od prave Spisal Jožef Poklukar, Korar v Ljubljani, bivni e. k. učenik bogoslovne derstrine in pastirske vednosti. Z dovoljenjem vikši duhovne gosposke. J/. < 2£r>*G-tW>?' V/ mm* Natisnil J. Rud. Milic. LULtail ■) /l,H| 1T20H033 IMMŽfil* KitfŠu «'11 *.. i. .. de bi brez nje človeška družba clo obstati ne mogla, ker bi sicer vedno pravdanje in vedno ro- o 18 vanje in pobijanje med ljudmi bilo, in bi vedna voj¬ ska med njimi razsajevala. Zato so po božji napravi clo gosposke postavljene, de pregrešenja zopor pra¬ vico z ojstrimi kaznimi odvračajo. Tretja poglavna dolžnost ali poglavni del ljubezni pakje dobrotnost ali usmiljenje do bližnjiga, ktera je prav za prav jedro ali ver sina ljubezni (ljubezen v tesnim pomenu); zakaj kdor pravo, t. j. pameško ali ker- šansko dobrotnost do bližnjiga ima, vselej tudi dolžnost poštovanja in pravice do njega spolnuje. Kar pa zavezo k ti dolžnosti ljubezni, namreč k do- brotnosti ali k usmiljenju zadene, se more razloček storiti med notranjimi in vnanjimi djanji dobrotnosti. Notranje, kterim se tudi molitev prišteva, so proti vsim ljudem mogoče, in torej tudi proti vsim zapove¬ dane: vsim ljudem smo dolžni dobro vošiti in želeti; nobeniga ne zaničevati ali pogublovati, ampak sodbo Bogu, kterimu samimu gre, prepustiti; za vse ljudi moliti in prositi, kakor apostelj veleva. Pri vnanjih delih dobrotnosti pak se zaveza ali povina ravna po stopnji lastne zmožnosti in po meri "potrebe bližnjiga. Kolikanj veči je lastna zmožnost, in kolikanj silniši je potreba bližnjiga; tolikanj ojstreji je zaveza, bliž- njimu pomagati. Ker se pa dostikrat ne more vsim potrebnim pomoč skazati, pamet in sv. pismo (!• Tim. 5, 8.) veleva, jo skazovati po dostojnim redu, namreč: narpreil tem, kteri so z nami v veči strinosti ali tesneji zvezi, to je: domačim, bližnjim rodbincam, prijatlam i. t. d., po tem pa po stopnji veči sile ali potrebe vsim drugim, naj bodo znani ali neznani, naše ali pluje vere, ja tudi našim nar večini nasprotnikam in sovražnikam. Zakaj če bi h svojcam in prijatlam dobrotnost skazovali, drugim 19 pak jo odrekli; bi bilo to gotovo znamnje, de naša ljubezen ni ljubezen do bližnji ga, ampak le do svoje kervi in do svojiga mehkiga čutila in sreče: de je po tem takim le počutna in samopridna, in torej brez zasluženja pred Bogam. Ja če bi kdo med vsimi ljudmi tudi le eniga samiga zaničeval, ali sovražil, bi pokazal, de nič ljubezni do bližnjiga nima; zakaj ljubezen do bližnjiga je že po svoji natori, in torej vselej p a meška, in se na vse, kteri božjo podobo v sebi nosijo, raztegne. Če po tem takim kdo božje podobe tudi le v enim samim človeku ne poštuje, jo v nobenim ne poštuje; ker je božja podoba pri vsili enaciga bistva, če je ravno pri nekterih z grehi omadeževana. — Vse te tri dosedej imenovane poglavitne dolžnosti ali deli ljubezni so k ljubezni do bližnjiga tako potrebni in bistvini, de ona tudi brez ene same zmed njih ob¬ stati ne more, in de, če le eniga dela zmed njih, p. poštovanja, ali pravice, ali dobrotnosti manjka, vse ljubezni manjka. — Po dosedej rečenim je tedej ljubezen do bližnjiga bolj na tanko zlagana: z bo¬ žjo gnado in lastno prizadevo zadobljena pripravnost ali voljnost, bližnjiga kakor I* o ž j o podobo ali z a v o 1 j Boga p o š t o v a t i in ne le njegovih pravic ne kratiti ali poško¬ dovati, ampak mu tudi po svoji zmožnosti 1 n p o stopnji v e č i približnosti in potrebe ra do v olj ne pomoči in dobrote skazati, ka¬ kor bi jih v enakih zadevah mi od njega želeli. — To je splohni zapopadek ali obderžek lju¬ bezni do bližnjiga. De bomo pa tega, kakor je bilo poprej rečeno, po njegovi mnogosti in težkoti, bolj razvidih zamogli, je treba, de imenovane poglavitne o «= 20 dele ljubezni do bližnjiga bolj razločno in na tanjko prevdarimo. Če tedej posamezne dolžnosti perviga poglavit- niga dela ljubezni, t. j. p o š t o v anja bolj posebej premislimo, namreč: vsaciga človeka, tudi nar veči sovražnika poslovati, in mu vselej spodobno čast ali spoznanje skazati; nobeniga tudi nar- revnišiga ne zaničevati, ali iz slabiga namena zasmehovati; nobe¬ niga po krivim obrekovati ali zmanjševati, ja tudi resničnih pregreh bližnjiga brez veljavniga vzroka ne znašati;*) proti vsakimu se spodobno in z nelii- navsko ponižnostjo obnašati; svojih slabost in gre¬ hov nikoli zoper resnico zgovarjati ali polepovati, ampak veliko več na njih popravo in poboljšanje mi¬ sliti; nobeniinu nevošljiv biti; nobeniga, tudi nar hu- dobnišiga ne sovražiti; pluje zaničevanje ali sovraštvo s keršansko krotkostjo in poterpežljivostjo prenesti; se nikolj z nasprotnim zaničevanjem ali sovraštvam maševati, ampak veliko več odpustiti in v potrebi nič manj pomoči skazati i. t. d.; — te in enake dolžnosti, ki jih poštovanje do drugih zahteva: vselej in do *) Opravljanje, ktero je med ljudmi tako navadno, in ta - j ko malo porajtano, kakor de bi osme zapovedi ne bilo, nam posebno kaže, kako malo je ljubezni do bližnjiga med njimi. Opravljanje človeku nar imenit- niši, ja dostikrat edino blago, ki