PLANINSKI VESTNIK 10 GLASILO PLANINSKE ZVEZE SLOVENIJE LETNIK LXXIV 1974 PLANINSKI VESTNIK GLASILO PLANINSKE ZVEZE SLOVENIJE IZHAJA OD LETA 1895 Ing. Pavle Segula Za boljše načrtovanje je potreb- na prijava odprav 509 Vladimir Blaškovič Planinska stoletnica 510 Matija Maležič Dva spomina na Himalajske višave 518 Vilko Mazi Sto let Mlakarja in VVestra 525 France Avčin K otvoritvi Kaninskega visokogorskega smuškega centra 533 Zdravko Likar Neznani svet za Krnom 538 Žarko Rovšek Nekega zimskega dne na Veliki Kuk 542 Dr. Rajko Pavlovec Poleti in pozimi na Mesnovec 544 Tine Orel Dr. Milko Hrašovec - starosta slovenskih planinskih odbornikov 546 Jože Humer Dva izleta 551 Andrej Kranjc Nove raziskave v slovenskem kraškem podzemlju 553 Društvene novice 554 Alpinistične novice 558 Varstvo narave 560 Iz planinske literature 561 Razgled po svetu 563 Naslovna stran: Jesen v Bohinju Foto: Jožko Dolničar Poštnina plačana v gotovini Lastnik: Planinska zveza Slovenije, Ljubljana. — Glavni urednik: Prof. Tine Orel. naslov: 61111 Ljubljana — pošta 11, p. p. 38, odgovorni urednik: Stanko Hribar. — Uredniški odbor: Ing. Tomaž Bano-vec, prof. Marijan Krišelj, prof. Evgen Lovšin, dr. Miha Potočnik, Janez Pretnar, prof. Janko Ravnik, Franci Savenc, Tone Strojin, dr. Tone Vraber. — Naslov uredništva in uprave: Planinska zveza Slovenije 61001 Ljubljana, Dvorakova 9, p. p. 214. — Tekoči račun pri NB 50101-678-47046, telefon 312-553. — Planinski Vestnik izhaja praviloma vsak mesec. Letna naročnina 60 din, plačljivo tudi v štirih obrokih, za inozemstvo 80 din (5 US §). Oglase vodi Rado Lavrič. — Reklamacije se upoštevajo dva meseca po izidu številke. Spremembe naslova javljajte upravi glasila, navedite vedno tudi novi naslov s tiskanimi črkami. Odpovedi med letom ne sprejemamo. Upoštevamo pismene odpovedi do 1. decembra za prihodnje leto. — Rokopisov ne vračamo. — Tiska in klišeje izdeluje Tiskarna »Jože Moškrič« v Ljubljani. Po mnenju Republiškega sekretariata za prosveto in kulturo št. 421-1/73 z dne 18. 1. 1973 spada ta publikacija med proizvode iz 7. točke 1. odstavka 36. člena Zakona o obdavčenju proizvodov in storitev v prometu (Ur. list SFRJ 33-316/72). GORENJSKA PREDILNICA Škofja Loka Kidričeva 75 Telefon 60-631 proizvaja: — volnena, sintetična, bombažna česana, kardirana prediva, — efektne preje, — volnene, sintetične in mešane preje za ročno pletenje, — jersey pletenine, — storitve barvanja in plemenitenja pletenin OZD KOMBINAT KONUS SLOVENSKE KONJICE renomiran proizvajalec usnjene in krznene konfekcije z mnogimi zlatimi odličji, zraven tega proizvaja še več vrst usnja, copat, proizvode iz plastike — KOTERM, strojilne ekstrakte, furtural ter talno iglano oblogo KOSON LETO LXXIV | ŠT. 10 LJUBLJANA OKTOBER 1974 PLAN I IMS KI VESTNIK GLASILO PLANINSKE ZVEZE SLOVENIJE 74. LETNIK • | ^J 1974 ZA BOLJŠE NAČRTOVANJE JE POTREBNA PRIJAVA ODPRAV Bralci Planinskega Vestnika, zlasti pa zainteresirani alpinistični odseki se najbrž spominjajo razpisa KOTG. V njem smo jih prosili, da prijavijo odprave za naslednja leta. Bera prijav je bila kaj pičla. Vemo, da Celjani izredno vestno pripravljajo odpravo v Mongolijo, ki je doslej niso mogli uresničiti samo zaradi birokratskih zaprek in kanclijskih uradnikov v raznih federacijah, vštevši našo JSOFK. Vemo za želje APD, ki so dokaj obsežne, vemo tudi za nekaj manjših načrtov, ki jih sploh ne kaže uvrstiti k odpravam. Vemo tudi, da marsikje precej pridno delajo načrte in si zraven mislijo: »Kaj to koga briga!« No, tako preprosto to ni. Četudi priznamo svobodo akcije društvom in AO in celo posameznikom, to še ne pomeni, da je to zmerom pametno. Cepimo in delimo svoje sile ter se pri tem skoro nikoli ne vprašamo: »Je ta načrt, ta odprava vredna truda in denarja, ni to mar samo nekoliko težji in daljši izlet, ki bi si ga skupina ljudi rada lotila na tuj račun?« Imamo dokaj izkušenj iz te nenačrtnosti. O ciljih ne bi govoril, saj je v tej prvi dobi odpravarstva bilo zanimivo skoro vse, ker doslej še nikjer nismo bili. Uspelo nam je, bolj po sreči kot po pameti, doseči nekaj lepih rezulta-^ tov, izjeme so le redke, če izvzamemo odprave, ki jih je načrtovala KOTG. Slabše so izkušnje, ki zadevajo zbiranje sredstev. Ne bom našteval vsega, ker vsega niti ne poznam. Tako sta se pri istem mecenu znašla IV. JAHO in nesojena odprava na Groenland. Hoggar, Mc Kinley in V. JAHO bi skoro lahko ustanovili zadrugo, rezultat take politike je bila pičla bera vseh treh povsod tam, kjer so se znašli vsi trije prosilci zapored. Ali pa je tisti, ki je imel »NAVIP (zveze in protekcijo)«, pobral levji delež in odrinil v svoje revirje. Tega mora biti konec. Zato je KOTG mnenja, da bo odslej za leto dni naprej javno objavila, katere odprave planinska organizacija podpira in priporoča. Jasno je, da vsem možnim mecenom odsvetuje dajati pomoč in podporo tistim, ki ne bodo nastopili z dobrim programom in spodobnimi cilji. Končno gre za velike denarje, ki bi jih lahko planinska organizacija uporabila še kje drugje. Možno je le dvoje: solidno in načrtno delo po dolgoročnem programu ali pa anarhija, ki je PZS ne misli podpirati. 509 Rok za prijave v letu 1975 in 1976 se je iztekel. V poštev pridejo Celjani z Mongolijo in APD z Andi, če bodo odpravo zadovoljivo utemeljili in predlagali sprejemljivo financiranje. V zveznem merilu KOTG razmišlja o ponovitvi odprave na Makalu. Kolikor bodo možnosti kake solidne odprave v sodelovanju s Federacijo alpinizma SSSR v Pamir, Tjenšan ali Kavkaz, jih bomo natančno preučili. Vsi drugi, ki jih ta pregled ne zajetna, naj razmišljajo o odpravah na lastne stroške, predvsem pa naj ne pozabijo prijaviti tistega, kar ljubosumno kuhajo v skritih kuhinjah. ing. Pavle šegula načelnik KOTG PLANINSKA STOLETNICA (Prgišče zgodovinskih variacij ob 100-letnici ustanovitve Hrvatskega planinskega društva) VLADIMIR BLASKOVIČ, ZAGREB Dr. Vladimir Blaškovič, redni profesor na Fakulteti ekonomskih ved, ima za seboj pol stoletja publicistike in strokovnega dela. Izdal je deset knjig in brošur, okoli 200 raznih razprav iz geografije, geologije, biologije in pedagogike, čez 600 leksikalno obdelanih enciklopedijskih tem in več sto člankov iz raznih področij kulture, umetnosti in znanosti. Član HPD od leta 1921, ustanovitelj podružnice HPD »Bilo« v Koprivnici (1928), tajnik podružnice HPD »Martinščak« v Karlovcu (1934-1935), sodelavec glasila »Hrvatski planinar« in radijske postaje na Markovem (danes Radičevem) trgu. Po osvoboditvi med pobor-niki in obnovitelji planinstva, soustanovitelj PD Zagreb, PSH in PSJ (1948), predsednik PD Zagreb, danes Zagreb-matica, 1949-1952, zdaj predsednik nadzornega odbora PD Zagreb. Na njegovo pobudo so po vojni ustanovili planinsko revijo »Naše planine«. Planinski entuziast, eden najboljših poznavalcev Hrvatske in Jugoslavije, v mlajših letih se je tudi alpinistično udejstvoval, iniciator in organizator planinsko-turističnih potovanj za planinske seniorje po Italiji, Avstriji, Nemčiji, Švici, Franciji, Madžarski, Bol-ariji in Turčiji. Rodil se je v Karlovcu 22. IV. 1901, iplomiral na filozofski fakulteti v Zagrebu iz geografije, geologije, mineralogije in petrografije, postal prvi doktor ekonomske geografije v Jugoslaviji in prvi univ. predavatelj turizma. Kot gimnazijski profesor je učil v Kostaj-nici, Koprivnici, Plevljih, Karlovcu, Bjelovaru, Banja Luki in v Zagrebu. Zadnji dve desetletji do I. 1971 je bil profesor Ekonomske fakultete v Zagrebu. Aktivno je sodeloval v NOB, po osvoboditvi opravljal vrsto odgovornih funkcij v šolstvu. Od 1962-1970 je bil predsednik Speleološkega društva Hrvatske in več let član uprave Geografskega društva Hrvatske. Napisal je akademski učbenik »Ekonomska geografija Jugoslavije« v treh izdajah (1962, 1967, 1971), doslej edino tako jugoslovansko delo, ki je prevedeno v ruščino (izšlo v Moskvi 1970), sicer pa vrsto obsežnih monografij o nafti in regionalnih geografskih obdelav. . ad petdeset let se moja živa in pisana beseda ni ločila od vselej mi dragih planin v Hrvatski in Jugoslaviji. Več kot pol stoletja je moje književno in znanstveno pero povezano z veličastno planinsko prirodo in v marsičem z bogato planinsko družbeno stvarnostjo moje domovine. Kakorkoli obračam in listam po obsežni knjigi historiografske dokumentarnosti planinske preteklosti v ožji in širši moji domovini, Hrvatski in Jugoslaviji, na vsaki njeni strani vedno najdem nekaj novega, morebiti samo privid nečesa novega, a spet pravzaprav dobro znano staro. Vendar je to staro vedno tudi novo, v novem videzu, v drugi luči in vsaj majčkeno spremenjeno v svoji imanentnosti. Prav to je tisto, kar izziva in draži radovednost, kar spodbuja na ponovno razpletanje in oživljanje tistega, kar je nekoč bilo in kar se v isti obliki, na enak način, z isto vsebino nikoli in nikjer več ne ponavlja. Kajti ponavljanje istega - ni isto. To je samo navidez isto. Popolne identičnosti ni nikjer. Ne v naravi ne v človeški družbi. Vse je dovršeno usklajeno z nenopisanimi postulati večne in povsod navzoče dialektike v naravi in družbi. Ali ni filozof Heraklit iz Efeza že pred petindvajsetimi stoletji globokoumno formuliral klasično ugotovitev: Panta rhei (in v nadaljevanju: panta kineitai kai uden menei). Prastaro spoznanje in velika resnica: vse teče, nič ne miruje, vse se spreminja, tudi mi sami v sebi in v času (in s časom), v katerem živimo. (Da, učili smo se tega in se naučili tako v tisti stari klasični gimnaziji in tako imenovani »šoli učenja«, ob katero se radi in pogosto spotikajo različni vsevedneži in nečimrni sebičneži, ki pri tem pozabljajo na ne ravno nepomembno resnico, da so jim temelji njihovega znanja, neposredno ali posredno vendarle kakor s popkovino povezani s to, kakor radi pravijo, malovredno in, ni dvoma, že davno ostarelo šolo učenja in znanja). Kakor se dobro znane planinske višave, stene in grmade vsak dnevni in letni čas kažejo v drugačnem načinu in drugačni podobi, tako se tudi projekcije naših misli o planinski pristnosti in o časovnih odnosih človeka do