Emilio Cocco Mitologije Arberešev UVOD Zakaj sploh pisati o sodobnih arbereških mitologijah? Menim, da je dober razlog mogoče poiskati v političnem položaju Albanije, Italije, pa tudi v stabilnosti celotne regije. Kljub temu pa je raziskovanje imaginarija tako majhne etnične skupnosti lahko sporno. Arbereši so v sodobni Italiji komaj razpoznavni, s političnega stališča pa so med najbolj zapostavljenimi. Povsem drugače pa je z drugimi pod-alpskimi narodnimi manjšinami, ki so deležni velike podpore, hkrati pa igrajo pomembno vlogo v notranjih in zunanjih zadevah. Francoska, nemška in slovenska manjšina so pridobile poseben status znotraj avtonomnih regij Republike Italije, Arbereši pa ne. Njihova povezanost z Albanijo je precej nestanovitna in predvsem čustvena, vtisnjena v imaginacijo, nikoli pa ni bila politično legitimizirana. Zadnji dogodki, ki so pretresli Balkan, so vplivali tudi na dokončni izbruh albanskega vprašanja. Razplamteli so se številni problemi, ki praviloma terjajo kompleksne rešitve. Izbruh nasilja, nemirov in ilegalnih dejavnosti neposredno vplivajo na stabilnost in na varnostna pričakovanja na tem območju. Ravno zato v raziskavah in v politični razpravi prevladujejo kratkoročne teme; manj opazne teme, kot so denimo Arbereši, pa ostajajo v ozadju. Menim, da je refleksija o arbereških mitoloških samoreprezentacijah danes še posebej pomembna, čeprav mnogim od nas ni preprosto opaziti povezave med ljudsko imaginacijo v nekaterih razpršenih vaseh z mednarodnimi varnostnimi problemi. Kljub vsemu mislim, da je prek drobnih dejstev in neznatnih fenomenov mogoče bolje razumeti velike probleme. To je glavni razlog za raziskavo mitologij Arberešev. ARBEREŠKA MITOLOGIJA Pričujoči esej je poskus raziskovanja pomena čezmorskih spominov iz 15. stoletja na izoblikovanje arbereške identitete. Poskusil bom osvetliti naravo italijansko- albanskih vezi, ki jih določa posebna izkušnja Arberešev. Z drugimi besedami: trdim, da imajo domnevni potomci Skenderbega dvojno identiteto, njihov mitološki makeup pa deluje kot nadnacionalna politična identiteta, ki jo lahko opredelimo s stavkom: "dvoje src, ena država", simbolizira pa jo podoba samega Skenderbega. Moje osnovno prepričanje je, da je proces nastajanja identitete znotraj arbereške skupnosti posebej pomenljiv v političnih terminih. Miranda Vickers pravi: "Arbereši so v 19. stoletju še naprej igrali pomembno vlogo v albanskem nacionalnem prebujanju, z nekaj težavami pa jim je do dandanes uspelo ohraniti lasten jezik in tradicijo v Italiji."1 Arbereši so pri iskanju identitete črpali iz nacionalnega spomina in mitov. Takšna strategija je bila obremenjena s političnimi pričakovanji, ki so globoko vplivala na usodo dveh držav, vpletenih v narodne pripovedi, torej Italije in Albanije. V prvem delu eseja bom obravnaval nastanek Arbereške identitete skozi delo moderne intelektualne elite. Se posebej se bom ukvarjal z mitičnimi potezami upodobljene Albanije in konstitucijo kvazi mistične povezave med razkropljenim prebivalstvom. Osnovna hipoteza je, da omenjena povezava razkriva politične aspiracije, ki so tesno povezane z identitetnimi temami. Nadalje, poskusil bom analizirati znamenito zgodbo o "Skenderbegu in Smrti", razbrati mitične razsežnosti in tako osvetliti nastanek "nadnacionalne" povezave. Končal bom s