Oznaka poročila: ARRS-RPROJ-ZP-2015/142 Hj&jjlll SM ZAKLJUČNO POROČILO RAZISKOVALNEGA PROJEKTA A. PODATKI O RAZISKOVALNEM PROJEKTU 1.Osnovni podatki o raziskovalnem projektu Šifra projekta L6-4315 Naslov projekta Likovna umetnost v prostoru mesta Maribor Vodja projekta 15690 Barbara Murovec Tip projekta L Aplikativni projekt Obseg raziskovalnih ur 8427 Cenovni razred B Trajanje projekta 07.2011 - 06.2014 Nosilna raziskovalna organizacija 618 Znanstvenoraziskovalni center Slovenske akademije znanosti in umetnosti Raziskovalne organizacije -soizvajalke 796 Univerza v Mariboru, Fakulteta za elektrotehniko, računalništvo in informatiko 2565 Univerza v Mariboru Filozofska fakulteta Raziskovalno področje po šifrantu ARRS 6 HUMANISTIKA 6.09 Umetnostna zgodovina Družbenoekonomski cilj .„ nr Humanistične vede - RiR financiran iz drugih virov (ne iz 13.°6 SUF) Raziskovalno področje po šifrantu FOS 6 Humanistične vede 6 04 Umetnost (umetnost, umetnostna zgodovina, izvajanje . umetnosti, glasba) B. REZULTATI IN DOSEŽKI RAZISKOVALNEGA PROJEKTA 2.Povzetek raziskovalnega projekta1 SLO V aplikativnem projektu Likovna umetnost v prostoru mesta Maribor so sodelovali raziskovalci iz treh institucij: Umetnostnozgodovinskega inštituta Franceta Steleta ZRC SAZU, Oddelka za umetnostno zgodovino Filozofske fakultete Univerze v Mariboru in z Inštituta za informatiko Fakultete za elektrotehniko, računalništvo in informatiko Univerze v Mariboru. Ob Javni agenciji za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije sta ga sofinancirali še Mestna občina Maribor in Slovenska akademija znanosti in umetnosti. Impulz za projekta je predstavljala uspešna kanditatura Maribora za evropsko prestolnico kulture, saj je bilo mesto z umetnostnozgodovinskega vidika slabo raziskano in predstavljeno javnosti. Temeljne raziskave so prinesla številna nova spoznanja o umetnosti, ki je nastala za Maribor ali je hranjena v tem mestu (npr. o minoritskem samostanu, kužnem znamenju na Glavnem trgu, Rotovžu, o naročništvu različnih cerkvenih redov, zlasti frančiškanov in jezuitov, škofu Martinu Slomšku (1800-1862), škofu Mihaelu Napotniku (1889-1922), rodbinah Herberstein in Goedel-Lannoy, portretih lavantinskih in mariborskih škofov, baročnih slikah in stropnih poslikavah, javnih spomenikih, Formi vivi, arhitekturi 19. stoletja, mariborskih vilah, delavski arhitekturi, zlasti Vurnikovi koloniji idr.). Aplikativne raziskave so bile usmerjene v pripravo spletne podatkovne zbirke Likovna umetnost v prostoru mesta Maribor (www.mariborart.si), v kateri so vsebinski sklopi posvečeni osebnostim, vodniku po Mariboru, virtualnim razstavam in virtualnim potem. Organizirane so bile razstave, h katerim so bili pritegnjeni študenti, predavanja, predstavitve, vodstva in druge dejavnosti. Pripravljen je bil mednarodni znanstveni simpozij Umetnost in njeni mariborski prostori, 29.-30. maj 2014. V zbirki Umetnine v žepu so izšle štiri knjižice, ki natančneje predstavlajo umetnine Maribora (frančiškansko cerkev, Slomškov spomenik v stolnici, rotovž in Vurnikovo kolonijo). ANG_ In the applied project Visual Arts and Architecture in the Spatial Context of the City of Maribor the researches from three institutions participated: France Stele Institute of Art History at Research Centre of the Slovenian Academy of Sciences and Arts, Department of Art History at Faculty of Arts of the University of Maribor, and the Faculty of Electrical Engineering and computer Science of the University of Maribor. In addition to Slovenian Research Agency, it was co-funded by Maribor Municipality and Slovenian Academy of Sciences and Arts. The main impulse for the project was the successful candidacy of Maribor for European capital of culture. The art historical aspects of the town had, namely, received very little attention and were very poorly presented. The fundamental research of the project team has yielded numerous new findings on art that was conceived for Maribor or has been located in the town (such as for example the Minorite Monastery, plague column at the Main Square, Town Hall, monastic commissioners, especially brother friars and Jesuits, bishop Martin Slomšek (1800-1862), bishop Mihael Napotnik (1889-1922), families Herberstein and Goedel-Lannoy, portraits of Lavantine and Maribor bishops, Baroque paintings and murals, public monuments, Forma viva, 19th century architecture, Maribor villas, workers' dwellings, especially Vurnik's quarters, etc.). The applied studies were focused on the web portal (www.mariborart.si), which comprises web presentations of important personages, art guide of the town, virtual exhibitions and virtual routes. A number of exhibitions were made in cooperation with art history students, as well as lectures, presentations, guided tours and other activities. An international conference Art and Art Spaces was organised between 29 and 30 May 2014. Four books from the series Art in the Pocket were published which discuss in detail individual artworks of Maribor (Franciscan Church, Slomšek's monument in the Cathedral, Town Hall and Vurnik's residential quarter). 3.Poročilo o realizaciji predloženega programa dela na raziskovalnem projektu2 Maribor je bil v letu 2012 evropska prestolnica kulture, mestu pa je bilo nujno zagotoviti trajnostni razvoj ter vnos in razširjanje vedenja o likovni umetnosti, arhitekturi in urbanizmu tudi za obdobje, ko je evropska prestolnica končana. V okviru projekta so bile izvedene številne raziskave posameznih spomenikov, umetnin in umetnostnih fenomenov. Raziskovalno delo je mdr. obsegalo naročniško, slogovno in ikonografsko preučevanje mariborskih poslikav in slik (zlasti po cerkvah in slikarskega fonda mariborskega Pokrajinskega muzeja; pri preučevanju portretov, Herbersteinov, rotovža), baročnega kiparstva (kužno znamenje, Franz Krištof Reiss), baročne arhitekture, študij arhitekture in javnih spomenikov 19. stoletja v Mariboru, predvsem tistih, ki so bili iz političnih razlogov odstranjeni in javnih spomenikov 20. stoletja (mdr. popis vseh, geneza postavljanja spomenikov Rudolfu Maistru in spomenika NOB, Forma viva). Objavljena je bila študija ob razstavi Ide Briški Remec in Marjana Remca, opus kiparja Ajleca, zagovarjana je bila disertacija o žanru in tihožitjih, na podlagi katere se je nadaljevalo preučevanje zbirk iz štajerskih gradov. Posebna pozornost je bila posvečena sedanji stavbi Umetnostne galerije Maribor, nekdanji celestinski cerkvi in palači Goedel-Lannoy, raziskovanju urbanizacije mesta, zlasti desnega brega Drave, aktivnosti mariborskih arhitektov, še posebej Branka Kocmuta. Med naročniki so bili posebej obravnavani škofi (zlasti Napotnik in Slomšek) in njihova portretna galerija. Kot poseben sklop raziskav je potekalo preučevanje zgodovine mariborske umetnostne zgodovine (pomen Vrišerja, Šijanca, vloga posameznih institucij). Ob izvirnih znanstvenih člankih, del jih je predstavljenih kot dosežki (točka 6), del med drugimi dosežki pod točko 8 (za katere pa je prostor v obrazcu omejen), del pa samo v skupni bibliografiji na SICRIS: http://izumbib.izum.si/bibliografije/J20150315183421 -L6-4315.html je pri nemški založbi Schnell & Steiner izšel tudi kulturnozgodovinski vodič po mestu Maribor v nemškem jeziku. Ter štiri strokovne monografije v zbirki Umetnine v žepu. V letu 2013 je začel delovati spletni portal Likovna umetnost v prostor mesta Maribor (www.mariborart.si). Spletno aplikacijo so na UM FERI zasnovali na podlagi industrijsko uveljavljenega portala Liferay. Prednosti tovrstnega pristopa k implementaciji spletne rešitve so prepoznali predvsem v množici predpripravljenih komponent in storitev, ki jih ponuja platforma omenjenega portala. Kot osrednjo storitev portala, ki so jo vključili v programsko rešitev, so prepoznali sistem za upravljanje vsebin, funkcionalnosti katerega so sovpadale s potrebami projekta po prikazu vsebin. Razen sistema za upravljanje sistema so v rešitvi uporabili