LU >U > o LU O a ih ^ r\i / T>i/ - n JS # J ^ J» •v1 K? X? f f ■ Informiranje in svetovanje □ Spremljajoče prireditve □ Sodelovanje udeležencev □ Predstavitve programov Graf 7: Struktura prireditev v letih 1996 do 2001 v odstotkih Prireditve TVU 2001 po vsebinah Prireditve smo tudi letos za potrebe iskanja v spletnem koledarju razvrstili po tematskih področjih. Absolutno največ prireditev je bilo umeščenih v področje kulture, ki obsega: gledališke predstave, oglede filmov in podobne prireditve, likovno ustvarjalnost in fotografijo, razstave, kulturne in slovesne prireditve, domačo obrt, književnost, kulturno in tehniško dediščino, glasbene in plesne prireditve ter ročna dela. Sledi področje zdravja, ki vključuje zdrav način življenja, zdravstvo, preventivne dejavnosti, prehrano in šport. Izrazito vzgojno in izobraževalno obarvani dogodki so na tretjem mestu, čeprav se ta tematika neposredno ali posredno pojavlja pri vseh dogodkih TVU. Ker je TVU izrazito promocijska kampanja, ne preseneča visok delež promocijskih dogodkov, po pričakovanjih pa so se visoko uvrstile tudi informativno-svetovalne prireditve. Učenju (tujih) jezikov je bilo v Evropskem letu učenja jezikov posvečenih 10% vseh prireditev TVU 2001, čeprav dogodki, ki izrecno spadajo na področje jezikoslovja, pomenijo le 5-odstotni delež. Izvajalci so organizirali predstavitve svojih tečajev in različnih načinov poučevanja, obiskovalci so se lahko brezplačno preizkusili v znanju tujih jezikov, opravili uvrstitvene teste, klepetali v tujem jeziku ob kavi ali čaju, se srečevali v delavnicah ali na urah pravljic v angleščini ali nemščini, predstavljeni so jim bili različni jeziki in kulture. Mnogi izvajalci so prek telefona, spleta ali na razstavnih prostorih informirali o tečajih, namenjenih različnim ciljnim skupinam: najmlajšim, brezposelnim, delavcem v zdravstvu in drugih strokah. Glede na veliko povpraševanje in ustrezno ponudbo računalniških programov v Sloveniji ne preseneča tudi relativno visok delež prireditev TVU 2001 s tega področja - v mnogih okoljih so bile namenjene izbranim ciljnim skupinam, npr.: upokojencem, prosvetnim delavcem, brezposelnim. Tabela 7: Razvrstitev dogodkov TVU 2001 po vsebinah Vsebina prireditev Števila Odstotek kultura 953 27,8 zdravje 778 22,7 vzgoja, izobraževanje, izobraževanje odraslih, vseživljenjsko učenje 385 11,2 promocijske teme 218 6,3 informiranje, svetovanje 187 5,4 jezikoslovje, tuji jeziki 173 5,0 računalništvo, nove tehnologije 170 4,9 turistično-razvojne teme 112 3,3 osebnostna rast, sproščanje, meditacija, krepitev duha 105 3,1 okoljevarstvo, naravovarstvo, ekologija, energetika, naravna dediščina 70 2,0 kmetijstvo 66 1,9 družabne prireditve 64 1,9 skrb za druge, medgeneracijske,medkultur. prireditve 51 1,5 strokovne prireditve 28 0,8 podjetništvo, ekonomija 26 0,8 komuniciranje, retorika 23 0,7 drugo15 15 1,0 kadrovanje, zaposlovanje, sindikalizem 14 0,4 Skupaj 3.438 100,0 15 Področje "drugo" vključuje: tretje življenjsko obdobje, regionalni razvoj, vključevanje v Evropo in druge strokovne dogodke. Udeleženci prireditev TVU 2001 Podatek o deležu prebivalstva, ki se je odzvalo na prireditve v TVU 2001, je letos zanesljivejši kot lani, saj so izvajalci na našo izrecno prošnjo o tem natančneje poročali. Na osnovi prispelih anket smo evidentirali okrog 40.000 obiskovalcev, še vedno pa mnogi anketiranci o številu udeležencev svojih prireditev niso poročali, drugi so obisk le na grobo ocenili, tretji pa so nam napisali, da je bilo število obiskovalcev (zlasti na koncertih, razstavah in podobnih dogodkih) nemogoče ugotoviti. Vsekakor bo treba v prihodnje temu vprašanju nameniti še več pozornosti - tako pri evidentiranju obiskovalcev kot pri poročanju o njih, saj je odstotek vključenosti Slovencev v TVU pomemben kazalec uspešnosti te vseslovenske manifestacije. Delež obiskovalcev prireditev počasi presega dva odstotka slovenskega prebivalstva, prepričani pa smo, da je število ljudi, ki so jih dosegla sporočila TVU, veliko večje - zahvaljujoč tudi obsežni medijski podpori TVU in novemu promocijskemu prijemu - predvajanju kaset z življenjskimi zgodbami dobitnikov priznanj ACS za leto 2001 na lokalnih televizijskih postajah. □Spremljajoče prireditve □Sodelovanje udeležencev □ Predstavitve programov ■ Informiranje in svetovanje Graf 8: Obiskovalci dogodkov TVU po tipu prireditve Za primerjavo omenjamo podatek o obiskanosti prireditev Tedna učenja odraslih v Veliki Britaniji, kjer to manifestacijo uspešno prirejajo že deset let: tamkajšnji organizatorji ocenjujejo, da je njihove prireditve v letu 2001 obiskalo okrog 50.000 ljudi, tako da smo na naše rezultate lahko upravičeno ponosni. Tudi oni pa se zavedajo, da realnega podatka o dometu Tedna nimajo, saj je bilo na deset tisoče ljudi vključenih prek informativno-svetovalnih dogodkov, dosegle so jih medijske in druge promocijske kampanije. 2% Prireditelji TVU 2001 so lahko odnos obiskovalcev do njihovih prizadevanj ocenili že s samo obiskanostjo prireditev, neredki pa so prejemali pohvale, izrečene ustno na prizoriščih TVU ali pa kasneje, po telefonu, pismih in celo v internetni klepetalnici. Nekateri izvajalci so pripombe svojih obiskovalcev vpisovali v knjige vtisov, mnogi koordinatorji pa so svoje udeležence tudi anketirali. Njihove odgovore so ovrednotili, spoznali so izobrazbeno, starostno in spolno strukturo svojih obiskovalcev, njihove želje in potrebe, pa tudi, od kod so izvedeli za prireditve TVU. Vse to jim bo služilo kot odličen napotek pri oblikovanju njihove izobraževalne ponudbe - v času TVU in širše. Mnogi izvajalci poročajo o zadovoljstvu, ker so lahko obiskovalcem predstavili svoje delo in naleteli na dober odziv. Naložba v TVU bo zanje prav gotovo obrodila sadove, saj že čutijo povečano povpraševanje po njihovih dejavnostih. Tako je 46% anketirancev zapisalo, da so njihovi obiskovalci zamisel in izpeljavo TVU ocenili kot '"ugodno", 47% anketirancev jo je sprejelo "navdušeno", 4% so se opredelili za oceno "zmerno", 3% pa niso mogli podati ocene. Anketiranci so za izraz zadovoljstva šteli tudi živahne in zavzete razprave med prireditvami in po njih, radovednost obiskovalcev, ki se niso zanimali le za prireditve v samem Tednu, temveč za možnosti izobraževanja in sodelovanja v vsem letu, ter njihovo pripravljenost za diskusijo in dajanje konstruktivnih pripomb. Marsikje so se obiskovalci dejavno vključevali v delavnice in se navduševali nad možnostmi učenja in ustvarjalnega izražanja. Mnogi so se navduševali nad dejstvom, da so se prireditelji prilagodili resničnim potrebam okolja in njegovih prebivalcev. Dogajalo se je, da so obiskovalci, ki so se udeležili uvodne prireditve v nekem kraju, med tednom obiskali tudi vse druge prireditve. Na marsikaterem prizorišču TVU so se pojavili obiskovalci iz lanskega leta, s seboj so pripeljali svoje prijatelje in znance in tako pomagali širiti domet TVU. Nekateri obiskovalci so se čudili, zakaj ni večjega zanimanja, ko pa so prireditve tako privlačne. Pohvale in čestitke obiskovalcev so veljale predvsem zanimivim in pestrim programom, angažiranemu odnosu predavateljev in učiteljev, prijaznosti in domiselnosti prirediteljev, prijetnemu ambientu in sproščenemu vzdušju, privlačnemu promocijskemu gradivu, sporočilu in poslanstvu TVU, dejstvu, da je TVU odlična priložnost za srečanje različnih generacij, razstavljenim izdelkom, ponekod pa tudi dobrotam. Brez dvoma so navduševale tudi brezplačne poti do znanja: možnost uporabe računalnika in interneta, brezplačna včlanitev v knjižnico, brezplačen uvrstitveni test za tečaj tujega jezika ipd. Marsikje je bila izražena želja po pogostejšem druženju, ki bi omogočalo izmenjavo informacij in znanj, drugi so si želeli ponovitev določenih prireditev, tretji pa so iskali konkretne možnosti nadaljnjega sodelovanja. Pohvalno so se o prireditvah izražali tudi predstavniki medijev. V anketah je bilo zapisanih le malo kritik obiskovalcev, med njimi pa se je presenetljivo velikokrat pojavila pripomba, da je prireditev preveč na en dan oz. na en teden. Na nekaterih prizoriščih TVU sta bila predmet kritike čas in prostor izpeljave prireditev - mnogi so