ga ima , odvzame ali pomanjša; torej je v enaki meri še bolj ko tatvina ljubezni nasprot. Torej pravi sv. pismo I. Kor. 9 — 10’ Nikar se ne motite — opravljivi božji ga kra¬ ljestva ne bodo posedli! Verh prednjiga vsak opravljivec tudi svojimu lastniinu dobrimu imenu ško¬ duje; zakaj vsak pameten, kteri ga opravljati sliši, g a za opravljivca spozna, in ve, pri čim je z njim. 21 vsaciga človeka, ja tudi do nar večji ga greš¬ nika in sovražnika spolnovati, to ni lohka reč! Dalje če bolj posebej prevdarimo dolžnosti pravice , ki jih ljubezen do bližnjiga naklada: nam¬ reč vsakimu vselej to svoje pustiti in dati; davke in druge dolžne plačila natanjko in o pravim času od- rajtovati; storjene dogovore in pogodbe z vso mogo¬ čo zvestobo deržati; posojene reči o pravim času in natanjko nazaj verniti; v kupčevanji in terže- vanji se vsake zvijače in goljfije varovati; nikoli prepičle vage ali mere dajati; slabiga ali preležaniga blaga ne za dobriga prodajati; prepovedaniga blaga ne prodajati ne kupovati; ptujih reči, naj že bodo občije ali samolastne, nikoli samopašno poškodovati; nobenimu nič, kar je njegoviga, ne skrivej, ne z goljfijo *} vzeti; škodo, ki je bila morebiti storjena, *j De se kraja in goljfija pri vsih narodih, ne le pri omi¬ kanih, ampak tudi pri divjih med nar gerji in zaničljivši pregrehe šteje , in de je vsak narod tolikanj bolj zani¬ čevan, kolikanj bolj so te pregrehe pri njem navadne, je ravno tako pouaturno, kakor sploh znano. Pa pri vsim tem se najdejo sem ter tje clo med kristjani, kteri si iz majhnih zmikovanj ali goljfij nič ne store, misleči: de so le majhne reči; de kaj taciga nič ne škoduje i. t. d. Ti naj zaslišijo besede Kristusa, s kterim to sodbo izreče: Luk. 16, 10. Kdor je v malim krivičen, je tudi v večim krivičen. Ojstra je sicer ta sodba, in le tistimu, ki serce pregleduje, popolnama razvidna; pa vender jo v takih rečeh, ktere so našimu spoznanju podveržene, dostikrat tudi sami posnemamo. Dostikrat namreč že iz majhnih reči ali pomanjkanj na veliko s pri do ali clo pogubo skle¬ pamo. Tako post. ali ne obsodimo sploh vsi taciga hlapca za nezvesti ga, kteri si tudi le majhne golj¬ fije ali zmikovanja pripusti? — Ali upamo temu, kteri 22 po vsi moči, popolnama in z navadnimi obrestmi po- verniti; nobeniga z lažmi in zvijačami slepiti; nikoli kake krivične pravde početi, ali če je bila ktera taka početa in dognana, vse po nji pridobljeno nazaj dati, in tudi drugo škodo, ki jo je nedolžni more¬ biti iz tega terpeti mogel, poverniti; vsaciga podku¬ povanja, s kterim se bližnji k nezvestobi in krivici zapeljati iše, se stanovitno ogibati; za dobro rejo in nam je tudi le en samikrat kej majhniga skrivej vzel? — Ali gremo radi še vnovič tje kupovat, kjer smo tudi le enkrat ali dvakrat premajhno mero ali vago, ali slabo blago dobili? — Ali ne spoznamo lesnike že iz eniga samiga majhniga sadu ? •— Ali ne skazi ena majhna kapljica černila vse vode v kozarcu ? — Ali ne sodimo že iz ene majhne strupen e'jagode, de bo tistiinu smert prinesla, ki jo je vžil? — — Tako je bilo tudi jabelko, ki so ga naši pervi starši zo¬ per prepoved okusili, na videz le majhna reč, — in vender je po božji sodbi njim in nam smert pri¬ nesla! — Dalje nas skušnja in zgodovina uči, de se pri majhnim ne ostane, ampak zmirej dalje, in od ve- čiga do večiga gre; od tod pregovor: z malim se začne, z velikim se jen ja. To vidimo tudi v vsakdanjih naturskih zgledih. Tako post. ali ne pri¬ haja gnjiloba jabelka ali druziga sadja, če se ne otrebi, zmirej veči ? — Ali ne vstane dostikrat h majhne iskre pogoreliše cele hiše? — Ali ne prihaja potop cele ladije iz ene same špranje, ako se nagi« ne pomaga ? — Ali ne pride tolikrat smert iz pervene majhne rane? —• Tako je tudi več tatov na vis- lih umerlo, kteri so pervi pot pri eni šivanki začeli- — — Torej opominja pregovor: Pervim začetku se vstavi; malokdej pozni lek ozdravi. Zato je pri otrocih, pri kterih se takošne djanja zapazijo, precej po drugim svarjenji ojstre šibe ali pa post* treba, sicer bo vse upanje poboljšanja prazno. Ravnaj drevesce, drevo se ne da. 23 preskerbljenje otrok vso pravično prizadevo imeti; pijanosti*) in potrate in vsega zapravljanja se sta¬ novitno varovati; poslam in delavcam vse., kar jim gre, pošteno dati, in njih zasluženo plačo o pravim času odrajtati; dolžne dela ne poverhno in lenobno, ampak pridno in z vso pravično natančnostjo oprav¬ ljati; k povikšanju in poboljšanju svoje sreče se ni¬ koli krivičnih sredkov ali pomočkov poslužiti i. t. d. — Vse to zvesto in na t a n j k o, in proti vsim spolnovati in deržati, ni lohka reč, in veliko zataje¬ vanje in gospodarstvo samiga sebe tirja! — In vender vse te in enake djanja pošto vanj a in pravice do bližnjiga, če ravno k ljubezni terdo potrebne, še niso ljubezen do bližnjiga. Zakaj tako poštovanje kakor pravica, zamorejo, in so tudi pri veliko ljudeh zgolj vnanje, brez resnične ljubezni *) Iz pregrehe pijanosti si ti, ki so v nji zapopa- (leni, veči del malo, ali nič ne store; pa ne pre¬ mislijo in ne prevdarijo: kako s to-strastjo svoj život in svojo dušo zmehkužijo ; v nje stanu toljko drugim greham in pohujšanjem ali clo pregreham duri od¬ prejo; v domači hiši mir in edinost, in z njo vso ljubezen in srečo odženejo; svoje reči in dolžnosti svojiga stanu zanemarijo; se pohajkovanja in lenobe navadijo; svojo čast in dobro ime zatero; vse zaupa¬ nje pri ljudeh zgube; celi soseski slab zgled dajejo; svoje premoženje in toliko časa zapravijo; svoje zdravje podkopljejo; in če družino imajo, veči del celo dru¬ žino nesrečno store, ali še clo na beraško palico pri¬ pravijo; in če je več takih v kakim kraji, svoj kraj z berači ali clo tatini napolnijo. Torej zavpije sv. pismo I. Kor. 6, 10. Pijanci božjiga kralje¬ stva ne bodo posedli! O srečni kraj ali fara, kjer družbo treznosti vpeljano in od veliko deležnikov pomnoženo imajo! — ali dobrote do bližnjiga. Dostikrat namreč ljudje tako pestovanje kakor pravico bližnjim skazujejo le iz samopridnih namenov; post. le zavolj lastne sreče ali dobička, ali de bi čast in veljavo pri ljudeh zadobili, ali vnanjo poštenost in do¬ bro ime ohranili, ali pa še tudi le zavolj strahu očitnih kazen i. t. d. De tedej ljubezen v člo¬ veku nastopiti in obstati zamore, so vsi trije pre- dej imenovani deli ljubezni, namreč: pošto vanje, pravica in dobrotnost tako potrebni, de, ako se le en sam zmed njih pogreša, se ljubezen v člo¬ veku še ni pričela. Tedej more k poštovanju in pravici tudi še dobrotnost ali usmiljenje do bližnjiga pristopiti. Če sedej po enakim tudi dolžnosti dobrotno- sti do bližnjiga bolj posebej prevdarimo, se bomo prepričali: de njih stanovitno spolnovanje ne z mag¬ ij ivo dobroto serca, in doveršeno moč čez po- željivost in nje strasti tirja. De se zamore bližnjimi! dobrotnost skazovati, je pred vsim drugim mirnosti in torej p o ter p ež Ij ivo s ti treba; zakaj jeza in serditost in prepir z dobrotnostjo ne morejo obstati- Zatorej tudi sv. Pavel, ki lastnosti ljubezni do bliž- njiga popisuje (1. Kor. 13, 4.), poterpežljivost med vsimi pervo postavi, rekoč: Ljubezen je p o t e r- pežljiva, je dobrotljiva i. t. d. Tedej če pomis¬ limo, koliknja je slabost in sprida pri ljudeh, koliko pretež in nasprotovanja skorej vsak od njih terpi in skusi; moremo spoznati: de z vsimi ljudmi, doma¬ čimi in ptujimi, nevošljivci in sovražniki, saj koli- kanj pri nas stoji, mir in pokoj obderžati, pri ptu- jim razžaljenji in poškodovanji vso krivično in nezmerno jezo zatirati, in keršansko poterpežlji- 25 vost in krotkost ohraniti, ni Iohka reč. (Če se pa to ne zgodi, je maševanju in vsim krivicam pot od- perta.) — Ualjej de se zamore dobrotnost v človeku vstanoviti in obderžati, je treba zatirati vse druge poželenja dobrotnosti nasprotne, namreč: vso n e v o š 1 j i v o s t, prevzetnost, nespodobnost, časti lak o mn o st, s a m o pri dno st, hudo natol- covauje, veselje nad krivico in vse druge strasti: zakaj vsaka strast je pravi dobroti serca, in torej ljubezni, nasprot. Ljubezen, pravi sv. Pavel (I. Kor. 43, 4 — 6.) , ni nevošljiva, ne ravna nespodobno, ni č a s t i 1 a k o m n a , ni s a m o p r i d n a, ne misli hudo, se ne veseli krivice i. t. d. In vender zatiranje vsili tih slabih lastnost in strast še ni dobrotnost, ampak le pogoja dobrotnosti, t. j. tak dušni stan, kteri je potreben, de se dobrotnost v človeku roditi in uterditi zamore. Dobrotnost sama na sebi pa, kakor tretji del ljubezni, tirja: bližnjimu, kakor je že predej rečeno bilo, po meri lastne zmožnosti in po stopnji veči strinosti in potrebe vse tiste pomoči, postrege in to¬ lažbe škazovati, ktere bi, na njegovim mestu, tudi mi po pameti od njega želeli. Kako pa de se mora dobrotnost do bližnjiga v posebnosti škazovati, je vselej iz njegovih potreb raz¬ soditi. Znane so sedmere telesne in duhovne dela milosti ali dobrotnosti, namreč: lačne nasititi, žejne napojiti, i. t. d.; tode ni misliti, de so z njimi vse dela dobrotnosti dokončane; one nam¬ reč le tiste v sebi zapopadejo, ktere so sploh- niši in navadniši. Zraven njih pa je še veliko drugih potreb, ktere se bolj ali manj pogosto pri¬ merijo; kterim je torej treba s posebnimi pomočki na- 26 proti priti, post. po nedolžnim preganjane ali zaničevane braniti, in za zboljšanje njih sreče sker- beti; pohujšanja, ki se napravljati hočejo, s pri¬ pravnimi če ravno težavnimi pomočki vstaviti, ali za¬ treti; p tuj o škodo tudi z lastno manji škodo odverniti; se za nedolžniga dobro ime in čast po¬ nesti; zapušenim vdovam in sirotam pribežališe skazati; od tega, ki na posodo prosi, kakor pravi Kristus, se ne proč oberniti; v nevarnosti postavljenimi! tudi s svojo lastno nevarnostjo na po¬ moč priti; s temi, ki so nam škodo storili, se prijateljsko pogoditi; nasprotnika m in sovraž- nikam, če bi nas tudi, kakor pravi Kristus, sedem- desetkrat sedemkrat razžalili, odpustiti, in se ne le vsiga maševanja varovati, ampak veliko več (kakor opominja apostelj j hudo z dobrim premagati, in jim v potrebi z dobrotami pristopiti i. t. d. Vse te in enake pomoči