planinske prirode venomer odražajo na drugačen način. Zavoljo tega lahko o istem planinskem pojavu in o isti planinski značilnosti govorimo in pišemo večkrat; da, celo mnogokrat, vendar to le ne bo eno in isto. Čeprav se zdi to le igranje z besedami, ni to nobena verbalistična ekvilibristika, ampak je tudi to odraz onega prastarega Heraklitovega spoznanja, da vse teče, da se vse spreminja, tako da navidezno ponavljanje istega konec koncev le ni isto. Kakor umetniški tvorec isto temo prenareja in jo v skladu s svojim doživetjem ustvarjalno obdela na več načinov, tako naj bo tudi meni dovoljeno, da v tem pla- Naslovna stran »Planin«, ki jih ¡e v hrvatskem jeziku napisal Peter Zoranič, natisnjene pa so bile v Benetkah. Edini na svetu znani izvod te najstarejše planinske knjige hrani Jugoslovanska Akademija znanosti in umetnosti v Zagrebu rimskem jubilejnem letu prilagodim sedanjemu trenutku nekoliko spremenjene že objavljene zapise in misli, ki sem jih že povedal in napisal večkrat na drugih mestih. Naj bodo torej to neke vrste historiografske variacije ob stoletnici hrvatskega planinstva. Zadosti je znano, da je bila prva planinska organizacija na Hrvatskem ustanovljena leta 1874. Bilo je to Hrvatsko planinsko društvo, sprva (in v skladu s tedanjimi jezikoslovnimi normami) imenovano Hrvatsko planinsko družtvo (kratica: HPD). Ustanovni shod je bil 15. oktobra 1974 v Zagrebu. Sklical ga je in mu predsedoval-ugledni prirodoslovec in vseučiliški profesor akademik dr. Duro Pilar. Hrvatska je tedaj živela osiromašena in sprta v družbeno-političnem okviru in državnih pritiskih tuje sile in velesil. Kljub neugodnemu stanju in razmeram je tudi takšna Hrvatska vendarle prispevala dragocena zrnca v bogato zakladnico evropske in svetovne kulture. Spomnimo se samo velikega erudita Matije Vlačiča llirika (1520-1575), naj-plodovitejšega pisatelja in doslednega borca za reformacijo; potem Jurija Križaniča (1618-1683), avtorja obsežne »Politike« (ali »Politične misli«), dela, ki se še tudi danes ljubosumno hrani in v celoti ni dostopno za proučevanje); pa genialnega znanstvenika, ki je odkril evklidovsko geometrijo, relativiteto, teorijo kvanta in je analiziral probleme, s katerimi se znanost še danes komaj ukvarja, Rudera Boškoviča (1711-1787), in - naj bo samo to zadosti. Nikakor tega ne vzemite in ne razlagajte kot svojevrstno neskromnost: ustanovitev planinske organizacije pred sto leti na tem jugovzhodnem evropskem vetrovnem ozemlju, ki so ga preorale osvajalne sile imperialističnih osvajalcev v starem, srednjem, novem in najnovejšem zgodovinskem času, ni družbeno nepomemben pojav. Res je majhno, vendar dragoceno zrnce v zakladnici hrvatske, jugoslovanske in evropske kulture. Bila bi zmota misel in predpostavka, da pred ustanovitvijo HPD na Hrvatskem in na drugih področjih Jugoslavije ni bilo planinske dejavnosti. Manifestirano v raznih oblikah je planinsko življenje stvarno obstajalo že prej in ne samo v devetnajstem stoletju temveč že mnogo prej. V prvi vrsti imamo celo plejado znanstvenikov-priro-doslovcev, ki jih razumljiva znanstvena radovednost usmerja v planinska področja, da bi odkrili in spoznali nekaj novega, dotlej bolj ali manj neznanega. Geomorfo-loške posebnosti dinarskega krša ali krasa so bile v tem pogledu izredno mikavne. Specifičnosti planinske narave, njene lepote in redkosti niso mikale samo znanstvenikov Baltazar Hacquet (1739-1815) je prvo poglavje svoje knjige »Physikalisch-politische Reise . . .« posvetil Velebitu in znanstvene radovednosti, pritegovale so pozornost tudi drugih mož, prirodoslovnih nestrokovnjakov, toda z razvitim smislom za posebno lepoto planinske narave, za trpko življenje človeka v tem prostoru in za utrditev vdanosti in ljubezni do domovine, do rodnega kraja. Ze sam relief naše domovine in življenjske potrebe so gnale človeka na gore že zdavnaj. Povezanost našega človeka z gorami, smisel in ljubezen do narave so se od nekdaj odražale v vsem življenju naših ljudi, posebno gorjancev in primorcev. Kdo ni pri teh ljudeh, če jih je dobro spoznal, zaslišal široko skalo bogatega besedišča ljudske govorice, ki vsakemu naravnemu pojavu, vsakemu kamnu, bilki, vsemu, zna najti in dati pojavu ali objektu v naravi primerno besedo! Koliko je v tem mehko-čutnosti in pravega opazovanja! Celo v ljudski psovki, v nezadržnem izbruhu srda in besnosti - naj je to še tako paradoksalno - vendar se je res tako izkazalo, je možno slišati in najti opreznost, strah, spoštovanje in ljubezen do narave. To vedo le tisti, ki so prekrižali gore, ki so se vanje globoko zazrli in dobro spoznali našega gorjanca, hribovca. In to enako velja za Hrvatsko, Slovenijo, Bosno in Hercegovino, Črno Goro, Srbijo, Makedonijo, za ves gorski svet. Čeprav je bilo HPD ustanovljeno jeseni 1974 v Zagrebu, so njegove korenine vezane na gorati Klek nad Ogulinom. Tu se je nekega pomladnega (aprilskega) dne v senci krajevne županijske zgradbe v Ogulinu sešla ugledna trojica. Zelo spoštovani in znani alpinist iz Gradca, vseučiliški profesor dr. Johannes Frischauf, mlad upravni uradnik, že tedaj ugleden književnik Budislav (Bude) Budisavljevič in tudi mlad pravnik (sin »bana pučanina« in pesnika »Smrt Smail-age čengiča« Ivana Mažuraniča), poznejši predsednik Jugoslovanske akademije znanost in umetnosti dr. Vladimir Mažu-ranič. Trije ljudje, liški Srb Budisavljevič, karlovški Hrvat Mažuranič in štajerski Avstrijec Frischauf, in že je tu eminentna znanstveno-književniška internacionala s posebno sijajno vezjo izrazite planinske komponente. Frischaufa je najbolj mikal Klek, Budisavljevič in Mažuranič pa sta bila otroka hrvatskega krša. In nekako samo od sebe je prišlo do sodelovanja v planinskem prizadevanju in do prijateljskih vezi. Oboževalec slovenskih in hrvatskih gora, prijatelj obeh narodov profesor Frischauf je prišel na misel, da bi se na Hrvatskem moralo ustanoviti planinsko društvo. Njegovo pobudo je z navdušenjem sprejel Bude Budisavljevič, podpiral pa je to in obetal svoje sodelovanje in pomoč Vladimir Mažuranič. Frischaufovo misel je prenesel Budisavljevič dr. Pilaru, zveze so bile vzpostavljene, začeli so z dopisovanjem, pripravljalna dela so tekla naglo in solidno in - na jesen je »Hrvatsko planinsko društvo« že bila stvarnost. Sestavili so pravila in jih odposlali pristojni oblasti v potrditev - 20. 3. 1875 so bila že potrjena. 29. aprila 1875 je bila sklicana tudi prva redna glavna skupščina, na kateri je bil za predsednika HPD izvoljen prazdravnik Hrvatske in pomemben znanstvenik, akademik dr. Josip Kalasancij Schlosser-KIekovski. V prvo društveno upravo so bili izvoljeni: podpredsednik društva (pa tudi poznejši predsednik Jug. akademije znanosti in umetnosti) dr. Josip Torbar, odbornik Ljudevit Vukotinovič (ilirski bard, akademik in pozneje tudi predsednik HPD), prof. dr. P. Matkovič, dr. J. Bauer, dr. L. Vidrič, dr. Z. Plohn, dr. Gj. Pilar, V. Krešič, dr. U. Cučkovič i P. Zulič. Društvo je že v prvem poslovnem letu imelo 253 članov. Trinajstorica kulturnih delavcev, med njimi šestorica akademikov, so postavili temelje planinski organizaciji na Hrvatskem leta 1874. Kmalu nato, glejte, že spomladi 1875 je društvo imelo nad dvesto članov in - organizirano delo se je započelo. Za začetek organizirane planinske dejavnosti na Hrvatskem pred sto leti so značilne tri temeljne poteze, skladne s tedanjimi družbeno-političnimi prilikami (in neprilikami) naše domovine in rodoljubnimi težnjami ustanoviteljev in prvih društvenih delavcev novo ustanovljenega HPD. Težko je reči, katera od teh potez je važnejša in značilnejša. Vse so enako važne, bistveno značilne. Ena od njih je ljubezen do narave. Ta vsebuje pravilen in človeka vreden odnos do narave in odnos človeka do človeka. Torej izrazito humanistična poteza človeškega bitja. Ta človeka vredni odnos do narave in ljudi pomeni visoko etično in moralno vrednoto, bistveno komponento vsebine in pojma planinstva. Znanstvenost je druga bistvena in temeljna poteza na začetkih organiziranega planinskega življenja in dela na Hrvatskem. Tradicija hrvatske planinske aktivnosti je nespod-bitno velika, bogata z vrednotami, ki jih je prinesla v dediščino in zakladnico naše kulture. Nespodbitno je, da so večinski delež v pionirskem planinskem delu imeli ter ga pogosto tudi požrtvovalno in trudoma nosili prav znanstveniki in strokovnjaki raznih prirodoslovnih disciplin. Križarili so čez hrib in dol po naših gorah in kot prirodoslovci mnogo prispevali k natančnemu spoznavanju domovine in splošni rasti naše kulture. Ne bi bilo v skladu z naprednim naukom in marksističnim pogledom na svet, če tega svetlega, častnega in pozitivnega dejstva ne bi spoštovali in se z njim okoriščali. Posebna prizadevnost in najožja povezanost hrvatskih znanstvenikov s planinstvom se kaže v dejstvu, da od prvih 16 članov Akademije, ki jih je hrvatski sabor izbral I. 1866, v seznamu članov HPD najdemo že prvo leto devetorico, torej več od polovice. Ali naslednji podatek: vsi predsedniki Akademije od njene ustanovitve 1866 do leta 1921, torej polnih 65 let, so bili organizirani planinci. Skoraj polni dve desetletji so predsedniško dolžnost HPD opravljali akademiki. Tretja temeljna poteza: rodoljubje. Iskrena, globoko doživeta ljubezen do domovine, spoštovanja vredno domoljubje. Kljub patriotski romantiki napitniškega slavospevja v prejšnjem stoletju, kljub tedaj priljubljenemu, bolj ali manj povsod navzočemu in zelo bučnemu malomeščanskemu patriotskemu omizništvu se je patriotizem naših planinskih starinov kazal vendarle v kar najboljšem smislu. Bila je to plemenita, čista, v vsak živec krepko vcepljena vdanost in ljubezen do rodne grude, do domačega ognjišča in do »stare slave dedovine«. Bil je to v resnici patriotizem v najboljšem smislu. Če gledamo iz današnje retrospektive in uporabljamo objektivna merila in občutljivo analitično-komparativno metodo v razčlenjevanju bistvenih družbenih elementov in faktorjev, moramo ugotoviti, da je bilo rodoljubje, ki se je manifestiralo v začetku delovanja