Ambrož Kvartič Trije Slovenci, pa smo zbor Vloga petja in ljubiteljske pevske dejavnosti v procesih narodnega prebujanja pri Slovencih v 19. stoletju KVARTIČ Ambrož, univ. dipl. etnolog in kulturni antropolog, mladi raziskovalec, Oddelek za etnologijo in kulturno antropologijo, Filozofska fakulteta, Univerza v Ljubljani, Zavetiška 5, SI-1000 Ljubljana 78.087.68(=163.6)"18" TRIJE SLOVENCI, PA SMO ZBOR Vloga petja in ljubiteljske pevske dejavnosti v procesih narodnega prebujanja pri Slovencih v 19. stoletju Petje in pevska dejavnost sta v procesih narodnega prebujanja Slovencev v 19. stoletju odigrala zelo pomembno vlogo. Petje, ki je bilo v tem ključnem obdobju pod vplivom romantične misli predstavljeno kot povzdignjena oblika glasbenega izraza, utemeljena v primordialnem, »ljudskem«, celo v transcendentnem, v sebi združuje dva najpomembnejša elementa procesov zamišljanja katerega koli naroda: jezik in (nacionalna) čustva. Razvoj čitalnic in drugih forumov kulturnega in političnega življenja v drugi polovici devetnajstega stoletja je sprožil procese institucionalizacije petja in množičnega združevanja ljudi v pevske sestave, predvsem pevske zbore. Petje je spremljalo različne manifestacije narodnega prebujanja (na primer t.i. besede), repertoar pa so zaznamovale budnice, programsko pisane skladbe s funkcijo posredovanja narodnih idej. Tako kot samo petje, sta tudi množičnost ljubiteljske pevske dejavnosti ter sodelovanje med posameznimi društvi in pevskimi sestavi pomembno prispevala h definiciji in povezovanju nastajajoče zamišljene skupnosti Slovencev. Osnova za razmišljanje v prispevku so odlomki člankov slovenskega časopisja v 19. stoletju. Ključne besede: Petje, pevska/zborovska dejavnost, narod, nacionalizacija, čitalnice KVARTIČ Ambrož, BA Ethnology and Cultural Anthropology, Young Researcher, Department of Ethnology and Cultural Anthropology, Faculty of Arts, University of Ljubljana, Zavetiška 5, SI-1000 Ljubljana 78.087.68(=163.6)"18" IT TAKES THREE SLOVENIANS TO MAkE A CHOIR The role of singing and amateur choirs in the processes of national awakening among Slovenians in the 19th century Singing and institutionalized vocal practices played a vital role in the processes of Slovenian national awakening during the 19th century. Singing, which was perceived as an elevated form of music, emerging from the primordial, »folk« and transcendental - following the ideas of European Romanticism - inherently holds two of the most important elements of the national imaginary: language and (national) emotions. Reading societies (čitalnice) and other forms of cultural and political life in the second half of the 19th century initiated processes of institutionalization of singing and mass participation in vocal groups, primarily choirs. Vocal performances were held at various manifestations of national awakening (for instance besede) and the repertoire was dominated by what were called evocative songs (budnice), written to perpetuate the conceptual nation and nationality of Slovenians. As with singing itself, the collective nature of mass amateur singing activity and various forms of cooperation between separate vocal groups helped with the definition and bonding of the imagined Slovenian community that was being newly formed. The paper is based on various Slovenian newspaper articles of the 19th century. Key words: Singing, institutionalized singing practices, nation, nationalization, reading societies 18 VSE ZA ZGODOVINO 85 Ambrož Kvartič, TRIJE SLOVENCI, PA SMO ZBOR ZGODOVINA ZA VSE Uvod Petje je bilo v preteklosti in je še danes ena najbolj množičnih prostočasnih dejavnosti pri Slovencih. Sodobno ljubiteljsko kulturno podobo sooblikujejo številna pevska kulturna društva, male vokalne skupine ter različne oblike pevskega sodelovanja in celo množičnega festivalskega združevanja, kot je na primer vsakoletni pevski tabor v Šentvidu pri Stični. Množičnost pevske aktivnosti pri vseh generacijah v Sloveniji lepo ilustrira resignirana ugotovitev slovenskih muzikoslovcev iz časa tik pred osamosvojitvijo, da: »Pri nas skoraj ni instrumentalnih amaterskih skupin, že dolgo ni domačega komornega komuniciranja, so pa zbori. /.../ Pevcem je dovolj le zbor.