in postrežbe do bližnjiga tirja dobrot- nost ali usmiljenje kakor tretji del ljubezni do bliž¬ njiga-— Če tedej vse te mnoge in nektere zmed njih nar težavniši dolžnosti poštovanja, pravice in dobrotno s ti, ki jih ljubezen do bližnjiga naklada, skupej povzamemo, in premislimo: kako se morejo one, kadar koli potreba nastopi in zmožnost pripusti, proti vsim ljudem, ja tudi nar večini sovražni- kam in preganjavcam skazovati; —lahko previ- dimo, de jih ni mogoče, stanovitno spolnovati, če bližnjiga kakor božjo podobo ne poštujemo, ali kar ravno to pomeni, če bližnjiga z a volj Boga ne ljubimo. Ali kaj je pri popolnama spridenih in hu¬ dobnih grešnikih ali hudodelcih druziga, kar bi po- štovati in ljubiti zamogli, kakor božja podoba? Če 27 pa tudi nar bolj sprideniga zavolj božje podobe, ali kar je vse eno, zavolj Boga, ki je virnik te po¬ dobe, ljubimo; tako ja Boga samiga ljubimo; in če do bližnjiga zavolj Boga toliko težavnih dolžnost spolnimo: kako bi bilo mogoče, de bi tistih malih in lahkih dolžnost ne spolnili, ktere na ravnost Bo¬ ga in nj egovo češenje zadevajo? — Gotovo je tedej , de je ljubezen do bližnjiga vselej tudi z ljubeznijo do Boga sklenjena, ja deje brez nje clo nemogoča. — Ge pa vender kdo do bližnjiga ljubezen kaže; dolžnosti božjiga češenja pa, od cerkve zapovedane, vnemamo opusa ali zaničuje: tak gotovo nič ljubezni do bližnjiga nima; zakaj nemogoče je, de bi kdo božjo podobo v bližnjimu poštoval, kteri Boga samiga, virnika te podobe, ne pošt uje. *) c) Se ena druga dokaza, de je z ljubeznijo do bližnjiga vselej tudi ljubezen do Boga zedinjena, se lahko posname iz delavnosti ljubezni do bližnjiga. Delavnost namreč ljubezni do drugih je že po svoji natori le dobra, ne pa huda. Lju¬ bezen le dobro hoče, in dobro stori, ne pa hudo. Cio počutna ljubezen, dokler ni od jeze ali samo- pridnosti ali kake druge strasti premagana, hoče ali misli drugim le dobro storiti, ali dobrote skazati, če ravno jim zavolj svoje slepote dostikrat take do¬ brote skazuje, ktere so njih pravi sreči bolj v opovero. Vnanje češenje božje iedej, ali vnanja pobožnost ni sicer gotovo znamnje ljubezni do Boga; pa nje vne¬ mamo opušanje ali zaničevanje je gotovo znamnje po- mankanja ljubezni božje (ali kakor učeni govore: ni gotovo terdivno [affirmativ]; pa gotovo nikavno [nega¬ tiv] znamnje.] 28 kakor v pomoč. Pameška ali keršanska ljubezen pak, kakoršna je ljubezen do bližnjiga vselej, clo ne more hudo delati, ker ona že po svoji naturi le v sklenitvi s pametno voljo drugih obstoji, in to¬ rej le pametno voljo drugih spolnuje in vselej dobro dela. Ce pa vender človek, kteri bližnjiga ljubi, drugimu kterikrat hudo stori, ne stori tega iz ljubezni, ampak le iz nevednosti, ali prenagljivosti, ali neprevidnosti i. t. d., ne pa z dobrim premislikam ali iz hudobniga namena, zunaj če je morebiti ljubezen v človeku vgasnila, in nasprotno navdušje ali gnan- stvo zaničevanja ali sovraštva do bližnjiga v njem nastopilo. Te pameške dokaze, iz delavnosti ljubezni vzete, se tudi sv. Pavel posluži rekoč: Rimij. 13, 10. Ljubezen do bližnjiga ne dela hudo; s p o I n j e n j e t e d e j p o s t a v e j e 1 j u b e z e n. Ho¬ če reči: ker ljubezen do bližnjiga ne dela hudo, tako ne stori nič postavi nasprotniga, torej celo po¬ stavo spolni. — Ce tedej ljubezen že proti bliž¬ njimi! ne dela hudo: kako bi zamogla ona zraven tako hudobna biti, de bi hudo delala samo proti Bogu in se z zaničevanjem njegoviga češenja z nar gerji pregreho nehvaležnosti in nepokoršine do njega okrivičila; ker vender le zavolj njegove volje ali za¬ povedi, clo voljo revnih stvari, ja clo voljo svojih sovražnikov, če je božji volji pristojna, spolnuje!? — Po tem takim je tudi iz nature delavnosti, ki jo ljubezen do bližnjiga skazuje, očitno, de je ona ne le vselej z ljubeznijo do Boga združena, ampak brez nje clo nemogoča. d} Zadnjič, de je v ljubezni do bližnjiga vse¬ lej tudi ljubezen do Boga zapopadena, se kaže tudi iz tesne zveze, s ktero je ljubezen do sebe z lju- 29 beznijo do Boga sklenjena. — De nobeden ne more bližnjiga ljubiti, kdor samiga sebe ne ljubi, je vsakimu razvidno in gotovo; zakaj zraven lega, de so nagibi ljubezni do sebe in bližnjiga ravno tisti, natura sploh vsaciga veliko bolj priganja, sebe ljubiti, ko druge; in po pravici se reče v pregovoru: kdor sam sebi sovraž, komu dober? Iz tega pak se izhaja nasprotni ravno tako gotovi sklep: de kdor b 1 i ž n j i- ga ljubi, gotovo tudi samiga sebe ljubi, in de je po tem takim ljubezen do bližnjiga vselej tudi z ljubeznijo do samiga sebe sklenjena. Pa ravno tako gotovo je ljubezen do samiga sebe sklenjena tudi z ljubeznijo do Boga. Zakaj kdor samiga sebe prav ljubi (to je s pameško ali keršariško ljubeznijo, kakor bližnjiga}, ta gotovo in pred vsem svojo dušo in večno zveličanje ljubi, in torej vse tiste dolžnosti v djanji spolnuje, ktere so njegovi duši za čednost in večno zveličanje potrebne. Take so pa vse dolžnosti, ktere do Boga in njegoviga češe- nja imamo; zakaj vse so take nature in