se zavzemali za to, da bi bile prireditve večidel v popoldanskem in večernem času ter na lahko dostopnih lokacijah. Nekateri so omenjali premajhno informiranost o TVU in posameznih prireditvah, pogrešali so doslednejše medijsko spremljanje in oglaševanje prireditev TVU in več informativnega in promocijskega gradiva, še zlasti koledar prireditev. Žal so tudi letos nekatere prireditve ostale povsem brez odziva ali pa je bil ta premajhen glede na vloženi trud organizatorjev. Anketiranci so sami nakazovali rešitev tega problema z zavzetejšim povezovanjem v svojem okolju (občini ali regiji), predvsem pa s prodornejšo medijsko in vizualno promocijo. Medijska podpora TVU 2001 Izvajalci TVU so poskrbeli za ustrezno medijsko podporo svojih dejavnosti, saj je bilo po podatkih iz anket v Tednu skupno 1.368 prispevkov. Po zvrsteh javnih občil so razvrščeni takole: Vrsta medija Število prispevkov na krajevni ravni Število prispevkov ACS Skupaj radio 530 11 541 TV 482 13 495 časnik 192 21 213 revija, bilten, glasilo 65 22 87 internet 24 1 25 teletekst 6 1 7 Skupaj 1.299 69 1.368 Tabela 8: Objave v javnih medijih V javnih občilih so prevladovali tile prispevki: predstavitve Tedna vseživljenjskega učenja, njegovega pomena, zasnove in osnovnih podatkov o izvajalcih in prireditvah, objave dogodkov in prireditev, obvestila, reportaže s prizorišč TVU, intervjuji. Kar nekaj je bilo predstavitev posameznih izvajalcev TVU in njihovih dejavnosti, predvsem pa dobitnikov priznanj - letos so izstopala predvajanja življenjskih zgodb dobitnikov priznanj ACS. Pojavljala so se tudi poročila ob odprtjih novih izobraževalnih in svetovalnih središč, precej pa je bilo strokovnih prispevkov o vseživljenj-skosti učenja, organiziranosti izobraževanja v gospodarstvu, premagovanju brezposelnosti z izobraževanjem ipd. Podatki kažejo, da se vse bolj uveljavljajo kontaktne oddaje, namenjene obveščanju, svetovanju in usmerjanju občanov. Številni prispevki so se pojavljali tudi v internih glasilih in informativnih biltenih nekaterih izvajalcev, predvsem VITRinA (Vitra iz Cerknice) in NoRICe (RIC Novo mesto). Veliko več izvajalcev kot prejšnja leta je nagovarjalo javnost in predstavljalo svoje prireditve v TVU prek svojih, občinskih ali drugih skupnih spletnih strani, pa tudi pojavljanje na teletekstu je iz leta v leto pogostejši način medijske promocije. Nekateri prispevki v javnih občilih so ostali na ravni golega poročanja o TVU, precej pa jih je bilo vsebinskih, namenjenih ozaveščanju prebivalstva o pomenu in navzočnosti učenja in izobraževanja ter izmenjavam informacij in mnenj. O največjem številu prispevkov so poročali izvajalci iz Podravske regije (254), iz Jugovzhodne Slovenije (179) in iz Gorenjske regije (178). Odstotek 20 18 16 14 12 10 8 6 4 2 0 4,3 3,7 Regija * * ' ' ////// / / / / / / / * / ^ 0.° f O / f # < £ / / / / ■/ / O' * .i» // Graf 9: Delež objav v medijih po regijah Javnih občil ne uvrščamo le med pomembne izvajalce TVU in ključne dejavnike uresničevanja načela vseživljenjskega učenja za vse, temveč tudi med pomembne vire učenja. Vse te funkcije so pri nas še relativno nerazvite in premalo ozaveščene. Verjamemo, da prav sodelovanje medijev v TVU zmanjšuje to nerazvitost in premajhno ozaveščenost, zato je prav, da prikažemo, katera javna občila so delovala na krajevni ravni in se vključevala v posameznih regijah. Na ta način se jim želimo zahvaliti za to, da se s svojim strokovnim angažiranjem pri širjenju kulture vseživljenjskega učenja pridružujejo številnim prijateljem TVU po državi. Z izvajalci v Podravski regiji so sodelovali (254 prispevkov): Časopisi, revije, glasila: Bistriška panorama, Bistriške novice, Delavska enotnost, Delo, Delo in kadri, Ptujski tednik, Tabor, Večer. Radijske hiše: Radio Center, Radio City, Radio Maribor, Radio Marš, Radio Maxi, Radio Ormož, Radio Ptuj, Radio Rogla, Radio Slovenske Gorice, Radio Ton, Štajerski val, Turistični radio. Televizijske hiše: KTV Interni kanal 3 Slovenska Bistrica, KTV Miklavž, KTV Oplotnica, KTV Ormož, KTV Poljčane, Moj TV, NET TV, POP TV - Mariborski studio, TV Slovenija - Studio Maribor. Z izvajalci v Jugovzhodni Sloveniji so sodelovali (179 prispevkov): Časopisi, revije, glasila, bilteni: Belokranjec, Delo, Dolenjski list, Občan, glasilo Občine Dolenjske Toplice, Novi medij, NorRICe, Šentjernejsko glasilo. Radijske hiše: Radio Krka, Radio Odeon, Radio Sraka, Studio D Novo mesto. Televizijske hiše: TV Vaš kanal Novo mesto, TV Slovenija 1. Z izvajalci v Gorenjski regiji so sodelovali (178 prispevkov): Časopisi, revije, glasila: Delo, Gorenjski glas, Jesenice, Ločanka, Utrip, Tržičan. Radijske hiše: Radio Kranj, Radio Ognjišče, Radio Sora, Radio Triglav. Televizijske hiše: Tele TV Kranj, TV Gorenjski kabel, TV ATM Kranjska Gora. Z izvajalci v Osrednjeslovenski regiji so sodelovali (155 prispevkov): Časopisi, revije, glasila: Albert, Ampak, Astronovice, Aura, Delo, Dnevnik, Dolenjski list, Gorenjski glas, Gospodarski vestnik, Lipov list, Ljubljana, MAG, Naša žena, Naš časopis - glasilo občine Vrhnika, Nedeljski dnevnik, Nova Delavska enotnost, Novičke, Obrtnik, Parlamentarec, Primorske novice, Revija 2000, Revija o knjigi, Šent, Šolski razgledi, Tajnica, TVU-Novičke, Večer, Vzajemnost, Vzgoja in izobraževanje, Zeleni glas. Radijske hiše: Poslovni kanal Ljubljana, Radio 94, Radio Dur, Radio Koper, Radio Kranj, Radio Logatec, Radio Ognjišče, Radio Robin Koper, Radio Salomon, Radio Slovenija - 1. program, Radio Slovenija - Val 202, Radio Sora Škofja Loka, Radio Študent, Radio Univox Kočevje. Televizijske hiše: Interni TV kanal Kobilje, KTV Medvode, KTV Velike Lašče, Tele TV Kranj, Teve Pika, TV EP Logatec, TV AS Murska Sobota, TV Ideja Murska Sobota, TV kanal Loška dolina, TV kanal 3 Beltinci, TV Krško, TV Primorka, TV Proteus Postojna, TV Ribnica - R-kanal, TV Slovenija 1, TV 3. Z izvajalci v Savinjski regiji so sodelovali (127 prispevkov): Časopisi, revije, glasila: Delo, Dolenjski list, Družina, Gozdarski vestnik, Kmečki glas, List, Naš čas, Novi tednik, Sava glas, Savinjske novice, Savinjčan, Utrip Savinjske doline, Večer, Vzajemnost, Zasavc. Radijske hiše: Koroški radio, Radio Celje, Radio Goldi, Radio Ognjišče, Radio Sevnica, Radio Slovenija, Radio Štajerski val, Radio Trbovlje, Radio Velenje. Televizijske hiše: Celjska KTV, KTV Radeče, Savinjska TV, TV Slovenija, VTV. Z izvajalci v Notranjsko-kraški regiji so sodelovali (122 prispevkov): Časopisi, revije, glasila: Delo, Dnevnik, Dolenjski list, Novice iz Moravške doline, Primorske novice, Obrh - glasilo Občine Loška dolina, Prestop, Proteus, Rokovnjač, Slatnik, Snežnik, Tabor, Večer, VITRinA. Radijske hiše: Radio 94. Televizijske hiše: KTV Velike Lašče, Oron Loška dolina, Studio Proteus Postojna, R kanal Ribnica in Kočevje, TV LEP Logatec, TV Slovenija, Z izvajalci v Pomurski regiji so sodelovali (120 prispevkov): Časopisi, revije, glasila: Delo, Delo in kadri, Iz sveta tišine ZDGNS, Prepih, Večer, Vestnik. Radijske hiše: Radio Maxi Ljutomer, Radio Murski val, Radio Viva Murska Sobota. Televizijske hiše: Ideja - Kanal 10 Murska Sobota, Kanal AS Murska Sobota, Kanal 3 Beltinci, TV Slovenija 1, Tišina. Z izvajalci v Koroški regiji so sodelovali (109 prispevkov): Časopisi, revije, glasila: Delo, Večer, Prepih. Radijske hiše: Koroški radio Slovenj Gradec, Radio Laser, Radio Radlje, Radio Slovenija 1 in 2. Televizijske hiše: KTV Prevalje, KTV Ravne na Koroškem, TV Muta, TV Prometej, TV Vuzenica, VTV. Z izvajalci v Spodnjeposavski regiji so sodelovali (59 prispevkov): Časopisi, revije, glasila: Posavski obzornik, Sava Glas. Radijske hiše: Radio Slovenija, Radio Studio D. Televizijske hiše: KTV Brežice, KTV Krško, KTV Sevnica, TV Vaš kanal Novo mesto. Z izvajalci v Obalno-kraški regiji so sodelovali (51 prispevkov): Časopisi, revije, glasila: Delo, Primorske novice. Radijske hiše: Radio Koper. Televizijske hiše: TV Koper. Z izvajalci v Zasavski regiji so sodelovali (9 prispevkov): Časopisi, revije, glasila: Zasavc. Radijske hiše: Radio Trbovlje. Televizijske hiše: TV Center. Z izvajalci v Goriški regiji so sodelovali (5 prispevkov): Časopisi, revije, glasila: Boben, Primorske novice. Radijske