HPD, zares popolno, čisto in nesebično, vredno znanstvene resnosti ustanoviteljev in protagonistov hrvatskega planinstva. Brez ozira na poznejše oscilacije, ki jih je prinesel čas in v času pogojene družbene razmere, se je hrvatsko planinstvo moglo tudi v najkočljivejših situacijah upreti pogubnim nevarnostim, moglo je obstati in se obdržati do danes, ker so mu bili temelji postavljeni solidno in čvrsto. To so omogočile tri naše temeljne planinske poteze: ljubezen do narave, znanstvenost, rodoljubje. Taki so bili začetki organiziranega planinstva na Hrvatskem pred sto leti. Brez ozira na dragoceno iniciativo profesorja Frischaufa je potrebno vendarle posebno poudariti, da ¡e ustanovitev HPD imela kar dosti planinskih predhodnikov. Poleg znanstvenikov-prirodoslovcev so bili tudi samotni planinski popotniki in pasionirani častilci gorske narave. Skladno s časom in razmerami, v katerih so živeli, delali in umsko ustvarjali, so vsi doprinesli svoj delež k razvijanju, krepitvi in kasnejši organizacijski učvrstitvi planinske društvenosti na Hrvatskem. Ustanovitev HPD je logična posledica formalno neorganiziranega in spontanega planinstva v domovini, ki je plodovito živelo in bilo predhodnik v kulturni zgodovini Hrvatske zelo pomembnega leta 1874. Korenine smisla in ljubezni za planinsko naravo Hrvatske stvarno segajo v daljno preteklost. Klasično slovstveno delo Petra Zoraniča »Planine«, ki ga je spesnil »V Ninu Gradu« leta 1536 je nadvse dragocen in trden dokaz za to. Delo je edinstven dokument večstoletne tradicije hrvatskega in jugoslovanskega planinstva. Globoke korenine segajo, glejte, v prvo polovico šestnajstega stoletja, morebiti (tudi verjetno) še dalj. Kje so pravzaprav začetki, v kakšni obliki se javljajo, to stvarno danes še nobeden ne ve in ne more kategorično zatrjevati. Pri tem izobilju raznovrstnih podatkov in relevantnega arhivskega gradiva zgodovina hrvatskega in jugoslovanskega planinstva še ni dovolj raziskana in znanstveno proučena. Tu se tudi današnjim in prihodnjim zgodovinarjem odpirajo najširše možnosti zelo zanimivega, pa tudi utrudljivega, celo mučnega dela. Sicer pa brez tega tudi ni znanstvenega dela. Pri tem delu povečuje težave dejstvo, da je poleg popolnoma jasnih dejstev in ugotovljenih znanstvenih resnic še to in ono nejasno, neizrečeno, nerazčiščeno in dvomljivo. To je sem in tja lahko vzrok nesoglasij, nesporazumov, nestrpnosti, mučnih razgovorov, kdaj pa kdaj tudi neugodnih družbenih odmevov. Glejte primer iz današnjih dni! Poleg pisanih pričevanj in kljub številnim še živim pričam narodnoosvobodilnega boja, ikoliko je in kakšnih protislovnih trditev in žolčnih polemik o posameznih Petar Zoranic (1508-1569?), kiparsko delo J. Petriča Foto dr. Zeljko Poljak dogajanjih ljudske revolucije, ki smo jo skupno doživeli, preživeli in v kateri pravzaprav še vedno smo! Kaj naj torej rečemo in kako ugotovimo zgodovinsko resnico o dogodkih izpred sto in še mnogo več let! Toliko bolj moramo znati ceniti, spoštovati in znanstveno uporabiti vse, kar je nedvoumno, zanesljivo, točno in verodostojno. Ko pišemo in govorimo o začetkih našega planinstva, ni mogoče mimo resnice, da so ob ustanovitvi HPD vladale drugod precej drugačne razmere kot na Hrvatskem; bile so v marsičem manj ugodne, lahko rečemo, bile so družbeno-politične stiske. Zato so tudi obstajali povsem drugačni pogoji za nastanek in razvoj planinstva v deželah drugih južnih slovanskih narodov. Posebno se je v tem pogledu ločila Slovenija. Njena alpska področja je zajemala avstrijska interesna sfera habsburške A-O monarhije, bila so torej v tisti evropski regiji, kjer sta se planinstvo in alpinizem kot vrhunska oblika planinstva začela razvijati precej prej kot na evropskem jugovzhodu, posebno na Balkanu. Slovenija je poleg tega živela pod posebnim pritiskom tujega oblastnika. Kljub temu slovenska planinska zgodovina vendarle sega v osemnajsto stoletje, lahko pa rečemo, da so njene korenine še mnogo globlje in povezane še s starejšimi časi. Zelo mnogo planinskih vzponov je bilo v Sloveniji davno pred letom 1874, ko je začela delovati prva družbeno urejena planinska organizacija na Hrvatskem in na teritoriju današnje Jugoslavije. Saj je bil sam Triglav premagan šestindevetdeset let prej, 26. avgusta 1778! Ta datum je eden od najpomembnejših ne samo v zgodovini slovenskega, temveč tudi vsega jugoslovanskega planinstva. Dobro vemo: ta dan je prišel na vrh Triglava ranocelnik iz Stare Fužine Lovro VVillonitzer skupaj z lovcem Božičem, rudarjem in gorskim vodnikom Matevžem Kosom iz Jereke in Luko Kosom iz Gorjuš. Ta alpinistični triurni je bil uresničen pred malone polnima dvema stoletjima. Baltazar Hacquet je izmeril višino Triglava leta 1779, ko se je v spremstvu Slovencev povzpel na Mali Triglav, ko še ni bilo ne markacij ne usekanih stopnic ne klinov in ne tehnično dovršenih vrvi. Leta 1785 je bil na Kredarici pesnik in alpinist Valentin Vodnik, ki je kot frančiškanski bogoslovec na Trsatu imel priložnost poznati tudi Gorski kotar, verjetno pa se je povzpel tudi na ogulinski Klek, ki mu je posvetil eno svojih pesmi. Odtlej - od konca osemnajstega stoletja se je stalno širil krog obiskovalcev triglavskega carstva Zlatoroga, kakšno pa je stanje danes - zares ni potrebno govoriti. Zavoljo tega ni neopravičeno, če rečemo in zatrjujemo, da je Slovenija stvarno zibelka jugoslovanskega planinstva. S tem ni prav nič zmanjšan pomen in važnost sedanje stoletnice hrvatskega planinstva. (To sem napisal in ugotovil tudi v svoji najnovejši zgodovini hrvatskega planinstva, objavljeni v »Naših planinah«, letnik "XXVI, št. 3-4, str. priloga 43-44, Zagreb 1974.) Tradicionalne dobre sosedske planinske in bratske zveze med Hrvati in Slovenci, odnosno Hrvatske in Slovenije, so se ponovno potrjevale v preteklosti in sedanjosti. Kakor da še danes odmeva med starimi zidovi nekdanjega Hrvatskega sokola v Zagrebu burno ploskanje častnemu starešini »našemu triglavskemu kralju Matjažu, župniku z Dovjega - Jakobu Aljažu« (prosto po Sardenku-Merharju), ko je bil 7. septembra 1924 na jubilejni polstoletni skupščini izvoljen za častnega člana HPD. Bratska prisrčnost in hrvatsko-slovenska planinska iskrenost se je manifestirala tudi naslednjega (1925) leta na Planinskem dnevu (5.-7. IX.), ki ga je organiziralo HPD na Plitvičkih jezerih, ko je delegat Slovencev in SPD dr. Josip C. Oblak v zanosnem pozdravnem govoru izjavil, da je prehodil mnogo sveta in da je našel vsem našim naravnim lepotam enake ali podobne, Plitvička jezera pa so ena sama. Bil je v Versaillesu, to je čudež lepote, toda - je rekel - Plitvička jezera so Versailles naravne lepote. Dobre sosedske planinske in bratske zveze so zgledno blestele v dneh in razmerah zmedene jugoslovanske preteklosti med obema vojnama, svetile so se in razsvetljevale težke poti v revolucionarnih dneh in v letih, ko smo opravljali največji izpit naše narodne in napredne politične zrelosti. Ta veliki in težki izpit zrelosti smo opravili zares briljantno. Koliko naših dragih in dobrih planinskih sodelavcev in tovarišev je junaško in herojsko ugradilo svoja življenja v temelje te naše današnje samoupravne socialistične narodne in državne federativne skupnosti! Njihova žrtev nalaga dolžnosti nam živim. Risba Veiebita v knjigi B. Hacqueta »Phys. polit. R. . . .«. Mons »Velebič« je staro ljudsko poimenovanje. - Vse slike so izšle v »Povijesti Hrvatskog planinarstva«, (dr. VI. Blaškovič). Ljubeznivo nam jih je posredoval dr. 2eljko Poljak, za kar se mu lepo zahvaljujemo Sto let življenja in dela organiziranega hrvatskega planinstva res ni ne malo ne nevažno. V njem so nagrmadeni najrazličnejši številni rezultati neke posebne značilne kulturne dejavnosti, neke posebne družbene aktivnosti, prepojene z resničnim humanizmom, nesebičnim tovarištvom in zdravo težnjo po spoznavanju in obvladovanju naravnih posebnosti in redkosti. Naštevanje posameznosti o tem delu in nizanje kvan-tifikacijskih podatkov v tem prigodnem jubilejnem orisu bi bilo precej neskladno s temeljnim konceptom tega planinsko-publicističnega sestavka. (Mimogrede pripominjam: jubilejni zbornik, ki ga ob svojem jubileju izdaja Planinska zveza Hrvatske, vsebuje obilico podatkov in podrobnosti o stoletni aktivnosti hrvatskih planincev.) Zavoljo tega o tem v drugi obliki in na drug način ob drugi priložnosti in na drugem kraju. S spremembami, ki so potrebne in nujne, planinstvo živi tudi danes, kot je obstajalo in živelo včeraj. Ne petrificirano. Tudi v njem se uveljavlja dialektika narave in družbe. Doživlja in preživlja neizogibnosti časa. Prav zato tudi živi. Živeti tudi mora kljub epohalnim zgodovinskim dogodkom, kljub revolucionarnim dogajanjem in družbenim prelomom, kljub političnim plimam in osekam, ki jih je doživela Evropa in ki jih še vedno preživlja razredno razdeljeni svet v tem stoletju. V tej Evropi, v tem svetu je tudi naša domovina. Drugače tudi biti ne more, saj nikakor nismo svet zunaj sveta, nismo niti nekakšen izjemni razglednik, ne na nebu ne na zemlji. Torej tu je tudi moja domovina: Hrvatska in Jugoslavija. Tisočletna Hrvatska in polstoletna Jugoslavija. In - misli rojijo. Jugoslavija nekoč, pred sto in več leti: sanjarska težnja in bolj ali manj utopistična utvara naivnih hrvatskih ilircev in planinskih entuziastov, ustanoviteljev Hrvatskega planinskega društva. Jugoslavija danes: velika Resnica in še večja Stvarnost. Ko danes govorimo o stoletnici hrvatskega planinstva logično upravičeno govorimo tudi o častni stoletnici jugoslovanskega planinstva. Eno brez drugega ne gre, eno je zaobseženo z drugim. Ni niti bistveno niti važno, ali gre za neorganizirano ali organizirano planinstvo. Vse to je pravzaprav neločljiva in neodtujljiva celota. Rekli smo in ponovimo še enkrat: Slovenija je stvarna zibelka jugoslovanskega planinstva. Dejstvo, da je slovensko planinstvo kot organizirani družbeni pojav začelo živeti šele leta 1893, pa je bilo pogojeno s specifičnimi družbeno-političnimi razmerami in posebnimi težavami narodnega življenja