lastnobe, de nas, prav spolnovane, k čednosti ali podučč, ali pod- budajo, ali tolažijo, ali potrebno zmožnost in serč- nost podele: de so po tem takim (zraven tega, de tudi našo časno srečo in dovoljnost po mnogim pod¬ pirajo} ravno tolikini pomočki za dušo, večno zve¬ ličanje doseči; kar se od vsake dolžnosti božjiga češenja posebej lahko skaže. Iz tega se vidi, de prava ljubezen do samiga sebe, brez ljubezni do Boga clo obstati nemore. Iz dosedej zlaganih dokaz lahko sprevidimo, de če ljubezen do bližnjiga po nje naturi, nagibu in delavnosti, in po nje zvezi z ljubeznijo do Boga in sebe bolj natanjko prevdarimo; se že 30 po sami pameti prepričati zamoremo, de ona vso trojno keršansko ljubezen, namreč: do Boga in sebe in bližnji ga, in po tem takim vso ker¬ šansko čednost, ali spolnjenje cele Kristu¬ sove postave v sebi zapopade. III. B. Pa še očitniši in popolniši nam to resnico sv. pismo skazuje in v mnogih podobah in zgledih pred oči stavi. n) Pervič se ta resnica, de je z ljubeznijo do bližnjiga vselej tudi ljubezen do Boga in samiga sebe sklenjena, lahko že posname iz samih besedi Kristusa, s kterirn nam ljubezen do bližnjiga v znamnje svojiga praviga učenca odkaže, rekoč: Jan. 13, 35. V tem bodo vsi spoznali, de ste moji učenci, ako bo te ljubezen imeli med seboj. Zakaj kako bi mogel Kristus taciga za svojiga praviga učen¬ ca, ali, kar je vse eno, za naslednika prave keršanske čednosti spoznati, kteri bi si sicer po njegovi zapovedi za ljubezen do bližnjiga prizadeval, nar imenitniši zapoved pa, ki jo je on učil, namreč: Boga čez vse ljubiti, v nemar pušal? Ali če ni mogel taciga za svojiga praviga učenca spoznati, kte¬ ri bi le videzno ali polovito čednost nasledoval; kako bi bil mogel ljubezen do bližnjiga v znamnje prave keršanske čednosti postaviti, če bi bila ta čednost le polovita in goljfiva, t. j. od svojiga nar imenitniši dela ali sostajka, namreč od ljubezni do Boga prazna? — Če je torej ljubezen do bližnjiga v resnici znamnje praviga Kristusoviga učenca, in prave keršanske čednosti, tako more ona vso čed¬ nost, torej tudi ljubezen do Boga, in po ena- 31 kini tudi do sebe samiga v sebi zedinjeno zapo- pasti. b) Zraven tega uči sv. pismo, de tudi nar ime- nitniši in bliskotniši dela brez ljubezni do bližnjiga storjene, pred Bogam nič cene nimajo; nasproti pa, de ljubezen do bližnjiga vse djanja in pri¬ zadevanja plemeniti, in de tudi pobožnim in na ravnost v božje slavljenje namenjenim vajam, postani, molitvam in daritvam še le ona pred Bogam vrednost podeli. Ko bi jest — pravi sv. Pavel I. Kor. 13, 1 •— 3. — vse človeške in angelske jezike govoril; in ko bi vso vero imel, tako de bi gore prestavljal; ljubezni (do bližnjiga) pak bi n e imel: n i s i m nič. In ko bi jest vse svo¬ je premoženje ubogim v živež razdelil , in ko bi svoje telo tj e dal, tako de bi gorel; ljubezni pa ne imel: mi nič ne pomaga. — Kavno to uči sv. pismo na več krajih tudi v posebnih zgledih. Tako, postavim, se pritoži Bog zoper Izra¬ elce pri preroku Izaii zavoljo posta: de se sicer postijo, pa zraven s svojim bližnjim neusmiljeno rav¬ najo; in uči, de le tak post, s kterim je usmiljenje do bližnjiga združeno, njemu dopade. Izai. 58, 3. Glejte, (pravi Bog) kadar se postite, delate po svoji glavi, in (brez milosti) vse svoje dol¬ žnike tirjate. Glejte, kadar se postite, se pravdate in prepirate, in neusmiljeno s pest¬ jo bijete. — Boš mar to post imenoval in Bogu prijetni dan? — Ali ni veliko več to post, kteriga sim si izvolil? — Izprosti kri¬ vično zvezane; razveži butare, ktere teže; izpusti p o t e r t e, in v s a k j a r m r a zder i. L o m i lačni mu svojiga kruha; pelji uboge in te, 32 kteri kota nimajo, v svojo hišo; in kadar naziga vidiš, ga pokri, in ne zaničuj svo- jiga mesa. Tedej bo tvoja luč, kakor zarja zasvitila, in Gospodova čast te bo obdala. — Tedej boš klical, in Gospod bo uslišal; boš vpil, in poreče: Glej, tukej sim (namreč v tvojo pomoč). — Enako uči Jezus od molitve, nam¬ reč : de ona le tedej Bogu dopade, kadar pride iz ser¬ ca, ktero bližnjiga ljubi, ali mu odpusti. Mark. 11, 25. Kadar se molit vstopite, odpustite, ako kej čez koga i m ate, de tudi vaš Oče, k te rije v nebesih, vam odpusti vaše grehe. — Ravno to zaterduje tudi od darov, Bogu darovanih: Mat. 5, 23. Ako prineseš svoj dar k alt ar ju, in se tam spomniš, de ima tvoj brat kej zoper tebe; pusti ondi svoj dar pred altarjem, in pojdi poprej, spravit se s svojim bratam; in potem pridi in daruj svoj dar. (Hoče reči: Le tedej bo tvoj dar Bogu prijeten, če svojiga brata ljubiš, ali se z njim spraviš). — Ce tedej po tem nauku vse tudi nar lepši in nar spodobniši djanja, brez ljubezni do bližnjiga storjene, pred Bogam nič veljav¬ nosti nimajo, in če clo daritve Bogu darovane, še le po ljubezni do bližnjiga dopadljivost pred njim zadobe: tako se ja iz tega očitno kaže, de more ljubezen do bližnjiga vselej tudi ljubezen do Boga v sebi zedinjeno imeti; ker bi sicer sv. pismo zraven ljubezni do bližnjiga in vnanjiga češenj a tudi še posebej pravo in serčno ljubezen do Boga tirjati moglo; zakaj brez ljubezni do Boga je človek, če bi tudi vse njegove vnanje djanja še tako lepe in pobožne bile, še zmiraj velik grešnik pred Bogam, in njegoviga dopadajenja nevreden. 