PISMO CESTNA MOTORIZACIJA V NENEHNEM PORASTU KO OPAZUJEMO promet na naših cestah, ugotavljamo, da ga je vsak dan več. Nismo se zmotili. Res je, cestna motorizacija pri nas prodira vztrajno navzgor. Prostora na cestah pa je vsak dan manj. Prometna gneča se stopnjuje, potovalna hitrost je vedno manjša, prometni zastoji postajajo že običajni itd. Gostota prometa je zlasti največja v mestih in industrijskih središčih. Tam se je tudi najprej pokazala potreba po raznih ukrepih, ki naj ublažijo prometne zagate. Vsakodnev-na prometna slika ob glavnih cestnih magi-stralah nam jasno pokaže, kje so takoimeno-vana ozka grla. Tu so prometne težave zelo občutne, zlasti ob jutranji in opoldanski pro-metni konici. Cestni promet se močno kon-centrira tudi drugod, recimo v turističnih krajih in sredisčih, poleti nasploh, posebno sedaj, ko prodira k nam armada motorizi-ranih turistov. V tem sestavku o avtomobilskem prometu bomo spregovorili o varnosti pri prihodu ozi-roma odhodu z dela, kako hitro potujemo in kako varni smo na poti. Oglejmo si sedaj nekaj zanimivih podat-kov o porastu števila avtomobilov v začetku leta 1972 na območju SR Slovenije. V skup-nem je motorizacija porasla v primerjavi z enakim obdobjem leta 1971 za 16 % alj za 27.542 avtomobilov. To je toliko avtomobilov, kolikor jih je bilo registriranih v naši repub-liki 1958. leta. Tako je bilo ob koncu leta 1971 pri nas registriranih skupno 201.278 avto-mobilov ali desetkrat več kot pred petnajsti-mi leti. Povečano število avtomobilov pred-stavljajo pravzaprav skoraj samo osebni avto-mobili. V enem samem letu, tj. lani je bilo na novo registriranih kar 26.477 ali 17,5 % več kot je bilo registriranih ob koncu leta 1970. Tolikšno število novih vozil v dobi ene-ga leta se mora nekje poznati. Prej smo omenili močan porast prometa posebno v večjih krajih in industrijskih sre-diščih. Seveda pa moramo takoj povedati, da se ljudje sedaj ne vozijo v službo samo z avtomobili. Največ se jih še vedno vozi s kolesi, mopedi, z avtobusi in mnogi še vedno vsak dan merijo pot od doma do službe peš. Vse to se v največji prometni gneči prepleta med seboj in tako imamo opravka z zelo za-motano in nevarno prometno konico. Mnogi se tako povečane nevarnosti morda niti ne zavedajo. Verjetno zato ne, ker taka sprememba ni nastala čez noč, ampak se je in se še oblikuje že leta in leta z vsakdanjo malenkostno, neopazno spremembo. Število motornih vozil pred nekaj leti ali danes nam to potrjuje, saj smo zabeležili porast avto-mobilov za 10-krat in še več. S tem se je tudi za 10-krat spremenilo stanje prometne var-nosti. Kar pa zadeva voznike, pešce in druge pa menimo, da se najbrž ne obnašajo na cestah »10-krat« bolj previdno kot tedaj, ko je bila njihova ogroženost mnogo manjša. Tokrat smo želeli opozoriti na to motori-zirano kategorijo udeležencev v prometu še posebno zaradi tega, ker se zaradi napak, ki jih povzročajo vozniki vozil zgodi skoraj vsaka druga prometna nesreča pri nas. Na ta način se jih je zgodilo samo lani več kot 4.000 s par sto mrtvimi in nekaj tisoč poško-dovanimi ljudmi. Upravljanje avtomobila, kot vidimo, le ni tako preprosta stvar pa naj bo to na poti v službo, po drugih opravkih ali na izletu. Omenili smo že, da se spričo vedno večjega števila novih avtomobilov promet vedno bolj zapleta. Ta pojav, ki je sicer popolnoma nor-malen, mora »prisiliti« voznike, da toliko bolj previdno krmarijo svoje jeklene konjičke. Marjan METLJAK