hiše: Radio Robin. Skupno promocijsko in informativno gradivo TVU 2001 Andragoški center Slovenije je tudi letos pripravil skupno promocijsko in informativno gradivo TVU 2001. Izvajalci v anketah priznavajo, da je to gradivo potrebno, saj pomeni skupni imenovalec in zaščitni znak prireditev po vsej Sloveniji. Nekateri navajajo argument, da si lastnega gradiva ne bi mogli privoščiti, zato jim je ta rešitev nadvse dobrodošla. Skupno promocijsko in informativno gradivo je bilo letos pripravljeno na temelju celostne grafične podobe TVU, ki se je uveljavila v letu 2000, in so jo izvajalci TVU 2001 - sodeč po njihovih ocenah in mnenjih, izraženih v anketah - sprejeli za svojo. Logotip in drugi elementi celostne podobe TVU so krojili videz TVU-Novičk, našega skupnega informativnega biltena, zaživeli so na spletnih straneh TVU, plakatu in drugem vizualnem promocijskem gradivu - papirnih kockah, dopisnem papirju, vabilih in priznanjih za pet- oz. šestletno sodelovanje v TVU. Kot vsa leta doslej je bil logotip na voljo tudi vsem prirediteljem TVU za pripravo lastnega promocijskega gradiva. Precej enotna so mnenja anketirancev, ki ponovno potrjujejo dejstvo, da je grafična podoba TVU privlačna, sporočilna in razpoznavna, zato bo določala vizualno promocijsko gradivo TVU tudi v prihodnje. Glede uporabnosti ter vsebinske in grafične izpeljave slednjega pa se mnenja anketirancev nekoliko bolj razlikujejo. Plakat TVU se je vnovič pojavil v dveh različicah: grafična izpeljava obeh je enaka, razlikujeta pa se po intenzivnosti barv, saj je svetlejši plakat izvajalcem omogočal dopisovanje podatkov o lastnih prireditvah. Barvno intenzivnejši plakat je izšel v nakladi 3.000 izvodov, barvno manj izraziti pa v nakladi 4.000 izvodov. Ti dve vrsti plakatov izdajamo že štiri leta, veliko povpraševanje po svetlejšem plakatu nam dokazuje, da si izvajalci želijo čimveč gradiva, ki ga lahko prilagodijo svojim potrebam, hkrati pa ostaja skupni zaščitni znak TVU jasno prepoznaven. Plakat je po mnenju anketirancev zaslužil povprečno oceno 4,4 (na lestvici od 1 do 5). Spletna stran TVU (http://tvu.acs.si - slovenska verzija, http://llw.acs.si - angleška verzija) je bila že lani pripravljena v novi grafični podobi. Letos smo jo posodobili in prilagodili, tako da nudi še več informacij in učinkovitejši dostop do njih. Posebno pozornost smo namenili obnovi TVU-razpravljalnice, ki pokriva tri tematska področja (Vse o TVU, Priznanja ACS, Prireditve ACS), obogatili pa smo jo še z odgovori na najpogosteje zastavljena vprašanja o omenjenih tematskih področjih. Ta element spletne strani ponuja najbolj jedrnato informacijo o različnih vidikih projekta, hkrati pa omogoča zastavljanje vprašanj, ki begajo prijatelje TVU - tako tiste, ki bi se šele želeli vključiti, kot one, ki potrebujejo konkretne napotke za svoje delo v projektu. V okviru spletne strani TVU je bilo letos prvič omogočeno internetno vnašanje prijav, nad katerim so bili tisti, ki jim je elektronski način delovanja blizu, navdušeni. Spletna stran TVU si je prislužila oceno 4,3. Tiskanega koledarja prireditev TVU letos nismo izdali zaradi pomanjkanja denarja. V zadnjih letih, ko je število prireditev skokovito naraslo in je koledar postajal vse obsežnejši, njegova priprava vsebinsko in stroškovno zahtevna, distribucija pa vse težavnejša, smo se spraševali o njegovi smiselnosti, zato smo letošnji varčevalni ukrep sprejeli tudi kot priložnost za ugotavljanje njegovega dejanskega pomena. Dejstvo je, da smo s tiskanim koledarjem zasledovali dva namena: na enem mestu smo želeli zbrati in prikazati vse izvajalce in prireditve TVU - tiste v Tednu in one zunaj časovnega okvira TVU, v Sloveniji in zunaj njenih meja, na državni in na krajevni ravni. Kot tak je predstavljal edini dokument, ki je prikazoval celoten domet TVU in je zato odlično služil vsem, ki jih Teden vseživljenjskega učenja zanima globalno. Kot dokumentacijsko in študijsko-analitično gradivo je bil zanimiv z vidika financiranja in prepoznavanja vsebinskih področij, ki nastopajo v TVU. Koristen pa je bil tudi za snovalce prireditev, saj zdaj mnogi priznavajo, da pogrešajo možnost primerjave z drugimi izvajalci in črpanje idej za naslednje leto. V letošnji anketi nekateri omenjajo, da jim je tiskani koledar manjkal prav iz zgoraj naštetih razlogov, nekateri pa opozarjajo tudi na njegovo arhivsko vlogo. Drugi namen koledarja pa je bila promocija konkretnih dogodkov in akcij na državni in krajevni ravni, saj naj bi ga uporabljali potencialni obiskovalci prireditev, koledar naj bi jih navduševal, vseboval naj bi tudi dovolj podatkov za to, da bi se odločili za obisk katere od njih. Zaradi svoje preobsežnosti tiskani koledar te funkcije ni dobro opravljal, zato ga presenetljivo veliko anketirancev ni pogrešalo. Omenjajo, da si s promocijskega in informativnega vidika veliko bolj želijo občinskih in regijskih koledarjev, ki bi pokrivali dogajanja v njihovem neposrednem okolju. Poleg tega menijo, da je bolj smiselno denar vlagati v medijsko promocijo TVU. Spletni koledar TVU 2001 (http://tvu.acs.si/koledar) je postal neločljiv sestavni del spletne strani TVU (menijska opcija Prireditve, podopcija Koledar prireditev). Poskusno smo ga pripravili že lani, letos pa je bil izpeljan v skladu z novo grafično podobo TVU. Vsebinsko je bil zasnovan tako, da bi v čim večji meri nadomestil tiskani koledar prireditev. Poleg preprostega in naprednega iskanja prireditev po različnih kriterijih spletni koledar TVU vsebuje tudi pregled dogodkov zunaj Slovenije, zunaj uradnega termina, pregled odprtih telefonov, spletnih strani, seznam izvajalcev ter povezavo na TVU-razpravljalnico. Mnenja o primernosti spletnega koledarja so bila v anketah deljena: privrženci elektronskega poslovanja in komuniciranja so bili nad njim navdušeni, saj jim je omogočal hitro poizvedovanje, izvoz podatkov v druge formate ter tiskanje rezultatov poizvedb v obliki, ki je primerna za nadaljnjo uporabo. Nekateri anketiranci so opozarjali na dejstvo, da računalniška tehnologija in dostop do interneta v Sloveniji nista dovolj razširjena, kar pomeni posledično slabšo informiranost splošne javnosti o Tednu vseživljenjskega učenja. Izvajalci, ki dostopa do interneta nimajo, večkrat so bili omenjeni starejši, ne prepoznajo svojega prispevka k TVU, manjka jim občutek, da so del velikega, vseslovenskega dogajanja. Slabša računalniška opremljenost in počasen dostop do interneta sta prav tako zmanjševala navdušenje anketirancev nad spletnim koledarjem, čeprav smo njegovi pripravljavci to možnost upoštevali in poskušali zahtevnost računalniške rešitve zmanjšati na tisti minimum, ki še vedno zagotavlja sodobno in funkcionalno delovanje. Kot je omenil eden od anketirancev: spletne rešitve žal niso dosegljive vsem, toda razvoj gre v to smer in zagotovo ni smiselno storiti koraka nazaj. V eni od anket pa je celo bilo izraženo mnenje, da naj bi spletni koledar TVU postal orodje za informiranje o prireditvah, ki se povezujejo z vseživljenjskim učenjem, tudi izven TVU, čez vse leto. Spletni koledar si je po mnenju anketirancev prislužil oceno 4,1. Od 117 anketirancev se jih je glede tiskanega koledarja opredelilo le 62; od teh je 58% anketirancev mnenja, da je tiskani nacionalni koledar v prihodnje potreben, drugi menijo, da spletni koledar zadošča. Dokončna odločitev o tiskanem koledarju, njegovih pojavnih oblikah (nacionalni, regionalni) ter nakladi bo sprejeta v pripravljalnem obdobju za naslednji TVU, treba pa je omeniti, da so se parcialni koledarji pojavljali že letos - pripravili so jih bodisi koordinatorji ali 'večji' izvajalci; ti koledarji so bili natisnjeni in/ali objavljeni na njihovih spletnih straneh, vzpostavljene pa so bile povezave z nacionalnim koledarjem. V mnogih primerih je bil vir podatkov za te delne koledarje rezultat poizvedb v nacionalnem spletnem koledarju. Nekajkrat izražen očitek v zvezi s koledarjem prireditev (prejšnja leta tiskanim, zdaj spletnim) zadeva njegovo pravočasno dostopnost. Pripravljavcem v bran je treba omeniti, da so nekatere - med njimi tudi obsežnejše in pomembnejše - prijave dejavnosti prihajale na naš naslov še dolgo po