Uredništvo in uprava: Gorica, Riva Piazzutta št. 18 Poštno ček. račun: št. 9-12410 k Cena: Posamezna št. L 15 Naročnina: Mesečna L 65 Za inozemstvo: Mesečno L 100 Leto II. - Štev. 42 Gorica - 18. oktobra 1950 - Trst Izhaja vsako sredo Naša misijonska dolžnost Naše stoletje je stoletje največjih odkritij, stoletje najbuj-nejšega znanstvenega napredka. Ni še dolgo tega, ko nam je bila bližnja Afrika popolnoma tuja, danes je že skoro popolnoma raziskana. Cela stoletja so bila potrebna, da so prodrli v notranjost južnoameriških pragozdov, dandanes ni večjega kraja, kjer bi ne bili Evropejci naseljeni. Kitajska, Indija, Avstralija so bile še pred nedavnim za nas deveta dežela, dandanes zvemo še isti dan za godotke, ki se tam zgodijo. Brezžični brzojav, telefon in radio vežejo vse dele sveta med seboj, razna prometna sredstva zmanjšujejo razdalje med deželami in narodi, tako da razdalje ne pridejo več praktično v poštev. Vse to pospešuje medsebojno spoznavanje in zbližanje med narodi, vse te razmere so pa tudi za razširjanje Kristusovega kraljestva nad vse ugodne. In zato lahko razumemo, zakaj se katoliška cerkev ravno dandanes za misijonsko delo tako zavzema. Zaveda se pač, da stoji ves poganski svet nekako na razpotju ter premišljuje, kako pot bi si izbral: ali bi se namreč odločil za Kristusa, ali pa bi se oklenil modernega brezverstva, čigar najaktivnejši glasnik je komunizem. Poganski svet na razpotju Da so poganski narodi nekako na razpotju, ne more biti nobenega resnega dvoma. Poganski narodi so posebno zadnja desetletja stopili v stik s zapadno kulturo; tudi pri njih vidimo, kako se med njimi širi vedno bolj in bolj izobrazba in omika. Z izobrazbo se pa širi obenem tudi spoznanje ,kako prazna in naravnost abotna so njih verstva, tako da jih njihove vere ne morejo več zadovoljiti in da jim ne ostane drugega, kot da se vržejo v moderno brezverstvo ali pa se oklenejo kake vere, ki more zadovoljiti njihov razum in njihovo srce. Da poganske vere ne morejo več zadovoljiti poganskih ljudstev, se najvišji predstavniki teh ver sami dobro zavedajo. Zato so začeli zadnje čase čistiti svoje vere ter izločevati iz njih vse ono, kar more biti izrobražene-mu človeku v spotiko. Ali to jim ne bo veliko pomagalo, ker ako bi hoteli izločiti iz teh ver vse, kar je neumno in prazno, ne bi od teh ver skoro nič ostalo. Kaj so namreč vse poganske vere? V bistvu so nekak panteizem, nekako oboževanje narave, prepleteno z raznovrstnim praznoverjem in malikovanjem. In kar je najbolj žalostno, je to, da tvorijo pristaši vseh praznih in krivih ver približno polovico celega človeštva. Ali ni torej naša dolžnost, da ponudimo vsem tem■ v temi nevere in malikovalstva tavajočim poganom svoje roke ter da jih povedemo k luči in resnici, ki jo je prinesel Kristus na svet, da bodo tudi oni deležni njegovega nauka in odrešenja? Saj je prišel Kristus tudi zanje na svet, saj je tudi zanje prelil svojo dragoceno kri. Naše žrtve za misijone? Nas katoličanov bi moralo biti naravnost sram, če pomislimo, kako malo žrtvujemo za svoje misijone. Le poglejmo na pr. protestante, koliko žrtvujejo oni za svoje misijone! Naša »Družba za širjenje veren je zbrala in razdala v preteklem letu okoli šest milijonov dolarjev za misijone, protestanti pa so za neki zavod na Japonskem postavili v proračun celih 15 milijonov dolarjev ter razdelili med Japonce 10 milijonov izvodov sv. pisma. Res je, da je med našimi misijoni in njihovimi velika razlika, ker protestantom ni veliko na tem, da bi svoje spreobrnjence tudi notranje prerodili. Protestantizem sam ne stavi na svoje vernike, glede vere in morale posebnih zahtev, vendar je našim misijonom ravno zaradi ogromnih sredstev, ki jih ima na razpolago, zelo nevaren. Kako malo žrtvujemo za misijone, spoznamo še posebno lahko iz tega, če pomislimo, ka- ko malenkostne so naše žrtve v primeri s žrtvami naših misijonarjev. Medtem ko je prote-stantovskim misijonarjev