Valentin KALAN TEKMOVANJE, VREDNOTE IN RITEM ..,ŽIVLJENJA: RAZMISLJANJA O ANTIFONTU, TUKIDIDU IN ARISTOTELU* ol &:ywve:i; TYj µE:v &:f.."YJ&d~ cruµµrlx_oL dcrL. Izvleček Razprava je bila napisana kot prispevek za filozofski kongres v Grčiji, ki je skušal osvetliti tudi filozofsko razsežnost dogod- ka olimpijskih iger: v etiki zavzema mesto vrhunskih športnih dosežkov ideja dobre- ga življenja. - V prvem paragrafu je prika- zana Nietzschejeva teorija o agonalnem značaju grške kulture. Grški gimnastični in muzični &y&lvE<; so svete tekme in zibel- ka vrhunskih dosežkov grške kulture. Nato skušam prikazati nekatere filozofske vidi- ke fenomena tekmovanja, &ywv-a, pri čemer se opiram na besedila treh avtor- jev: Antifonta, Tukidida in Aristotela. Pri Antifontu ima &ywv tako etično-antropo­ loško kakor pravno-politično razsežnost, pri Tukididu je razvidno, kako se v &ywv- u konkretizirajo politične odločitve, tako v Šparti, še bolj pa v Atenah, medtem ko je pri Aristotelu &ywv ime za kulminacijo življenjske dejavnosti, olimpiade pa opo- rišče za ciklično potekanje časa kot živl- jenjskosvetnega dogajanja. Tekmovanja so zavezniki resnice. Antiphon, 5. 86. Abstract This paper was written as a contribution for the Olympic Congress of Philosophy held in Athens and on the island of Spet- ses. The congress was an attempt to eluc;:i- date the event ofthe 2004 Olympic Games in Athens from a philosophical perspec- tive: in ethics, the place given to athletic achievements in sports is occupied by the idea of the good life. - The first section presents Nietzsche's theory on the com- petitive character of Greek culture. Greek gymnastic and musical competi- tions, &y&lvE<;, were "holy games", and as such they gave rise to the Greek values, e.g. truth andjustice, and to the highest achievements of Greek culture. In the subsequent sections, the paper attempts to show some philosophical aspects of the phenomenon of competition, &ywv, on the basis of texts by three Greek authors: Antiphon, Thucydides, and Aristotle. In Antiphon, the &ywv has anthropologi- cal, forensic and political significance, while Thucydides' History reveals how political decisions were finalised through competitions of speeches. In Aristotle, the term "competition" (&ywv) denotes the culmination of life activities, and the 01- ympiads are accordingly the reference point for the cyclic flow of tirne. * Ta razprava, ki je bila najprej predstavljena na olimpijskem kongresu filozoftje na otoku Spetses ob južni obali Argolide, od 27. 6 do 4. 7. 2004, je nastala v okviru 8 Keria VII -1 • 2005 Naslov teh razmišljanj je določila tema Prvega svetovnega olimpijskega kongresa filozoftje, ki ga je - ob priložnosti organizacije Olimpijskih iger 2004 v Atenah - s sodelovanjem več društev letos organiziralo Mednarodno združenje za grško filozoftjo, ki mu predseduje prof. Konstantin Boudouris, na otoku Spetses. Njen naslov je bil: LAocrocpLix, ixv-rixywvLcrnx.6-r"IJ't"IX xixL ixyix&6c; f3Loc;, »Philosophy competition and the good life«, Filozoftja, tekmovanje in dobro življenje. Prvo pismo je najavljalo ta kongres z naslednjimi besedami: »Upoštevajoč, da na svojem začetku v klasični antiki olimpijske tekme niso bile samo tekmovanja v športih med atleti, temveč prej tekmovanje v odlikah tako duha kakor telesa, tako da so se na njih odvijali tudi drugi kulturni dogodki (kakor na primer tekmovanja v pesništvu, v govorništvu itd.), tako da so tudi filozofi imeli možnost, da so se vanje vključili; izhajajoč od grškega