«1 Tako v preteklih kot tudi v sodobnem diskurzu o petju in prepevanju na Slovenskem je predvsem v popularnem govoru, včasih pa tudi v strokovnih in celo znanstvenih besedilih2 moč zaslutiti romantično-no-stalgičen odnos do slovenske pevske 'tradicije', dediščine in zgodovine, idejna osnova za takšen odnos pa so ostanki razmišljanja prve polovice devetnajstega stoletja. Petje je v tem obdobju odigralo eno od ključnih vlog pri nacionalizaciji ljudske kulture (glasbene in pesemske tradicije) v obdobju, ko se je ta v skladu z romantičnim iskanjem ljudskega duha (Volksgeist) med nižjimi sloji takratnega prebivalstva utemeljevala kot nacionalna - kot narodna. Poglavitni nosilci teh procesov so bili pevski zbori v čitalnicah in na taborih,3 kjer je takratna meščanska elita vpeljevala nove koncepte naroda in Slovenstva. V besedilu skušam raziskati odnos med procesi konstrukcije nove zamišljene skupnosti in (institucionalizirano) pevsko dejavnostjo v devetnajstem stoletju, oziroma ugotoviti, kako je petje v tem ključnem obdobju pomagalo »misliti narod«.4 Osnovo za razmišljanje o vlogi in pomenu petja v procesih narodnega prebujanja sem našel pri avtorjih prispevkov v slovenskem časopisju 19. stoletja, ki so procese spremljali iz neposredne bližine in jih komentirali v skladu z idejnimi tokovi dobe, ki jo poskušam razumeti. Še več, za primarni vir sem uporabil časopis, ki ga je Benedict Anderson označil kot poglavitno tehnično sredstvo za reprezentacijo naroda kot zamišljene 1 Barbo, O naših zborih, str. 9. 2 Primeri romantično-nostalgičnega diskurza o petju v strokovni literaturi: Florjane, Pomenskost slovenskega fantovskega petja; Vrčon, Pevska društva in zborovsko petje, str. 110. 3 Budkovič, Začetki in razcvet slovenskega zborovskega petja v Ljubljani. 4 Anderson, Zamišljene skupnosti, str. 32. skupnosti.5 Časovno sem se pri pregledu gradiva omejil med leti 1843, ko so v Ljubljani pod uredništvom dr. Janeza Bleiweisa začele izhajati Kmetijske in rokodelske novice, in 1872, ko se je v Ljubljani ustanovila Glasbena matica, ki je s tem, ko je v slovensko družbo vpeljala nov poklicni profil glasbenika-profesionalca, na novo opredelila tvorce slovenske glasbene ustvarjalnosti in s tem povzročila počasen zaton čitalniških pevskih zborov, nosilcev narodne identitete skozi petje. Slovenci in petje (Lepo) petje je bilo na Slovenskem vedno cenjeno in je bilo tudi razlog za preseganje socialnih ovir,6 bilo je torej sredstvo komunikacije, hkrati pa je šlo pri aktivnem ustvarjanju glasbe ob petju tako za individualno kot tudi kolektivno delo.7 Tradicijske kratke folklorne oblike nam razkrivajo, da je bilo petje med Slovenci vedno dojeto kot povzdignjena oblika glasbenega izraza: »Kdor poje, slabo (zlo) ne misli,«8 ali celo kažejo njegovo vzvišeno vlogo pri vzpostavljanju stika s transcendentnim, pri doživetju boga in božjega: »Kdor poje, dvakrat moli«. Hkrati lahko iz obrazcev tradicijske pripovedne folklore razberemo, da je bilo petje vedno kolektivna oblika glasbenega ustvarjanja: »Človek ni petelin, da bi lahko sam prepeval.«9 Kolektivnost pevske izkušnje kot tvornega elementa v kontekstu procesa nacionalizacije je v svojem temeljnem delu Zamišljene skupnosti izpostavil tudi Benedict Anderson: »Naj bodo besede še tako banalne in melodija povprečna, petje prinese izkušnjo simultanosti. V teh trenutkih ljudje, ki se med seboj ne poznajo, izgovarjajo iste besede na isti napev. Podoba: enoglasje. /.../ enoglasnost, zvočno fizično realizacija zamišljene skupnosti.«10 Najlepša ilustracija esenciali-zirane povezave med kolektivnimi oblikami prepevanja in konstrukcijo identitete je znana slovenska krilatica: »Trije Slovenci, pa smo zbor!