slovenskega naroda. S prirodoslovnim delovanjem bribirskega Hrvata in prvega predsednika Srbske akademije znanosti dr. Josipa Pančiča se je pojavilo srbsko planinstvo v prvem letu tega stoletja. Makedonsko in črnogorsko planinstvo je najnovejšega (povojnega) datuma. Planinstvo Bosne in Hercegovine se je razvijalo v specifičih bosansko-hercegovskih pogojih v 517 znamenju različnih vplivov, pritiskov in težav pred revolucionarno osvoboditvijo in federativno državno osamosvojitvijo. Začetki mu segajo v devetdeseta leta preteklega stoletja, vendar kaka dobra dva decenija po ustanovitvi HPD v Zagrebu. Če pa že hočemo največjo južno slovansko širino, dodajmo še dejstvo, da je tudi bolgarsko planinstvo mlajše od hrvatskega. V takem spletu časovnega nastajanja organiziranih planinskih možnosti obstaja in se kakor čvrsta stena visoko vzpenja zgodovinska znanstvena resnica, da je šele Hrvatsko planinsko društvo prvo moderno in popolnoma organizirano planinsko društvo v naši državi, ustanovljeno v Zagrebu leta 1874, društvo, ki je z vsemi bistvenimi potezami, relevantnimi elementi in formalno potrebnimi atributi družbenega obstanka, torej z vsemi značilnostmi resnega družbenega pojava in družbeno koristne dejavosti prvo prišlo v zgodovino planinstva ne samo Hrvatske ampak tudi celotne današnje Jugoslavije. Prav to pa je bistvena in trajna vrednost. Zavoljo vsega tega je razumljivo, logično in upravičeno, če rečemo, da stoletnica hrvatskega planinstva zaobsega v sebi tudi zgodovinsko resnico o stoletnici jugoslovanskega planinstva, ki je nastalo in se rodilo na Hrvatskem. V tem je zajet smisel in bistvo splošnega kulturnega in zgodovinskega pomena in važnosti današnjega jubileja planinske stoletnice. Tej v čast in slavo smo napisali tudi to prgišče zgodovinskih variacij. DVA SPOMINA NA HIMALAJSKE VIŠAVE ING. MATIJA MALE2IČ Ing. Matija Maležič je naši javnosti tako znan, da ga ni treba posebej predstavljati. Spada med najuspešnejše naše alpiniste s svojimi vzponi v domačih gorah, v Alpah sosednih dežel in s svojimi dosežki v Himalaji, poleg tega pa je tudi globinski alpinist-jamar, ki je podzemski temini naše dežele iztrgal že marsikatero pomembno skrivnost. Svoje izredne športne sposobnosti je poskusil tudi v ekstremnih smučarskih spustih, športni panogi, ki jo goje po svetu najpogumnejši mladi možje. S kakšno vestnostjo, sistematičnostjo in razgledanostjo se posveča alpinizmu in njegovemu sodobnemu višku - himalaizmu, kaže njegova razprava o opremi za naš Makalu 1973 v Planinskem Vestniku 1974. Sodeč samo po tem ni nič čudnega, če je doslej prav on največ dosegel v našem ekspedicionizmu. Njegov vzpon na Annapurno in njegov samotni boj nad 8000 metrov visoko v južni steni Makaluja je po vsej pravici vzbudil pozornost v mednarodnem svetu,_ združeno z redkim priznanjem, o katerem je našo javnost obvestilo »Delo« dne 26. avg. t. I.: Mladi inženir, športnik izjemnih kvalitet, obenem še spreten in duhovit publicist, filmar in fotist je odšel ponovno v južno steno Makaluja na povabilo mednarodne ekspedicije, katere moštvo je v večini ameriško. Želimo mu, da bi zdaj dosegel cilj, ki mu po vsej pravici PriPQda" Op. ured. ema počasi bledi. Iz modrikastega mraka pričenjajo izstopati znani obrisi. Majhen kos svile nad nama drhti v vetru. Ne plapola mehko in brez teže, kot sicer plapola svila. Bolj je podoben japonskemu papirju, saj nekam sunkovito opleta. Obložen je z belimi kristali, ki sem ter tja odpadajo. Kot sladkor so. »Saj se mi le zdi, da se svetlika,« se goljufam. Prizor, ki se ponavlja že skoraj dva meseca vsako jutro, bi si lahko tudi predstavljal. Zaprem oko in slika, ki jo opazujem skozi odprtinico na vrhu do konca zadrgnjene spalne vreče, ugasne. »Še malo bom zadremal. Saj Janko tako še spi.« To ravno ni res. Vse preveč mirno leži zraven mene in diha mnogo prepočasi. Vem, da ima tudi on podobne samogovore. Prijetno je v topli temi spalne vreče. Edino nosu od mraza skoraj ne čutim več. Ostri suhi zrak, ki ga vdihavam, je kriv, da je misel na vstajanje odbijajoča. Še kake pol ure lebdim v temi. Vsa jutra v višjih taboriščih na gori so si podobna. Trganje iz spanja je bolj ali manj omotično, telo bolj ali manj hlasta za zrakom, v glavi je čutiti večjo ali manjšo bolečino. Polem se človek počasi zave, razmisli o načrtih za dan, ki bo sledil in prvi jutranji občutki stopijo v ozadje. Znova se vrnejo naslednje jutro. Višje ko je taborišče na gori, močneje jih občutiš. Visoko sva, na najvišji točki nevidne lestve, ki smo jo do zdaj potegnili čez južno steno Makaluja. Peto višinsko taborišče, pravzaprav za dobro posteljo velik, slabo postavljen šotorček, stoji sredi strme snežne vesine približno 7900 metrov visoko. Sem sva prisopla pred poldrugim dnevom zvečer z vso potrebno opremo za tabor in za nadalnji vzpon na plečih. Noč sva prebila v šotoru, ki ni stal, ampak je bil samo privezan na kline v snegu. Ni bilo prostora, da bi ga postavila. Strmi sneg je bil preplitev, da bi vanj lahko izkopala dovolj široko ploščad. Ogrodje iz steklenih vlaken sva napela preveč. Močni sunki vetra so ga hitro zlomili. Včeraj sva vse skupaj podrla. S snežnimi bloki sva nato zgradila dovolj veliko ploščad in končno postavila šotor — brez polomljenega loka seveda. Pozabljeno posodo za kuhanje sva za silo nadomestila s prazno butansko konzervo, potem ko sva jo obdelala z žepnim nožem. Po več kot štiriindvajsetih urah sva tako spet lahko pila. Tudi sto metrov vrvi, ki je bila ostala na poti med četrtim in petim taborom, je zdaj tukaj v petici. čas bi že bil, da se zbudiva. »Dajmo, Janko. Vsak čas bo sedem.« Mraz se vsuje v spalno vrečo, ko potegnem zadrgo. Kljub puhastim hlačam in jopiču, ki ju imam na sebi, se prvi hip stresem. Zraven sebe zaslišim le nekakšno puhanje. Velika modra buba se prevali, še nekajkrat puhne in ponovno obmiruje. Čez čas pa se le odpre zadrga. Iz vreče se na pol vzdigne dolga postava in kalno pogleda: »Ejga, danes pa res ni taprave vročine.« »Skrokan sem, Janko, imaš morda kaj radenske?« nedolžno vprašam. V odgovor me grdo pogleda. On je namreč pozabil na štirici posodo in zavoj juh, da se zdaj ubadava z obrezano butansko konzervo. Velika je kot malo večji kozarec. V njej mešava s snežnico zdaj sladkor, zdaj tsampo - nekakšne ajdove žgance, potem pa oboje skupaj. Vseh treh kombinacij imava že do ušes zadosti, čeprav sva neznansko žejna in že nekaj dni nisva jedla. Skrokana sva oba. Ze kakih šestintrideset ur sva prebila skoraj osemtisoč metrov visoko. Janko tako visoko prej še ni bil, jaz pa kake pol ure pred tremi leti. Dveh kisikovih bomb, ki sva ju prinesla sem gor, še nisva načela. Vrh Makaluja je dobrih petsto metrov nad nama. Priložnosti za kisik bo še dovolj. Posebno ker ne veva, če bo še kaka bomba priromala sem gor. »Na Anapurni smo rabili kisik že od sedem tisoč metrov naprej. Pa tovorov nismo nosili.« Res je bilo tako. Vse odprave so takrat delale tako. V treh letih se je v Himalaji marsikaj spremenilo. Takrat smo z zavistjo premišljali denimo o Francozih, ko smo vdihavali tisti liter dodatnega kisika na minuto. V knjigi o osvajanju Jannuja smo brali, kako je avtor hotel med vzponom za kratek čas varčevati s kisikom in ga je zaprl na tri litre v minuti. Pa o Američanih, ki so začeli na Everestu uporabljati kisik že nad šest tisoč metri, in o Indijcih, ki so jim Šerpe nosili na osem tisoč metrov visoko Everestovo južno sedlo sveže sadje. Pravzaprav je bila naša odprava na Anapurni II in IV izpred treh let zadnja velika ekspedicija iz klasične dobe himalajskih vzponov. Jeseni 1969 smo v Himalaji zlezli na najvišji vrh tisto leto. Naslednjo pomlad so Angleži preplezali južno steno že davno osvojene Anapurne I. Novo poglavje v zgodovini Himalaje se je pričelo, poglavje o plezanju v himalajskih stenah. Prej so odprave iskale najenostavnejše pristope na vrhove. Nove odprave so mnogo zahtevnejše. Zmanjšalo se je udobje v taborih, plezanje je težje, steno je treba opremiti s pritrjenimi vrvmi. Kisik pride na vrsto šele mnogo višje, Serpe ne dohajajo več alpinistov, njihova vloga postaja vse manjša. Prvi morajo opravljati obe funkciji. Istočasno kot Angleži v Anapurni so poskušali Japonci v južni steni Everesta, vendar jim ni uspelo. Leto za tem so Francozi preplezali zahodni greben Makaluja tu levo od naju. Potem smo na vrsti že mi in Makalujeva južna stena. Dvajset kilometrov proti zahodu imamo sosede. Ravno tisti Angleži iz Anapurne se že kot četrta odprava vzpenjajo v južni steni Everesta. Precejšnjo višinsko in časovno prednost imamo pred njimi, čeprav so iz Kathmanduja odšli pred nami. Dobro se nam to zdi. Posebno še, ker je po fotografijah in po opisih prejšnjih odprav naša stena mnogo zahtevnejša. Mi smo tudi prvi, ki plezamo v njej. V steni Everesta so poleg klinov in pritrjenih vrvi ostali od prejšnjih odprav tudi šotori, gorivo in celo kisikove bombe. »Naj te to s kisikom in nošnjo danes nikar ne moti. Kisika si tokrat še ne bova privoščila, zato pa tudi nosila ne bova skoraj ničesar.« Nadelati morava smer nad petico, vendar imava za to samo sto metrov vrvi in trideset metrov pomožne vrvice. To naju pošteno moti. »Kar govori! Ni mi jasno, kaj s temi konci vrvi sploh lahko pametnega narediva. Še dobro, da imava klinov in vponk kolikor toliko zadosti.« »V šotoru menda ne bova ležala. Požrla bi še tisto tsampo, ki jo imava. Zvečer bi bila sita drug drugega in nič bistveno bolj spočita, kot če bova nadelala, kar se nadelati da. Sploh pa ne veva, kaj je za robom nad taborom.« »Danes menda prideta Aleš in Den? Rad bi že pošteno jedel in -pil.« »Prav ti je, kaj si pa pozabil posodo. Če bova dobra, lahko zlezeva na gredino, ki drži iz stene. Saj ni nujno, da danes napeljeva vrv povsod. Nazaj bova že kako prišla. Aleš in Den bosta prinesla vrvi. Napenjali jih bomo sproti, ko bomo s kisikom šli postavljat šestico na rob stene. Potem pa na vrh in v dolino!« »Saj res. Ali sploh še veš, kakšna je trava pa voda ...