izteku roka, saj izvajalci prej niso imeli vseh potrebnih podatkov za objavo. Spletni koledar smo objavili v dveh rokih - prvič deset dni pred uradnim začetkom TVU, drugič pa tik pred njim. Predvidevamo, da bo glede na letošnje izkušnje v naslednjem letu ta postopek postal bolj rutinski in zato enostavnejši; ravno tako bomo koledar večkrat posodobili, zanašamo pa se tudi na pravočasno prijavljanje, saj so si mnogi izvajalci zastavili za cilj, da bodo s pripravami za TVU začeli znatno prej. Letošnji TVU je spremljalo tudi drobno vizualno promocijsko gradivo, in sicer papirne kocke, dopisni papir, vabila in priznanja. Gradivo je bilo izdelano v manjših količinah, namenjeno je bilo predvsem promociji prireditev na državni ravni. Izvajalci so prejeli le po nekaj vzorčnih primerkov, zato so v anketah izražali željo po večjih količinah tega gradiva, saj je bilo prijetnega videza in za obiskovalce izjemno privlačno. Lastno promocijsko in informativno gradivo TVU 2001 Tudi letos skoraj ni bilo ankete, ki bi prišla na naš naslov brez barvitih prilog. To so primerki promocijskega gradiva, ki so ga izvajalci pripravili sami - bodisi posamezno bodisi v sodelovanju z drugimi izvajalci v njihovem okolju. Izvajalci so pokazali veliko domiselnosti, saj so mnogi pripravili: lastne plakate in letake, brošure, prospekte, zloženke, zgibanke, privlačna vabila k sodelovanju in vabila na ogled prireditev, koledarje in programe prireditev, pisemski papir, raz- glednice, mape, vizitke, kataloge izobraževalnih programov, kataloge razstav, koncertne liste, razstavne panoje, stenske časopise, posebne izdaje informativnih in predstavitvenih glasil in biltenov, obvestila predstavnikom sredstev javnega obveščanja in okrožnice gospodinjstvom, vprašalnike za udeležence, priznanja, strokovna gradiva, avdio- in videokasete, skodelice in balone. Veliko jih je pri tem uporabilo logotip TVU 2001, ki so ga prejeli na disketi ali po elektronski pošti v različnih formatih, primernih za nadaljnjo grafično obdelavo. Mnogi so za osnovo vzeli prej omenjeni skupni plakat TVU, ga dotiskali, poslikali ali kako drugače dopolnili s svojimi vsebinami. Nekateri anketiranci so okrasili tudi svoje prostore, izložbena okna ipd. Veliko več kot prejšnja leta so izvajalci za promocijo svojih prireditev uporabili lastne, tematsko obarvane spletne strani in druge načine, ki jih omogočajo elektronski mediji (elektronska pošta, razpravljalnice oz. elektronski forumi, predstavitve v programu Powerpoint). Na ta način so lahko informacije sproti obnavljali in jih dopolnjevali ter dosegali večji del javnosti kot s klasičnimi pristopi. Te oblike promocije TVU se bodo v prihodnje nedvomno vse bolj uveljavile. Lastna promocijska gradiva praviloma odražajo specifičnost posameznega izvajalca in njegove dejavnosti in pri obiskovalcih vzbujajo vtis, da se 'tukaj' in 'zdaj' dogaja nekaj dostopnega, zanimivega in zanje koristnega. Pripravo lastnega promocijskega gradiva so izvajalci že prepoznali kot pomemben vložek, ki zagotavlja večjo obiskanost prireditev, le redki so v anketah omenili, da zanj niso imeli dovolj sredstev. Promocijsko gradivo, ki so ga izdelali izvajalci sami, smo razstavili ob slovesnem odprtju TVU, 15. oktobra 2001, do izteka TVU pa še v prostorih ACS. Tudi na ta način smo želeli zapolniti vrzel, ki je nastala zaradi odsotnosti tiskanega koledarja. Obiskovalci razstave so se lahko prepričali, da se po vsej državi odvija mnogo zelo zanimivih dogodkov, občudovali pa so lahko tudi domiselnost izvajalcev, ki so na krajevni ravni - velikokrat s skromnimi sredstvi - poskrbeli za učinkovito informiranje in promoviranje TVU. Skupaj z izpolnjenimi vprašalniki pa so na naše naslove prispele tudi številne fotografije s prizorišč TVU. Ob priložnosti jih bomo uporabili kot najbolj zgovorno gradivo o pestrosti dogajanj v TVU. Podpora občinskih uprav pri izpeljavi TVU 2001 Občinske uprave prevzemajo v projektu TVU vse dejavnejšo vlogo, ki so je bili v največji meri deležni koordinatorji in z njimi povezani izvajalci TVU 2001. Omenili smo že, da so tri občine (Dravograd, Jesenice in Škofja Loka) neposredno delovale v vlogi koordinatorja in anketiranci so jim hvaležni za raznovrstno podporo, ki so jo od njih prejeli. Veliko odobravanje so si zaslužile tudi nekatere druge občine, ki so sodelovale pri snovanju TVU, prevzele pokroviteljstvo, financirale nekatere elemente TVU, med njimi predvsem skupno promocijo, zaključne prireditve ipd. To so bile: mestne občine Maribor, Murska Sobota in Novo mesto ter občine Prevalje, Postojna, Ravne ne Koroškem in Žalec. Nasploh je večina koordinatorjev uživala precejšnjo moralno in finančno podporo občin, v anketah omenjajo občine: Cerknica, Beltinci, Brežice, Dolenjske Toplice, Ilirska Bistrica, Krško, Logatec, Loška dolina, Mirna peč, Pivka, Sežana, Šentjernej, Šentjur, Škocjan, Tišina in Žužemberk. Nekateri izvajalci za podporo občine sploh niso zaprosili, nekaj pa je bilo tudi takih, ki jim občinska uprava ni prisluhnila. V šestih letih se je izkazalo, da so najpogostejše oblike pomoči, ki jih občine namenjajo izvajalcem TVU, tele: ■ sodelovanje v organizacijskem odboru TVU v občini ali regiji (pomoč pri snovanju, načrtovanju, izpeljavi in evalvaciji), ■ prevzem pokroviteljstva nad TVU, ■ zagotavljanje medijske promocije, organiziranje novinarskih konferenc, ■ zagotavljanje obveščanja javnosti, brezplačnega plakatiranja, ■ uporaba občinskih spletnih strani za oglaševanje prireditev, objava lokalnega koledarja prireditev na teh straneh, ■ priprava skupnega promocijskega gradiva (letaki, plakati, vabila ipd.), ■ prisotnost predstavnikov občine na prireditvah ter pozdravni govori na otvoritvenih ali zaključnih slovesnostih, ■ organiziranje sej občinskih svetov in obravnavanje tematike vseživljenjskega učenja, sodelovanje na omizjih, v delavnicah in drugih dogodkih TVU, ■ brezplačno odstopanje prostorov in/ali opreme (računalniki, oglasne deske, dostop do interneta) ali pomoč pri pridobivanju prostorov, ■ finančna pomoč (občine denarno podprejo izdajo lokalnega promocijskega gradiva, predstavitve dejavnosti na stojnicah, plačajo najemnine prostorov, oglaševanje in oddaje v javnih občilih, sofinancirajo sprejeme, odprtja ali zaključne prireditve, pogostitve, cvetlične aranžmaje ali pa izvajalcem namenijo pavšalne zneske, ki jih lahko potrošijo v skladu z njihovimi načrti TVU). Vse kaže, da se je kakovostno sodelovanje med izvajalci TVU in občinami marsikje že ustalilo, v prihodnje pa se ga gotovo lahko nadejamo v še večjem številu občin in na še večih vsebinskih področjih. Podpora države pri izpeljavi TVU 2001 Država projektu TVU vse od leta 1997 namenja moralno podporo in mu pripisuje nacionalni pomen. Vsako leto sprejme letni načrt TVU in predlaga vsem ministrstvom, da se dejavno vključijo v projekt. V letošnjem letu je Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve financiralo del nalog Andragoškega centra za projekt TVU, Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport pa je v okviru razpisa za sofinanciranje izobraževanja odraslih, postavka promocijska dejavnost, financiralo izpeljavo načrtov nekaterih izvajalcev in pa dejavnost dvanajstih koordinatorjev TVU 2001. V splošnem so si anketiranci glede podpore, ki naj bi jo država namenila TVU, enotni - predvsem si želijo finančnih spodbud. Pri tem eni zagovarjajo pavšalno odmerjanje sredstev, drugi pa pripravo ustreznih meril in odmerjanje sredstev glede na obseg in kakovost programa posameznega izvajalca. Želijo si, da bi država v te namene odmerila več sredstev in da bi ta pritekala pravočasno, saj je nemogoče načrtovati dejavnosti, če višina in dotok finančne podpore nista znana. Drugo najpogosteje predlagano področje delovanja države vidijo poročevalci v zagotavljanju medijske pozornosti, in sicer v obliki javnega poziva v javnih medijih, javnih izjav pomembnih predstavnikov države in v drugih oblikah medijske promocije Tedna na državni ravni. Izvajalci so hvaležni za moralno podporo države in jo pričakujejo tudi v prihodnje, želijo pa si, da bi država vplivala na občinske organe in jih prepričala o pomenu projekta TVU ter na uveljavljanje