Janko M. Lozar GOVORICA 239-249 univerza v ljubljani oddelek za filozofijo AŠKERČEvA 2 si-1000 ljubljana janko.lozar@ff.uni-lj.si izvirni znanstveni članek 130.2:80 ::POVZETEK Prispevek predstavlja poskus drugačnega pristopa k fenomenu govorice, ki jo - skladno z antičnim grškim pojmovanjem, po katerem se bit sama in bivajoče samo razkrivata v govorici, tako da jo temu ustrezno oblikujeta - strukturno razreže na sedem plasti, ki ustrezajo sedmim plastem človeškosti človeka in svetnosti sveta. Pri tem je najbolj nenavadna meontična dimenzija govorice. Nenavadna tudi zato, ker je v evropski kulturi tako trmasto prezrta. Prispevek črpa navdih pri Nietzscheju in Heideggru, ki sta vsak na svoj način ugotavljala, kako gramatika določa metafizičnost našega mišljenja in kako govorica govori človeka. Ključne besede: Heidegger, Nietzsche, govorica, bit, bivajoče ABSTRACT LANGUAGE The article is an attempt at a different approach to the phenomenon of language, which is — in accordance with the ancient Greek understanding, according to which being and essents not only reveal themselves in language but also form language itself— structurally cut into seven layers, which are then brought into line with seven layers of the humanity of the human being and the worldness of the world. The most extraordinary layer addressed is the meontic dimension; extraordinary also because it was for so long stubbornly neglected by the European culture. The contribution draws its inspiration from Nietzsche and Heidegger, who, each in their own way, realized how grammar determines the metaphysical quality of European thinking or how language speaks the human being. Key words: Heidegger, Nietzsche, language, being, essent ::1. PROBLEM GOVORICE Bivajočega kot bivajočega, zora reprezentacije, praktične ali teoretične, ni brez govorice, ki obenem izgovarja in nagovarja čas, bit in prostor istega bivajočega - človeka. Ko človek zaživi polnost govorice (ko polnost govorice zaživi človeka), se zanj začne polnost reprezentiranja in se vzpostavi bitna, časovna in prostorska mnogoterost stvari sveta. Tu pa se spraševanje in odgovarjanje šele začne. Navsezadnje je prav tu meja, ki si jo z največjo odločnostjo in resnostjo postavi Platonova henologija kot ideo-logija. Kako je torej s časom, bitjo in prostorom govorice? Resnica govorice (torej človeka) je v tradicionalnem smislu najtrdovratneje henološka in v poročenosti z bivajočim nepripravljena na miselno razmerje z bitjo in časom. Kakor da bi ji kakršno koli upovedujoče razmerje z bitjo in časom pred bivajočim ogrožalo zakonski stan (grozoviti ménage à trois!). Henološka govorica daje, vzpostavlja in nagovarja bivajoče (mnoge stvari) na treh nadgrajujočih se ravneh: na ravni enega, istega in istosti. Govorica, če je henološka, mišljena iz zora samoprezentiranja reprezentiranja prezentiranja, se pravi vselej zgolj glede na eno in isto istosti razlike, je samoizgovarjanje govorice kot samoistovetenja samorazlikovanja. Brez nje ni bivajočega, ali kot pravi Platon, ni mnogih stvari v zamejenosti in razmejenosti oziroma spoznavnosti. Seveda, ima prav. Mnoge stvari brez enega niso spoznavne. Če enega ni, niso spoznavne, mnoge stvari. Ampak - ali je morda vendarle spoznavno še kaj "drugega"? Lahko te preklemansko trmasto prezentne mnoge stvari le pustim ob strani? Henološka govorica (mišljenje, človek) ima tri zore in tri ravni bivajočega: zor prezentiranja in eno bivajoče v vznikanju v trenutno prisotnost in ponikanju v odsotnost. Zor reprezentiranja in eno in isto bivajoče v sedanji (pretekli in prihodnji) navzočnosti. In idejni zor samoprezentiranja istosti različnosti v čisti samo(ne)navzočnosti (ne še in ne več) zdaja. Na sredi, v sredinskem zoru henološke govorice bivajočega, zoru repre-zentacije, začenja s suverenostjo teorija reprezentacije, resnica izjave, sodbe. Tu črpa svojo moč Aristotelov Xo'yoç a7to