519ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 57 • 2003 • 3–4 (128) Zbornik za zgodovino {olstva in vzgoje – XXXV. Ljubljana : Slovenski {olski muzej, 2002. 408 strani. ([olska kronika ; 1 in 2) V za~etku marca 2003 sta bili v prostorih Slovenskega {olskega muzeja v Ljubljani predstavljeni dve novi {tevilki Zbornika za zgodovino {olstva in vzgoje. Obse‘no prvo {tevilko uvaja prispevek Maje @vanut, Vzgojni ideali v 17. stoletju. To je pravzaprav besedilo predavanja, ki ga je avtorica pripravila ob razstavi Theatrum vitae et mortis humanae, Prizori{~e ~love{kega ‘ivljenja in smrti, v Narodnem muzeju Slovenije februarja 2002. ^lanek Zorana Radonji}a Druga svetovna vojna v slovenskih u~benikih za zgodovino je idejno vsebinska analiza poglavij 15 u~benikov za osnovne {ole in srednje {ole od leta 1948 do 1999, v katerih je obdelana problematika druge svetovne vojne v Sloveniji in Jugoslaviji. Avtor ugotavlja, da u~beniki niso bili nepristranska sredstva. Del odgovornosti naprti tudi zgodovinarjem in ustvarjalcem u~nih na~rtov. Priznava pa, da so bila dolo~ena zgodovinska dejstva zamol~ana. Radonji} je prepri~an, da bo ‘ivljenje kasnej{ih genera- cij zaznamovano z iskanjem prave resnice, nestrpnostjo in revan{izmom, ker so komunisti~ni oblastniki interpretirali zgodovino ~rno belo in s tem dolgoro~no gledano naredili KP in NOB veliko {kode. V u~benikih v letih 1992 do 1999 pa so za~eli razpadati miti, avtorji u~benikov so imeli bolj{o pogoje za bolj objektivno interpretacijo zgodovine, nova je dostopnost virov, nove teme so dobile prostor. Vanda Trdan v obse‘ni {tudiji obravnava [olstvo na Ko~evskem od druge polovice devetnajstega stoletja do konca prve svetovne vojne. Pri tem raziskuje obdobje, ki sovpada s porastom nacionalizma, zlasti na narodnostno me{anih podro~jih, kakr{na je bila tudi Ko~evska. Nasprotja med taboroma so se odra‘ala tudi v {olstvu. [e posebno zanimiv je prikaz Stanislava Ju‘ni~a o ‘ivljenju in delu jezikoslovca Rudolfa Ju‘ni~a. Najstarej{i viri o njegovi dru‘ini so iz 17. stoletja iz Fare. Potem ko je bil Ju‘ni~ redni profesor na gimnaziji v Novem mestu, so leta 1923 ugodili pro{nji in ga prestavili v Ljubljano na 1. dr‘avno klasi~no gimnazijo. Leta 1929 je dobil red sv. Save za pedago{ko delo, pred 2. svetovno vojno pa {e odlikovanje jugoslovanske krone IV. vrste. Objavljal je u~benike za pouk gr{kega, francoskega, latin- skega in nem{kega jezika. Pripravil je tudi izbor iz Plutarhovih zgodbic in Vergilova dela. V rokopisu je ostalo delo o bizantinskem cesarju Konstantinu Porfirogenetu. Marija Jasna Kogoj pi{e o ur{ulinkah, ki so v letu 2002 praznovale 300 letnico svoje navzo~nosti v Ljubljani. V obnovljenih prostorih ur{ulinske zunanje {ole je potekal v tem letu tudi mednarodni simpozij. Pomembno vlogo so ur{ulinke videle v izobra‘evanju ‘ena in deklet. Ur{ulinske {ole so delovale v Ljubljani do leta 1945. Leta 2002 pa so nune ponovno odprle Angelin vrtec, ki deluje po metodi, da je otrok postavljen v sredi{~e dogajanja in je v starostno me{ani skupini. Ur{ulinska samostana sta bila v Ljubljani in [kofji Loki, nune pa so kupile v Mekinjah tudi samostan klaris in tam odprle {olo. Sloves so pridobile z odli~no vzgojo, saj je bil poudarek na celostni vzgoji. Ko po vojni niso smele ve~ vzgojno izbra‘evalno delovati v {olah, so se usmerile v katehetsko pastoralno dejavnost. V ~lanku je predstavljena tudi razstava Ur{ulinke v Ljub- ljani 1702–2002.Tatjana Hojan pi{e v ~lanku o U~iteljskem tovari{u kot nasledniku [olskega prijatelja. V Celovcu je minilo 150 let od za~etka izhajanja [olskega prijatelja, 130 let od za~etka izhajanja Slovenskega u~itelja v Ljutomeru, in 140 let odkar je v Ljubljani za~el izhajati U~iteljski tovari{. Ista avtorica predstavi kaj je U~iteljski tovari{ leta 1876 priporo~al {olskim knji‘nicam v rubriki [olarska knji‘nica. Leto prej je namre~ iz{el ukaz o ustanavljanju {olskih knji‘nic, kjer bodo u~itelji otrokom izposojali primerne knjige. Objavili so imenik primernih knjig – 67 del, glavno priporo~ilo je bilo pou~na vsebina, dve tretjini je predstavljalo leposlovje. Jasna @upani~ je pripravila zapis o {olah v Bre‘icah do dana{njih dni. Zbornik prina{a tudi spomine na {olo. Zlata Volari~ pi{e o svojih otro{kih letih in dru‘ini v vasici ob mad‘arski meji med Dobrovnikom in Lendavo. Janez [vajncer v ~lanku z naslovom Preizku{nja, pi{e o {oli za frizersko in obla~ilno stroko v Mariboru, kjer je pou~eval sloven{~ino in njegove izku{nje ob najavljenem prihodu {olske svetovalke z Zavoda za {olstvo. Slavica Pavli~ je pripravila jubileje {ol v letu 2003. Janez Kav~i~ namenja sestavek 100 letnici idrijske realke. Ob tem jubileju je Po{ta Slovenije izdala prilo‘nostno znamko, na kateri motiv povezuje vesoljno videnje na{ega planeta, Vegove logaritme in silhuete fasade. Stanislav Senekovi~ se spominja u~itelja Jo‘eta Hudalesa, ki se je ukvarjal tudi z ustvarjanjem v kamnu in s slikarstvom. Izdal je tudi dva zgodovinska romana in ve~ kot petdeset mladinskih del. Direktor muzeja mag. Branko [u{tar je pripravil poro~ilu o delu Mu- zeja v letu 2001 in izpostavil pomembnej{e dose‘ke. Razstavo, ki so jo pripravili sodelavci iz Zgodo- vinskega arhiva in muzeja Univerze v Ljubljani o Univerzi v Ljubljani in njenih rektorjih (decembra ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 57 • 2003 • 3–4 (128)520 2001 do februarja 2002) je predstavila v posebnem bloku o muzejskem delu Tatjana Dekleva. Tatjana Hojan pi{e o vsestranski u~iteljici iz Zapotoka. Zapis o proslavi ob stoletnici stavbe osnovne {ole Maj{perk je pripravila Danica Lorber, ki je ‘elela pokazati prelomen dogodke kot pogovor dveh so{olcev, ki morata v spisu prikazati 100 let {ole. [tevilko sklenejo poro~ila in ocene. Ob stoletnici rojstva Franceta Ostanka, nekdanjega ravnatelja Slovenskega {olskega muzeja v letih 1951–1974, so junija 2002 v Slovenskem {olskem muzeju pripravili sre~anje in razstavo, ki jo je pripra- vila bibliotekarska svetovalka Tatjana Hojan. ^lankom, ki so jih na sre~anju interpretirali gostje, je namenjena druga {tevilka zbornika. Na vsebino {tevilke opozarjata ‘e fotografiji na naslovni in zadnji strani, namre~, U~enci IV. c razreda O[ Ljubljana Zgornja [i{ka z razrednikom Francetom Ostankom z leta 1942 in {olsko naznanilo Franceta Ostanka iz 1. razreda {estrazredne ljudske {ole cesarja Franc Jo‘efa I. v Spodnji [i{ki iz {olskega leta 1908/09. Izbor besedil je vsebinsko zelo {irok in ponazarja pogled na razli~na obdobja in teme iz ‘ivljenja ravnatelja Ostanka. V uvodnem ~lanku pi{e direktor muzeja