509 JEZIKI IN DRUGE PESMI Boštjan M. Zupančič JEZIKI IN DRUGE PESMI JEZIKI I Bil si rojen prav tem besedam. Z drugimi besedami: bil si prisilno priučen na teh skalnatih besedah ljudi preteklo prekletost. II Nikoli nisi bil doma. Tvoja veselja in tvoje žalosti niso bila pisana v tem jeziku. III Tipal si v temi. če bi lahko pripadal drugim pokrajinam. Bil je en poljub na črnem vulkanskem parobku. na polnočnem razpotju, izrečen v besedah tretjega, mehak ko sabrina sredica. Veliko je bilo dionizičnega v drvečih eukaliptih. IV Bil je jezik dveh taktov iz preiudija k suiti v C-duru, Boštjan M. Zupančič 510 sladko obupani samospev Bachove protestantske molitve: jezik, v katerem te je prekosila prezgodaj dozorela (in umrla) deklica. V Bili so mnogi razgovori v slikovitem sanjskem jeziku gozdov in voda, podkletenih temenosov, skokov z ladij Kasparja Davida (namenjenih za morska obzorja). V tem jeziku ni besed in ni laži. VI V razumnih besedah, ki použivajo same sebe, govori srce, kadar piše pesem. Tiho rosni stih preskakuje utrujene pomene ožetih smislov, v ranem svitu je njegova blagodat. VII Ko je v besedah izrečeno, izraženo. zaigrano, je izpeto hrepenjeno že zapeto v spono samo zdajšnjega tukaj in le zakaj se vgrajena hrepenenja razlagajo privezane ladje, ki ne znajo odpluti. VIII Bit pa ni enkrat nekoč in onstran cenenih obzorij. JEZIKI IN DRUGE PESMI K Tudi ne išči ljubezni v posamičnih poljubih. Za oboje pa so nemočne besede, koliko besed: skladovnice obledelih dagerotipij. nedogodkov. \ Je takoj tukaj kot tam: imanentna transcendenca. M Kako naj ti revni jeziki povedo, da si šele, ko te ni: in da te ni, dokler si. O PREROKIH Ne manjka se tistih, ki ne vidijo in morda res ni v naravi preroka, da bi bil skromen: k vragu torej s slepci in s preganjavičnimi preroki, ki kradejo od Nietzscheja. Resnica res ni v delu celote, ampak Bakunin je imel bolj prav od Marxa. Stvar pa ni v tem. (Poleg tega lilije, ki gnijo, res najbolj smrdijo.) Kot vse drugo se tudi zavest na koncu cepi v veselje in žalost: Boštjan M. Zupančič 512 žalost (Marx) povrže še več žalosti i n veselje žubori kot studenec v razvodja in v velike delte Sredozemlja. In na koncu obliva stopnice Apolonovega templja na Thiri. In prav vseeno je. res, da je danes preveč ljudi na tem planetu. še zlasti, če vemo, da ni razlike med življenjem in smrtjo in da zato ni razloga ne za strah in ne za žalovanje. Seveda je zelo veliko neumnosti v obtokjj: a muhe imajo sveto pravico iti na živce slokemu Lipicancu. Zato ima rep. Toliko o prerokih. Vsi preroki so lažni, kajti, kdor je res videl in uvide 1, ta ne govori. NA SVET Prosili ste me za preskripcijo in dam vam naslednje nasvete. I S pogumom (in ne z razumom!) udejanjajte najglobjo plast svoje svobode. II V plitvinah zavesti zmagujte nad seboj: vstajajte s svitom, kajti svit je svet. III Če boste tako ravnali, vam ni treba ljubiti svojega bližnjega in naj vam ne bo mar, ali vas ljubi on. IV Da ste dospeli, boste vedeli, ko boste ljubili oba: svojega bližnjega in svojega daljnega. (Toda ta nasvet je odveč!) V Če se vam sanja o dveh kačah zvitih na drevesu življenja, si takoj zjutraj izgovorite dela prost dan. 513 JEZIKI IN DRUGE PESMI VI Prišlo bo namreč nad vas, obšlo vas bo, trajalo bo nekaj minut in potem vse življenje. Vil O tem dolgo ne boste govorili nikomur, kajti vedeli boste od tedaj dalje. da je govorjenje laž. VIII V trenutku samozaobseženja v Celoti boste rojeni v globjo svobodo, lahko boste hoteli tisto, kar boste hoteli hoteti. Val, utrujen od svoje posamičnosti, pozabi, kdo je, da je bil, daje, da še bo in se spočije v Ocean. Ker ga ni več, šele je. Iz tega presežka boste lahko ljubili. Vse je Eno: svoboda, lepota. Boštjan M. Zupančič 514 515 JEZIKI IN DRUGE PESMI pravičnost in modrost. Bit. IX Odsihmal ste bogovi. Odsihmal je vsaka pot prava. Posvečujte torej svoje posvečenje, od svoje blagodati tiho dajajte drugim: vaš tihi nasmeh ima čudežno moč. Prepoznali pa vas bodo samo tisti, ki so kdaj bili v temni orbiti Obstoja. In tisti. ki jih je Maelstrom izvrgel na oni strani Alicine čudežne dežele. Bodite spoštljivi samo do prvih in usmiljeni samo do drugih. Drugi so zgolj otroci.