v T ČASOPIS PERUTNINE PTUJ • LETO XX • DECEMBER 1996 Številka 4 [ V I KAR JE RES, JE RES. NE MOREM Sl POMAGATE NOVE PAŠTETE - PIKANTNO ZADOVOLJSTVO IZ PERUTNINE PTUJ Dandanes pripravljamo doma vse manj takih jedi, ki zahtevajo veliko časa in znanja, veliko faz priprave in povrhu še take sestavine - zlasti začimbe, ki jih je potrebno v lekarniških odmerkih pravilno kombinirati, da ni ničesar preveč in da je okus ubran. Med take jedi prav gotovo sodijo paštete. Priprava paštet je prava umetnost in kar precej pasti nas čaka, če se je lotimo. Če pašteta ni dovolj začinjena (hladno servirana mora biti bolj začinjena) ima plehek okus; če ni dovolj maščobe je pusta; če pa je preveč kuhana izgubi sočnost in se skrči. Kljub temu, da so na razpolago pripravni in hitri aparati bele tehnike, se tako najde komaj še kakšna gospodinja, ki zna doma pripraviti dobro pašteto. Če pa že, se to zgodi redko, običajno za posebne priložnosti ali za praznike. Prav o tem so razmišljali strokovnjaki za prehrano iz ptujske Perutnine. Najprej so povprašali potrošnike njihove tradicionalne in zlasti pri otrokih tako priljubljene „PISČANCJE JETRNE PASTETE“, kaj jim je pri njej najbolj všeč in kaj najbolj pogrešajo. Pri analizi teh anket in dodatnih neodvisnih raziskav okusa in navad odraslih potrošnikov, se je izkazalo, da bi si želeli nekoliko pikantnejši okus paštete, lahko bi rekli „pašteto za odrasle“, z dodatki, ki bi poglobili in obogatili okus mesa. Vse te želje potrošnikov je strokovni team Perutnine upošteval in pripravil tri izvrstne nove paštete. Oblikuje jih blag pikantni poudarek in tipičen - za vsako posebej značilen okus, ki ga dajejo začimbe skupaj z mesom in dodatkom. Piščančje paštete so se tako po polnosti okusa zelo približale tistim, ki so pripravljene iz svinine - znano pa je, da je piščančje meso veliko lažje prebavljivo in zato bolj zdravo. Kakšnegajrkusa so nove paštete? Pna je dobila ime „DOMAČA“. V njej so piščančja jetra in meso zmleta približno tako če bi jih zmleli doma brez pasiranja (nekoliko bolj grobo}, dodane so domače začimbe in čebula. Okus je poln in domačen, malce pikanten in sodeč po vtisih preizkuševalcev bi mu lahko pripisali celo nekaj tradicionalno slovenskega značaja. Dobro se prilega vsem vrstam zelenjave v kisu kot dodatku pri serviranju. Tretja od novih je ..PIŠČANČJA JETRNA PAŠTETA S ŠAMPINJONI". Tudi ta je povsem svojevrstna - rahlo pikantna in od vseh treh najmanj kalorična (energijska vrednost na 100 g je 1216 kJ oz. 291 kcal). Sladokuscem med preizkuševalci je bila še posebej interesantna. Paštetam se lepo poda polnozrnati kruh, pikantni krekerji ali pa bel francoski kruh. Koščki aspika lahko dopolnijo in naredijo obrok izdatnejši. Za slovesne priložnosti bo pašteta na listu solate (v obliki rozete pripravljene z dresirno vrečko ali veliko žlico), garnirana z rezino kivija, pomaranče, polovicami orehov itd. ..PIŠČANČJA JETRNA PAŠTETA Z OREtii je druga iz skupine novih paštet iz Perutnine. Kombinacija mesa, piščančjih jeter in blago pikantnih začimb ter orehov je po mnenju testirancev žlahtna in zelo zanimiva, kargumvmska. Ta pašteta je nekoliko manj kalorična od ..Domače". Gornj04wo ' w Perutnine ptlf PerutnInaR ČASOPIS PERUTNINE PTUJ. Glavni in odgovorni urednik: JOGO TARBUK Uredniški odbor: MARTIN BERDEN ALENKA BRGLEZ ALEKSANDER FARAZIN VLASTA JEZA RAHELA JURŠIČ CIZERL ANDREJA KRNI ČAR DOMINIKA PLOHL TANJA ŠMIGOC SENČAR VERA ŠMIGOC MIRKO ŠTUMPF MILENA VALANT MAJCEN BOJAN VILČNIK IRENA ZEMLJIČ SONJA ŽIBRAT Uredništvo: PERUTNINA PTUJ, PERUTNINAR, Potrčeva cesta 10, 2250 PTUJ Komuniciranje z mediji in lektoriranje: NV PRESS. Informacijska družba, Slomškova 3, Ptuj Oblikovanje: BOJAN VILČNIK, PERUTNINA PTUJ, PC Ptujska tiskarna Tisk: PERUTNINA PTUJ, PC Ptujska tiskarna, Zagrebška 46 a, 2250 PTUJ Na podlagi Zakona o prometnem davku je Ministrstvo za informiranje RS 7. 4. 1992 izdalo mnenje, da sodi Perutninar med proizvode informativnega značaja, za katere se plačuje davek od prometa proizvodov po stopnji 5%. PERUTNINAR je vpisan v evidenco javnih glasil pri ministrstvu za kulturo RS pod zaporedno številko 1392. raviloma je ta stran namenjena W uredniku in njegovemu uvodniku. Tokrat je prepuščena meni. “Na-piši, karkoli želiš!" so mi rekli. In potem sem se zamislila. Pisati za časopis podjetja je vendar nekaj povsem drugega kot pisati zase, za svojo dušo. Naj poskusim združiti eno in drugo. December je. Čeprav zaenkrat brez snega, je v zraku že čutiti prihajajoči konec leta in praznike. Lučke, smrečje, okraski, bleščeče izložbe in polne police v trgovinah. Zares prihaja novo leto in z njim veliko želja, pričakovanj, nad (pa ne tistih z veliko začetnico), prihaja še več izzivov, obveznosti, nalog, razmislekov in odločitev. Za vsakega posameznika in za cele narode. Za podjetja. Tudi in predvsem za Perutnino ter predvsem za vse nas, ki smo sestavni del tega podjetja. Smo na pragu pomembne prelomnice. To ni le prehod v novo leto 1991, ampak prehod v novo stoletje in celo novo tisočletje. Rekli boste, da tri leta prehitevam. Ne, trdno sem prepričana, da zdaj postavljamo cilje in usmeritve za prihodnost podjetja, torej dejansko za PERUTNINO 21. STOLETJA. Zakaj? I. Podjetje bo privatizirano. cč. ZD cn LU Znani lastniki (resda številni in razpršeni) bodo pričakovali in zahtevali rezultate, dobiček in primeren donos na kapital. Ter seveda izplačilo dividende. 