Vsebina zvezka V. • ••iMiiaMiiiiiiiiiMiiiMMiiiiiaMaaiitniiataaaaaaaaaaaaaiiaaaiaaaaaaaaaa Ivan Cankar. — Ivan Cankar. (Slika.) — Tone Gaspari: Splavarji. — Srečko Kosovel: Tam sredi krajine tihe. — Srečko Kosovel: In ta dol'golasi. — Ivan Matičič: Životarci. — Ivan Albreht: Vsakdanje zgodbe. — Metod M.: Zgodbe o majskih večerih. — C. Golar: Pesem svobode. — Štefan Radič. (Slika.) — S. T.: K našemu občnemu zboru. — Stanko Učenikov: Gorjančev Jože. — K. Kraepelin-S. Brodar: Po gozdu in polju. — Poziv na redni letni občni zbor. — RAZGLEDI: Organizacija. — Po svetu. — ŠALA IN ZABAVA. Celoletna naročnina ..Grude" je Din 30.—. Za dijake in vojake Din 20.—. V podrobni prodaji stane „Gruda‘‘ Din 3.—. — Novi naročniki dobe lahko že vse doslej izšle številke. Uredništvo: Škofja ulica št. 8, pritličje. — Uprava: Ljubljana, Kolodvorska ulica št. 7. Rokopise je pošiljati uredništvu, naročnino, reklamacije, oglase itd samo upravi. Cena oglasov po dogovoru. Rokopisov, ki jih ni naročilo, uredništvo ne vrača. Urejuje: Stanko Tomšič. Odgovorni urednik: Janko Vičič. TRI in ZLATOROG terperttinovo milo varujeta Vaše dragro perilo! št. 5. Mesečnik za ljudsko prosveto Leto III. Ivan Cankar. (Ob 50-lelnici njegovega rojstva.) Petdeset let je minulo dne 10. maja, odkar je zagledal na Vrhniki luč sveta eden največjih sinov slovenske matere in morda najjačji slovenski duševni velikan, pisatelj Ivan Cankar. Odkar ni več njegovega peresa — že osem let bo minilo 11. decembra, odkar krije I. Cankarja zemlja na ljubljanskem pokopališču pri Sv. Križu — občutimo vsi rezko vrzel v vsem našem javnem življenju, zlasti pa v slovenskem leposlovju. Kajti Ivan Cankar, po telesu tako šibak in droban, je vstvarjal leposlovne umetnine, ki so kmalu zažarele s svojo globino in lepoto daleč preko mej naše domovine. Poznajo ga Čehi, Rusi, Nemci, Italijani — in vsi priznavajo in občudujejo njegovo silno delo. V dvajsetih letih svojega delovanja nam je Cankar podal toliko, kakor noben Slovenec pred njim in ne za njim. Od prvih dveh njegovih.knjig „Erotike“ in „Vinjet“ pa do zadnjega veličastnega dela: „Podobe iz sanj“ — se vrsti knjiga za knjigo. Poleg knjig je polno krajših spisov po raznih listih — in vsak je po svoje biser. Vse življenje je spremljalo tega velikega moža trpljenje, nele telesno, ampak morda v še večji meri duševno trpljenje. Kajti kmalu je spoznal, da je njegov narod rod ponižnih hlapcev, sužnjev, ki robotajo na povelje, barantajo s svojim prepričanjem in slepo prodajajo svoje svetinje. In napisal je igro „Hlapci“, ki tako biča naše razmere, da je tedanja avstrijska cenzura sploh ni pripustila na oder.--------- Kakor omenjeno, je število njegovih del za kratko dobo njegovega življenja naravnost ogromno. Samo knjig je napisal enoin-trideset! Mnogo izmed teh njegovih umetnin so imeli gotovo že tudi priliko občudovati naši čitatelji sami. Kdo ne bi poznal hlapca Jerneja, to trpko podobo slovenskega ljudstva, ki zvesto in pošteno robota gospodarju, samo pa mora po svetu?! Ali kdo se ne spominja „Povesti o dveh mladih ljudeh", ki jo je svojčas v „Večernicah“ izdala Mohorjeva družba?! Tako bi lahko naštevali delo za delom. Vsako preseneti čitatelja na