misijo-narjenje neke vrste kariera, to je bogato plačana služba, ki jo opravljajo navadno v velikih mestih, obdani od svoje žene in otrok, opremljeni z vsem kom-fortom modernega življenja, so naši misijonarji raztreseni po najbolj oddaljenih in zapuščenih krajih sveta, kjer se sami, brez družine in brez vsake posvetne tolažbe žrtvujejo za uboge pogane. V trudu in trpljenju, v lakoti in žeji, v neprestanih nevarnostih delujejo za razširjenje božjega kraljestva, medtem ko sedijo mnogi katoličani na svojih mehkih foteljih v razkošnih stanovanjih doma, žrtvujejo na leto par lir za misijone, pa si pri tem še domišljujejo, koliko so storili za uboge pogane. Da mnogi katoličani nimajo smisla za misijone, ni najmanjšega dvoma. Zato bi bilo prav, da bi se vsaj na misijonsko nedeljo spomnili na svojo misijonsko dolžnost, ki zahteva predvsem tri stvari od nas. Prva stvar, prva dolžnost je, da se za misijone predvsem zanimamo. Pravi katoličan ne more biti do misijonskega vprašanja Težke skrbi italijanske vlade Dokler ni bilo korejskega pre- Amerika na podlagi obveznosti senečenja, je šlo v Italiji z ozdravljenjem vojnih ran kar dobro. Naša res dobra diplomacija in prizadevanje Amerike, da resi našo državo komunistične poplave, so znatno pripomogle, da je s pomočjo ECA (Marshal-ovega načrta), UNRRE in drugih podpornih virov italijansko gospodarstvo napravilo gigantske korake na potu do normalizacije življenja v državi. Saj smo v Italiji že bolje živeli kot v Angliji, kjer se še marsikatere živ-Ijenske potrebščine dobe le na izkaznice, a so pri nas v prosti prodaji. Pa je prišel komunistični napad na Korejo in je s strašno gotovostjo pokazal kaj čaka neoborožene in za brambo nepripravljene nekomunistične države, če se bodo brigale samo za gospodarsko blagostanje. Pač huda šola za nas in vso zapadno Evropo. Spoznali smo, da se je treba tudi oborožiti in poskrbeti za zunanjo in notranjo varnost. To pa stane mnogo denarja. In ravno to je sedaj velika skrb italijanskih državnikov, kje bi dobili vire, da bi se oborožili, a pri tem ne okrnili preveč gospodarskega napredka in velikopoteznih načrtov za povzdigo južnih provinc, agrarne reforme, industrijskih obratov itd. Nekaj bo že tudi pomagala Atlantskega pakta, a velik del teh stroškov bomo morali sami nositi. De Gasperi je povedal, da nas bo moderno oboroženih 12 divizij stalo okrog 100 milijard; poskrbeti pa je treba tudi za notranjo varnost. Komunistična agitacija razpihuje nezadovoljnost med delavskimi masami in napoveduje prihod komunistične diktature. Zato je treba pomnožiti vrste karabinerjev in oddelke policije, pa še na organizacijo civilne obrambe bo treba misliti. Davčnega vijaka ni več mogoče hujše pritisniti, ker je dosegel že vrhunec in je za 50°/o višji kot pred vojno. Zato bo treba precej milijard odtegniti gospodarski obnovi in jih porabiti za državno varnost. To se bo seveda poznalo tudi v vsakem posameznem gospodarstvu v državi. Bo treba začeti še bolj varčevati kot doslej. A tolažimo se z mislijo, da se enako godi vsem prebivalcem Zahodne Evrope, ki si morajo naložiti enake žrtve — še celo svobodna Švica se oborožuje —. Vendar je stokrat bolje nekoliko se omejiti dokler je čas, kot živeti v nenehnem strahu, kdaj nas pogoltne komunistični val za nedogledno dobo. Državnikom v današnjih razmerah res ni zavidati njih po-a! indiferenten. Kdor nima smisla za misijonsko misel, ta sploh ne razume krščanstva. Kristusova vera je predvsem misijonska vera. »Pojdite in učite vse narode«, te Kristusove besede niso veljale samo apostolom, ampak so naslovljene tudi na nas, zato moramo tudi mi po svojih močeh delovati za razširjenje Kristusovega kraljestva med pogani. In prvi korak na tej poti je ravno v tem, da se za misijone zanimamo. Kaj nam je storiti za misijone? Toda golo zanimanje za misijone bi ne zadostovalo, treba je misijone tudi gmotno podpirati. Brez naše podpore misijoni ne morejo uspevati. Vsako, še tako