pojmovanja filozoftje kot načina življenja in njegove izbire ( ix'[pe:crLc; f3Lou ), kije zato namenjena tudi izboljšanju življenja, in končno v poskusu, da olimpijskih tekmovanj ne ohranjamo zgolj kot športni in gospodarski dogodek, je grška filozofska skupnost, sledeč dolgi filozofski tradiciji, pris- topila v pripravi, spodbudi in organizaciji« tega kongresa. Ideja simpozija je bila torej najprej ta, da so antične olimpijske tekme imele tudi filozofsko razsežnost in da imajo nepogrešljivo vrednost tudi v sodobni kulturi. Zaradi tega je treba fenomen olimpijskih tekem opisati tudi z etično-eksistencialnega vidika. 1 Antična Olimpija je bila vsake štiri leta prizorišče vsegrškega praznovanja in športnih tekmovanj (&:ywve:c;), posvečenih Zevsu. Atletske prireditve so bile še v treh drugih svetiščih: Istmijske v Korintu, Iger je bilo vsegrško svetišče Pozejdona, v Nemejah, kjer se tekme povezujejo s Heraklovimi deli, čeprav je bilo svetišče posvečeno Zevsu, in v Delfih, kjer je bilo Apolonovo svetišče. Te prireditve so imele za grški svet neprecenljiv pomen v vseh svojih vidikih, religioznem in političnem, osebnem in družbenem, ker je ciklus &:ywve:c; tvoril grški koledar, ki je kulminiral prav z olimpijskimi praznovanji. Poleg tega pa je imel polis Aten svoje praznike - Panathenaia, Dionysia, Thargelia in druge - s športnimi in umetnostmi prireditvami, ki so se odvijale v ritmu enega leta, sledeč »velikemu krogu narave«2, kakor pripominja Nietzsche v predavanjih Grško bogoslužje. Z vidika kulturologije je pomembno videti, da so se v teh tekmah so se oblikovale vrednote grške kulture z resnico in pravico v središču. To je opazil tudi Sovre v uvodu k raziskovalnega programa »Antična grška filozofija kot vir in temelj evropske filozoftje«, ki jo finansira Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport RS. 1 Čeprav je v slovenski strokovni javnosti precej zapisov o športu, športni vzgoji in olimpijskih tekmah v antični Grčiji, pa v slovenščini ni na voljo nobene izčrpne zgodovine olimpijad. Eno takih del bi lahko Hristopulos 20032• 2 Nietzsche's Werke XIX (III/3), 1913, str. 9. in KGW, II. Abt. 1-5. Valentin KALAN: Tekmovanje, vrednote in ritem življenja: razmišljanja o Antifontu . . . 9 Starogrški liriki, čeprav je v njegovi razlagi Pindarja videti, da ima težave pri razumevanju atletike in tekme.3 Tako pravi Pindar v VIII. Olimpijski odi: MiX:tsp c1 xpucrOO"'tEc.pci:vwv &.t&t..wv, Ou:t..uµnlcx., Llfonoiv' &.1..cx.&dcx.~, 'lvcx. µci:vns~ &vops~ tµm'.ipm~ 'tsxµcx.ip6µsvm ncx.pcx.nsipwv- 'tCX.L Llio~ &.pyixspcx.uvou, d nv' sxsi Myov &.v&pwnwv ntpi µcx.wµ8vwv µsyci::t..cx.v &.ps'tatv &ufLw Acx.~dv, 'tWV oE: µ6x&wv &.µnvoiiv. &vs'tCX.L oE: npo~ xci:piv EUO"E~LCX.~ &.vopwv AL'tCX.1~· 4 O pomenu olimpijskih tekem govori tudi mnogo drugih avtorjev. Tako pravi Lizies v Olimpijskem govoru, da je ta športni zbor ( 'tovos 'tov &.ywvcx.) prvi pripravil Herakles zaradi svoje naklonjenosti do Grčije (cruv~ysips oi ' EUVOLCX.V 't-Yj~ 'E:t..:t..&oo~). Njegov zbor je bil »tekma telesne moči, ocenjevanje bogastva in prikaz duha (&.ywvcx. µE:v crwµci:'twv, c.pil..onµlcx.v v) v grški kulturi - Nietzsche Pojem agonalnega, das Agonale, bolje bi bilo reči agonističnosti, je v sodobno interpretacijo grške kulture uvedel]. Burckhard9, in sicer v svojih predavanjih Grška kulturna zgodovina, ki so štirinajst let ( 1872-1886) potekala na univerzi v Baslu, objavljena pa so bila še postumno. Pojem agonalnega sicer nastopa že pri arheologu Ernstu Curtiusu, ki je med drugim vodil arheološke raziskave v Olimpiji, v njegovi razpravi Tekmovanje, »Der Wettkampf« ( 1856) .10 V širši kontekst pa je pomen tekme in prireditev postavil predvsem F. Nietzsche, kije bil na fenomen &.ywv-a pozoren že pred !Wjstvom tragedije in v samem začetku svoje delovanja na Univerzi v Baslu leta 1869. Ni odveč tudi spomniti, da se je Nietzsche začel učiti grščine še s sedmimi leti v privatni šoli kandidata Webra v Naumburgu. 