33 c) Daljej daje sv. pismo ljubezni do bližnjiga take imena, ktere le tedej resničen pomen imajo, če je ljubezen do bližnjiga tudi z ljubeznijo do Boga skle¬ njena. Tako postavim jo imenuje sv. Jak. 2, 8. kra¬ ljevo zapove d, rekoč: Č e s p o 1 n u j e t e k r a 1 j e v o z a p o v e d p o pismih: „L j u b i s v oj i g a b 1 i ž n j i- ga, kakor sebe, prav storite;" t. j. če spolu ujete kraljevo zapoved ljubezni do bližnjiga, ne sicer, kakor jo pismouki in farizeji, ampak, kakor jo sv. pismo uči, prav delate. — Ko bi ljubezen do bližnjiga ne bila tudi z ljubeznijo do Boga sklenjena, bi s. Jakob nje zapoved ne mogel imenovati kralj evo zapoved, ktera vse druge pod sabo ima; ker bi ja nar perve in nar veči zapovedi, ljubezni do Boga, v nji še manjkalo. Tudi bi ne mogel reči, de, če to zapoved spolnujete, prav delate; ker naše dela še le po ljubezni do Boga ceno pred Bogam zadobe. — Na drugim kraji ime¬ nuje sv. Pavel ljubezen do bližnjiga: vezalo po¬ polnosti, rekoč: Kol. 3, 14. Čez vse to pak imejte ljubezen, ktera je vezalo popolno¬ sti. Če bi v ljubezni do bližnjiga ne bila tudi lju¬ bezen do Boga zapopadena: kako bi jo zamogel sv. Oavel vezalo popolnosti imenovati, ker je ven- der ljubezen do Boga nar perva in nar vikši po¬ polnost vse človeške čednosti ali pravednosti ? — Spet drugod imenuje sv. Janez ljubezen do bliž— njiga hojo ali ostajo v luči, rekoč: I. Jan. 2, 10 — 11. Kdor ljubi svojiga brata, v luči ostane, in pohujšanja (T. j. hudobije) ni v njem; kdor pa sv o j i g a brata s o v r a- ži, je v tami, in v tam i hodi. — Ko bi z lju¬ beznijo do bližnjiga ne bila tudi ljubezen do Boga zedinjena, bi tak človek ne hodil v luči pravice, 3 34 ampak veliko več v ta mi pregrehe, in bi ne bil brez pohujšanja ali hudobije, ampak veliko več nar veči hudobije, namreč: nepokoršine in ne¬ hvaležnosti do Boga kriv. Ker tedej sv. Janez terdi, de, kdor ljubi svojiga brata, v luči hodi: tako more ja ljubezen do bližnjiga vselej tudi ljubezen do Boga v sebi imeti; sicer bi bila ta podoba, kakor tudi po¬ prej šne , brez resnice. d) Spet na drugih krajih uči sv. pismo na ravnost, de je ljubezen do bližnjiga zapopadek in spolnjenje eele postave. Tako pravi Kristus sam: Mat. 7, 12. Vse kar koli hočete, de vam lju¬ dje store, tudi vi njim storite; zakaj to je postava in preroki (l. j. de bližnjiga ljubite, kakor sami sebe , to je cilj in konec in zapopadek postave in prerokov). Galač. 5, 14. Vsa postava je v tih sami h bese d a h z a p o p a d e n a: lij u b i svojiga bližnjiga, kakor sam sebe. Rimlj. 13, 8. Kdor bližnjiga ljubi, je postavo do¬ polnil. Po Kristusovim nauku je ljubezen do Boga nar veči in perva zapoved v postavi (Mat. 22, 38.) ; ko bi pa v ljubezni do bližnjiga ne bila tudi ljubezen do Boga zedinjena: kako bi zamoglo sv. pismo reči, de je v ljubezni do bližnjiga vsa po¬ stava zapopadena, in, de kdor bližnjiga lju¬ bi, vso postavo dopolni? •— e) Pa še več, kakor spolnjenje cele postave, sv. pismo od ljubezni do bližnjiga zaterduje. Uči namreč: de ona tudi veliko število grehov pokrije; de nas od smer ti k življenju pri¬ nese; in de nas clo nad sodbo povzdigne. I. Petr. 4, 8. pravi: Pred vsi m pa imejte lju¬ bezen med seboj; zakaj ljubezen pokrije 35 veliko število grehov. Pri sv. Mat. 6, 14 — 15. pravi Jezus : A k o vi odpustite ljudem n j i h grehe, bo tudi vam vaš nebeški Oče od¬ pustil vaše pregrehe. Po tem sv. Janez I. 3, 14 — 15. spričuje, de ljubezen do bližnjiga od smerti v življenje prinese: Mi vemo, de smo pri¬ neseni od smerti k življenju (de bomo zveli¬ čani), zato, ker brate ljubimo. Kdor pa ne ljubi (bratov), ostane v smerti. Sv. Jakob 2, 13. zaterduje, de nas usmiljenje do bližnjiga clo nad sodbo povzdigne, ali obsojenja varuje: Sodba brez usmiljenja tisti m u , k t e r i ni usmiljenja storil; usmiljenje pak (ljubezen do bližnjiga) povzdigne nad sodbo. — O kakošno ceno more tedej ljubezen do bližnjiga pred Bogam imeti, ker človeku toliknje neprecenjene dobrote pri¬ nese: ker mu ne le poroštvo in tolažo spolnjenja ce¬ le postave dodeli; ampak tudi če bi bil poprej gre¬ šil, veliko število grehov izbriše; njegovo dušo od smerti k življenju prenese, in clo nad sodbo povzdi¬ gne ! Kako bi jo zamogel Bog s takimi dobrotami obdarovati, s takimi prevradmi (privilegii) oblagriti; ko bi bila ona od nar bolj dolžne in nar ojstreji za¬ povedane ljubezni do njega prazna, in po tem ta¬ kim z nar večimi pregrehami nepoštovanja, nehva¬ ležnosti in nepokoršine do Boga okrivičena in za¬ morjena !! f) Čez vse to najdemo v sv. pismu tudi več rekov, kteri na ravnost uče in spričujejo, de je v ljubezni do bližnjiga tudi popolnama ljubezen božja zapopadena; ali veliko več, de je ljubezen do bli¬ žnjiga ob enim tudi ljubezen do Boga; in de, kakor dobri starši ljubezen, ki se njih otrokam skaže, za 