2. Podjetje bo soočeno z novimi izzivi na trgih. • Slovenija bo članica Evropske unije. Za Perutnino prinaša to dejstvo s seboj pozitivne in negativne učinke. Enoten in odprt trg EU pomeni bistveno več in močnejšo konkurenco doma, na drugi strani pa lažji dostop našega blaga do kupcev v drugih državah (brez prelevmanov in carin). Na oboje moramo biti pripravljeni. V Sloveniji kot leaderji — voditelji, na trgih EU kot tisti, ki znajo najti in izkoristiti prave tržne niše. • Na trgih bivših jugoslovanskih republik smo danes zelo močni. Pogoji poslovanja se bodo tam zaradi političnih in ekonomskih dejavnikov močno spremenili. Naš cilj je: ostati ali pa ponovno postati tržni leader. 3. Globalizacija svetovnih trgov bo tudi za naše podjetje eden od najpomembnejših izhodišč in gonil v prihodnjem stoletju. Če hočemo naprej, če se hočemo razvijati, bomo morali sami vzpodbujati in biti odprti za nove oblike sodelovanja, povezovanja in tudi razdruževanja. Poleg omenjenih treh točk bi verjetno morala napisati še naloge, izhajajoče iz ekonomskih zakonitosti: prodajati več in z večjo razliko v ceni ter proizvajati kvalitetneje in z nižjimi stroški. Vendar so te naloge stalnica, ne glede na dolgoročne trende in ne glede na naše okolje. Pomembno je zavedati se, da naša prihodnost ni odvisna od naključij in od drugih. Krojili jo bomo sami. Vsak v okviru svojih nalog, odgovornosti in seveda zmožnosti. Vsi skupaj pa kot dobro uigrano moštvo, ki igra v skladu s postavljenimi pravili. Pravilno postavljeni cilji delovanja podjetja, strategija in orodja za dosego teh ciljev, primerna izbira poti in načinov delovanja ter nato dobra izvedba — igra celotnega moštva Perutnine Ptuj — vse to smo mi, zaposleni v podjetju. Smo najdragocenejša vrednota podjetja, zato dajmo podjetju čimveč. Čimveč sebe, svojih sposobnosti, svojega časa, aktivnosti in pozitivne energije. Če smo res pravi igralci v teamu, igramo tako. V nasprotnem primeru pa se moramo zamisliti nad tem, kaj sploh počnemo tukaj. Z zaupanjem, vero vase in razumevanjem svojega poslanstva bomo sposobni razvijati Perutnino tudi za naslednje stoletje in tisočletje. Že večkrat doslej smo dokazali, da smo sposobni preživeti in se ponovno dvigniti tudi takrat, ko so nas mnogi že odpisali. Res je, čaka nas še ogromno dela, pravo pravcato garanje. Izziv je velik, vendar sem prepričana, da bodo rezultati še večji. Zato ker smo prepričani vase in v to, kar počnemo. Zato ker znamo, hočemo in zmoremo! In naj tako ostane. Dragi Perutninarji, naj nam bo zdravo, zadovoljno ter uspehov in užitkov polno novo leto. Pa SREČNO zakorakajmo vanj. Nada Krajnc I Dr. Roman Glaser9 Predsednik Perutnine Ptuj Perutnina PtuJ9 podjetje s temelji za nasledpje tisočletje Nobenih dilem ni več: Perutnina Ptuj je pod taktirko dr. Romana Glaserja postala najuspešnejše podjetje v osrednjem Podravju. Kljub nenehnemu povzdigovanju zaslužnosti vseh sodelavcev podjetja za poslovno uspešnost Perutnine Ptuj se strateške niti vendarle spletajo v vodstvu podjetja. Dr. Roman Glaser se pri tem s pretanjenim občutkom za lastnosti dobrega vodenja poslovnega sistema nadvse dobro zaveda, da je uspešnost vsakega sistema lahko odvisna od njegovega najšibkejšega člena. Od tod izvira njegova nenehna skrb za poglabljanje znanja in nabiranje izkušenj na vseh vodstvenih in izvajalskih ravneh slehernega od skoraj 1500 sodelavcev. Težnja po uspešnosti in odličnosti se bo v prihajajočem letu udejanjila tudi s certifikatom ISO 9001 in temeljito posodobljenim informacijskim sistemom. Tržni del poslovnih funkcij Perutnine Ptuj dobiva nov prodajno-skladiščni center v državni prestolnici, v domačem okolju pa bo temeljito preobleko doživel prodajno gostinski center na Novem trgu v središču Ptuja. ^ rav ob prvem razkritju zad-I J nje novice za bralce Perutni-narja se predsednik Perutni-JL. ne Ptuj dr. Roman Glaser nekoliko ustavi: “Izjemno veliko mi pomeni, da smo Perutnino Ptuj razvili v mednarodno podjetje z neprecenljivim ugledom in povečevanjem tržnih deležev v mnogih državah, toda ob tem se dobro zavedam, da brez občutka pripadnosti podjetju v domačem okolju ocena naše uspešnosti ne more biti popolna. Poslovno izjemno dobro sodelujemo z vsemi, ki tržijo naša živila, našo največjo naložbo v letošnjem letu, Petico, smo speljali v ptujski Šolski center, tako rekoč na domačem pragu. Smo podjetje, ki daje pečat ekonomski in družbeni klimi v tem prostoru, pa vseeno imam velikokrat občutek, da nas drugje cenijo še bolj kot doma. Vem, da je to sicer odsev še vedno prevladujoče slovenske miselnosti, da je nekaj tujega boljše od domačega, toda razvoj zavesti o dejstvu, da je Perutnina Ptuj vendarle naše podjetje, je eno od mojih ne samo