f t TEMA MESECA Samoocena napovednik Marec 2015 www.kc.uni-lj.si mesečnik UVODNIK Spoštovani študenti, spoštovane študentke, v tokratni številki E-mesečnika smo v ospredje postavili temo samoocena posameznika, saj gre za enega ključnih in bolj učinkovitih načinov za uspešno načrtovanje karierne poti. Na karierni poti boste bolj zadovoljni in bolj uspešni, če bo ta usklajena z vašimi interesi, vrednotami, osebnostjo in spretnostmi. Prepoznavanje skozi samooceno ni preprosto, je pa učinkovito, ob tem pa vam lahko pomagamo tudi z bolj objektivnimi metodami. V mesecu marcu se lahko tako preizkusite v znanju angleškega jezika, saj bomo izvajali umestitvene teste, aprila pa se lahko udeležite simulacije selekcijskega postopka, ki bo podprt tudi s psihološkim testiranjem. Prijave smo že odprli, zato pohitite, preden se zapolnijo mesta! Maja Dizdarević Koordinatorka Kariernih centrov Univerze v Ljubljani Projekt »Karierni center Univerze v Ljubljani – stičišče perspektivnih kadrov in dobrih delodajalcev« delno financira Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada ter Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport. Operacija se izvaja v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013, razvojne prioritete 3. »Razvoj človeških virov in vseživljenjskega učenja«; prednostne usmeritve »3.3 Kakovost, konkurenčnost in odzivnost visokega šolstva«. ISSN 2385-8796 številkA 6 | MAREC 2015 Karierni centri Univerze v Ljubljani Tema meseca Samoocena V življenju in karieri se pogosto znajdemo pred (za nas) pomembnimi odločitvami, na primer izbira študija, nadaljevanje študija, odločanje o zaposlitvi, menjava delovnega mesta. Včasih so nam dane možnosti in okoliščine jasne in odločitev sprejmemo hitro in brez oklevanja, vsekakor pa je več tistih situacij, v katerih odločitev zahteva sistematično tehtanje alternativnih možnosti in upoštevanje večjega števila dejavnikov. Kje začeti? Vsaka odločitev se začne v nas samih! Preden ocenimo situacijo, zunanje dejavnike izbire in možne izhode, se najprej lotimo samoocene. Samoocena označuje bolj ali manj sistematičen pregled in evalvacijo naših znanj, spretnosti, osebnostnih lastnosti, kompetenc, vrednot, dosežkov, delovnih izkušenj, motivov, hobijev in še česa, kar nas opisuje in označuje. Kot že samo ime nakazuje, gre v precejšnji meri za subjektivno ocenjevanje, torej pripisovanje lastnosti na podlagi kritičnega uvida in samoraziskovanja. • Spretnosti (predvsem naučene aktivnosti, ki povečujejo našo učinkovitost in uspešnost za/pri opravljanju določenih nalog); • Osebnostne lastnosti (kako se opisujemo in kako nas opisujejo drugi), vrednote (kaj mi v življenju največ pomeni, čemu dajem prednost); • Motive (kaj me v življenju in karieri žene); • Delovne izkušnje (študentsko delo, praktične vaje, prostovoljno delo, delo v projektih, praktične seminarske in Na tak način lahko ocenimo: zaključne naloge); • Kompetence (uporaba vseh vrst znanj in spretnosti v skladu • Formalna znanja (pridobimo javno veljavno izobrazbo, s svojimi vrednotami, stališči in osebnostnimi lastnostmi poklicno kvalifikacijo ali javno veljavno listino); pri reševanju določenega problema, naloge, izziva, situacije • Neformalna znanja (vezana na pridobivanje novega ali obnavl- • Hobije in prostočasne aktivnosti, dosežke (delovne, janje, nadgrajevanje, poglabljanje že pridobljenega znanja, pri študijske, športne, umetniške). čemer se pridobljeno znanje običajno ne vrednoti in dokazuje s formalno priznano listino) in • Priložnostna znanja (osvojimo jih ob izvajanju različnih nalog, dejavnosti, akcij, ki niso nujno v neposredni zvezi z naravo pridobljenega znanja); Kdor se loti samoocene iz kakršnegakoli razloga ali namena, kaj kmalu ugotovi, da zadeva ni preprosta - zahteva samokritično in analitično razmišljanje, zavzemanje različnih perspektiv ter razumevanje in usmerjanje lastne miselne aktivnosti (metakognicija). Prav tako je pomembno vedeti, da so le določeni elementi samoocene trajnejši, na primer osebnostne poteze, ključne vrednote, moralno etična stališča, ostale sestavine pa v procesu kariernega in življenjskega razvoja nadgrajujemo, dopolnjujemo in spreminjamo, na primer znanja, spretnosti, kompetence, motive, delovne izkušnje. Samoocena je torej prerez naših lastnosti v določenem časovnem obdobju in za namene določenega procesa odločanja. V kariernih centrih za študentke in študente redno izvajamo delavnice samoocene, bodisi v obliki samostojne delavnice, ali kot pomembnega dela serije kariernih delavnic za večanje zaposljivosti. Na delavnici spoznate konkretna orodja (delovne liste), ki so vam lahko v pomoč pri ocenjevanju