LJUBLJANSKI ČASNIK. S t. M04. Ttorih SO. Grudna. 18 SI. .ljubljanski časnik" izhaja vsak teden dvakrat, in sicer vtorik in petik. Predplačuje se za celo leto pri založniku Jožefu Blasmku 6 gold., za pol leta .3 gold., za četert ' leta 1 gold. 30 kraje. Za polletno pošiljanje na dom v Ljubljani se odrajta še 15 kraje. Celoletno plačilo za pošiljanje po cesarski posti znese 7 gold., za pol leta 3 gold. 30 kraje., za četert leta 1 gold. 45 kraje. — Vsaka cesarska pošta prejme naročilo in denar, kteri more po novi postavi frankiran biti.__________ SIoyo od bratcev. Z umerlim starini letom se je tudi kamen zavalil na grob „Ljubljanskega časnika." Pešale in pešale so njegove, kakor moči sivega starčeka da je moral svojo osodo zgodej doseči. To pa ni moglo drugači biti, ker mu je manjkalo studenca, iz kterega bi bil zajemal vir življenja, ker je pogreševal zraka, v kterem bi bil zamogel svoje slabe ude okrepča-vati. Da se ni dvignul visoko, da bi ga bili čislali in hvalili, mu ni zameriti, ker je imel eno perutu zvezano drugo zlomljeno. Sam si je trudil stermo na stermem potu, nobeden mu ni prišel v pomoč, nobeden opešanemu pod pasho segel, toraj ni čudo, da je reva začel slabeti in pešati, da je poslednjič omagal. Svojim prijatlom, ki so ga v svojo hišo sprejemali in mu niso sovražni bili, se poslednjič še serčno zahvali in prosi, da bi spomin na njega v svojih persih ohranuli. Naj poči va na strani svojih rajneih bratov, slovenskih časopisov. Z Bogom! Ti*ad«ii del. 17. decembra 1851 bo v c. k. dvorni in deržavni tiskarnici na Dunaju doklada LXX1I delu občnega deržavnega zakonika in vladnega lista, in sicer za zdaj v edino-nemškem izdanju izdana in razposlana. Zapopade pod Št. 255. Cesarski patent od 22. decembra 1851 , veljaven za celo deržavo, s kterim se obsežek vojaškega sodništva odloči in vstana-vi, da imajo te odločbe v vsih kronovinah 1 januarja 1852 v moč stopiti. Dunaj 24. decembra 1851. Od c. k. vredništva občnega deržavniga za konika in vladniga lista. vodi na Koroškim stavili. Godilo se je vse na epim polji pri Gospej sveti (Saalfeld), dve uri od Celovca. Tam je sedel na okroglim camnu kmet, in krog njega je vse ljudstvo zbrano bilo. Prihodnji vojvoda je prišel, sprem-jenod vitezov in žlahtnikov, in kmečko oblečen; spredej je šel med dvema bandercama Goriški knez, in zraven so černiga vola in medliga konja peljali. Kader na okroglim kamnu sedeči kmet noviga vojvoda ugleda, zapraša v slovenskim jeziku: „Kdo je ta, ki tako krasno semkej stopa?" Ljudstvo odgovori: „Deželni vojvoda je." Kmet praša dalje: „Je pa tudi jravičin sodnik, oskerbnik prida in sreče naše dežele in prostosti naše? Je tudi varil keršanske vere, vdov in sirot?" Vojvoda jemo gel obljubo storiti, de si bo za pravico vse prizadel, akoravno bi pri tem tako obožati mogel, de bi se mogel slabe živine, kakor sta vol in konj, poslužiti. Kmetu je bilo potem 60 vinarjev za odkupšino danih, tudi tisto dvoje živinče in vojvodovaobleka, in njegova hiša je bila davkov prosta. Na to je kmet u-daril vojvoda na levo lice, mu je priporočil de naj bo pravičin sodnik, je šel s kamna in s svojim konjem in volam preč. Novi vojvoda pa je stopil na kamen, je švigal z mečem krog sebe po zraku, in je ljudstvu obljubil dobre in prave sodbe. Zdaj je šel v cerkev bližnjo s. Petra, in po opravljeni božji službi je bil po vojvodsko oblečen in je na to žlahtnike po-gostoval. Je jezdil daljej čez polje, se je vsedel tam na kamnitin stol, deželi pravice po-terdil in posestva delil. Nasprot mu je p ljudstvo pokoršino in zvestobo obljubilo. Vse se je sklenilo z božjo službo v cerkvi