ponazoritvijo, kako je dvojna identiteta projicirala in še vedno projicira Arbereše zunaj enojnega nacionalnega okvira. Navsezadnje, Arbereši so našli svojo simbolično lokacijo na "meji". KDO SO ARBEREŠI? Arbereši so etnična skupina, ki živi v južni Italiji, govorijo staro albanščino, na katero je močno vplival italijanski jezik. Naj bi bili potomci vojščakov, ki so v 15. stoletju zapustili Albanijo in se preselili v Italijo. Naselili naj bi se kmalu po smrti njihovega vodje2: Gjorgija Kastriotija, bolj znanega kot Skenderbega, ki je poslal vojsko v Apulio, da bi zadušili upor na zahtevo Ferdinanda Aragon-skega, neapeljskega kralja.3 Od takrat je bilo albansko izseljevanje razdrobljeno in dolgotrajno. Najprej je verjetno zgolj sledilo vojaškemu sodelovanju, saj so zvestim albanskim zaveznikom in njihovim vojakom pogosto dodeljevali zemljo. ^ _ & 1 Vickers Miranda, The Albanians. A Modern History (naprej Albanians), London - New York, I. B. Tauris, I 1999, str. 9. j? 2 Skenderbeg je po hudi bolezni umrl v Lezheju, 17. januarja 1468. V tem mestu so ga tudi pokopali - v i katedrali Svetega Nikolaja. § 3 Pipa Arshi, Albanian Literature: Social Perspective (v prihodnje Social) München, Dr. Rudolf Trofnik, 1978, f str. 14. Kasneje, po Skenderbegovi smrti, je število izseljenih vztrajno naraščalo. Veliko albanskih družin se je v Italiji priključilo Gjonu, Skenderbegovemu sinu. Sodelovali so v bojih med aragonskim kraljem in Angevinsom; pridružili so se Alfonsu in se borili na njegovi strani. Alfonso je Albance nagradil in jim dovolil naselitev v sedmih regijah kraljestva: na Siciliji, v Capitanati, Molisei, Abruzziju, Kalabriji, Apuliji in Basilicati. Ti naseljenci so takrat postali znani kot Arbereši, ime pa izvira iz nekdanjega imena za Albanijo: Arber. Albanski begunci so ustanovili ali ponovno naselili več kot sto mest v južni Italiji, več kot pol teh mest pa je v gorah Kalabrije, piše Robert Elsie.4 Se danes živi v približno petdesetih mestih po južni Italiji 90.000 prebivalcev, ki govorijo albansko. Po uradnih statističnih podatkih naj bi celotna italijansko-albanska skupnost štela približno 200.000 ljudi.5 MITOLOŠKE SAMOREPREZENTACIJE IN POLITIČNI POMEN Arbereška identiteta temelji na zavesti o specifični zgodovinski izkušnji, ki je okrašena in podkrepljena s pesniškimi stvaritvami. Percepcija eksila v 15. stoletju, ki je sledila otomanski zmagi, pa tudi spomini na Skenderbega, igrajo posebej pomembno vlogo v procesu oblikovanja identitete. Raziskovanje ljudske ustvarjalnosti je verjetno najboljša pot za proučevanje arbereških mitoloških samoreprezentacij. Podobno menijo tudi sami Arbereši, ki praviloma verjamejo, da je kulturna dediščina skupnosti - spomini in navade - živela zgolj v ustnem izročilu. Dejansko pa so ljudsko dediščino odkrili in pre-interpretirali številni intelektualci. Zato je bil proces mitološke samokonstrukcije arbereške identitete, ki je bil še zlasti vitalen v 19. stoletju, intenzivno vključen v politično razpravo in prežet z romantičnim duhom te dobe.6 Arbereška kulturna produkcija je bila skratka odkrito prepletena s političnimi temami. Kljub temu pa najrazličnejše povezave med kulturo in politiko niso povsem eksplicitne in neposredne. Gre za temeljno povezavo, ki je ljudje ne opazijo vedno: med konstrukcijo in razširjanjem mita skozi