11 Izhodišče je njegova ocena grške modrosti, da je to vedenje, ki ga ima pesnik. Dolgo časa so v fenomenu tekmovanja izpostavljali predvsem pojem boja in prezrli idejo vrednote, vrednotenja. Pomen tekme je posebej očiten v spisu »0 Homerju in Heziodu in o njunem poreklu in tekmi«, ki ga je Nietzsche izdal leta 187112, potem ko je že prej v Rlteinisches Museum 1870 objavil razpravo »Florentinski traktat o Homerju in Heziodu, njunem rodu in njuni tekmi«.13 Pomembno je tu, da se ta agon nanaša na modrost samo. V »Uvodu k predavanjem o Sofoklovem Oedipus Rex« (poleti 1870) je poudaril, da boj in tekma ne pomenita uničenja tekmeca: »kajti bojevanje drug z drugim izpričuje samo istočasnost dveh talentov, ne pa zavist, cp&6voc;, ki bi povzročila uničenje drugega«. Tako tekmovanje pomeni »odigrati svojo vlogo v tekmi z nekom ... «, čemur se reče &.v't"otywvl~e:cr&ot~ 14• To je nasprotno 9 Burckhardt, 19822, IV, str. 84. 10 Prim. Cancik, 2000, str. 41 in op. 30 (str. 172). 11 Vattimo, G.: JntroduzioneaNietzsche. IFilosofi 41. Roma-Bari: Laterza 19926, str. 115. 12 Prim. Nietzsche, KGW II, 1, str. 339-364. To besedilo je v slovenščino prevedel K Gantar, 1963, str. 10-20. 13 Prim. Nietzsche, KGW II, 1, str. 271-337. 14 Nietzsche's Werke, XVII (Philologica I), str. 322. 12 Keria VII - 1 • 2005 od tistega, kar pogosto pripisujemo antičnemu tekmovanju15, daje namreč treba tekmeca uničiti. Treba ga je le zasenčiti, torej prekositi, kakor pravi Pindar v 4. isthmijski odi: XP~ oE: nav žpoov-r' &.µ.otupwcrotL -rov zx&p6v .16 V vseh agonalnih prireditvah je lepo, -ro xcxMv vzeto kot »mera življenja« in kaj takega po Nietzscheju kasneje ni bilo več doseženo17• Tako je agonalnost prafenomen grške kulture. Toda splošno teorijo agonalnega je razvil v spisu Homerjevo tekmovanje, »Homer's Wettkampf«, kije bil eden, pravzaprav peti, izmed predgovorov v skupini »Petih predgovorov h petim nenapisanim knjigam«, ki jih je za božič 1872 podaril Kozimi Wagner18• Idejo tekme je razvil iz Heziodovega razlikovanje dveh boginj prepira, Eris, enaje pogubna, crxe:-rf..L'YJ, in težka, ~otpdotv, ljudem prinaša vojno in razdor, toda druga, kije prvotnejša nekaj dobrodejnega za ljudi, &.yot~ o' ~po-rofow, saj v vseh zbuja željo po dejanjih, pri poljedelcih, lončarjih, tesarjih, »pri beračih in pesnikih« - cp&ovse:L xotl. &.moo~ &.oLoč;} 19• Dobra Eris spodbuja ljudi k dejanjem, ne k uničenju in zato ljudje dosegajo najboljše rezultate. Predpostavka agona je, da je »v naravnem redu stvari to, daje vedno več genijev«, ki dajejo drug drugemu spodbudo in se vzajemno držijo »V meji mere« (KSA 1, 789). Tekmovali so mladi, tekmovali so vzgojitelji, pesniki, tragiki, sofisti. Opustitev agonalnosti je povratek k »predhomerskem« barbarstvu in izdaja tekme, ki je »najplemenitejša helenska temeljna misel« (KSA l. 792): »Vsak velik Helen preda baklo tekme naprej; na vsaki veliki vrlini se vname nova veličina«.20 Grška vrlina je tako stvar &.ywv-a in zavisti (KSA 9. 338), toda tako, da se ne uniči sijaj vrline. Zavist je nekaj, kar deluje proti sijaju, pri »enakih«, kar more voditi do povprečnosti in celo nizkotnosti (KSA 8. 