pR ik A Zi iN o C eN e 193 Kako umestiti to Agambenovo delo o teolo- ški genealogiji ekonomije in vlade, ki nosi oznako Homo sacer, II, 2 znotraj avtorje- vega opusa? Smiselnost uvodnega vpraša- nja se zdi upravičena predvsem v luči za- poredja izidov vseh knjig trilogije Homo sacer. Spomnimo, da je Agambenovo ime – čeprav je na mednarodnem prizorišču na- stopilo že dosti prej – svojo odmevnejšo slavo dobilo šele leta 1995 z izidom prvega dela trilogije Homo sacer, z naslovom Homo sacer – suverena oblast in golo življenje (v slovenskem prevodu 2004). Nato se je Agamben odločil izdati tretji del trilogije Kar ostaja od Auschwitza (1998, slovenski prevod 2005), leta 2003 pa še Homo sacer II, 1 z naslovom Stato di eccezione. Il regno e la gloria (2007) – Homo sacer II, 2 – tako v ne- kem smislu zaključuje trilogijo Homo sa- cer, čeprav je po drugi strani njen osrednji del. Kako torej razumeti to neskladje med numeričnimi oznakami vseh delov in zapo- redjem njihovih izidov? Gre za naključje? Ali pa gre morda za avtorjevo vztrajanje pri nekem izhodiščnem načrtu, v kateremu je predvidel večji obseg obeh knjig drugega dela trilogije in posledično postavil pisanje teh besedil na konec projekta Homo sacer? Pri odgovorih na ta vprašanja je potrebno upoštevati, da je Agamben po koncu pisa- nja trilogije izvedel neko gesto, ki spominja na Foucultovo izdajo Arheologije vednosti, ko je leta 2008 objavil knjigo Signatura re- rum, s podnaslovom O metodi. V njej poja- sni strukturo in vlogo svoje metode na- sploh, posebej pa pri pisanju trilogije. Kot pojasnjuje, je vse figure, ki jih je analiziral znotraj opusa Homo sacer (homo sacer, mu- sliman, stanje izjeme, trinitarna oikonomija itd.), obravnaval kot paradigme,1 torej kot singularne fenomene, ki so »hkrati del in celota«, prav zato, ker vztrajajo na ravni singularnega ter tako izključujejo antino- mično razmerje med partikularnostjo in ob- čostjo. Zato so edini, ki imajo zmožnost narediti intelegibilen nek zgodovinsko-pro- blemski kontekst. S tega vidika je vrstni red obravnavanih tematik bolj ali manj nepo- memben, vsak fenomen zase je singularen, kar za Agambena že pomeni, da ne moremo predpostaviti enega fenomena kot izvor- nega za vse ostale, oziroma, da vsak feno- men zase ne implicira nobenega neposred- nega vzročno posledičnega razmerja z ostalimi. Tendencioznejša razlaga tega problema, ki se ne opira na naključje in poskuša poiskati strukturno povezanost vseh delov, pa vse skupaj postavi v drugačno perspektivo. Če namreč krščanska teologija, ki tako ali dru- gače tvori nek problemski okvir za Agam- benove analize, v vseh svojih ozirih pred- postavlja neko časovno sosledje treh velikih dogodkov (stvarjenje, razodetje, odrešitev), giorgio Agamben Il Regno e la Gloria: Per una genealogia teologica dell’economia e del governo Neri Pozza, Verona 2007, 333 strani. 1 Giorgio Agamben, Che cos’è il paradigma?, Bol- lati Boringhieri, Torino 2008, str. 11. Prim. prevod v pričujoči številki Filozofskega vestnika. in če so ti hkrati na nek način ustreznica trem delom trilogije (Homo sacer – stvarje- nje, Stato di eccezione in Il regno e la gloria – razodetje, Kar ostaja od Auschwitza – odre- šitev2), potem lahko iz tega sklepamo, da se pomen razodetja pokaže šele vzvratno, po odrešitvi, istočasno pa postavi tako stvarje- nje kot odrešitev v neko novo perspektivo. Agamben zato že v izhodišču Il regno e la gloria jasno začrta svojo usmeritev: »Ena od tez, ki si jo bo ta raziskava prizade- vala dokazati, je, da iz krščanske teologije izhajata dve politični paradigmi v širšem smislu, ki sta antinomični, a funkcionalno po - vezani: politična teologija, ki v edinem Bo gu utemeljuje transcendenco suverene oblasti, in ekonomska teologija, ki prvo nadomešča z idejo oikonomie, ki je pojmovana kot ima- nenten red – domač in ne političen v strogem smislu – tako božanskega kot človeškega ži- vljenja. Iz prve izvirata politična filozofija in moderna teorija suverenosti; iz druge pa moderna biopolitika, vse do aktualnega triumfa ekonomije in vladanja [governo] nad vsemi ostalimi vidiki družbenega življenja.