p Dr. Ivan Prijatelj / «Mladoslovench in «Mlada Evropa* leriodiziranje literarne zgodovine — kakor vsake druge zge< dovine — je prav tako težka stvar, kakor je težko najti dobro in izrazito poznamenovanje za posamezne zgodo= vinske periode. Vsaki periodizaciji preti nevarnost, da mehanično preseka tok dogodkov, ki se organično presnavljajo iz prošlosti in istotako organično priraščajo iz sodobnosti na podlagi duševnih in materialnih pogojev časa ter na osnovi iniciativ silnih individualnih činiteljev. Zgodovinarstvo je ozmišljeno rekori? struiranje in sestavno podoživljanje prošlosti. Zategadelj -se zgodovinar¦ —- vprav zaradi sistematične preglednosti in smotrene grupacije vsega tega, kar se je tudi v dogajanju snovalo v okvipi izvestnih skupin — ne more in ne sme odreči delitve zgodovine v periode. Zavedajoč se torej, da vsako periodiziranje v bistvu nasiljuje kontinuiteto zgodovinskega dogajanja, vendar pa pii^ znavajoč, da literarna kakor vsaka druga zgodovina v svrh© sistematične preglednosti potrebuje nekih obmejitev, postopa jpe mojem mnenju literarni zgodovinar najprirodneje in najsmotrneje. ako se pri periodizaciji odloči za takšne grebene, od katerih priroda sama v morju svojih časovnih valovanj jemlje zdaj svoje zalete, da po njih izprožitvi zopet splahneva, delajoč prostor in dajajoč povod novim zaletom. Za take grebene in mejnike smatram jaz v soglasju z nekaterimi odličnimi sostrokovnjaki nastope novih, mladih, med seboj krepko idejno zvezanih g ene ? racij, dobivajočih po nastopu prvih pionirjev v podmladkih še nekaj časa sukurs, dokler se gesla pokolenja ne izživijo in ne izrabijo, na kar stopajo pod praporom novih idej najprej v boju z «očeti», nato v mirni udejstvitvi teh idej na pozorišče — «sinovi®. katere čaka prej ali slej ista usoda. Kar se tiče poznamenovanja literarnozgodovinskih period, je w-. v o nekdanja romantična doba v svojem individualizmu rada ime-novala posamezna obdobja po prommentnih osebnostih, docim je /» ^»« %3$ sledeča pozitivistična ali realistična doba kazala nagnjenje. nazivati periode rajši po najglasnejših umetnostno*iormalmii. idejnih ali socialnih časovnih devizah. Po mojem mnenju ne gre. da bi popolnoma zametavali staro romantično prakso, samo rabili bi jo morali zelo previdno. Vsako poznamenovanje je etiketa, ki «t» **»*.*. 26 Dr. Ivan Prijatelj: «Mladoslovenci» in «Mlada Evropa® doseza svoj namen samo takrat, kadar vsebuje vsaj večino glavnih znakov vsebine v zgoščeni obliki. Ako imamo torej opraviti z obdobjem, kateremu je kakšna genijalna osebnost malone sama vtisnila svoj duševni pečat, potem tp^ obdobje tudi v literarni zgodovini po pravici in lehko nosi ime dotične genijalne individual? nosti. Ako pa so bile skupinske časovne ideje kakršnegakoli značaja glavne vodnice izvestne dobe, potem se mora izbrati poznamenovanje za dotično periodo v skladu z imenoslovjem teli časovnih vodilnih gesel. Kar se tiče slovenske novejše literarne zgodovine onih časov, ki so se vrstili po zaključku Čop^Prešernove visoke romantike,;:" - ^V«D stopivše v življenje po premagi Zois*Vodnik*Kopitarjeve filološke^. A \ in etnografske romantike, je bila v tem pogledu pri nas do sedajp praksa naslednja: Julij p 1. K1 e in m a y r, ki je v svojem ^abojdb^A*-uspelem prvem poizkusu, naslovljenem «Zgodovina slovenskega slovstva» (Celovec, 1881), obravnaval tudi prvi del te dobe, je krstil obdobje od 1843. (od «Novic» dalje) do 1881. z enostavnim matematično?mehaničnim nazivom: «tretja doba» zategadelj, ker je imenoval prejšnji dve periodi «drugo» (od 1770 do 1843), ozi* roma «prvo dobo» (od početkov do Pohlina). O tem, da slovensko literarno zgodovinarstvo ni moglo ostati pri tem primitivnem, ničesar ne vsebujočem poznamenovanju, ni treba izgubljati besede. Nato je izdal 1893. dr. Jakob Sket v svrho literarnega pouka jyui% v višjih razredih srednjih šol svojo «Slovstveno čitanko« (Ce* lovec, 1893), v kateri je ponaslovil obdobje med 1843.