KRPLJE IN SMUČI NA POHORJU Tončica Urbas Prispevek, ki je le del gradiva, na osnovi katerega bo mogoče kdaj pozneje proučevati nastanek in razvoj ljudskega smučanja na Sloven- skem, temelji izključno na zbranem tvamem gradivu, še ohranjenem na območju Pohorja, in na ustnem izročilu predvsem starejših oseb, ki sem jih obiskala v okviru posebnega terenskega raziskovanja Pokrajinskega muzeja v Mariboru od maja do decembra 1955.^ Relief Pohorja in pogoji za uporabo krpelj in za smučanje na Pohorja Pohorje se razprostira v oibliki kopaste gmote, ki se razteza v glav- nem v dveh velikih grebenih v smeri od severozeihoda proti jugovzhodu, in od tod dalje v smeri proti severovzhodu. Odrastki obeh poglavitnih * Pri zbiranju tega gradiva in ustnih podatkov mi je izkazal največ po- moči šolski upravitelj na Tinjem, tovariš Gal Vladimir, ki se mu za vse razumevanje in naklonjeno pomoč posebej zahvaljujem. Podatke iz drugih predelov Pohorja pa so prispevale z izpovedmi in pripovedovanjem naslednje osebe: za območje Ruš in Smolnika Dolinšek Tončka, Fregelj Ivan, Gašper Jurko; za Puščavo In Lovrenc Vrane Ernest in Reenik Ivan; za Pohorje nad Ribnico in Pisnikom šolski upravitelj iz Ribnice Eržen Franc; za Pisnik in Hudi kot Jakob Jože, Iršič Franc in Krilatec Pavel; za Sv. Anton in Sv. Primož na Pohorju Robnik Marija in Kuplen Anton; za Golavobuko in Razborco Ja- vornik Franc in Plazovnik Jože; za Mislinjsko grapo in Krajcgraben Repuc Karel; za Hudinjo in Rakovec ter Ljubnico in Vitanjske planine Vodovnik Franc, Beškovnik Anton, Klemene Franc in Kuzman Ivan, ki je dal obenem podatke o smučanju na sosednji Stenici nad Vitanjem; za Skomarje Ovčar Franc; za Lokanjo in Oplotnico ter Kunigunde Golčman Karel; za Nadgrad in Kebelj Javornik Ivan in Vengust Leopoldina, Rutnik Janez, Juhart Ludvik m Juhart Ignac; za Kot Capi Marko in Kline Franc; za Tin je razen Gala Vladimira Smogavec Anton, ki je obenem posredoval podatke za Planino pod Velikim vrhom, nadalje Sep Franc, Rabič Ivan in Zigert Marija; za Močnik Aplinc Viktor in Spengler Anton; za Sv. Urh in Rep Smogavec Jože, za Smrečno Kapun Marija in Ačko Jože; za Šmartno in Areh na Pohorju pa Sernc Tončka in Fregelj Ivan. Vsem, ki so tako ljubeznivo podprli naša pri- zadevanja, se v imenu mariborskega Pokrajinskega muzeja toplo zahvaljujem! Posebna zahvala pa naj bo izrečena tovarišu B. Orlu, ravnatelju Etnografskega muzeja v Ljubljani, za smernice pri terenskem delu, tovarišu B. Teplyju, ravnatelju Pokrajinskega muzeja v Mariboru in tovarišu F. Bašu, ravnatelju Tehničnega muzeja pa za opozorila, ki so mi bila dobrodošla pri izvajanju nekaterih zaključkov! 91 Tončica Urbas grebenov so ikopaiSti hribi, iki so močno razrezani po poitokih in graipah. Kljub temu so hrbti teh kop precej položai in ustvarjajo ugodna smu- čišča, ki se povečujejo posebej na prostornem planjavskem svetu na eevemem pobočju Pohorja. Pri razvoju ljudskega smučanja v tem pre- delu pa so imeli nedvomno pomembno vlogo tudi klimatski pogoji in dejstvo, da je pohorski svet dokaj prehoden ter takoi ustvarja naravne možnosti za medsebojne sttike prebivalstva severnega in južnega po- bočja. Obsežni planjavski svet na Pohorju se prične razprositiraiti v vi- šini nad 900 m. Ta svet pokrije snežna odeja normalno že v novembru, najpozneje v decembru in doseže v izjemnih primerih tudi plast, debelo do treh metrov. Na tem mestu obleži sneg razmeroma dalj, kakor na samih hrbtih kop, čestotrat vse do aprila. Uporabo krpelj in razvoj ljudskega smučanja so narekovale potrebe po medsebojnih sitikih, ki bi jih visoki sneg lahko sicer popolnoma onemogočil. Relativnoi zgodnja poselitev Pohorja, posebno višjih predelov, je ustvarila iu samotne kme- tije sikoraj goitovo že v srednjem veku; temu se je pozneje pridružilo izjkoriščanje pohorskih gozdov in njihovega lesnega bogastva za oglar- _ stvo, ki je moralo zaidovoijevati potrebe pohorskega glažutarstva od merkantilizma naprej. Oboje pa je narekovalo ljudem, da so si omislili sredstva, ki so omogočila po globokem snegu prehod z visokih samotnih kmetij v dolinska središča, drvarjem in oglarjem, prav tako pa tudi lovcem pa prehajanje preko zasneženih planot na vrhu. Iz vseh teh potreb so nastala sredstva za hojo in prevoz po visokem snegu; ta sred- stva poznamo tudi na Pohorju v obliki krpelj in v smučeh, ki pa so nastale, sodeč po mnogih dokazih, šele pod tujim vplivom v novejšem času. Prav zato zajema ta prispevek vsa sredstva, ki omogočajo v zimskem času hojo po snegu: od najpreprostejših krpelj do smuči, ki so še pristen Ijudsiki izdelek, vse tja do oblik, ki so vsaj delno naštele že pod vplivom športnega smučarstva. I. Pohorske krplje Kakor drugod na Slovenskem, tako so tudi na Pohorju poznali nekaj oblik krpelj, ki pa so obenem sorodne napravam te vrste za hojo po enegu iz drugih predelov Jugoslavije. Pohorci poznajo ali pa so poznali do polpretekle dobe iele vrste krpelj: 1. oglate v dveh variantah, 2. oikrogle ali ovalne, 3. polokrogle ali lokasto zaokrožene, 4 pletene krplje ali korbiče, 5. krplje v obliki deske. Najprej nekoliko besed o konstrukciji krpölj, ki jih najčešće sreču- jemo na Pohorju! To so krplje, ki so sestavljene iz lesenega oboda, po- vezanega med (Seboj z vodoravnimi laticami. V ieh je pritrjena vez, v 92 Krplje in smuči na Pohorju katero se zatakne obuvalo, ki se zaiem še posebej priveze z vrvco. Ljud- sko izrazoslovje, ki je pri Pohorcih za posamezne dele taikih krpelj v rabi, je dokaj pestro. Stranske latice in obod pri oglatib aH okroglili krpljab imenujejo večinoma povsod enako: obodu pri okroglih ali iokastih krpljah pravijo uboui, hobot, louk (južno pobočje, Lobnica), ubot, sinje (Bajgot, Smolnik). Pri popolnoma oglatih krpljah pravijo okviru po navadi stranske spate. Največkrat pa le-ta sploh nima poseb- nega imena. Okvir označujejo le z imenom late, laistne. Tudi pasove za pričvrstitev obuvala na krplje imenujejo različno. Najbolj razširjeno ime zanje je nedvomno orpank (Ohrband?), ki je očiten germanizem. Ljudska izgovorjava ga je razpletla dokaj različno, n. pr. grpank, ürpank, vörpank, vürpank. Poleg nemških spakedrank pa pozna tudi nekaj lepših, domačih nazivov, ki jih bomo srečaK pozneje tudi pri smučeh; to so, če navedemo nekaj primerov: pasi, jermenje, remni, rezniki. Vendar se mi zdi, da je prvoten in pravilen le izraz tärta, t. j trta, ki nam govori o tem, da je rabila za pričvrstitev krpelj na obuvalo najprej le brezova ali smrekova trta, s katere je prešel po- nekod naziv celo na usnjeni pas> ki so ga ljudje prevzeH (ohranjeno v ljudskem izročilu!) z volovskega jarma.^ 1. Oglate krplje (sL 1/5 na str. 95) Pohorski naziv za to vrsto krpelj (nom. kärplje, gen. karpal) je eikaste karple (Planina), ekaste (Smolnik), jekaste (Hudinja, Kebeilj). Oglate krplje so na Pohorju: a) prave, popolnoma oglate, b) okroglo oglate, z uvitim obodom. Pri oglatih ali eikastih krpljah pravijo obodu straniske spate, notra- njim pa v Mislinji prečjeki; drugod, večinoma na južnem pobočju Po- horja pa spate, late, lajstne. Na severnem pobočju, nad. Smolnikom, jim pravijo šprikle. Zaokrožene ekaste krplje imajo prečne late, ^kakor prva varianta, medtem ko sta okvira lokasto zaokrožena. Okvira imenujejo na Pohorju v predelih, kjer uporabljajo to obliko krpelj (MisHnjska grapa, Razborca), obot. 2. Polokrogle ali lokaste krplje (sL 1/1—4 na str. 95) Pri teh je oibod iz 'brestovega lesa; vanj so zataknjene preične late. Ukrivljenost loka pa je različna: popolnoma pravilna, hruškasto zaokro- žena ali na obeh koncih zaokroženo razširjena aH zožena. Pohorsiki naziv za te krplje je običajno na pau ukrhugle karple. Naj pripomnimo, da je prav. ta oblika krpelj najbolj razširjena v omenjenem območju Pohorja, ^ Tako pravijo trti — jarmenci pTi volovskem dvojnem jarmu ne samo ¦po Pohorju, temveč tudi v drugih predelih Štajerske. 