«3 S to delitvijo Agamben jasno nakaže dva osrednja koncepta, ki ustrezata obema pa- radigmama in predstavljata neke vrste rdečo nit, ki se vleče skozi celotno delo. To sta koncept liturgije, ki ustreza politično teološki paradigmi in koncept trinitarne oi- konomie, ki ustreza paradigmi teološke eko- nomije. Eruditsko analizo, ki je tudi sicer Agambenov zaščitni znak, lahko najbolje povzamemo, če na hitro orišemo Agambe- nove poudarke v genealoški in arheološki analize teh dveh konceptov. Trinitarna oikonomia in problem onto- logije Boga Antinomičnost in hkratna funkcionalna po- vezanost politične in ekonomske teologije se v celoti nanaša na njuno pojmovanje boga. Medtem ko politična teologija, katere glavnega reprezentanta Agamben vidi v Carlu Schmittu, vztraja na njegovi enotno- sti in nerazcepljenosti ter iz tega izpeljuje enotnost suverene oblasti (nasproti demo- kratični ideji o delitvi oblasti), pa postane znotraj ekonomske teologije razcep boga problem, ki so ga poskušali rešiti cerkveni Očetje med tretjim in petim stoletjem. Pro- blem neenotnosti boga se je zgodovinsko pojavil nekje v drugem stoletju, in sicer kot problem svete Trojice, v kateri so nekateri Očetje videli nevarnost ponovnega uvajanja poganskega politeizma v krščanstvo. Inter- pretacija Trojice, s katero so cerkveni Očetje poskušali problem rešiti, se je opirala na razlikovanje znotraj samega boga med nje- govo bitjo in med njegovo prakso, skrat ka, na enotnost boga (v onostranstvu) in na pojavitev oziroma prakso te enotnosti v obliki Trojice, ki je natanko način, kako bog ureja svoj svet na način oikosa. 2 Po Eriku Petersonu, nemškemu teologu iz 20. stoletja, ki je, poleg Carla Schmitta, osrednja Agambenova referenca, je vzrok za zakasnitev paruzije – drugega Kristusovega prihoda ob koncu časa – in s tem odrešitve prav v odklanja- nju spreobrnitve Židov oziroma v njihovemu za- vračanju vere v Kristusa. Auschwitz kot rešitev tega problema zato sovpade z odrešitvijo (Prim. Giorgio Agamben, Il regno e la gloria: per una ge- nealogia teologica dell’economia e del governo, Neri Pozza, Verona 2007, str. 13-29. Prim. prevod v pričujoči številki Filozofskega vestnika). 3 Giorgio Agamben, Il regno e la gloria: per una ge- nealogia teologica dell’economia e del governo, Neri Pozza, Verona 2007, str. 13. pR ik A Zi iN o C eN e 194 pR ik A Zi iN o C eN e 195 Filozofski vir, ki predstavlja podlago za tak sklep je Aristotelova Metafizika. Agamben izpostavlja problem dvojne določenosti ob- jekta metafizike: »Kdor je vsaj malo domač v Aristotelovi filozofiji ve, da je eden od te- meljnih eksegetskih problemov, ki še vedno deli interprete, problem dvojne določenosti objekta metafizike: ločena bit ali bit kot bit.«4 Tisto, kar po Agambenovi interpreta- ciji ustreza temu razcepu objekta in hkrat- nemu poskusu, da bi ga ohranili kot dve plati biti, pa je natanko vzajemna artikula- cija transcendence in imanence. Koncept, ki Aristotelu omogoča to artikulacijo in ra- zrešitev aporije, je koncept »reda« (taxis): »Toda aporija je v tem, da red (torej figura re- lacije) postane način, kako je ločena sub- stan ca prisotna in deluje v svetu. Eminentno mesto ontologije se na ta način iz kategorije substance premesti na kategorijo relacije – eminentno praktične relacije. [...] Kakorkoli, taxis, red, je dispozitiv, ki omogoča artikula- cijo ločene substance in biti, Boga in sveta. [...] Skratka, Aristotel je v zahodno politiko prenesel paradigmo božanskega režima sve - ta kot dvojnega sistema, ki ga sestavlja trans- cendentna arche po eni strani, po drugi pa ima nentni splet dejanj in drugotnih vzro- kov.