učite se ođ otrok . • . • " v;' ■ Svtc Otroci slikajo svojega Boga. Ne varčujejo z barvami. Velikansko sonce nad krošnjo drevesa. Svetla postava, mladeniški Bog čisto brez brade in z očmi velikimi tako kot okna katedrale v Chartresu. Več plasti barve na istem listu papirja. Otroci so poskočili in zaplesali okoli s svojimi slikami v rokah. Potem so slike odvrgli, da bi narisali nove. Njihove podobe niso bile posebno všeč strokovnjakom za Boga; oni niso dodajali barvo na barvo, temveč stavke na stavke in zapletli so se v mrežo svojih lastnih besed. Svojega nauka niso bili veseli. Torej se učite od otrok, vi veliki in modri: v igri življenja slikati podobe in se od svojih podob spet ločiti! Prepustite se silam stvarjenja. Toda na nobeno stvar se ne prilepite! Naj bo vaše srce prosto duha lastništva in Bog bo začel plesati v vas. (Martin Gutl) fi ‘4 '*v- ■ ->s,' r t j BESEDA UREDNI F. A Od časa, ko je izšla zadnja številka našega glasila in do prihoda 4. številke se je v našem življenju zvrstilo več pomembnih premikov. Pomlad je prišla v deželo in rodila novo življenje. To je Čas, ko človek težko zdrži pri zvezkih in knjiga^, zatopljen v samo učenost. Človeka vleče ven, v naravo, v gozd, da bi se nadihal svežega zraka, ki tako prijetno diši po cvetenju dreves in grmovja. Telesno.in tudi duhovno prenovljeni smo v preteklih dneh spremljali Kristusa skozi trpljenje velikega- tedna do Golgote in do Njegovega vstajenja na veliko noč. Vse je zakipelo v novo življenje. Tudi narava je dala svojo hvalnico velikonočnemu, jutru sonca. Nabito polna cerkev pri vseh mašah, vse v bleščečih oblačilih uglašeno petje in mogočno doneča pesem zvonov. Vse to je le zunanji izraz praznovanja največjega krščanskega praznika. Srce zapoje v radosti. - Kristus je vstal! — Vstali bomo tudi mi. To številko smo pripravili v najkrajšem času, saj je vse delo steklo v enem tednu. Ker nam ni uspelo, da bi izšla za veliko noč, smo želeli, da izide vsaj do 1. maja, ko praznujemo praznik dela in začetek šmarnic. Vsem, ki ste pomagali k njenemu izidu vsa hvala z željo, da ne bi nikoli opustili svojega dela in da.bi pritegnili tudi druge, ki se do sedaj niso "upali” oglasiti v svojem listu. Božnar Cene VELIKA N O Č Bliža se nam velika noč, ki je rojstni dan vesolja. Smo v času priprave na ta veliki Gospodov praznik. Nanj se moramo temeljito pripraviti, pripraviti se moramo na Kristusovo vstajenje. Tudi mi moramo slaviti slavo nad grehom, kot jo -je slavil Kristus. To slavje zahteva trud, poti’ebne so žrtve, ki morajo kristjana tako na zunaj kot tudi notranje prenoviti. Sedaj je čas prečiščevanja, čas pranja duš, kajti velika noč je višek naše prenove. Na ta dan bomo veselo zap.eli : aleluja, aleluja! To je v resnici dan, ki ga je naredil Gospod, druge dneve v letu je naredil človek, po svoje oblikoval. Ti dnevi so naše delo, dnevi izdaje, dnevi teme, sovraštva, nesmiselnega bega. Vsi ti dnevi spadajo v naš "stari" koledar. Danes je dan, ki ga je naredil Gospod, je prvo jutro novega sveta.' S tem dnevom se mora začeti nov svet. . Mi smo iznašli temo, On luč. Mi smo iška.li smrt, On nam ponuja in poklanja življenje. Mi smo strokovnjaki za zlo: mnogo dobrega pokvarimo. On pa je tisti, ki je ho tel'.na' svoj račun vse popraviti. Mi iščemo greh, On odgovarja z. usmiljenjem. Mi