$$$$ AVE MARIA Narožniaa m cd« leto za Ameriko $a.j«. Z« Evropo $3x0. Naročaina za pol leta za Ameriko I14*. List t obrambo rere med imeniki mi Slovenci ŠTEV. (No.) 23. DECEMBER 1st 1923. LETO (Vol.) XV. Rev. P. Evstahij Berlec, O. F. M. Pred podobo Brezmadežne. Src ljubečih melodija k tebi, Mati, kvišku plava, o brezmadežna Marija, božja Mati, bodi zdrava! Grešniki smo mi nevredni, ti brez krivde si edina, Eve smo otroci bedni, polni žolča in pelina. Prosi, prosi, o Prečista: v Luči bomo prerojeni; ti presrečna Mati Krista, v svoje nas srce zakleni! 362 *4fl 1AllA* Preljubo veselje, oj kje si doma? Dr. J. S. Veselje! Kdo ni rad vesel? Ali ni ravno veselje tisto, kar človeka naganja, da se peha in žene, trudi in muči od zore do mraka, od mraka do dne: Kmet in delavec, obrtnik in trgovec, uradnik in učenjak — vsi delajo, da bi si pridobili nekoliko veselja. Da, veselje je vzvod in gibalo vsemu človeškemu dejanju in nehanju. Če ne bi človeka čustvo veselja gnalo k vedno novim načrtom in sklepom, k novemu snovanju in delovanju, bi bilo človeško življenje pusto in prazno kakor meglen zimski dan. Veselje je kakor solnce, ki obseva in ogreva naše življenje, — kakor brez solnca ni življenja v naravi, tako brez veselja ni pravega življenja v človeku. Odkod samomori? Umori se človek, ki nima več veselja do življenja. Veselje je človekova potreba, ki izvira iz njegove narave; veselje daje človeku tudi moč in oporo v življenju; veselje daje človeškemu življenju privlačnost, mikavnost in vrednost. Vsak človek čuti potrebo po veselju, pa ima tudi pravico do njega. Veselje je človeku potrebna za dušo in za telo, za dušno in telesno delo in tudi za versko življenje. Na kako različnih potih ga ljudje iščejo, naj si bo to v Ameriki ali v Evropi; — Poglej jih v zaduhlih gostilniških beznicah! Natlačeni so kot žveplenke v škatlici, komaj dihajo v sprijenem zraku, ki je od vina in dima pre-nasičen. Kdo misli na to, da bo jutri težka glava, pokvarjen želodec, ali da doma stradajo stariši ali družina! Gostilna. vino, tobak, godba in ples to je njihovo veselje. — Stopiva v pisarno amerikanskega tovarnarja. Mož naju niti ne zapazi, cel dan od jutra do večera sedi pri svojih trgovskih knjigah, piše, računa, premišlja, preudarja, sprejema pisma in brzojavke, narekuje tipkaricam odgovore in daje navodila. Premoženja ima, da sam ne ve, koliko. On narekuje cene vsem tovarnam železnih izdelkov v Ameriki, na stotisoč delavcev revežev je od njega odvisnih; koliko jih med njimi strada, tega ne ve, nima časa, da bi se za to zanimal. On bogati, to je njegovo veselje. — Obiščiva učenjaka v njegovi delavnici. Vseuči-liški profesor je, njegova slava gre po vsem svetu, on pozna gibanje zvezd natanko, njegovi računi so pokazali, da mora biti na našem nebu še ena zvezda, ki je dosedaj še nihče ni videl. Zdaj piše knjigo, kjer bo to dokazal. Pri tem svojem delu nima časa misliti na Boga ali pa na svojo dušo ali na večnost. On živi samo v svojih knjigah in v svojem znanstvu. To je njegovo veselje. — Pojdimo še nekam, v bolnišnico. Postelja se vrsti za posteljo, na vsaki drugačno človeško gorje, med temi vrstami bolezni in bolečin pa stopa tolažeč in bolečine lajšajoč angel usmiljenja ■•— redovnica, usmiljenka. Z lilijo v srcu in z rožo na licu je zapustila zoperni svet in darovala cvet svoje mladosti Bogu in delo svojega življenja bližnjemu. Roža njenih lic je v službi ljubezni do bližnjega že zdavnaj zvenela, lilija v njenem srcu pa cvete vedno lepše. Življenje v požrtvovalnem delu za bližnjega in v čisti ljubezni do Boga — to je njeno veselje. Vsak človek si išče veselja, a vsak drugje. Po pravici vprašuje naš veliki škof in učitelj-slovenskega naroda Anton Martin Slomšek: "Preljubo veselje, oj kje si doma?" Naš čas se imenuje čas napredka; imamo železnico, brzojav, telefon, aeroplan že vozi pisma in ljudi, godbo in koncert