«5 Za Agambena je tukaj ključen dispozitiv reda, ki ohranja enotnost razcepa v samem bogu, to argumentacijo pa so kasneje, v prvih stoletjih krščanske cerkve, prevzeli cerkveni Očetje na točki spora okoli figure Trojice. Po Agambenu je tako dispozitiv Tro- jice, ki ni nič drugega kot ekonomska teolo- gija, vpisan v jedro krščanstva od samega začetka. Iz te dvojnosti, ki jo Agamben najde pri številnih teoloških virih, izhaja delitev na Kraljestvo in Vlado, ki se kot pro- blem pojavlja praktično skozi celotno zgo- dovino vse do pozne debate med teologom Erikom Petersonom in pravnikom Carlom Schmittom sredi 20. stoletja. Paradoks je v tem, da sta oba avtorja, ki sta, vsak iz svo- jih razlogov6, zagovarjala enotnost Kralje- stva in Vlade, navsezadnje pristala na for- mulo »le roi règne, mais il ne gouverne pas«. To pa ni brez posledic za Schmittovo kas- nejšo razlago nacistične politične ureditve, ki bi jo lahko pravzaprav označili za an- tischmittovsko. V Staat, Bewegung, Volk, iz- dani leta 1933 Schmitt izpeljuje politiko iz analize tedaj nove ustave nacistične Nem- čije. Ključna Schmittova poanta v tem delu je v tem, da je ljudstvo (Volk) pojmovano kot »nepolitična plat, ki narašča pod zaščito in v senci političnih odločitev«.7 Agamben pa v tej postavitvi vidi prav »pastoralno in vladnostno funkcijo«, ki pripadeta Führerju in njegovi stranki. Tisto, kar po Schmittu loči pomen nemškega izraza Führung od pastoralno-vladnostne paradigme, pa je, da pri slednji vztraja struktura, v kateri »pa- 4 Op. cit., str. 98. 5 Op. cit., str. 98-99. 6 Peterson zaradi svoje afirmacije krščanstva kot anti-židovske religije, ki naj bi izključevala prav božje kraljestvo – s tem, ko so Židje Kristusa žrtvovali, da bi ohranili tempelj, kjer so akumu- lirali denar, so pravzaprav žrtvovali politično ureditev da rešili ekonomsko ureditev –, Schmitt pa zaradi svojega zgodnjega vztrajanja pri na- čelu enotnosti oblasti nasproti demokratičnemu načelu njene delitve (Op. cit., str. 87-92). 7 Carl Schmitt, Staat, Bewegung, Volk, op. cit., str. 91. stir ostaja absolutno transcendenten glede na čredo«8, medtem ko je pomen Führung prav v »rodovni enakosti [Artgleichkeit] med Führerjem in njegovo vrsto«9. A da bi Fü- hrung odtegnil vladnostnemu modelu, je Schmitt prisiljen podeliti status ustavnosti konceptu rase, skozi katerega se nepolitični element – ljudstvo – politizira na edini (za Schmitta) možen način – »tako da iz rodo- vne enakosti naredi kriterij, s tem ko loči tuje od enakega, ki vsakič odloča o prijate- lju in o sovražniku«.10 Pri tem ni nepomem- bno, da kasneje, pri Foucaultu, postane ra- sizem na enak način dispozitiv, preko katerega je suverena oblast, ki pri Fou- caultu sovpade z odločitvijo o življenju in smrti, pri Schmittu pa z odločitvijo o izjemi, ponovno vključena v biooblast. Za Agam- bena je pri tem odločilno, da je na ta način »ekonomsko-vladnostna paradigma pe- ljana nazaj v pristno politično sfero, kjer ločitev oblasti izgubi svoj smisel in dejanje vlade (Re gierungakt) odstopi svoje mesto edini dejavnosti ‘preko katere Führer zago- tovi svoj vrhovni Führertum’.«11 Političnost aklamacij in liturgije Tudi pri genealoški in arheološki obravnavi liturigičnih ritualov Agamben izhaja iz os- novne teze, ki je bila, paradoksno, skupna Schmittu in Petersonu. Za oba so aklamacije glavni sestavni del liturgičnih ritualov in de- janj, obenem pa so imanentne vsaki pristni politični ureditvi. Če je Peterson v svojih ana- lizah dognal predvsem formalno strukturno sovpadanje med aklamacijami in pravno ureditvijo, pa je Schmitta zanimala pred- vsem funkcija aklamacij pri vzpostavitvi »ljudstva kot demokratične konstituirajoče moči«.12 Kot poudarja Agamben, ne smemo pri tem izpred oči izgubiti konteksta, v kate- rem je nastala ta Schmittova formulacija. S tezo o aklamacijah kot izrazu čiste in nepo- sredne