načrt Vzgojni 30 Vzgoja, december 2020, letnik XXII/4, številka 88 Društvo katoliških pedagogov Slovenije je 21. 11. 2020 že drugič organiziralo mednarodno konferenco na temo vzgoje in ljubezni do domovine in države, tokrat z naslovom Imamo svojo državo Slovenijo. Tudi letošnja konferenca naj bi se odvila v Osnovni šoli Radlje ob Dravi, vendar so preventivni ukrepi zaradi epidemije koronavirusa organizatorje preusmerili na splet. Da je vse potekalo brez zatikanja in težav, je poskrbel računalniški strokovnjak iz Osnovne šole Radlje ob Dravi. Imamo svojo državo Slovenijo Druga mednarodna konferenca Vzgoja za ljubezen do domovine in države Ivo Branimir Piry, mag. znanosti, prof. geografije in zgodovine, je upokojeni državni podsekretar za regionalno politiko. Bil je raziskovalec na Inštitutu za geografijo Univerze v Ljubljani, svetovalec vlade v Zavodu RS za družbeno planiranje, nato je delal na različnih mestih v državni upravi, in sicer na področju regionalnega razvoja. Bil je prvi direktor Agencije RS za regionalni razvoj. Med letoma 2008 in 2012 je bil svetovalec v Odboru regij na Stalnem predstavništvu RS pri Evropski uniji v Bruslju. Je avtor več razprav in člankov s področja prostorskega načrtovanja, regionalne politike in lokalne samouprave. Organizatorjem se je posrečilo, da so že v naslovu zaobjeli čustva ponosa in domolju- bja, ki naj bi večino državljanov preplavljala ob trideseti obletnici odločitve za samostoj- no državo. Njihov cilj je bil, da ob obravnavi zgodovinskih dejstev in prepoznavanju vse- bine državnih simbolov ustvarijo jezik, ki nas povezuje, kot nas je povezovala beseda, ko smo kot narod gradili svojo istovetnost. Kako potrebno je negovati in privzgajati domoljubne vrednote, je na začetku konfe- rence z doživeto in čustveno interpretacijo slovenske državne himne pokazal basbari- tonist g. Marcos Fink. V uvodnih pozdravih so predsednica DKPS ga. Marija Žabjek, ravnatelj OŠ Radlje ob Dravi mag. Damjan Osrajnik in župan občine Radlje ob Dravi mag. Alan Bukovnik izrazili zadovoljstvo, da je konferenca Vzgoja za ljubezen do do- movine in države doživela nadaljevanje in s tem omogočila dostojno proslavitev le- tošnje obletnice plebiscita za samostojnost Slovenije. Povabili so organizatorje, da bi tovrstna srečanja v Radljah ob Dravi posta- la tradicionalna. Vzgojne vsebine, ki gradijo samozavest mladih ob spoznavanju sloven- ske zgodovine, jim omogočajo, da odrašča- jo v aktivne državljane Republike Slovenije. V uvodnem delu konference je sodelovalo šest vabljenih predavateljev, ki so obrav- navali dve tematiki: ljubezen do domovine in države ter izhodišča državljanske in do- movinske vzgoje. Prvi med njimi je bil dr. Zoran Medved, ki je kot novinar RTV Slo- venija sodeloval v procesu osamosvajanja Slovenije. Tako je bil dragocen pričevalec o vplivu medijev na nastajanje naše države. Tega je poimenoval mediatizacija dogodkov in družbenih procesov, ki obsega razpore- janje vpliva in kompetenc med mediji in političnim podsistemom v družbi, dopolnil pa jo je z analizo razpolaganja s kapitalom informacij in publicitete, ki je po plebiscitu leta 1990 pripeljala do razglasitve neodvi- snosti in ustanovitve samostojne države slo- venskega naroda. Spomnil je na tri ključna vprašanja, ki so se zastavljala v tistem času: kakšen politični sistem hočemo, kakšno dr- žavo potrebujemo in kako bomo uveljavili Republiko Slovenijo? Ob tem je izrazil za- skrbljenost zaradi pospešene sekularizacije spomina na takratne dogodke, skupinske polarizacije in spreminjanja svobodnega dr- žavljana v podložnika. V zaključku je opisal procese, ki še danes vplivajo na omejevanje povezovalne in vzgojne vloge medijev. Dr. Borut Holcman, profesor na Pravni fakulteti Univerze v Mariboru, je slikovito predstavil pravna izhodišča samostojnosti in suverenosti. Posegel je v zgodovino na- stanka prava in opredelil zgodovinski ra- zvoj zakonodajne funkcije. Suverenost in samostojnost države sta bili doseženi s spre- jemom ustave, ki jo je potrdil Državni zbor Republike Slovenije. Ob