poslovnih, ampak tudi življenjskih vodil. Nikoli ne prihajam na delo z občutkom, da delam za podjetje, ampak s podjetjem. Je potem nenavadno, če enako pričakujem od vseh sodelavcev?" Odgovor na Vaše vprašanje lahko razkrije tudi nova lastninska slika Perutnine Ptuj. Po dolgih pripravah je lastninsko preoblikovanje podjetja v delniško družbo tako rekoč pred vrati. Kakšna bo torej njena lastniška podoba? Dr. Roman Glaser: "Res je, po domala triletnem ukvarjanju z lastninskim preoblikovanjem podjetja bo Perutnina Ptuj v naslednjih dneh dobila prave lastnike. Tako bo njena lastniška, ali če hočete kapitalska podoba razpeta med lastništvo kmetijskih zadrug (38 odstotkov), sklade (II odstotkov), zaposlene sodelavce (35 odstotkov), 16 odstotkov pa je namenjeno dokapitalizaciji podjetja, predvsem s strani domačih vlagateljev — strateških partnerjev. S sodelavci smo po prerazporeditvi še “Markovičevih delnic" združili 5,5 milijona DEM kapitala za notranji odkup, medtem ko bodo strateški partnerji vložili v Perutnino Ptuj 12,5 milijona DEM svežega kapitala. S tem se bo podjetje še okrepilo s kapitalom za načrtovane naložbe v naslednjem letu. Zavedamo se občutljivosti mešanega lastništva, zavedamo pa se tudi njegovih prednosti. Memorandumska ponudba dokapitalizacije družbe s strani strateških poslovnih partnerjev je sicer ena redkejših oblik lastninskega preoblikovanja pri nas, vendar Perutnini Ptuj ne prinaša le sistema solastništva podjetja, ampak naložbene priložnosti v času, ko je tako na trgu kot v tehnologiji treba pogumno stopati naprej in si utrjevati položaj na trgu, ki postaja vse zahtevnejši. Dokapitalizacija nam pri načrtovanih krepitvah tržnega položaja prinaša številne možnosti za doseganje odločilnih prednosti.1' Nekaj naložb ste že razkrili, pa vendarle za temeljitejše razumevanje uresničevanje strategije Perutnine Ptuj potrebujemo nekoliko natančnejšo naložbeno sliko za leto, ki se mu približujemo. Dr. Roman Glasen “Ena od naših največjih naložb v naslednjem letu bo izgradnja prodajno-skladiščnega centra v Ljubljani. Zanj smo namenili 5 milijonov DEM in te se nam bodo začele vračati že v prvem letu njegovega poslovanja. Najprej v obliki načrtovane močnejše prisotnosti v državni prestolnici, obenem pa z rešitvijo tehničnih in logističnih težav, ki jih imamo sedaj z oskrbo za nas tako pomembnega ljubljanskega tržišča. Ta naložba nam bo zmanjšala stroške oskrbe v Ljubljani, kakovost oskrbe bomo lahko dvignili na bistveno višjo raven, bolj bomo prilagodljivi, naša živila pa bodo postala dostopnejša ne samo za ljubljansko okolico, ampak tudi za pretežni del dolenjske, gorenjske in notranjske regije. V izvajalskem delu te naložbe nas je vodila poslovna odločitev, da bomo več kot v zidove namenili tehnološki opremljenosti in logističnim prednostim tega prodajno-skladiščnega centra. Ocenjujem, da zaradi mnogih razlogov ni potrebno veliko vlagati v zidove, mnogo pomembnejši so drugi elementi naložbe. To velja tako za naložbo v skladiščno-prodajni center v Ljubljani kot za druge naložbe in poslovanje podjetja sploh. Zato je ena naših pozornosti usmerjena tudi k posodabljanju informacijskega sistema od sedanjega v sodobnejši integrirani informacijski sistem. To pogojuje tudi naša vlaganja v znanje, toda ker je to v Perutnini permanenten proces, prehod v novi informacijski sistem ne bo prinesel posebnih stresov. Posebej me veseli, da bomo naslednje leto lahko obnovili že omenjeni prodajno gostinski center v središču Ptuja, s čimer bomo utrdili vpliv lastne prodajne mreže v domačem okolju. Ta naložba pa bo utrdila tudi naš siceršnji položaj v prostoru, kjer poslujemo in iz katerega prihaja glavnina naših sodelavcev. Ker bo dokapitalizacija podjetja prinesla več naložbene moči, bomo v letu, ki prihaja, precej investicijske pozornosti namenili tudi domala vsem tehnološkim fazam v klavnici in predelavi. Posodobitev in povečanje kapacitete sta temeljna cilja naložbene pozornosti temu pomembnemu obratu v tehnološkem procesu. Vzreja piščancev bo z naložbami v letu, ki ga začenjamo že čez nekaj dni, doživela posodobitev sistema napajanja, precej posegov v gradbeno sanacijo in tudi v tehnologijo ogrevanja. Razvoj na tem področju gre v svetu hitro naprej in v Perutnini Ptuj ga ne moremo samo zasledovati, ampak mu slediti tako rekoč vzporedno. Nobenega zaostajanja si ne moremo privoščiti, zato bo leto 1997 v Perutnini Ptuj leto posodobitve z naložbami, ki bodo presegle 20 milijonov DEM." KOREKTNO IN USPEŠNO POSLOVNO LETO 1996 Toda brez uspešnega zaključka letošnjega poslovnega leta si predvidenih naložb kljub lastninskemu preoblikovanju podjetja in dokapitalizaciji ne bi mogli privoščiti. Dr. Roman Glaser: “Strinjam se s takšno oceno, saj tudi številke kažejo, da smo v letu 1996 poslovali uspešno. Pove- čali smo realizacijo in presegli tudi proizvodne parametre. Posebej pomembno je, da smo uspeli povečati tudi tržne deleže naših živil na pomembnih ciljnih trgih. Izpeljali smo načrtovane naložbene projekte, in kar je prav tako pomembno, povečali smo razpoznavnost