demokracije ljudstva, ki s tem pri- dobi demokratično konstituirajočo moč, se je Schmitt zoperstavil prav liberalno-demo- kratični koncepciji politike, reducirane zgolj na tajno volilno ali referendumsko glasova- nje, brez odprte javne razprave. Oba avtorja si torej delita predpostavko o sovpadu no- tranji povezanosti med politiko in javnimi aklamacijami – glasnim množičnim od- obravanjem in zavračanjem predlogov v ja- vni razpravi. Na tej točki poskuša Agamben pokazati, da je ta struktura sovpadanja dom- nevno primitivnih ritualov z osrednjo formo politike, na delu že v časih starega Rima. Ti- sto, po čemer se je ljudstvo (laos) že tedaj lo- čilo od svoje primitivne oblike (ochlos), je bila prav združitev oziroma poenotenje ljud- stva v ritualih javnih aklamacij. Ob tem pa ni nepomembno, da je par laos-ochlos struk- turno sovpadel s parom populus-multitudo znotraj tradicije javnega prava, torej parom, ki je zaposloval večino modernih teoretikov suverenosti od Hobbesa dalje. Iz tega Agamben izpelje sklep, po katerem je »slava« [gloria] – torej niz liturgičnih ri- tualov – prav »negotovo območje, kjer se gi- bajo aklamacije, ceremonije, liturgija in ge- sla«.13 Z drugimi besedami, liturgični rituali 8 Ibid. 9 Ibid. 10 Giorgio Agamben, op. cit. 11 Ibid. 12 Giorgio Agamben, op. cit., str. 192. 13 Ibid., str. 209. pR ik A Zi iN o C eN e 196 pR ik A Zi iN o C eN e 197 so »kot vedno delujoči prag nerazločnosti, kjer postaneta pravno in relogiozno zares nerazločna«, ta prag pa določa enaka struk- tura dvojne izključitve kakor pri figuri homo sacer. Na ta način liturgija deluje kot vme- sno polje, kjer se pomešata pravni in reli- giozni diskurz. Izhajajoč iz Austinove definicije performa- tiva, torej tistega jezikovnega dejanja, ko je- zikovna izjava poleg sebe hkrati že proiz- vede dejanje v realnosti, ki v celoti ustreza izjavi, Agamben izpostavi jezikovni meha- nizem, ki omogoča to prehajanje med dvema heterogenima diskurzoma. Agamben glede Austinove definicije performativa najprej poudari, da »do performativa pridemo ved - no tako, da suspendiramo normalen deno- tativen značaj jezika«, kar pomeni, da per- formativ »ni znak, temveč signatura, ki označuje dictum, da bi suspendirala njegovo vrednost in ga dislocirala v novo ne denota- tivno sfero, ki šteje na mestu prejšnje«.14 Si- gnatura je torej tisto jezikovno dejanje, ki lahko formalno prehaja med različnimi he- terogenimi diskurzi prav zato, ker ima znož- nost suspendirati kontekst svojega na- stanka in ga prenašati med različnimi diskurzi. Na tej točki bi sicer lahko nadalje analizirali upravičenost in produktivnost Agambenovega koncepta signatur, denimo z vidika Lacanove teorije označevalca, a bi to terjalo več prostora in temeljitejši pristop, predvsem v luči dejstva, da je Agamben teo- riji signatur v celoti posvetil eno svojih zad- njih knjig. Če torej sprejmemo Agambenovo tezo, po kateri je potrebno liturgična dejanja obravnavati kot signature, potem moramo njihovo učinkovitost pripisati prav njihovi zmožnosti prenosa (istega) pomena med dvema heterogenima diskurzoma, pravnim in religioznim. S tem Agamben postavi v novo luč staro Schmittovo tezo, po kateri so vsi ključni koncepti moderne doktrine države zgolj sekularizirani teološki kon- cepti.15 Sekularizacija liturgije oziroma njena premestitev iz sfere svetega v sfero profanega (zaradi njenega signaturnega mo- dus operandi) pomeni, da je v svojih učinkih in v svojem pomenu povsem enaka kot je bila v sferi svetega. Izvorna povezanost obeh paradigem Agambenova glavna stava v Il regno e la gloria je torej pokazati, da obe paradigmi – politična teologija in ekonomska teologija – vztrajata že od samega začetka zahodne me- tafizike, kulture in politike. Če je trditev o iz- vorni prisotnosti politične teologije bolj ali manj samoumevna, kar izhaja iz Agambe- novih dosedanjih študij, pa je glavni pre- skok, ki ga lahko razberemo iz omenjene knjige v tem, da je pravzaprav paradigma ekonomske teologije oziroma oikonomije tista, ki je še bolj kakor politična teologija determinirala celotno zgodovino zahodnih družb vse do danes. To Agambenovo osred- njo tezo lahko upravičeno označimo za an- tischmittovsko in antifoucaultovsko s po- vsem enakim argumentom: če je namreč Schmitt vztrajal na tem, da so vsi koncepti moderne politike v bistvu sekularizirani teološki koncepti, in če je Foucault izvor svojega koncepta »vladnosti« kot specifi- 14 Ibid., str. 201-202. 