Gospe svete. Takošno opravilo je vpeljal vojvoda Ingvo konec osmiga stoletja, in zadnjič se se je godilo, ko je bil avstrijanski Nadvojvoda Ernest v letu 1414 Koroški vojvoda postav- planine zaleti. Ptice se tiste, ki žive navadno iod srednjim nebnim pašam. Reke gomize od rib. Gojzdov ima dežela silo, vse berda so obrašene; more se reči, de je skorej tretjina zemlje še v gojzdih. — Stanovnikov jevSer-bii 849,286; med temi je 825,783 Serblja-nov, kterim so tudi Vlahi prišteti; 15,161 urkov; 1,368 Judov; 900 tujcov stanovitno deželi prebivajočih; in 6,974 Ciganov. Taco v Serbii na štirivogeljni milji še 900 ljudi ne živi. — Serbljanje žive v 1170 občinah, 34 mestih, 2018 selih — vaseh,— l93za-selcih, in v 126,789 hišah. Naj glavniši mesta so: Beligrad, Požarevac, Smederevo, Jagodina , Šabac , Negodin in Paračin. — Turci žive po nekaj v 16 mestih, in imajo 2649 liš v deželih. Judje imajo stanovitno prebivanje le v Belimgradu; to velja tudi od tujcov. Oiganje nimajo stanovitniga prebivanja v deželi; priklatijo se iz druzih krajev v Serbijo, in se ravno tako vernejo,ter gerdo čez mejo. V deželi se izdelujejo mnogotere rokodelstva. Po vaseh žene sukno pripravljajo, s terim se obadva spola obločita; tudi veliko platna žene izdelajo. To je res vse pohvale vredno nad Serbljani, de se z domačimi pridelki oblačijo, ne pa tako kakor so Slovenci lefradni del. Slovenski jezik v starih časih. (Iz Novic leta 1848.) Pri zdanjim poganjanji za slovenšino bi u-tegnilo tudi prav priti, de se opomni, koliko je slovenski jezik pri nekdanjih Nemcih veljal, in koliko je pri njih čislan bil. De bi se bila slovenšina kje posebno pisala, tega sicer ni najti; de se je pa v vladarskih rečeh govorila, je gotovo spričano. V šolskih bukvah: „Zgodbe Krajnskiga voj-vodstva" (Geschichte des Herzogthums Krain etc.) stran 25 se bere, in spodej je več spri-čevanj napeljanih, de: Slovenski vojvodi, ako so bili ravno nemške kervi, so mogli, ker so slovenski narod namestovali, v slovenskim jeziku celo pred cesarskim sodnim stolam in nemških velikih zborih razglasiti, so imeli povedati. Valvazor v VII. bukvah stran 394 piše, in drugod je tudi znano, kako so se nekdanji voj- ljen. P. Hicinger. Nekaj od Serbije iz gosp. Jovan-Gabrilovičeviga deržavniga besednjaka. (Iz Novic leta 1848.) Serbija ima 1000 štirjaških milj v sebi Razdeljena je v 17 okrižij — kresij, — okro žja v sreze — srenje, — kterih je 54. Zemlja je gornata; naj veči berda so na ju gu, ktere se z Bakanam vkup derže. Naj višji hribi so: Kopavnik — Kopalnik, Ploča Željin, Stol, Rtan. — Veči reke so: Donava Sava, Morava, Drinja, Timok , in druge ma njši. Dežela je v prijetnim podnebji. Naj lepš sta mesca kimovec in kozopersk: naj toplejši je rožni cvet. Žetva se začne v rožnim cvetu in dožanje se v malim serpanu. Vinogradi se oberajo večkrat v začetku, navadno pa oko srede kimovca. — Zima je voljna, v južni krajih pa, ki so višji od druzih, je ojstra in dolgo terpi. Serbija ima obilno blazih rud v svojih ber dih; pšenice, in druziga žita, pitanih in divji zveri, celo kak šakal se kterikrat v rudniške začeli, ki jih le to veseli, kar iz tujih dežela iride. Pametin mož je tisti, ki se iz tega živi in oblači, kar mu domačija da; zijaki pa, ci s tujšino bahajo, so opicam (merkelcam) jodobni, ki vse posnemajo, kar nad drugimi vidijo neumniga in napačniga. Pri Jagodini imajo steklenico (glažuto). Pa-pa ali potašel se pripravlja v krajih preko Morave. — Kupčijo imajo v rokah Serbljanje sami, Turki, Judje , in tujci. Poglavitne reči, ki jih Serbija v druge turške kraje razpošilja, voli, konji, krave, svinje, ovce, koze, različne