razpihujemo sovraštvoOn pa je odgovoril z odpuščal njem in pomilostitvami. To je dan, ko se stari človek prenavlja, prenavlja ga pa Kristus. Ž njim prehajamo iz smrti v življenje. Kristus je odvalil kamen, ki je zapiral prehod iz starega sveta v. novi svet. Zapustiti bomo morali stari svet,da nas bo Kristus popeljal v obljubljeno deželo, iz sužnosti v svobodo, iz našega preračunijivega sveta v kraljestvo luči. Kristus nam vedno in povsod priporoča, naj se ne bi vračali v stari svet in hodili po svojo šaro. Podreti moramo mostove, ki nas vežejo s preteklostjo, s sovraštvom in razkolom. Pozabiti moramo na stari svet, čeprav bi se še kdaj radi vrnili. Pozabiti moramo, da je sploh obstajal, da je možno zlo in sovraštvo na svetu. Slediti moramo Njemu, ki nam prinaša luč. Nikakor ne smemo siliti nazaj v temo, saj ne bi videli kam stopamo, še manj, kam pot pelje. Hoditi moramo za Kristusom, ki nam jasno kaže pot, še jasneje pa cilj na koncu poti. Novi svet, ki vstopamo vanj, še diši po svežem laku. Graditeij-Obnovitelj nas vodi na delo za ohranitev novega sveta. Delati moramo, da bo ta novi živijenski prostor dolgo ostal nov. Danes smo vsi začetniki. Ta postaja je začetek poti, ki jo pozna le On. Vodi nas na ozemlje, ki.ga bo treba šele raziskati. Bomo raziskali ta novi svet? Metrodopus POMLAD V naš kostanj Tudi mi smo grlica je priletela, kakor prerojeni; kakor sladki vonj- čutimo, pomlad je zadehtela. kako nas cvetov vonj opaja, kakor da bi nova kri žile nam preplula Tisoč rož razprlo svoje je cvetove; zadehtele so, omamile bregove. Lepa si, pomlad, večna si mladenka. Homo •* sapiens IŠČE M Uklenjen sem, kakor jetnik v ječi, uklenjen z močno verigo v tla, železje prostosti ne da. Sam sem, kakor otok v širjavi morja, sam sem med trumo ljudi, vsak njih nekam hiti. Srce ni uklenjeno. Srce ni osamljeno. Srce išče' svobodo, išče rešitve-išče ljubezni, išče prijateljstva. Eašel se, le uteho sem našel v iskanju, v iskanju svobode, življenja, v iskanju PRIJATELJA! Jošt ‘VEČER Zvečer pa na nebu skrivnostni kurjač paižghl je nešteto zvezdic, igrač. In zvezde migljajo, šepečejo v noč, skrivnostno nebo se oglaša pojoč. Homo sapiens DYA SEM SREČAL S prčitnica podre vsaka sapica!" Tedaj sem hotel vstati. Preveč je- bilo zame. Toda prijela me je za roko in mi ni dovolila. Freoko me je držala in skoraj kričala: "Vzemi v roke vajeti voza na katerem se pelješ in udari z bičem po osliču! Udari po njem! Ta osel, ki te vleče, si ti sam. To ni nič druge/a i-akor tvoj lastni ego v I ateren se že vtapljaš! Premagaj same«a sebe, šele potem boš živel. Ie uganjaj norčij iz samega sebe. Prepričana sem še v nekoj: Ti si opustil molitev. rajne, da je tako? Pretrgal si stil- s Tistim, ki edini l-ahko pomaga. Samo molitev te bo rešila. Pa nikar ne misli, da si ti revež in v težavah! ITE! I isli še na druge okrog sebe. Vsakemu, ki ga srečaš, podaj roko in ga "objemi". Le tako se boš rešil lastnega egoizma in srečal svojo pot. ki važno, kate ro si boš izbral. Samo’ da bo tvoja in da boš hodil'po njej z ljubeznijo in s križem v roki". Po vsem tem sem spoznal svojo pot. Cd tod dalje je bila pot lažja. Z mano je hodil On in na ramah sem imel'in imam njegov križ, ki mi pomeni trpljenje, ljubezen, luč. Danes sem ženi, ki mi je pokazala pot, hvaležen in ji to poklanjam v zahvalo. I