36 ljubezen do sebe vzamejo, tako tudi Bog ljubezen njegovim otrokam, to je bližnjimu, skazano, za ljubezen sebi spričano sprejme. Zakaj če v bližnjim božjo podobo ljubimo; Boga samiga ljubimo, Tako pravi Kristus pri sv. Mat. 25, 40. Resnično vam povem: kar ste storili kterimu teli mojih nar manjših bratov, ste meni storili. I. Jan. 4, 7 —8. Predragi! ljubimo eden druziga, zakaj ljubezen j e iz Boga; .in slednji, kteri Ij ub i (brate), j e iz Boga rojen in Boga pozna (Boga ljubi). Kdor pa ne ljubi, Boga ne po- zna; zakaj Bog je ljubezen. I. Jan. 4, 12. Ako se med seboj ljubimo, Bog v nas ostane, in njegova ljubezen je v nas popolnama. S tem poslednjimi besedami nam sv. Janez na ravnost spričuje, de je v ljubezni do bližnjiga popolnama 1 j u b e z e n b o ž j a zapopadena. Te mnoge dokaze sv. pisma smo vpeljali, ne ravno zato, kakor de bi bile vse potrebne, teniuč ker so nektcre tem, drugim druge bolj umevne; in de se vsi prepričamo, kako pogosto in goreče nam sv. pismo to resnico skazuje in zaterduje, in kako ime¬ nitna je ona za nas v podučenje in spoznanje prave keršanske čednosti, in v podporo našiga zaupanja: de, če bomo mi tukej drugim z milostjo merili, bo tudi Bog nam enkrat z milostjo nazaj meril. Ljubezen do bližnjiga je tedej po tem, kar je dosedej rečeno bilo, edino gotovo znamnje, po kterim zamoremo spoznati, če pravo keršansko čednost nasledujemo; zakaj le ona je edino verjetno spričevanje prave ljubezni do Boga in samiga sebe, in torej kraljeva čednost, ktera spolnjenje vsili dolžnost do Boga in sebe in bližnjiga 37 in torej celo Kristusovo postavo po nje nagibih in djanjih obsega. Nič ne govorim tukej od druge nar imenitniki (blagostne) strani ljubezni, (ktera en poseben govor zahteva), namreč: deje ljubezen tudi vir ni c a in damica vse prave sreče in blagosti, ktero tukej dočakovati zamoremo.*) Torej je Jezus, ktcri je nar bolje vedil, kaj nam je treba, nam edino zapoved bratovske ljubezni na zemljo prine¬ sel: ktera pa vso čednost in zraven nje tudi vso srečo in blagost, ki nam je tukej mogoča, v sebi zapopade. Sklep. O Ljubezen do bližnjiga! - ti mila zvez¬ da iz nebes! - ti kraljica vsili zapoved! Jak. 2, 8. - ti cilj in konec I. Tim. 1, 5., - in sp o In i- tev cele Kristusove postave! Rim. 13, 10. - ti vezalo keršanske popolnosti! Kol. 3,14.- *') Naj bi p. gospodar, v kteriga hiši se vedni nepokoj in kreg in prepir sliši, in kteriga družina od žalosti in strahu trepeče, in čigar žena od tuge medli; naj bi tak gospodar, pravim, pred Bogam sveto obljubo storil: (zakaj pri zastaranih strastih se zavolj toliknje človenc slabosti tudi nar boljši in nar močnejši naprejvzetja skoro ne dajo drugači pri stanovitnosti obderžati), de hoče le en mesec ali dva svojo jezo stanovitno zatirati, in vselej le krotko in z ljubeznijo zapovedovati in opoininje- vati: tedej bi vidil, kako bi se oči njegovih domačih spet z zaupanjem in ljubeznijo k njemu vzdigovale; kako bi ga otroci spet za ljubiga očeta klicali; in s kako gorečo ljubeznijo in prizadenljivostjo bi mn njegova žena stregla! z eno besedo, tedej bi vidil: če ni iz svoje hiše, kjer je poprej pekel bil, sedej pol nebes naredil! — Naj bi po enakim nehvaležen, od skoposti poseden sin, kteri svoje uboge stare matere že dolgo pogledal ni; naj bi tak, pravim, se le eno minuto premagal, in svojo mater spet enkrat, kakor sin, po- 38 ti luč pričujočiga življenja! I. Jan. 2, 10. - ti edi¬ no v e r j e t n o s p r i č e v a n j e resnične 1 j u b e z n i do Boga! I. Jan. 4, 12. - ti edino gotovo znamnje praviga Kristusoviga učenca! Jan. 13, 35. — Ti, ki v svoji kraljevi zapovedi nar p o- polniši ljubezen do Boga, Mat. 12, 7., - I. Jan. 4, 12. - in vse poglavitne dolžnosti kakor do sebe, tako do bližnji g a , namreč: a j) poslovanje, b) pravico, in c) dobrotnost, in torej celo Krist ti¬ sovo postavo v sebi zapopadeš! Gal. 5, 14. a) Ti, ki vse ljudi za božje podobe in za svoje brate in sestre spoznaš, Mat. 23, 8-9 — in vse dolžnosti do njih zavolj Boga spolnuješ! - ti, ki vsakimu tudi nar manjŠimu spodobno pošto- gledal, in ji v polajšanje nje slabosti kako ponudbo storil, če bi bila tudi le majhna: tedej bi vidil in čutil, če še ni vsega občutja zgubil: kako bi ga solzica veselja, ktera bi mu iz očesa njegove matere perigrala, bolj srečniga storila, kakor še toliko srebernikov, ktere bi bil iz skope postrežbe svoje matere prihranil, in na kterih bi bilo, kakor ni drugači misliti, božje prekletstvo ležalo. — Naj bi ravno tako en sosed, kteri s svojim sosedam že dolgo v sovraštvu živi, in zavolj tega vedni serd in nepokoj v svojim sercu nosi; naj bi tak, pravim, le enkrat svojo prevzetnost premagal, in pri lepi priložno¬ sti svojimu nasprotniku le eno besedo ponudil, (ktera mende verider ni tako težka, de bi jo izreči ne mogel j: tedej bi morebiti vidil, de je vse sovraštvo z eno samo besedo razdori; če se pa to ni zgodilo, bi on pri božjim češenji lahko z zaupanjem položil svoj dar na altar božji, in njegov dar bi bil Bogu prijeten, kakor nekdej Abelua in Melhizedeka: in (o, mislim, je več vredno, in bi veči blagost prineslo, kakor jo vsa čast in boga¬ stvo sveta prinesti zamore! —■ 39 vanje in obrajtanje skažeš, ter nikogar ne zani¬ čuješ, in tudi nar hudobniši grešnika ne sovražiš! - ti, ki z veseljem veči vrednosti tudi veči čast in hvalo dokloniš, Levit. 