« »Pa kako je hoditi v sami srajci... Ko bom prišel v dolino, bom ves dan ležal na travi, žrl in pil in se praskal po bosih podplatih. Skrajni čas je že, da zlezemo na vrh.« Da, že skoraj dva meseca smo pod Makalujem. Toliko časa že iščemo prehode, napenjamo vrvi, zabijamo kline, nosimo tovore in postavljamo taborišča na gori. Prišli smo konec poletja v monsunskih nalivih, ko se je gora s plazovi otresala novega snega. Južna stena je bila tiste dni čisto bela. Zdaj je skoraj gola, da majhna snežišča bodejo v oči med rjavimi skalami. Tople vlažne jugozahodne vetrove so zamenjali divji zahodni in v zadnjih dneh severozahodni iz Tibeta. Na višini osem tisoč metrov pihajo zadnje dni s hitrostjo stodevetdeset kilometrov na uro. Tako je vremensko poročilo za proste zračne cone. Na srečo je južna stena malo v zavetju. Kljub temu je v vetru pošastno mraz. Himalajska zima se pričenja, štiriindvajseti oktober 1972 je. Ah da, pred tremi leti je bilo, ravno v teh dneh in samo dobrih dvesto kilometrov proti zahodu. S Cicem, ki je zdaj v taboru dve pod nama, s Klavdijem in s trojico Šerp smo nesli v tabor ena zadnje tovore pred naskokom na vrh Anapurne II. V meglenem popoldnevu je snežilo. Vendar je v zraku viselo še nekaj. Nenadoma so prileteli. Najprej eden, nato dva, za njimi pa deset, sto, tisoči. »Fantje, glejte! Ptiči!« Jate in jate žerjavov so letele čez Himalajo na jug. Kisik gre na goro Foto Aleš Kunaver, odprava na Annapurno »Zima bo. Nam bo uspelo pred najhujšim mrazom priti na vrh?« Zlovešče klice ptic, ki so se borile z vetrom, smo tedaj poslušali cele tri dni, dokler ni zadnja jata odletela na jug. Potem smo odšli še mi. Na vrh, na oba vrhova. Manj nas je bilo, kot nas je letos tu. Pa vendar se nas je takrat pod samim vrhom nabralo več. Je bila Anapurna lažja? Morda... »Zdaj pa nehaj brcati okoli sebe! Hudič, mar naj kuham zato, da boš ti polival?« Janko je medtem že pristavil konzervo snega. Šotor za hip napolni vonj po butanu. Med šum pršiča, ki ga veter meče ob šotor, se pomeša mrmranje kuhalnika. Zazdi se, da bo mraz premagal modri plamenček, pa ta le zaživi. V šotoru postaja topleje. Do konca zlezem iz vreče in se spravim nad višinske škornje. Nisem jih sezul. Včeraj zvečer sem jih samo odvezal, da mi jih danes ne bi bilo treba obuvati mrzle. Zategovanje dolgih vezalk skozi neskončni vrsti obročkov me dolgo zamudi in krepko zasope. Sicer pa sopeva že brez tega. Potem jaz primem kuhalnik in konzervo z na pol stopljenim snegom, da si lahko Janko zaveže škornje, čez znotraj in zunaj kosmate škornje obujeva močne nylonske ščitnike. Dereze si bova pripela zunaj. »Kaj hočeš, sladko vodo ali neslano tsampo?« »Male vampe pa veliko pivo.« Lakote niti ne čutiva. Pila bi in pila, litre in litre bi spravila vase. Pa kaj, ko je treba za četrt litra vroče pijače v konzervi odpreti šotor, seči v tok snega, ki ga veter nosi 521 mimo njega in nato čakati najmanj četrt ure, da se sneg stopi. Svetleje postaja. Rob sence leze po steni navzdol. Vsak hip bo zdrsnil čez šotor. 2e so tu prvi jutranji žarki. Prostorček zažari, svetla naravna barva svile se zlije z oranžno zunanjih sten. Njihovo mrežasto tkanje se zariše v notranjost. Janko potegne zadrgo na vhodu šotora. Veter puhne v notranjost kup snega. Čez kisikovi bombi, ki sta naloženi v preddverju čez ostalo opremo, se drug za drugim splaziva iz šotora. Okrog in okrog zaprti prostorček se razširi na vse strani. Ne samo navzgor in naokrog, odpre se tudi navzdol. To je občutiti najmočneje. Megle skrivajo in odgrinjajo dolino tritisoč metrov pod nama. Pred šotorom je kakega pol metra prostora. Tu se stiskava, ko si natikava dereze. Treba je sneti rokavice. Mrzla kovina se lepi na kožo. Hitiva, kar se da, vendar se nama večkrat zanohta, preden je na nogah prva dereza. Dihava v prste in jih grejeva v ustih. Potem morava postopek ponoviti za drugo derezo. Prižemi zagrabita za pritrjeno vrv. Ob njej se vzpneva do skale nad taborom, ki je nabodena s klini. Tu je pritrjena vrv, zraven nje pa sva predvčerajšnjim zvečer obesila vso mogočo opremo. V steno nad skalo še ni stopila človeška noga. Smer kaže desno čez snežišče. Kaj je za robom, je še uganka. Ura je nekaj čez osem. Misel me prenese na Anapurno. »Vstaniva, Matic! Ura je že čez šest.« »Ti, Mikec, imaš ti tudi tako težko glavo? Vrti se mi in ne morem se prav zbuditi. Preklete uspavalne tablete! Počakaj malo.« Bilo je pred tremi leti in enim dnevom na Anapurnah. »Ali sploh še imava kaj za skuhati? šerpi sta nama včeraj tako sunila vse, kar je bilo užitnejšega, ko sta se vračala v petico. Matic, poglej, če imaš v žepih kaj bonbonov.« »Sem že, pa sva že včeraj vse skuhala. Imava še vrečki juhe in pudinga. Skuhajva vsakega pol. Drugo bova potem, ko bova prišla z vrha.« Obuvanje v neznansko majhnem platnenem šotorčku nama je vzelo skoraj uro časa, kuhanje pa prav toliko. Ko sva se zbasala na piano, so kazalci lezli čez osmo. Kilometre dolgi snežni greben se je raztezal na obe strani. Na obe strani so držale stopinje. Tiste z zahoda so prihajale izpod daljnega snežnega stožca - Anapurne IV, pod katero je stal tabor pet. Nanjo so prejšnji dan utrli stopinje iz petice tovariši. Drugi niz stopinj pa je izginjal od naju za grebenskimi valovi proti vzhodu. Nad njimi se je dvigal osemsto metrov višji vrh Anapurne II. Dan prej sva z Mikcem pregazila lep kos poti po grebenu od tu, kjer sta se Serpi ustavili in smo morali postaviti tabor. Ze takrat sva si ogledala, kje bi bilo najbolje poskusiti priti na vrh. Smer sva zjutraj znova premlela še v šotoru, pa spet potem, ko sva stala pred njim. V nahrbtnika sva nastavila kisikovi bombi in nataknila maski. Ventila sva odprla na en sam liter v minuti in odšla vzdolž gazi. V začetku sva prisluškovala šumu kisika v maskah, šumu, ki naju je potem spremljal do poznega popoldneva. Po ravnem grebenu sva na višini 7300 metrov z litrom dodatnega kisika v minuti lahko hodila brez počitkov in povsem mehanično. Kar nekam zgubljena sva bila v megli in vsak s svojimi mislimi. Dolgo sva lezla navkreber. Po zaledenelih grapah, čez kložasta snežišča in preko granitnih skal je tekla pot. Pretrgana gaz se je nizala za nama. Anapurna IV na drugem koncu pet kilometrov dolgega grebena je postajala vse nižja. Bolj in bolj utrujena sva postajala. Vse pogosteje sva počivala. »Matic, ko sva pred eno uro gledala na manometra, sva imela v bombah še po osemdeset atmosfer kisika. Pri litru v minuti bi to zadostovalo za dobrih pet ur. Zdaj kažeta po petinštirideset atmosfer. Nekaj ne bo v redu.« »Misliš? Čakaj. Petinštirideset krat štiri..., sto osemdeset minut deljeno s šestdeset..., s šestdeset... Hudič, glava mi sploh noče prav delati. Ti, koliko je sto osemdeset deljeno s šestdeset?« »Kaj, koliko da je? Ne vem. Tako, za kaki dve uri in pol ga še bo.« »Potem res nekaj ni v redu, če se nisi uštel. 2e ves čas mi nekaj šumi za hrbtom, kot bi puščalo.« »Pa res pušča. Poskusiva zamašiti z levkoplastom, saj imava vse puhaste hlače po-lepljene z njim. ... K vragu, nič ne bo, preslab je.« >:Mikec, najbolje bo, da hitro greva in se ne ustavljava, dokler imava še kaj kisika. Pojdiva, danes morava priti še na vrh!« Ure so spet stekle v svoji stari tok sopenja in plezanja. Sonce se je že davno prenehalo vzpenjati z nama. Kot da bi se ne hotelo iti več, je urno drselo navzdol. Temne zelenkaste megle so prekrile doline, močne sence so ostro risale valove grebena pod nama. V zlati svetlobi sva prilezla na ramo, od koder je bilo do vrha še kakih tristo metrov višinske razlike. Lažji greben je vlekel do tja. Zmanjkovalo nama je kisika v bombah. Mikec je spet šaril po zraku s svojo anteno. »Pozna sta, kaj bosta storila?« je zahreščalo iz škatle. »Trikrat lahko ugibaš.« Kaj naju zdaj motijo, ko nimava časa, sva si mislila. Mudi se nama na vrh. Pa ne da Aleš misli, da bova obrnila brez njega? Da, na Anapurnah je bilo. - Pa zdaj smo na Makaluju. »Janko, mislim, da bo še nepritrjeni konec vrvi ravno dovolj dolg do skal na robu. Varuj me do tja. Bova vsaj videla, kaj je za robom. Morda nama še ne bo treba razviti stometrske vrvi.« Seveda ne gre. Naj se še tako prestopam v strmi vesini, vrvi je konec, do skal manjka kakih pet metrov. »Zdaj pa pridi nazaj in glej, da ne padeš.« »Imam enkrat dovolj, ne bom lezel trikrat gor in dol. Malo popazi, dokler ne vzamem vrvi iz nahrbtnika.« Pomožno vrvico napneva do skal in čeznje. Znajdeva se v vznožju velikega snežišča. »Vseh sto metrov lahko napneva tu čez, pa jih morda še ne bo dovolj. Tja gor do skal bova morala brez vrvi.« Pogled zdrsne čez sneg navzgor med skale. Strmi, dobrih sto metrov visoki pas zapira steno po vsej njeni širini. Oko išče prehode v njem. Po dolgem pehanju čez strmo snežišče, ko o povratku za zdaj raje ne premišljava, razvijeva v dnu kamina stometrsko vrv. »Zdaj pa imava! Lepo previsno se začne. Je pa še kar razčlenjen ta previs. Malo popazi. Ko bo konec vrvi, priveži zraven ostanek pomožne vrvice, če ti bom zatulil.« Janko se ugnezdi na polici, sam pa nekajkrat globoko zasopem. Kasneje tako ne bom delal drugega. Upam le, da se bom vmes lahko držal. Nad osem tisoč metrov visoko sva. V začetku gre dobro, čeprav sem po par metrih čisto brez sape. Hlastam, kot bi ne imel sapnika. Pljuča sopejo, kakor hitro sploh morejo, pa se mi zdi, da vanje ne pride ničesar. Počasi, neskončno počasi si telo opomore. Spet lahko poskusim preplezati novih nekaj metrov. Kamin postane malo položnejši. Razširi se. Zgoraj ga zapira nov previs. Na pomoč morajo klini, dereze praskajo po granitu, roke drevenijo od mraza. Od plezanja v Alpah se to pehanje razlikuje po tem, da ni ne časa ne sape za pridušanje. Telo samo išče trenutke, ko se lahko potegne malo višje. Ve, da bi se ravno tako naglo izčrpalo, če bi ostalo na mestu. Torej hitro čez v lažji svet. Snegu nad drugim previsom spet sledi skalni kamin, ravno prav širok. Klini lezejo v skalo, metri se nizajo. Končno ga je konec. Po prečenju čez plošče in ledeno lusko dosežem na desni dno majhnega snežišča. Vrv se zaradi številnih klinov, skozi katere teče, noče več premakniti. »Janko, pridi, vrv ne teče! Heeej, popusti!