naših živil, predvsem posameznih blagovnih skupin pri potrošniku. Utrdili smo se kot skrbniki zdrave prehrane ljudi, ki smo jo že uspeli približati slehernemu potrošniku, z omenjenimi naložbami v naslednjem letu pa mu jo bomo lahko približali še bolj in na še prikupnejši način.'' Na trgu ste okrepili položaj marketinško naprednega in tržno prodornega ter hkrati inovativnega podjetja. Dr. Roman Glaser: “Vsaka od teh označb zahteva svojo razlago. Naša težnja, da presežemo status proizvodnega podjetja in se prelevimo v marketinško in sodobno usmerjeno podjetje, je sicer stara precej več kot eno leto, je pa res, da je svoje pomembnejše rezultate začela dajati prav v letu, ki ga končujemo. Inovativnost pa mora tako ali tako biti stalnica našega razvoja in lahko rečem, da smo jo uspeli vključiti tudi V novi informacijski sistem Perutnine, ki bo spremljal dogajanje do slehernega prodajnega mesta in ki bo tudi rezultate slehernega prodajnega mesta neposredno povezoval s centrom.” Bi torej lahko potrdili dejstvo, da je Perutnina Ptuj kljub hudim tržnim preizkušnjam po osamosvojitvi Slovenije postala najuspešnejše podjetje v Podravju? Dr. Roman Glaser: “Nikoli ne izhajam iz označevanja podjetja kot najuspešnejšega v nekem okolju, zato pa vedno izpostavljam dejstvo, da je Perutnina podjetje, ki je uspelo v preoblikovanju svojega poslovanja, v prilagoditvi novim razmeram, v prestrukturiranju proizvodnega programa, v kadrovski okrepitvi, v pridobivanju novih znanj, v utrjevanju položaja na domačem in tujih trgih. To so zame merila, ki na koncu res lahko pripeljejo do ugotovitve, ki jo zastavljate v vprašanju, vendar naj to potrjujejo naši partnerji, potrošniki in drugi sodelavci. Moja skrb bo še naprej usmerjena k temu, da bo v Perutnini Ptuj ekipa s podjetniškimi ambicijami, znanjem, izkušnjami in jasno postavljenimi strateškimi cilji. Samo tako bomo lahko v prihod- nosti še boljši, z odlično proizvodnjo in širokim sortimentom zdrave hrane in množico zadovoljnih kupcev, ki se bodo z veseljem vračali pred police z našimi živili. To je kapital, ki ga moramo še naprej plemenititi vsaj tako intenzivno in vsaj tako uspešno, kot smo ga doslej. Ob teh, lahko rečem predvsem podjetniških ciljih pa ne skrivam svoje osebne ambicije, da bi ljudje, sodelavci v hiši, kakršna je Perutnina Ptuj, priznali, da so tudi sami lahko zadovoljni s sadovi skupnega dela, s položajem, ki ga ima podjetje v Podravju in Sloveniji ter v tujini. Vsi smo lahko ponosni, da je to podjetje uspelo v svojem razvoju in da je hkrati prispevalo tudi k razvoju okolja, v katerem posluje. Ta spoznanja lahko hkrati z lastninskim preoblikovanjem, v katerem zaposleni prevzemamo 36 odstotkov kapitala podjetja, krepijo zavest, da pravzaprav delamo v svojem podjetju. Ptujčani v svojem podjetju bi lahko poenostavil priložnost, ki smo jo v strukturnih in lastniških spremembah Perutnine Ptuj uspeli uresničiti." Toda lastniški delež ni zgolj pravica! Dr. Roman Glaser: “Zdaleč od tega. Nikoli si pravzaprav nismo prizadevali za lastnino samo kot za pravico. Vedno smo se zavedali, da nam to prinaša tudi odgovornost in priložnost, da svoj trud nadgradimo še z lastninsko pripadnostjo Perutnini Ptuj. Vsem pa nam to prinaša tudi občutek, da delamo s podjetjem in ne za podjetje. Vse to je povzročilo velike spremembe v našem odnosu do dela in do podjetja, in ker jih jemljemo kot novo podjetniško priložnost, daje Perutnina Ptuj tudi odločilen pečat družbenim in podjetniškim razmerjem v okolju, v katerem ustvarjamo. Občutka, da gre za naše podjetje, pa seveda nihče nikomur ne more preprosto niti podariti niti razložiti. Ta občutek se bo pri vseh sodelavcih razvil; pri nekaterih prej, pri drugih kasneje. Gre vendarle za zgodovinske premike v kratkem obdobju slovenske samostojnosti." Toda razvoja tega občutka vendarle ne prepuščate zgolj naključjem. Dr. Roman Glaser: “V podjetju skrbimo za izobraževanje kadrov. To je tisto področje, ki mu moramo dajati in mu tudi dajemo nadpovprečno pozornost. Samo C£1 OČl LU CLm Prav ste prebrali: takšen pomen so organizatorji in udeleženci soglasno pripisali I. vinogradniško-vinarskemu kongresu, ki je potekal od 4. do 6. decembra 1996 v kongresnem centru Grand hotela Emona v Portorožu. Bralcem v telegrafskem slogu in s fotografijami predstavljamo kongresno dogajanje: • Nedvomno je to zgodovinsko srečanje in odločanje vseh pristojnih za bodoči razvoj te panoge, kar izpričujeta plenarno delo in delo v sekcijah! • Posebna zasluga gre SVA Veritas za realizacijo od ideje do sklepnega dejanja; bili so alfa in omega vsega dogajanja. • Mednarodna udeležba — dokaz zaupanja in spoštovanja slovenskim vinogradnikom in vinarjem. • Kongresni center Grand hotela Emona je potrdil status visoko kakovostnega, profesionalnega gostitelja. • Ekskluzivno pokroviteljstvo in promocijski nastop Perutnine Ptuj. • Razstavljavci vin in opreme so vsebinsko in estetsko dopolnjevali kongres. • Domiselni, raznovrstni, prijazni in kakovostni spremljajoči obkon-gresni dogodki. • Protokolarna podelitev