tudi storitve trajnega shranjevanja in urejanja metapodatkov o prikazanih vsebinah ter vrsto obstoječih modulov v obliki portletov za iskanje in filtriranje vsebin. V okviru projekta so na UM FERI razvili tudi grafično predlogo spletne aplikacije. Ker se vsebine, objavljene na spletnem mestu, omejujejo na prostor mesta Maribor, je bila grafična podoba zasnovana v za mesto Maribor značilni rdeče-beli barvni kombinacij. Vsebine in funkcionalnosti so razvrščene v vsebinske sklope, ki so dostopni preko zavihkov osnove strani spletnega mesta. Brskanje po objavljenih vsebinah so zasnovali na podlagi pregleda seznamov vsebin, pri čemer so omogočili hiter dostop do želenih vsebin s pomočjo različnih filtrov in iskalnikov. Ker so objavljene vsebine v tesni povezavi z mestom Maribor, je za učinkovitejšo vizualizacijo predstavljenih vsebin v spletno mesto vključen tudi zemljevid, ki umesti predstavljene vsebine v prostor mesta Maribor. Tematske poti s pomočjo zemljevida vodijo in usmerjajo morebitne obiskovalce znamenitosti po ulicah Maribora. Spletna aplikacija omogoča splošno upravljanje z objavljenimi vsebinami, kar zajema funkcionalnosti vnašanja, urejanja in odstranjevanja vsebin, nalaganja vsebinam pripadajočega slikovnega gradiva ter dokumentov, umeščanje vsebin v prostor mesta Maribor s pomočjo zemljevida ter povezovanje objavljenih vsebin v poti. Urejanje vsebin temelji na lastno razvitih ali prilagojenih obstoječih komponentah platforme Liferay, ki so združene v celovito spletno rešitev. Komponente prikaza posameznega skopa vsebin so prilagojene značilnostim vsebin. Pri zasnovi prikaza vsebin je upoštevana njihove posebnosti na naslednji način: osebnosti: komponenta za prikaz je dopolnjena s pogledom metapodatkov o predstavljeni osebi, ki prikazuje ključne atribute iz življenja opisane osebe in obiskovalcu spletnega mesta omogoča takojšen dostop do ključnih informacij iz življenja osebe, brez potrebe po branju razširjenih vsebin. Kot ključno je bilo prepoznano tudi hitro iskanje po bazi predstavljenih osebnosti ter hitro filtriranje zadetkov. V okviru sklopa vsebin, povezanih z osebnostmi, je omogočeno filtriranje zadetkov glede na letnico rojstva oseb, s pomočjo abecednega traku ali metapodatkov osebnosti. spomeniki: poleg komponente za vnos in urejanje spomenikov ter njihovega filtriranja in iskanja je sklopu vsebin dodana možnost umeščanja spomenikov v prostor mesta ribor s pomočjo zemljevidov Google Maps. razstave: poleg komponente za vnos in urejanje spomenikov ter njihovega filtriranja in iskanja je prikaz skopa vsebin obogaten z galerijami in animiranimi tokovi slik, ki omogočajo uporabniško prijaznejši prikaz reprodukcij. poti: upravljanje s potmi omogoča združevanje predhodno objavljenih spomenikov v poti, prikazanih na prosto dostopnih zemljevidih Google Maps, pri čemer je bila zasnovana in implementirana samodejna določitev optimalne poti za obisk v pot vključenih spomenikov, pri tem so uporabljene storitve omenjenih zemljevidov, komponenta za vnos poti na podlagi spomenikov in komponenta prikaza poti (Google Maps). Spletna aplikacija omogoča uporabo v več vlogah. Osnovna vloga ponuja funkcionalnosti brskanja in pregledovanja vsebin in je namenjena obiskovalcem spletnega mesta. Za vnašanje in urejanje vsebin je potrebno pridobiti ustrezne pravice urednika vsebin - ta vloga je namenjena ustvarjalcem vsebin. Za upravljanje portala skrbi administrator. Portal bo deloval in bo dopolnjevan tudi po zaključku projekta. V letu 2014 so bile ob temeljnih raziskavah mariborskih spomenikov, naročnikov in umetnostnih fenomenov, v okviru projekta narejene naslednje vsebine: 1. Priprava in vzpostavitev umetnostnega vodnika po Mariboru na portalu Likovna umetnost v prostoru mesta Maribor (www.mariborart.si); dostopno na: http://www.mariborart.si/spomeniki Umetnostni vodnik po Mariboru vsebuje predstavitev zgodovine, arhitekturnih, umetnostnih in kulturnozgodovinskih značilnosti (zaenkrat) štiriinpetdesetih umetnostnih spomenikov v Mariboru. Časovno so zaobjeti objekti od srednjega veka do konca 20. stoletja, tipološko pa so predstavljene tako sakralne kot profane stavbe, kakor tudi javni spomeniki. Predstavitvi posameznega spomenika je dodano slikovno gradivo, navedena pa je tudi vsa relevantna strokovna literatura, ki uporabnikom omogoča poglobitev znanja. Dopolnjevan je bil sklop Osebnosti. http://www.mariborart.si/osebnosti 2. Priprava, oblikovanje, postavitev, natis dveh knjig v zbirki Umetnine v žepu: Vurnikova kolonija (avtorica Marjeta Ciglenečki) in Mariborski rotovž (avtorica Polona Vidmar). 3. Priprava virtualnih razstav na portalu Likovna umetnost v prostoru mesta Maribor (www.mariborart.si): Kako prepoznati in razumeti upodobljeno: vsebina mariborskih umetnin Razstava, ki je bila najprej narejena s študenti in člani projektne skupine, je bila preoblikovana v virtualno razstavo in je trajno dostopna na: http://www.mariborart.si/tipska/-/article-display/kako-prepoznati-in-razumeti-upodobljeno-vsebina-mariborskih-umetnin. 2x19-a Razstava, ki je bila pripravljena s študenti Oddelka za umetnostno zgodovino FF UM, je bila preoblikovana v virtualno razstavo in je trajno dostopna na: http://www.mariborart.si/razstava/-/article-display/2-x-19-a Portretna galerija lavantinskih škofov Izhodišče virtualne razstave je portretna galerija lavantinskih škofov, ki jo hrani Nadškofija Maribor. Predstavljene so upodobitve lavantinskih škofov od ustanovitve škofije do Antona Martina Slomška, ki je leta 1859 prenesel škofijski sedež iz Šentandraža v Labotski dolini v Maribor. Posamezna predstavitev obsega biogram upodobljenega škofa, kratko opredelitev njegovega pomena za škofijo, prikaz umetnostne dejavnosti v njegovem času (samo pri umetnostno dejavnih) ter obravnavo samega portreta. Za poglobitev znanja je vselej naveden tudi seznam relevantne literature. Portretna galerija mariborskih škofov Virtualna razstava predstavlja nadaljevanje razstave Portretna galerija lavantinskih škofov (obe skupaj tvorita portretno galerijo: http://www.mariborart.si/razstava/-/article-display/portretna-galerija-lavantinsko-mariborskih-skofov) in zaobjema portrete lavantinskih in mariborsko-lavantinskih škofov ter mariborskih nadškofov od prenosa škofijskega sedeža v Maribor (1859) do današnjih dni, torej od škofa Antona Martina Slomška do nadškofa dr. Marjana Turnška. Tudi v tem primeru so izhodišče predstavljali portreti, ki jih hrani Nadškofijski ordinariat Maribor. 4. Priprava virtualnih poti na portalu Likovna umetnost v prostoru mesta Maribor (www.mariborart.si): Odstranjeni avstro-ogrski spomeniki dostopno na: http://www.mariborart.si/pot/-/article-display/odstranjeni-avstro-ogrski-spomeniki V sklopu virtualne poti so predstavljeni javni spomeniki, postavljeni v obdobju habsburške monarhije in odstranjeni po letu 1918. Virtualna pot poveže območja, kjer so navedeni spomeniki stali. Ob kliku na posamezno lokacijo uporabnik izve podatke o upodobljencu, avtorju spomenika, postavitvi ter usodi po letu 1918 ter o sedanji podobi lokacije odstranjenega obeležja. Mariborske vile dostopno na http://www.mariborart.si/pot/-/article-display/mariborske-vile Gradnja meščanskih vil v Mariboru je neposredno povezana s postopno industrializacijo mesta v 19. in prvi polovici 20. stoletja. Po drugi svetovni vojni se je gradnja vil v Mariboru ustavila, z nacionalizacijo prenekatere pa se je spremenila tudi njihova namembnost, tako da danes v njih domujejo muzeji, vladni organi, vrtci, šole in športna društva ali tovarniške uprave. 5. Organizacija mednarodnega znanstvenega simpozija Umetnost in njeni mariborski prostori in okrogle mize Umetnost, spomeniki in prostori Maribora ter »njihove« strokovne institucije, 29.-30. 5. 2014 6. Svetniki v mariborski stolnici, razstava (s študenti), Avla Filozofske fakultete Univerze v Mariboru, 14. 5.-9. 6. 