drug način; kajti Cankarjev talent je bil tako mnogostranski, kakor ga ni pokazal doslej menda še noben naš pisatelj. širšim plastem gotovo najljubša in tudi za Cankarja kot umetnika morda najznačilnejša poteza je njegova resnicoljubnost. Pred nikomur ni obstal, nikogar se ni vstrašil, ampak vedno in povsod je odkrival naše rane, naše napake, pa najsi je to njega samega najbolj bolelo! Danes Cankarja popolnoma doumeti skoro ni mogoče. Kakor vsak velik duh sega tudi on v bodočnost. Rod za rodom bo črpal moč in lepoto iz njegovih del. Zato mirno lahko rečemo, da je Cankar med onimi, ki bo živel, ko bo morda slovenska beseda — že mrtva!... Ivan Cankar je bil rojen dne 10. maja 1876 na Vrhniki. Po dovršitvi domače ljudske šole je začel 1. 1888. študirati na ljubljanski realki, ki jo je dovršil 1. 1895. Nato je odšel na tehniško visoko šolo na Dunaj, vendar se ni posvetil temu študiju, ampak popolnoma književni umetnosti. Da ,se je laglje preživljal, se je bavil tudi z novinarstvom. Na Dunaju je živel večinoma do 1. 1907., ko se je vrnil in se stalno naselil v Ljubljani. Bival je. prvi čas na Rožniku, ki je na ta način postal pravo svetišče slovenske knjižne umetnosti. Pozneje se je preselil v šentpetersko predmestje, kjer mu je pljučnica 11. decembra 1918. končala življenje. ''nji*1 ............................................................... 'imi: ,iiiiiini>,,iiiiiil <><><><><><><><><><><)<><><><><><><><><><><><><><><><><><>«<><><><><><><><><><> OOCOOCOOOO ivan Albreht: Usakdanje zgodbe. (Dalje.) Plug pripoveduje, kako se mu je godilo. To je bilo jesenski čas, ko smo orali za ozimino. Stari Klančar je bil že bolj v zemlji nego na njej, tako so ga težila leta, vendar je še hodil na polje, oral pa je njegov sin Miha. Pastir je gonil voli, dekla je vodkala, no, stari Klančar je gledal in hodil po razorih, Miha pa je držal za drevo (plug). Dekla je bila mlada in brhka in je raje pogledovala Miho nego vodko. Tako se je dostikrat na črtalu nabralo toliko prsti in razne šare, da je živina kar obstala. »No, no, ali ste zaspali," je zagodrnjal stari Klančar iz razora. Dekla je zardela, hitro z vodko očistila črtalo, pa smo šli dalje. Miha je zadovoljno ogledoval čvrsto Lizo in dobro se mu je zdelo, ko je opazil, da se umika z očmi njegovim pogledom. „Le glej, da se kaj ne vtrga,“ jo je dražil, ko se je spet nabral pred črtalom cel kup. „Pa naj,“ se je zasmejala dekla Liza in spet hitro vodkala. Malo ji je bilo nerodno; kajti dobro je poznala staro vero, da pomeni krst, ako se pri oranju kaj vtrga. „Ali bi ne bila nič huda?“ jo je podražil Miha. „Jaz?“ se je delala nevedno. „Čemu naj bom huda? Saj mi ne manjka ne dela ne jela.“ „Nič ti ne manjka?" „Nič,“ je odvrnila Liza. S tem je bila beseda za nekaj časa prišla tako iz tira, da so vsi obmolknili. Bilo je še toplo, lep jesenski dan. „Bog daj, da bi ne hodil letos zadnjič tod,“ je menil stari Klančar v razoru. „Joj, oče," se je hitro oglasila dekla Liza, jaz bi vam voščila vsaj še petdeset let!“ „Hoj, kdo bi pa nosil toliko križev. Že osemdeset, ki jih imam sedaj, je dosti težkih," se je zasmejal stari. Bilo mu je všeč, ko je čul, kako dolgo življenje mu vošči Liza. Dekla je hitela: „Bi pa malo poklicali na pomoč. Dva ali trije pa lahko pre-neso marsikaj, če bi tudi bilo za enega samega pretežko." „Šment,“ je mislil Miha, „ta pa zna!