najvišjega odlikovanja predsednika države g. Milana Kučana generalnemu direktorju Mednarodnega urada za trto in vino g. Robertu Tinlotu. • Poročanje medijev je bilo pravočasno in raznovrstno. * * C£. «t Z CH LXJ % Uašeznan]e__ Izobraževanje v podjetju UČENJE JE KLJUČ DO RAZVOJA IN SPREMEMB Izobraževanje v podjetju je načrtno in usmerjeno k vzpodbujanju ustvarjalnih potencialov vseh zaposlenih. Skrb za razvoj ustvarjalnih potencialov znotraj podjetja je sestavina poslovanja. Odgovornost za razvoj sodelavcev, za pripravo in zorenje lastnega kadrovskega zaledja, zlasti pa priprava mladih, sposobnih managerjev postaja nenehna skrb vodstva podjetja. Vedno večji pomen izobraževanja lastnih kadrov je razviden iz tabele, ki delavci iz komerciale, ki so spoznavali teme s področja “prenove podjetja” — pot v stalen proces sprememb, kako učinkovito prodajati in poskrbeti tudi za podobo prodajaln idr. III. STROKOVNO IZPOPOLNJEVANJE zajema zunanje in notranje oblike izpopolnjevanja za strokovne delavce, seznanjanje z novimi predpisi, zakoni, strokovna predavanja, sejme, razstave, s področja proizvodnje, financ, razvoja, računovodstva, razvoja kadrov, pravno-zakonodajnega področja, izobraževanja zadružnikov, uvoz-izvoz ... Leto 1991 1993 1994 1995 l-VIII 1996 Znesek SIT 742.042,80 944.042,80 2.769.262,50 2.820.013,00 2.018.840,00 prikazuje zneske, namenjene v preteklih letih za izobraževanje zaposlenih. Izobraževanje smo razdelili na več segmentov, ki skupno sestavljajo neločljivo celoto, saj poteka pod enotnim motom: “Učenje in usposabljanje je proces, ki mora biti v organizaciji nenehno prisoten, ker zagotavlja trajne uspehe." I. STROKOVNO IZOBRAŽEVANJE ZA TOP MANAGEMENT se deli na zunanje in notranje izobraževanje. Notranje izobraževanje poteka v podjetju v obliki predavanj strokovnjakov z raznih specializiranih področij in v obliki učnih delavnic. Zunanje izobraževanje poteka v raznih izobraževalnih institucijah doma in v tujini. II. STROKOVNO IZOBRAŽEVANJE ZA SREDNJI VODSTVENI NIVO — MIDDLE MANAGEMENT Temelji predvsem na spoznavanju metod za učinkovitejše vodenje skupin, motivacijo zaposlenih, kulturo podjetja. V letu I 995 smo začeli načrtno izobraževati celoten vodstveni in vodilni kader v obliki učnih delavnic. Učne delavnice so bile izvedene v sodelovanju s Centrom za tehnološko usposabljanje pri Gospodarski zbornici Slovenije. Zajemale so “situacijsko vodenje" — strokovno usposabljanje vodij skupin za sodoben način vodenja s spoznavanjem uspešnosti vodenja in strateških faktorjev uspeha. Usposabljali so se tudi Funkcionalno izobraževanje strokovnih delavcev pomeni permanenten proces profesionalnega razvoja kadrov in kadrovske reprodukcije. V ta sklop spada tudi računalniško in jezikovno izobraževanje. Pomembno mesto ima tudi izobraževanje s področja varstva pri delu in varstva pred požarom ter druga zakonsko predpisana izobraževanja za delavce, ki bi lahko pri svojem delu ogrozili svoje zdravje ali zdravje drugih (npr. izobraževanje voznikov, strojnikov kotlovnih naprav, strojnikov kom-presorskih naprav, delavcev, ki delajo s plinom, nevarnimi snovmi, elektrikarjev, voznikov viličarjev, o higienskem minimumu ...). Podjetje nudi tudi pomoč pri študiju ob delu. To izobraževanje zajema manjše število delavcev. Štipendijska politika kot del kadrovske politike podjetja je namenjena štipendiranju tistih kadrov, ki so perspektivni za podjetje, in je zato selektivna. Vsem lastnim štipendistom omogočimo izvajanje pripravništva in obvezne študijske prakse v našem podjetju. Za leto 1997 načrtujemo izobraževanje, ki nadaljuje že začeto v letu 1995 in 1996 in odpira še nekatera nova področja, na katerih bi še želeli izpopolniti svoja znanja, kajti le tako bomo uspešni na trgu, boljši od svoje konkurence. Sicer pa smo že mnogokrat slišali znan pregovor: “Kdor preneha veslati, pluje po reki navzdol.” Uaee zY\ar\\e SONJA ŽIBRAT Bruto dodana vrednost kot kazalec uspešnosti poslovanja ' W ruto dodana vrednost je ter-min, ki se zadnje čase tudi v ^ naši ekonomiji pogosto upo-Mk,.. W rablja kot realni kazalec uspeš- nosti poslovanja. O njenem pomenu pravi Wood takole: »Ustvarjanje dodane vrednosti je temeljni cilj dobrega poslovodstva. Z ustvarjanjem večje dodane vrednosti si ustvarjamo možnost za večjo kakovost življenja.