93 Tončica Urbas pra-v tako pa tudi po vsem sosednjem Kobanskem, ki drugačnib oblik splob ne pozna. Pozna jdi tudi Vitanjska planina, Paški Kozjak in vse območje Pece in Koprivne ter Uršlje gore. 5. Okrogle ali ovalne krplje (si. 1/7 na str. 95) Pohorci jim pravijo navadno prau ukrdugle karple, redkeje tudi pudgugaste ukrougle karplje. — Obod pri teh krpljah je popolnoma siklenjen in povezan na spodnjem robu z vitrami ter obit z žebljički. Obod povezujejo med seboj po tri prečne spate, kjer so na prvi in na tretji pritrjeni pasovi za pričvrstitev krpelj na obuvalo. Ta oblika je postala danes prava redkost. Razširjena je bila v višjih legah Pohorja, v planini, kakor imenujejo tak predel sami Pohorci. Poznali pa so jih predvsem na južnem pobočju in le v enem delu severnega pobočja (Smolnik), medtem ko jih na Razborci ali Golavibuki sploh niso poznali. Vse tri vrste krpelj, ki smo jih opisali, imajo povsem enak način konstrukcije. Obod povezujejo po tri late, zataknjene v obod takole: obod, ki je iz jesenovega ali bukovega, redkeje brestovega prekuhanega lesa, je na treh mestih prevrtan ali zglečen. Izvrtanim mestom na obodu pravijo Pohorci gFečnce ali gleči. Vanje so zataknjene spate, čemur pra- vijo ljudje, da so zagVkčene ali zagozdene (Smolnik). Spate so nato še posebej učvrščene v obod na zunanji strani z lesenimi klini, klinci, ponekod s cveki (Planina, Kot). Pasovi ali orpanki, rezniki so pritrjeni na prvi in na zadnji spati. Zelo redko pa tudi na srednji. Pasovi, ki so bili prvotno le iz smrekove ali brezove trte, so pritrjeni oziroma zataknjeni v spate na nekoliko načinov. V ta namen so na prednji in na zadnji spati izvrtane liikne, in sicer po dve na sprednji in po dve na zadnji spati. Po prvem načinu so vezi iz povsem navadne trte, ki je zataknjena v vrtino (si. 1/2 na str. 95). Po drugem načinu je vez sestavljena iz pletene trte in prepletena skozi vrtino in zadnji rob spate tako, kakor je vpleten ročaj pri košarah, pletenih iz vrbovega ali brezovega'šibja (si. 1/1 na str. 95). Po tretjem načinu so usnjeni pasovi orpanki iz surove goži (surovo kravje usnje) zataknjeni skoai luknjo in pritrjeni na istem mestu z lesenimi klini (si. 1/3—5 na str. 95). Kasneje, ko vez popusti, jih na spodnji strani spate pribijejo z žebljički. Po četrtem načinu je pas prevlečen skozi luknjico. Na spodnjem koncu je prerezan, v zarezi pa tiči lesen klin, cvek, ki drži sam pas v luknjici. Najpreprostejši je zadnji, to je peti način: usnjena gož je pribita na zgornji strani spate z žebljički ali po- tegnjena skozi vrtino ter na enak način pribita na spodnji strani spate. Tak način je vsekakor novejši. Prvotna mora biti le enostavna pričvrsti- tev trte v leseno špato. * Posebnost med pohorskimi krp ljami so hile pletene in lesene krplje v obliki navadne ovalne deske. 94 SI. 1. Pohorske krplje: 1. lokaste krplje iz Repa nad Tinjem; 2. lokaste krplje s Padeškega vrha; 3. lokaste krplje s Pernic na Kobanskem; 4. lokaste krplje iz Kota nad Kebljem; 5. Ekaste krplje iz Smrečnega nad Šmartnim; 6. krplje v obliki ovalne deske (rekonstrukcija po ustnem izročilu iz Močnika); 7. okrogle krplje s Smolnika nad Falo; 8. pletene korpkarple s Keblja nad Oplotnico (rekonstrukcija po ustnem izročilu) Tončica Urbas 4. Pletene krplje (si. 1/8 na str. 95) Pohorsko ime za to obliko je kgrpkärple ali tudi korhiči. Take ple- tene krplje so poznali Pohorci v dveh variantah: pletene iz sroibota in pletene iz ržene slame, ki je bila med seboj povezana z vitrami. 4 a. K r p 1 j e i z s r o b o t a Te so bile le malo razširjene, zato se jih spominjajo le redke prav stare osebe z okolice Keblja (južno pobočje). Krplje so imele navaden okrogtli ali polokrogli obod s prečnimi špatami. Le-te pa so bile preple- tene s suhim srobotom, ki je tvoril čvrsto pleteno ploskev, na kateri je v vpleteni trti ali pasu počivalo obuvalo. Takih krpelj ne poznajo nikjer več, ostale so samo v spominu najstarejših ljudi. 4 b. K r p 1 j e i z r ž e n e s 1 a m e (si. 1/8 na str. 95) Te so imele obliko cdkrovega dna. Bile so podolžne ovalne oblike, dolžine 40 cm, osrednjega premera 25 cm. Spletene so bile iiz ržene slame in povezane z vitrami, tako kakor so pleteni slamnati sejniki (košare za sejanje žita). Spredaj in zadaj je büa vpletena v slamo trta za pričvrsti- tev krpelj na obuvalo. Slikovna priloga ponazoruje le rekonstrukcijo krpelj, ki so kakor prva varianta povsem izginile z južnega pobočja Pohorja, kjer so jüi rabili še ob koncu preteklega stoletja, 5. Krplje v obliki deske (si. 1/6 na str. 95). Krplja te vrste je bila dolga do 40 cm, debela kaikor sodarska doga. Deska je imela pravilno ovalno obliko. Zanjo so rabili tesan bukov ali jesenov les. Za pričvrstitev na obuvalo je imela kakor krplje s špatami po 4 luknjice: dve na sprednjem in po dve na zadnjem koncu. Skozi te so Pohorci potegnili vrvco, špago (dial, špogouno not napelat') in jo za- vezali na zgornji strani čevlja. Ker je gladek in obtesan les na srenu rad polzel, so krpljo na spodnji strani obili z drobnimi žebljički. Tudi ta oblika krpelj je do danes povsem izginila iz rabe. Vendar se mi zdi, da je mnogo mlajšega porekla kakor n. pr. pletene ali iz deščic sestavljene krplje. Naštete olblike in vrste krpelj so uporabljali po vsem Pohorju. Vse- kakor pa je zanimiv pojav, da so bile posamezne vrste krpelj razširjene predvsem na nekem določno omejenem območju. Najbolj razširjena oblika krpelj so še danes lokalste ali polokrogle, ki so značilne tudi za sosednje hribovje (Kozjak:, Stenica, Javor). Neprimerno manj razširjene oblike so bile oglate in lokasto zaokrožene krplje, najmanj pa povsem okrogle, ki so kakor tudi pletene in krplje v obliki deske, povsem izgi- 96 v SI. 1. in 2. Smuči v modelu za krivljenje (Rep in Močnik); 3. okrogle krplje s Padeškega vrha v Švedskem smuškem muzeju v Stockholmu; 4. bognarska kobila za obdelavo lesa za smuči (Božje); 5. hoja po snegu na Iokastih krpljah s palico (Urh nad Tinjem) Foto: Smuški muzej, Stockholm, in T. Urbas 96—9? Krplje in smuči na Pohorju nile iz rabe. Da so se najdalj časa ohranile v raibi polokrogle krplje, tolmačijo ljudje z njihovo praktičnostjo. Po izkustvih starejših Pohorcev, ki so rabili krplje, so okrogle krplje dokaj hitro razpadle (obod je bil zadaj povezan le s trto!). Oglate krplje so bile nepraktične zaradi tega, ker so se posebno pri hoji navzgor prerade zatikale v sneg. Lokaste krplje so bUe primernejše zato, ker se ne zatikajo in ne polzijo prehudo po trdem snegu. Vsekakor pa nas mora zanimati pojav, čemu so bile. povsem okrogle krplje omejene predvsem na višje predele, medtem ko so v srednje visokih predelih rabili le polokrogle in oglate krplje. Za-- nimivo je tudi to, da jugozahodno pobočje Pohorja okoli Razborce, Male Kope in svet nad Mislinjsko grapo ni poznal okroglih krpelj, marveč izključno lokasto uvite oglate krplje. Uganka so za nas nedvomno tudi pletene krplje ali korbiči, ki smo jih navedli za ozko omejeno območje Keblja in dela Kota nad Kebljem. Glede na to, da so tudi v tem predelu poznali tiste vrste krpelj, ki so /rnačilne za druge predele Pohorja, se nam zde po svoji obliki povsem tuje. Se bolj osamljena oblika je vsekakor druga varianta pletenih krpelj, ki so imele obliko sejnika iz ržene slame. Da pa so izginile raz- meroma hitro, je nedvomno vzrok v tem, da so bile nepraktične (slab material, ki se je močno in hitro izraibii!). Izdelavakrpelj Z izdelavo krpelj se na Pohorju nikoli niso ukvarjali poklicni obrt- niki, temveč so jih izdelovali Pohorci kar sami. Ker so bili izvedeni v obdelavi lesa, so z majhnim trudom izdelali napravo, kadar se je obrabila stara in so potrebovali novo. Brestov, jesenov ali tudi bukov les so ob- delali s preprostim nožem, rajtmezerom na kobili za bognerska dela (si. V/4) in ga nato prekuhali, da se je lepše in laže uvijal. Pri ukriv- Ijanju lesa so rabili model, na