590). O pomenu panhelenskih praznikov je imel Nietzsche zelo natančne predstave, saj je v imel v zimskem semestru 1875/76 v Baslu predavanja o »Bogoslužju Grkov« (»Der Gottesdienst der Griechen"), v katerih govori o tem da so se agonalne prireditve se odvijale po vodilnem načelu najpleme- nitejšega grštva, kije bil e:0 oziroma xot/..w~ crxof..!.t..~e:Lv 21 • Posebej pomembno je, da je Nietzsche razvil idejo tekme kot pravičnega vrednotenja, in sicer že v zapisih k spisu »Homerjevo tekmovanje« (Homer' s Wettkampf), ki so objavljeni dvakrat: v KSA in v Werke22• Za Grke so bile 15 Prim. Grilli: Pindar, LePitiche, 1998, str. IX. 16 Pindar, Isth. 4. 67. 17 Nietzsche's Werke, XVII (=I, 334), 1910: »Uvod v študij klasične filologije« (predavanja, poletni semester 1871). 18 Nietzsche KSA 14, str. 106. 19 Heziod, Op (EH), 24-27. 20 Werke IX, str. 279 in KSA 1, 788. 21 Nietzsche, XVIII, str. 164 (Philologica II) in XIX ( Philologica III), str. 9. 22 KSA 7, 393-408 in NW IX, 285-294. Valentin KALAN: Tekmovanje, vrednote in ritem živijenja: razmišijanja o Antifontu . . . 13 olimpijske tekme sveta stvar. Pindar je govoril o te:pol. &ywve:~23 • Tekmaje nekaj, kar v ritmičnem krogotoku časa določa način človekovega življenja in oblikuje posameznika: zato govori Nietzsche o »agonalnem posamezniku« in njegovem trpljenju. Tekma je poleg ljubezni sredstvo vzgoje (str. 397). Tudi umetniška dela so rezultat tekmovanj: »Homerski spevi rezultat tekmovalnih pesmi« (str. 395). Kadar občinstvo presoja tekme umetnikov, ajihova sodba ni estetska temveč univerzalna (16 [5]). Tako tekma postane predpostavka umetnosti. Odločilno pa je, da »pesnik premaga boj za obstanek s tem, da ga idealizira v svobodno tekmo« ( 16 [ 15]). Kot gimnastika je tekma »idealizirana vojna«. Te prireditve so bile vsegrški prazniki, za katere je pomembno, da so se odvijali vidika pravičnosti: »Čudoviti proces, kako splošni boj vseh Grkov postopoma na vseh področjih prizna eno olxlJ; od kod ta pride? ... Panhelenski prazniki: enotnost Grkov v normah tekmovanja. 2. Boj pred določenim tribunalom.« (KSA 7, 402) Pravičnost je čer, nakateri se sovraštvo in zavist raztreščita (ib. 406). IzAntifonta Nietzsche tudi ve, da je celo sodišče samo postalo &.ywv ( 406 in 400). Izguba agonalnosti pomeni padec v predhomersko barbarstvo in karikaturo grštva, kar opaža pri Aleksandru Velikem. Celotno grško kulturo je postavil v kontekst znamenja »biti najboljši«, &pLcr't"e:Ue:Lv, kakor je to izrecno formulirano v nedokončanem spisu »Mi filologi« 24• Verski prazniki in zborovanja s telesnimi in umetnostmi tekmami in prireditvami so mu so mu znak »veselja ob umetnosti» (8. 51) in bistvo grške »ljubezni do lepote«, cpLAoxixJ..dv, o katerije govoril Tukidid. Venec, ki gaje prejel zmagovalec, je Nietzsche - sklicujoč se na Sapfine besede, da se Harite obračajo proč od tisti, ki nimajo vencev, &.cHE:CfllXVW't"OLO"L 0 1 &1tucrTpE:cpovT1XL (fr. 77 Crusius) 25 - štel za znamenje tega, daje zmagovalec postal sel, ki človeške molitve prenaša bogovom.26 Povezava tekmovanj z glasbo in modrostjo pa je pomembna tudi za grško znanost, sajjije dala slovesen značaj. Kako ne bi moglo biti fascinantno dejstvo, da je bila za stare Grke znanost in spoznanje nekaj prazničnega. Ustvarjalnost v okviru praznikov razume kot nekakšno simmahijo med ljudmi in bogovi. Nekaj takega v moderni dobi skoraj ni mogoče. Tako pravi v "Beležkah k Mi filologi": "Iqer so se Olimpijci umaknili, tam je grško življenje postalo bolj mračno. - Kjer mi raziskujemo in delamo, tam so Grki slavili praznike. Grki so praznovalci svečanosti (die Festefeiernden)."27 Sevedaje Nietzschejevo Veselo znanost treba razumeti tudi v tem kontekstu. 