneških karnevalih pojavila figura Marca Pola, ki je s kretnjami in izražanjem izraža- la pretiravanje – pretiravanje, ki naj bi ga vsebovala Marcova doživetja v Aziji. Številni prepisovalci Popotovanj so poudarjali njihovo neresničnost. Zdi se verjetno, da je tisto, česar Evropejci niso zmogli sprejeti, ravno tisto, kar bi lahko bilo resnično: čudaške navade ljudstev, velikanske razdalje, velike populacije, neznana tehnologija itd. Po tej razlagi bi se utegnila Potovanja Evropejcem zdeti preveč podobna njim samim in prema- lo podobna opisom Plinija Starejšega in drugih avtorjev, ki so Indijo in Azijo opisovali kot prostor bujnosti in nad- naravnega. Druga mogoča razlaga pa bi lahko bila tudi, da so Benečani in drugi, ki so brali Marca Pola, videli zrcalo svojih lastnih predstav o Vzhodu, ki pa jih v resnici niso zmogli sprejeti. Dokler so predstave o Vzhodu vztrajale na ravni sanjarij o oddaljenem Drugem, so bile prijetne, ko so z Marcom Polom postale zemeljska »resničnost in dejan- skost«, pa so postale nesprejemljive. Popotovanja so bila za ljudi tistega časa privlačna in neprijetna hkrati. Nekako podobno torej kot Morova Utopija dobrih dvesto let pozneje. Zbornik Utopije – še vedno odpira vprašanja o samih temeljih pojma uto- pija. Čeprav je ta samo meglena rdeča nit razpravljanja, raznoliki pristopi in teme, ki jih odpira utopija, bralcu omo- gočajo, da poglobi poznavanje pojma in konteksta. Vsekakor je treba tudi pozdraviti skupno delo tako velikega števila avtorjev in avtoric – korak naprej pa bi lahko bil samo še pisanje skupne- ga besedila. Vendar je ta zahteva morda že preveč utopična.