strategije vseživljenj-skega učenja in izobraževanja v naši družbi. Prav tako si želijo, da bi država izražala več odkritega zanimanja za TVU, spoštovanja do njegovih prirediteljev in da bi se njeni predstavniki dejavneje vključevali v prireditve. Nekaj anketirancev omenja, da vloge države pri izpeljavi Tedna ne zaznavajo oz. da z njo niso seznanjeni. Mnenja o sodelovanju v TVU 2002 Teden vseživljenjskega učenja 2002 bomo praznovali od 14. do 20. oktobra. Po šestletnih izkušnjah sodeč pričakujemo nadaljnji porast količinskih in kakovostnih kazalcev uspešnosti TVU. Potrjuje pa se tudi spoznanje, da velik odstotek izvajalcev, ki so že kdaj sodelovali, ostaja zvestih tej manifestaciji. Tako je tudi velika večina letošnjih anketirancev (77%) na vprašanje, ali bodo sodelovali v TVU 2002, odgovorila pritrdilno. Na vprašanje, ali bodo svoj pristop spremenili, so nekateri odvrnili, da o tem še ne razmišljajo, drugi pa v procesu vrednotenja letošnje izkušnje že oblikujejo koncept naslednjega TVU. Izvajalci, ki so letos doživeli obilen in potrjujoč odziv, se opredeljujejo za povečan obseg dejavnosti v naslednjem letu. Omenjajo, da bi radi pritegnili čim širšo jav- nost ter čim bolj raznolike ciljne skupine, tako da bo paleta njihovih prireditev zanimiva za predstavnike vseh generacij in različnih življenjskih situacij. Kar nekaj izvajalcev ugotavlja, da je obiskanost prireditev večja, če slednje namenijo jasno opredeljenim ciljnim skupinam, zato bo njihov prvi korak identifikacija le-teh. Mnogi glede na pripombe njihovih obiskovalcev razmišljajo o tem, da bi Teden 'raztegnili' na nekaj dni pred in/ali po uradnem terminu TVU; nekateri bodo s svojimi prireditvami zapolnili kar ves mesec oktober. Na ta način urniki ne bi bili tako zelo napeti in prireditve zgoščene. Nemalo je izvajalcev in koordinatorjev, ki bi želeli obiskati prireditve drugih, pa tega zaradi prezaposlenosti z lastnimi dogodki ne morejo. Kar nekaj je izvajalcev, ki menijo, da ne bodo večali obsega, morda se bodo celo odločili za manjše število prireditev. Raje se bodo osredotočili na njihovo kakovost, saj sodelovanje v TVU doživljajo kot spodbudo za preseganje kakovostne ravni svojih storitev ter za iskanje in predstavljanje novosti. Strinjajo se, da je TVU pravi kraj in čas za predstavitev in uvajanje aktualnih znanj, zato bodo skušali čim bolj prisluhniti potrebam v svojem okolju. Seveda je nekaj anketirancev omenilo, da bosta obseg in kakovost njihovega sodelovanja v TVU ostala enaka, le da bodo več pozornosti namenili tistim dogodkom, ki so pritegnili največ obiskovalcev - največkrat so to prireditve, ki omogočajo dejavno vključevanje udeležencev, predvsem delavnice. Nekateri anketiranci omenjajo spoznanje, da je TVU pomembna priložnost za izmenjavo strokovnih mnenj in znanj, zato bodo prihodnje leto organizirali več okroglih miz, tribun, posvetov in seminarjev. Mnogi omenjajo spoznanje, da bodo morali naslednje leto več naporov vlagati v predstavitev svojih prireditev, zato bodo pripravili več promocijskih in informativnih gradiv. Prizadevali si bodo tudi za tesnejše stike z javnimi mediji. Omenili smo že, da je oglaševanje TVU prireditev v internetu letos na svojih ali na skupnih spletnih straneh izpeljalo kar nekaj izvajalcev; za tak način se ogrevajo tudi tisti, ki letos tega medija še niso izkoristili. Povezovanje z drugimi izvajalci mnogim predstavlja izziv tudi v letu 2002. V nekaterih okoljih so dobrobiti skupnega in usklajenega nastopanja v TVU že občutili in nameravajo tako tudi nadaljevati, drugi pa v povezovanju znotraj mesta, občine ali celo regije vidijo rešitev nekaterih svojih težav: premajhnega odziva javnosti, medijev in sponzorjev, nezadovoljivega dometa in pestrosti lastnih prireditev ter premajhne izkušenosti za tovrstno promocijsko delovanje. Povezovanje doživljajo tudi kot možnost, da izvedo drug za drugega. Šestletne izkušnje tako kažejo, da TVU vse bolj postaja prireditev, ki povezuje in je vse manj stvar uveljavljanja posameznih izvajalcev. Omeniti moramo, da nekateri izvajalci svoje prihodnje sodelovanje v TVU pogojujejo z razpoložljivostjo finančnih sredstev, pri tem omenjajo potrebo po finančni podpori države in občine. Mnenja o vlogi Andragoškega centra Slovenije (ACS) kot nacionalnega koordinatorja TVU 2001 Anketiranci so v odgovorih na vprašanje o letošnjem delu ACS v vlogi nacionalnega koordinatorja največkrat omenjali, da so zadovoljni z našim delom in da si želijo podobnega sodelovanja z nami tudi v prihodnje. Njihove ocene segajo od 'odlično' do 'zadovoljivo'. Navajeni so, da iz leta v leto nadaljujemo s pristopi, ki so se izkazali kot dobri in uspešni, terjih nadgrajujemo z novostmi. Pri identifikaciji slednjih nam anketiranci pomagajo s konstruktivnimi predlogi, ki zadevajo različne vidike našega dela. Nekateri anketiranci pa omenjajo, da vloge ACS ne poznajo dovolj, kar je najverjetneje posledica tega, da so sodelovali s koordinatorjem, širše razsežnosti projekta pa jih bodisi ne zanimajo ali pa o njih niso dovolj informirani. Kar zadeva spodbujevalno, obveščevalno in koordinativno vlogo ACS, so anketiranci omenili naslednje konkretne oblike podpore, ki si jih želijo: pravočasno (zgodnejšo) opredelitev projekta in iz njega izhajajočih nalog, jasna in natančna obvestila, napotke in spodbude, skrb za nadaljnji razvoj projekta TVU - nove ideje, da bi postala prireditev še pestrejša, enotno izjavo o poslanstvu in pomenu TVU in strategije vseživljenjskega učenja, navodila glede tematske obarvanosti Tedna, kar se je izkazalo kot dobrodošlo priporočilo, ki pa ne sme postati obvezujoče, pobude in predloge za skupne akcije, vsebinsko usmerjanje, več usklajevanja na vseh ravneh ter več konkretnega svetovanja, pomoč pri koordinaciji večjih aktivnosti, večjo angažiranost pri vsebinski izboljšavi prireditev na krajevni ravni, več priložnosti za srečanja izvajalcev pred TVU in po njem, več povezovanja s fakultetami in podjetji, več povezovanja z mrežami organizacij, ki bi se lahko vključile v TVU, več usposabljanja za delo v projektu TVU, za pridobivanje medijske podpore kot tudi za pridobivanje denarja, izdajanje potrdil o sodelovanju v TVU (zlasti pedagoškim delavcem, ki vodijo TVU v osnovnih in srednjih šolah - za napredovanje v nazive), ■ poglobljeno delo z območnimi in tematskimi koordinatorji, opredelitev pravil delovanja in vrednotenja. Ugotavljamo, da so si v prvih letih izvajalci TVU v večjem številu želeli več koordinacije, pobud in jasnih napotkov, medtem ko je zdaj želja po tovrstni pomoči vse manj. Ocenjujemo, da je to po eni strani posledica naših prizadevanj, da bi čim učinkoviteje obveščali in usmerjali sodelujoče, po drugi strani pa ugotavljamo, da so se izkušenejši izvajalci navadili samostojnosti, sami vzpostavljajo stike z javnimi občili, občinskimi upravami ter drugimi izvajalci na svojem območju. Uvideli so tudi, da TVU nudi širok okvir, v katerem lahko vsak najde svoj prostor - ambicijam, objektivnim možnostim in interesom primerno. Bistven premik je nastopil tudi z vzpostavitvijo mreže območnih in tematskih koordinatorjev, ki na krajevni ravni prevzemajo mnoge naloge, ki jih je v prejšnjih letih opravljal ACS, s tem pa zagotavljajo še večjo informiranost in usklajenost v svojih okoljih. Kar zadeva medijsko promocijo TVU 2001 na državni ravni, so anketiranci izrazili tele želje: ■ več oglaševanja in druge medijske promocije na nacionalni ravni, ■ prodornejšo, odmevnejšo, bolj agresivno medijsko podporo - ne le informiranje, temveč tudi ozaveščanje najširše javnosti, ■ zgodnejše animiranje javnosti prek medijev, ■ stalno in ne le sporadično poročanje medijev o TVU in vseživljenjskem učenju, ■ pomoč pri vzpostavljanju stikov z mediji in zagotavljanje njihovega sodelovanja na krajevni ravni, ■ priprava TV spota o TVU, ki bi se vrtel na televiziji pred in med TVU. Prodornejša medijska promocija TVU je eden od dveh najpogosteje omenjenih predlogov, ki zadevajo vlogo Andragoškega centra, vendar moramo poudariti, da ACS skrbi predvsem za promocijo na državni ravni in promocijo TVU kot vseslovenske prireditve, medtem ko je naloga izvajalcev, da za medijsko promocijo svojih prireditev