—1893. z izrazom: «doba narodne prosvete». Začetno letnico 1843. je Sket pridržal iz Kleinmavra, smatrajoč početek Bleiweisovih «Novic*> za mejnik, od katerega naj se datira novejša slovenska literatura. Z nazivom «narodna prosveta» je sicer Sket poizkušal zajeti v naslov že tudi bistvo literarnega snovanja tega obdobja, vendar se mora reči, da je s tem dokaj splošnim nazivom označil le bolj prva leta te periode, manj pa zadnja desetletja XIX. stoletja, v katerih si je stavila slovenska literatura tudi že bolj umetnostne cilje. Prvi, ki je novejšo slovensko literarno zgodovino razločil v dva dela, je bil dr. Karol Glase r. Njegova «Zgodovina slovenskega slov* stva» (Ljubljana, 1894—1898) je v III. zvezku obravnavala «Ble^ weisovo dobo od 1848. do 187Q. leta». Dr. Glaser, ki je prvi med našimi literarnimi zgodovinarji jemal ozir na važne svetovne dogodke — sestavljajoč sicer precej šablonske preglede svetovnih pojavov in postavljajoč jih na čelo posameznih oddelkov svojega dela — je toreji^tudi |>rvi poizkusil datirati početek novejše slovenske literarne zgodovine s svetovnosznamenito zarezo leta Dr. Ivan Prijatelj: «Mladoslovenci» in «Mlada Evropa* 1848. Zakaj je dr. Glaser to prvo obdobje zaključeval ravno z letom 1870., je tem manj uvidevno, ker mu je dal naslov: «Blei* \veisova doba». Saj je vendar dr. Bleiweis nastopil v naši javnosti s svojimi «Novicami» že leta 1843. in deloval v nji do svoje smrti leta 1881. Da je dr. Glaser krstil to kakor tudi poznejše obdobje («Stritarjevo dobo») z imenoma dveh markantnih osebnosti, se da razlagati iz metode njegove literarne zgodovine, v kateri so stali biografski in bibliografski podatki o posameznih osebnostih bolj v ospredju, nego ideje časovne kulture, literature in umetnosti sgloh. Za drjem. Glaserjem je prišel dr. Grafenauer najprej s svojo «Zgodovino novejšega slovenskega slovstva« (Ljubljana, 1909 in 1911), nato pa s svojo «Kratko zgodovino slovenskega slovstva« (Ljubljana, 1917 in 1919). Zdi se mi, da se je dr. Grafen* auer tako v prvi kakor v drugi svoji literarni zgodovini glede poznamenovanja dob vzgledoval najnovejših čeških literarno* zgodovinskih kompendijih. Znamenite Laichterjeve «Češke litera* ture-XIX. stoletja« I. del obravnava pod naslovom «Od Dobrov? skega do Jungmannove pesniške šole« (II. izd., Praga, 1911) v posameznih specialnih poglavjih češko prosvetljenstvo in prvo romantiko, njen II. del pod naslovom « O d Polaka do Langerja» romantiko, njenega III. dela 1. zvezek pod naslovom «Od Mache do Havlička» isto literarno šolo, njenega III. dela 2. zvezek pod t iw„A&slovom «Od Božene Nemcove do Nerude« pa že početke češkega realizma. Novak*Novakova «Pregledna zgodovina češke literature« (II. izd., Praga, 1913) pa deli novejšo češko literaturo, počenši od prosvetljenstva v: a) «Literaturo narodnega preporoda« (prosvet* ljenstvo, romantika) in v: b) «Literaturo prerojenega naroda« (doba prehoda in reakcije, doba Nerude in Halka, sedanja doba). Podobno je nazval tudi dr. Grafenauer svoje večje zgodovine I. del z naslovom «Od Pohlina do Prešerna« in je v tem delu obravnal «prosvetljeno dobo« ter «slovensko romantiko«, dočim je nazval II. del iste večje zgodovine «dobo narodnega prebujenja« ter jo obmejil z leti 1848. do 1868. Isti naslov in ista obmejnika je za čas po letu 1848. obdržal dr. Grafenauer tudi v svoji «Kratki zgodo* vini«, v kateri je nadaljnje obdobje od leta 1868. do 1895. krstil za «dobo nove romantike in realizma«, dočim je dal slovenski «rnoderni» naziv «Od literarnega prevrata do naših dni«. , Z ozirom na svoje v uvodu tega sestavka razvito naziranje o periojdizaciji literarne zgodovine na podlagi novih generacij, ne pričenjam jaz zgodovine novejše slovenske literature z 1.1843., 5Q kakor se je to delalo do Glaserja, zategadelj, ker v prvih petih Dr. Ivan Prijatelj: «MIadoslovench in «Mlada Evropa* letnikih Bleiweisovih «Novic», tedanjega glavnega glasila slo? venske literature, še ne nastopa nikaka nova generacija z nikakimi novimi idejami, ki bi se ločile od primitivno?utilitarnih smotrov takratnih neznatnejših naših pisateljev in tudi ne od narodno?pre? porodnih ciljev važnejših avtorjev prejšnje romantične dobe. Šele v 1.1848^oJb.času «pomladi narpdpv« nastopi tudi pri nas krepak nov vaTmed seboj idejno zvezane generacije, ki se po sporadičnih početnih svobodomiselnih alurah z ozirom na primitivne potrebe naroda in glede na večino duhovniškega sotrudništva obda s trdnim oklepom nažiranjsko konservativne, družabno patrijar? *>n*winiimjLii»10........¦.......... ........pii i 7 * * halne in umetnostno utilitarne ter narodno probujne ideologije. To^ejieraciJLjmenujem jaz generacijo «Staroslovencev» in dobo literarne zgodovine, snujoče se pod egido teh mož — dobo «Staro? stovenstva«. Grafenauerjevega naziva «doba narodnega prebu? jenja» za obdobje med L 1848.—1868. si nisem mogel prisvojiti zategadelj, ker se je narodna prebuditev v zmislu narodnega osveščenja v posameznikih vršila pri nas že izza dobe prosvetljen? stva, v zmislu ljudske prebuditve v nacionalnem oziru pa se je nadaljevala prav do svetovne vojne in se šele v tem velikem požaru vzvršičila v zahtevi po lastni narodni državnosti. «Narodno prebujenje« se torej po mojem mnenju ne da vgozditi zgolj med leta 1848.—1868. Pokolenje «Staroslovencev», označeno po štirih glavnih, gori navedenih geslih, katerih samo eno, čeprav zelo važno, tvori «narodna prebuda», predstavlja idejno dokaj tesno med seboj zvezano, pod Bleiweisovim vodstvom stoječo gene? racijo, katera je zavladala s svojo miselnostjo v burji 1.1848., vodila slovensko kulturno in literarno udejstvovanje skozi deset? letje avstrijskega absolutizma, organizirala prvi javni narodno? politični in družabno?socialni nastop Slovencev kot naroda v dobi obnovljene ustave 60tih let ter si zlomila hrbtenico ob glasovanju za dualizem 1.1867. Sama se spočetka seveda res ni tako imeno? vala, a se v poslednjih letih svoje vlade in svojega propada vsaj branila ni naziva «Staroslovenci», naziva, ki ga je tej odstopajoči generaciji vzdevala bolj ali manj očito nova mlada generacija «Mladoslovencev». Razloživši, zakaj si za dobo med 1.1848.—1868. nisem mogel prisvojiti naziva «doba narodnega prebujenja«, pristavljam, da se mi tudi Grafenauerjev naziv «doba nove romantike in realizma« za obdobje med 1.1868.—1895. ne zdi docela posrečen zategadelj, ker označuje v vsej evropski literarnozgodovinski terminologiji izraz «nova romantika« ali «neoromantika» pravzaprav romantični element «moderne», in pa zato, ker je bila romantična sestavina 29 Dr. Ivan Prijatelj: «Mladoslovenci* in vMlada Evropa* našega v ostalem precej šibkega realizma «mladoslovenske» dobe — ljudsko*običajska nota — v resnici dediščina starega roman* tizma in se o kaki «novi romantiki« v tej dobi ne more niti govoriti, kvečjemu o zapozneli romantiki. S tega stališča bi se dal za dobo med 1.1868.