katerega so pripeli ali obili les. Ko je obod dobil ustaljeno obliko, so ga sneU z modela in ga zatem povezali s preč- nimi špatami. Oglate krplje pa so oblikovali vselej prostoročno, brez kakršnega koli modela. Uporaba krpelj Za pričvrstitev krpelj na obuvalo so raiile vezi iz trte ali iz surove goži. Sprednja vez je rabila za učvrstitev čevljeve kapice, v zadnjo pa so zataknili peto. Ker so napravo uporabljali za daljšo hojo preko za- eneženih planot in za prehode pröko hrbtov, je bilo treba krplje še po- sebej pričvrstiti. V ta namen so Pohorci prvotno uporabljali smrekovo ali brezovo trto, ki so jo po navadi urezali kar med potjo. Trta je mnogo- krat zamenjala tudi usnjeni pas, če se je le-ta med potjo obrabil in utrgal. Pozneje so pričeli uporabljati vrv, špago, ki je kot taka rabila izključno za prčvrstitev krplje v obliki deske. Špago so v tem predelu 7 Slovenski etnograf Tončica Urbas privezali okoli obuvala na dva načina. Na krajših poteh so vrv pri- čvrstili samo na zadnjem pasu in jo nato ovili okoli gležnja. Na daljših poteh pa je bilo treba vr\' potegniti s sprednjega pasu na zadnji pas in jo nato čvrsto oviti okoli čevlja. Kot pomožno sredstvo za hojo po snegu na krpljah pa je rabila tudi palica. Po pripovedovanju starejših oseb Pohorci niso imeli za ta namen stedne palice, marveč so si jo nrezali kar med potjo in po potrebi, če je to pač terjal teren. Pri hoji proko zasneženih planot mlajši in čvrstejši ljudje nikoli niso rabili palice, dasiravno hoja na krpljah zaradi širokega stopanja ni bila tako preprosta stvar. Palice so rabili le, če je bilo treba stopati navzgor in ko se je bilo treba opirati in posebej paziti zaradi globine snega in žametov. Starejši ljudje pa se nikoli niso odpravili na pot brez palice, ki je utegnila biti navadna gorjača ali pa daljša raja, segajoča do višine človekovih ramen. Ker se je na krplje rad prijemal sneg, posebno če je bil le-ta južen in moker, so krplje. preden so se odpravili na pot, običajno namazali s svinjsko mastjo ali z ovčjim, redkeje tudi kozjim lojem. Terminologija, ki se nanaša neposredno na uporabo krpelj, je pre- prosta in se do danes v ničemer ni spremenila. Za hojo rabijo Pohorci še danes izraz: na kar plah hodit' ali s karplami hoditi. Pri hoji s krpi jami nastanejo sledovi ali sV^idi, pogosto tudi liikne (nom. sg. lukna). Luknja je globoka, če je sneg moker, južen. Plitva je, če pade pršič in je nastal na površini srež. Normalno se obuvalo s krpljo udre v sneg do globine gležnja, mnogokrat pa tudi do kolena. — Pri hoji se nabira na spodnji strani krpelj sneg, ki odpade, potem ko se ga že preveč nabere. Odpadle kose snega imenujejo Pohorci odpatki. Hoja s krpljami je po mnenju starejših očancev nerodna in utrud- ljiva. Zahteva širokega prestopanja, kar utruja posebno na prehodu preko planine. Hoja navzgor je mnogo težja kakor hoja navzdol. Tu je palica neogibno potrebna za oporo. Hoja navzdol je neprijetna, če ima človek okrogle krplje in če je na površini srež, na katerem krplje ob- čutno drsijo. K d o j e u p o r a 1) ] j a 1 k r p 1 j e Ljudsko izročilo na Pohorju izpričuje, da so uporabljali krplje za hojo po snegu prebivalci hribovitih predelov Pohorja, ne glede na sta- rost in na spol. Razumljivo pa je vseikakor, da so v prvi vrsti rabile moškim. Saj so ti v zimskem času, ko je zapadel globok sneg, imeli več opravka v planini kakor ženske, ki so se zadrževale bolj doma in čakale na utrto gaz v snegu. Enako je bilo s šolarji. Ti so po izročilu in pripo- vedovanju hribovcev, ki imajo ikmetije v višini nad 800 in 900 m, po- čakali doma dotlej, da so starejši napravili potrebno gaz. Zlasti pa so uporabljali to napravo za hojo po snegu drvarji, oglarji in lovci-jagri, ki so morali tudi po najglobljem snegu z enega pobočja Pohorja na 98 Krplje in smuči na Pohorju drugo stran, čemur pravijo Pohorci Iti prek varha ali po uarhi. Pri tem nas pa prične zanimati neposredno vprašanje, čigavo lastništvo so bile prvotne,pohorske krplje: ali si jih je prvotno omislil le pohorski hribov- siki kmet in jih nato posredoval drvarjem ali je bilo obratno. Vprašanje zahteva vsekakor odgovor, in z njim se bomo ukvarjali v okviru nasled- njega poglavja. Izvor pohorskih krpelj Žal za Pohorje nimamo prav nobenih pisanih zapisov, ki bi nam lahko časovno in funkcionalno pomagali pojasniti to vprašanje. Zato nam preostane le ustno izročilo, ki pa tudi tukaj ni enotno, marveč si neikoUko' nasprotuje. Tako trdijo starejši ljudje na severnem pobočju Pohorja, da so prvotno poznavali in uporabljali krplje samo drvarji, ki jih imenujejo po domače »holcarji«, in pohorski glažutarji, ki so imeli opravke in so morali hoditi tudi po gloibokem snegu preko vrha. Za te drvarje trdijo v tem predelu Pohorja (Hudi kot, Planina pri Sv. Antonu), da sO' prišli >od spodaj«, kar pomeni v ljudskem izražanju z južnega pobočja. Ta trditev bi utegnila držati, ker je znano, da težijo prebivalci z južnega pobočja Pohorja mnogo bolj na severnO' stran, to je proti Dravski dolini, kakor proti svetu okoli Polskave in Bistrice. To velja za zaselke in sa- motne kmetije, ki ležijo v višini od 650 m dalje na Tinjem in nad Šmartnim. Pri tem nas vprašanje zanima še globlje: kdo so bili prvotni drvarji na Pohorju, ki so sekali les za oglarjenje in pozneje za tesanje in splav- Ijanje po potokih in po reki Dravi, če mislimo^ pri tem na severno po- bočje Pohorja nad Dravsko dolino? Izročilo starejših oseb in stari priimki posestnikov, ki iniajO' kmetije visoko v planini, nam povedo, da so to povečini tuji priseljenci, in to iz Furlanije, iz Kanalske doline in « Kranjsikega, v veliki meri pa tudi s Koroškega in iz Zgornje Štajerske. Pozornost vzbujajo zlasti tukajšnji priimki kakor Lepej, Janžej, Sep, Bajgot, Guldenbrein ipd. Isto nam izpričujejo tudi imena predelov, ki so jih izkrčili nad sedanjimi pohor- skimi samotnimi kmetijami v času intenzivnejšega izkoriščanja gozda (Bajgot, Bajgotov graben. Koroška vas, Frajham). V drugem predelu Pohorja, na južnem pobočju v okolici Tinja in Keblja, prav tako pa tudi Skomarja in Resnika, nam ljudsko izročilo govori o tem, da so Pohorci poznali krplje od nekdaj in da je njihova sitarost tolikšna, kakršna je tudi starost samotnih kmetij v tem planin- skem predelu. Po analogiji in logiki bi kajpada smeli sklepati oboje. Vendar se nam dozde^^a neprimerno verjetnejša druga trditev. To predvsem iz naslednjih vzrolkov: ¦* 99 Tončica Urbas Pogojenost tal, oblike terena in dejstvo; da je bilo Pohorje naseljeno vsaj do višine 700, ako ne celo 800 m relativno zgodaj, govorijo o tem, da so bile krplje za hojo po snegu potrebne nedvomno že prvim prebi- valcem samotnih kmetij, in to takrat, ko so jih v enakih ali podobnih oblikah poznali tudi drugod na Sloveaiskem. Zato se nam zdi povsem nemogoče, da bi prevzel uporabo krpelj pohorski kmet šele od drvarjev, ki so jih prinesli tu sem od drugod, to je iz predelov, kjer naj bi bili poznali krplje že prej. Nikakor ne moremo dvomiti, da pohorski kmet ni iskal medsebojnih stikov in poti v nižji dolinski svet ali vsaj do naj- bližje farne cerkve tudi v času, ko je zapadel globok sneg. Prav tako ne gmemo izključevati možnosti, da se je tudi kmet odpravil ob takih pri- likah preko vrha, to je preko poglavitnega grebena na drugo stran Pahorja proti Dravski dolini. Deloma bi nam moglo tako domnevo potrditi dejstvo, da imajo po- horske krplje svojevrstno obliko, ki se sicer v bistvu, razen pletenih krpelj aH korbičev, ne razlikuje od krpelj iz drugih predelov na Sloven- skem, a so vendar posebne v izdelavi (število prečnih latic!) in v načinu vezave oziroma pričvrščanja na čevlje. Vse pohorske krplje — razen tipa VII — imajo luknjice za trto ali pas na sprednji in na zadnji, to je tretji spati, če jih štejemo s sprednjega konca navzad. Krplje v drugih predelih pa poznajo številne načine vezave, pri čemer rabi tudi srednja, to je druga špata. Domnevo, da bi pohorske krplje prinesli šele od drugod, in to' pri- seljeni drvarji in oglarji, podpira mnogo manj dokazov. Domnevi na- sprotujejo predvsem geografski faktorji. Za tujo obliko krpelj pa bi smeli imeti le krplje, ki so bile pletene iz srobota ali iz ržene slame.