23 Prim. Rumpel: Lexicon Pindaricum, 1883, Nem. 2, 4. 24 KSA 8, 51 in 91. 25 Sapfo, fr.40: l:w-r-fipYJ~ Kixx.LcrYJ~: l:ixmpw. Tix 1tol-f)µix-rix. A&fivix 2002 12, p. 78. 26 Nietzsche Werke 1913, str. llOsl. 27 Nietzsche, KSA 8, str. 81. 14 Keria VII - 1 • 2005 Je pa Nietzsche opazil tudi nevarnost agonalnega za razvoj kulture, češ da »agonalnost preveč vzdraži ustvarjalni nagon« (KSA 8. 78). Sovisje med agonalnostjo in pravičnostjo pa ni nekaj naključnega. Nietzsche je iz svojih temeljnih uvidov zaslutil povezavo med &:ywv, &yE~v in cenitvijo tehtanjem in med tehtanjem in vrednoto. Tako pravi: »&.ywv morda »tehtati« („Wagen") 28 • Tehtanjeje vendar gotovo od istega debla«. Iz pomena agona sledi grški čut za pravičnost: »Pojem pravičnosti veliko pomembnejši kot pri nas. Krščanstvo vendar ne pozna pravičnosti«. (KSA 7, 402-3) Grška ideja agona je tako izvor Nietzschejeve ideje vrednotenja kot cenitve vrednosti, Wertschiitzung. Iz fenomena agona je nato Nietzsche izvedel pojem pravičnosti kot ravnovesja: »Pravičnost (poštenost) ima svoje poreklo med približno enako močnimi.«29 Fenomen ravnovesja v njegovi antropološki in politični razsežnosti je nato natančneje obravnaval v spisu Popotnik in njegova senca» "30: »Človeška skupnost je v začetku organizacija šibkih, da bi vzpostavili ravnovesje z nevarno grozečimi močmi ... , Ravnovesje je podlaga pravičnosti". To ravnovesje nastopi med roparji in vladarjem, ki skupnosti obljubi, da jih bo varoval pred razbojniki. O tem govori v komentarju k Popotniku in njegova senca, Iqer povezuje idejo pravičnosti, ravnovesje, vrednotenje in &.ywv: to je višek njegove teorije: „;f~w~, »ki odtehta (aufwiegend), &.ywv - &.ywv vEwv zbirališče ladij, ladjin tabor«. »vreden«, »kar tehta enako kakor druga stvar.«31 Enako močni so v boju, skupnost pa nastane, ko pride do določenega ravnoveaja med močnimi in šibkejšimi, s čimer je konec boja za obstanek: »Da obstaja ravnoveaje, je visoka stopnja«32• Šele z vidika ravnovesja je mogoča pravičnost: kar pomeni, da so se preko agonov oblikovale vrednote, predvsem pa občutek za pravico. Agonalnost grške kulture pomeni v tem smislu grško cenitev fa;ljenja in njihov čut za kvaliteto življenja. Vedno ceniti življenje, to je bistvo grškega politeizma. Agonalnost je cenitev in priznavanje dragocenega. Mutatis mutandis zato za Grke lahko rečemo, da jih nikoli ne moremo preceniti: ta največja možna pohvala Grkov je izrečena v zapisu »Znanost in modrost v boju«: »Grkov gotovo niso nikoli predobro ocenili: tedaj bi jih namreč morali vendarle tudi že tako ceniti, kakor si zaslužijo; toda ravno to je nemogoče. Kako bi jim mogli biti pravični v naši cenitvi! Samo napačno smo jih ocenili. «33 28 Prim. P. Chantraine: Dictionnaire etyrrwwgi,que de la langue grecque, s. v. a[gw, and G. Babiniotis, Ae~~xo TI)c; vw:c; EAA7JV~KY)c; y:AWcrcr~c;, 2. exOOCJ7], A&fiv~ 2002, s. v. &.~w". 29 Nietzsche: Menschliches, Allzumenschliches. 92. Ursprung der Gerechtigkeit, KSA 2, str. 89. 30 Nietzsche: Der Wanderer und sein Schatten. Fr. 22: „Prinzip des Gleichgewichts«, KSA 2, str. 555sl. 31 Nietzsche, KSA 14, 186. 32 Nietzsche, KSA 14, 186. 33 Nietzsche's Werke, 11/10 (1903), str. 237. Valentin KALAN: Tekmovanje, vrednote in ritem življenja: razmišljanja o Antifontu . . . 