« Tuljenje vetra odnese glasove. Dolgo ga poskušam priklicati. Zaman. Počasi naberem preostalo polovico vrvi. Janka ne bo. Paziti moram, nihče me ne varuje. Metri čez snežišče se pošastno vlečejo. Ni več moči. Mi bo uspelo priti do snežne gredine, ki drži na greben? Dvajset metrov pod njo se vrv izteče. Dvajset metrov lažjega plezanja - takole kake tretje stopnje - in težav bi bilo konec. Od tam je do vrha Makaluja le lahek svet. Gledam škrbino v grebenu, kjer nanj iz stene privede gredina. Zdi se mi, da je celo nekaj pod mano. Zadovoljen sem z opravljenim plezanjem. Jutri se bomo po pritrjeni vrvi in s kisikovimi maskami na ustih povzpeli do tja. Postavili bomo šotor, drugo jutro pa odšli proti vrhu. Tako si mislim, ko zabijam zadnji klin. Poleg vrvi obesim nanj še šop klinov. Ne vem še, da bodo označevali najvišjo točko, ki smo jo dosegli v Makalujevi južni steni. Pripravim vse za spust navzdol. »Matic, zdaj pa pamet v roke! Navzdol se bova varovala.« Na Anapurnah je bilo, pred tremi leti in enim dnevom. Vrh sva dosegla v temi. Poskušala sva občutiti navdušenje, pa sva bila preveč utrujena. Plašila naju je misel na povratek. Prazno kisikovo bombo sva zapičila v sneg in se v magični lunini luči privezala na vrv. Srebrni vrhovi okoli naju naju niso preveč ganili. Oditi je bilo treba navzdol. Pred nama je bilo sedem ur garanja, ko je človek prepričan, da je že zdavnaj prišel na rob svojih moči in da ni zmožen napraviti niti koraka več. Z velikim naporom sva odganjala apatičnost, vendar pri tem nisva bila vedno najbolj uspešna. Pa vendar je bilo, kot da naju ni vezala zgolj tanka vrv. Bila je kot živec, po katerem se je pretakala življenjska sila. Ko je prvi povsem omagal, je drugi to podzavestno tisti hip občutil. Klic, poteg z vrvjo, psovka, poslana vzdolž tega živca, je prvega spet spravila k sebi. In kot da bi vedel, si je drugi privoščil malo olajšanja. Ko sva dosegla vznožje vrha, sva se razvezala. Po dolgem, več ali manj vodoravnem grebenu sva vsak zase tavala proti praznemu šotoru. Šele tedaj sva občutila, kaj naju je vezalo prej. Ob dveh zjutraj sva končno zlezla v šotorček in prižgala kuhalnik. Sestop v dolino, ki je sledil v prihodnjih treh dneh, je bil poln vznesenosti, šele takrat sem se prav zavedel vsega. V kristalni jesenski svetlobi smo odhajali z velike gore. Sledilo je divje in veselo proslavljanje v baznem taborišču. Odšli smo v bogato ne-palsko jesen, Anapurna je ostajala za nami. Nosili smo jo s seboj. Mraz mi vdre za hrbet, ko se obesim na plezalni pas. Vrv zdrsne skozi vponki. Spustim se navzdol proti Janku. Potem oba sestopava čez nezavarovano snežišče. V petici ne bova našla nikogar. Jutri bo Janko sestopil proti štirici. Ko tam ne bo našel nikogar, bo odšel naprej navzdol. Vse do dvojke bo gora prazna. Večina se bo v bazi pripravljala na odhod. Ko še dva dni v petico ne bo nikogar, bom nataknil kisikovo masko in odšel navzdol do dvojke tudi sam. Naslednji dan bomo sestopili vsi preostali v bazo. Spodaj ne bo proslavljanja. Bo le samota in snežni metež. Gora bo za sabo pustila vrzel. Mirno drsi letalo iz Kathmanduja proti Delhiju. Kot vrsta belih oblakov se mimo oken na desni strani nizajo vrhovi Himalaje. Neresnični so. Za nami so težke gazi v globokem snegu, za nami je lakota, za nami so zmrznjene noge nosačev, za nami je prvo srečanje z jesenskim gozdom pa z zlatimi riževimi polji. Za nami so dnevi v Kathmanduju, zanikrnem in pravljičnem obenem. Himalaja ostaja za nami. Oko oplazi čudovito obliko obeh Anapurn II in IV, zdrsne preko dolge verige belih velikanov in se ustavi daleč zadaj. Oblaki skrivajo Makalu. STO LET MLAKARJA IN WESTRA VILKO MAZI (Nadaljevanje) osip Wester ni o sebi nikoli rad govoril niti pisal. Sele kot sedemdesetletnik je v spremni besedi k svojim izbranim planinskim in popotnim spisom »Iz domovine in tujine« prvič bežno posvetil v kamrico mladostnih spominov, tja do prvih deških let: »Gorohodec sem bil že učenček, ko sem z doma v Spodnji Radeljci, kjer je bil oče oskrbnik tedanje Barbove graščine, hodil prvo leto v šolo na Bučko, prelep razgledni kraj nad Krško dolino... Prvi dojem planinskega sveta sem dobil na vožnji z Dvora proti kočevski Smuki, ko mi je oče pokazal daleč tam v ozadju visoko gorovje, vse belo od snega, in mi povedal, da so to gorenjske planine. Pol leta sem se šolal v Sodražici, rojstnem kraju materinem. Od tam mi je ostala v spominu Velika gora kot divja pokrajina, v kateri se skrivata volk in medved, tako da sem se bal stopiti v ondotne gozdove. V Novem mestu, kjer sem naredil še tri razrede ljudske šole in sem najrajši imel zemljepis, sem vzljubil Krko, ko sem po njej večkrat veslal in plaval.« Nekaj več nam odkrije iz tega časa v »Novomeških spominih«, ki so kot ponatis iz Kronike, časopisa za slovensko krajevno zgodovino, leto IV in V, izšli leta 1958 s tehtno uvodno besedo Janka Jarca, ravnatelja Dolenjskega muzeja in nekdanjega Westrovega učenca na novomeški gimnaziji. Tam izvemo, da se je oče leta 1873 oženil z Rozalijo Pogorelec iz Sodražice, ki je bila dotlej hišna pri trebanjskem učitelju Janezu Tomšiču. O šolanju na Bučki pove, da mu je »početni pouk dajal učenik« Fran Fabjančič. V Novem mestu je vsa tri leta skrbela zanj Stukljeva mama, ki je vse svoje prihranke znosila v loterijo ... Jeseni leta 1885 se je v okornem poštnem vozu odpeljal skozi starodavno Višnjo goro v Ljubljano, srednješolski učenosti naproti. »Ljubljanski mali gimnazijci smo radi hodili botanizirat k Sv. Katarini in na Šmarno goro. To so mi bili prvi planinski izleti,« pristavlja k že omenjeni spremni besedi izbranih spisov. Nemara pa je bilo za Westra prav malo takega veselja, kajti stanoval je vsa leta do mature (1893) pri svojem stricu, zelo strogem profesorju matematike in fizike, Avguštinu Westru, ki je imel pod Golovcem, nedaleč od Karlovškega mostu pravo kmetijo s čednim enonadstropnim dvorcem. Tam mimo so nas gojence Marijanišča s Poljanske ceste ob začetku stoletja večkrat vodile šolske sestre na sprehod. Z občudovanjem smo opazovali kmeta-profesorja, ki pa se za nas ni prav nič zmenil. Naslednje leto sva se že srečavala v gimnaziji pod Tivolijem. Poučeval je samo v višjih razredih pa mislim, da se je bil že močno unesel od takrat, ko je bil še nečakov in Mlakarjev razrednik v stari gimnaziji na sedanjem Vodnikovem trgu. Mlakar ga v svojih »Spominih« takole prikaže: »Avguštin Wester je bil srednje postave in bolj temne polti. Za eleganco v obleki se ni prav nič brigal. Več let je nosil eno in isto rjavo suknjo na škrice, s katero je včasih brisal tablo, če ni bilo gobe pri roki. Meni je bilo to zelo všeč, ker sem večkrat rabil rokav namesto gobe.« Na nekem drugem mestu pa: »Wester ni z dijaki nikdar intimno občeval, tudi nam ni dajal priimkov, pač pa se je rad ponorčeval iz reveža, ki je bil vprašan, a ni znal. Včasih ga je tako zmešal, da je fant naposled komaj še vedel, kako se piše. Včasih se je tudi zgodilo, da je komu ponujal mesto kravjega pastirja na svoji pristavi pod Golovcem ... Pometali so temeljito Wester in drugi. Na kratki poti iz pete v sedmo je opešala polovica popotnikov. Od petdesetih petošolcev nas je prijadralo v sedmo natanko petindvajset... V sedmi smo šli prvikrat z razrednikom na majniški izlet. Peljali smo se do Radovljice in šli od tam v Jelovico na planino razrednikovega brata, kjer so nas prijazno sprejeli ter postregli z mlekom in kruhom. Jaz skoraj svojim očem nisem mogel verjeti, da je Wester, ki nam je tu prav očetovsko rezal kruh, prav tisti profesor Wester, ki je bil študentom tako v želodcu. Bil je povsem drug kakor v šoli. Pokazal se nam je od najboljše strani in bil z nami prijazen kakor kak starejši tovariš. Njegove ljubeznivosti pa nismo zlorabili. Bili smo že s tem zadovoljni, da smo se smeli z njim po domače pogovarjati in sicer o čem drugem, kakor o matematiki. Ko se je dva dni potem pri fiziki krvavo norčeval iz P., se mi je zdel tisti lepi doživljaj na planini kakor sanje...« Ni dokazov, da bi bili našemu jubilantu v gimnazijskih letih posebno pri srcu sošolci: Janko Mlakar, J. C. Oblak in Franc Šmid (PV 1961/261). Mlakar takrat še prav nič ni pokazal kake hudomušne žilice. Bil je povprečen študent in se rad držal materinega priporočila, da je najbolje ostati pri tleh. V taki lastnosti pač nikomur ni mogel biti kaj posebno privlačen. J. C. Oblak pa sploh Westrov sošolec ni bil, saj je maturiral šele tri leta za njim (1896). Tudi Šmid (kasnejši znameniti arheolog s spremenjenim imenom: Walter Schmid) v gimnaziji še ni pomenil kaj izjemnega. Sploh pa je imel mladi Wester priložnost spoznavati svoje sošolce samo med šolskimi odmori. Po pouku je moral rad ali nerad naravnost tja pod Golovec. Kake sproščenosti v družbi sebi enakih nikoli ni poznal. To je nedvomno močno vplivalo na njegov značaj. Sicer pa bomo kasneje zvedeli, da se pri stricu ni čutil nič utesnjenega, prav nasprotno: da ne bi mogel najti nikjer toliko nedopovedljive blaženosti, kakor jo je našel prav v tistem odmaknjenem predmestnem kotu ... Wester je že med svojim visokošolskim študijem izgubil očeta. Materi vdovi, ki je morala skrbeti še za tri mlajše hčerke, je bil v težko breme, čeprav je inštruiral, dokler ni dobil prve profesorske službe. V »Novomeških spominih« obravnava kot posebno poglavje: Profesorsko dobo (od 1900 do 1902), kjer beremo: »Pravili so, da sem bil precej strog, a pravičen učitelj. Od učencev sem pač zahteval red in točnost, lenuhe in nemarneže sem grajal, prizadevne bodril, nadarjene pospeševal. Ravnal sem se po pedagoškem načelu, da se mora tudi v mladincu spoštovati osebnost, saj se utegne iz njega razviti pomembna oseba, mož, ki bo kdaj igral važno vlogo v javnem življenju.