—1895. bolj upravičeno zagovarjati naslov «roman* tično*realistična doba», pri čemer bi prišlo do izraza resnično dejstvo, da je bila slovenska literatura te dobe še v marsikaterem oziru romantična, obenem pa že tudi skromno realistična, v sploš* nem pa izrazito niti takova niti onakova. Da si tudi tega naziva nisem prilastil, >, ne samo zbog konformnosti s poznamenova* w >LJf S njem prejšnje dobe, ampak iz globljih vzrokov, ki se nam odkrijejo v splošni karakteristiki te dobe. , «Mladoslovenski» pokret se krije časovno in v mnogem oziru tudi idejno skoraj popolnoma z «mladočeškim» političnim in de* loma tudi literarnim gibanjem 60tih in naslednjih let. S Češkega prihaja k našim «Mladoslovencem» res samo posrednja pobuda. in sicer tudi od tam bolj za formiranje smeri in taktike, nego za ustvarjanje politične stranke ali literarne struje. Ideologija «mlado* slovenska«, kakor tudi «mladočeška», ki je v politiki narodno* radikalna, v svetovnem naziranju pozitivistična in svobodomiselna, v umetnosti čimdalje bolj realistična, ima svoje korenine v dušev* nem življenju širšega kulturnega sveta tedanje Evrope. Že sama tvorba poznamenovanja c/,, «< zofske in literarne romantike, ki je gojila naravnost kult «narod= - nega duha» — sama gesla, neljuba predmarčnim absolutistom. To narodno in obenem svobodomiselno gibanje je naraščalo v tem času zlasti v Italiji, kjer se je zgoščevalo v skrivne revolucionarne «karbonarske» krožke. L. 1822. je to gibanje dobilo svojega glas* nika v Giuseppu Mazziniju, izdavšem v tem letu knjigo dLaA _* giovine Italia», ki je šla iz rok v roke. Vtein svojem delu je proglasih / Mazzini za vrhovno načelo javnega udejstvovanja načelo narod* nosti. Njegov klic je izzvanjal v zahtevo po «zedinjeni Italiji», o kateri je pisec že v tej svoji knjigi ugotavljal, da sta p nji sanjala že Dante inMacchiavelli. Proti onim, ki so ugovarjali, češ, da je avstrijska uprava v Lombardiji in na Beneškem boljša, nego do? mača v italijanskih državicah, je vzklikal Mazzini: «In če bi bila /t^: naša uprava huronska ali hotentotska, samo da je domača!» Naj bo ta uprava v severni Italiji, kakršna hoče biti, tuja je, nemška. Zato pa: «Fuori i tedeschi!» Devetnajsto stoletje je stoletje načela narodnosti in to načelo bo ta vek tudi uresničil. — Mazziniju v roke je deloval v italijanskem leposlovju Massimo d' A z e g 1 i o, ki je zlasti v svojih dveh romanih «Ettore Fieramosca» in «Nicolo dei Lapi» opisoval, kako so se ItjJUjajmjv^rea^^ majhne državice, neprestano med seboj vojskovali, služeč' tujim interesom, namesto da bi se vzajemno med seboj složili in postali sami svoji gospodje v svoji hiši. — D'Azeglio je bil duševni pristaš tretjega znamenitega italijanskega preporoditelja, abata Gio* b e r t i j a, ki je v duhu francoskih liberalnih katolikov, grofa Mon* talemberta, patra Lacordairea in Lamenaisa, urednikov liberalno* katoliškega «Correspondenta» v Parizu, izdal 1.1843. knjigo «11 primato d' Italia». Ako je bila Mazzinijeva knjiga bomba, bi se moglo Giobertijevo delo imenovati baklja, z entuziazmom raz? svetljujoča ideal «zedinjene Italije«. Gioberti je v tem svojem delu razvijal tezo, da bi liberalni papež najlaglje združil Italijo, ki bi si mogla pridobiti prvenstvo med katoličani vseh narodov. — Za Giobertijem je prišel C a v o u r. Ta mož se je 20 let pripravljal na /%*rtjs?