15 2. Antifon: tekma (&y6>v) za pravico in življenje kot tekma, &y6>v Agonalnost človekovega življenja in dramatičen značaj človekovega prizadevanja za pravico in resnico sta posebej vidna pri sofistu in učitelju govorništva Antifontu iz Ramnunta, ki je bil med najpomembnejšimi predstavniki sofistične kulture34• V predloženi razlagi izhajam iz domneve, da sta Antifon Sofist in Antifon Retor en in isti avtor35 - Suidov Bizantinski Leksikon navaja tri Antifonte36• Antifon je pisal sodne govore, razprave o retoriki in filozofske spise. Ohranjenih je šest sodnih govorov: trije govori obravnavajo posamezne primere - »Tožba zaradi zastrupitve proti mačehi«, »O umom Heroda« in »O plesalcu«-, trije govori pa so sodne tetralogije: o umom proti neimenovani osebi (&.7totp&:crYJµoc;), o naključnem umom in o umom v samoobrambi. Precej dobro poznamo tudi štiri filozofska dela: Resnica, 2 knjigi ( J\.f..~&c:Lot ot '~ '), 0 slogi, (Ilc:pt oµovolotc;), Državnik in 0 razlagi, sanj. 'Aywv je operativen pojem celotne Antifonove misli, saj je nenehno v rabi tako v njegovih sodnih govorih kakor v njegovih filozofskih spisih. Bes- eda nastopa v dveh temeljnih pomenih. Eno je tekmovanje kot način biti in življenja, drugo je tekmovanje v našem načinu govorjenja in mišljenja, ki se je oblikovalo kot odgovarjajoči si govori, &.vn/..oylotL, ali pa kot nasprotujoče si misli, spor mnenj, &.vn&foc:Lc;. Antilogije in antitetičnost so stara značilnost grškega mišljenja. Tako že pri Heziodu nastopajo personificirane dvojne besede,' Aµqn/../..oylotL (Theogonia, 229). Le-te se pojavijo prav v sporih ob iskanju pravičnosti, kar izpričujejo zlasti Ajshilov tragedije. Antilogija kot dvojna beseda, OLcrcroc; A6yoc; je tako svoj klasičen izraz dobil prav v arhajski Ajshilovi drami.37 Besedo &.vn/..oylot je prvi uporabil Herodot v pomenu odgovora, odgovar- janja, pa tudi ugovarjanja in pojasnjevanja neke stvari, danes pa nam je najbolj poznana preko Tukididove zgodovine. Sofisti so bili posebej pozorni na pisne ali govorjene postopke razpravljanja za in proti, za postopke razlage in odgovora, po pravilu »beseda da besedo«, kijihje Protagoras oblikoval kot tekme govorov (A6ywv &.ywvotc;) 38 ali antilogije. V sofističnem pouku so antilogije postale predvsem »nasprotujoči si dokazi«39• Protagorasje napisal tudi delo z naslovom 'Avn/..oyLwv ot' W, tako da je Platon sofistično dejavnost označil kot tekmovalno umetnost in kot umetnost protislovnega ugovarjanja, 34 O Antifonovi teoriji pravičnosti prim. Kalan, "Hji:; L'.lixawm)v7Ji:; ~Aie V07J't"E - Miselno sonce pravičnosti«, Platon in pred platonsko pravno mišljenje", Phainomena 13 (2004), št. 4748, str.157sl. 35 Prim. o tem. Wiesner 1994/95. 36 ~011~, Ae~rn6 Bu~avnv6, Atene: Ekdosis Thyrathen 2002. 37 Untersteiner, 1949, str. 32sl. 38 Protagoras, fr. A 1 (=D. L. 9.52). 39 Gagarin, 2002, str. 23. 16 Keria VII - 1 • 2005 iivnf..oync.~ in iiywvLcr'tuc.~ 't"Z)(.YYJ 40• Tekma govorov je imela več pomenov, ki so v kasnejši formalni logiki izgubljeni: najprej je skozi predstavitvijo dveh nazorov mogoče videti, kateri je boljši, poleg tega pa v agonu izkazan govor šele pojasni protislovnost določene situacije. 41 Nasprotujoče si govore, kjer gre za dva različna logosa o isti stvari, treba razlikovati od enantiologije, ki je ugovor določeni tezi, protislmje. Ta distinkcija je možna šele potem, ko se je logos osamosvojil nasproti stvari, tako da besedo evcxvnof..oyLcx srečamo šele pri Platonu (Sph. 236a). Seveda pa je celoten sofističen nauk podvržen kritiki v Aristotelovi Metafiziki, ~er je v četrti knjigi vzpostavljen aksiom o neprotislovnosti. 