jen poseg, na moji življens1 i ooti je bil kasneje obsojen. Toda na to obsodbo se prav ni” ne oziram. Zdi se mi bolj važno to, da me je rešila iz pekla in pokazala pot iz križišča. D.H. S E P A I JOŠT V tišini brezkončnega ropota poslušaš melodijo ropotajoči avtomobilov. Ljudje krog tebe, vojska robotov in ti med njimi, človek ! Homo sapiens,., PRVI I N T E R V J U Bilo je nekega vročega poletnega dne, ko je Janez brez dela taval po mestu. Bilo mu je dolgčas in se je oziral po mestu, nakar je zagledal razglas. Brž je pomislil, da bo morda prišel do zaslužka. Stopil je k steni,prelepi jeni s plakati in si pozorno ogledoval vrhnji plakat. Bral je in besede kar požiral. Pred plakatom je stal skoraj dvajset minut. Pozorno je prebiral vrsto za vrsto. Morda je bral dvakrat, trikrat, še sam ni vedel, kolikokrat. "Jutri grem vprašat, če me sprejmejo za novinarja," je kratko odmislil in odšel domov. Naslednje jutro .je že navsezgodaj odšel v neznano, visoko hišo. Vzpel se je v šesto nadstropje in poiskal 21. vrata. Potrkal je in vstopil. Za mizo je sedel čokat mož z brki in, očali. Zaprl je vrata in plaho pozdravil. Mož ga je izza mize ogovoril: "Le pogumno, mladi mož, saj je še.vse živijenje_pred vami !" lato se je vsedel in povedal, da je prišel zaradi razglasa. "Da, da, že vem," je rekel uradnik in iz predala vzel papirje. "Imate, morda svinčnik? Veste, doma sem ga pozabil", je odgovoril Janez, lato je izpolnil obrazec in oddal uradniku formular. Ta ga je na kratko preletel z očmi. Potem sta imela daljši pogovor, la koncu mu je uradnik rekel; "Morda še ne veste, kaj boste najprej vzeli v roke. Jutri ge začne za naš list nova akcija. Vi boste dobili seznam prebivalcev vasi Novakov in boste napravili intervju. Dobili boste tudi nekaj osnovnih vprašanj na temo, kako ljudje mislijo o naslednjem referendumu. Te izjave bodo potem .povzeli in izluščili najvažnejše ter jih objavili v našem časopisu." Mladi mož se je lepo poslovil in odšel domov. Bil, je zelo vesel, da je dobil delo. Še posebej ga je veselilo, da se bo srečal z neznanimi ljudmi in slišal njihovo mnenje. Tisto noč ni mogel zatisniti očesa. Bil je živčen in je bral knjigo. Vstal je ob štirih in odšel v vasico Brezno. Vas je bila v prelepi dolini, ki so jo obkrožali griči. Tam daleč se je v prvih jutranjih žarkih bleščal vrh gore, ki mu ni vedel imena. Prve jutranje megle so se z zemlje dvigale k nebu, ki se je razprostiralo kot tančica. Vse drevje je bilo V prvi pomladanski listnati odeji. Ptice so veselo žrrgolele med krošnjami dreves. Tu je slišal zdaj siničko, zdaj kosa, detel je veselo udarjal ob deblo. Tu je ustavil avto in legel v rosno travo. Kakor biseri, so vodne kaplje visele z listov. V višinah je zagledal orla, kako krožeč plove nad pokrajino. Spomnil se je, kako je hodil v mladih letih na Šmarno goro ali Blegoš. Ko je odrasel, pa je vednobolj ostajal v mestu, med sivimi stenami in na to prelepo naravo čisto pozabil. Iz teh prelepih misli ga je zbudil klic orla, ki je še vedno krožil v zraku. Bil mu je nevoščljiv, ker se ni mogel dvigniti A kot on pod nebo in uživati prelepo obzorje. K sreči je bilo v vasi malo hiš in je zato hitro končal. Ka seznamu je imel le še eno hišo. Ta je bila visoko pod Blegošem. Fot je bilo omenjeno na seznamu tu stanuje stara žena Marija