“ In stari je mrmral: „Kar nič bi ne branil, ko vidim, da je pridnih rok.“ Tedaj je pastir pognal. Voli so potegnili in — plug je ostal naenkrat zadaj. Vtrgala se je stremenica. „Križ božji,“ se je veselo prestrašila Liza. „No, zdaj je, kar je,“ se je zasmejal Miha, stopil k plugu in začel popravljati. „Ali se še vedno nič ne bojiš?“ „Nič,“ se je zasmejala Liza. Potem Miha: „Oče, ali veste, da ta nesreča pomeni krst?“ „1, naj ga! Saj mora biti tudi mladine kaj na svetu!" je odvrnil stari Klančar. „No, vidiš," je dejal Miha Lizi. „Tak boš le Klančarica!" Dekla je zardela in se poredno naslonila nanj. „Bova pomagala očetu nositi križe," je dejala, „saj so rekli preje, da jih sami ne morejo." „In vse to je povzročil pravzaprav plug," je dejal Miha. „Bes, samo plug," je pritrdila Liza. In še tista jesen je z mojo pomočjo združila mladi par. Metod m. zg0(j5a 0 majskih večerih. „Prideš drevi?" „Pridem, fant moj." Poslušajte, bil je takrat maj. Prižel jo je nase in ji gledal v oči... Omamno so duhteli majski večeri, slavec je zategoval v grmu ob potoku, potoček je tekel mirno in brezskrbno v lepih majskih večerih. O majskih večerih je zgodba. Nihče je ni čul, zgodbe o majskem večeru... „Prideš drevi?“ „Pridem, fant moj.“ Umetnik je bil Suhadolnikov France. Vedno vesel obraz, vesela hoja in gosli v roki... V majskih večerih je France igral in ljubezni so bili žejni glasovi Francetovih gosli... V majskem večeru jo je France prvikrat videl. Šla je po parku, oči je imela uprte v tla... Slišali so se umazani dovtipi za njo... Umetnik France je gledal. Ves svet se je vrtil okoli njega, gozd je zašumel v pretajnih glasovih, cvetke so spregovorile in vrabec se je pogovarjal s svojo nevesto. Šel je za njo, ni se je upal ogovoriti. Duhal je le omamni vonj, ki se je lil za njo. .*. Suhadolnikov France je zvedel čez dva dni, da je oni gospodični ime Mira. In prišlo je počasi do tega: „Prideš drevi?" „Pridem, fant moj.“ „Pridi oboževanka moja, pridi moja ljubica, moja nevesta.'1 Na večer pred svetim Pankracijem pa je ni bilo. France je mislil, da je bolna in skrbelo ga je... Ko so šli drugi dan iz opere od skušnje, mu jo je pokazal tovariš s pristavkom: „Ampak tale jih hitro menja. Sinoči je prenočil pri njej oficir. Nocoj pa zopet lovi.. Dolgo, dolgo je potem ležal Suhadolnikov France. Prešli so. majski večeri, že v drugič so nakladali seno pod Krimom, Sveta Ana in Sveti Jožef sta orumenela, sneg je zapadel do kolen, pa zopet skopnel, ptiči so že gnezdili, Sveti Jožef se je bahal in kazal novo obleko Sveti Ani... A France je še vedno ležal in votlo kašljal... Ko pa so morostarji želi pšenico, je zvonilo v Trnovem in Suhadolnikova mati so prav takrat rekli: „Nekdo je umrl, Bog se usmili njegove duše.