idealno podjetje potrebuje denarnih sredstev, toliko bolj misijoni, ki vzdržujejo na tisoče in tisoče šol, bolnišnic, hiralnic, lebrozar-jev in podobnih zavodov, ki so za prospeh misijonov neobhodno potrebni. Ko je kaka država v vojni, tedaj mobilizira doma vse svoje sile, samo da bi vojakom na fronti ničesar ne manjkalo. Tako nekako bi morali tudi katoličani mobilizirati vse svoje sile ter podpreti misijonarje, da bi mogli svoje vzvišeno delo uspešno nadaljevati. In na še eno stvar ne smemo zabiti: za mov :one moramo tudi moliti. Spreobrnjenje poganov je predvsem delo milosti božje. Molimo torej za misijone! Molimo za misijonarje, da bi vztrajali v svojem nad vse težavnem poklicu in da bi ne omagali pod bremenom, ki tišči na njihove rame. Molimo tudi za pogane, da bi spoznali vso praznost in zmoto poganstva ter se oklenili kmalu edinozveličavne Kristusove cerkve ter da bi kmalu napočil dan, ko bodo vsi narodi postali en hlev in ko bo nad vsemi kraljeval le en pastir, Jezus Kristus. Vojna na Koreji Čete na Koreji še vedno napredujejo in prodirajo proti severnokorejski komunistični prestolnici Piongjang. Odrezale so dobavno črto komunističnih čet, ki se branijo v mestu Kumčon na glavni cesti, ki vodi iz Seula v Piongjang. Čete korejske republike pri Wonsanu na vzhodni obali severne Koreje so se razdelile v dve skupini, od katerih je ena napre' dovala več kilometrov proti seve' ru, druga pa prodira proti zaho. du v smeri proti Piongjangu. Brodovje OZN, ki šteje 31 vojnih ladij z ameriško oklopnico Missouri na čelu, nadaljuje z obstreljevanjem vojaških ciljev vzdolž vzhodne obale severne Koreje od Šongina v bližini mandžurske meje navzdol. Letala OZN so v četrtek izvršila 455 napadalnih poletov in 180 poletov s prevozom v Wonsan. Število ujetnikov, ki so jih zajele sile OZN, je glasom poročila glavnega stana OZN narastlo na 60.000. Za dosego miru Od 59 držav, ko so v OZN, jih 53 obsoja komunistični napad na Južno Korejo in le 6 jih ta napad odobrava (Rusija in 5 satelitov), a kljub temu Varnostni svet ni mogel obsoditi severnokorejskih komunistov kot napadalce in kalilce miru. Zato je ostalih 53 članov OZN opravičeno začelo misliti, kako bi obšli sovjetski »veto«. Takole so sklepali: Glavna skupščina OZN je več kot Varnostni svet. Ako torej zaradi sovjetske zlorabe »veta« Varnostni svet ohromi, da ne more upostaviti miru in kaznovati napadalca, ali naj 53 držav mirno gleda, kako bo komunizem napadal miroljubne sosede? Dajmo zato v takem slučaju oblast, da vrši posle ohromelega Varnostnega sveta - Glavni skupščini. Kaj bi moglo biti bolj logičnega kot to? Prenos delokroga Varnostnega sveta V ta namen je v imenu vseh 53 držav, ameriška delegacija stavila pred sejo Politične komisije OZN predlog — zelo obširno in dobro utemeljen — naj se v slučaju ohromelega Varnostnega sveta ob nevarnosti za svetovni mir tekom 24 ur skliče Glavna skupščina OZN, ki naj prevzame skrb in posle Varnostnega sveta in kaznuje napadalce. Da pa taki napadi ne bodo več prihajali nenadoma, kakor na pr. na Koreji, naj OZN sestavi komisijo opazovalcev iz 14 držav, ki bodo imeli nalogo nemudoma opozoriti OZN, če bi se kje pojavila med državami napetost in ogrozitev mirnih odnošajev. — Vsaka izmed držav — članic, naj ugotovi sredstva, ki jih ima na razpola- go in naj določi vojaške sile, s katerimi se bo udeležila vojaške akcije OZN proti napadalcu, ako in kadar bo to potrebno za upo-stavo miru. — Generalni tajnik OZN pa naj ima v pripravljenosti zadostno skupino vojaških strokovnjakov, ki bodo na razpolago državam — članicam v takih izrednih primerih. Da ta predlog svobodnih držav ne gre prav nič v račun Sovjetov, si lahko vsak misli. Zato moramo biti pripravljeni, da bo njih zastopnik Višinski v Glavni skupščini porabil vso svojo zgovornost in zvijačnost, da bi preprečil njegov sprejem in uzakonitev, No, »veta« tu ne more vložiti, zato je njegovo upanje na uspel zelo majhno. typeSr