* n. Pohorske smuči Za prevoz po snegu uporabljajo tudi Pohorci smuči. Vendar ime smnči ni pristen pohorski izraz za to pripravo. Večina Pohorcev rabi zanje naziv skiie, skMie (Ruše, Smolnik, Ribnica, Hudi kot, Mislinja, Skomarje, del Keblja, Hudinja, Vitanjska planina). Samo del južnega pobočja vzhodno od Keblja preko Tinja do grape Bistrice pod Šmartnim imenuje smuči izključno še danes karple, ki pa jih razlikuje od krpelj za hojo po snegu s tem, da jim pravi dauge karple. Izraz smuči se je udomačil v omenjenem predelu šele v najnovejšem času, ko so osnovno- šolski učitelji začeli uvajati športno smučarstvo med šolsko mladino zlasti v Ribnici, na Keblju in na Šmartnem!). Ker pa se oblike posamez- nih smuči v predelih Pohorja, ki poznajo dva različna naziva za to pripravo, ne razlikujejo ostro med seboj, marveč so značilne za eno in drugo območje, jih bomo poskušali razvrstiti le tipološko in jim določiti natančnejši iizvor. ' Glej delo: Vera Koša k, Krplje, Zagreb 1934. 100 Krplje in smuči na Pohorju " I. t i p (si. 2/1 na str. 103) Smuči so iz tesanega bukovega lesa. Dolžine smuči na spodnji strani od pete do kraja konice je 2,02 m. Širina smuči je 8,5cm, debelina 1,6 cm. Vendar pa je dolžina tega tipa smuči različna. Najmanjša je 1,58 m in največja do 1,99 m. Največja višina krivine je 15 cm. Krivina je zaklju-, čena z bučko, ki ima precej globoko zarezan vrat. Bučka je v sredini pre- vrtana. Namesto bučke so imele smuči tega tipa včasih rezljan rilec v obliki romboida, srca ali trapeza. Tudi rilec je imel včasih v sredini izvrtano luknjo. Za pričvrstitev smuči na čevlje je rabila srednja vez ali orpank. Opisani tip smuči pozna prvotno samo eno vez. Le-ta je bila za 7 cm pomaknjena od težišča navzad. Vanjo so zataknili kapico obuvala. Zadnja vez za peto je nastala kakor pri drugih tipih smuči šele pozneje. — Smuči 1. tipa so z južnega pobočja Pohorja iz Repa, ki leži med Tinjem in Kebljem. Tip je značilen le za južno pobočje. Kolikor so ga rabili tudi na severnem pobočju (Ribnica, Hudi kot), je po svojem po- reklu nedvomno z južne strani. 2. tip (sL2/2 na str. 103) • Smuči so iz tesanega bukovega lesa, dolžina od pete do vrha konice znaša 2,08 m, širina smučke je 8,2 cm, največja debelina 1,7 cm. Največja višina krivine je 6 cm. Zaključuje se brez bučke ali rilca. Sredina smuči, na kateri naj bi počivalo obuvalo, je ojačena za pol centimetra za raz- liko od sprednjega in zadnjega dela smuči (vpliv športnih smuči!). Na zgornji strani smuči, to je na hrbtu, so dobro vidni sledovi ojačane sre- dine. Vez za pričvrstitev obuvala sestoji iz enega samega pasu, ki je pritrjen na stranico^ brez vdelane reizi preprosto s 4 žebljički. Širina usnjene goži, iz katere je sestavljena vez, je 1,5 cm. Težišče te smuči je pomaknjeno za 10 cm naprej. Peta, to je zadnji konec smuči, je rahlo konveksno zaobljena in zglajena. Palica pri teh smučeh je bila povsem lesen kol, segajoč do smučarjevih ramen, brez okova ali krpljice na koncu. Žleb, ki sega na spodnji strani le po dolžini do smuške vezi, je kasnejšega izvora, nastal je pod vplivom športnih smuči. Slikani in foto- grafirani tip smuči je iz Kota pod Velikim vrhom. Značilen je za južno in severno pobočje Pohorja (Ribnica, Hudi kot, Primož na Pohorju). 5. tip (si. 2/3 na str. 103) Smuči iz jesenovega lesa; dolžina od konca do vrha znaša 2,10 m, širina 7 cm, debelina 1,6 cm. Sredina smuči je ojačena in odebeljena na 2,8 cm. Največja višina krivine je 6,5 cm. Deska je na robovih konveksno zaobljena. Spodnja stran smuči je globoko konkavno izdolbena v obliki širokega žleba (si. 2/3 c na str. 103), ki se proti zgornjemu koncu pravilno * To je ljudski izraz, ki ga poznajo Pohorci za rob deske. 101 Tončica Urbas in maikoineriio zožuje. "Krivina je narahlo zaoi>ljena in občutnO' topa. Prerez pete, to je zadnjega ikonca, je konveiksno zaobljen. Vezi sestav- ljata dva usnjena, 2,5 cm. široka pasova iz dobro strojenega govejega usnja. Sprednji raibi za čevljevo kapico, zadnji za peto (vpliv krpelj, ki imajo vselej dvojne vezi!). Težišče je v sredini med obema! Vezi sta pri- trjeni na stranico smuči brez vdelane rezi, kakršno imajo' smuči I. tipa, z močnejšim žebljem. Palica v dolžini 1,90 m je iz jesenovega lesa. Na koncu ima okroglo leseno kolo s premerom 12 cm, ki je pritrjeno na palico z žebljem. Opisani III. tip smuči je iz Kunigunde na Pohorju. PoiznaU in rabili so jih le na ozJco omejenem območju med Kunigunde in Kebljem na Pohorju. Na severnem pobočju se nisoi udomačile. 4. tip Smuči so iz jesenovega lesa, dolžine 2,03 m, širine 9,5 cm. Največja višina krivine 21 cm. Kri^-ina se zaključuje s topo srčkasto bučko. Sre- dina smuči je ojačena z desko ali s kopitom, ki je pribita na osnovo z žeblji. Glavna prečna vez je pritrjena na stranico smuči po načinu, ki smo ga videli pri prvih treh tipih, v vdelani rezi. Pod glavno' prečno vezjo teče podolžna usnjena vez, za katero je značilnov da je pritrjena na prednji usnjeni zanki. Vez se spenja ob strani z glavno prečno vezjo, zapenja se ob strani s preprosto kovinsko sponko. Težišče je pomaknjeno za 2 cm pred prečno vez. Smuč je izdelana iz tesanega jesenovega ploha. Do sredine vdelan žleb na spodnji strani je povsem izrabljen. — Poreklo teh smuči je Planina na Pohorju, nad bistriško rižo. Rabile so lovcem in drvarjem za vožnjo po visokem snegu. Od teh so jih pozneje prevzeli kmečki ljudje. Oblika smuči in predvsem način vezave in oblika veizi govorita nedvoranoi o vplivu športnih smuči. 5. t i p To so smuči, ki nas po obliki v celoti spominjajo na stare športne smuči, a nas presenečajo zaradi posebnega načina pritrjevanja vezi na stranico. Dolžina smuči je 2,31 m, širiina 8 cm. Izdelane so iz tesanega javoro- vega lesa. Največja višina krivine znaša 24 cm. Težišče je pomaknjeno nazaj. Smuči so zaključene s pravilno oblikovanim rilcean, ki nas spo- minja na športne smuči. Na spodnji strani smuči je ozek žleb, ki se je ohranil zaradi obrLd>ljenosti v komaj vidnih sledovih. Sredina smuči je ojačena s kopitom. Vezi so iz ročno prešitih usnjenih pasov. Glavna prečna vez je potegnjena skozi pravilno prevrtanO' desko, ki je zgoraj ojačena s kopitom natančno v težišču. — Opisana oblika je edinstven tip smuči s Pohorja. Izvor je Sv. Areh na južnem pobočjti. Prvotno^ so jih rabili le gozdarji. Od njih so jih prevzeli kmetje, ki so pri izdelavi po- snemali prvotno obliko. 