ribe, nezdelana Žida in volna. — Naj imenitnisi tergovske mesta so: Beligrad, Jagodina, Šabac in Negodin. — Vsi Serbljanje, to je, kteri so serbskiga rodu, so staroverci. Metropolit se imenuje „Arhiepiskop Beligrad-ski in metropolit cele Serbije." Metropolit in episkopi se zbirajo od naroda in kneza. — Serbija je razdeljena v štiri eparhije: beligra-ško, užiško, šabaško in timoško; eparhije pa se dele v protopopjate in namestništva. Ko-lokor je zmed tujcov katoljških , imajo stransko (privatno) božjo službo pri avstrijanskim konzulatu; drugi tujci nimajo nič božje službe razun Turkov, ki imajo svoje medšite (mošee), in razun Judov, ki imajo svojo snidnico (si-nagogo). Za omikanje naroda je v Beligradu visoka šola (liceum) z modrovskim razdelkam, in gimnazjam, (kar mi pravimo : latinske šole); tri polgimnazje zunej Beligrada; obertno-kup-čovska šola v Beligradu; gerška šola ravno ondi; in 232 malih šol po mestih in vaseh. Vsih učeneov je 6,766. — V Beligradu je tudi družlvo serbskiga slovstva (literature). Serb/sko vladanje je ustavljeno z ustavo mesca grudna 1838 no svitlo dano , v svečanu 1839 razklicano. Oblasti zakonodajavne, zakono-spolnovavne, in sodniške so po namenu imenovane ustave razstavljene. Zakonodajavno oblast ima knez sam s sovetam (s svetovav skim zboram) , izpolnovavno ima knez sam. -Knežeska čast je zborna. Pravico kneza zbirati ima serbski narod kteri ga v zbirališu zbira. — Letnih prineskov cele Serbje je 900,000 tolarjev; s tim se vsi Iroški odrivajo. — Bojna moč ob času mira obstoji le iz redniga garnizona ali slražarstva, ki se der-ži zavolj notranjiga reda, ob času sile in potrebe je pa vsak Serbljan vojak, in je dolžan z lastnim orožjem, in ob lastnim živežu se vojskovati; samo smodnika, in svinca mu vla-darstvo da. — Serbska knežija plača vsako leto turškimu cesarju 2,300,000 serbskih gro-šev ali 197,666 gold. in 40 krajcarjev dav ka. Belogradški paša je sultanov namestnik v Serbii, in vsi Turki, kar jih je v Serbii so pod njegovo oblastjo. Če Serbljan Turka toži, se zgodi pred turškim sodnikam; če pa Turk Serbljana, pred serbljanskim. Tujci so pod oblastjo konzulov ali poslanikov, ki so štirje v Serbii: avstrijanski, rusovski, angle> ški in francozki. J. Vesel naj bo, kdor brati zna. (Mladim, pa tudi starejim ljudem po kmetih v prevdark). (Iz Novic leta 1849.) (Konec.) Postavimo si pred oči taciga, ki je slep od rojstva, — kako čudno se mu zdi, ko sliši od svitlobe sonca in lesketanja zvezd, od le pih cvetlic, od lepiga človeškiga obraza, od lepih hiš, cerkev, kipov, lepe živine i. t. d. govoriti, kako čudno se mu to zdi, kar drugi hvalijo, on pa tega viditi nemore — kako želi, de bi tudi on vidil! Postavimo si na dalje pred oči kruljeviga, hromastiga, sključeniga, — kako taki želijo, de bi zamogli ravno noaiii, in tako naglo iti ali teči, kakor drugi, ki imajo zdrave ude! Ravno tako mora takim biti, ki brati ne znajo, če vidijo pred seboj bukve odperte, v kterih toliko lepiga in koristniga zapisano stoji, in slišijo druge brati — njim pa so čerke, kakor slepimu barve! Ali na to nekteri pravijo: „Jez nisini kriv, ampak moji starši, moji oskerbniki, moja žlahta, moji gospodarji, kteri mi niso pripustili, ne privošili, de bi bil v šolo hodil, de bi se bil kaj brati in pisati naučil." Drugi pravijo: „Jez nisim časa, ne prilike imel, de bi se bil saj brati naučil." Tretji pravijo: „Jez tako lahko živim , čeravno brati ne znam, jez znam svojo zemljo obdelovati, in od svojiga pridelka lahko živim, ker vidim, koliko je takih, ki znajo dobro pisati, rajtati in druge zvijače, pa vendar