« Računovodstvo spremlja in proučuje vrednostno izražene pojave, ki so povezani s poslovanjem podjetja. Zbirne računovodske informacije so predstavljene v računovodskih izkazih. Temeljni računovodski izkazi so izkaz (bilanca) stanja, izkaz uspeha in izkaz finančnih tokov. Med druge računovodske izkaze pa spada izkaz denarnih tokov. Sestavljanje temeljnih računovodskih izkazov je obvezno, drugi računovodski izkazi pa so namenjeni predvsem zadovoljevanju potreb notranjih uporabnikov po računovodskih informacijah. Od začetka sedemdesetih let pa postaja vse pomembnejša še ena vrsta računovodskih izkazov. Gre za izkaz dodane vrednosti (ang. value added statement) , ki sicer ni temeljni računovodski izkaz, vendar pa nam v njem zbrani podatki omogočajo oblikovanje pomembnih upravljalno-računo-vodskih informacij. Ta izkaz priča o skrbi podjetja za blaginjo družbe in njihovi koristnosti. S tem so namreč prebivalstvu zagotovljena delovna mesta, država lahko pobere več dajatev, vlagatelji kapitala in posojilodajalci pa so nagrajeni za tveganje, ki so posledica njihovih naložb vanj. Podjetje torej ne le ustvarja dobiček, ampak ima tudi pomembno družbeno vlogo. Izkaz dodane vrednosti je obenem pomembno sredstvo za pojasnitev izida poslovanja zaposlenim. Bruto dodana vrednost je pomemben kazalec poslovanja, mnogo pomembnejši od prihodka od prodaje blaga in storitev ali pa od vrednosti skupne proizvodnje. Nikakršnega smisla nima vzpodbujati povečevanja prihodka od prodaje, če dodaten prihodek zmanjšujejo višje cene materiala. Dodano vrednost lahko opredelimo kot povečanje tržne vrednosti, ki je posledica povečanja kakovosti poslovnih učinkov (proizvodov in storitev). Ugotovimo jo tako, da prodajno vrednost poslovnih učinkov zmanjšamo za nabavno vrednost potrebnih prvin. Po mnenju odbora za računovodske standarde (Accounting Standars Steering Committee) je dodana vrednost najenostavnejše sredstvo za razumevanje dobička podjetja. Gre za razumevanje dobička kot dosežka skupnih prizadevanj vlagateljev kapitala, poslovodstva in zaposlenih. Dodana vrednost je obravnavana kot bogastvo, to je kot merska enota za prikaz dosežkov prizadevanj teh treh skupin. Izkaz dodane vrednosti vsebuje podatke o oblikovanju dodane vrednosti in se nanaša na izbrano obračunsko obdobje (običajno je to poslovno leto). V naslednji tabeli je podan prikaz izkaza dodane vrednosti za podjetje Perutnina Ptuj za leta 1992-1995. BRUTO DODANA VREDNOST NA ZAPOSLENEGA (V DEM) 1992 1993 1994 1995 24.687,37 20.249,05 30.017,94 32.981,41 Iz zgornje in spodnje tabele je razvidno, da se bruto dodana vrednost na zaposlenega v podjetju povečuje, kar samo potrjuje dejstvo, da je podjetje na pravi poti. Management podjetja mora namreč težiti k povečanju bruto dodane vrednosti, ker lahko le iz nje pokriva izdatke za plače in amortizacijo, dividende lastnikov kapitala, odplačila kreditov, vlaganja v razvoj novih trgov, novih proizvodnih programov in novih tehnologij in ker višina bruto dodane vrednosti določa tudi možen profit. Informacije o dodani vrednosti pa jasno kažejo tudi pozitivno vlogo zaposlenih v podjetju. Tečaj kitajske kulinarike erutninsko meso je zelo primer-J no za vsakodnevno prehrano, uporabljajo ga različni družbeni sloji ter starostne skupine. Primerno je predvsem zaradi ugodne hranilne sestave, ekonomičnosti, hitre in nezahtevne priprave ter specifičnih senzoričnih lastnosti. Zaradi ugodnih lastnosti je perutninsko meso zelo cenjeno tudi v kitajski kuhinji. Zato nas je Domus, Potrošniško-informativni center iz Ljubljane, povabil k sodelovanju pri organizaciji tečaja kitajske kuhinje. Tečajniki so se seznanili z našim podjetjem Perutnina Ptuj preko naših proizvodov, razstavljenih na razstavnem prostoru, lahko so pokusili naše paštete in čajno klobaso, meso naših piščancev pa je bilo vključeno v recepture pri pripravi kitajske hrane, ki smo jo na koncu tečaja tudi pokusili. S to predstavitvijo smo razširili popularnost našega mesa in proizvodov naravnost v domove naših potrošnikov iz Ljubljane in okolice. Popularnost kitajske kuhinje v svetu se širi, tudi pri nas, celo na Ptuju že imamo kitajsko restavracijo. Zakaj ne bi za popestritev vsakdanjega jedilnika pripravili piščanca malo drugače kot običajno v domači kuhinji? Sestavine, ki se pogosto uporabljajo v kitajski kuhinji, se dobijo v večjih mestih (sveži gomolji ingverja, sojina omaka, posušene kitajske gobe itd.) in v sosednji Avstriji, lahko pa kakšno stvar v receptu prilagodite domačim raz- meram in uporabite sestavine, ki so na razpolago. Kuhate lahko v tradicionalni kitajski posodi — woku ali pa kar v običajni posodi. Pomembno je, da kuhate na zelo visoki temperaturi (najboljši je plinski gorilnik) in ne predolgo. Kitajci dajejo pri rezanju mesa in zelenjave poudarek oblikam (kosi, rezine, trakovi ). Sestavine naj bodo čim bolj raznolike in pisane, saj za kitajsko kuhinjo velja pravilo: Najprej se najejo oči, šele nato želodec. Ponujamo vam recept za jed, ki je priljubljena na jugu Kitajske in se imenuje LIMONOV PIŠČANEC Za 6 oseb potrebujemo: I kg piščančjega fileja sol mlet poper 5 žlic olja 15 g masla 4 rezine nasekanega ingverja I rdečo, I zeleno papriko, narezano na kose 2x2 cm 5-6 kitajskih gob, namočenih in narezanih 5 mladih čebul 4 žlice belega vina (suhega) 1 žlico sladkorja 2 žlici svetle sojine omake 1 žlica jedilnega škroba, zmešanega z vodo 2 limoni NAVODILO ZA PRIPRAVO: 1. Nareži piščančje meso na manjše kose, natri s soljo, poprom in I žlico olja. 2. Preostalo olje segrej na visoko temperaturo, dodaj piščančje meso, prepraži. Odstavi z ognja. 3. V posodo daj maslo, dodaj ingver, papriko in gobe. Praži I minuto. Dodaj mlado čebulo in praži še pol minute. 