zgodbe in ljudske pesmi ter med političnimi zadevami. Številni Arbereši razumejo svojo kulturno dediščino kot preprosto zapuščino ustne tradicije, ne zavedajo pa se procesa obdelave in reorganizacije gradiva, ki ga izvajajo intelektualci. Povrh so Albanci verjetno bolj navdušeni nad arbereškimi temami kot sami Arbereši, saj italijanski unitarističen in centraliziran izobraževalni sistem tej ,| _ < 4 Elsie Robert, History of Albanian Literature (naprej: History), 2 Vol., New York, Columbia University Press, 1995. g 5 Vickers Miranda, Albanians, str. 9. j 6 Glej Kastrati Jup, "De Rada on Arbereshi Folklore", v "Questions of Albanian Folklore, Akademija znanosti § Ljudske Socialistične Republike Albanije, Tirana, Založba "8 Nentori", 1984. 2 manjšini ni zagotavljal skoraj nikakršnih kulturnih specifičnosti. Tako je večina arbereške kulturne dediščine dejansko živela skozi ljudske pesmi, plese in obrede. Se pomembnejša od razumevanja ljudske ustvarjalnosti pa sta razumevanje glavnih značilnosti arbereške mitologije in poskus razbiranja njenega političnega vpliva, potencialnega ali dejanskega. Pričakujemo lahko, da bomo skozi proučevanje subjekta arbereške ljudske kulture dobili bogat vpogled tako v albansko kot v arbereško kolektivno ima-ginacijo. Se več, upamo lahko, da bomo našli ostanke simboličnih vrednosti določenih socialnih dejanj, saj folkloro razumemo kot obliko kulture, ki si delno deli semantiko mita.7 Mit razumem kot zgodbo s posvečeno razsežnostjo in univerzalno vsebino; zgodbo, ki je samo-legitimacijska in obstaja "sama zase". Mit lahko tako definiramo kot pripoved, ki je povsem ločena od dejanskega položaja. Po Arnoldu Gehlenu je mit zagotovo zgodba, ni pa poročilo o specifičnem dogodku. Vsebina mita je po svoje emancipirana od dejanske interakcije. Tako je postala stereotipna in avtonomna, osvobojena od hic et nunc zgodovinskih dogodkov, ki so se nekje nekoč zgodili. Po Arnoldu Gehlenu je mit kljub nekaterim povezavam z resničnimi situacijami pretrgal vezi z resničnostjo in nadaljuje življenje v večni dimenziji. Zato mit vsebuje enako strukturo jezika (ne "govorjenja"), ki ne potrebuje specifičnega govorca in poslušalca, ker se je sposoben samoohranjati.8 Zanimivo je, da mit po Gehlenovem prepričanju pomeni priznanje civilizacijskemu procesu oziroma zavesti o "epohalni spremembi", ki je globoko vplivala na določeno obdobje in ga na določen način zaznamovala. Z drugimi besedami, mit pridobiva na unikatnosti in samostabilnosti skozi dejstvo, da portretira eksistencialno transformacijo in oplemenitev življenja, ker zakoliči novo epoho in položi temelje za svet.9 Mit je potemtakem blizu logosu, jeziku in racionalnosti; od zgodovine pa se razlikuje po tem, da ima poseben odnos z obredjem, kakršnega zgodovina nima. Tudi obred po svoje teži k samoizpolnitvi in celovitosti akcije; vloga mita je motiviranje obredov in zagotavljanje določenih obnašanj z dodanimi cilji in osvobajanjem tega dejanja od spon določene situacije. Zato miti pravzaprav retroaktivno stabilizirajo obred, ti pa spodbudijo zaznavni učinek mita. Ce povzamemo: "Obred ne uprizarja mita, ki še ne obstaja. Nasprotno: mit je že od vsega začetka obred, ki je premeščen v drug medij, v jezik, v zavest dokončnosti. Na tej točki se lahko mit "prikaže", motivira obred, ki je postal "prazen".10