flinav.ščina in resnica. Hinavšcina nam je vaelej zoperna in to nam poatane oua se tembolj, čem manj ima človek zanjo uzroka. Ona nam kaže tedaj človeka v vsej njegovi spridenosti. Ki'ivo nir ako rečemo, da ao naši polunemci v takem položaju, v katerem jim ni treba binavščine. Noben las se jim ne krivi in nobena pravica ae jim ne jemlje pod aedanjo vlado; ona ima za njih glaa tenka, večkrati pretenka ušeaa. Kar jim manjka, to je krmilo vlade. Njega ne drže njih možje v rokab. aicer pa je vse pri atarem; nemški konj atoji še prej, kakor slej pri polnih jaalili v tem, ko druifi vlek6 državni voz naprej in dobodo, ako ne gre z njim naglo ali dovolj dobro, za to zobati ne ovaa, nego bič, Pri vaem tem pa je toliko kriea pri Nemcih, kaka da ae jim godi krivica! Seveda. Naši Nemci ao razvajeni. Dolgo, predolgo ao bili celo državo imeli v rokab in v tem ae jim je godilo dobro. Kamor je stopila noga Nemca, povaodi ao atopila druga ljudatva nazaj in so bila še zadovoljna, ako jim je stopil z njo aamo na tilnik, ne kar na glavo ali na prsi. Sedaj pa ljudstva tega ne marajo več ter tntijo, da imajo tudi ona pravico živeti, toda tega ni kriva sedanja vlada, pri nas prav gotovo ne. Isti, neprijazen duh je ae doma po vseb uradih. kjer in kakor smo ga bili tam v poprejšnjih letih imeli. Da bi se možje, ki ne znajo alovenaki, odpravili pri naa iz uradov ali vsaj ne nastavili več po njih, to je naša pohlevna želja, toda kaj pravimo: želja, to je pravica, jasniša od aolnca o belem dnevu. Ali pri nas je v tem oziru vae, kakor je bilo, z vso skrbjo, ki jo imamo v tej reči, nismo doalej videli. da bi se bilo kje na bolje. znatno na bolje obrnilo. Le pičlo je v tem število izjem, pa so one za to tem bolj fastne, kajti nekateri gospodje, izlasti pri politu-nih uradib, so že vendar-le izprevideli, da bode njih delo imelo uspeha le takrat, ako se bodo z ljudatvom porazumeli v jeziku, ki ga govori Ijndstvo. Le-ti se uče alov. jezika Mi vidimo na njib vsaj dobro voljo. Nekaj je to že, aamo da je ubogo malo. Vae eno pa je toliko kriča po svetu, da se godi Nemcem krivica. Kakor v odgovor na to, lebko aatno vprašamo: kje in kaka krivica ae jim godi? — Nemcu za to, ker je Nemec, ne godi ae in mi poudarjamo, da nočemo. naj se izgodi kje katereniu krivica. Ako je Nemec uradnik in ga pjjiikije naše ljudstvo, to pa potlej ni veo Nemec. nego je uradnik in kakor takmu je treba, da ima laatnosti uradnika, lake, vsled katerih v resnioi lehko opravlja to, kar mu nalaga alužba. Iato velja o vaeh očitnih poslih. Ako tak ne zna jezika ljudi, ki ima z njimi opravka, manjka mu prva lastnost — ta, da ga ljudatvo razumeje. Mi vprašamo, kdo je v tem kriv, da ae ne razumejo? Odgovor ni drug mogoč, kakor to, da uradnik, kajti on je zavoljo ljudatva, ne pa ljudstvo zavoljo uradnilca. V obče pa se elovek le čudi uradniku, ki naatopi alužbo in je plaran za-njo pa je ne more, ne zna opravljati. Ocivestno je krivica na njegovi, v prvi vrsti pa na strani one goaposke, ki nastavi tacega človeka v kraju, kjer za-nj ni in ne bo po pravici meata. Če ima tak uradnik kaj vesti, mora, uaj že hoče ali noče, odreči se taki službi. Da se to ne izgodeva od njib, posebno ako so Nemci, to vemo. Težje je pa to umeti že, ako se vpraša po uzroku. Naši Nemci, vae eno ali so v reanici Nemci ali bi le za take radi veljali, ti so mialili in še mislijo, da so v našem cesarstvu vae, drugi pa niao ni6, ali pa ao aamo za to, da ae jim pokaže, kaj da ao Nemci. Iato bi radi še zdaj imeli, toda moževi ao apali in niao videli, da ao ae tudi druga ljudatva jela cutiti ter bi avojih ljndi ne dala več rada aamo za hlapce Nemcem. In ker ae prikazuje to zavedanje ljudstev aedaj, za to so vai v ognjn in krivi za Boga niso oni, nego aedaaji miaiatri in v prvi vrati grof Taaffe. — Ljabi Bog. maBJ ni tega aiače kriv, kakor ravao grof Taaffe. Oa je ravao mož, ki še drži Nemcev vlado po koncu, aa tibem aicer a to je vae eao, pri naa ao kakor prej, tako alej Nemci na vrhu. Ia ravao zoper ajega so aaai Nemci toliko hudi. V« tem je grda hinavščina ali pa aevednost. Eno ali drago je gotovo. Ker pa aečemo misliti, da vidijo aaši, toliko prebriaaai Nemci le dotlej. dokler aeže BJih roka, za to ae aagibamo zmerom bolj aa oao atraa, da ao hiaavci, pravi pravcati biaavci. Ne, gotovo aaši Nemci ali kar ao že, ti nimajo azroka kričati, da ae jim godi krivica, bolje. kakor pod to vlado ae jim ae more poaehmal goditi aikoli. Pri aaa je aedaj ae Nemec vae, več pa ae more biti tudi tafaa, ako pridejo eiato ajih možje aa krmilo. Molčala druga ljudatva ne bodo, eaai, v katorih je bilo nemčarstvo cvelo, ae da bi ae druga ljudatva bila za to izmeaila — ti čaai ao miaoli.