2014 Razstava je bila zasnovana v okviru predmeta Uvod v ikonografijo na Oddelku za umetnostno zgodovino Filozofske fakultete Univerze v Mariboru. Pod mentorstvom B. Murovec so študenti preučili legende o posameznih svetnikih, ki so upodobljeni (slike, kipi) v mariborski stolnici. Del besedil so napisali člani projektne skupine, ki so tudi fotografirali spomenike, lektorirali besedila, oblikovali panoje in poskrbeli za njihov natis. Razstavo so postavili v sodelovanju s študenti v avli fakultete. V letu 2015, ko projekt še traja, se bo nadaljevalo dopolnjevanje portala in pripravljena bo znanstvena objava spoznanj s posveta Umetnost in njeni mariborski prostori. 4.Ocena stopnje realizacije programa dela na raziskovalnem projektu in zastavljenih raziskovalnih ciljev3 Namen aplikativnega raziskovalnega projekta je (bil) poglobiti raziskovanje likovne umetnosti in arhitekture Maribora in vzpostaviti spletni portal Likovna umetnost v prostoru mesta Maribor (gl. www.mariborart.si). Ko smo začeli z raziskovanjem, se je pokazalo, da so številne teme raziskane še bistveno slabše, kot smo najprej ocenjevali. Zato je bilo za pripravo aplikativnih vsebin potrebnega zelo veliko temeljnega raziskovanja. Rezultati so bili objavljeni tako v izvirnih znanstvenih člankih kakor tudi v štirih strokovnih monografijah, ki bi vse lahko bile najprej znanstvene monografije (z ustreznim aparatom), saj prinašajo povsem nova dognanja (o frančiškanski cerkvi v Mariboru, o javnem spomeniku škofu Slomšku v mariborski stolnici, o Vurnikovi delavski koloniji in o mariborskem rotovžu). Pripravili smo več razstav in večino tudi že vključili v spletni portal. Ukvarjanje s portalom je dalo pomembne rezultate tudi za preučevanje digitalne humanistike. V prvih treh letih smo v celoti izpeljali in presegli zastavljene načrte in zdaj nadaljujemo tako z ukvarjanjem s portalom oziroma razširjanjem vedenja o umetnosti Maribora, še posebej pa se bomo posvetili nadaljevanju temeljnih raziskav (najprej bomo pripravili znanstveno objavo zadnjih odkritij), ki jih vključujemo tudi v programsko dolgoročno raziskovanje. 5.Utemeljitev morebitnih sprememb programa raziskovalnega projekta oziroma sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave projektne skupine4 V letu 2014 ni bilo sprememb. Kristjan Košič, informatik iz sodelujoče organizacije, ki je pripravila spletni portal, je na projektu delal samo prvo leto. Mlada raziskovalka Tina Potočnik je bila v projekt vključena do konca usposabljanja. Spremembi v projektni skupini nista vplivali na izvedbo in vsebino projekta._ 6.Najpomembnejši znanstveni rezultati projektne skupine5 Znanstveni dosežek 1. COBISS ID 1147781 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Arhitekt Hans Pascher in cerkvena arhitektura poznega historizma na Slovenskem Štajerskem ANG Architect Hans Pascher and Church Architecture of Late Historicism in Slovenian Styria Opis SLO Prispevek obravnava opus graškega arhitekta Hansa Pascherja (1858-1942), ki je v obdobju povečane gradbene dejavnosti na prehodu iz 19. v 20. stoletje prispeval načrte za večino cerkvenih novogradenj na Spodnjem Štajerskem. V članku je podana arhitekturna analiza novozgrajenih cerkva (Prebold, Čadram, Žalec, Cirkovce, Dol pri Hrastniku, Brestanica, Radelca), predstavljeni so tudi neizvedeni načrti za mariborsko cerkev sv. Magdalene. Poseben doprinos članka pa predstavlja umestitev Pascherjevih cerkva na slovenskem Štajerskem v kontekst poznohistoristične sakralne arhitekture v Avstro-Ogrski. ANG The article discusses the oeuvre of the architect Hans Pascher from Graz, Austria, who in the period of the increased building activity in 19th and 20th centuries erected most of the churches in Lower Styria. It is an analysis of the newly-erected buildings (Prebold, Čadram, Žalec, Cirkovce, Dol pri Hrastniku, Brestanica, Radelca) and presents the unrealised plans for the church of St. Magdalene in Maribor. The significant contribution of the study is the analysis of Pascher's churches in Slovenian part of Styria in the context of late Historicist architecture in Austro-Hungarian Monarchy. Objavljeno v Zgodovinsko društvo dr. Franca Kovačiča; Studia Historica Slovenica; 2011; Letn. 11, št. 2/3; str. 807-828; Avtorji / Authors: Lazarini Franci Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 2. COBISS ID 1225349 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Palača Hermana barona Gödel Lannoya v Mariboru ANG The Palais of Hermann Baron Gödel Lannoy in Maribor Opis SLO Prispevek Polone Vidmar o palači Hermanna barona Gödel Lannoya obravnava arhitekturo in notranjo opremo najpomembnejše mariborske historistične palače, ki je bila doslej skopo raziskana. Stavbe ob zahodnem robu mestnega jedra so sedanjo podobo dobile v 19. stoletju. Prispevek izpostavlja naročniško vlogo barona Hermanna, ki je mestno palačo bogato opremil po zgledu tržaških in beneških palač. Vse do prenove za potrebe Umetnostne galerije Maribor v petdesetih letih 20. stoletja je bila palača opremljena z najbolj kakovostno zbirko historističnega pohištva v Mariboru in s pomembno zbirko slik. ANG The paper by Polona Vidmar on the palace of Hermann Baron Gödel Lannoy discusses the architecture and inner furnishings of the most important historicist palace in Maribor, which has hitherto not been comprehensively researched. The buildings on the western part of the city centre gained their present-day appearance in the 19th century. The paper focuses on baron Hermann as a commissioner who in furnishing his palace followed the examples of palaces in Venice and Trieste. Until its renovation in the 1950s for the purposes of Maribor Art Galery, the palace furnishings included the most exquisit collection of historicist furniture in Maribor and an important painting collection. Objavljeno v Zgodovinsko društvo dr. Franca Kovačiča; Studia Historica Slovenica; 2012; Letn. 12, št. 1; str. 147-172, 208; Avtorji / Authors: Vidmar Polona Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 3. COBISS ID 34694189 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Teologija podobe ANG Theology of image Opis SLO V prispevku so obravnavane tri slike Franza Ignaza Flurerja (Augsburg, 1688-Graz, 1742), enega vodilnih štajerskih umetnikov prve polovice 18. stoletja. Podobi v velikem oltarju cerkve sv. Petra pri Mariboru Izročanje ključev in Savlovo spreobrnjenje je naslikal leta 1737 za ambicioznega teološko izobraženega župnika Janeza Krstnika Sitticha. V članku je natančno analizirana slika Kristusovega izročanja ključev sv. Petru, ki z upodobitvijo sv. Mihaela in nebeškega Jeruzalema precej nadgrajuje likovno tradicijo, pa tudi Savlovo spreobrnjenje po Rubensu in Štirinajst priprošnjikov v sili. Slednja slika je bila razlog za poglobljeno raziskavo, saj je bilo ob uvrstitvi na razstavo Kako prepoznati in razumeti upodobljeno -vsebina mariborskih umetnin brez atribucije in pomanjkljivo obdelana. ANG The article discusses three paintings by Franz Ignaz Flurer (Augsburg, 1688-Graz, 1742), one of the leading Styrian artists in the first half of the 18th century. The paintings in the main altar of St. Peter's church in Malečnik, Delivery of the Keys to St. Peter and Conversion of Saul, were painted in 1737 for the ambitious and theologically educated parish priest Johann Baptist Sittich. In the article the painting of Christ, delivering the keys to St. Peter is accurately analysed, which by including the depiction of St. Michael and heavenly Jerusalem complements the pictorial tradition a great deal, as well as the Conversion of Saul after Rubens and The Fourteen Holy Helpers. The latter was the motive for the thorough research, as it was, when chosen for the exhibition How to Identify and Understand the Depicted - Subjects of Works of Art from Maribor, unattributed and insufficiently studied. Objavljeno v Znanstvenoraziskovalni center Slovenske akademije znanosti in umetnosti, Umetnostnozgodovinski inštitut Franceta Steleta; Acta historiae artis Slovenica; 2012; 17, št. 1; str. 