102 SI. 2. Poliorske smuči: 1. a in b smuči z rilcem za vrvco, c sredina smuči s pri- bitim orpankoni v rezu (sev. in juž. pobočje Pohorja); 2. a in b smuči z neznatno krivino (Planina pod Velikim' vrhom); 5. a in b smuči z neznatno krivino in dvojnim orpankom, c spodnja stran s širokim žlebom, d sredina smuči z dvojnim orpankom (Kunigunda na Pohorju); 4. a in b palica s šajbo ali koulo; 5. navadna leskova palica Tončica Urbas Deli smuči in izrazoslovje Naziv za same smuči je, kot smo omenili v uvodu, na vsem severnem in severozahodnem pobočju Pohorja skije ali tudi kaiie. Naziv smuči so uvedli šele učitelji med osnovnošolsko mladino v zadnjih 25 letih. — Le ozko omejeno območje med Kebljem in Šmartnim uporablja namesto smuči ime karple, daiige karple. Smuči imajo zgornjo stran, ki jo na Pohorju imenujejo harbet ali harpina stran, in spodnjo stran, ki pa na Pohorju nima posebnega imena. Lesu, iz katerega je izdelana stesana smuč, pravijo Pohorci dieska ali tudi dila. Smuči imajo tri glavne dele: sprednji del, ki je ukrivljen, ime- nujejo skoraj na vsem Pohorju sloč, sVduč (Planina), slaiči (Kebelj, Lo- kanja, Skomarje), pa tudi krivina, karvine, korznne, karvlne (južno pobočje). Ta, drugi naziv pa rabijo pri smučeh le poredkoma; večinoma ga uporabljajo v taki obliki le za usločeni del sani, bodisi samotežnih ali vprežnih. — Krivina, sloč je lahko različne oblike. Višina od tal do vrha je od 6 do 24 cm. Največjo krivino imajo lovsike in 2>holcarske< smuči. Krivina je lahko pravilna, simetrična, lepo zaokrožena, ali ne- pravilna in močno odsekana. Krivina se zaključuje s špicom (severno pobočje, Smolnik), z rilcem (Planina, Močnik, Hudinja, Rakovec) ali z bučko (Tinje, Kebelj, Šmartno). Spic je lahko topo zaobljen ali dolg in oster. Pohorci pravijo, da daljši špic mnogo lepše sntik r^iže kakor kratek in zaobljen. Konec sloči preide lahko tudi v bučko, ki je povsem okrogle ali Krčkaste oblike. Med bučko in krivino je zarezan vrat. Okoli vratii je bila privezana vrvica. Le-to so včasih potegnili skozi prevrtano bučko, ki je imela lükno. Zaključek krivine je lahko tudi srčkast, rombičen, povsem top ali trapezast. Oblike bučk in rilčkov so tako raznolike, da bi jih smeli vključiti v posebno poglavje ljudske umetnosti, ki je našla tudi na po- horskih smučeh hvaležno torišče svojega izražanja. Sredino smuči, ki je pa le redkoikdaj v aritmetični sredini, imenujejo na Pohorju sredina, sredina (Oplotnica, Kunigunda), sr'kiđa, srUdi, na sr^di (južno pobočje), kopito (Planina pod Vel. vrhom) in prestopek (Smolnik). Na sredini smuči počiva obuvalo. Ojačiti jo je treba s kopitom, ker bi se smuč zaradi teže in pritiska sicer prelomila ali počila. Zlasti je kopito potrebno pri smučeh, ki imajo prečno vez potegnjeno skozi prevrtaJio stranico (glej 5. tip). Kopito je pribito na osnovo z žebljički. Na sprednjem in na zadnjem koncu prehaja enako- merno v samo> smuč. Zadnja stran smuči nosi običajno ime peta, pieia, ki je obi- čajna oznaka za profiliran in nekoliko zaobljen zadnji rob smučke (se- verno pobočje). Taka peta je običajno konveksno zaobljena. Ce je zadnji konec smuči zaključen enostavno, pravijo Pohorci temu delu kar zadi, 104 Krplje in smuči na Pohorju ali pa ga sploh ne označujejo posebej. V splošnem poznajo naziv peta le na južnem pobočju, zlasti okoU Skomarja, Keblja, Kunigunde in Tinja. S muške vezi. Nazivi za ta del priprave, ki rabi za pričvrščanje smuči na obuvalo, so na Pohorju raznoliki. Povzeti pa so v celoti s prvot- nih krpelj (orpanki, trte, pasi, remni) in spakedrank, kot so pinge, binge, bindunge; redkeje kakor pri krpljah jim pravijo tudi rezniki. Vezi so različno pritrjene na stranico smuči. Prvotne vezi so bile iz enega samega pasu, ki je bil iz surove goži. Na Ljubnici (SZ pobočje) so rabili za vezi surovo, nestrojeno svinjsko kožo, ki so jo pribili na stranico z navadnimi žebljički ali z enim večjim žebljem. Da bi preprečili r&isanje vezi po snegu, so izrezali v stranico smučke rez. Vanjo so pritrdili pas, orpank. Smogavec Anton iz Planine 16 se spominja pripovedovanja svo- jega starega očeta, češ da so Pohorci prvotno pritrjevali orpank s klinom v izdolbeno stranico. Zato je bilo treba le-to ojačiti s kopitom. Ker pa je razmeroma debeli klin sneg preveč rajsal, so tak način opustili in začeli pribijati vez v izdolbeno rez z žebljički. Druga, to je zadnja vez, pa je nastala šele pozneje. Rabila je za utrjevanje pete. Toda pri tem niso vplivale vezi na krpljah, marveč povsem praktični razlogi. Zadnja vez je namreč preprečevala, da bi čevelj uhajal iz vezi pri hoji navzgor. Poleg zgoraj opisanega pritrjevanja vezi v stranico rabijo Pohorci še naslednja dva načina: pred sprednjo prečno vez pribijejo usnjeno zanko ühl, skozi njo potegnejo podolžen usnjen pas, ki ga spnejo na strani s sponko ali zavozlajo z vrvco (glej 4. tip!). Po zadnjem načinu pribijejo pred prečno vez, ki je potegnjena skozi prevrtano stranico (glej 5. tip!) usnjeno kapco. Nanjo je pritrjena podolžna vez, ki teče pod prečno vezjo. Očitno pa sta zadnja dva načina pritrjevanja vezi na smuči posledica zgodnješportnih smuči. Prvoten je lahko samo povsem preprosti način, po katerem je tičal po en prečni pas v izrezani rezi. Izdelovanje smuči Priprava lesa. PohoTske smuči so bile izdelane največ iz bu- kovega, jesenovega in javorovega lesa. Prva vrsta, to je bukev, je bila sicer težka, a se je dala po mnenju starejših izdelovalcev smuči lepo tesati in prav tako kriviti. Ker je bil prvotni gozd na Pohorju predvsem bukov, je bilo prav tega lesa obilo, in zato so vsi starejši primerki smuči iz te vrste lesa. Lažje so bde po teži jesenove ali javorove smuči, toda spričo pomanjkanja tega lesa na Pohorju jih je mnogo manj kakor bukovih. Smrekovine ali jelovine po navadi niso uporabljali za izdelavo smuči, ker se je tak les slabo krivil, obenem pa je rad na krivini ali na sredini počil, medtem ko se je na spodnji strani prehitro izrabil. Po iz- povedih Apbnca Viktorja, starega izdelovalca smuči, so uporabili smre- kovino le, če je büo treba izdelati smučke hitro in če ni bilo boljše vrste lesa na razpolago. 105 Tončica Urbas Obdelava lesa. Les so obtesali iz ploha ali deske s posebno tesarsko sökiro, ki jo rabijo za tesanje na Pohorju in po Koroškem še danes. To sekiro imenujejo na severnem poliočju bbgnerca, na Koban- skem vägnerca, na Koroškem pod Uršljo goro cimr&ka, na južnem po- bočju Pohorja pa uč ali uček (Rep, Močnik)."Za smuči so izbrali svež, friški les, ki so ga šele poidrli, ali povsem suh les. — Na obtesani dili je bilo nato treba obdelati konico. Sloč, ki se je zaključevala brez bučke- ali rilca, so obtesali najprej z učem, nato pa še posebej obsekali z obi- čajno sekiro. Bučko ali rilec so lepo obrezali in zgladili z običajnim ostro nabrušenim žepnim in nekoliko ulkrivljenim nožem. — Rez za pri- trditev pasov so' vdelali v les z dlMvo, redkeje kar z navadnim žepnim nožem. Preden so v rez ali neposredno v stranico pritrdili pasove, je bilo treba smuč zgladiti. To so opravili na stolu, ki ga Pohorci imenujejo kobila za bhgnarska dela, in z nožem na dva ročaja, ki mu pravijo rajt- mezer. Z njim so zaoblili hrbtno stran smuči in izgladili ro'bove, da bi smuč neovirano drsela po snegu. Z njim so tudi izoblikovali peto, če je bila le-ta profilirana. Krivljenje lesa. Sloč ali krivino je bilo treba pripraviti po- sebej. Zato so najraje izbrali po naravi krivo raščen les (posledica sob- flukcije!). Ce tega ni bilo, je bilo treba les najprej zmehčati in zatem ukriviti. Pri tem pa je bilo treba upoštevati kakovost lesa: ali je le-ta svež ali povsem suh. Za mehčanje lesa so Pohorci uporabljali naslednje načine: 1. mehčanje v gnoju; 2. smojenje ali kurjenje in močenje z vodo; 3. smojenje in mazanje z ovčjim lojem; 4. kuhanje lesa v svinjskem kotlu. V gnoju 60 krivili les, če je bil povsem suh. Obtesano in pripravljeno desko so porinili na spodnji strani sloči v svež goveji gnoj. Tu so jo pustili 2 do 3 dni. Kislina je načela les in omehčala vlakna. Po treh dneh je bil les! pripravljen za krivljenje. Za takšen postopek so se odločili le, če so imeli zelo suh les, ki bi pri smojenju prehitro počil. O starosti in začetku tega načina nam izročilo ne pove ničesar. Poznali so' ga izključno na južnem pobočju Pohorja, posebno v Kotu in na Planini pod Velikim vrhom. Krivljenju lesa s smojenjem pravijo Pohorci lies smodit' (južno po- bočje), medtem ko na severnem pobočju pravijo temu le les kurit'. Pod lesom, ki je bil srednje suh, so kurili tako, da so' imeli »tihi plamen«. Deska se je počasi segrevala. Pokanje lesa so preprečili s tem, da so ga na spodnji strani večkrat zmočili z mokro krpo. Tako močenje z vodo je bilo razširjeno le na severnem pobočju Pohorja okoli Sv. Primoža in Sv. Antona na Pohorju. Rabili so ga tudi na Kobanskem v okolici Pernic, potem ko se je tudi v tem predelu razširilo ljudsko smučanje. —¦ Pohorci na južnem pobočju Pohorja so poznali enak postopek krivljenja lesa s smojenjem, le da so namesto močenja z vodo uporabili mazanje lesa z mastjo. Za mazanje je bil po mnenju starejših oseb najprimernejši ovčji loj. Slabši je bil kozji loj, najslabša pa je bila čreuna maša, ki so jo rabili le, če ni bilo' loja na razpolago. 