*j*» svojo veliko misijo. Noč in dan je na tihem študiral politična V-J gibanja vseh narodov, končno je 1.1848. nastopil v italijanski jav? nosti s svojim dnevnikom «Risorgimento», v katerem je z velikim ognjem zastopal načelo, da se mora vsak narod izobraževati v svojem jeziku in stremiti po tem, da postane gospodar svoje zemlje in svoje usode. Preden je postal minister, se je Cavour kot poslanec v piemontskem parlamentu dne 20. oktobra 1848. toplo zavzel tudi za avstrijske Slovane, za «to mnogobrojno, energično^ «wv Dr. Ivan Prijatelj: «Mladoslovenci» in «Mlada Evropa?. V—rtw iskreno, ali že mnogo stoletij teptano pleme slovansko«. In Cavour je v naslednjih desetletjih v resnici postal oče «zedinjene Italije.«1 Pod vplivom idej in delovanja Mazzinija ter njegovih nasledi nikov je bilo nastalo v zatohlem absolutističnem ozračju pred* marca vse polno tajnih revolucionarnih zvez, poleg «Mlade Italije« «Mlada Poljska«, «Mlada Irska«, «Mlada Angleška« itd., ki so se pod gesli republikanstva, grajanskih svoboščin in edinstva po* sameznih delno ali celotno podjarmljenih narodov združile 1.1843. v skupno tajno zvezo, imenovano «Mlada Evropa«. Vse te skrivne zveze so bile političnega in državnoprevratnega značaja in so ogrožale v prvi vrsti države, združujoče v sebi več narodov ali narodnih delov, katerim so obetale zedinjenje v obliki lastne državnosti na podlagi narodne samodoločbe. V drugi vrsti pa so te tajne zveze izpodkopavale tudi prestole in oltarje pod devizo republikanstva in svobodomiselstva. Poleg teh političnih tajnih krožkov pa je specialno v Nemčiji v začetku 30tih let na literarnem polju nastala temu pokretu pobočna in miselno so* rodna struja, ki je močno vplivala na formiranje «Mladočeštva» in deloma preko tega (v politiki), deloma tudi neposredno sama po sebi (v literaturi) na naš «mladoslovenski» pokret. To je bila med seboj trdno sklenjena literarna struja, ki jo imenuje nemška literarna zgodovina «J u n g d e u t s c h 1 a n d«. Izoblikovala se je ta struja v znamenju opozicije proti prejšnjima dvema pravcema. v nemški literaturi, proti klasicizmu in romantizmu, ko ta dva nista imela nič več novega povedati mlademu pokolenju. Proti Goetheju. ki je bil v klasičnoharmonični lepoti udejstvil v svojih delih naj* višja gesla klasicizma in romantizma, prezirajoč zanimanje za, časovne, zlasti politične dogodke, proti Goetheju, ki je 1.1830. po izbruhu julijske revolucije v Parizu pripisoval značaj svetovnega preokreta nekemu znanstvenemu sporu medCuvierjem in Geffrov* J^^A-S^nt^Hilairejenijne pa tej revoluciji,je nastopil Heinrich Hein e, pionirska duša tega pokreta, imenujoč nemškega Olimpijca «Zeit= ablehnungsgenie«. Ime «Jungdeutschland» pa je dal tej struji mlade nemške generacije publicist Ludolf W i e n b a r g v svoji knjigi «Asthetische Feldzuge« (1834.). Wienbarg je v tem svojem bojnem 1 Kako so gesla teh voditeljev italijanskega političnega preporoda užigala tudi srca naših «Mladoslovencey», se razvidi iz člankov (najbrž dr. Zamikovih): «Gibanje načela narodnosti itd.» v «Slovenskem gospodarju« z dne 6. febr. 1868., štev. 6., in v «Slov. Narodu« z dne 11. aprila 1868., štev. 5., ter dalje. Prim. tudi f ju^JJ*a" zamika predavanje v ljubljanski čitalnici, natisnjeno v «Slov. Narodu« z dne i r pkA \/*c 21. julija 1878., štev. 165.,; ter dalje. Dr. Ivan Prijatelj: > je bila res romantični produkt nemškega doktri* narnega in abstraktnega duha, kakor