ilustrirani sloven- ski ustavi, ki prinaša izbor ključnih členov, je opredelil glavne pojme, kot so demokra- tična država, volilna pravica, ločitev Cerkve od države in delovanje treh vej oblasti, pri čemer je izpostavil skrb za varnost državlja- nov. Ključne prvine suverenosti, ki bi jih morali poznati vsi, so sposobnost države, da postavlja lastna pravila (sprejema zakone), izbira lastne predstavnike (volitve) in obli- kuje lastne institucije (vladne organe). Sa- mostojnost države pa pomeni, da skladno s postavljenimi pravili državljani upravljamo z državo brez vmešavanja od zunaj. Sledil je nagovor predsednika Državnega sveta Republike Slovenije g. Alojza Kovšce, ki je zbranim uvodoma čestital za nadalje- vanje prizadevanj za poglabljanje znanj s področja vzgoje za ljubezen do domovine. Opozoril pa je na vprašanje, ki ga med nas prinaša pandemija covida-19: kako naj kot država krepimo svojo identiteto, skupne vrednote in ljubezen do domovine v času strahu, nezaupanja, skrbi, jeze in žalosti? Ker okoliščine narekujejo izrazito subjek- tivno dojemanje časa, potrebujemo za obvladovanje nastalih razmer prebujene posameznike. Poudaril je, da prav vredno- te, kot so domovina, dom, družina, var- nost, svoboda, lahko pripomorejo k temu, da krizo uspešno premagamo kot dobri in sočutni ljudje ter kot dobra in pravična država. Zahvalil se je DKPS za državotvor- na prizadevanja, kot je ta konferenca, ki z vključevanjem zamejskih Slovencev daje načrt Vzgojni Vzgoja, december 2020, letnik XXII/4, številka 88 31 neprecenljiv prispevek k ohranjanju zdrave, odprte in samozavestne družbe, ki ne beži pred odgovornostjo in dolžnostmi. Drugi del uvodnih predavanj je pričela dr. Vilma Brodnik, ki je kot pedagoška sveto- valka na Zavodu RS za šolstvo in docentka za didaktiko zgodovine spregovorila o po- učevanju zgodovine nastanka samostojne Slovenije in obravnavi vprašanj identitete naroda pri pouku zgodovine. S prepričljivo- stjo osebne izkušnje je osvetlila zgodovinski razvoj slovenske narodne identitete s pou- darkom na osamosvojitvenem procesu in nastanku samostojne in neodvisne sloven- ske države. Poudarila je, da sta obe tematiki vključeni tudi v učne načrte za zgodovino v osnovni šoli in gimnaziji ter v kataloge zna- nja za druge srednje šole. Med didaktičnimi pristopi, s katerimi naj se pri mladih genera- cijah v globalnem in multikulturnem svetu spodbudi pozitiven odnos do slovenske osa- mosvojitve, je predstavila osem didaktičnih idej za obravnavo zgodovine slovenske osa- mosvojitve: razstave, natečaje, zgodovinsko terensko delo, izobraževalne videofilme, grafične novele, projektno učno delo, e- časovne trakove in e-plakate ter muzejsko delo. S širšo uporabo navedenih pristopov bi lahko zagotovili prepoznavanje domovin- ske in državljanske pripadnosti tudi v etnič- no raznolikih razrednih skupnostih. Kako ohranjati slovensko narodno zavest in pripadnost domovini, je v nadaljevanju pri- kazala ga. Agica Holecz, dolgoletna ravna- teljica dvojezične osnovne šole v Števanov- cih, v Porabju na Madžarskem. S prikazom številnih dogodkov, s katerimi ohranjajo bogato kulturno dediščino med mladimi, je udeležence konference seznanila s politič- nim položajem slovenske narodne skupno- sti na Madžarskem. Porabski Slovenci ima- jo svojo državno samoupravo, tednik, radio in slovensko oddajo na madžarski televiziji. Poudarila je, da poleg pouka v slovenščini k ohranjanju narodne zavesti med mladimi najbolj pripomorejo številne obšolske de- javnosti in povezanost s šolami v Sloveniji, s katerimi izmenjujejo aktivnosti in obiske. Hvaležni so Uradu za Slovence po svetu, ki jih pri njihovem delu izdatno podpira. Krog vabljenih predavateljev je sklenil g. Ivo Jevnikar, časnikar in javni delavec v slo- venski skupnosti v Italiji. Zanimivo je bilo prisluhniti pogledom s povsem drugega konca slovenskega narodnega ozemlja, pre- poznavnega tudi po drugačnem narečju. V svojem prepričljivem nastopu je uvodoma pojasnil razlike med pojmi zamejec in za- mejstvo ter različno uporabo teh pojmov