57-74; Avtorji / Authors: Murovec Barbara Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 4. COBISS ID 35232301 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Motiv obeliska v opusu Branka Kocmuta ANG The Motif of Obelisk in the work of Branko Kocmut Opis SLO Branko Kocmut (1921-2006), vodilni mariborski arhitekt druge polovice 20. stoletja, je kot poglavitni likovni element uporabljal vodoravnico. Le tu in tam se odločil, da v obliki obeliska ustvari vertikalni poudarek v prostoru. Na ta način je realiziral nekaj spomenikov padlim udeležencem narodnoosvobodilnega boja. V prispevku so obravnavani Kocmutova ureditev grobnice padlim borcem Slovenjegoriške čete na starem ptujskem pokopališču (1956), obelisk v Mostju pri Ptuju (1959) ter dva obeliska v Mariboru: spominski obeležji pred vhodom v Pedagoško fakulteto (1979) in v Volkmerjevem prehodu (1975). ANG Branko Kocmut (1921-2006), the leading architect in Maribor in the second half of 20th century, used horizontal line as the main artistic element. Only now and then he decided to make a vertical emphasis in a space in a form of an obelisk. In such a way he realised some monuments to the fallen participants of the national war of liberation. The paper deals with Kocmut's arrangement of the tomb of the fighters of the company of Slovenske gorice at the old Ptuj cemetery (1956), with the obelisk in Mostje by Ptuj (1959) and with two obelisks in Maribor: the memorials in front of the entrance of the Faculty of Education (1979) and in Volkmer passage (1975). Objavljeno v ZRC SAZU, Umetnostnozgodovinski inštitut Franceta Steleta; Umetnostna kronika; 2012; [Št.] 37; str. 17-24; Avtorji / Authors: Ciglenečki Marjeta Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 5. COBISS ID 37724973 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Slikarske zbirke grofov Herberstein ANG Picture Collections of the Counts of Herberstein Opis SLO Članek je prvi del obsežne študije o slikarskih zbirkah grofov Herberstein v njihovih rezidencah na Štajerskem med sredino 17. in koncem 18. stoletja. V njem je na podlagi arhivskih virov (zlasti lastnikovega zapuščinskega inventarja) na eni in ohranjenega gradiva v zbirkah Pokrajinskega muzeja Maribor in Pokrajinskega muzeja Ptuj-Ormož na drugi strani podana podrobnejša analiza strukture zbirke Erazma Friderika grofa Herbersteina (1631-1691) v gradu Hrastovec pri Lenartu in v njegovi mestni rezidenci v Gradcu v širšem kontekstu (srednje)evropskega zbirateljstva, hkrati pa tudi z vidikov razporeditve slik po prostorih, zastopanosti posameznih ikonografskih zvrsti, njihove vloge in recepcije v zbirkah ter njihove materialne vrednosti v odnosu do drugih umetnin in drugih predmetov v zapuščini. Razpravo dopolnjujeta transkripciji popisov obeh slikarskih zbirk v zapuščinskem inventarju Erazma Friderika grofa Herbersteina. The article is the first part of a comprehensive study on picture collections of the Counts of Herberstein in their Styrian residences between the second half of the 17th and the end of the 18th century. Based on the archival ANG sources (ie. mostly probate inventories) and preserved paintings in the museums in Maribor and Ptuj, it comprises an in-depth analysis of the structure of the art collection of Erasmus Friderich Count of Herberstein (1631-1691) in his castle Hrastovec (Germ. Gutenhag) near Lenart and his town palace in Graz. The collection which included more than 300 paintings is discussed in the context of early modern (Central) European collecting trends, display practices of paintings, the hierarchy of genres and with regards to the role and reception of individual paintings in the collections and their material value as compared with other artworks and objects in his assets. The article is accompanied with a commented transcription of all painting records of Erasmus Friedrich's probate inventories. Objavljeno v Znanstvenoraziskovalni center Slovenske akademije znanosti in umetnosti, Umetnostnozgodovinski inštitut Franceta Steleta; Acta historiae artis Slovenica; 2014; 19, [št.] 1; str. 53-91, 208; Avtorji / Authors: Košak Tina Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 7.Najpomembnejši družbeno-ekonomski rezultati projektne skupine6 Družbeno-ekonomski dosežek 1. COBISS ID 19573256 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Urbanizacija desnega brega Drave v Mariboru ANG Urbanization of the Right Bank of the Drava in Maribor Opis SLO Maribor ima specifično urbanistično zgodovino, ki je povezana s pospešeno industrializacijo od sredine 19. stoletja naprej. Kakor mnoga druga mesta ob večjih rekah se je tudi srednjeveški Maribor razvil na enem (levem) bregu Drave, medtem ko je bil drugi (desni) breg prostor za naselbino ruralnega značaja. Z izgradnjo železniške proge Dunaj - Trst, ki je Maribor dosegla v letu 1846, se je desni breg Drave začel razvijati v izrazito industrijsko območje z delavskimi soseskami. Mestne oblasti so od takrat naprej poskušale ustvariti povezave med mestnima predeloma, ki pa ohranjata vsak svoj značaj. ANG Maribor has a specific urban history, connected with an accelerated industrialisation from the middle of the 19th century on. Similarly as other towns along larger rivers, Maribor, too, developed on one (left) of the Drava banks in the Middle Ages, while the other (right) bank remained a space for the settlement of the rural character. By constructing the railway Vienna - Trieste, which reached Maribor in 1846, the right Drava bank began to develop in a distinctive industrial region with communities for workmen. From that time on the town authorities have been trying to create links between two town regions which preserved their own character. Šifra B.04 Vabljeno predavanje Objavljeno v Umetnostnozgodovinski inštitut Franceta Steleta ZRC SAZU; Spomenik v javnem prostoru; 2012; Str. 3; Avtorji / Authors: Ciglenečki Marjeta Tipologija 1.12 Objavljeni povzetek znanstvenega prispevka na konferenci 2. COBISS ID Vir: vpis v poročilo Naslov SLO Kako prepoznati in razumeti upodobljeno - vsebina mariborskih umetnin, maj-september, Avla Filozofske fakultete UM ANG Kako prepoznati in razumeti upodobljeno - vsebina mariborskih umetnin, maj-september, Avla Filozofske fakultete UM Razstavo so pod mentorstvom doc. dr. Barbare Murovec in asist. dr. Tine Opis SLO Košak pripravili študenti 2. letnika Oddelka za umetnostno zgodovino Filozofske fakultete Univerze v Mariboru pri predmetu Uvod v ikonografijo in sodelavci projekta z Umetnostnozgodovinskega inštituta Franceta Steleta ZRC SAZU. Na 27 panojih so bile z vsebinskega vidika razložene umetnine, ki so hranjene v mariborskih cerkvah, v Pokrajinskem muzeju ter kipi na Kužnem znamenju. ANG The exhibition was prepared by the students of the second year at the Department of History of Arts, Faculty of Arts at the University of Maribor within the branch Introduction to Iconography under the mentorship of doc. dr. Barbara Murovec and assist. dr. Tina Košak and by the members of the France Stele Institute of Art History taking part in the project. On 27 panels from the viewpoint of the subject works of art were explained, which are kept in Maribor churches and in the Regional Museum as well as the statues of the Plague Column. Šifra F.28 Priprava/organizacija razstave Objavljeno v http://uifs2.zrc-sazu.si/sl/dogodki/razstava-kako-prepoznati-in-razumeti-upodobljeno-vsebina-mariborskih-umetnin#v Tipologija 3.12 Razstava 3. COBISS ID Vir: vpis v poročilo Naslov SLO Spomenik Franca Jožefa I. pred Kadetnico v Mariboru: njegov pomen in materialna dediščina ANG The Monument of Franz Joseph I at Maribor Military Academy: Its Significance and Material Heritage Opis SLO Kiparski spomenik Franca Jožefa I. je do propada Avstro-Ogrske monarhije stal pred Kadetnico v Mariboru. Razstava je posvečena odstranjenemu kipu, naročilu, avtorju, odnosu Franca Jožefa do likovne umetnosti ter javnim spomenikom, njihovemu umetnostnemu