mag. Branko [u{tar o ‘ivljenju in delu Ostanka, kot u~itelju, narodnoobrambnem in sindikal- nem delavcu, uredniku pedago{kih glasil in raziskovalcu zgodovine {olstva – pripravil je vrsto razstav, objavljal v razli~nih publikacijah, leta 1966 je prejel najvi{jo nagrado na podro~ju {olstva – @agarjevo nagrado, za zasluge na podro~ju muzealstva pa l. 1971 Valvasorjevo nagrado. Februarja 1951 je postal direktor Slovenskega {olskega muzeja in ostal tam do upokojitve poleti 1974. V pogovoru z novinarjem Silvom Ter{kom je Ostanek poudaril, da delavci niso le zbiratelji in prou~evalci gradiva, ampak morajo poznati delo {ol, {olsko zakonodajo, zgodovino {olstva in nekdanje in sodobne smeri pedagogike. Jo‘e Ko{mrlj, ravnatelj O[ Sodra‘ica in Francka Rozman, u~iteljica na O[ Vodice sta pripravila spomine nekdanjih u~encev. Tatjana Hojan predstavlja Ostanka in njegovo delo pri kme~konadaljevalnih {olah, ki so nudile odraslim poleg strokovnega znanja tudi splo{no izo- brazbo. Ostanek je postal vodja kme~konadaljevalne {ole in bil leta 1934 izvoljen za poverjenika {ol za okro‘je Kamnik, nato pa je leta 1935 postal tajnik {ir{ega odbora teh {ol. Dr. Toma‘ Pavlin s Fakultete za {port pi{e o Ostanku in sokolstvu. V~lanil se je v ljubljansko sokolsko dru{tvo, izku{nje je prena{al v Sodra‘ico in Vodice in bil na~elnik v sokolskih organizacijah v omenjenih krajih. Vez med u~iteljstvom in sokolstvom je bila za‘elena, saj sta bili obe organizaciji vzgojni. Dr. Ana Benedeti~ pi{e o svojem u~itelju Ostanku v {olskem letu 1940/41 na O[ Valentina Vodnika v Zgornji [i{ki. Precej pozornosti je dr. Andrej Vovko namenil Ostankovemu delovanju v Dru‘bi sv. Cirila in Metoda. Ostanek je najaktiv- neje deloval v dru‘bi v drugi polovici tridesetih let in drugi polovici {tiridesetih. Po odhodu iz Vodic je za~el delovati v vodstvu CMD in prevzel organizacijo narodno obrambnega dela, vodenje predavanj, prevzel je tudi referat za manj{inske {ole na prosvetnem oddelku banske uprave in sodeloval z ljubljan- skim Manj{inskim in{titutom. Janez Stergar se spominja Ostanka iz pogovorov o vlogi dr. Franca Ko- schierja, direktorja koro{kega De‘elnega muzeja in povojnega predsednika Kärnter Landsmanschafta. Liljana [u{tar pi{e o dejavnosti Ostanka v Sindikatu prosvetnih delavcev med letoma 1945 in 1949. Suzana Felicijan Brato‘ iz Arhiva RS, na podlagi dokumentov, ki jih hrani arhiv, prika‘e njegovo delo referenta za manj{insko {olstvo na Ministrstvu za prosveto LRS in poverjenika za prosveto in kulturo na Oblastnem ljudskem odboru Ljubljana. Slavica Pavli~, ravnateljica Slovenskega {olskega muzeja v pokoju, pi{e o delu Ostanka v muzeju. Mag. Lilijana Trampu‘ analizira vlogo Ostanka pri raziskovanju slovensko-hrva{ke meje v Istri. Elaborat je na pobudo geografa dr. Antona Melika pripravil l. 1957, objavljen pa je bil {ele po 34 letih. Ostanek je ugotavljal stanje in dejavnike, ki so utrjevali in pospe{evali utrditev narodnostne meje med Slovenci in Hrvati med letoma 1860 in 1956. Dr. Jo‘e Ciperle v sestav- ku France Ostanek in metodolo{ka razmi{ljanja o pisanju zgodovine osnovnega {olstva omenja, da zgodovina vzgoje in izobra‘evanja predstavlja zgodovinski del pedagogike, hkrati pa tu deluje tudi histori~na disciplina, ki je usmerjena v zgodovini razvito