na italijanski strani državne meje. Poudaril je, da imajo Slovenci v zamejstvu poseben od- nos do države Slovenije, saj jim le-ta zagota- vlja večjo varnost in podporo, kot so jo kdaj- koli doživeli. Spomnil je, da so Slovenci v zamejstvu preživeli dva totalitarizma in do- živeli enostransko podporo svojim levičar- skim organizacijam, medtem ko je Cerkev pomembno podpirala celovito ohranjanje šolstva in slovenskih medijev. Skrbi ga, ker je čut za skupni slovenski prostor oslabel, in to predvsem v medijih v matični domovini. Zato je pohvalil prizadevanje DKPS, ki z vsebino konference nagovarja strokovno in širšo javnost s pozivom k odgovorni vzgoji za ljubezen do domovine in države. V odmoru so udeleženci konference lahko prisluhnili bogatemu izboru slovenskih sa- mospevov, ki sta jih izvajala basbaritonist g. Marcos Fink in sopranistka ga. Bernarda Fink. Njun prispevek ni samo umetniško obogatil vsebine dogodka, ampak je kon- ferenco dvignil na povsem drugo raven. Doživeta interpretacija in vsebina pesmi sta spletni dogodek spremenila v doživetje, ki se ga bomo s ponosom spominjali. Popoldanski del konference, v katerem je nastopilo skupno 29 predavateljev, je po- tekal v štirih ločenih skupinah. V vsaki od njih so bile obravnavane različne teme, ki smo jih želeli s konferenco približati širši strokovni javnosti. Na prvem mestu je bilo vprašanje, kako učencem predstaviti pro- ces osamosvajanja in nastanka Slovenije, pomen državnih simbolov (zastave, grba, himne) in spodbujati občutek pripadnosti novi državi. Izkušnje z lanske konference so se ponovno potrdile, saj predavatelji niso podajali zgolj teorije ali poročil o svojem delu, ampak so v predstavitvah pokazali tudi svoje osebno prepričanje in pozitiven odnos do domovine in države. Kot primer bogastva predstavljenih vsebin vzemimo eno od delovnih skupin, v kate- ri so bile obravnavane teme državljanske vzgoje in etike na vseh ravneh izobraže- vanja, od vrtca do srednje šole. Mladinsko raziskovanje vojne za Slovenijo v Ormožu je pokazalo, kako pomembno je, da učite- lji pri učencih spodbujajo pozitiven odnos do lastne zgodovine in domovine. Mnogim udeležencem osamosvojitvene vojne so po- nudili možnost, da z otroki in vnuki spre- govorijo o svoji vlogi v takratnem dogajanju ter poglobijo poznavanje osamosvojitvene- ga procesa, ki je privedel do samostojne dr- žave Slovenije. Da smo v ljubezni do domovine na sku- pni poti, je pokazal prispevek učiteljice iz Kočevja, ki s svojo pokončno, zavedno in pošteno državljansko držo ter z vztrajnim medpredmetnim sodelovanjem zagotavlja izjemno pomembno vlogo domovinske in državljanske vzgoje za prihodnost našega naroda. Na primerih povezav med pred- meti družbene vzgoje, slovenskega jezika in likovne ter glasbene umetnosti so bili pred- stavljeni projekti, ki izvirajo iz glasbenih del, kot je na primer Avsenikova »Slovenija, od kod lepote tvoje«, ki jih učenci drama- Foto: arhiv DKPS načrt Vzgojni 32 Vzgoja, december 2020, letnik XXII/4, številka 88 tizirajo, scensko pripravijo in izvedejo na proslavah ob državnih praznikih. Posebno pozornost sta zbudila prispevka o učenju odraslih z motnjo v duševnem razvoju iz Maribora, ki temelji na projektu Lahko branje, in projekt iz vrtca na Vrhov- cih v Ljubljani, ki skuša s pomočjo plesne vzgoje v vrtcu otrokom približati vsebine domovinske vzgoje. Primer ljubezni do domovine skozi oči Martina Krpana je pokazal, kaj vse so bili pod skrbnim mentorstvom sposobni med šolskim letom ustvariti osnovnošolci zadnje triade osnovne šole iz Kopra. Na izjemno ustvarjalen in nevsiljiv način so s stripom, intervjuji in pisanjem črne kronike ter z dra- matizacijo zgodbe pokazali svoje številne ta- lente in sposobnosti, ki bi lahko ostali tudi spregledani. Sodoben didaktični pristop, po- zitivno učno okolje in uporabnost pridoblje- nega znanja potrjujejo odličnost tega projek- ta, ki kar kliče po nadgradnji ali ponovitvi na primeru kakega drugega znanega Slovenca. Kako resno so na osnovni šoli v Vojniku vzeli usposabljanje za aktivno