in za promocijo TVU na krajevni ravni poskrbijo sami. Omeniti je treba, da se pomena lastne promocije - ne le medijske, temveč tudi drugih oblik (osebni stiki, okrožnice gospodinjstvom ipd.) izvajalci vse bolj zavedajo, za učinkovite prijeme so nagrajeni z bogatim odzivom na prireditvah. Kar zadeva (so)financiranje TVU 2001, so anketiranci izrazili želje, da ACS zagotavlja: ■ neposredno finančno pomoč izvajalcem TVU, ■ pomoč pri iskanju možnosti sofinanciranja TVU na občinski, državni in mednarodni ravni, ■ pomoč pri prijavljanju na razpise, ■ informiranje občinskih in lokalnih oblasti o vlogi in pomenu TVU in njihovo spodbujanje k sodelovanju ter (so)financiranju dejavnosti, ■ vključitev TVU oz. strategije vseživljenjskega učenja v javne razpise različnih resorjev. Druga najpogosteje zapisana želja izvajalcev zadeva denarno podporo, ki naj bi jo ACS zagotovil izvajalcem na krajevni ravni, čeprav jo omenja manj anketirancev kot prejšnja leta. Izvajalci se namreč vse bolj zavedajo, da je lahko pomoč ACS na tem področju le posredne narave - posredovanje pri ministrstvih, da TVU umestijo v svoje razpise, pomoč pri izpolnjevanju prijav, informiranje in ozaveščanje občinskih uprav o pomenu TVU ter vseživljenjskega učenja ipd. Kar zadeva skupno vizualno promocijo in informativno gradivo TVU 2001, so anketiranci izrazili te želje: ■ večje količine skupnega informativnega in promocijskega gradiva, v katerem je kratko in jedrnato povedano, kaj TVU je in kakšno je njegovo poslanstvo (letaki, zgibanke), več praktičnega drobnega promocijskega gradiva, tiskani koledar (nacionalni, regijski), možnost tiskanja izpisov spletnega koledarja v barvah, zato da je gradivo mogoče neposredno uporabiti kot promocijsko gradivo, pravočasna priprava gradiv in njihova distribucija, nadaljnja uporaba in razvoj spletnih rešitev (prijava prek interneta, spletna stran, spletni koledar) ter njihovo pogosto in čim zgodnejše posodabljanje, priprava dvojezičnega promocijskega gradiva za obmejna območja. Kar zadeva izpeljavo prireditev na državni ravni, so bile izražene naslednje pobude: ■ organizirati aktivnosti na državni ravni pred Tednom, saj se jih v času TVU izvajalci, ki so zaposleni z organizacijo lastnih dogodkov, ne morejo udeležiti, ■ preseliti dogodke državnega pomena v posamezne regije ali vsaj izven Ljubljane, saj bi s tem pritegnili pozornost javnih občil in lokalnih oblasti, ■ več festivalskih prireditev, ki bi pritegnile najširšo javnost. Sovpadanje državnih prireditev s prireditvami na krajevni ravni oz. z njihovo pripravo nekateri izvajalci omenjajo z obžalovanjem, saj bi se radi udeležili slovesnega odprtja in podelitve priznanj ACS za izjemne dosežke v izobraževanju odraslih pa tudi andragoškega kolokvija, a jim časovno prekrivanje prireditev tega ne dopušča. Po drugi strani je bila v anketah pa tudi v osebnih stikih večkrat omenjena želja, da bi predstavniki Andragoškega centra v večji meri obiskovali prireditve na krajevni ravni - bodisi slovesna odprtja bodisi zaključne prireditve pa tudi evalvacijske sestanke. Po eni strani bi s svojo navzočnostjo prireditvam dali dodatno težo in bi pritegnili pozornost lokalnih medijev, po drugi strani pa bi lahko nudili strokovno pomoč v fazah načrtovanja, usklajevanja in vrednotenja TVU na krajevni ravni. Zaradi sočasnosti prireditev je tudi to oteženo. Mnenja o idejni zasnovi TVU Poleg želja, ki zadevajo predvsem vlogo Andragoškega centra pri organiziranju Tedna, so anketiranci zapisali še druga mnenja, ki zadevajo idejno zasnovo Tedna ter predloge za naslednje leto. Na vprašanje o ustreznosti sedanje zasnove TVU je 77% anketirancev odgovorilo pritrdilno, 11% anketirancev se z njo ne strinja, 12% pa se jih ni opredelilo, nekateri zaradi premajhne seznanjenosti. V anketah že drugo leto zapored ni več vprašanja o ustreznosti termina TVU, saj so se mnenja o tem zelo razhajala, prevladalo pa je vendarle tisto, ki je zagovarjalo organiziranje TVU v tretjem tednu v oktobru. Nekateri anketiranci so se o tem vprašanju vendarle tudi letos opredeljevali in po mnenju večine se je uradni termin TVU že zasidral - tako pri izvajalcih kot tudi v javnosti. Omenjena je bila pobuda, da naj bi se Teden v različnih regijah realiziral ob različnem času, saj je sedaj preveč dogajanja v enem samem tednu. V anketah večkrat najdemo tudi predlog o tem, da naj bi TVU trajal ves mesec (najraje oktober ali november) ali kar vse leto. Nakazana je bila tudi možnost, da naj bi se zaradi dosedanje sočasnosti odprtja na nacionalni ravni in odprtij na krajevni ravni v prihodnje TVU na krajevni ravni začel dan kasneje. Po mnenju nekaterih anketirancev naj bi bil TVU tematsko opredeljen, zamisel o vseživljenjskem učenju pa naj bi se čim bolj povezovala z vsakdanjim življenjem. Določene naj bi bile tudi ciljne skupine, ki bi jih s TVU prireditvami nagovarjali. Rok prijave naj bi se skrajšal (zaključil naj bi se npr. junija), da bi bilo več časa za pripravo promocijskega gradiva, za medijsko promocijo in za koordinacijo aktivnosti. Naj zaokrožimo nizanje predlogov z ugotovitvijo, da za realizacijo večine opomb, ki zadevajo idejno zasnovo TVU, že zdaj ni bilo nikakršnih ovir - mnogi izvajalci so si za svoje prireditve postavili širši časovni okvir ali pa so jih izpeljali pred ali po uradnem terminu TVU. V svojih akcijskih načrtih so opredelili potrebe okolja in TVU zasnovali tako, da so TVU dogodki čim bolj nagovarjali konkretne ciljne skupine in njihove dejanske potrebe po učenju. Lahko so se odzvali na priporočeno osrednjo temo, se odločili za temo, ki bolje odraža potrebe ali prednosti njihovega okolja, ali pa so se preprosto ognili tematski obarvanosti svojih prireditev in sodelovali s tistim, kar pač imajo in želijo pokazati javnosti. V anketah je kar nekaj izvajalcev izrazilo hvaležnost za možnost, da se predstavijo v okviru manifestacije, ki ima državni pomen. Brez formalnega in prazničnega ozadja, ki ga daje TVU, in brez spodbud in pomoči, ki jo dobivajo od Andragoškega centra, bi marsikatera priložnost za učenje pa tudi marsikakšen dosežek ostala neopažena. Veseli smo pohval in čestitk, ki so nam jih izrekli nekateri anketiranci in nas tako potrdili v prepričanju o poslanstvu Tedna vseživljenjskega učenja ter o naši vlogi pri njegovem uresničevanju. Zavedamo pa se, da tudi v šestem Tednu še ni bilo vse tako, kot bi želeli, zato se lahko strinjamo z večino kritičnih ugotovitev, ki so nam jih sporočili izvajalci. Večine teh slabosti smo se zavedali tudi sami, žal pa ni bilo v naši moči, da bi se jim izognili. Veseli smo, da je naše sodelovanje kljub temu obrodilo obilne sadove, in se nadejamo, da bo ob še večjem angažiranju vseh sodelujočih tako tudi v prihodnje. Teden vseživljenjskega učenja doživljamo ne le kot praznik učenja, temveč tudi kot konkretno učno lekcijo vseh nas, ki ga v Sloveniji uveljavljamo. Za to skupno učenje se zahvaljujemo in se ga veselimo tudi v letu 2002. mag. Zvonka Pangerc Pahernik, ACS (v sodelovanju z Alenko Mavsar) 4. poglavje: Sklepne ugotovitve Na podlagi opravljene analize TVU 2001 ter naših opazovanj ugotavljamo, da je tudi šesti slovenski Teden vseživljenjskega učenja uspel. Ocena o uspešnosti TVU 2001 temelji zlasti na tehle kazalcih in ugotovitvah iz anket: ■ Določeni vidiki prvotnega modela TVU so v praksi tudi letos doživeli ne le svojo vnovično potrditev, temveč nadaljnji razmah. Teden je tako nedvomno pripomogel k promoviranju koncepta in strategije vseživljenjskosti učenja in k uveljavljanju zamisli učenja za vse ljudi, v vseh obdobjih in vseh življenjskih situacijah. ■ Na pobudo za skupno praznovanje vloge učenja v slovenskem prostoru in času se je odzvalo nad 550 izvajalcev, kar je za 10% več kot lani. Izvajalci so bili po sestavi zelo različni. Izhajali so iz 86 slovenskih občin; pridružilo se jim osem izvajalcev iz Hrvaške. Izvajalci so se med seboj povezovali. 