Zajc. Fo je z avtomobilom prispel tja, je zagledal revno pritlično hišo, krito s skodlami. Bila je revna hiša in iz dimnika se je valil snop belega dima. Brž je. začutil, da je v tej hiši neka toplina. Ko se je sklonil in stopil skozi vrata, je pozdravil in vprašal, če tu stanuje Marija Zajc. "Da, tu stanujem" je prišel glas iz sosednje sobe, "kar stopite naprej!" Zagledal je staro ženo na postelji v temačni in črni sobi. Strop je bil zgrajen iz tramov in počez so bile deske. Ka enem tramu je.bila letnica 1604. Ugotovil je, da je tu živelj že veliko rodov. Zopet se je ozrl na staro ženico, ki je imela v rokah rožni venec in molila. Kad posteljo je visel velik križ. Za podobo križanega.pa je bila zataknjena uvela, že več let stara oljčna vejica. "No, sedite, mladi gospod", ga je ogovorila ženica. Sedel je in nem gledal sobo, saj je v notranjosti čutil toplino in varnost, kakršno je čutil še kot mlad otrok. Šele tedaj se je predstavil in vprašal, kako živi. "Življenje je zelo lepo, če je povezano z Njim. On mi daje moči v tej postelji, saj sem že več kot pet let priklenjena nanjo. Ko bi vsaj mogla k maši in v cerkev!" Vprašala ga je tudi, če hodi kaj k maši. On je sklonil glavo in molčal. Kato je počasi plaho odgovoril: "Sedaj nič več ne hodim k maši ali v cer pozabil na Boga. Spominjam pa se, kako me je cerkev. Pokleknila je na klečavnik in molila.' Tudi jaz sem pokleknil, a moliti sem znal bolj malo. Le gledal sem na oltar, v tabernakelj." Med pogovorom ju je zmotila žena srednjih let, ki je prinesla dve skodelici vročega čaja. Stara žena Marija je odgovorila ; "Le Ana je še ostala pri meni, čeprav sem preživela devet otrok." Vzel je skodelico čaja in si od njegove toplote ogrel premrle roke. Medtem, ko sta se pogovarjala o težavah in lepoti življenja je spil čaj. Kato se je poslovil. Vesel tega pogovora se je vsedel v avto. Še vedno je bila v njegovi notranjosti tista toplota, ki jo je čutil, ko sta se pogovarjala. Zelo se je čudil, kako ženica zaupa v Boga, čeprav je njeno življenje tako ubogo. ■ f Zopet se je pripeljal do znane cerkve. Se vedno se je spominjal, kako je mati hodila molit in je tudi sam večkrat šel z njo. Vstavil je avto in stopil v cerkev. Pokrižal se je z blagoslovljeno vodo in pokleknil v klop, ki je bila stara in majava. Ka klopi je bil na pol raztrgan molitvenik. Vzel ga je v roke in odprl stran, kjer so bile Marijine pesmi. Bral jih je pozorno, kot jih je bral še kot deset let star fantič. Zopet, po dolgih letih je gledal tabernakelj in začutil domačo toplino, ki .jo je že srečal v hiši Marije Zajc. Pozorno je molil molitev, še sam ni vedel kolikokrat. Odložil je molitvenik in začel rožni venec. V duši je bil miren, kot že ni bil vrsto let. Počutil se je čisto prerojenega in novega. Veseli Gorenje kev.„ Čisto sem mati peljala v UTR I H E K "Živi!" je rekle Srce, na križ razpeto, v boli kričeče. "Ljubi!" je rèkla mati pod križem stoječa v mene zroča. "Srečen boš !" je rekel Nekdo, ki stal je z Njim v svetlobi temin. Iphigenia 1 9 7 9 ? Nihče, ga ne vpraša kdo je in od kod. Hodimo mimo, v daljavo strmeč in mu ne privoščimo pogleda, kaj šele besed... Hodimo mimo, v njega strmeč in se vprašujemo zakaj nas ne pogleda, ne privošči nam besed, zakaj družaben ni, zakaj je nem? Homo sapiens beležke iz zapisnika Na. predlog mentorja prof. ^rnilogarja se je osnoval na naši šoli novinarski svet. Prvo srečanje je. bilo 10. februarja v zgodovinskem razredu. Ni brez pomena, če podam misli v strnjeni obliki, saj vsak izmed nas potrebuje naukov, pobud in smernic za literarno delo. Njegove misli bom citiral iz zapisnika, kot sem jih zabeležil pri srečanju: Taka srečanja bi morala biti pogostejša.' 