državljanstvo in 'sooblikovanje' odgovornih državljanov, je pokazal projekt šolskega parlamenta, ki ga izvajajo že več let. V anj so vključeni učen- ci od 6. do 9. razreda. Komunikacija poteka preko sodobnih družbenih omrežij, parla- ment pa daje pobude za akcije, kot je na pri- mer 'mesec prijaznosti', organizacija plesov, predvajanje glasbe med odmori, predvsem pa sodelovanje v dobrodelnih akcijah. Zgodovina je lahko toliko bolj učiteljica življenja, če so sicer suhoparna dejstva po- vezana v zanimive zgodbe, ki jim učenci z zanimanjem prisluhnejo in jih tudi z lah- koto pomnijo. Izkušnje učitelja iz Grosu- plja govorijo, da so naši možgani narejeni za zgodbe. Z odraščanjem se tako povečuje tudi realna možnost prakticiranja aktivnega državljanstva, ki zahteva povezovanje kom- pleksnih dejstev. Opozoril je, da občutek večvrednosti onemogoča učenje in spozna- vanje, prav tako pa je za usvajanje težjih vse- bin pomembno prevzemanje odgovornosti. Konferenco smo sklenili z mislijo, da bo drugačen odnos do domovine prišel le z usvojitvijo drugačnih moralnih vrednot, z novimi generacijami učencev, pri čemer lahko vsebine in pedagoški pristopi, ki so bili predstavljeni v uvodnem delu konferen- ce ter v okviru delovnih skupin, vzgajajo že od malih nog dalje. Tako kot lani smo tudi letos pripravili e-zbornik prispevkov s konference. Zbornik nosi enak naslov kot konferenca, to je: Imamo svojo državo Slovenijo. Dosegljiv je na spletni strani DKPS (Društvo katoliških pedagogov Slovenije), v Cobissu, ude- leženci pa so ga prejeli tudi na USB-ključkih. V e-zborniku sta objavljena dva prispevka v predgovoru, trije prispevki iz uvodne- ga dela, v osrednjem delu, v katerem so prispevki iz prakse, pa je objavljenih kar 29 člankov. V dodatku sta predstavljena Društvo katoliških pedagogov Slovenije ter Združenje za vrednote slovenske osamosvojitve. Osrednji del zbornika, v katerem so zbrani prispevki iz prakse, je razdeljen na tri dele. V prvem je objavljenih 9 prispevkov, v katerih predstavljamo, kako učitelji in vzgo- jitelji v praksi ozaveščajo otroke o pomenu samostojne države, o simbolih države Slovenije, kako otrokom in mladim pomagamo, da se seznanijo z dogodki, po- vezanimi z osamosvajanjem Slovenije, ter kako s šolskimi prireditvami krepimo vrednote domoljubja. V drugem delu zbornika je objavljenih 13 prispevkov, ki se navezujejo na vzgojo za ljubezen do domovine pri rednem pouku različnih predmetov ter pri medpredme- tnem povezovanju. Tu najdemo odlične primere iz pouka slovenščine, angleškega jezika, zgodovine, športne vzgoje, matematike, fizike, kemije ter pouka tehnike. V tretji del so uvrščeni prispevki (7), ki se posebej dotikajo vzgoje za aktivno državljanstvo. Nekateri so se tega lotili preko zgodb, nekateri s šolskim parlamentom in podjetništvom, drugi pa z ustvarjanjem učne poti, s športnimi dejavnostmi ter s predsta- vitvijo pomembnih ustanov v državi. Paleta prispevkov, ki je nastala pod preprostim naslovom Imamo svojo državo Slovenijo, je res pestra. Poseben čar prispevkov v zborniku je v tem, da segajo na vse stopnje izobraževanja mladih – predšolsko vzgojo, v osnovne šole ter v poklicne in srednje šole. Prav tako je izjemna širi- na prispevkov, ki segajo na vsa predmetna področja. V vsakem prispevku je čutiti skrb in trud za vzgojo mla- dih za ljubezen do domovine ter zavedanje, da je živeti v samostojni državi Sloveniji nekaj posebnega. Zahvaljujemo se vsem avtorjem prispevkov, da ste bogastvo svojih misli in svojega dela delili z nami ter prispevali k temu, da je tudi letos nastalo veliko novega gradiva za učitelje in vzgojitelje. Za sodelovanje pri pripravi zbornika se posebej zahvaljujemo tudi g. Alešu Štrancarju, T-2 in Združenju za vrednote slovenske osamosvojitve. Erika Ašič, urednica e-zbornika Vzgoja za ljubezen do domovine in države: Imamo svojo državo Slovenijo (2020) E-zbornik je dostopen na: https://www.dkps.si/fileadmin/user_upload/Zbornik_MK_2020.pdf E-zbornik konference Vzgoja za ljubezen do domovine in države: Imamo svojo državo Slovenijo