4. Dodaj vino, sladkor in sojino omako. Ko začne vreti, dodaj škrob. Dodaj piščanca in kuhaj še eno minuto, pri tem neprestano mešaj. Dodaj limonin sok. 5. Serviraj še vroče. Kot prilogo k limonovemu piščancu priporočamo riž ali testenine. DOBER TEK! Alenka Brglez V 000 SIT 1992 1993 1994 1995 1 2 3 4 5 6 1. PRIHODKI 7.661.191 7.46.490 9.070.248 10.534.847 2. - prihodki financiranja 546.376 T3 15.320 71.422 208.180 3. - izredni prihodki 171.146 87.831 63.686 23.332 4. POSLOVNI PRIHODKI (1-2-3) 6.943.669 7.060.339 8.935.140 10.303.335 5. - str. mat., energ., nad del., Dl 3.131.057 3.337.793 4.047.828 4.413.724 6. - štor. z naravo mat. stroškov 701.732 912.046 920.215 1.233.035 7. - vkalk. rezen/acije mat. stroškov 8. - vkalkul. nematerialni stroški 9. - nab. vred. prod. blaga in štor. 606.287 516.580 557.856 650.525 10. BRUTO DODANA VREDNOST (4-5-6-7-89-) 2.504.593 2.293.920 3.409.241 4.006.051 ZAPOSLENI 1659 1483 1391 1382 BDV/ZAP. 1510 1547 2451 2898 TEČAJ DEM 61,152743 76,389365 81,6487670 87,8899460 DEM/ZAP. 24.687,37 20.249,06 30.017,94 32.981,41 Tabela: Bruto dodana vrednost v Perutnini Ptuj za leto 1992-1995. £2= «1 Z H- =3 LU Q_ 17 C£L '•<'// 19 cč. -C Kaj smo izvedeli na Anketa prodajnih mestih Cčl LU Q_ Dobra tretjina oglaševalsko-prodajne akcije paštet je za nami. Odpravili smo se na pot in izvedli anketo. Objavljamo strnjene odgovore. BLAGOVNICA KLAS 43, MARIBOR — ga. Nada Žunkovič, namestnica poslovodje: BLAGOVNICA MERCATOR SVS, MIR DETAJL PTUJ — ga. Darinka Lozinšek, poslovodkinja: Joco Tarbuk Potrošniki so takoj opazili spremembo embalaže paštet, saj so slike na etiketah zelo razločne. Najbolje prodajamo piščančjo jetrno pašteto, ki je odlična. Približno enakovredno ji sledita pašteta z orehi oziroma šampinjoni, domača nekoliko zaostaja. Dostava je korektna in trikrat na teden. Z novim videzom paštet in oglaševanjem ste zadeli v polno. Na samem začetku je bilo nekaj težav z etiketami, a ste jih hitro odpravili. Opazili smo, da so nekateri kupci zamenjevali orehovo pašteto s tisto s šampinjoni, kar je v bistvu zamenjava okusov. Nasploh pa so vse štiri paštete zelo pohvaljene, in kar je najpomembnejše — prodaja je narasla. Tudi reklama je prijazna, na vidno mesto pa smo postavili plakat “Kar je res, je res...” VELETRGOVINA POTROŠNIK — PRODAJALNA SHOPING, MURSKA SOBOTA — ga. Emilija Dragojlovič, namestnica poslovodje: Količinski se obseg prodaje ni spremenil, posebne reakcije potrošnikov ni, razen da sprašujejo, kje imajo tisto piščančjo klobaso oz. pašteto, za katero je reklama na TV. Največ prodamo domače in jetrne, drugi dve pa manj. Mogoče bi bile za polovico manjše oz. krajše, saj nekatere kupce to moti. Dobava je urejena dvakrat na teden, tako da je na voljo sveže blago. PRODAJALNA PERUTNINE PTUJ NA TRŽNICI KOPER — g. Darko Kodarin, poslovodja: V prodajalni smo se pripravili na oglaševalsko-prodajno akcijo skladno z navodili našega marketinga. Vse, kar smo potrebovali za ureditev prodajnega mesta, smo prejeli pravočasno - rezultat takšne priprave pa je opazen pri prodaji. S povečanjem odstopata jetrna pašteta in pašteta s šampinjoni. Dostavo imamo trikrat tedensko. Kljub temu da je tukaj prevladujoča primorska kuhinja in prehrana, so paštete pri potrošnikih solidno sprejete. PREDSTAVNIŠTVO IN SKLADIŠČE PERUTNINE PTUJ, BILJE PRI NOVI GORICI — ga. Darja Mavrič, vodja skladišča: Ker to območje neposredno meji na Italijo, potrošniki delajo primerjave in temu ustrezno planirajo nakupe. Močno so zasidrane tudi tradicionalne prehranjevalne navade in navezanost na suhomesne izdelke. Pa vendar so izdelki Perutnine Ptuj visoko cenjeni: vsi dobro poznajo kvaliteto piščanca PP, polija, hrenovk ... Glede na veliko ponudbo paštet drugih proizvajalcev je prodaja naših paštet kar solidna. Novi design je zelo prepoznaven. STANISLAVA BORNŠEK, prodajalka v Intersparu v Celju: "Po oglaševalski kampaniji novih paštet Perutnine Ptuj v naši trgovini nismo zasledili povečane prodaje le teh. Imeli smo tudi predstavitev in akcijsko prodajo novih perutninskih paštet, vendar je bil odziv potrošnikov povprečen. Najbolje prodajana perutninska pašteta še vedno ostaja jetema, takoj za njo pa domača. Posebnih pripomb kupcev na novo celostno podobo novih izdelkov ni bilo, kar pomeni, da tudi kritike ni bib. Menim, da je to stvar okusa vsakega posameznika. Nekaterim so paštete všeč, drugim pa ne. Glede dostave perutninskih izdelkov, med drugimi tudi paštet, pa lahko z zadovoljstvom povem, da je ta redna. Tako kot naročimo, tudi dobimo. Pomanjkanja izdelkov Perutnine Ptuj pri nas ni.” FANIKA KIRM, prodajalka v Maximarketu v Ljubljani: "Pri nas se prodaja paštet po novi oglaševalski kampaniji Perutnine Ptuj ni povečala. Do sedaj tudi še nismo imeli nobene akcijske prodaje novih paštet. Posebnega odziva potrošnikov na nove perutninske izdelke še ni bilo, najbolje prodajane pa ostajajo še naprej piščančje paštete. Tako kot za vse nove izdelke tudi za te velja, da jih ljudje šele spoznavajo. Po mojem mnenju samo oglaševanje ni dovolj. Ljudje morajo izdelke najprej poskusiti, potem pa se za njihov nakup odločajo glede na kvaliteto in okus. Torej jih