1. Nekaj'tehničnih nasvetov, in opozoril: Danes, v tem hitrem tempu napredka, nihče več ne muči drugepa z rokopisom. Koristno je, da se naučite tipkati. Na obeh robovih lista - na levi in na desni - je treba pustiti tricentimetrski rob. Med vrsticami naj bo največji možni razmik, da lahko korektor popravlja. Tipkajte vse, kar imate namen oddati. To je nujno -že za-radi spoštovanja do tistega, kateremu članek oddaš. Nikoli si ne smemo dovoliti, da lastnega tipkopisa ne bi popravili. Večkrat ga je treba pregledati in korigirati. Primer jezikovne malomarnosti sc lahko cerkvena oznanila. Današnji čas že tako dela človeka ohlapnega. Malomarnost se kaže v pisanju, kakor tudi v govorjenju. 2. Anonimnost: Uredništvo, kot tudi mentor, morata vedeti, kdo je avtor. V tisk gre spis lahko anonimno, vendar odsvetujem tudi to, kèr je anonimnost maska. V ISKRE same stopite s svojim imenom, priimkom.. Zahtevam, da je avtor uredništvu znan, da se lahko z dotičnim pogovorim. Včasih se mučim s kakšno pesmico celo uro. Če bi vedel, kdo jo je napisal, bi se z njim pogovoril in delo bi bilo olajšano. 3. Tematika: Razmišljanja bi vam odsvetoval. Razmišljanja lahko zapiše človek, ki ima še mnogo izkušenj. Ker imate še premalo izkušenj, so vaša razmišljanja nezanimiva. Razmišljanje je težka zadeva, zato vam tega ne svetujem. Primerno pa je razmišljanje v petih vrstah sredi teksta; tako-razmišljanje naj strne zgodbo! Kaj in kako tore.j pisati? Najprej mrra obstajati ideja, jasna, razločna. Pisanje je nekakšno porajanje. Prej morate razmišljati, človeka mora nekaj dni grizti nek problem, šele nato naj gre na papir. Poezija, je starejša kot proza. Bila je povezana s plesom, z muziko, s petjem. Poezija je zato nujno ritmična. Povabil bi vas, da se trudite za vezano besedo. Iščite klasično formo. So besede, primerne za poezijo, manj primerne za prozo. Izogibajte se mašil - nepotrebnih besed. Verska poezija je polna raznih solzavih izrazov (oh, o ...), raznih čisto liturgičnih izrazov. Pri posnemanju te poezije bodite previdni. Verska tematika naj bi bila živa, iz čvrstih besed, o Svetujem, da bi Iskre, ko izidejo, kritično pregledali. Bošnar Cene za šalo Na hodniku se vsevečkrat sliši -'ponašanje profesorjev. Forda se 'jim nekateri hočejo na ta način"približati". + + + 1 V nekem razredu se fantje odločno borijo za slovenski jezik - pri uri angleščine. + + 4- Nekateri zvečer dolgo premišljujejo, ali naj zaprejo oči in zaspijo ali ne. Zjutraj jih je namreč zelo težko zbuditi. + + + V nekem razredu so se pri uri biologije učili, da ubije lev svojo žrtev z repom, še večja umetnost pa mislim, da je ta, če profesor brez večjega truda "zakolje" učenca. + + + Neko noč me zbudijo precej glasni in kar znani glasovi. Poslušal sem, kaj naj bi to bilo. kmalu sem ugotovil, da nekdo v sanjah ponavlja: rosa, rosae ... Štokelj Ciril \ v fr \0 Na robu obale jata galebov, vsi so skupaj in se vesele. * Med seboj se poigravajo, le eden med njimi je otožen. 