samega sebe, s pomočjo karierne svetovalke ter izmenjave mnenj z ostalimi udeleženci pa razjasnite posamezne elemente samoocene. Iz zahtevnosti in dolgotrajnosti samoevalvacije ter nesporne potrebe posameznika po sebi ugodnem in drugim všečnem ocenjevanju svojih lastnosti, izhaja potreba po bolj objektivnem, zanesljivem in veljavnem spoznavanju posameznika – psihološkem testiranju. Psihološko testiranje – kdo, kdaj in zakaj? Dr. Boštjan Bajec asistent za psihologijo dela in organizacije, Filozofska fakulteta Psihološko testiranje je postopek, v katerem v namene (samo)spoznavanja posameznika uporabimo psihološke teste. Gre za teste, ki so dodobra preverjeni v raziskavah in omogočajo natančnejšo in hitrejšo oceno posameznika, kot bi jo dala večina drugih postopkov, uporabljamo pa jih psihologi, ki smo usposobljeni za to. Pri kariernem svetovanju in izboru kadra običajno uporabljamo teste, s katerimi ocenjujemo posameznikove sposobnosti, osebnostne značilnosti, vrednote, zanimanja in še kaj. Ocena posameznika nam lahko pomaga pri tem, da izberemo najboljšega izmed kandidatov za določeno delovno mesto, kakor tudi pri tem, da posamezniku kar najbolje svetujemo, kakšne naj bodo koristne povezave: KC UL odločitve glede njegove kariere, katere so njegove značilnosti, ki so mu lahko v korist, v kakšnih okoliščinah bi lahko imel več težav kot drugi ljudje, kako naj se razvija. Če boste imeli priložnost, da boste udeleženi v psihološkem testiranju, se vam ni potrebno preveč vznemirjati – na testiranje pridite spočiti, primerno siti in skušajte na vprašanja, ki so postavljena v testih, odgovoriti čim bolj iskreno. Psihologa, ki vodi testiranje, brez zadrege vprašajte, če se pri čem ne znajdete. Po testiranju psiholog potrebuje nekaj časa, da pripravi poročilo. Priporočam vam, da si vzamete čas za povratno informacijo psihologa in skušate razmisliti o njej – kako se lahko na njeni osnovi še bolje spoznate in natančneje ocenite, kako lahko naredite še več za lasten karierni razvoj, izbiro poklicne poti, da boste lahko z njo dosegali svoje cilje, ki ste si jih izbrali v življenju. Če se želite še bolje spoznati, se lahko udeležite Simulacije selekcijskega postopka, ki bo od konca marca do maja potekala v sodelovanju med Kariernim centrom Univerze v Ljubljani in Oddelkom za psihologijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. Več informacij na www.kc.uni-lj.si. PROSTA DELOVNA MESTA NOVICE DOGODKI 6.3.2015 koledar dogodkov PON TOR SRE Karierni tabor na PeF ČET PET SOB NED 1 9.3.2015 Predstavitev razpisa S FAKSA TAKOJ PRAKSA 10.3.2015 podjetniši dogodek 3P: Pripravljeni na podjetniško pot 10.3.2015 in 11.3.2015 2 3 4 5 6 7 8 Karierna dneva FGG 11.3.2015 delavnica Iskanje zaposlitve 12.3.2015 tabor 9 10 11 12 13 14 15 kar. dan obisk predstav. dogodek Delavnica Delavnica tabor 16 obisk obisk 23 17 obisk Delavnica 24 zmenki 30 18 19 13.3.2015 20 21 22 27 28 29 CV klinika 25 26 pripravljalna delavnica za Sejem priložnosti na FS Obisk v realno delovno okolje: Francoski inštitut ter predstavitev štipendij francoske vlade kar. dan testiranje ang. jezika 31 Marčevski karierni tabor na Pravni fakulteti 16.3.2015 Obisk v realno delovno okolje: ETI Izlake in Dewesoft Obisk v realno delovno okolje: Blažič robni trakovi 17.3.2015 Obisk v realno delovno okolje: Državni zbor RS delavnica V stiku z bodočim delodajalcem - PriceWaterhouseCoopers 19.3.2015 CV klinika 24.3.2015 Delavnica Povezovanje in hiti zmenki z gazelami 25.3.2015 foto utrinki Predstavitve in povezovanje z gazelami. Album tukaj. Karierni dan s hitrimi razgovori za kozmetologe 25., 26. in 27. 3.2015 Brezplačno uvrstitveno testiranje znanja angleškega jezika 31.3.2015 podjetniška delavnica Podjetnik bom! Karierni centri Univerze v Ljubljani Kompas na vaši karierni poti telefon: 01 2443 732 splet: www.kc.uni-lj. e-naslov: kc@uni-lj.si. Izdajatelj: Univerza v Ljubljani Odgovorni urednik: dr. Maja Makovec Brenčič Besedilo: Karierni centri Univerze v Ljubljani Uredila: Ivanka Stritar Prelom in oblikovanje: Blažka Jurjavčič Fotografije: Željko Stevanić, IFP, d.o.o., osebni arhiv Ljubljana, marec 2015 www.kc.uni-lj.si f t Projekt »Karierni center Univerze v Ljubljani – stičišče perspektivnih kadrov in dobrih delodajalcev« delno financira Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada ter Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport. Operacija se izvaja v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013, razvojne prioritete 3. »Razvoj človeških virov in vseživljenjskega učenja«; prednostne usmeritve »3.3 Kakovost, konkurenčnost in odzivnost visokega šolstva«. prijava na novice