16 inštitucij (med njimi ljudske univerze in druge večje izobraževalne organizacije ter občinske uprave) se je povezalo v mrežo koordinatorjev TVU 2001; ti so prevzeli usklajevanje na svojem območju oz. tematskem področju. Njihovo delovanje je pomembno prispevalo k izboljšanju količinskih in kakovostnih pokazateljev uspešnosti TVU. Izvajalci so, sodeč po prijavah in anketah, v uradnem terminu TVU izpeljali okrog 2.300 dogodkov, pred in po TVU pa še okrog 1.100 dogodkov. Utrip prireditev TVU je bilo čutiti v 86 občinah, pa tudi v petih krajih na Hrvaškem (Gerovo, Mali Lošinj, Reka, Rovinj in Zagreb). Kakovost in kompleksnost prireditev sta se prav tako povečali. Na mnogih prizoriščih so se ob enem večjem dogodku srečali raznovrstni akterji, ki so praviloma zastopali različne generacije, pa tudi različne družbene vloge, in tako manifestirali slogan "učenje za vse". Vsebine prireditev, nastale kot odziv na potrebe okolja, ki so mu bile namenjene, so ponovno potrdile naraščajoči pomen neformalnega učenja in pa dejstvo, da vseživljenjsko učenje ni in ne more biti zgolj v domeni ministrstva, pristojnega za vzgojo in izobraževanje, temveč da posega na vsa področja javnega pa tudi zasebnega življenja. Pri izpeljavi Tedna so s številnimi objavami (1.368 znanih prispevkov) zelo intenzivno sodelovala javna občila na državni in krajevni ravni ter tako poskrbela za medijsko promocijo TVU, hkrati pa s tem potrjevala (še premalo prepoznano in uveljavljeno) vlogo javnih občil kot virov učenja. Teden je bil bogato podprt z vizualnim promocijskim gradivom. Skupno gradivo je pomenilo zaščitni znak dogajanj TVU po vsej državi, izvajalci pa so slovesni in informativni naboj Tedna okrepili še z domiselnim lastnim gradivom. Informiranje o pripravah in izpeljavi projekta TVU je potekalo predvsem prek TVU-Novičk in spletne strani TVU (http.//tvu.acs.si). Možnost prijavljanja dejavnosti prek interneta, TVU-razpravljalnica in spletni koledar so se v TVU 2001 dokončno uveljavili kot funkcionalna nadgradnja spletnih strani TVU, ki omogoča komunikacijo s široko javnostjo. Tiskani koledar prireditev je zaradi pomanjkanja denarja žal izostal. Mnogi izvajalci so ga pogrešali. Obveščenost določenega dela javnosti je bila s tem precej okrnjena. Obiskovalci prizorišč TVU so svoje zadovoljstvo izražali z dejavnim vključevanjem v prireditve in z živahnimi debatami. Pristopali so radovedno, z zanimanjem in željo, da se vključijo v izobraževalne programe in prostočasne dejavnosti. Izvajalci poročajo o povečanem vpisu in o vzpostavljenih partnerstvih. Na mednarodni ravni je slovenski TVU doživel več potrditev: med drugim smo nadaljevali lani zastavljeno sodelovanje z državami jugovzhodne Evrope in v okviru projekta EBIS neposredno botrovali prvemu festivalu učenja v Albaniji ter drugi tovrstni prireditvi v Bosni in Hercegovini. Slovenska izkušnja je bila predstavljena in večkrat izpostavljena kot primer dobre prakse na srečanju 21 evropskih koordinatorjev v Bruslju. Zastopani smo tudi na skupni spletni strani vseh festivalov učenja na svetu (http://www.unesco.org/education/uie/InternationalALW). ■ Vsi sodelujoči so Teden sprejeli kot plemenito naložbo in kot priložnost za promocijo svojih dejavnosti. Izpeljali so ga zelo zavzeto, vložili so velike napore, mnogokrat tudi lastne finančne vire. Predvsem pa sta jih vodila pristno veselje ter želja po medsebojnem spoznavanju, povezovanju in proslavljanju učnih in ustvarjalnih dosežkov. Vse to nas krepi v prepričanju, da moramo prirejanje Tedna vseživljenjskega učenja nadaljevati in krepiti njegovo vlogo pri uresničevanju slogana "Slovenija, učeča se dežela", zato ponujamo v razmislek in odločanje ustreznim dejavnikom tele predloge: • Projekt naj se nadaljuje kot vsesplošen, vsakoletni slovenski projekt za promo-viranje in razvijanje vseživljenjskega učenja. • Za uspešno izpeljavo projekta je v prihodnosti treba: - zagotoviti stalno podporo slovenske Vlade, ki naj tudi v prihodnje Teden obravnava kot projekt državnega pomena, s tem pa tudi sodeluje pri njegovi izpeljavi z ustrezno moralno, denarno in organizacijsko podporo na državni in lokalnih ravneh; - izrabiti možnosti, ki jih ima Vlada pri spodbujanju lokalnih skupnosti in posameznih resorjev v Vladi, da prepoznajo svojo dejavno vlogo v projektu; - nadalje krepiti mrežo območnih in tematskih koordinatorjev in animatorjev TVU ter zagotoviti njihovo financiranje na podlagi javnih razpisov, in sicer ne le v okviru ministrstva, pristojnega za izobraževanje, temveč tudi v drugih resorjih; - čim bolj vključiti dejavnike na krajevni ravni, tako upravne organe kot tudi izvajalce, ki naj projekt sprejmejo kot možnost za razvijanje in pospeševanje učenja vseh ljudi na svojem območju ter za vpeljevanje koncepta in strategije vseživljenjskosti učenja; - pri načrtovanju projekta v letu 2002 čim bolj upoštevati in uporabiti pridobljene izkušnje, kritična stališča in predloge iz opravljene ankete, poročila in priporočila izvajalcev TVU; - še naprej zagotoviti intenzivno podporo javnih občil (ACS na ravni osrednjih javnih občil, izvajalci in koordinatorji pa predvsem, vendar ne izključno, na ravni krajevnih občil). • Andragoški center Slovenije naj uvrsti projekt v svoj program dela za leto 2002 in zanj zagotovi ustrezno denarno, organizacijsko in kadrovsko podlago, pri svojem delu pa postopa v skladu z dozdajšnjimi spoznanji in kritičnimi pripombami. • Slovenski TVU naj se še naprej vključuje v mednarodna prizadevanja za organiziranje festivalov učenja po vsem svetu, pri tem pa naj se ohrani specifičnost slovenskega modela. Ta naj se uporabi kot primer dobre prakse, ki ga je mogoče z ustreznimi modifikacijami prenesti v druga okolja, tako da se zagotovi uresničevanje priporočil Hamburške deklaracije in Akcijskega načrta za prihodnost izobraževanja odraslih ter Deklaracije s Šeste svetovne skupščine ICEA, Jamajka, 2001. • Poročilo, natisnjeno v glasilu TVU-Novičke, naj se razpošlje vsem prijateljem TVU in pristojnim organom. Povzetek najpomembnejših ugotovitev in predlogov tega poročila naj se prevede v angleščino, natisne kot izdaja angleških TVU-Novičk in razpošlje tujim partnerjem. Tako naj se zagotovi predstavitev in uveljavitev projekta TVU tudi zunaj meja naše države. • S poročilom seznanimo tudi vse parlamentarne odbore. Vsem ustanovam, skupinam in posameznikom, ki so pripomogli, da je Teden vse-življenjskega učenja 2001 uspel, se prisrčno zahvaljujemo za vložene napore in navdušenje. Odlično sodelovanje pričakujemo še naprej in se že veselimo našega naslednjega praznika učenja, ki bo v letu 2002 potekal od 14. do 20. oktobra. Olga Drofenik vodja projekta TVU mag. Zvonka Pangerc Pahernik nacionalna koordinatorica za TVU dr. Vida A. Mohorčič Špolar direktorica ACS Organizacijska struktura za izpeljavo projekta TVU 2001 Nacionalni odbor za pripravo TVU 2001 V letu 2001 je deloval v naslednji sestavi: mag. Mirko Zorman, Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport (predsednik), mag. Jože Miklavc, Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport, Betka Skuber, Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve, Ciril Baškovič, Ministrstvo za kulturo, Janez Dekleva, Gospodarska zbornica Slovenije, Vanja Čepin, Sindikat vzgoje, izobraževanja in znanosti (oktobra je sindikat imenoval za svojo predstavnico Ireno Lipovec), Vlada Navotnik, Občina Dravograd, dr. Vida A. Mohorčič Špolar, ACS, Olga Drofenik, ACS, in mag. Zvonka Pangerc Pahernik, ACS. Skupina ACS za izpeljavo projekta TVU 2001 Direktorica ACS: dr. Vida A. Mohorčič Špolar in kolegij ACS kot posvetovalni organ; Voditeljica projekta TVU 2001: Olga Drofenik; Nacionalna koordinatorica za TVU: mag. Zvonka Pangerc Pahernik; Koordinatorica TVU za prireditve ACS: Slavica Borka Kucler. Delovne skupine: Skupino za delo z izvajalci je vodila mag. Zvonka Pangerc Pahernik; sodelavci: Olga Drofenik, Nevenka Kocijančič, Franci Lajovic, Alenka Mavsar. Skupino za otvoritvene slovesnosti je vodila Nataša Elvira Jelenc; sodelovala sta: Boštjan Miha Jambrek in Slavica Borka Kucler. Delo skupine za podelitev priznanj ACS 2001 je vodila Melanija Končina; sodelavci: Zdenka Birman Forjanič, Slavica Borka Kucler in Mateja Pečar. V skupini za strokovne prireditve ACS sta strokovne priprave vodila mag. Peter Beltram in mag. Jasmina Mirčeva; predsednica organizacijskega odbora je bila Mateja Pečar; sodelovali sta Slavica Borka Kucler in Marjetka Petelin. Programski odbor za 5. Andragoški kolokvij je vodila dr. Vida A. Mohorčič Špolar, ACS; sodelovali so: Olga Drofenik, dr. Angelca Ivančič, mag. Jasmina Mirčeva, mag. Peter Beltram (vsi ACS), mag. Samo Hribar Milič, Gospodarska zbornica Slovenije, in mag. Marjan Peršak, Socius, d.d. Prireditve TVU 2001 v organizaciji Andragoškega centra Slovenije Program osrednjih prireditev Ponedeljek, 15. 