106 Krplje ill smuči na Pohorju Krivljenje s kuhanjem. Prirezan in obtesan les so vtaknili s spodnjim koncem v svinjski kotel, kjer. so kuJiali repo ali korenje za prašiče. Posebne vode za prekuhavanje lesa Pohorci niso pripravili ni- koli. Lee je moral ostati v kotlu 3 do 4 ure. Krivljenje s kuhanjem je bilo razširjeno po vsem Pohorju. Vendar je tak način (po pripovedovanju starejših ljudi) mlajšega porekla. Prevzeli pa so ga tudi tam, kjer so opustili smojenje (del severnega pobočja). Po opravljenem mehčanju vlaken v gnoju, s smojenjem ali kuhanjem je bilo treba les posebej ukriviti. V ta namen sO' rabili Pohorci 1. lesei; model v dveh oblikah; 2. dva lesena navpična klina, ki sta bila zabita v zemljo: 3. uporabili so špranjo med hišnima tramoma. Oblika modela (si. V, 1 in 2) je nakazovala vselej največjo višino krivine, ki pa je bila odvisna ttidi od kakovosti lesa in stopnje zmehčanosti vlaken. Model za krivljenje so rabili po vsem Pohorju ne glede na severno ali južno po- bočje. — Krivljenje med dvema vertikalnima, v zemljo zabitima klinoma so poiznali predvsem na južnem pobočju. Krivljenje v špranji med hiš- nima brunoma pa so poznali le na Kobanskem okoli Remšnika in Pernic. V ta namen so izbrali špranjo med tramoma pred hišo na podstenju ali v lopi, ki je imela tla iz zbite zemlje. Na zbitih tleh so pripravili tihi ogenj. V špranjo nad ognjem so' vtaknili les, ki soi ga segrevali nad . ognjem toliko časa, da je postal prožen. Na spodnjem koncu so ga ob- težili s kamnom ali pa so stopali nanj, dokler niso dobili zaželene krivine. Opisane načine krivljenja so uporabljali Pohorci, če je bil les po- vsem suh. Ce pa je bil les svež in komaj podrt, so- ga krivili na poseben način, ki so ga imenovali kriolenje s špinanjem. Pri tem postopku so mo- rali pritrditi vez, preden so izdelali krivino. — Na konec krivine, ki je bila oblikovana v bučko ali rilec z vratom, so pritrdili močno žico, ki so jo nato potegnili do pasu in jo zavezali okoli vezi. Pri tem je bilo^ treba stopiti na zadnji konec smuči in pričeti nategovati ali španati. Ko je bila žica. dovolj napeta, so smuč postavili v segreto krušno peč, obenem pa so morali peto smuči obtežiti z večjim kamnom. Do jutra se je les v peči povsem osušil, krivina pa je dobila zaželeno stalno obliko. Les so krivili po tem postopku okoli Močnika na Pohorju. Uporaba žice pri tem delu pa vsekakor priča o najnovejšem poreklu tega načina kriv- ljenja. Izdelava žlebov. Pi-\-otne smuči so bile brez žleba. Izdelovati so ga pričeli šele pozneje, toda le do sredine dolžine smuči. Žleih, žtieb (jnžno pobočje) je bil naijgloiblji na zadnjem koncn smuči. Proti sredini je postajal bolj in bolj plitev. Za izdelavo žleba so rabili ukrivljeno dleto, ki so mu reku na Pohorju in po sosednjem-Kobanskem bgdeš. Širok konkaven žleb. ki ga imajo smuči III. tipa, so izdelovali s poseb- nim kopačem, kakršnega rabijo pri izdelavi kmiok za mesenje testa. V novejšem času pa izdelujejo žleb s posebnim skobeljnikom, ki mu pravijo Pohorci hoblič za žleibe dielat'. 107 Tončica Urbas Dodelava smuči. Sem sodi predvsem okraševanje ali omamen- iiranje smučk, ki pa sodi že v novejšo dobo. Prvotne pohorske smuči so bile brez vsakega okrasja. Edini okrasni element na teh prvotnih smučeh je bila le bučka ali rilec, ki so mu dali povsem poljubno rombično, irapezasto ali srčkasto obliko. Pozneje so jih jeH ornamentirati s poseb- nimi zarezi, vbodi, robnimi črtami, ki so potekale od rilčka proti sredini, redkeje tudi preko sredine do same pete. Prostornino znotraj teh robnih črt so navadno izpolnili s točkami, ki so jih kakor robne črte izdelali z navadnim priostrenim nožičkom. Barvanje smuči je nedvomno najnovejšega izvora in je nastalo iz- ključno pod vplivom športnega smučanja. Smuči barvajo z lužilom, ki ga kupujejo v trgovinah, medtem ko šolski mladini zadostujejo v ta namen navadne akvarelne barvice. Kdo so bili izdelovalci smuči Kjerkoli so se na Pohorju udomačile smuči, so postale kmalu mno- žično prevozno sredstvo. Zaradi tega so* jih večinoma povsod izdelovali kmečki ljudje kar sami. Ker je bil način izdelave smuči precej preprost, obenem pa so Pohorci tako rekoč zraščeni z gozdom in obvladajo ob- delavo lesa, jim ni bilo treba iskati pomoči pri poklicnih obrtnikih; sodarjih in kolarjih ali bognarjih, ki so prevzeli izdelavo smuči šele v najnovejšem času, in to samo v večjih krajih, kakor sta na južnem po- bočju n. pr. Šmartno in Tinje. Vendar smemo trditi, da je še danes iz- delava smuči v velikem delu Pohorja izključno delo samih kmečkih fantov ali redkih, sicer nepoklicnih obdelovalcev lesa, ki so si pridobili dolgoletne izkušnje pri tesanju lesa in izdelovanju krivine. Vsekakor pa je pri tem zanimiv tudi naslednji pojav: v predelih Pohorja, kjer se je smučanje udomačilo med kmečkim prebivalstvom šele v novejšem času, je izdelava smuči predvsem delo poklicnih obrtnikov, medtem ko je v predelih s starejšo smuško tradicijo izključno delo kmečkih fantov. Smuška tehnika z izrazoslovjem Na Pohorju so poznali dvoje načinov uravnavanja smuči, in sicer: smučanje s palico in smučanje z vrvico'. Smučanje s palico. Prvotno so poznali na Pohorju le smu- čanje z eno palico, ki je bila povsem navaden lesikov kol, segajoč do smučarjevih ramen. Bila je brez okova ali krpljice na koncu. Prebivalci Golavebuke in Razborce, med katerimi je udomačeno ljudsko smučanje, so pripovedovali, da nobene smuči niso imele stalne palice, marveč so si jo vselej urezali po potrebi kar med potjo. Palica je rabila za rajsanje. Neogibno je bila potrebna za smučanje na večjih strminah. Pri smučanju po strmini so palico vtaknili med noge. Takrat so Pohorci rekli, da palico jahajo, zajähajo ali tudi jašijo. Na položnejših pobočjih so spretni smu- 108 Krplje in smnči na Pohorju Carji držali palico po sitrami (Glej el. Y1/4). Držali so jo z obema rokama. Pri tem so zavzeli zanimivo, čepečo držo, pri čemer so se močno sklonili naprej. Posebnih načinov smučanja na Pohorju niso poznali. Ravnali so se po terenu. Po dve palici so pričeli uporabljati na Pohorju šele v no- vejšem času, in to izključno pod vplivom športnega smučanja. Le-to je povzročilo tudi spremembe na samih palicah. Spodnji konec palice so zdaj okovali z mačkom, ki so ga kupili od vaškega kovača ali v tovarni kovanega orodja na Muti. Po zgledu krpljic na palicah športnih smučk so začeli pribijati na spodnji konec okroglo leseno kolo; imenovali so ga köula ali šalba, in je preprečevalo premočno udiranje palice v sneg (si. 2/4 na str. 103). Smučanje z vrvco. Ta način vodenja smuči so poznali le na južnem pobočju in v delu severozahodnega pobočja Pohorja do Hudinje nad Vitanjem. A'^a špigo so lahko regirali ali ridali samo tiste smuči, ki so imele pred bučko ali rilcem vrat ali smuči in ki so imele na bučki ali rilcu izvrtano luknjico. Okoli vratu so privezali špago, ki so jo nato potegnili do vratu druge smučke. Ce je bila bučka prevrtana, so špago potegnili skozi luknjo in jo privezali na spodnji strani. Tako' sb smu- čarji dobili neke vrste vajeti; z njimi so uravnavali smer smuči po snegu (si. Y1/1—2). S sklanjanjem na levo aH desno so smučarji loviH ravno- težje. Vendar so bile kot pogoj za tak način uravnavanja smuči z dol- žino največ 1,60 do 1,70 m. Dolgih smuči s špago ni bilo mogoče urav- navati. Tudi za večje strmine tak način ni bil prikladen, kajti tu je bila palica neogibno potrebna zaradi zaviranja, rajsanja. O tem nam jasno pripoveduje izročilo. Pohorci med BistricO' in Tinjem so se smučali še do leta 1930 na smučeh, ki so jih regirali z vrvco. Hribovci nad Tinjem v Planini pa vrvce niso rabiH nikoli, marveč so uporabljali samo palico, ki jim je bila posebno potrebna, kadar so prehajali preko vrha, kjer je ležal na prostranem planjavskem svetu globok sneg. Tu je bila nujno potrebna, ker je bila za oporo v visokem snegu. Prenos smuči po poti navzgor. Pri hoji navzgor so Po- horci prenašaH smuči na dva načina: 1. na ramenih; 2. s prevozom na vrvci. Pri prenašanju smuči na ramenih (sil. Vl/5) so Pohorci zataknili prvo smučko v vezi druge smučke, obenem so poleg te zataknili tudi palico. Zatem so tovor naložiH na ramena tako, da sta stranici smučke počivaH oziroma sloneH spodaj. Smučke, ki so imele na koncu sloči bučko ali rilček, so prevažali na vrvci tako, da so vrvco zadrgniH okoH vratu rilčka; če je bil rilček pre- vrtan, so potegnili skozenj vrvco, nato so jo zataknili za pas in smuči vlekli navzgor (si. VI/1). Tak način prevažanja smuči navzgor je po mnenju nekaterih kmečikih smučarjev vplival na regiranje smučk z vrvco, ki je bilo po vsej verjetnosti na Pohorju sprva povsem tuje in se je uveljavilo le na položnejšem in bolj ravninskem terenu. 