“ Takrat je umrl njen sin, umetnik France. Vsakdanja je ta zgodba o majskih večerih in nebroj takih se zgodi po svetu. C. Golar: Pesem svobode. Od včeraj ali jutri nismo, od vekomaj je naša sila, v pradavnih črkah naše pismo odkrila svetu je Šibila. Na afriškem pesku pekočem se dviga piramida strmo, strmo in visoko v plamteče nebo — Na tisoče let je starejša od Krista, na tisoče let kriči, kriči in prisega resnica čista: Mi črni trpini, v solncu ožgani, očetje, sinovi, robje, Egipčani, prisegli v nebo smo, zakleli nebo smo s prsti, do zvezd segajočimi: „Vsa bo svobodna zemlja prelepa, naša bo zemlja, zarja in morja, kar jih nebeško solnce odklepa, kadar iz sinjega vstaja obzorja. Mi srno prisegali, ko smo zidali, skalnate klade trdo tesali — mi smo prisegali, ko smo umirali, v zarje prihodnjih se časov ozirali." Čez tisoče let se spolnilo je: Ko so bučali jesenski viharji, mogočnim kraljem k pogrebu zvonilo je, in svobode mladi so vali čez svet zavihrali. O slišite, slišite nas: Vi rjavi robovi od piramid, iz prerij, iz rudnikov, plavžev, od morja in step, od strojev in plugov: Svoboda! Svoboda! Svoboda! Kot himna nebeška nas je poljubila, kot solnce pomladno nas je objela, neskončna obzorja nam je odgrnila. Bister in čist je svobode vihar, kot jezdecev božjih njegov je udar. Štefan Radič predsednik Hrvatske Seljaške Stranke in vodja kmetskega pokreta v naši državi. S. T.: K našemu občnemu zboru. Bliža se dan, ko se bomo zbrali v naši slovenski prestolici, da položimo račune o našem gospodarstvu v preteklem letu. Prišli bodo tovariši iz zelenega Štajerja, tam od sive Drave, tu od ljubke Savinje, prišli bodo tovariši iz naše divne Gorenjske, dalje oni iz vesele Dolenjske, iz ljubljanske okolice, vsi bodo prišli, da dajo duška svojemu navdušenju, ki jim polni glavo in srce. Prišli bodo, da resno razpravljajo o važnih vprašanjih našega mladinskega pokreta, a tudi o vseh drugih vprašanjih, ki težijo danes naše kmetsko ljudstvo. Časi, v katerih živimo, so težki in zahtevajo odločnih in borbenih ljudi, ki bodo izklesali našemu narodu pot iz bede in obupa. In tu prihajate Vi, mladi borci, s krepkimi rokami, zdravo pametjo in poštenim srcem, da primete za orodje in se lotite težavnega dela. Zato: bodite nam iskreno pozdravljeni! # V duhu Vas že vidim, s kakšnim zadovoljstvom bodete podajali na občnem zboru poročila o svojem uspešnem delovanju, a tudi s kakšno boljo bodete omenjali svoje neuspele korake. Toda nič zato! Mnogokrat so neuspehi koristnejši od uspehov, ker nas podučijo, kako ne smemo delati, ali pa nam pokažejo vzroke, ki onemogočajo uspešno delo in katere moramo zato odstraniti. Smo pač še mladi, podobni otroku, ko dobro shodi. Negotov je njegov korak in še tako majhna ovira ga spodnese. Pa se pobere in beži naprej, kakor se ne bi nič zgodilo. A njegov korak postaja od dne do dne sigurnejši, premaga vedno večje ovire in končno stoji pred svetom kot zmagovalec. Taki smo mi. Pred par leti smo začeli plezati po vseh štirih, danes hodimo že krepko po dveh. Še se nam pripeti, da kdo tu pa tam omahne, a vedno manj je padcev, stalno trdnejši je naš korak. Zato: Vztrajajmo in ne plašimo se morebitnega trenutnega neuspeha! Tudi neuspehi so včasih potrebni za končno pri-boritev zmage. # Bratje in sestre! Ko bodete odločali o svojem bodočem delu in tudi potem, ko bodete svoje tozadevne sklepe izvrševali, ne pozabite nikdar in nikjer, da ste otroci naše vseohranjujoče matere zemlje. Spoštuj očeta in mater, pravi