poslušaš lahko v svoji sobi pri "radio". V resnici — velikanski napredek od časov Krištofa Kolumba pa do danes! Toda kaj nam je prinesel ves ta velikanski napredek? Nam je-li prinesel kaj sreče, kaj veselja? Ali nismo baš na višku napredka in prosvitljenosti, iznajdeb in izumov doživeli grozno svetovno vojsko, ki je prinesla toliko gorja vsemu svetu? Ravno svetovna vojska je za človeštvo glasen opomin, da ni sreče in veselja brez — Boga. Moderna znanost je Boga zatajila, umetnost se je obrnila proti njemu, materialistična kultura ga je pozabila, moderni človek ga je hotel odstaviti in v svojem sa-moljubju postaviti samega sebe na njegov prestol. Zato je Bog človeka zapustil in ga prepustil samemu sebi, strašno gorje je preplavilo zemeljsko oblo, veselje je izginilo s sveta. Veselja ni brez Boga. Kjer je Bog ali kaj božjega, tam je veselje; kjer, ni Boga ni nič božjega, od tam veselje beži. Veselje je notranja zadovoljnost, je mir, srca. Ta mir pa 11am je prinesel samo Zveličar, ki je rekel: "Svoj mir vam dam; ne kakor ga svet daje, ga vam jaz dam." Človeško srce je struna, ki jo zna prav uglasiti samo Bog. Če ta struna soglaša in sozveni z glasbo nebeških zborov okoli prestola Vsemogočnega, tedaj uživa človek veselje in srečo; če udari svet na struno našega srca, tedaj ta struna zaječi in zahrešči človeku v žalost in nesrečo. Kako priti do veselja, je za marsikoga umetnost, ki se mu nikoli ne odkrije. In vendar je pot do veselja pravzaprav zelo lahko najti. Napis, ki ti kaže pot v deželo veselja, se glasi: Delaj svojemu stanu primerno. Varuj se greha! Ljubi Boga! Prvi, neposredni in naravni vir veselja je udejstvova-nje tvojih lastnih zmožnosti, duševnih in telesnih in vspe-hov, ki jih s temi zmožnostmi dosežeš. Nekaj vzgledov naj to pojasni. Zdravje in telesna moč je vir veselja. Kar s svojim zdravjem in s svojimi močmi dosežeš, to so tvoji vspehi, teh se veseliš. Izdelek tvoje spretnosti, delo tvojih rok, blagostanje, ki si si ga s svojo pridnostjo pridobil, je tvoje veselje, ker je res tvoj vspeh. Bogastvo, ki si je podedoval, nezaslužena čast in slava ki jo uživaš, ti ne more dati pravega veselja, ker to ni tvoje delo. Kmetovalec in obrtnik, pa tudi posel, hlapec in dekla — za vsakega je telesno delo vir veselja, če vidi vspeh ali korist svojega dela. Ves znojen in truden pride kmetovalec zve- 'ITI lil!A* čer od svojega dela domov, a je vesel in zadovoljen, saj ve, da dela za drago družinico, za ljube otroke; ve, da brez dela ni jela, zato ima tudi pri težkem delu svoje veselje. Največ pravega veselja je danes v pošteni kmečki hiši. Delo, narava in verna družina — to so trije stebri veselja na kmetih. Kmet dela zunaj v naravi, v zdravem zraku; s tem si krepi telo in si ohranja zdravo, nepokvarjeno, priprosto dušo. Njegove želje in njegovo hrepenenje ne gre čez potrebe njegovega stanu, zato je zadovoljen in vesel. Trajna opora njegovega veselja je njegova družina. V hiši, kjer je lepo družinsko življenje, tam je tudi veselje doma. Kako je žalostno v kmečki hiši brez otrok. Oče in mati, ki imata otroke, vesta, zakaj se trudita; zato delata in trpita z veseljem. Goreča želja sta-rišev, da bi vzgojili dobre in poštene otroke, vpliva vzgojno na nje same; prizadevajo si kako bi s svojim lastnim vzgledom kazali otrokom pravo pot. Lepo družinsko življenje je na kmetih navadno najizdatnejši vir veselja.. Trajno pa ostane veselje le v taki hiši, kjer je gospodar strah božji in gospodinja volja božja. Kjer družina ne živi po božjih in cerkvenih zapovedih, kjer vlada prepir namesto ljubezni in potrpežljivosti, kjer se sliši kletev namesto molitve, tam je pekel, namesto družinskega raja, v peklu pa ne išči veselja. Veselje in sreča se more nastaniti le tam, kjer se dela in živi po naukih naše sv. vere. Zdaj pa poglejmo v mesta. Tudi tukaj se mnogo dela, v tovarnah vidiš cele armade delavcev. Ali