109 Tončica Urbas Funkcija pohorskih smuči Pohorske smuči eo rahile sprva kot prometno sredstvo^ za prevoz po snegu, ki so ga narekovale podnebne oziroma snežne razmere na za- sneženem planjaväkem svetu v zimskem času, in kot sredstvo za pre- važanje tovora. Manjšo funkcijo so opravljale smuči pri prevozu mrličev v spodnje nižje predele. Po prvi svetovni vojni, zlasti po- letu 1925 in 1930 so postale predvsem med mladino tudi moderno športno sredstvo. Kot prometno sredstvo za prevoz ljudi so smtiči na Pohorju uporab- ljali drvarji, lovci in gozdarji, poleg teh pa tudi kmečki ljudje potem, ko so krplje za hojo po snegu zamenjali s smučmi. Uporabljali so jih v prvi vrsti moški, in to v starosti od 10 do 60 let. Po 60. letu so, kakor pripovedujejo starejši izpovedovalci, rabili samo krplje, ker je bila hoja na njih varnejša. Smuči so uporabljali Pohorci ob najrazličnejših pri- likah: pri prehodu čez planino, pri hoji v dolino, v šolo ali v cerkev. Ne smemo pa pri tem prezreti, da so na južnem pobočju v neprimerno večji meri uporabljali smuči kaJkor na sevemem pobočju. Na južnem pobočju so bile smuči po svoji uporabnosti in namenu neogibno potrebno orodje za prevoz po snegu in ureditev številnih potreb, ki so jih imeli hribovci v zimskem času. Ob nedeljs'kih dopoldnevih, tako pripovedujejo starci, so bile cerikvene zvonice v cerkvah na Tinjem in v Šmartnem polne kmečkih smuči, ki so jih rabili kmečki fantje, da bi laže in hitreje do- segli cerkev. V teh dveh farah so se smučale tudi ženske, ki smuči sicer niso uporabljale tako' pogosto in se v cerkev nikoli niso prismučale, ker so mislile, da je vožnja »v kikli« na smučeh v samo cerkev k nedeljsiki maši za žensko nedostojna. Vendar so jih rabile ob drtigih prilikah med tednom, ko je bilo treba v nižje predele do' prve trgovine ali po drugih opravkih. Na severnem pobočju so reibili smuči izključno moški, in sicer pri hoji za vsakdanjimi opravili bodisi v planino ali v dolinski svet. Vendar se v cerkev niso nikoli prismučali. To velja posebej za Ribnico na Po- horju, za Sv. Anton in Sv. Primož. V tem predelu Pohorja se tudi ženske niso smučale. Smuči so bile na sevemem pobočju predvsem prevozno sredstvo drvarjev, gozdarjev in lovcev. V razdobju zadnjih dveh deset- letij in pol so se razširile med šolsko mladino smučke, ki pa imajo po[I vplivom osnovnošolskega učiteljstva — lahko bi trdili — povsem športni značaj. V predelih Pohorja, kjer so poznali uravnavanje smuči z vrvco, so rabili smuči tudi za prevoz bremena na poti navzgor. Nedvomno je ta pojav edinstven in ga smemo vsekakor prišteti med zanimivosti ljud- skega smučanja. Za prevoz bremena na smučeh so uporabne le take smuči, ki imajo na koncu sloči bučko ali rilec. Skozi luknjico ali okrog vratu napeljejo Pohorci špago. V sredino smuči postavijo tovor, sprav- ljen v košaro ali gosto vrečo. (Seveda če je tovor tak, da mu mokrota ne more škodovati!) Zatem se vprežejo v vrv, s katero sicer uravnavajo smuči, ali pa .vrv kratko in malo vzamejo v roke in vlečejo smučke s 110 Krplje in smuči na Pohorju tovorom vred za seboj. Taik primer prevažanja bremena na smučeh se je ohranil do sedaiijih dni na Tinjem, kjer se je obenem najdalj časa ohra- nilo uravnavanje smuči z vrvco (si. VI/3). Pri spravljanju mrHčev z visokih hribovskih kmetij do pokopališča ob farni cerkvi pa so imele smučke samo vlogo pomožnega sredstva: Ce je bilo treba spraviti mrliča po globokem, sveže zapadlem snegu, so se sani, na katerih je počivala krsta z mrličem, kaj rade pogrezale globoko v sneg. Da bi pogrebci tO' preprečili, so nabili na krivine sani široke in kratke smuči, medtem ko so si sami pogrebci nataknili na noge krplje, tu in tam pa tudi smučke. — Tak način pogreba v zimskem času so poznali v Planini pod Velikim vrhom v farah Tinje in Šmartno. Sedaj pa še na kratko nekaj besed o nazivih Pohorcev za sledove, ki nastanejo za smučmi! — Sled, ki je nastala po snegu, kjer so- drsele smuči, so imenovali Pohorci na južnem pobočju okoli Planine gas ali ržiža, riža (Sv. Urh nad Tinjem!), na severnem pobočju pa so zato rabili le naziv skijiškij tir (posebno Smolnik). Južno pobočje nasprotno ime- nuje z imenom tir samo sledove, ki jih puščajo za seboj le samotežne in vprežne sani (Sv. Urh), medtem ko po Planini in po Bajgotu pravijo sledi, ki nastane za sanmi, cesta. Od dolgoletnega drsenja po snegu se spodnja stran smučke močno obrabi. Takrat pravijo Pohorci, da se karkla zny.ca, zriba, zdargne. Na spodnjem koncu se pojavijo tedaj sle- dovi letnic, ki jih na južnem po'bočju imenujejo redi ali riedi (Planina, Kot). Nekateri drugi jiačini prevažanja po snegu V okolici Tinja in Šmartnega ter na delu jugozahodnega pobočja Pohorja okoli Ljubnice in Rakovca, in prav tako tudi na bližnji Stenici nad Vitanjem se je ohranil zlasti med ženskim svetom še poseben način prevažanja po snegu z uporabo cokel, na lesenih krožnikih in v krničkah. — Za drsanje oziroma prevoz v cokljah so izbrale ženske cokle; te pa niso smele biti okovane z žebljički, ki bi sicer preprečevali drsenje po ledu in snegu. Pri tem so uporabile na večjih strminah palico, vtem ko so se na položnejšem pobočju drsale kar brez nje. — Drsanje oziroma prevažanje na lesenih krožnikih in v krničkah pa ni bilo razširjeno samo med ženskim, marveč tudi med moškim svetom, iki ga je štel med najprijetnejše zabave v nedeljskih popoldnevih, seveda če je bil sneg dovolj trd in če je bila tudi strmina primerna za talk način gibanja. K vprašanju izvora pohorskih smuči in ljudskega smučanja na Pohorju Oblike pohorskih smuči, ki so jih rabili nekdaj, in oblike, ki so udomačene na Pohorju še danes, prav tako pa tudi izrazoslovje, pričajo o relativno mladem, če ne celo^ najmlajšem poreklu smuči in ljudskega smučanja v tem predelu. Izvor te ljudske panoge pa se nedvomno zdaleč 111 Tončica Urbas ne bi mogel vzporejati z bloškimi smučmi. Res je sicer, da nimamo doslej nobenih pisanih zapisov, ki bi nam nadrobno pojasnjevali tako domnevo, vendar mislim, da je povsem dovolj, kar nam o tem izpričuje ustno izročilo poleg tvamega gradiva, ki zgovorno dokumentira ohra- njeno tradicijo. Ne smemo pa pri tem prezreti, da nam določeni znaki trdno pričajo o tem, da ima pohorsko ljudsko smučanje dva raznolika in časovno ne- enaka izvora. Povsem drugačen je mored biti razvoj te panoge na sever- nem kakor na južnem pobočju. Tako je južno pobočje neprimerno bogatejše z oblikami smuči, z načini smučanja in z uporabo same pri- prave, da pri tem ne govorimo o pestrem in obsežnem izrazoslovju; to je v tem predelu tesno povezano s samim izročilom, segajočim mnogo dalj nazaj v preteklost, kakor izročilo na sevemem pobočju, ki izpričuje začetke ljudskega smučanja v teh predelih tako' rekoč do časovnega datuma nazaj. Kaj nam izpričuje torej samo izročilo? — Prebivalci tistega predela