10. 2001 ■ Ob 10. uri - Novinarska konferenca s predstavitvijo sadov 10 letnega delovanja ACS (dr. Vida A. Mohorčič Špolar, direktorica), dosežkov in perspektiv projekta TVU (mag. Zvonka Pangerc Pahernik, nacionalna koordinatorica TVU), 5. Andragoškega kolokvija (dr. Vida A. Mohorčič Špolar) in vprašanj o družbi znanja kot prioritete na papirju (Olga Drofenik, voditeljica projekta TVU); ■ Ob 11. uri - Slovesno odprtje TVU 2001 v Festivalni dvorani Mercurius, BTC, združeno z obeležitvijo 10-letnice ACS in podelitvijo priznanj ACS 2001; ■ Priložnostna razstava promocijskega gradiva TVU 2001 (15.10. od 10. do 13.30 ure v avli Festivalne dvorane BTC) Torek, 16. 10. 2001 ■ 5. andragoški kolokvij: Izobraževanje in spreminjajoča se narava dela (v seminarski sobi ACS) Sreda, 24. 10. 2001 ■ Seja Nacionalnega odbora TVU, odprta za javnost (ob 10. uri v prostorih ACS) Petek, 14. 12. 2001 ■ ob 10. uri: Prednovoletno srečanje prijateljev TVU s podelitvijo priznanj najzvestejšim soustvarjalcem TVU (seminarska soba ACS); ■ ob 11.30 uri: Slovesno odprtje razstave fotografij na temo Življenje je učenje - naj bo veselo! (v avli ACS); razstava je bila na ogled do 28. 12. 2001; ■ ob 12. uri: Delovno srečanje koordinatorjev (ocena opravljenega dela) Spremljevalne prireditve in dejavnosti: Delavnica za vzpostavitev mreže koordinatorjev TVU 2001 je bila v prostorih ACS 17. aprila 2001; Objava razpisa in zbiranje predlogov za dobitnike priznanj ACS 2001: razpis je bil odprt od 10. 4. do 10. 5. 2001 ■ Zasedanje komisije in izbor dobitnikov priznanj ACS, 23. 5. 2001 ■ Prijave izvajalcev oz. programov TVU 2001: do 3. 9. 2001 ■ Prvo srečanje izvajalcev TVU 2001: petek, 14. 9. 2001, seminarska soba ACS ■ Ves oktober in drugi teden v decembru: sodelovanje strokovnjakov ACS z mediji (izjave, pisni prispevki in intervjuji), nastopi v radijskih oddajah in TV omizjih (dr. Vida A. Mohorčič Špolar, Olga Drofenik, mag. Zvonka Pangerc Pahernik, Slavica Borka Kucler); ■ Ves čas (od objave razpisa za dobitnike priznanj do konca leta): objavljanje avtorskih in animacijskih prispevkov o TVU, andragoškem kolokviju, dobitnikih priznanj (Slavica Borka Kucler); ■ Snemanje videoportretov dobitnikov priznanj ACS 2001 (julij - september 2001), distribucija (začetek oktobra) in predvajanje videofilma na programih regionalnih in zasebnih televizij ter v okviru programov Tedna pri različnih izvajalcih po vsej Sloveniji (od 8. oktobra do konca leta). Priloga 3 Dobitniki priznanj Andragoškega centra Slovenije za leto 2001 Priznanja posamezniku(ci) za izjemne učne uspehe in bogatitev lastnega znanja: 1. Roy Goreya, Brezje 2. Marjan Račnik, Podvelka 3. mag. Gojka Pajagič Bregar, Ljubljana 4. Elizabeta Janota, Prevalje 5. Janez Mrak, Medvode Priznanja skupini za izjemne učne uspehe in bogatitev lastnega znanja: 1. Študijska skupina Mediji in novinarstvo, Ljubljana 2. Društvo za razvoj podeželja Kapele 3. Društvo keramikov Gaja Postojna 4. ŽKUD Tine Rožanc, folklorna skupina Veterani, Ljubljana Priznanja posamezniku(ci), skupini, društvu, ustanovi, podjetju ali lokalni skupnosti za izjemne strokovne ali promocijske dosežke pri bogatitvi znanja drugih: 1. dr. Manca Košir, Ljubljana 2. Melita Cimerman, Maribor 3. Območna obrtna zbornica Murska Sobota 4. Knjižnica Otona Župančiča Ljubljana 5. Občina Žalec Priloga 4 Dobitniki priznanj za 6- oz. 5-letno soustvarjanje "Slovenije - učeče se dežele" Že šest let sodeluje v TVU 33 izvajalcev Agencija "Tolminska", Izobraževalno središče, Perovič, k.d.,Tolmin Andragoški zavod, Ljudska univerza Velenje, Velenje Andragoški zavod Maribor - Ljudska univerza, Maribor Andragoško društvo, Univerza za tretje življenjsko obdobje, Velenje Animacija, d.o.o., Ptuj Athena, d.o.o., Postojna Center za izobraževanje in kulturo Trebnje Doba, Zavod za izobraževanje, p.o., Maribor Euro šola Ljubljana, Zavod za izobraževanje, Ljubljana Glotta Nova, Center za pravo učenje in poučevanje, Ljubljana INVEL, d.o.o., Podjetje za izobraževanje in poslovno podjetniško svetovanje, Velenje Izobraževalni center Memory, d.o.o., Dutovlje Knjižnica Bena Zupančiča Postojna Knjižnica Otona Župančiča - Osrednja borza znanja, Ljubljana Ljudska univerza Celje Ljudska univerza Koper, Koper - Capodistria Ljudska univerza Krško Ljudska univerza Nova Gorica Ljudska univerza občine Šentjur Ljudska univerza Ormož Ljudska univerza Postojna Ljudska univerza Radlje ob Dravi Ljudska univerza Tržič Matična knjižnica Izola Občina Postojna RIC - Razvojno izobraževalni center Novo mesto Smeri, izobraževanje, svetovanje in razvoj, d.o.o., Ravne na Koroškem UPI - Ljudska univerza Žalec VITRA, Center za uravnotežen razvoj, Cerknica Vrtec Mengeš, enota Gobica, Mengeš Vrtec Mengeš, enota Sonček, Mengeš Zavod za izobraževanje in kulturo Črnomelj ZSSS, Območna organizacija Podravja, Maribor Pet let sodeluje v TVU 25 izvajalcev: Belosana, d.o.o. - Anicor, izobraževalni center, Ljubljana Borza znanja Novo mesto, RIC Novo mesto Center RS za poklicno izobraževanje, Ljubljana Center za socialno delo Ravne na Koroškem, Ravne na Koroškem Društvo kmetic Dravograd, Dravograd Društvo prijateljev mladine Dravograd, Dravograd Združenje Lučka Mežiške doline, Ravne na Koroškem Glasbena šola Postojna Knjižnica Dravograd Kmetijska pospeševalna služba Dravograd Ljudska univerza Ajdovščina Ljudska univerza Jesenice Ljudska univerza Murska Sobota Ljudska univerza Ptuj Ljudska univerza Rogaška Slatina Ljudska univerza Škofja Loka Občina Dravograd Osnovna šola Neznanih talcev, Šentjanž pri Dravogradu Osnovna šola Šentjanž pri Dravogradu, Šentjanž pri Dravogradu Vizija, s.p., Shen qi center Hribar, Ljubljana Srednja trgovska šola Maribor Športna zveza Dravograd Vrtec Dravograd Združenje Slovensko ekološko gibanje - SEG, Ljubljana Zveza društev inženirjev in tehnikov Maribor Plakat za razstavo in seznam nagrajenih fotografij R A Z S T A V A F O T O G R A F I J, izbranih med sodelujočimi v javnem natečaju TVU 2000 na temo ŽIVLJENJE JE UČENJE - NAJ BO VESELO! Razstavo bo odprl Peter POKORN, predsednik Fotografske zveze Slovenije, na sklepni slovesnosti TVU 2001 v petek, 14. 12., ob 11.30 uri v prostorih Andragoškega centra Slovenije, Šmartinska 134a/II, Ljubljana Razstava bo na ogled do petka, 28. 12. 2001, ob delavnikih med 8. in 17. uro. "Fotografija je bila spodbuda pri nekem drugem učenju, spoznavanju samega sebe, bližnjega, okolja in življenja sploh." Fotoklub Žarek iz Postojne, dobitnik priznanja ACS 1999 Natečaj za čim boljšo fotografijo na temo rado-vednosti je Andragoški center Slovenije razpisal v sodelovanju s Fotografsko zvezo Slovenije, Društvom likovnih umetnikov Slovenije, Univerzo za tretje življenjsko obdobje iz Ljubljane ter Zavodom RS za šolstvo in šport. Udeležili so se ga lahko vsi odrasli državljani RS, ki se fotografiji posvečajo ljubiteljsko, pa tudi učenci osnovnih in srednjih šol. Nagrajene fotografije: Refleksija: Salomon MELKA in Matej VUKOVIČ, Produkcijska šola Ljubljana; Učenje in igra: Tomaž LANIŠEK, FK Anton Ažbe Škofja Loka; Odmor v parku 2: Tomaž LANIŠEK, FK Anton Ažbe Škofja Loka; Flavta: Matej RUPEL, Fotografsko društvo Radovljica; Jesen: Justina SLANA, Maribor; Zimska idila: Justina SLANA, Maribor; Prvo plesno tekmovanje: Gorazd J. GUMZEJ, Fotoklub Maribor; Šah-mat: Gorazd J. GUMZEJ, Fotoklub Maribor; Risanje na prostem: Ivan PIRC, Center Dolfke Boštjančič - Dom Škofljica; Veselje v študijskem krožku: Erika BENEDIK, Srednja Trgovska šola Ljubljana; Ko bom velik, bom znanstvenik: A. ZALESJAK, E. BIRSA, M. TROHA, OŠ Branik; Učenja ni nikdar preveč: Ljuba GERBAJS, Univerza za tretje življenjsko obdobje Ljubljana; Tudi igra je učenje: Ljuba GERBAJS, Univerza za tretje življenjsko obdobje Ljubljana. Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education