Ekskurzija naSIK šolnlkov na ČeSkoslovaSko (Nadaljevanje.) Recepcija pri županu v Brnu. V slavnostni dvorani mestnega magistrata v Brnu nas je popoldne sprejel predsednik mestne občine g. Spacir. Klanjajoč se manom našega blagopokojnega kralja Aleksandra I. Zedinitelja in želeč vso srečo mlademu kraIju Petru II. ter vsemu jugoslovanskemu narodu, je zaključil svoj pozdravni nagovor, nakar nas je pozdravila v srbohrvaščini tov. Otevfelova, želeč nam najprijetnejše bivanje v bratski republiki. Za vse izraze iskrene ljubezni 6e je zopet zahvalil načelnik g. ,prof. Breznik. V drugi dvorani ie bila prirejena zakuska s katero so nas postregle mlade učiteljiščnice in nčenke gospodinjske šole »Vesna«. Zvečer smo imeli poslovilni večer od našega univerzitetnega profesoria g. dr. Rostoharja. V prijetnem nastrojenju smo v neki gostilni izmenjali marsikatere zdrave, klene in napredne misli. Njegova knjiga, ki se v prevodu glasi: Psihološki temelji začetnega branja s praktičnim navodilom k branju išče med Slovenci pridnega nrevajalca, kateremu bo g. dr. Rostohar — kakor mi ie obljubil — pri pirevajanju priskočil blagohotno na pomoč. Drugo jutro smo v družbi g. dr. Pfichode in njegovih tovarišev odpotovali iz Brna skozi Blansko do Macohe. To je veliko moravsko čudo — podzemska jama, ki leži do 138 metrov pod zemljo. Prekrasen svet moravskega kraškega ozemlja z neštetimi kapniki, sohami ožarjenimi z lučmi, ozkimi in dolgimi hodniki, nareja nepozaben vtis! Sredi jame ti zmanjka poti, nato pa kristalno čista voda, globoka do 40 m, po kateri nas ie peljal čolnar. Kdor se bo kdaj mudil na Moravskem. temu priporočam, da si ogleda to podzemsko čudo! Crna hora je majhen kraj, morda še manjši od naših Radeč. Tu smo si ogledali novo moderno osnovno in meščansko šolo z neštetimi učnimi pripomočki, kakršnih še nisem videl nikjer. Ta šolska stavba ni šola po naših pojmih, marveč pravcata palača. Češki narod žrtvuje za šolo vse — prav vse. Poleg ogromne dvorane in lutkovnega gledališča, kuhinje in jedilnice, kjer obeduje 250 otrok, pctih kabinetov z najmodernejšimi učili, med njimi pravi človeški okostnjak in dinamo stroj, ima vsak razred po osem tabel, ki se odpirajo kakor knjige ter pomikajo kvišku in navzdol. Samo inventar je stal l'A milijona Kč! Naš »Francelj« je brnel z vso naglico po lepih asfaltiranih cestah ter se za hip oddahnjl v Litomišlju, kjer smo si ogledali rojstno hišo skladatelja Bedficha Smetane ter spomenik Komenskega v obliki velike kovinske krogle z raznimi napisi: Didactika magna itd. Hradec Kralove najelegantnejše mesto Češkoslovaške republike. Pred mestno hišo so nas čakali zastopniki oblasti in ČJ lige ter nam priredili v Sokolarni slavnostni banket. Dobrodošlico nam je izrekel predsednik CJ lige g. Nevole in konzulent trgovske komore g. Sigaček in diugi, za kar se je zahvalil g. prof. Breznik. Drugo jutro smo si ogledali ogromni Sokolski dom, čigar posebnost je plavalni bazen z umetno narejenimi valovi. Prav prisrčen sprejem nam je priredila učiteljska šola, kjer nas je pozdravil ravnatelj Tichy, pevski zbor pa nam je pod taktirko prof. Petra zapel med drugimi ono znano »Tancuj, tancuj, vykrucaj«. Hospitirali smo po vadniških razredih. V drugem delu mesta smo si ogledali Masarvkovo osnovno in meščansko šolo, otroški vrtec ter Rašinovo drž. gimnazijo, kjer smo tudi hospitirali. Vse te šole so zelo moderno opremljene. Nekje sem videl celo nagačenega kenguruja z mladiči. Kabineti v gimnaziji so po inventarju podobni ljubljanskemu muzeju. Hradec Kralove, ki je vclik kot naš Maribor, ima 20 raznih šol! Bežno smo si ogledali mestne zanimivosti, kolodvor, ki predstavlja ogromno palačo z nad 120 metrov dolgo dvorano, kakršnih je menda le malo na evropskem kontinentu. Posebnost mesta je kolumbarij, t. j. prostor za shrambo pepela zemskih ostankov Ijudi, ki jih sežgo v krematoriju. Kolumbarij nalikuje pokopališču. V zidanih omarah s steklenimi okni so shranjene žare, opremljene z napisi in sliko pokojnika. Sredi mesta stoji velika palača Ravnateljstva drž. železnic, ne daleč odtod pa Masarykov spomenik in še nešteto drugih novih modernih stavb. Popoldne smo krenili dalje, se za hip ustavili v Podebradu, kjer nas je