15 To tezo je Carl Schmitt utemeljil v svoji knjigi Politische teologie, nanjo pa opozori Agamben op. cit., str. 14. čnega dispozitiva, ki v celoti ustreza Agam- benovemu pojmovanju oikonomie, zgodo- vinsko umestil v moderno, pa Agamben po- skuša z genealogijo in arheologijo obeh paradigem dokazati prav nasprotno, da sta oba pojava, torej tako sekularizacija politi- čnih konceptov kot koncept vladnosti, v je- dru vseh aspektov zahodnih družb že od samega začetka, torej od antične filozofije in začetkov krščanske cerkve dalje, ter da na mestu tistega, kar običajno pojmujemo kot politična teologija, že od začetka de- luje ekonomska teologija oziroma koncept oikonomie. A tak pristop ima tudi svoje omejitve. Po eni strani bi lahko na Agam- bena naslovili očitek o neupravičenem po s - kusu »totalizacije« oikonomie in bio politike, s čimer se izgubi celoten pomen po litične filozofije, po drugi pa izpostavili proble - matičnost njegove metode. Metodi ge nealo- gije in arheologije Agambenu sicer omogo- čata zanimivo in eruditsko analizo ključnih konceptov in njihovih izvorov, hkrati pa implicirata določeno linearnost njihovih pomenov skozi zgodovino. Težava je v tem, da znotraj obeh omenjenih metodoloških pristopov ni mogoče misliti preloma mo- derne, če ga splošno razumemo kot meta- foro za mnoštvo prelomov na številnih med seboj povezanih področjih, s čimer se je ukvarjal pomemben del politične filozofije. Naj zadostuje, da na tem mestu omenimo zgolj dva primera, ki poskušata tematizi- rati ta prelom in kaj le-ta sploh pomeni? Kot opozori Jelica Šumič-Riha, gre tezo Clauda Leforta o »praznem mestu obla- sti«,16 kot tiste poteze, ki zaznamuje demo- kratični prelom z Ancien regimom, razumeti prav v kontekstu preloma imenovanega moderna: »Z drugimi besedami, če je mo- derna ime za prelom in če moderna in demokracija koincidirata, potem je demo- kracija ime za prelom na področju politi- čnega.«17 Slavoj Žižek gre v svojem zgod- njem delu Zgodovina in nezavedno po našem mnenju še dlje, ko ta prelom poveže s poja- vom blagovnega fetišizma: »Ta prelom med avtoritarno-patriarhalno podobo človeka, ki afirmira »neposredna gospostvena in hlap- čevska raz merja«, in med razsvetljensko-uti- litaristično podobo predpostavlja [...] da se fetišizirajo »razmerja med rečmi«, tj., da je človekova svoboda, prosojnost neposrednih družbenih razmerij ipd. (družbeno nujni) vi- dez, katerega »resnico« (dejanska razmerja gospostva med ljudmi) izdaja fetišizacija »razmerij med rečmi«.«18 Drugače povedano, pogoj defetišizacije kraljevega telesa, ki do- loča patriarhalno predmoderno družbeno ureditev, je fetišizacija »razmerij med re - čmi«. A problem genealogije in arheologije kot filozofskih metod je bolj obsežen, kot je morda videti na prvi pogled, zato naj na tem mestu zadostuje zgolj njegova omemba. Boštjan Nedoh 16 Glej Claude Lefort, Vprašanje demokracije, pre- vedel Gregor Golobič, v: Prigode demokracije: izbrani spisi Clauda Leforta, uredila Jelica Šu- mič-Riha, Liberalna akademija, Ljubljana 1999, str.: 23sq. 17 Glej Jelica Šumič-Riha, Avtoriteta in argumen- tacija, Društvo za teoretsko psihoanalizo, Lju- bljana 1995, str.: 92sq. 18 Glej Slavoj Žižek, Zgodovina in nezavedno, Can- karjeva založba, Ljubljana 1982, str.: 45. pR ik A Zi iN o C eN e 198