42 Kakor je znano, je bila sofistika predvsem izobraževanje v družbenih in zasebnih zadevah: tako Sokrat pravi o Hipiju, da njegova znanost, 't"Z)(.YYJ, ni napredovala samo glede sposobnosti za odločanje o osebnih zadevah, temveč tudi glede sposobnosti za opravljanje javnih, tj. političnih zadev (rcpoc; -ro xcxt -ra O't)µ.6cncx rcpch-reL v Mvcxcr&cx.L µ.e-ra -rwv LOLwv) .43 Protagoras je posebej poudaril, da je njegovo znanje in učenost, µ.ii&'Y)µ.cx, v tem, da doseže »pravi nasvet glede domačih zadev, kako bo najbolje upravljal svojo lastno hišo, in glede državnih zadev, kako bo najbolj usposobljen upravljati državne zadeve, z dejanji in z besedami«, eO~ouf..Lcx rcept -rwv otxdwv, orcwc; &v &.pLcr-rcx -r~v cx.O-rou otxLcxv OwLxo1, xcxt rcept 't"WV -r'ljc; rc6J..ewc;, orcwc; -ra -r'ljc; rc6J..ewc; OUVCX"C"W't"CX't"Oč; &v E'L't) xcxt rcpiiHELV xcxt f..EyeL v .44 Glede Arltifonta bom najprej poskušal pokazati, da njegovi govori niso sofistični v Platonovem smislu, temveč klasičen izraz agonističnega značaja grškega prava. Beseda iiywv je vedno pomenila tudi sodni postopek, ki je »morda vključeval običaje, ki so bili povzeti v tekmah«, kakor je pripomnil Nietzsche45 • Tudi Gemetova antropološka razlaga grškega prava ugotavlja povezavo med legendarnimi tekmami in arhajskim pravom. 46 Pravni postopek je kot agon prava arena, kjer so odloča o pravici in resnici v različnih življenjskih situacijah. V 2. tetralogiji govori, kako nesrečne okoliščine in stiske ( cruµ.cpopcxt xcxt x.pdcx.L) privedejo na sodišče nekoga, ki rajši živi v miru, -rouc; -re iircpiiyµ.ovcxc; de; iiywvcxc; (Tetr. 2.2.1). Z druge strani pa marsikdo pričakuje, da bo njegovo krivično dejanje ostalo prikrito (J..~creLv) in da ne bo prišel pred sodni zbor, -rov iiywvcx (Tetr. 1.3.6). V sodnih postopkih, kjer gre za primere umorov, je treba paziti na pravico (-ro 40 Platon, Sofist, 226a. 41 Buchheim 1986, str. l 7sl. 42 O tem fundamentalno delo Buchheima, 1986, str. lsl. in 32sl. 43 Plato, Hp. Ma. 282b. 44 Platon, Prt. 318e-319a. 45 Nietzsche, KSA 7, str. 406. 46 Gernet 1976, str. 95. Valentin KALAN: Tekmovanje, vrednote in ritem življenja: razmišljanja o Antifontu. .. 17 olxcxwv)' da ne bi krivih oprostili in da ne bi obtoževali nedolžnih, -rouc; xcx&cxpouc; de; &ywvcx (Or. IV, Tetr. 3.1.1). Antifontovi sodni govori imajo posebno težo tudi zato, ker obravnavajo umore ali smrtne primere. Vsi trije ohranjeni sodni govori imajo izrecno komplicirane situacije: V prvem govoru gre za obtožbo mačehe zaradi zastrupitve, v petem govoru »O umoru Heroda« imamo zagovor Evksitea, kije obtožen za umor, za katerega niti ni povsemjasno, ali seje res zgodil, v šestem govoru »O horevtu« imamo zagovor oligarha, ki so ga obtožili umora, ker je eden od plesalcev, v želji, da bi si popravil glas, spil smrtonosen strup. Zaradi tega avtor »Življenja deset govornikov« (832e) pravi o Antifontu, daje bil »spreten v težavnih primerih (E:v -ro'i:c; &n6pmc;) in daje znal dobiti dokaze iz nejasnega stvarnega stanja (E:~ &o~/..ou)«47 • O umoru Heroda. - Na odnos med pravico in resnico je Antifon pozoren zlasti v govoru »O umoru Heroda«, v katerem zagovarja Mitilenca Evksitea. V sodnem postopku se merita moč govorjenja in poznavanje stvari. Ta postopek je tekmovanje, -ro &ywvL~e:cr&cxL (5. 3) med resnico stvari in resnico besed, v katerem je mogoče, da pride krivične sodbe. Resnica stvari, &/..