in družbeno-političnemu kontekstu. ANG The monumental sculpture of Franz Joseph I, which had been positioned in front of the Military Academy building in Maribor, was removed after the downfall of the Austro Hungarian Monarchy. The exhibition is dedicated to the monument, its commission, its author and the relations of Emperor Franz Joseph towards fine arts, public monuments and their artistic and social-political context. Šifra F.28 Priprava/organizacija razstave Objavljeno v Razstavni panoji, Kadetnica Maribor (kustos razstave Barbara Murovec). Tipologija 3.12 Razstava 4. COBISS ID 270566144 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Frančiškanska cerkev v Mariboru ANG Franciscan Church in Maribor Opis SLO Knjižica predstavlja enega ključnih arhitekturnih spomenikov poznega historizma, frančiškansko cerkev v Mariboru, zgrajeno v letih 1893-1895 po načrtih dunajskega arhitekta Richarda Jordana. Neoromansko baziliko odlikujejo arhitekturne značilnosti, ki so odmev najaktualnejšega dogajanja v stavbarstvu cesarske prestolnice, pa tudi kvalitetna oprema, ki je bila zasnovana sočasno s cerkvijo in izdelana v prvih dveh desetletjih 20. stoletja. Žepnica predstavlja dogodke, ki so pripeljali do gradnje nove cerkve, samo gradnjo, arhitekturne značilnosti, kasnejše prezidave, opremo in po drugi svetovni vojni uničeno poslikavo, v zaključnem delu pa osvetljuje mesto frančiškanske cerkve v arhitektovem opusu in v sočasni sakralni arhitekturi na Slovenskem. The book represents one of the main architectural monuments of the late ANG Historicism in Slovenia, the Franciscan church in Maribor, built between 1893 and 1895 according to the plans of Viennese architect Richard Jordan. This Neo-Romanesque basilica distinguishes by architectural elements reflecting the most topical architectural trends of the Austro-Hungarian Monarchy, as well as by high quality furnishings which was designed in the time of the construction and made in the first decades of the 20th century. The monograph discusses on the events leading to the connstruction of the new church, the construction itself, the architectural features, later renovations, furnishings and the mural which was dstroyed after the second world war. The final part of the monograph sheds light on the role and significance of the Franciscan church in Jordan's oeuvre and in the context of the church architecture at the end of the 19th century in Slovenia. Šifra F.29 Prispevek k razvoju nacionalne kulturne identitete Objavljeno v Založba ZRC; 2013; 63 str.; Avtorji / Authors: Lazarini Franci, Furlan Andrej Tipologija 2.02 Strokovna monografija 5. COBISS ID 271773184 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Spomenik škofa Antona Martina Slomška v mariborski stolnici ANG The Monument of Bishop Anton Martin Slomšek. Slovenian National Awakener in Visual Arts Opis SLO Spomenik zaslužnemu narodnemu buditelju škofu Slomšku je bil zamišljen kot javni nacionalni spomenik, vendar so ga zaradi mariborskih razmer (nenaklonjenosti nemško-liberalno usmerjene mestne občine) postavili v stolni cerkvi in ga formalno približali nagrobniku. Spomenik je predstavljen z zgodovinsko-političnega in umetnostnozgodovinskega vidika. Postavljen je v širši kontekst, ki obravnava prenos škofijskega sedeža lavantinske škofije iz Št. Andraža v Maribor ter gradbena in umetnostna dela, ki so bila potrebna za vzpostavitev potrebnih škofijskih ustanov, nadalje "domače" svetnike, ki jih je Slomšek populariziral za spodbudo narodne zavesti in identitete, poseben poudarek pa je na Slomškovih portretih in upodobitvah ter na izoblikovanju njegovega nacionalnokultnega in svetniškega lika. ANG The monument of the national awakener Slomšek was conceived as a public national monument, but was due to the social-political circumstances in Maribor (the pressures of the German-Liberal town authorities) finally erected in the Cathedral, where it acquired a tombstone-related function. The monograph discusses comprehensively the political and art historical aspects of the monument, establishing its wider context, related to the transfer of the seat of the Lavantine Diocese from Sankt Ändra to Maribor, to construction and artistic works required for Diocese establishments, and to the role of 'national' saints popularised by Slomšek to encourage national awareness and identity of Slovenian population. A special emphasis is placed also on depictions and portraits of Slomšek and their role in the formation of Slomšek as a national cult and saintly figure. Šifra F.29 Prispevek k razvoju nacionalne kulturne identitete Objavljeno v Založba ZRC; 2013; 90 str.; Avtorji / Authors: Lavrič Ana, Furlan Andrej, Okorn Žiga Tipologija 2.02 Strokovna monografija 8.Drugi pomembni rezultati projetne skupine7 • Spletni portal o likovni umetnosti v prostoru mesta Maribor: www.mariborart.si. • Mednarodni znanstveni simpozij Umetnost in njeni mariborski prostori, 29.-30. maj 2014, Maribor 2014. • VIDMAR, Polona. Mariborski rotovž (Umetnine v žepu, 10). Ljubljana: Založba ZRC, 2014. 85 str. • CIGLENEČKI, Marjeta. Vurnikova kolonija v Mariboru (Umetnine v žepu, 9). Ljubljana: Založba ZRC, 2014. 58 str. • CIGLENEČKI, M. Maribor/Marburg an der Drau : ein kunstgeschichtlicher Rundgang, (Grosse Kunstführer, Bd. 265). 1. Aufl. Regensburg: Schnell + Steiner, 2012. 48 str., ilustr • CIGLENEČKI, M. Forma viva Maribor : monument to industrial development in Maribor in the last third of the 20th century. V: The 2nd Heritage Forum of Central Europe 11-14 June, 2013, Krakow (Poland), International Cultural Centre. JAGODZINSKA, Katarzyna (ur.). The limits of heritage. Krakow: International Cultural Centre, str. 120-121. • LAZARINI, F. "Začeti pa moramo na vsak način že letos, sicer lahko naredimo križ črez novo cerkev." : o neuresničeni gradnji nove cerkve sv. Magdalene v Mariboru. Acta historiae artis Slovenica, 2014, 19/1, str. 123-142, 209-210. • LAVRIČ, A. Mariborski sv. Alojzij Josefa Tunnerja kot zavetnik znanosti in študirajoče mladine. Umetnostna kronika, 2014, 42, str. 3-13. • CIGLENEČKI, M. Vurnikova kolonija = Ivan Vurnik worker's colony. V: Mednarodni znanstveni simpozij Umetnost in njeni mariborski prostori, 29.-30. maj 2014, Maribor. • MUROVEC, B. Portal o likovni umetnosti Maribora - digitalna umetnostna zgodovina = Web portal about the Maribor visual arts and architecture digital art history : smisel, funkcija, cilji = meaning, function, goals. V: Mednarodni znanstveni simpozij Umetnost in njeni mariborski prostori, 29.-30. maj 2014, Maribor 2014. • CIGLENEČKI, M. Akademska slikarka Ida Brišnik Remec pri svojih 73. letih še vedno aktivna : v oddaji Glasnik TV Maribor. MMC RTV SLO, ISSN 1581-372X, 10. jun.j 2014. 9.Pomen raziskovalnih rezultatov projektne skupine8 9.1.Pomen za razvoj znanosti9 SLO_ Projekt je pomembno prispeval k razvoju visokega šolstva na področju umetnostne zgodovine v Mariboru, k razumevanju likovne umetnosti, arhitekture in urbanizma med študenti, prebivalci in vsemi zainteresiranimi za (kulturno) zgodovino in razvoj mesta. Pomemben je tudi za varovanje in ohranjanje mariborske dediščine. S portalom www.mariborart.si je bila ustvarjena podatkovna zbirka, ki trajno prispeva h kulturnemu in turističnemu razvoju mesta. S štirimi strokovnimi monografijami (Umetnine v žepu) je bila močno obogatena tudi založniška ponudba o slovenski likovni umetnosti. ANG_ Research into history of art, architecture and urban development of Maribor as the capital of Slovenian Styria had been highly disregarded in comparison with research of Ljubljana. This project enabled a decisive impulse for the comprehensive study of the town and its monuments. Systematic study of archival sources, field work, comparative analyses and other research methods resulted in a number of new findings on individual monuments, artworks, architectures and urban development of the town which were published as scientific articles. New