je tudi tukaj veselje doma? Malo, malo ga najdeš. Zakaj je veselje v delavskih družinah po mestih tako redek gost? Vzrok temu je že tovarniško delo samo na sebi. V tovarni je delo deljeno: prvi samo reže, drugi samo gladi, tretji deva v stroj, četrti stroju streže, peti jemlje izdelek ven itd. Nobeden ne izvršuje celega dela, vsak samo nekaj; zato tudi nobeden ne more reči: to je moje delo. Zato je delavcu tako delo tuje, kakor bi ne bilo njegovo, zato nima veselja nad njim. Prvi in glavni vzrok, da je v delavskih krogih tako malo veselja, pa so brez dvoma žalostne socialne razmere. Delavci — zlasti tovarniški — imajo preslabe plače, odtod revščina in pomanjkanje v družini, odtod dalje nezadovoljnost in prepir, zraven še slaba vzgoja otrok, življenje brez vere in.cerkve, pridenimo še alkoholizem in — pred nami stoji popolna slika mestnega proletarca, v čigar življenje ne posije nikdar žarek veselja. Stopimo v stanovanje tovarniškega delavca. Sobico in kuhinjo ima — ali pa še toliko ne — za družino, ki šteje pet, šest ali še več članov. Nezdravo, zaduhlo stanovanje je pravo kotišče bolezni. Da tako stanovanje delavčevi družini ne nudi veselja, je naravno. Poleg tega oče in mati pogosto ne zaslužita toliko, kolikor družina potrebuje Ko se oče zvečer utrujen vrne iz tovarne, najde doma gladne otroke, prazne predale in morda bolno ženo. Kamor pogleda, povsod beda, pomanjkanje, skrb, žalost. A človeško srce potrebuje veselja, tudi 'delavčevo, zato ga išče in najde v pijači, v alkoholu. S tem mame-čim in varljivim veseljem pa se začenja navadno konec, 363 propad. Če takemu nesrečnežu ne ogreva in razsvetljuje srca in življenja naša sv. vera, potem so mu usahnili vsi viri veselja. In ravno delavski sloji, ki bi v današnjih žalostnih gospodarskih razmerah tako zelo potrebovali opore in tolažbe v veri, govore pogosto kakor nemški pesnik Heine: Mi hočemo na zemlji srečo, nebesa prepuščamo vrabcem in angelom. Da se med delavstvom tako zelo širi brezverstvo, je žalostna zasluga tistih ljudi, ki pravijo, da se bore za pravice delavskega ljudstva. Ko tako govore mu pa trgajo iz srca vero brez katere ni trajnega veselja in ne prave sreče. Dajte delavcu to, kar zasluži, da bo lahko živel kot človek; dajte mu človeka dostojno stanovanje, da bo mogla njegova družina imeti človeško življenje; predvsem pa mu dajte zopet vero nazaj in — odprli ste mu pot do veselja. Veselje izvira iz dobrote. Hudobnež se ne more veseliti. Otroci so vedno veseli, dokler so dobri in nepokvarjeni. Najkrasnejši vzgled tega veselja je sv. Frančišek Asiški (1182.—1226). Ničesar ni imel kot svojo haljo, a je bil vedno vesel. V tem veselju je zapel tisto čudovito "solnčno pesem," v kateri hvali Boga za vse stvari, najprej pa za solnce, ki nam "predstavlja Najvišjega". Ta svetnik je bil naravnost umetnik v veselju. Spoznal je, da je pravo veselje le v božji ljubezni in da nam tega veselja, ki izvira iz ljubezni do Boga, niti trpljenje ne more vzeti. Kaj je pravo veselje, je povedal sv. Frančišek svojemu redovnemu sobratu Leonu, ko sta šla iz Pe-l-ugie proti Asiziju. Zelo ju je zeblo. Tedaj pokliče sv. Frančišek brata Leona, ki je šel nekoliko naprej, in mu pravi: "O brat Leon, naj dajejo manjši bratje še tako lep zgled pubožnosti in svetosti, vendar, dobro si zapomni, ni v tem popolnega veselja!" In ko gre nekoliko naprej, ga zopet pokliče in mu reče: "O brat Leon, ko bi kak manjši brat tudi slepe in hrome ozdravljal ali celo mrtve obujal, vendar zapiši, da ni v tem popolnega veselja!" In kmalu zopet zakliče: "O brat Leon, ko bi kak manjši brat govoril tudi vse jezike sveta in umel vso vedo in bi napovedoval prihodnjost in poznal skrivnost srca, vendar piši, da ni v tem popolnega veselja!" Tako je našteval sv. Frančišek še to in 0110, v čemer ni popolno veselje. Brat Leon se je močno čudil in vprašal: "Moj oče, prosim te v božjem