božja zapoved. Da spoštovati, ljubiti moramo svojo rodno grudo in vse tiste, ki z njo žive vtrudu In trpljenju. Hvaležni ji moramo biti in ostati za vse, kar smo in kar imamo, ohraniti ji zvestobo do groba, kajti huda je kazen božja za onega, ki dvigne roko na svojega roditelja. In zemlja je naša prva mati. # Velike nade stavimo na Vas. Ali nas bodete razočarali? Ne, ne bodete. Saj ste sinovi in hčere zdravega rodu, in Vaše jasne oči nam pričajo, da ste ostali verni, nepokvarjeni, dobri in pošteni. Z Vašega obraza pa seva odločna volja — delati in se boriti, doprinesti tudi žrtve, samo da zaplapola enkrat zeleni prapor nad našo očetnjavo, oznnjajoč mir in zmago Stare Pravde! V tem Vam želimo: Naj bo Vaše delo uspešno! Stanko Učenikov: Gorjančev Jože. (Dalje.) Napravimo za enkrat izjemo. Do sedaj smo opisovali Jožetovo delo za prospeh domačega društva, danes pa hočemo na kratko omeniti tudi njegov trud za napredovanje celotne organizacije kmetske mladine in predvsem za ustanavljanje in uspevanje novih društev po sosednjih občinah. Naše kmetsko ljudstvo ne bo deležno zasluženega blagostanja vse dotlej, dokler ne bo složno združilo vse svoje sile v skupno or-jaško moč, ki bo mogla ne samo braniti koristi naroda, temveč tudi graditi mu nove in večje dobrine. Tega dejstva se je zavedel Gorjančev Jože, obenem pa je videl, kako malo poznajo to zlato resnico naši ljudje. Zato je sklenil, da posveti vzbujanju pravega spoznanja, ki je našemu ljudstvu za enkrat najbolj potrebno, posebno skrb. Saj je nezavednost prvi in glavni izvor današnjega gorja. Takoj po tem sklepu pa je stal pred važnim vprašanjem: kako začeti, da bodo doseženi zaželjeni uspehi? Odgovor na to vprašanje mu ni bil lahek. Kdor je skusil, kako težko se pripravi naše ljudi do kakšnega, tudi še tako potrebnega, vendar novega koraka, pa naj bo to v domači hiši ali v javnem življenju, ta bo poznal skrbi, ki so napolnjevale Jožetovo glavo ob tem premišljevanju. Toda Jože se ni ustrašil. Zavedajoč se, da je edino v tem prava rešitev, se ni bal nobenega truda, nobene ovire. Vsako prosto urico je porabil za kovanje načrtov, celo med delom na polju so mu misli kaj rade zbežale v društveno sobo, na razna zborovanja itd. Minili so dnevi, minili so tedni, počasi se je oblikovalo Jožetovo delo, a kar je zrastlo, to je bilo premišljeno in dobro. Končno je stopil pred društveni odbor z gotovim načrtom, ga obrazložil, utemeljil in predlagal, da se ga, če je potrebno, popravi, nato pa sprejme in takoj začne z njegovo izvedbo. Ker ima ta načrt mnogo točk, ki bi se dale z uspehom izvesti tudi drugod, mislim, da je umestno, če tudi Vas, dragi čitatelji, vsaj površno seznanim z najvažnejšimi njegovimi mislimi. Rešitev iz danšnjega težkega stanja vidimo samo v samoobrambi priprostega delovnega ljudstva. Zato je nujno potrebno, da to ljudstvo probudimo k s a m o z a v e s t i, ki mu bo zvezda vodnica in obenem vir novih moči v težki borbi. To je naša prva naloga. Tej sledi neposredno druga: samozavestno ljudstvo moramo z vsestransko izobrazbo usposobiti za borbo. Da to dosežemo, moramo poiskati v narodu dovoljno število njegovih sinov in hčera, ki se hočejo z ljubeznijo in navdušenjem