4 " Otožni galeb se z njimi hoče igrati, včasih si prijatelja dobi, z 'njim gre na let, mu marsikaj pove, veliko mu skrivnosti izpove. Dokler samà letita, se razumeta in drug drugega kratkočasita, tega#leta kmalu konec je, v družbo’ ostalih prideta. Zvečdr na morski se obali zbere vesela in razgibana truma. Drug drugemu izkušnje kažejo le otožni galeb nič ne spregovori. Končno tudi on na vrsto pride, izkušnje svoje pove. Ostali pa ga ne poslušajo, njegove besede niso za njih. Tako v skupnosti ne gre, ne gre vse prav, vedno nekdo je, ki za izloček skupnosti ga imajo. Metrodorus ŠPORTŠPORTŠPORTŠPORTŠPORTŠPORTŠPORTŠPORTŠPORTSPORTŠPORTŠPORTŠPORTŠPORTŠP Toplo pomladansko sonce je zvabilo ukaželjne semeniščnike na igrišča. Med zimo so le redki pokazali svojo športno vnemo. Posebno na spodnjem asfaltiranem igrišču je iz dneva v dan bolj živo. Semenišoniki se ubadamo z umskim delom, zato se moramo tudi fizično sprostiti. Naši živci, naše telo potrebuje oddiha, sprostitve, včasih je koristen celo fizični napor. Po večdnevnem deževju sta športna organizatorja začela najprej s košarkarskim prvenstvom. Priglasile so se štiri ekipe - vsak razred je zastopala.'ena ekipa. V tem delu prvenstva smo pogrešali ekipo "Reliquiae", ki je v jesenski sezoni zelo odločno posegla v vrstni red prvih treh ekip. 27. 3. 1979 je bila odigrana prva tekma med ekipama prvega in Četrtega razreda. Zmagali so četrtošolci, a je ekipa prvega razreda pokazala dobro igro. Do zadnjega so se borili, uspelo jim je nekaj dobro organiziranih napadov; na žalost pa nimajo sposobnega centra, ki bi uspešno zaključeval napade in pobiral odbite žoge pod lastnim košem. Med ekipama drugega in tretjega razreda sploh ni prišlo do srečanja pod koši; ekipa tretjega razreda se tekme ni udeležila in tako prepustila drugošolcem dve točki. Košarkarska vnema se je povečala na tekmi med ekipama drugega in četrtega razreda. Igra je bila solidna, gledalci pa so zaman pričakovali zanimivih akcij. Zmagali so četrtošolci. Vrh prvenstva je Pomenila tekma med ekipama tretjega in četrtega razreda. Vsi smo pričakovali boljšo igro tako na eni kot na drugi strani, Žoga se je selila izpod enega pod "drugi koš. Zagrizena obrambna igra centrov ni dopustila lepe igre, realizačija prostih metov je bila skromna. Tekma se je zaključila v korist tretješolcev, v skupni uvrstitvi pa je vrstni red naslednji: 1. 4. a 2 1 133 : 72 2 . 3. a 2 1 67 : 53 3. 2. a 2 1 77 : 65 4. 1. a 0 3 52 : 139 Pod koši pa so se najbolje izkazali: Krečič Primož - 4.a (61 košev) Likar Bojan - 4. a (51 košev) Iskra Dare - - 3.a (25 košev) Bekš Ljubo - 2, a (25 košev) Kobal Milan - 1. a (24 košey) Prvenstvo je poteklo brez večjih zapetljajev, doživeli nismo nobenih presenečenj; vse se je odvijalo na ravni povprečne semeniške košarke. v> Organizatorja PRAH SI Prah si, v prah _ • •peljejo krsto. Praznina šumi. Kolona stopa v vrsti ‘ob krsti, s črnim trnom zadrta v srcu. Hodijo pohlevno, resno. Prah si! Homo sapiens Iskre : glasilo semeniščnikov v Vipavi Leto : XI Številka : 4 28. IV. 1979 Naslov uredništva : Vipava 149 65271 Vipava Urejata : Br.žnar Cene Likar Bojan Mentor : Otmar Ornilogar Tipkal : Likar Bojan Razmnoženo : v 160 izvodih Tisk : Prelc Marjan Božnar Cene Petrič Janez Krečič Primož ) ) j ) ì