~&e:Lcx -rwv npcxyµchwv (5.3), je torej na tehtnici, saj je odvisna od govorniške umetnosti tožnikov in zagovornikov. Kdor ne zna pojasniti stvarnega stanja tako, daje prepričljiv za sodnike, tega resnica stvari ne rešuje. Besedo pred sodiščem imenuje p'fjµcx (5.5): po Antifonu se dogaja, daje nekdo, kije delal krivico, »rešen z besedami« (OLcX p~µcx-rcx), medtem ko je nekdo, kije delal prav (op&wc;), pogubljen (5.5). Kadar je dejansko stanje nejasno, se stvari morejo pojasniti samo v napornem postopku, ki je rezultanta slučajnosti, razmisleka in utemeljevanja. Tedaj tudi napake niso izključene: »kajti vse, kar je še v nejasnem, je bolj odvisno od slučajnosti kakor od predvidevanja« (5.6). Tako je Antifon znal izpostaviti razmerje med naravno pravico in pravico, ki je dobljena v pravnem postopku. Mogoče je, da nepravilna sodba prevlada nad resnico. Kadar gre za postopek, ki predvideva smrtno kazen, je mogoče, da sta ob napačno sodbi pravica in resnica nemočni (6.3) . Evksiteos najprej poudari, da je bil priveden na sodišče (&.ywv) nezakonito in nasilno. Nasprotuje temu, da bi moral sam prevzeti težko nalogo, naj sam pojasni zadevo, zaradi katere je obtožen. Tako v paragrafih 64-73 obravnava vprašanje bremena dokazovanja, t. i. anus probandi48 : »Za zločin niste krivi niti vi niti jaz ... «. In če on ni sam to napravil, »kako naj ugiba o nejasnem«: »Ne spravljajte me v težaven položaj, v katerem niti sami ne morete najti prave poti. Četudi bi dobro uganil, ne napravite od tega odvisne moje oprostitve« (5.66). Opozori na možno pravno zmoto: »Zgodilo se je, da so mnogim naprtili krivdo za zločine drugih in da so bili pogubljeni, preden je bilo spoznana resnica ( -ro crcxcpzc;) o ajih « ( 67). 47 Gemet1976, str. 27 in Zinsmaier 1998, str. 399. 48 Prim. Zinsmaier 1998, str. 406sl. 18 Keria VII -1 • 2005 K pravični sodbi pripomore, če si sodniki vzamejo čas in ne sodijo prehitro na osnovi sovraštva: »Na ta način je dobro, če si za preiskavo stvari vzamete čas ... Najprej se dobro posvetujte in ne ob jezi in obrekovanju. Dnevi, ki potekajo, imajo veliko moč, da osvobodijo misel od jeze in ji pomagajo najti resnico« (71-72). Resnica mora biti močnejša od obtožb (25). Opozori na nevarnost pričevanja ob postopkih mučenja, ker se preizkus v določenih pogojih in resnica lahko izključujeta (33). Priča bi morala nastopiti prav v tej pravdi, &.ywvLcrµa. (36). Priča je mislila, da se bo rešila, če bo govorila resnico, vendar ni bilo nikogar, ki bijo v tem podpiral (38). Največji pomen tega govora je v tem, da prikaže antagonizem med resnico in pravico, čeravno bi pravičnost morala vedno slediti resnico. Prosi sodnike, naj ga ne obsodijo za umor v prvem postopku. -Antifon je namreč pozoren na pravni postopek, saj mora hkrati voditi dve bitki, glede tega, ali gre za pravdo zaradi zločina, &.rw.ywy~ xi:xxoupyLi:xi;, kar je pristojnost heliastov in Heliaje, ali pa za pravdo o umoru, Sfxt) c.p6vou, kar je pristojnost Areopaga (85). Če bodo sodniki vodili več postopkov, bodo v tem času tisti, ki iščejo natančno stvarno stanje stvari, to tudi na najbolj pravilen način našli (86). Antifontov govor ima tako tudi značaj razprave o pristojnosti sodišča, ni:xpi:xypi:xc.p~, praescriptio 49 • V nasprotnem primeru se bo zgodilo, da bo krivica močnejša od pravice in resnice in da bo pravica poražena: »Mnoge pravde so v pomoč resnice, so največji sovražniki obrekovanja. Toda obsodba zaradi umora, ki ni pravilno spoznana, je močnejša kakor pravičnost in resnica«, ot ycX.p no/../..ol. &.ywve:i; 't"~ µE:v &.:A"IJ&dq: cruµµi:xxol dcrL, 't"~ SE: SLtx~OA~ 7tOAE:fLLW't"l7.'t"OL. <1>6vou y