posvetiti tej apostolski nalogi, ki so voljni postati borci in glasniki ideje, vznikle iz našega kmetskega ljudstva v njegovo odrešenje. Taki glasniki moramo biti mi sami najprej. Oznanujmo vedno in povsod vstajenje Stare pravde! Ne zapirajmo se v domačo izbo, ne obdajajmo se z ozkim plotom rodne vasice; ven, "med narod, med naše dobro kmetsko ljudstvo, klicat ga k novemu, boljšemu življenju! Toda kako? V domačem društvu moramo nemoteno vršiti svoje delo, kakor smo že navedli. Uspehe tega svojega truda pa ne smemo obdržati samo za sebe, temveč moramo skrbeti, da bomo z njimi koristno služili čim širšemu krogu. Da navedem nekoliko primerov: Če imamo v domačem društvu dober dramatični odsek, poskrbimo, da se ne bo držal samo domače vasice, kakor otrok materinega krila. Naj gostuje po sosednih krajih in ne le tam, kjer obstojajo bratska društva, temveč v enaki meri v krajih, kjer še naših društev ni. Kajti ravno tam so ljudje najbolj potrebni vzpodbude in navdušenja. Enako naj potujejo naši pevski in tamburaški zbori, godbe. Ne pozabimo na važnost skupnih prireditev, pri katerih naj sodeluje po več sosednih društev. S tem dosežemo mnogo lepše prireditve na eni strani, na drugi strani pa spoznavamo drug drugega, se medsebojno učimo in — kar je glavno — spletamo bratsko vez, ki naj nas veže v eno veliko družino. Pri vsem tem imejmo vedno pred očmi prislovico: Besede mičejo, zgledi vlečejo. Pokažimo z dejanjem, kaj hočemo, kaj delamo in kaj dosegamo, in marsikdo, ki bi ga še tako vestno in vztrajno prigovarjanje ne premaknilo z mesta, bo ob pogledu na bogate sadove našega dela z veseljem pristopil in ponudil svojo roko k sodelovanju. Ne smemo pa misliti, da moremo samo s takimi prireditvami širiti našo organizacijo. Pri vsaki priložnosti, ki nas privede v družbo mladeniča ali mladenke iz sosednje vasi, moramo se potruditi, da pride pogovor na društveno življenje, na našo kmetsko misel. Ne sramujmo se tudi nasprotniku v obraz izpovedati svojega prepričanja, skušajmo ga navdušiti za pošteno delo, poizvedujmo o razmerah v njegovem kraju, obrazložimo mu svoj program. Naš trud ne bo zaman, tudi tedaj ne, če ostane človek začasno nepristopen. Če je le količkaj dobrega in poštenega v njegovi duši, bo pozneje sam razmišljal o vsem, kar je slišal, in bo svoje življenje, če že ne na zunaj, pa vsaj skrivaj uredil po danih mu smernicah. Če smo dovolj poznani v sosednji občini, zberimo nekoliko ljudi okoli sebe in razgovai'jajmo se z njimi o vsem, kar teži naše ljudstvo. Povejmo, kako mislimo mi odpomoči vsemu zlu, ki nas tare, razlagajmo jim škodljivost nezavednosti, skušajmo jim vliti poguma in navdušenja za borbo, ki jo moramo zmagovito dobojevati, ker zahteva to korist našega naroda. Ostanimo zvesti načelom naših pradedov, ki so žrtvovali svoje imetje in svoje življenje za osvoboditev svojega stanu in svojih potomcev! Zato ven med ljudstvo, z ognjevito besedo in dobrim vzgledom! Naj doni po vsej širni Sloveniji mogočen glas: Narod, probudi se, osvobodi se suženjskih verig, primi za orodje in skuj si boljšo bodočnost, bodočnost Stare pravde! (Dalje prih.) innnns (nnnnr gttsists innnn) nnnnj tnnnni nnnn? tnnrjrc c cttud innnrj innnnr