19, 32. - I. Tim 5, 17 - pa ravno tako stavno tudi vse prilizovanje čertiš! -ti, ki dobro ime bližnjiga v veči ceni ko bla¬ go imaš, in ne samo obrekovanje po krivim, kakor pregreho zoper pravico, kaznuješ; ampak tudi resničnih pregreh bližnjiga brez veljavniga vzro¬ ka znašati ne pripustiš! - ti, ki v svoji obhoji proti vsim ljudem vedno spodobno iz serca ponižno in priljudno obnašo ohraniti učiš! bj Ti, ki v svoji tri glavni zapovedi pra¬ vico, za nar ojstreji dolžnost spoznaš, in nje pre- grešenja clo po namestnikih od J loga postavljenih z ojstrimi kaznimi odvračaš! - ti, ki vsakimu to svoje pustiti in dati, vago in mero spolniti, in davk, komur davk, potnino, komur potnina, in strah, komur strah gre, skazati veliš! Rimlj. 13, 7. - ti, ki laž in zvijače, in goljfijo in hude vraže, in krivične pravde in zatiranja, in vse hudo¬ delstva odženeš, in že s tem samim toliko žalosti in zlegov od ljudi odverneš! - Ti, ki se ne le vsake škode, ki se bližnjimu na duši ali zdravji ali dobrim imenu, ali blagu in pravicah zgoditi zamore, stanovitno varovati; ampak tudi, če se je morebiti storila, ne le taisto samo na sebi, ampak tudi vso drugo, ki se je morebiti od tod izšla, in če se je na blagu zgodila, z navadnimi obrestmi vred poverniti veliš! - c) Ti, ki z ojstrim varstvam pravice tudi kraljevo milost sklepaš, in vsim potrebnim in zla¬ sti v bližnji zavezi stoječim rado volj ne p orno- 40 či in dobrote skazuješ! - ti, ki svojim nasled- nikain pred vsim brambo poterpežljivosti da¬ ruješ, in z njo med družbe in družine mir in edinost donašaš!-ti, ki nevošljivost in samo- pridnost odženeš, in k polovi n osti in veli¬ kodušnosti povzdigneš! - ti, ki prevzetne in serdite k spoznanju človeške revšine pripelješ, in jih ponižnost in krotkost učiš! - ti, ki zavezo sprugov stanovitno in močno storiš! - ti, ki otroke v strahu božjim rediš, in s podukam in zgledam, in trudam in potam za njih prihodno srečo skerbiš! - ti, ki starše ne le z besedo, ampak tudi v djanji častiš, in njih skerbi in ljubezen s hvaležno strežbo povračaš! - ti, ki prijatle in dobrotnike tudi v mraku njih sreče poznaš! - ti, ki pri svojih podložnih pred vsim za njih duše skerbiš, in na njih zaderžanje paziš! - ti, ki s posebno skerbjo čistost in sramožljivost varu¬ ješ, in nje pregrešenja z ojstrimi kaznimi pokoriš! - ti, ki treznost in delavnost in varčnost učiš, in lenobo in pijanstvo in vse zapravljanje odverneš; pa ravno tako skerbno tudi vse skoposti in nemi¬ losti varuješ! - ti, ki domačim in služabnikam dobrovoljno to svoje daš, in jim njih butare in težo dneva polajšaš ! - ti, ki se tudi svoje živine usmiliš, in nje občutenje in pravične mejnike nje truda poznaš! - ti, ki zaidejo čim in zgublje¬ nim na pravo pot pokažeš, in njih duše od smerti rešiš! Jak. 5, 20. - ti, ki hudobnimu zapeljiv- cu njegovo šemo z obraza potegneš, in slabiga in nevedniga pred padam obvaruješ! - ti, ki se za nedolžniga dobro ime poneseš, in nevošljivi- mu opravljivcu in zasmehovaveu usta zapreš! - ti, 41 ki potertim in žalostnim solze brišeš, in do ubožiga milo roko stegneš! - ti, ki popotnimu p tujcu svoje duri odpreš! - ti, ki zapušenim vdo¬ vam in sirotam pribežališe odkleneš! - ti, ki se od njega, ki želi na posodo imeti, ne oberneš proč, in če drugači ne moreš, mu z daram ali tolažo svoje usmiljenje skažeš! Mat. 5, 42. - ti, ki tudi sovraž¬ niku odpustiš, in mu roko k spravi podaš! — Ti, ki vse človeške d j a n j a plemenitiš, I. Kor. 13, 3; 16, 14. in k ceni pred Bogain povzdi¬ gneš ! — ti, ki clo molitve, Mark. 11, 25. in poste Izai. 58, 5 - 7 in dari na altar položene Mat. 5, 23. še le s svojim duham Bogu dopadljive storiš!- ti, ki dušo od smerti rešiš I. Jan. 3, 14; Tob. 4,11. - ja tudi veliko število greh o v pokriješ, I. Pet. 4, 8. - in clo nad sodbo povzdigneš! Jak. 2, 13. Ti nar blagejši krona bogaboječiga življenja! Jak. 1, 27. — ti nar verjetniši znamnje grešniko¬ vi g a spreobernjenja! Izai. 58, 6 - 9. - ti edino gotovo poroštvo večniga zveličanja! Jan. 3. 14. -ti, ki nebesa lepotiš! I. Kor. 13, 8. in že tukej zemljo v predmestje raja spremeniš! Psalm. 132, 1-3. o! de bi ti obilniši med nami kraljeyala!! — Sklenem z besedami sv. Janeza I. 4. 7-8: Predragi! ljubimo eden druziga, zakaj ljubezen je iz Boga; in slednji , kteri ljubi , je iz Boga rojen, in Boga pozna. Kdor pa ne ljubi , Boga ne pozna , : zakaj Bog je ljubezen. Amen. Popravek. Stran lt. versta 4. od zgorej povirno (nesre- dično) po besedah: ter m as te sv oj o g l a v no s ti - prideni med oklepam in zaklepam: (Jak. 3, 17. Modrost, ktera je od zgorej, je - prego vorl i v a, privolječa k dobrim u). Dobiti v Ljubljani pri Matiju Gerberju vezniku. (Nezvez. 10 zvez. z ovitkam 13 nov. kr.)