imenu, povej mi, v čem je popolno veselje! -- "Tedaj mu odgovori sv. Frančišek: "Če prideva vsa premočena in lačna pred porto (samostana) v Santa Maria degli Angeli in pozvoniva in pride vratar ter vpraša: kdo sta? in midva rečeva: clva izmed vaših bratov, a oni nato: potepuha sta, ki se vlačita po svetu in ubogim miloščino kradeta, in nama nc odpre, ampak naju pusti 11a dežju in v snegu, v gladu in mrazu v noč, in če midva vse to potrpežljivo preneseva in si v ponižnosti in ljubezni misliva, da naju brat že pozna in da mu je Bog položil ostre besede na jezik in da morava trpljenje Kristusovo v vsej potrpežljivosti prenašati, o brat Leon, zapiši, da je v tem popolno veselje!" Tako veselje nam želi apostol, ko pravi: "Veselite se v Gospodu!" Daj nam vsem Bog tega veselja v obilni meri. 3OOOOOOOOOOOOOOOOO»OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO»SOOOOOOOOO0O» Glasnik Društev Najsv. Imena. H. B. >00000000^00000000000»00»00000<^0000000p»00000000000000000000000^»»00p00< ON BIL JE MOŽ . Ko je Henrik spoznal, da mu pot k njegovi drugi poroki ne bo z rožami posuta, ampak s trnjem, se je začel ozirati po možu, ki bi mu to trnje odstranil. Njegove oči so takoj padle na Tomaža Mora. Češ to je mož jeklene volje, diplomat, on bo našel pot iz zagate, ko bi je ne bilo. S tem namenom ga je 25. okt. 1529. imenoval za lordkancelarja, najvišjega uradnika v državi. Mor je sprejel to častno in odgovorno službo; a ne da bi kralju do njegove Anice pot pripravljal, ampak da bi, če še mogoče, s svojim diplomatskim taktom preprečil njegove načrte in tako državo rešil katastrofe, ki jo je jasno videl pred seboj v vsej njeni grozoti. On ni nikdar dvomil, da je kraljev prvi zakon veljaven in dosledno drugi po postavni poti nemogoč, dokler prva žena Katarina še živi. Ko ga je kralj kmalu po njegovem imenovanju pozval, naj 11111 pomaga 'do Anice, mu je ta diplomatično odgovoril, naj študira sv. očete. Tega ni storil iz strahu pred svojim najvišjim zemeljskim gospodom. Imel je toliko poguma, da bi mu bil, kakor sv. Janez Krstnik Herodu, naravnost rekel: Ni ti dovoljeno! A on je predobro vedel, da je Henrik čez ušesa zaljubljen v svojo Anico in da bi rajši pustil vero in cerkev, kakor njo. Kljub temu bi mu bil kar naravnost povedal, kaj misli, ko bi šlo samo zanj. Ker jc pa le predobro vedel, da bo v tem slučaju celo katoliško Anglijo potegnil za seboj, je rajši nastopil diplomatično pot. Z vso vestnostjo in nepristranost-jo se je lotil državnih poslov, da bi si na ta način kralja še bolj nase navezal in potem v ugodnem tre- nutku svoj ugled in zaupanje izrabil v prid kralju in celi katoliški domovini. Njegov prednik Wolsey je bil mož, ki ga je vse poznalo, da se mu je s pozlačeno roko najlažje približati in kaj doseči. S tem je Mor takoj ob nastopu svoje službe temeljito obračunal. Njegov zet mu je radi tega ob neki priliki dejal, da je v tem oziru preveč skrupulo-zen, preveč tenkovesten. On mu je pa odgovoril: "Ako bi moj oče in hudobni duh s kako tožbo prišla k meni in bi spoznal, da ima vrag prav, ne oče, bi mu tudi dal prav, očeta pa obsodil." Tako je dejal tisti Mor, ki je vsaki dan, predno je šel v urad, očeta prosil za blagoslov. Kako krasen zgled nepristranosti in pravico-Ijubnosti za naše može. Pa tudi kako potreben. Pravica ima danes razvezane oči, debelo gleda, kaj se v njenem imenu vse godi, solze ji teko po licih. Kdor ima prijatelje, kdor more mazati, tisti dobi prav, magari da ima še tako kosmato vest in krvave roke. Kdor ima samo pravico 11a svoji strani, ne pa pozlačenih rok in mogočnih prijateljev, naj se kar naprej pripravi na "ričet". Seveda kralju ta Morova nepodkupljivost in pravicoljubnost ni ostala skrita. Ko mu je nekega dne znova potožil svoje srčne težave glede ženitve in mu je Mor odgovoril, da 11111 je jako žal, ker ne more ničesar zanj storiti, je Henrik takoj spoznal,