« Josip Wester s svojo materjo in sestrami Po svoji stalni namestitvi na II. državni gimnaziji v Ljubljani (1902) je poskrbel, da se je tudi mati s hčerami preselila tja. Leta 1905 so dobili primerno stanovanje v Gorupovi ulici. Wester je sestram pomagal, da so se izšolale in prišle do kruha. Te in nadaljnje družinske podatke mi je ljubeznivo priskrbela Westrova nečakinja, gospa Nuša Marušičeva, ki ima strica v živem spominu še od svojih otroških let pa' vse do njegove poslednje ure, ki jo je v viharni noči prebdela ob njem... Prisrčno se ji s tega mesta zahvaljujem za izkazano mi prijaznost. Najstarejša sestra Zalka (1877-1947) je bila poštna uradnica, večino let na glavni pošti v Ljubljani, Franca (1879-1925) knjigovodkinja v veletrgovini Urbane (sedanji Centromerkur), Ana (1882-1952) učiteljica, se je po 11 letih službe poročila z železniškim uradnikom Bučarjem in morala po takratnih nazadnjaških določbah zapustiti učiteljsko službo. Gizela Wester »Prva je umrla mati v bolnici (1921). Prof. Wester jo je izredno ljubil in spoštoval,« mi sporoča ga. Nuša, hči zadnje imenovane njegove sestre Ane. »Tudi on je umrl v istem poslopju in kot pacient interne klinike mi je nekoč pripomnil: ,Tudi moja mati so umrli pod to streho...' Očitno mu je bilo v uteho, da bo prav tu tudi on končal svojo življenjsko pot. - Usoda je hotela, da sem bila istočasno kot on hospitalizirana na interni kliniki tudi jaz. Imela sem zlatenico in ležala v nadstropju višje. Ko je bil stric še pri moči, mi je nekajkrat dejal: ,Ko bi le bila ti pri moji smrti!' Ta želja se mu je izpolnila. Dr. Accetto mi je dovolil, da sem zadnjo noč bedela pri njem in mu ob pol dveh zjutraj zatisnila trudne oči. Težko je umiral in hudo je bilo gledati njegov boj s smrtjo. Tudi v naravi so se tisto noč sproščale zle sile. Močan vihar je butal v okna, da so šipe pošastno šklepetale ...« Gospa Nuša poseže spet v družinsko kroniko: »Po materini smrti mu je z zgledno požrtvovalnostjo gospodinjila sestra Zalka, dokler ni nekaj mesev pred smrtjo, v starosti sedemdesetih let, onemogla in se preselila v zavetišče Jožefinum na Poljanski cesti, kjer je kmalu nato umrla. Stric je šele zdaj spoznal, v kakšnem paradižu je živel v materini in sestrini oskrbi več ko štirideset let. Gospodinje, s katerimi se je moral poslej ubijati in jih pogosto menjavati, so mu nedvomno precej prispevale k usodnemu hiranju, ki pa se mu je s svojo krepko odpornostjo in solidnim življenjem še dobrih deset let uspešno upiral. Živel je točno kot ura tudi potem, ko so ga nasilno upokojili (1926). To ga je sicer močno zagrenilo, a ne strlo; našel si je duška v ljubezni do planinstva, ki se mu je mogel šele zdaj z vsem srcem posvetiti. Njegov delavnik je običajno potekal takole: vstajal je okoli sedme ure. Pozimi je popil zeliščni čaj, v poletnih mesecih pa je na tešče zaužil posvaljkan svež pelin in ga poplaknil z vodo. Ko je opravil jutranjo toaleto, je sedel v fotelj in prebral časopis. Nato je v kuhinji zajtrkoval in včasih komentiral časopisne novice. Po zajtrku je odšel v univerzitetno knjižnico, kjer je v zimskem času prebil ves dopoldan ob nabiranju snovi za delo na domu. V poletnem času pa je dopoldan pogosto porabil za veslanje na Ljubljanici ali pa se odpeljal s kolesom v okolico. Po kosilu si je privoščil kratek počitek, nato pa se literarno zaposlil kake tri ure. Dan ¡e zaključil s sprehodom na Grad. Večerjal je v mestu, menjaje poznana gostišča (Pod skalco, Mrak, Koper, Pod lipco, Rio). Stalne gostilniške družbe ni iskal. Z znancem je rad pokramljal, vsiljivcu se je rajši umaknil. Kvantanje in vsakršno drugačno opolzkost je sovražil. K nočnemu počitku je legel redno ob 21. uri, prej pa še dopolnil dnevnik in vpisal izdatke v posebno potrošniško knjigo.« Težko bi danes še kje našli takega asketa ... Natanko teden dni pred smrtjo, na praznik 29. novembra, ko sem ga dobil samega (prejšnji dan je bila nedelja), mi je potožil, da je kljub skrbni negi že naveličan bolnice. »Vse drugače je pač v dobri domači oskrbi,« sem pripomnil, hkrati pa mi je ušlo še vprašanje, ki sem ga imel že večkrat prej na jeziku, a ni bilo nikoli prave priložnosti, da bi ga izrekel: »Le kaj vas je zadrževalo, da si niste mogli nikoli ustvariti lastnega ognjišča?« Pogledal je nekam vstran, potlej pa se spet obrnil k meni in prav počasi dejal: »Preveč so me na rokah nosili...« Ni mu bilo do tega, da bi sam še kaj več odpiral kamrico davnih spominov. Odnesel jih je nedotaknjene s sabo. Vsaj zdelo se je tako. Toda gospa Nuša je našla ključ tudi od te kamrice: »na rokah so ga nosile« pač le mati in sestre, misel na lastno ognjišče pa mu je neusmiljeno podrl stric Avguštin izpod Golovca. To že vemo, da je mladi Wester stanoval pri njem vsa gimnazijska leta. Kako strog je bil v šoli, nam je povedal Mlakar, nemara je bil enako strog tudi doma, a mladi nečak tega nikomur ni upal povedati, še manj pa zapisati. In je imel stric Avguštin tudi prelepo hčerko Gizelo. Nekaj mlajša je bila od bratranca, sramežljiva kajpak, kakor se spodobi in pokorna očetovi besedi. Poslušam od nekod šepetanje verzov: Trdna med nama vzdiguje se stena, 'z brezna globoc'ga do strmih nebes; vendar ne vzdrža želj skrivnih plamena, da bi ne mogel on švigniti čez... Gospe Nuši je znano samo to, da je stric šele potem, ko je imel že stalno službo, zaprosil za Gizelino roko. Žal - brezuspešno!... Tiste čase je v duhu takozvane krščanske morale v marsikateri družini tudi pri izbiranju zeta ali snahe odločala očetova volja, ljubezen je le malokdaj zmagala. Gizeli je bil že izbran ugleden ljubljanski veletrgovec. Z bratrancem sta si kljub temu ostala dobra prijatelja. Njegov trdni sklep pa je bil: nobene druge! - Napis na Westrovem grobu Foto V. Mazi »Tudi ona je bila zadnjo nedeljo pred stričevo smrtjo pri njem v bolnici«, sporoča gospa Nuša in pristavlja: »Od vseh, posebno še od nje se je ginljivo poslavljal, kakor bi vedel, da prihodnje nedelje ne bo več dočakal. In je res ni - umrl je že v naslednji noči...« Natančen, kakor je bil v vsem svojem življenju, se je pokazal tudi v oporoki, ki jo je napisal februarja 1959 in ji dodajal pripise, zadnjega še tik pred smrtjo, 16. nov. 1960, torej v bolnici, kjer je ležal že od 15. avgusta. Za izvršilca oporoke je imenoval Bena Marušiča, sodnika Okrož. sodišča v Celju, zakonskega moža nečakinje Nuše. Med hišno opravo omenja knjižno omaro, posteljo in nočno omarico iz ostaline pesnika Antona Aškerca, kar naj dobi Ljubljanska mestna občina proti odkupnini, da opremi v Mestnem muzeju Aškerčevo spominsko sobo, za katero je od njega že leta 1946 kupila Aškerčevo pisalno mizo s stolom in njegov portret v olju. (Ponudba je bila odklonjena, češ da ni denarja v ta namen). Zapustil je glavnima dedičema, nečakinji Nuši in njenemu bratu dragoceno knjižnico (komplet Lj. Zvona in Plan. Vestnika, vse izdaje Prešerna, Gregorčiča, Aškerca, Kersnika, Jurčiča, Cankarja in Zupančiča, dve garnituri Pleteršnika in še več drugih bibliofilskih redkosti). Med rokopisi je ostal neobjavljen nemški prevod Cankarjevih Podob iz sanj (Traumgebilde) in Prešernovo besedišče (več tisoč listkov). Pri Planinski založbi so obležali njegovi pomnoženi potopisi za novo edicijo »Iz domovine in tujine«. To ga je močno prizadelo, kakor sem že povedal v PV 63/325. Obljubljeno mu je bilo, da bo knjiga izšla koj za Lovšinovimi »Gorskimi vodniki«, a je še danes ni... Tudi obsežna Westrova korenspondenca je še zmerom neraziskana. V njej bi se gotovo našlo marsikako dragoceno zrno, morda tudi za nas zanimivo. Posebno pozornost polaga na Dnevnike iz I. in II. svetovne vojne ter pripominja, da so strokovnjaki ocenili njih vrednost na 250 tisoč dinarjev. V enem od pripisov oporoke je podrobno določil, kako naj ga oblečejo za na mrtvaški oder in kaj naj mu dajo v krsto. Sestavil si je tudi sam besedilo osmrtnice, ki ji je manjkal samo še datum. Enako je že sam dal vklesati napis v nagrobni kamen. Kronološki pregled VVestrovih planinskih spisov in zapisov o njem* (Kratice: J - Jutro, LZ - Ljubljanski Zvon, SN - Slovenski Narod, TV - Turistični Vestnik, Zis - Življenje in svet, PV - Planinski Vestnik, PZ - Planinski zbornik, P - Proteus, M - Mladika, Gil — Gore in ljudje, T - Tovariš. Kjer ni pred letnico nobene oznake revije ali časopisa, je mišljen PV.) a) Knjige in brošure: 1929 Razgled z Ljubljanskega gradu. Pokrajinski oris s panoramo. Spisal J. W., 61 strani, panoramo narisal Peter Zmitek. Ljubljana 1929. 1940 Splošno kazalo za štirideset letnikov Planinskega Vestnika 1895-1940. Sestavil J. W., izšlo kot 11. in 12. št. PV 1940. 1944 Iz domovine in tujine. Izbrani planinski in popotni spisi, 316 str. Ljubljana 1944. 1951 Splošno kazalo za peto desetletje Planinskega Vestnika 1941-1950, 30 strani. 1954 Baltazar Hacquet, prvi raziskovalec naših Alp, 64 str. Plan. založba (Naši veliki planinci 2), Ljubljana 1954. * Popoln pregled njegove bibliografije je zajet v avtobiografski knjižici »Novomeški spomini«, kjer našteva iz svojega literarnega delovanja: 27 knjig in brošur, ki jim je bil avtor ali pa sodelavec, 20 razprav in člankov v časopisju, 87 planinskih spisov in potopisov, 27 literarnih kritik, 17 literarno-zgodovinskih in jezikoslovnih razprav, 28 biografskih člankov in nekrologov, 14 gledaliških kritik, 17 zgodovinskih razprav in 6 člankov o čebelarstvu. 1958 Dr. Josip Ciril Oblak, planinski in krajinski leposlovec. 131 str., Plan. založba (Naši veliki planinci 5), Ljubljana, 1958. 1958 Josip Wester, Novomeški spomini. Ponatis iz Kronike IV in V, založilo Dolenjsko muzejsko društvo, Novo mesto, 1958. b) Članki: SN 1904 Na Visokem Obiru. (Št. 190-192.) PV 1906 Slovenskim planincem in fotografom amaterjem. (Poziv k nabiranju narodopisnega gradiva.) LZ 1907 Iz Walisa čez Furko v Uri. (Iz popotnega dnevnika.) SN 1908 Cesarjevo na Stolu. (St. 246.) LZ 1910 Tri pisma o Bosni. (Popotni spomini.) LZ 1911 J. Mlakar, Trebušnik na slovanskem jugu. LZ 1912 Fra Lovro Mihačevič, Po Albaniji. LZ 1914 Dr. Sketova pisma iz Bosne. LZ 1915 (Nadaljevanje iz prejšnjega leta.) SN 1920 Na Štajerskem. (St. 3 in 4.) SN 1920 Na Bledu. Zapiski izza počitnic, (št. 17) SN 1920 Hacquetov samogovor vrh Triglava, (št. 26 in 27) SN 1920 Obirski dom. (št. 204, 205) SN 1920 Pisma iz Srbije, (št. 125, 126, 131) PV 1927 Grmada ob Šmarni gori. (Odprto pismo predsedniku SPD.) PV 1927 S Triglava peš v Ljubljano. PV 1928 K razmahu SPD. (V 35. letu SPD.) PV 1928 Pred 100 leti na Triglavu. (Rosthorn, Keferstein.) PV 1928 Po mejnih vrhovih. (Prisojnik-Mojstrovka-Peč-Golica.) PV 1929 Od Save v Domžale. PV 1929 Po malih »tisočakih«. 