findings and contributions presented at the 2014 conference will be published in 2015, when the project ends. 9.2. Pomen za razvoj Slovenije10 SLO Raziskovanje likovne umetnosti, arhitekture in urbanizma Maribora kot štajerske prestolnice je bilo v preteklosti zelo zapostavljeno v primerjavi z raziskavami Ljubljane. Projekt je prinesel odločilen impulz za poglobljeno preučevanje mesta in njegovih spomenikov. Sistematično delo v arhivih, na terenu, primerjalne analize in druge raziskave so dale številna nova spoznanja o posameznih spomenikih, likovnih delih, arhitekturi in urbanizmu Maribora, ki so bila objavljena v obliki izvirnih znanstvenih člankov. Ugotovitve in spoznanja, ki so bili predstavljeni na znanstvenem simpoziju leta 2014, pa bodo objavljeni v letu 2015, ko se projekt formalno izteče. ANG_ The project contributed importantly to the development of university education in the field of art history in Maribor. It widened the understanding of visual art, architecture and urban planning in Maribor among students, citizens and all interested (in cultural) history and development of the town. It is important also for the protection and sustaining of heritage in Maribor. With the web portal www.mariborart.si, a database was made that contributes permanently to the development of culture and tourism in the town. Four expert monographs (Art in the pocket) enriched the offer of publications on Slovenian fine art and architecture. 10.Samo za aplikativne projekte in podoktorske projekte iz gospodarstva! Označite, katerega od navedenih ciljev ste si zastavili pri projektu, katere konkretne rezultate ste dosegli in v kakšni meri so doseženi rezultati uporabljeni Cilj F.01 Pridobitev novih praktičnih znanj, informacij in veščin Zastavljen cilj DA NE Rezultat Dosežen v Uporaba rezultatov V celoti v F.02 Pridobitev novih znanstvenih spoznanj Zastavljen cilj DA NE Rezultat Dosežen v Uporaba rezultatov V celoti v F.03 Večja usposobljenost raziskovalno-razvojnega osebja Zastavljen cilj DA NE Rezultat Dosežen v Uporaba rezultatov V celoti v F.04 Dvig tehnološke ravni Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.05 Sposobnost za začetek novega tehnološkega razvoja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.06 Razvoj novega izdelka Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.07 Izboljšanje obstoječega izdelka Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.08 Razvoj in izdelava prototipa Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.09 Razvoj novega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.10 Izboljšanje obstoječega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.11 Razvoj nove storitve Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.12 Izboljšanje obstoječe storitve Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.13 Razvoj novih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.14 Izboljšanje obstoječih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.15 Razvoj novega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj DA NE Rezultat Dosežen v Uporaba rezultatov V celoti v F.16 Izboljšanje obstoječega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.17 Prenos obstoječih tehnologij, znanj, metod in postopkov v prakso Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F 18 Posredovanje novih znanj neposrednim uporabnikom (seminarji, forumi, konference) Zastavljen cilj DA NE Rezultat Dosežen v Uporaba rezultatov V celoti v F.19 Znanje, ki vodi k ustanovitvi novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.20 Ustanovitev novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.21 Razvoj novih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.22 Izboljšanje obstoječih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj DA © NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.23 Razvoj novih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F 24 Izboljšanje obstoječih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj DA © NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.25 Razvoj novih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.26 Izboljšanje obstoječih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.27 Prispevek k ohranjanju/varovanje naravne in kulturne dediščine Zastavljen cilj DA NE Rezultat Dosežen — Uporaba rezultatov V celoti — F.28 Priprava/organizacija razstave Zastavljen cilj DA NE Rezultat Dosežen — Uporaba rezultatov V celoti — F.29 Prispevek k razvoju nacionalne kulturne identitete Zastavljen cilj DA NE Rezultat Dosežen — Uporaba rezultatov V celoti — F.30 Strokovna ocena stanja Zastavljen cilj DA © NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 — F.31 Razvoj standardov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 — Uporaba rezultatov 1 — F.32 Mednarodni patent Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 — F.33 Patent v Sloveniji Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 — F.34 Svetovalna dejavnost Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 — F.35 Drugo Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v Komentar Raziskovanje umetnosti mesta Maribor je imelo tri osnovne cilje. Poglobiti sistematično raziskovanje (posledično prispevati nove izvirne znanstvene članke, monografije idr.), pripraviti spletni portal, ki bo trajna platforma informacij o umetnosti v Mariboru in s predavanji, vodstvi, razstavami, simpoziji razširiti vedenje med Mariborčani in drugimi zainteresiranimi. Vse cilje smo izpolnili. ll.Samo za aplikativne projekte in podoktorske projekte iz gospodarstva! Označite potencialne vplive oziroma učinke vaših rezultatov na navedena področja Vpliv Ni vpliva Majhen vpliv Srednji vpliv Velik vpliv G.01 Razvoj visokošolskega izobraževanja G.01.01. Razvoj dodiplomskega izobraževanja O O o ® G.01.02. Razvoj podiplomskega izobraževanja o o o ® G.01.03. Drugo: o o o o G.02 Gospodarski razvoj G.02.01 Razširitev ponudbe novih izdelkov/storitev na trgu ® O O O G.02.02. Širitev obstoječih trgov ® o o o G.02.03. Znižanje stroškov proizvodnje ® o o o G.02.04. Zmanjšanje porabe materialov in energije ® O O O G.02.05. Razširitev področja dejavnosti ® o o o G.02.06. Večja konkurenčna sposobnost ® o o o G.02.07. Večji delež izvoza ® o o o G.02.08. Povečanje dobička ® o o o G.02.09. Nova delovna mesta ® o o o G.02.10. Dvig izobrazbene strukture zaposlenih ® O O O G.02.11. Nov investicijski zagon ® o o o G.02.12. Drugo: o o o o G.03 Tehnološki razvoj G.03.01. Tehnološka razširitev/posodobitev dejavnosti ® O O O G.03.02. Tehnološko prestrukturiranje dejavnosti ® O O O G.03.03. Uvajanje novih tehnologij ® o o o G.03.04. Drugo: o o o o G.04 Družbeni razvoj G.04.01 Dvig kvalitete življenja o o ® o G.04.02. Izboljšanje vodenja in upravljanja ® o o o G.04.03. Izboljšanje delovanja administracije ® O O O in javne uprave G.04.04. Razvoj socialnih dejavnosti ® o o o G.04.05. Razvoj civilne družbe O o ® o G.04.06. Drugo: o o o o G.05. Ohranjanje in razvoj nacionalne naravne in kulturne dediščine in identitete O O ° ® G.06. Varovanje okolja in trajnostni razvoj O O ® O G.07 Razvoj družbene infrastrukture G.07.01. Informacijsko-komunikacijska infrastruktura O O O 0 G.07.02. Prometna infrastruktura ® o o o G.07.03. Energetska infrastruktura ® o o o G.07.04. Drugo: o o o o G.08. Varovanje zdravja in razvoj zdravstvenega varstva ® O O O G.09. Drugo: o o o o Komentar Projekt je bil tesno povezan z visokošolskim študijem umetnostne zgodovine, pa tudi informatike na Univerzi v Mariboru. Študenti so sodelovali pri razstavnih projektih in drugih dejavnostih, nova spoznanja so bila sistematično vključena v izobraževalni proces. Prav tako so znanstveni rezultati in spremljevalne dejavnosti pomembno vplivali na odnos do kulturne dediščine, spomenikov in varstvo okolja. Rezultati bi lahko imeli velik vpliv tudi na gospodarski razvoj (zlasti na kulturni turizem), a je ta panoga v Sloveniji tako slabo razvita, da bo konkreten vpliv počasen. 