kruha stradajo, hodijo od hiše do hiše, in se slabo obnašajo in vedejo. Na izgovor pervi jim to odgovorim : Če te niso tvoji starši ali drugi v šolo hoditi pustili, de sam brati ne znaš, pa saj drugim privoši, to je, svojim trokam , svojim pastirčkam ali tebi zročenim otrokam, de bodo v šolo hodili; ne bodi jim zato nevošljiv, ker ti brati ne znaš, de tudi drugim tega ne privošiš. Kaj je slep človek zato drugim nevošljiv, če drugi vidijo, on pa ne ? kaj bo on drugim zato oči pokazil, de bi tudi drugi slepi bili? On le Boga za drugi prosi, de bi jih Bog take nesreče obvaroval. Bavno tako tudi ti stori: opominjaj, prigajnaj , spodbadaj, sili druge, de bi se brati ali pisati naučili, če le priliko za to imajo. Ti boš sam veselje po tem imel, ko boš vidil, kako ti bodo otroci kaj lepiga brali, in se ti zahvalili, de si jim prilika pri-vošil, se kaj naučiti. Na izgovor drugih se to reče: Če ti nisi priliki ali časa imel, de se nisi brati naučil, morebiti takrat še ni bilo toliko šol ali je še maloktcri takrat brati znal; zdaj so pa vsi drugi časi, zdaj jc več šol, in prihodnjič ji bo še več. Če tedaj ti nisi take prilike ali časa imel, pa jo drugim privoši, in pripusti jim, de se bodo saj brati naučili. Če si ti ali od mladosti, ali pozneje kruljev, hromast ali sključen postal, kaj boš tudi drugim to privošil, de bi tako nesrečni bili ? Jez mislim de tako hudobniga serca nimaš. Na izgovor tretjih se to odgovori: Če ti lahko živiž, če ravno brati ne znaš, ne misli de bodo tudi drugi tako lahko živeli, če ne bodo brati znali, kakor ti. Postavim, ti imaš celo zemljiše (cel grunt), pa dosti otrok; al bodo tvoji otroci vsi na tvojim zemljišu ostali? ali se ne bodo razšli ? ali ne zna kteri tvojih sinov rokodelec, štacunar, vojšak ali kaj dru žiga postati, de mu bo treba, de bi brati in pisati znal? Če imaš ti na svojim gruntu le lesnike in drobnice, de jih komaj za jezili oberniti znaš, kaj ne boš svojim otrokam kaj boljšiga sadu privošil? Če ti nisi znal drevja požlahniti, kaj te ne bo veselilo, če bi se otroci tega naučili, de bi divjake s žlalinimi cepiči pocepili? ali se ne bo otrokam dober sad bolje prilegel, kakor lesnike, ki jim usta skup vlečejo, če jih vgriznejo ? Če se tak divjaki pocepijo, boš tudi ti rad dobri sad vžival, in tudi svojim otrokam ga privošil. Bavno tako je, če ti brati ne znaš, tedaj saj svojim otrokam in drugim, če moreš privoši, de se bodo brati in pisati naučili, in kmalo boš tudi ti od taciga sadu kaj vžival, ker ti bodo otroci iz dobrih bukev lepe reči brali ali pripovedovali, kar se bo v tvoje serce za-sejalo in dober sad prinašalo. Bes je, kdor nič ne ve, nič ne skusi, tega nič nc mika. Če ravno druge vidiš , kteri dobro brati in pisati znajo, pa slabo izhajajo, kako bodo pa tisti izhajali, če clo nič brati in pisali ne bodo znali ? In če se med takimi, ki brati in pisati znajo, nekteri potepuhi znajdejo, se ne sme misliti, de morajo tudi tvoji otroci taki poslati. Zavolj takih se ne sme zanemarili, de bi se otroci ne priganjali brati in pisati učiti, ker vselej taki laglej izhajajo, kteri brati in pisati znajo, kakor pa tisti, ki nič ne znajo, in ki še svojih domačih reči zapisati ali zraj-tati ne znajo. Branje je vsakimu potrebno, ker zdaj so že taki časi prišli, kteri brati ne zna, je skorej le napol človek. Nova vlada, ki so jo nam jresvitli Cesar dali, ni oprostila le zemljiš njih podložnosti, temuč je tudi vsaciga člove ka povzdignila na tako stopnjo svobode, de sme v svoji srenji, odkritoserčno za prid ene in druge reči govoriti. Kaj pa bo govoril, če brati ali pisati ne zna, če clo nič ne ve,