morajo najprej testirati, kar pa zahteva določen čas. Dostava s strani Perutnine Ptuj pri nas je redna, dvakrat na teden. Po potrebi jih lahko pokličemo tudi mimo dogovorjenega časa in nam dostavijo naročeno.” VESNA CEPANEC, vodja delikatese, Blagovnica Brežice, TP Posavje: "Še vedno se najbolje prodaja piščančja jetrna pašteta, povečalo pa se je povpraševanje po orehovi in domači jetrni pašteti, medtem ko se tiste s šampinjoni proda nekoliko manj. Po perutninskih izdelkih poleg domačinov še posebej pogosto posegajo naši kupci iz Zagreba. Nova embalaža je zelo prikupna, zato vpliva na večjo prodajo." CH -a: VERA ŠMIGOC Novoletni prazniki v deželi smehljaja Kdo izmed nas si kdaj pa kdaj ne želi prekiniti vsakodnevnega toka življenja in vsaj za nekaj časa zaživeti drugače, zamenjati hladne in turobne zimske dni za sonce in toploto, ki napolnita telo z energijo in življenjem? Ali pa se izogniti nakupovalni predbožični in prednovoletni mrzlici ter početi nekaj povsem drugega? Zakaj ne bi preživeli tega časa nekje v topli Aziji — v daljni Tajski? Bangkok. Neverjetno vroč in vlažen. Klimatski šok, ki ga doživiš pri izhodu iz letala, ko si v mislih še vedno pri hladni, zasneženi zimi, postaja iz trenutka v trenutek manjši, posebno za tiste, ki si vse leto želimo sonca in toplote. Bunde v trenutku zamenjajo kratki rokavi in kratke hlače in že te dežela vsrka vase. Pravijo ji dežela smehljaja in to tudi je — z veliko začetnico. Čudovita dežela, kot je vsaka, če si le vzameš čas, da jo spoznaš. Če potuješ kot popotnik in ti uspe, da se izogneš tipični turistični ponudbi, potem lahko doživiš resnično Tajsko. In to velja za vsako deželo na svetu. Seveda bomo danes spoznali Tajsko predvsem iz kulinarične plati, takšno, kot sem jo doživela sama, ob kakšni drugi priliki pa morda tudi drugače. Obisk Azije v decembru je pravi balzam za telo in dušo. Praznovanje novega leta zadnji dan decembra na Tajskem poteka predvsem zaradi tujcev oziroma turistov, ki Tajsko zelo radi obiščejo prav v tem času. Novoletne jelke, ki jih ponekod postavijo, pri 30°C nekako nimajo pravega čara in ne morejo pričarati pravega novoletnega vzdušja. Tega pa niti nismo pričakovali. Na dvorišču našega gostišča so na Silvestrovo postavili velik oder za ansambel, ob njem pa velike posode s hrano in zabava v topli noči se je začela. Namesto petard, ki pogosto spremljajo naša novoletna praznovanja, so nekateri domačini uporabljali kar pištole in se veselili do jutra. Dobili smo občutek, da se domačini veliko bolj zabavajo kot mi sami, čeprav niti nimajo razloga za praznovanje. Tajci so namreč v glavnem budisti in praznujejo svoje novo leto aprila na čisto poseben način. Od 13. do 15. aprila poteka t. i. Songkran festival — praznovanje novega leta po luninem koledarju, ko mlajši izkazujejo svoje spoštovanje menihom in starejšim s prelivanjem vode čez njihove roke. Vsesplošno polivanje z vodo predstavlja za vsakega pravo zabavo, nepričakovane hladne prhe pa je deležen vsakdo, ki se pojavi na ulici. Praznovanje da vsakemu možnost, da se osvobodi svojih frustracij in se notranje umiri. Voda pa ima seveda tudi simboličen pomen in simbolizira rodovitnost ter dober pridelek tudi v prihodnjem letu. Način prehranjevanja Tajcev je izredno zanimiv in nekako tipičen za azijski svet. Domačini se skoraj izključno prehranjujejo na ulici, kjer v bistvu poteka celotno življenje. Tajci jedo ob vsakem dnevnem času, hrano pripravljajo na stojnicah ob cesti nad plinskimi gorilniki, temu primeren pa je tudi sistem pomivanja posode. Pomivalno korito običajno zamenja kar vedro z vodo in kar precejšno domišljijo je potrebno uporabiti, da se lahko prepričaš o učinkovitosti takšnega pomivanja. Občutljivi želodci bi tukaj ostali prav gotovo prazni. Debelušni Tajci so prava redkost in to seveda ni odsev lakote in pomanjkanja. Njihov način prehranjevanja temelji na zelenjavi in sadju ter ribah, juhe z raznimi testeninami in zelenjavo pa si običajno privoščijo že za zajtrk. Če lahko v celoti sprejmeš njihovo drugačnost glede higienskih navad in prilagodiš svoje razmišljanje o načinu priprave hrane okolju, v kate- Kosilo ob cesti je lahko pravo kulinarično doživetje LU O. 21 cčL ZIDARSKA ŽLICA A, OTOČJE PRI N. GVINEJI MUSLIM. MOŠKO IME ❖ STROKO- NAŠA PODOBA VNJAK ZA KAZENSKO PRAVO PRED- GRELEC VINKO KOŠAK KOŠARKA- RICA (JASNA) NAJVIŠJA ZMAGA PRI TAROKU VRSTA KLOBASE <> PROPA- GIRANJE 4---------v” 14 V----------\>---------s> 20 <>--------<> IGO GRUDEN PREBI- VALKE MESTA r—1 INOSLAV REKA OB LENIN- GRADU VERSKI ODPADNIK GORSKI PRELAZ ČEZ KARA KORUM POTO- VALNI NAČRT VAS BLIZU LJUB- UANE HROŠČ NA TRTI A__________A. IVAN LEVAR FANATIČNI PATRIOT <> <> <č> AM. FILM. IGRALEC (ROBERT DE...) <č> STRJENA KRI NA RANI <> V----------\>----------<>---------<>---------<> BAKROVA PALICA MESTO SV OD BOMBAJA SODOBNA BOLEZEN ŽUŽELKA ŠKOTSKI PEVEC (JIM) 7 TATJANA DREMELJ gr. Črka *6-------6---------6--------<>------— 12 --------------------------<č>-----------<č>-----------<> OPRO- STEK <6--------<> ORANJE PRE- JEMNIK PISMA & mmke mmm