pozdravil prcdsednik kopališke droažbe dr. inž. Hrastv v slovenskem jeziku. Mož je bil pred vojno 13 let v Ljubljani, gradil je litijski most ter se še prav živo spominja brhkih Ljubljančank. Vidno ganjen se je ;poslovil od nas, mi pa smo nadaljevali pot proti zlati PragL Praga! Velemesto s svojimi širokimi ulicami, izbranimi izložbami, lepotami in zanimivostmi nas je zajelo, ko smo po triurni vožnji še pred sončnim zatonom krenili skozi Vaclavov trg mimo muzeja ter se ustavili v »noclecharni« na Legerjevi cesti 5, kjer je meščanska šola. V imenu Svaza ceškega učiteljstva nas je pozdravil tov. tajnik Straus. v imenu ČJ lige pa v slovenskem jeziku urednik Strakaty ter akademik Jakopič. G. dr. Pfichoda nas je peljal v »Obecni dum«, kjer se nam je pridružil naš univerzitetni profesor g. dr. Ozvald, ki je baš ta čas prišel iz Nemčije. Drugo jutro je z nami vred hospitiral na narodni šoli v Nuslih in Michlih, kjer poučuje učiteljstvo po globalni metodi. Šolska stavba, dasi je ogromna, je že malo zastarela, vendar pa predstavlja matico novega šolskega pokreta, kjer se je zbral kader vnetih mladih učiteljev, ki orjejo ledino poizkusnih šol in utirajo nova vzgojno-učna pota po načelih dr. Pfichodove knjige »Racionalizace Školstvi«. Mimogrede naj bo omenjeno, da potičujejo na reformnih ilolah v pretežni večini mladi učitelji in učiteljice, ki so z vsem svojim bitjem in žitjem navezani na svoje šolsko delo. Tu ne poznajo izvenšolskega dela, saj posvetijo ves svoj prosti čas šoli in njenemu napredku. Učitelj pišo in riše na številne table, dela samoučila, beleži vsakodnevne podatke, sestavlja teste, vodi statistiko itd. Prvi razred te šole obiskuje Zdenek Beneš, nečak predsednika dr. Beneša. Učenci, ki so se naučili čitati po globalni čitalni me- todi čitajo gladko in z razumevanjem. Zato imajo tudi posebne čitanke, spisane po amerikanskem vzoru (Dr. Marie Urbankova a Josef Kubalek). ...» Racionalizacija šolstva obstaja v poenotenju vsega narodnega šolstva štirih stopervj. [Po otroški vzgoji v uvodni šoli (= Otroški vrtec; zabavišče), ki se ustrezajoče uvrsti v šolski sistem, vstopi otrok v enotno šolo prve stopnje, ki je skupna in obvezna za slehernega državljana, sleherne veroizpovedi, slchernega spola in sloja. Stiriletni osnovni šoli se priključi enotna šola druge stopnje, ki je skupna, diferencirana po nadarjenosti ter obvezna za vso mladino od 10. do 15. življenjskega leta. Po tej šoli, ki se imenuje komenium, stopijo nadarjeni učenci v enotni difcrencirani atheneum, šolo tretje stopnje, ki pripravlja za naloge praktičnega življenja in za študij na enotni visoki šoli, ki spet zbira najnadarjenejšo mladino obeh spolov k tehniškemu, pravnemu, prirodoznanstvenemu, filozofskemu in literarno - historičnemu izsledovalnemu delu.« Smoter teh šol ni obea izobrazba, površen intelektualizem, niti vseučeni, nego delovni človek. Popoldne smo si ogledali dr. Jedličkov zavod za pohabljence, ki se po večini vzdržuje z lastnimi sredstvi. Ima tri oddelke: delavnico, kjer opravljajo razna dela, delajo preproge, čevlje itd. V šolskem oddelku se uče o elementarnih stvareh, medtem ko se v zdravilnem zdravijo. Semkaj prihajajo pphabljenci celo iz Litve. Izdelki iz tega zavoda so bili že na razstavi v Parizu ter so dobib že ponovna priznanja (Grand Prix). Po ogledu pokopališča na Olšanah smo krenili v sre»pevec«, ki je v vezani besedi vsakega posebej »ošvrkal« ter na ta način popisal vse številne doživijaje na turneji. Drugo jutro smo okrog pol devete ure odpotovali skozi Podjunsko in Labudsko dolino ter dospeli okoli 13. ure po 1700 km avtomobilske vožnje zopet v Maribor. Poučna ekskurzija naših šolnikov je v vsakem pogledu uspela nad vse zadovoljivo. Naj bo izrečena na tem mestu javna zahvala Pedagoški centrali v Mariboru, predvsem pa vodji ekskurzije g. prof. Šilihu in njegovim sodelavcem, zlasti ge. prof. Vedralovi, ki so prežeti do nove šole, skrbno zastavili vse svoje sile v prid ekskurziji. Končno naj ,dohvalno omenim prizadevanje vseh ostalih odločujočih činiteljev, osobito načelnika prosvetnega oddelka g. prof. Breznika, ki nam ie kakorkoli pripomogel, da je v izpopolnitvi vrzeli naših šol etorjen zopet korak dalje. Bratok Rudolf