«11 Petje je brez dvoma predstavljalo pomemben del slovenske ljudske (popularne) glasbene ustvarjalnosti v vseh obdobjih pred revolucionarnim letom 1848 in idejami o novih zamišljenih skupnostih - narodih, ki so vokalno glasbo radikalno spremenili s tem, ko so jo uporabili za svojo reprezentacijo. Številni viri pričajo o petju v vsakem segmentu življenja, tako ob delu kot ob ritualnih praksah. Tudi etnografski podatki, ki jih najdemo v periodičnih publikacijah prve polovice 19. 5 Anderson, prav tam. 6 Muršič, O moči glasbe, str. 113. 7 Strajnar, Vprašanje »ljudskosti« v slovenski partizanski pesmi, str. 182. 8 Muršič, prav tam. 9 Florjane, Pomenskost slovenskega fantovskega petja, str. 56. 10 Anderson, Zamišljene skupnosti, str. 161. 11 Humer, Slovenski oktet v mojih očeh, str. 9. VSE ZA ZGODOVINO 19 ZGODOVINA ZA VSE leto XX, 2013, št. 1 stoletja, kažejo pisano pevsko podobo slovenskega etničnega ozemlja - ustvarjajo celo vtis, da je (bilo) petje za Slovence nekaj popolnoma samoumevnega. Takšnega ga na primer pri opisovanju nekega neformalnega družabnega srečanja v Trbovljah na svoji poti po Štajerskem in Gorenjskem prikaže nepodpisani avtor: »Snidilo se je več ljubih gospodov, kterih poprej po osebi nismo poznali, s katerimi smo se pa kmalu sprijaznili. Bili smo do pozne noči skupej prav židane volje; de brez veseliga petja ni bilo, nam ni treba dopovedovati.«12 Še korak dlje je šel avtor, ki je pevsko udejstvovanje predstavil kot splošno karakteristiko Slovencev: »Ali ko družba peti začne, gre pesmica za pesmico. Znajo jih toliko, da se samo čudiš, kako jih naši ljudje toliko v glavi obderže; to bi pa ne moglo biti, ako bi naš narod ne bil take bistre in prebrisane pameti.«13 Petje je bilo prisotno tudi v bolj formalnih okvirih druženja Slovencev - na primer petje na učeniški (učiteljski) skupščini Slivniške dekanije: »Red je v tej skupščini na koncu pogovorov domače pesmi prepevati. Prelepa vaja! Nov navod k premili slogi!«14 Kot ilustracijo naj navedem še zanimiv odlomek nekega prispevka v Novicah, ki opisuje dogajanje ob slovesnosti ob napeljavi razsvetljave v jamo pod Malim gradom pri Planini blizu Postojne »/.../ preden se je iz jame stopilo, so zaostali pesmoljubi slovensko petje notri začeli, ki se je po nezmernih prostorih čudno razlegalo.«15 Govor o petju v novičarskem diskurzu 19. stoletja je bil vedno zaznamovan z oznakami, ki so petje karakte-rizirale kot v vseh pogledih pozitivno človekovo prakso in izkušnjo, neločljivo povezano z njegovim duhovnim življenjem, ki mu celo omogoča neposreden stik s presežnim, z bogom: »Človeka zares nadzemeljsko čutje prešine, to združeno petje v prečudnim soglasji slišati.«16 in »/.../ lepa pesem božji dar.«17 Petju so pripis(ov)ali tudi terapevtsko vlogo in sploh pomen za harmoničnost (uglašenost) človeka: »/./pošteno petje žlahni in plemeniti dušno in telesno življenje. To pa je gotovo več vredno kot cent vsakega zlata.«18; »Da petje /.../ človeka v čudorednosti utrjuje, njegovo srce žlahni in ga tako k čedalje večji popolnosti napeljava, je tako jasno, da ni treba nobenega dokaza.«19 Petje po 12 Nepodpisano, Novice kmetijskih, rokodelnih in narodnih reči, 25. 9. 1850, str. 163. 13 Nepodpisano, Kmetijske in rokodelske novice, 18. 9.1844, str. 151. 14 Z., Novice kmetijskih, rokodelnih in narodnih reči, 28. 8.1850, str. 147. 15 Podlipski, Novice kmetijskih,rokodelnih in narodnih reči, 18. 9.1850, str. 158. 16 St., Novice kmetijskih, rokodelnih in narodnih reči,15. 5.1852, str. 153. 17 Pevoljub, Novice kmetijskih, rokodelnih in narodnih reči, 14. 2.1855. 18 Pevoljub, navedeno delo. 19 Štantetov-Šentviški, Novice gospodarske obrtniške in narodne, 13. 7.1864. 8Iomi«kc prvini, „Iz zbirke * 1 o v t u * k i li p č nem, pod na plitva m S lovi n h k a gfrilca", izJavuia od idavcnokiia druživa v I jut. ljudi, flfn ravnil perva dva zo davncj priii kovana c vez k« Da »vilio prišla. in ne dobinla, zvezek pa 13 kr., v pimrDici alaveiiHki^a itmzLva in pri gusp, J. E! a siti iku na prodaj, rervl zvezek obscie It, drus:i 10 v Ljuhljannkim ^ledi»n petih ptnem ; hepedc in nate ib p A I j a ifl gllltvli (kluvir) «o v piiv ličnim fisku: bosi* ta dva zrezka r«tm prijallmn Iti prijiiticam donutcijc* ¡iclja protovo zlo do p* d I a. Ob enim no ČtltlU udje plOKDlkieB iJrfl-žlva naproti c nI, do Iti p