12.Pomen raziskovanja za sofinancerje11 Sofinancer 1. Naziv Slovenska akademija znanosti in umetnosti (financiranje 12,5 %) Naslov Novi trg 3, 1000 Ljubljana Vrednost sofinanciranja za celotno obdobje trajanja projekta je znašala: 50.000 EUR Odstotek od utemeljenih stroškov projekta: 13 % Najpomembnejši rezultati raziskovanja za sofinancerja Šifra 1. Portal likovne umetnosti v prostoru mesta Maribor: http://www.mariborart.si/ F.27 2. Franci Lazarini, Frančiškanska cerkev v Mariboru (ur. B. Murovec), Ljubljana 2013 (Umetnine v žepu, 7): strokovna monografija. A.02 3. Ana Lavrič: Spomenik Antona Martina Slomška v mariborski stolnici. Slovenski narodni buditelj v likovni umetnosti (ur. B. Murovec), Ljubljana 2013 (Umetnine v žepu, 8): strokovna monografija. A.02 Marjeta Ciglenečki: Vurnikova kolonija v Mariboru 4. (ur. B. Murovec), Ljubljana 2014 (Umetnine v žepu, 9): strokovna monografija. A.02 5. Polona Vidmar: Mariborski rotovž (ur. B. Murovec), Ljubljana 2014 (Umetnine v žepu, 10): strokovna monografija. A.02 Komentar Na aplikativnem projektu so vsa leta potekale sistematične raziskave umetnostnih spomenikov, fenomenov in umetnostnega prostora Maribora. Do konca leta 2014 so bile vsebine na spletnem portalu Likovna umetnost v prostor mesta Maribor (www.mariborart.si) temeljito dopolnjene za osebnosti, na novo so bile postavljene poti o odstranjenih avstroogrskih spomenikih in vilah v Mariboru ter razstave o upodobitvah lavantinskih in mariborskih škofov, o ikonografiji mariborskih umetnin, razstava 2x19a; najobsežnejše delo pa je bilo opravljeno na virtualnem umetnostnem vodniku po Mariboru. Raziskave so potekale v arhivih v Mariboru, Gradcu in na Dunaju. S sodelovanjem študentov je bila pripravljena razstava Svetniki v mariborski stolnici, Avla Filozofske fakultete Univerze v Mariboru, 14. 5.-9. 6. Organiziran je bil mednarodni znanstveni simpozij Umetnost in njeni mariborski prostori in okrogla miza Umetnost, spomeniki in prostori Maribora ter »njihove« strokovne institucije, 29.30. 5. V zbirki Umetnine v žepu so bile v času trajanja projekta pripravljene štiri strokovne monografije, ki temeljno poglabljajo razumevanje mariborske likovne umetnosti in jo na privlačen način razširjajo med zainteresiranimi bralci. Ocena Slovenska akademija znanosti in umetnosti ocenjuje, da je delo na projektu v celoti potekalo skladno s programom in pričakovanji sofinancerke. Zaradi rezultatov projekta (mdr. kar štirih knjig v seriji Umetnine v žepu in portala o Likovni umetnosti v prostoru mesta Maribor ter razstav in mednarodnega simpozija) se je poznavanje umetnosti Maribora močno povečalo in poglobilo. Rezultati so za Slovensko akademijo znanosti in umetnosti v celoti upravičili pričakovanja. 2. Naziv Mestna občina Maribor (financirane 12,5 %) Naslov Ulica heroja Staneta 1, 2000 Maribor Vrednost sofinanciranja za celotno obdobje trajanja projekta je znašala: 50.000 EUR Odstotek od utemeljenih stroškov projekta: 12 % Najpomembnejši rezultati raziskovanja za sofinancerja Šifra 1. Portal likovne umetnosti v prostoru mesta Maribor: http://www.mariborart.si/ F.27 2. Organizacija simpozija Umetnost in njeni mariborski prostori in okrogle mize Umetnost, spomeniki in prostori Maribora ter »njihove« strokovne institucije, 29.-30. 5. 2014 B.01 3. Kako prepoznati in razumeti upodobljeno - vsebina mariborskih umetnin, Pokrajinski muzej, Maribor. 24. 10.-15. 12. 2013: razstava. F.28 4. Marjeta Ciglenečki: Vurnikova kolonija v Mariboru (ur. B. Murovec), Ljubljana 2014 (Umetnine v žepu, 9): strokovna monografija. A.02 5. Polona Vidmar: Mariborski rotovž (ur. B. Murovec), Ljubljana 2014 (Umetnine v žepu, 10): strokovna monografija. A.02 Na aplikativnem projektu so vsa leta potekale sistematične raziskave umetnostnih spomenikov, fenomenov in umetnostnega prostora Maribora. Komentar Do konca leta 2014 so bile vsebine na spletnem portalu Likovna umetnost v prostor mesta Maribor (www.mariborart.si) temeljito dopolnjene za osebnosti, na novo so bile postavljene poti o odstranjenih avstroogrskih spomenikih in vilah v Mariboru ter razstave o upodobitvah lavantinskih in mariborskih škofov, o ikonografiji mariborskih umetnin, razstava 2x19a; najobsežnejše delo pa je bilo opravljeno na virtualnem umetnostnem vodniku po Mariboru. Raziskave so potekale v arhivih v Mariboru, Gradcu in na Dunaju. S sodelovanjem študentov je bila pripravljena razstava Svetniki v mariborski stolnici, Avla Filozofske fakultete Univerze v Mariboru, 14. 5.-9. 6. Organiziran je bil mednarodni znanstveni simpozij Umetnost in njeni mariborski prostori in okrogla miza Umetnost, spomeniki in prostori Maribora ter »njihove« strokovne institucije, 29.30. 5. V zbirki Umetnine v žepu so bile v času trajanja projekta pripravljene štiri strokovne monografije, ki temeljno poglabljajo razumevanje mariborske likovne umetnosti in jo na privlačen način razširjajo med zainteresiranimi bralci. Ocena Mestna občina Maribor podaja oceno, da je bilo delo na projektu izvedeno skladno s pričakovanji občine kot sofinancerke in z vsebinskimi postavkami v pogodbi. Za sredstva sofinanciranja so bile izvedene vse pogodbene obveznosti in knjižne izdaje dostavljene občini v vednost. Za Mestno občino Maribor so pomembni zlasti dosežki, ki se implementirajo na kulturnem in izobraževalnem področju (štiri žepnici o spomeniški dediščini Maribora); posebnega pomena za Mestno občino Maribor je tudi spletni portal z vodnikom, biografijami osebnosti, razstavami in umetnostnimi potmi www.mariborart.si. Občina se je z izvajalci dogovorila, da bo portal trajen aplikativen rezultat projekta, ki ga bodo lahko uporabljali vsi umetnostno in širše kulturno zainteresirani meščani in obiskovalci Maribora. 13.Izjemni dosežek v letu 201412 13.1. Izjemni znanstveni dosežek KOŠAK, Tina. Slikarske zbirke grofov Herberstein. Zbirka Erazma Friderika grofa Herbersteina v gradu Hrastovec in v Gradcu, Acta historiae artis Slovenica, ISSN 1408-0419, 2014, 19/1, str. 53-91 [COBISS.SI-ID 37724973]. Članek je prvi del obsežne študije o slikarskih zbirkah grofov Herberstein v njihovih rezidencah na Štajerskem med sredino 17. in koncem 18. stoletja. Na podlagi arhivskih virov (zlasti lastnikovega zapuščinskega inventarja) in ohranjenega gradiva v zbirkah Pokrajinskega muzeja Maribor in Pokrajinskega muzeja Ptuj-Ormož je podana podrobnejša analiza strukture zbirke Erazma Friderika grofa Herbersteina (1631-1691) v gradu Hrastovec pri Lenartu in v njegovi mestni rezidenci v Gradcu v širšem kontekstu (srednje)evropskega zbirateljstva, hkrati pa tudi z vidikov razporeditve slik po prostorih, zastopanosti posameznih ikonografskih zvrsti, njihove vloge in recepcije v zbirkah ter njihove materialne vrednosti v odnosu do drugih umetnin in drugih predmetov v zapuščini. 13.2. Izjemni družbeno-ekonomski dosežek CIGLENEČKI, Marjeta. Vurnikova kolonija v Mariboru, (Umetnine v žepu, 9). Ljubljana: Založba ZRC, 2014. 58 str., ilustr. ISBN 978-961-254-710-3. [COBISS.SI-ID 274574080] Marjeta Ciglenečki je temeljito raziskala okoliščine nastanka Vurnikove kolonije, evropske vzore zanjo, se posvetila bivalnim potrebam delavcev in mestni stanovanjski politiki. Predstavila je, kaj vse so za eno najpomembnejših jugoslovanskih industrijskih mest naredili modri vodilni Mariborčani ter da arhitekt in profesor Vurnik ni razmišljal le o trženju svojih projektov, temveč je želel ustvariti kvalitetne pogoje bivanja tudi za manj premožne prebivalce. Danes smo v Sloveniji v povsem nasprotni družbeni situaciji, kot jo je pomagal ustvariti arhitekt Ivan Vurnik, izpeljala pa takratna mariborska oblast, zato je knjižica o delavski koloniji tudi vodnik na poti v novo preobrazbo mesta in ponovno vzpostavitev kvalitetnih pogojev bivanja in življenja za vse. C. IZJAVE Podpisani izjavljam/o, da: • so vsi podatki, ki jih navajamo v poročilu, resnični in točni • se strinjamo z obdelavo podatkov v skladu z zakonodajo o varstvu osebnih podatkov za potrebe ocenjevanja ter obdelavo teh podatkov za evidence ARRS • so vsi podatki v obrazcu v elektronski obliki identični podatkom v obrazcu v pisni obliki • so z vsebino zaključnega poročila seznanjeni in se strinjajo vsi soizvajalci projekta Podpisi: zastopnik oz. pooblaščena oseba i vodja raziskovalnega projekta: raziskovalne organizacije: Znanstvenoraziskovalni center Barbara Murovec Slovenske akademije znanosti in umetnosti ZIG Kraj in datum: Ljubljana 15.3.2015 Oznaka poročila: ARRS-RPROJ-ZP-2015/142 1 Napišite povzetek raziskovalnega projekta (največ 3.000 znakov v slovenskem in angleškem jeziku) Nazaj 2 Napišite kratko vsebinsko poročilo, kjer boste predstavili raziskovalno hipotezo in opis raziskovanja. Navedite ključne ugotovitve, znanstvena spoznanja, rezultate in učinke raziskovalnega projekta in njihovo uporabo ter sodelovanje s tujimi partnerji. Največ 12.000 znakov vključno s presledki (približno dve strani, velikost pisave 11). Nazaj 3 Realizacija raziskovalne hipoteze. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikost pisave 11) Nazaj 4 V primeru bistvenih odstopanj in sprememb od predvidenega programa raziskovalnega projekta, kot je bil zapisan v predlogu raziskovalnega projekta oziroma v primeru sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave projektne skupine v zadnjem letu izvajanja projekta, napišite obrazložitev. V primeru, da sprememb ni bilo, to navedite. Največ 6.000 znakov vključno s presledki (približno ena stran, velikost pisave 11). Nazaj 5 Navedite znanstvene dosežke, ki so nastali v okviru tega projekta. Raziskovalni dosežek iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Nazaj 6 Navedite družbeno-ekonomske dosežke, ki so nastali v okviru tega projekta. Družbeno-ekonomski rezultat iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Družbeno-ekonomski dosežek je po svoji strukturi drugačen kot znanstveni dosežek. Povzetek znanstvenega dosežka je praviloma povzetek bibliografske enote (članka, knjige), v kateri je dosežek objavljen. Povzetek družbeno-ekonomskega dosežka praviloma ni povzetek bibliografske enote, ki ta dosežek dokumentira, ker je dosežek sklop več rezultatov raziskovanja, ki je lahko dokumentiran v različnih bibliografskih enotah. COBISS ID zato ni enoznačen, izjemoma pa ga lahko tudi ni (npr. prehod mlajših sodelavcev v gospodarstvo na pomembnih raziskovalnih nalogah, ali ustanovitev podjetja kot rezultat projekta ... - v obeh primerih ni COBISS ID). Nazaj 7 Navedite rezultate raziskovalnega projekta iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) v primeru, da katerega od rezultatov ni mogoče navesti v točkah 6 in 7 (npr. ni voden v sistemu COBISS). Največ 2.000 znakov, vključno s presledki. Nazaj 8 Pomen raziskovalnih rezultatov za razvoj znanosti in za razvoj Slovenije bo objavljen na spletni strani: http://sicris.izum.si/ za posamezen projekt, ki je predmet poročanja Nazaj 9 Največ 4.000 znakov, vključno s presledki Nazaj 10 Največ 4.000 znakov, vključno s presledki Nazaj 11 Rubrike izpolnite / prepišite skladno z obrazcem "izjava sofinancerja" http://www.arrs.gov.si/sl/progproj/rproj/gradivo/, ki ga mora izpolniti sofinancer. Podpisan obrazec "Izjava sofinancerja" pridobi in hrani nosilna raziskovalna organizacija -izvajalka projekta. Nazaj 12 Navedite en izjemni znanstveni dosežek in/ali en izjemni družbeno-ekonomski dosežek raziskovalnega projekta v letu 2014 (največ 1000 znakov, vključno s presledki). Za dosežek pripravite diapozitiv, ki vsebuje sliko ali drugo slikovno gradivo v zvezi z izjemnim dosežkom (velikost pisave najmanj 16, približno pol strani) in opis izjemnega dosežka (velikost pisave 12, približno pol strani). Diapozitiv/-a priložite kot priponko/-i k temu poročilu. Vzorec diapozitiva je objavljen na spletni strani ARRS http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/, predstavitve dosežkov za pretekla leta pa so objavljena na spletni strani http://www.arrs.gov.si/sl/analize/dosez/. Nazaj Obrazec: ARRS-RPR0J-ZP/2015 v1.00a 72-1F-A6-5B-1F-25-64-74-E5-37-3B-2C-DA-50-2D-FF-98-40-E1-91 Priloga 1 HUMANISTIKA Področje: Umetnostna zgodovina Dosežek: KOŠAK, Tina. Slikarske zbirke grofov Herberstein. Zbirka Erazma Friderika grofa Herbersteina v gradu Hrastovec in v Gradcu, Acta historiae artis Slovenica, ISSN 1408-0419, 2014, 19/1, str. 53-91 [COBISS.SI-ID 37724973]. 6. Babilonski stolp, Pokrajinski muzej Maribor PRILOGA Striermirfcischra Landesarchiv, Graz (SelA), Landrccht, Karton 397, Heft 2 Rubrika »Slike« v zapuščinskem inventarju po Erazmu Frideriku grofu Herbersteinu v mestni palači v Gradcu /fbL 191/ /..J in seiner alhierzu Grats habenden Bahaußung I. ..I./...I Dat: Cmtz den lSilunyA1Ш. /&L213/ Bilder No h 2:3: et 4. Der Herrschaffi Guettenhag auff Vier seithen mit dem prospect 24 ft N." 5: Pfiarao durch daß Rothe metr 6 fl N." 6:5апаш Barthobmxus 3fl N: 7 Ein Poetisch stuckh mit einem Adler und Natkhenden Jüngling 2(1 N." S; Der Winter 2(1 N.-" 9: Neptumu 2(1 N." 10: Zwey Satyri mit einem Weib 2fi /fbL 213 v/ II: Charitas Romana IfliOxr N* 12: Ein altes Controfet eines Grafen wn Herberstein 3 (1 13: Ehr poetisch stukh worin der Jupiter 3(1 N? 14: Ein Bauer vndt Bauerin Ifl N." 15: Eines gewesten Cammerdieners Controfet mii einem Säht in der Hendt Ifl 30 xr N." 16: Ein Schiffbruch I fl №• 17: Ein Abbildung des Geitzes in gestalt eines Weibs 6 (1 №* IS: Von Weibertraeht ein Brustbildt IfliOxr /foL 214/ Nf 19: Ein anders von weibertraeht BrustbildI 1 fl N."20: Hin ander! dergleichen IfliOxr №21: Ein Anders dergleichen brüst Bildt I fl №" 22: Mehr eines dergleichen 1 fl N." 23: Der frau Gräffin von Raigey Con träfet IS xr N."24: Derfrau Črčffiit гои llalweil Controfet IS xr N: 25: Ein Controfet eines gewesnen Schaffen 30 xr N."26:EinRatzenfanger 3(1 /fbL 214 v/ N."27: Ein Schmidt Ifl №• 28: Susanna 24 xr №• 29: Cupido cum Venere 24 xr N." 30: Zephyrus 24 xr N." 31: En ScJiälzgrabci 24 xr Nr 32: Eilt Mahlzeit mit dem Torfr 6(1 N* 33: Bersabea 8(1 N.' 34: Ein Nätherin Ifl 30 xr N35: Ein altes Weib auff dem holts Ifl 30 xr Članek je prvi del obsežne študije o slikarskih zbirkah grofov Herberstein v njihovih rezidencah na Štajerskem med sredino 17. in koncem 18. stoletja. V njem je na podlagi arhivskih virov (zlasti lastnikovega zapuščinskega inventarja) na eni in ohranjenega gradiva v zbirkah Pokrajinskega muzeja Maribor in Pokrajinskega muzeja Ptuj-Ormož na drugi strani podana podrobnejša analiza strukture zbirke Erazma Friderika grofa Herbersteina (1631-1691) v gradu Hrastovec pri Lenartu in v njegovi mestni rezidenci v Gradcu v širšem kontekstu (srednje)evropskega zbirateljstva, hkrati pa tudi z vidikov razporeditve slik po prostorih, zastopanosti posameznih ikonografskih zvrsti, njihove vloge in recepcije v zbirkah ter njihove materialne vrednosti v odnosu do drugih umetnin in drugih predmetov v zapuščini. Razpravo dopolnjujeta transkripciji popisov obeh slikarskih zbirk v zapuščinskem inventarju Erazma Friderika grofa Herbersteina. Priloga 2 HUMANISTIKA Področje: 6.09 Umetnostna zgodovina Dosežek: Marjeta CIGLENEČKI: Vurnikova kolonija v Mariboru, (Umetnine v žepu, 9). Ljubljana: Založba ZRC, 2014. 58 str., ilustr. ISBN 978-961-254-710-3. [COBISS.SI-ID 274574080] Marjeta Ciglenečki je temeljito raziskala okoliščine nastanka Vurnikove kolonije, evropske vzore zanjo, se posvetila bivalnim potrebam delavcev in mestni stanovanjski politiki. Predstavila je, kaj vse so za eno najpomembnejših jugoslovanskih industrijskih mest naredili modri vodilni Mariborčani ter da arhitekt in profesor Vurnik ni razmišljal le o trženju svojih projektov, temveč je želel ustvariti kvalitetne pogoje bivanja tudi za manj premožne prebivalce. Danes smo v Sloveniji v povsem nasprotni družbeni situaciji, kot jo je pomagal ustvariti arhitekt Ivan Vurnik, izpeljala pa takratna mariborska oblast, zato je knjižica o delavski koloniji tudi vodnik na poti v novo preobrazbo mesta in ponovno vzpostavitev kvalitetnih pogojev bivanja in življenja za vse.