svojo metodiko, svojo metodologijo in svojo teorijo. Stane Okoli{ v Vlogi Franceta Ostanka pri evidentiranju in zbiranju gradiva o zgodovini {olstva na Slovenskem v tujih arhivih zapi{e, da je le ta deset let delal v arhivih Avstrije, Italije, Hrva{ke in na~rtno zbiral gradivo, predvsem v gra{kem in dunajskem upravnem arhivu, kjer je za obdobje pred prvo svetovno vojno najve~ gradiva. Pripomogel je k pisanju Zgodovine {olstva in pedagogike na Slo- venskem, ki jo je v letih 1963–66 izdal dr. Vlado Schmidt. Sodelovanje Slovenskega in Hrva{kega {olskega muzeja med ravnateljevanjem Franceta Ostanka je strnila [tefka Batini}. Mag. Branko [u{tar pi{e o sodelovanju Franceta Ostanka s Pedago{kim muzejem iz Beograda. Vplival je na sprejem skup- nega koncepta delovanja {olskih muzejev. Ustanovljena je bila tudi sekcija {olskih muzejev pri Zvezi 521ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 57 • 2003 • 3–4 (128) muzejskih dru{tev. [olski muzeji so se videli kot muzejske ustanove, ki zbirajo, prou~ujejo in hranijo gradivo za zgodovino {olstva ter se ukvarjajo z raziskovalnim delom in postanejo dokumentacijski centri za zgodovino {olstva. Sekcija je pri~ela izdajati tudi Zbornik za zgodovino {olstva in prosvete. Poglavje iz spominov na ravnatelja uvaja zapis Cirila Mer~una, ki se je v sredini tridesetih let sre~eval z Ostankom na mese~nih u~iteljskih konferencah v Kamniku. Vasilij Melik opi{e sodelovanje s Slovenskim {olskim muzejem in Francetom Ostankom, ko je bil v uredni{kem odboru zbornika Osnovna {ola na Slovenskem v stoletju 1869 do 1969. Gvido Stres zapi{e prvo sre~anje s kolegom. Franc Strmi~nik se ga spominja kot ‘ivo {olsko in pedago{ko enciklopedijo. Janez Sagadin se je osebno spoznal z Ostankom pri pripravi zbornika Osnovna {ola na Slovenskem 1869–1969. Sergej Vri{er omenja, da je bilo Ostankovo priljubljeno poglavje sokolstvo. Z Borisom Lipu‘i~em se je seznanil, ko je bil le ta na Republi{kem sekretariatu za {olstvo in na Zavodu SR Slovenije za {olstvo. Tilka Urleb se spominja Ostanka s sre~anj muzealcev in ko je prihajal v Postojno pregledovat gradivo. Kot natan~nega in dosle- dnega delodajalca se ga spominja Pepca @ivi~. Mili Vla{i} Gvozdi} je pomagal pri pripravi didakti~nega kompleta za pouk srbohrvatskega-hrvatskosrbskega jezika na slovenskih osnovnih {olah. Majda Osta- nek opi{e o~eta kot dru‘inskega ~loveka, ki je s svojo izjemno aktivnostjo vpeljeval in spodbujal k branju in obiskovanju razstav. Predstavitev sklene Tatjana Hojan, bibliotekarska svetovalka v Muzeju z Ostankovo bibliografijo. Slavica Pavli~ je dodala {e jubileje {ol. Na straneh namenjenih muzejskemu delu pa Marjetka Balko- vec Debevc pi{e o razstavi ^ar ~ipk, ob 125 letnici ^ipkarske {ole Idrija, odprti od maja do avgusta 2002. Bronislava Gologranc Zakonj{ek iz Muzeja novej{e zgodovine v Celju predstavi med drugim Otro{ki muzej Hermanov Brlog v Celju. Nevenka Hacin predstavlja na razstavi Otro{ki vrtci v Hrast- niku, Trbovljah in Zagorju decembra 2001 tudi ambientalno predstavitev vrt~evskih koti~kov. V poro~ilih in ocenah pa je podpisani najbolj padel v o~i zapis o priro~niku Doroteje Le{nik o zelo aktualni temi Nasilje – nenasilje, priro~nik za u~iteljice, svetovalne slu‘be in vodstva {ol. M o n i k a K o k a l j K o ~ e v a r