1. V pokrajini »kraljevske rože«. - 2. Na Notranjsko stran. PV 1929 Kresnice-Limbarska gora-Domžale. PV 1929 Izlet na Mirno goro. (-st-) PV 1930 Na Krim! M 1930 V naših krajih pred 150 leti. PV 1930 Iz Tržiča v - Tržič. PV 1931 »Slovenija« v »Novi Evropi«. PV 1931 Hacquetova navodila za gorolazce. SN 1931 Tujski vodiči za Ljubljano, (št. 36) PV 1931 Šentjurski Tabor na Dolenjskem. PV 1931 Alpines Handbuch, Leipzig 1931. (Ocena.) PV 1931 Pismo s Trebeviča. PV 1931 Planinska organizacija med Nemci. PV 1931 Zugspitze. J 1931 H krizi v Slov. plan. društvu, (št. 158) PV 1931 Z Jezerskega preko Grintavcev v Kamnik. PV 1931 Ljubljana kot letovišče in izhodišče za izlete. (»Domači prijatelj«.) PV 1931 Izlet u Dravsku banovinu. (»Glasnik jugoslov. prof. društva«) PV 1931 Triglav naš narodni simbol. (»Glasnik jugoslov. prof. društva«) PV 1931 Goethe v Alpah. PV 1933 V predgorju Savinjskih Alp. PV 1933 O Boču. J 1933 Izlet k Savici pred sto leti. (št. 176) PV 1934 Hoja na Triglav pred sto leti. (Dr. Mihael Tušek) PV 1934 Planinske ture na Rabu. PV 1934 Obolno. PV 1935 Poset majki Kočni. PV 1935 Na bajnem Kleku (1182 m). PV 1936 Izlet na Golo Plješevico (1469 m). PV 1936 Samogovor na Škrlatici (2738 m). PV 1936 Henrik Freyer na Mangrtu (2678 m). PV 1937 Izlet na Biokovo. PV 1937 Dvakrat na Mangrtu (leta 1934 in 1936). PV 1938 Zavinek na Risnjak (1528 m). PV 1938 Ob jubileju »kraljeve rože«. PV 1939 Marko Vincenc Lipoid o Savinjskih Alpah. PV 1939 Pohod na Jalovec. PV 1940 Janko Mlakar, Izbrani planinski spisi. (Ocena.) PV 1940 Na Kokovnico ali Kriško goro. PV 1940 Na Ojstrico po novi poti. PV 1941 Slivnica (1114 m) nad Cerkniškim jezerom. PV 1941 Kum (1219 m). PV 1943 »Kredarica«-Sišenski vrh (6427 m)-Večna pot. PV 1943 Gorice in hribci na Ljubljanskem barju. PV 1943 Planinski paberki iz Bleiweisovih Novic. PZ 1945 Ob petdesetletnici Planinskega Vestnika. PV 1951 Se trikrat na Triglavu. I. 1947: Kot-Triglav-Voje. II. 1949: Komna-Triglav-Krma. III. 1950: Trenta-Triglav-Bohinj. PV 1951 Henrik Freyer pred sto leti na Triglavu (1837 in 1851). PV 1952 Na Učko (1396 m), kvarnerski Rigi. PV 1952 Okrog Triglava: I. Od Save Dolinke do Soče. II. Od Soče k Savici. PV 1953 Grintavcem v slovo. T 1953 Z vseh vetrov na Ljubljanskem gradu. PV 1954 Planinski spomini in zapiski iz I. 1953: O Ljubljanskem gradu in Gradu. -Šmarna gora, gorniška vabnica. - Po dolenjskem in zasavskem hribovju. - Na Snežnik (1796 m). TV 1954 O Bledu in Kamniku pred sto leti. TV 1954 Šmarješke toplice kot letovišče. TV 1954 Kaj je doživel turist v Malem Lošinju. PV 1954 Z Vršiča čez Razor v Trento. PV 1954 Pohod na vrh sv. Ilije (961 m) na Pelješcu. PV 1954 Baltazar Hacquet kot jamar. PV 1955 Po Vodnikovih sledeh na Vršac (2194 m). PV 1956 Davča-Porezen (1622 m)-Sorica. PV 1956 O malih bohinjskih »dvotisočakih« in še kaj povrh: 1. Prvikrat na Tičarici. 2. Še enkrat na Vršacu. 3. Zadnjič na Bogatinu. PV 1956 Baltazar Hacquet kot jamar. (Jame v sedanjem Kočevskem okraju.) PV 1957 Triglav ni za medvede. PV 1957 Na Petko (197 m) in Srdj (412 m). c) Biografije in nekrologi: PV 1926 Dr. Josip Ciril Oblak. Ob 30-letnici njegovega planinstva in popotništva. ZiS 1930 Janez Trdina (1830-1930). Govor ob odkritju njegovega spomenika na Gorjancih 5. junija 1921. 2iS 1931 Baltazar Hacquet. Njegovo življenje in delo. ZiS 1933 Spominu Janeza Trdine. PV 1934 Dr. Josipu Tominšku ob 25-letnici uredništva. Gil 1947 Dva Slovenca pohodnika Velikega Kleka pred 75 leti. (Kadilnik, Orešek.) T 1951 Univerzitetni profesor dr. Walter Schmid. T 1952 Dr. Josip Tominšek osemdesetletnik. PV 1953 Dr. Josipu Cirilu Oblaku v slovo. PV 1953 Prof. Janku Mlakarju v opombo. TV 1954 Dr. J. C. Oblak naš turistični leposlovec. 1958 Ob 200-letnici rojstva Valentina Vodnika (»Družina«) 1958 Kako so slavili Vodnikovo prvo stoletnico. (»Obzornik«) č) Zapisi o Josipu Westru: 1929 Kos Milko: Wester Josip. (Narodna enciklopedija, str. 1191) 1934 Tominšek Josip: Josip Wester, šestdesetletnik. (PV str. 282) 1944 Brilej Arnošt: Josip Wester, sedemdesetletnik. (PV str. 116) 1954 Prof. Jos. Wester, osemdesetletnik. (Tur. Vestnik) 1954 O(rel) T(ine): Prof. Jos. Wester osemdesetletnik. (PV str. 450) 1956 Orel Ti ne: Prof. Jos. Wester — ob 30-letnici njegovega sodelovanja pri Plan vestniku. (PV str. 660) 1958 Lovšin Evgen: Srečanja na Šmarni gori. (PV str. 321) 1961 Dimnik Stanko: Josip Wester (1874-1960). (PV str. 209, 360) 1963 Mazi Vilko: Najina srečanja. (PV str. 323) 1970 Mazi Vilko: V Westrov spomin po desetih letih. (PV str. 538) Tolikšne in tako bogate žetve še noben planinski pisatelj ni in je zlepa ne bo več pospravil. Začel pa je, v primeri z Mlakarjem, precej pozno, šele po petdesetem letu, a je potlej naglo dohiteval. »Pri Westru ne gre samo za veliko plodnost, gre za kakovost, za čistost in klenost jezika, za široko razgledanost posebej v planinski zgodovini, ki ji je dal večji del svojega srca in truda,« sodi Evgen Lovšin o svojem nekdanjem učitelju (PV 1967/178). Deset let prej je ob 30-letnici Westrovega sodelovanja pri Planinskem vestniku zapisal urednik Tine Orel: »V preprostem, poštenem, pristnem in prirodnem odnosu do gora je skrita globoka humanistična vsebina Westrove planinske pisarije, ki ima oko za vse, kar se v gorah dogaja. Tehtna vsebina in nezmotljiv okus, smisel za pravo mero! nazornost in stvarnost, ter. brezhiben, klasično nadahnjen, pretehtan slog, to so odlike Westrovega peresa.« (PV 1956/660) In še prej, ob osemdesetletnici (PV 1954/450): »Ljubi in občuduje lepoto gora, mika ga človek v gorah, turist, pastir in hribovec, ljubezniv in strokoven je obenem do vseh imenitnih prikazni, ki jih v gorah srečujemo.- do favne in flore, do imenoslovja, do reda in nereda po kočah, skratka človek, ki ,vse vidi in vse ve'.« Po pravici menim, da nobena teh odlik na našem stoletniku še ni obledela. Nespametno bi bilo potemtakem ugibanje, ali nam danes še kaj pomeni? -Če vemo, da so na svoječasno anketo bralci in naročniki PV izrazili željo, da bi radi tudi več Westra, potem je nerazumljivo, zakaj Plan. založba še zmerom zadržuje izdajo njegovih izbranih spisov, ki jih je bil pripravil - na njeno povabilo (PV 1961/260, opomba pod črto), pa so mu tudi že plačali znaten del honorarja. - Z zavzeto spremno besedo redaktorja in v ustrezni opremi bi publikacija pomenila najlepšo počastitev stoletnice m našla ob primerni propagandi po društvih dovolj kupcev. Zamudo je ob dobri volji še zmerom moč popraviti; upajmo, da se bo to tudi brez odlašanja zgodilo ... V tej številki objavljamo naslednje grbe: Radovljica Dravograd (str. 533), Koroška (str. 538), Nepal (str. Štajerska (str. 551), Bosna (str. 553). (str. 510), Primorska (str. 518), Konjice (str. 525), 542), Bovec (str. 544), Ilirska Bistrico (str. 546), K OTVORITVI KANINSKEGA VISOKOGORSKEGA SMUŠKEGA CENTRA FRANCE AVCIN ne 23. marca t. I. so slovesno odprli novi, velikopotezni visokogorski smuški center na Kaninu nad Bovcem. Slišali smo navdušene besede o pomembnosti nove pridobitve za Posočje, izvedeli nadrobne podatke o gradnji, o stroških, o zaslužnih graditeljih. Domala nič pa ni bilo govora o tistih skromnih gornikih preteklih desetletij po vojni, ki so naš Kanin smuško odkrili ter raziskali do tolike mere, da je sedaj končno lahko zaživel, kot mu pritiče. O njihovem belem svetu sem bil pred 13 leti pisal v TT (28. 8. 1961, št. 35, str. 3 »Naši turistični zakladi, bovški smuški center in še kaj« z zemljevidom prve zamisli). Sedaj pa je čas, da se jim vsi skupaj zahvalimo, tem pionirjem s Kanina, ki brez njih kaninskih žičnic danes bržčas še ne bi bilo. V dve skupini bi jih lahko razdelili: - na stare planince odprtih oči in številnih dolgoletnih izkušenj po naših gorah in Kaninu še posebej - na mlade alpiniste in smučarje z žarom mladosti v srcih. Prepletali so se v svoji navdušeni dejavnosti in si pomagali, prav po francosko: »Si la jeunesse savait, si la viellesse pouvait - Če bi mladost znala, če bi starost mogla.« Tako je viribus unitis rezultat danes tu. V veliko korist bo res širokim množicam, ko bo stvar dograjena in res vključena tako v domovino kot v Evropo. Ena, glavna polovica namreč še manjka: Smuk s Prestreljeniškega sedla na Prevalo in z nje kilometre daleč v Krnico nad planino Krnico, s cestno povezavo nazaj na postajo B (Celo). Izredne smuške proge v Krnico z visokega sedla za grebenom Vratnega vrha pod Hudim vršičem, tam kjer se ta divji svet odpre tja proti Velikemu vrhu (Rombon) bodo morale počakati boljših časov. Čakati pa ne sme dvosedežnica izpod Prestreljenika proti Prevali, kajti ta predel bo s Tiho dolino snegove obdržal najdlje, tja v junij ali celo POZEN ODGOVOR, VENDAR BOUE KOT NIKOLI Dr. R. Campell iz Pontresine, ki ga mnogi naši gorski reševalci osebno poznajo, saj je bil pred leti tudi naš gost na Vršiču, je po dveh letih odgovoril na članek dr. F. G. Hoflina in dr. U. F. Gruberja o poškodbah zaradi mraza, o ozeblinah in zmrzlinah. K odgovoru ga je spodbudilo omahovanje nekaterih zdravnikov, češ da naj reševalna komisija SAČ vendarle stvar obravnava in zavzame stališče. Zato se je dr. Campell odločil, da zavzame do članka Hoflin/Gruber stališče komisije IKAR in da priporoči švicarskim reševalcem, naj se drže dosedanjih metod pri obravnavi zmrzlin. . . Campellov odgovor je v povzetku takle: »Hoflin in Gruber nimata lastnih izkušeni in se zato opirata na dela Erikssona, Granberga (1969) in M. Warda (1971), vsi ZDA. Oba avtorja menita, da lokalne omrzline in splošno ohlajenost lahko dobro obravnava le bolnica. Moje izkušnje pa govore, da taki pacienti, posebno v prvi fazi,^ tudi v privatnih hišah, planinskih kočah in primitivnih zavetiščih lahko ozdrave če so zdravnik in laiki okoli njega prav poučeni in če vestno delajo. Mo|o metodo up