je to pravilno ugotovil že , ruski kritik Bjelinskij. Francoska romantika je bila pri vsem svojem individualistično*čuvstvenem zanesenjaštvu že od Victorja Hugoja dalje mnogo bolj socialno=sočutna, nego nemška. Deviza «F art pourT art», ki jo je pri Francozih prvi proglasil Theophil Gautier, je bila vobče prva kulturna mladika,s katero se je nemški umovalni duh delno vcepil v francoski duševni organizem v dvom* Ijivo zahvalo za vse neštevilne pobude, ki so jih prejemali Nemci v različnih stoletjih iz duševne Francije.1 Iz tega formalističnega gesla se je v drugi polovici XIX. stoletja na Francoskem vzpo* redno ob realistični struji porodila literarna šola «parnasovcev». «Mlado Nemčijo», ki je nastopala spočetka le rahlo strnjena, uravnavajoč svoje delovanje bolj nezavestno v zmislu aktualnih časovnih teženj mladega pokolenja, nnečega še v politično ospredje, je skovala v zaključeno bojno četo ali literarno šolo naredba nemškega zveznega zbora z dne 10. decembra 1835., s katero so se v Nemčiji prepovedali svobodnjaški spisi avtorjev, L^w, navedenih v tej naredbi imenoma: Heine j a, Gutzkowa, Laubeja, Wienbarga in Mundta. Blizu pa je stal «Mladi Nemčiji» tudi Borne. Vrhutega je ta struja sama kazala na Jean Paula in Chamissa kot na dva predhodnika svojega pravca. s, V nemški Avstriji sta stala «mladonemški» struji blizu Nikolaus ^ ^cLen a u m Anastasius G r u n (na Kranjskem rojeni gror Anton * I Aleksander Auersperg). Smernice in devize je dajal «Mladi Nemčiji» Heine ne samo kot sijajen pesnik, ampak še bolj kot duhovit in temperamenten publicist. V svoji knjigi «Die romantische Schule* (1836.) je Heine izjavljal, da s to knjigo pokopava romantiko, ono literarno smer, kateri je on očital, da beži od dejanskega sveta v nerealni nad* zemski in davno minoli prošli svet. Nova literatura da hoče ustvarjati ljudi sedanjosti, ki bodo znali brez pomišljanja uživati ugodja tostranske sreče. Znani so njegovi verzi iz «Zimske prav? ljice»: 1 Prim. Oskar Walzel: Die deutsche Dichtung seit Goethes Tod. Berlin 1919., str. 34. : . Dr. Ivan Prijatelj: snoveh, kakor je bil v 60tih letih Andrejčkov Jože, ki je hodJLpo^c* .w Jurčičevih vaških potih bos, s črevlji črez ramo, s pipo v ustin in mehurjem za pasom. Vobče se mora reči, da «mladoslovenska» literatura kljub temu, da je pri Slovencih prvič za Čop*Prešernoyo klasično roman* tiko priznavala in gojila leposlovje kot najvišji izraz narodne duševnosti, še vendar ni držala koraka s tedanjo svetovno litera* turo in ni prišla do izrazite, enotno in globoko fundirane literarne smeri. Elementi tradicionalne romantike so se v nji družili z novimi devizami začetnega realizma na tak način, da so čimdalje večji preves dobivale poslednje. Umetnost kot taka ji ni bila 89 Dr. Ivan Prijatelj: «Mladoslovenci» in 2.) obdobje poetičnega realizma (1881. do 1895.). V vsakem posameznem teh dveh oddelkov postopam na ta način, da razpravljam v njem a) o smereh avstrijske politike v dotičnem obdobju z ozirom na tesno zvezo naše literature s poli* tiko; potem b) o duševnih, zlasti političnih medsebojnih strujah na domu; c) o vlogi akademske «omladine» pri duševnem pokretu dotičnega časa; č) o časopisnem, društvenem in socialnem gibanju; d) o splošnem razvoju literature in literarne kritike ter končno e) o posameznih pisateljih. Eno ali drugo v podrobnostih tudi za širše inteligentne vrste čitateljev zanimivejše poglavje hočem ob* javiti v tem listu. Ostala izidejo pozneje v celotnem kurzu v obliki knjige. 5 Ljub. Zvon, 1890., str. 637. 90