Pohorja, kjer poznajo in uporabljajo za smuči le naziv karple (Tinje, Kebelj, Močnik, Planina), trdijo, da je vožnja z dolgimi krpljami, to je 6 smučmi, stara tukaj toliko, kolikor morejo pomniti ljudje. Ustno iz- ročilo sega v tem predelu do približno 60 let preteklega stoletja. Obenem trdijo starejši moški, da so smuči v tem predelu bile v začetku izključno kot prevozno sredstvo', ki so ga terjale v zimskem času neugodne snežne razmere. Prav tako nam izročilo izpričuje, da sta smuči uporabljala tukaj oba spola: tako ženske kakor moški, ki so se začeli smučati še v otroški dobi in so smučanje nadaljevali vse do starosti približno 60 do 70 let. Bdo bi vsekakor zanimivo, če bi se nam posrečilo ugotoviti, ali je bilo smučanje v tem predelu Pohorja v resnici množično že med samo šolarsko mladino. Toda šofeke kronike, ki bi nam edine mogle ustreči v tem pogledu, o tem popolnoma molčijo (Kebelj, Tinje, Šmartno). — Čudno pa se nam seveda zdi, zakaj molči o tem Koprivnik, ki je sicer posvetil Pohorju zajetno monografijo, a nam z nobeno besedo ne omenja ne smuči ne smučanja, dasiravno je v svojem delu »Pohorje« posvetil dokaj pozornosti dmgim prevoznim sredstvom. Med svojimi zapisi omenja vsega »kupaj le enkrat krplje kot sredstvo za hojo, in še to uporabljajo po njem edinole drvarji. O smučeh in smučanju pa nikjer ni besede. Za vse dmge predele Pohorja pa izpričuje izročilo' naslednje: smuči so rabile prvotno le drvarjem, gozdarjem in lovcem, ki so morali hoditi po najglobljem snegu preko vrha, a še ti so začeli uporabljati smuči namesto prvotnih in neprimerno starejših krpelj šele v novejšem času. V celoti se ujema izročilo o prvih začetkih smučanja na sevemem pobočju okoli Smolnika, Ribnice in Hudega kota. Za Smolnik trdijo ljudje, da so poznaH do leta 1886 za hojo po snegu le lokaste in okrogle krplje. Takrat pa je avstrijska oblast poslala na smuški tečaj v Guss- werk na Zgornjem Štajerskem prve poiklicne gozdarje, med njimi tudi 112 VI SI. 1. Pohorec oleče smuči z orvco navkreber (Tinje); 2. reguliranje smuči t vrvco (Tinje); 3. prevoz tovora na smučeh (Tinje in Rep); 4. rajsanje s palico (Tinje); 5. nošnja smuči in palice na ramenih (Tinje) Foto: T. Urbas, 112—113 Krplje in smuči na Pohorju starega Dolinska.^ Ti drvarji oziroma gozdarji so se po končanem tečaju vrnili na Pohorje. S seboj so prinesH prve smuči, ki pa so bile težke in precej okorne. Imele pa so že prave, deloma železne vezi. Po vzoru teh smuči so si začeli izdelovati kmečki fantje preproste smuči iz surovo obtesanih plohov. Ker pa niso mogli takrat še kupiti pravih železnih vezi, so si omislili namesto njih navaden usnjeni pas. Tako' delajo še danes šolarčki, ki nimajo pravih smučk in si namesto njih izberejo na- vadno sodarsko dogo, ki jo privežejo na čevlje. Drugo vez, ki je rabila za učvrstitev pete, so uvedli zgolj iz potrebe šele pozneje. — Približno enako je bilo s smučanjem okoli Ribnice in Hudega kota. Tudi tu so poznali kmečki ljudje sprva samo lokaste krplje. Leta 1903 je prispel v Ribnico zdravnik dr. Zigon, ki je bil pO' spominjanju ljudi baje Primo- rec iz Gorice. S seboj je prinesel v ta predel Pohorja prvi športne smuči, ki so se imenitnO' obnesle na planjavskem in položnem svetu Pohorja, Po zgledu dr. Žigonovih smuči si, je izdelal prvo domačo pripravo za prevoz po snegu kmet Zapečnik, ki se je imel zatem za prvega pohor- skega smučarja-domačina. Izdelavo smučk je potem prevzel v Ribnici na Pohorju kolar Zeleznik, ki pa je sedaj že mrtev." Za starega Zapeč- nika pa vedo povedati ljudje, da se je do leta 1905 že toliko izvežbal v smučanju, da se je takrat lahko' prijavil v avstrijski vojski v smuški tečaj, kjer je prejel posebno pohvalo. Tudi za sosednje Kobansko, ki ga smemo, vsaj v njegovem zahod- nem delu, imeti za območje ljudskega smučanja na Slovenskem, izpri- čujejo starejši ljudje, da so bile po vsem Kozjaku in po Remšniku sprva razširjene samo lokaste krplje.' Prve smuči je prinesel v Ojstrico nad Dravogradom šele župnik Hitner, ki je prišel tja od nekod iz Zgornje Štajerske pred približno 50 do- 60 leti.* Z Ojstrice so nato prenesli smu- čanje na sosednje Pernice, k Sv. Jerneju in Primožu nad Muto in od tam dalje proti vzhodu Ko'banskega do roba Remšnika, kjer je smučanje še danes razširjeno, in to izključno med moškim svetom; moški rabijo' tu smuči ne kot športno, marveč kot prevozno sredstvo, in sicer povsod tam, kjer smučanje dopušča primerna nagnjenost terena. Potemtakem so uvedli prvo ljudsko^ smučanje na območju Koban- skega približno v istem času kakor na sosednjem severnem pobočju Pohorja. Tudi na severozahodnem pobočju tradicija ne sega daleč nazaj. Ljudje v tem predelu sicer ne povedo nič natančnega o prvih smučarjih, toda smuči in dalje dejstvo, da le-te izdelujejo poklicni obrtniki — bognarji, in da se ženske, kakor na vsem severnem pobočju Pohorja in tudi po sosednjem Kobanskem nikoli niso smučale, pričajo jasno o tem, da se je razvilo smučanje tu šele V razdobju največ zadnjih 50 let. Pri- * Izpričala njegova hči Tončka DoUnškova, nekdanja oskrbnica Hlebo- vega doma nad Smolnikom ,sedaj stara 56 let. * Povedal posestnik Kralj Anton s Planine pri Sv. Antonu na Pohorju. ' Povedal Pečnik Rudi, etar 69 let, iz Mlak pri Pernicah. ' V tem predelu pravijo smučem že skaje. 8 Slovenski etnograf -J Tončica Urbas Mižno enako je izročilo na območju Planine pri Sv. Urški in pod Sv.Are- hom (južno pobočje!). Stari Rabič, ki ima sedaj 83 let, se še spominja prvega smučarja, ki je prišel prvič na smučeh po planini od Sv. Areha. Rabič je imel takrait — tako se še spominja — okoli 14 let. Nekaj časa zatem so si začeli izdelovati smučke kmečki fantje, ki so jih glede na ugodni teren uporabljali za prevoz po snegu na drugo stran planine ali v dolino proti Polskavi. Tudi v tem predelu pravi izročilo, da so prvotne ljudske smuči imele sprva le po eno prečno vez. Zadnja vez, to je za peto, pa je tudi tu nastala šele pozneje, to pa iz istih vzrokov, ki smo jih navedli prej. Tudi naknadne izjave 86-letnega Franca Adama, vulgo Koranta iz Sv. Urha nad Tinjem, ki se je rodil sicer na Padeškem vrhu, a se je priselil v kraj sedanjega bivališča leta 1881, govorijo o tem, da so se na južnem pobočju Pohorja pojavili kot prvi smučarji gozdarji in lovci Adam je šele v letih 1880/81 videl prvič smučarje in smučarsko gaz, medtem ko so dotlej uporabljali za hojo po snegu izključno krplje. Dalje se Adam spominja, da je prve smučarje opazil v Planini nad Pa- deškim vrhom in pod Velikim vrhom. Zaključek Iz nabranega gradiva in izrazoslovja smemo ob zaključku sklepati naslednje: prvotne so bile na Pohorju v rabi izključno le krplje, ki pa nikakor niso mogle biti sprva le lastništvo drvarjev in lovcev, marveč so jih morali poznati in uporabljati tudi kmetje. O tem nam pripovedu- jejo dovolj geografski faktorji. Pri razvoju ljudskega smučanja na Pohorju pa vidimoi dvoJTio pot, ki jo iz-pričujeta izročilo in zanimivo smuško izrazoslovje. Smučanje na severnem in severozahodnem pobočju je relativno mlajšega izvora kakor ljudsko smučanje na južnem pobočju. Toda ne na sevemem in ne na južnem pobočju to ljudsko smučanje ne more biti avtohtono, ne glede na to, da bi nas poimenovanje smuči z imenom krplje moglo zavesti v siklepanje o skupnem izvom pohorskih smuči in krpelj oziroma o raz- vojnih zvezah med obema pripravama. Od takega, sicer vabljivega za- ključevanja nas močno odvrača predvsem razvoj oblike smuških vezi, ^ ki niso nastajale pod vplivom pasov na krpljah, marveč iz povsem praktičnih razlogov. Kje so točni začetki uporabljanja smuči na južnem pobočju, o tem, kalkor smo videli, izročilo molči. Vsekakor pa je tu vsaj nekoliko starejše kakor na severnem pobočju oziroma v vseh drugih predelih Pohorja. O relativno- mlajšem poreiklu smuči na severnem in severozahodnem po- bočju govori dovolj povsem tuja terminologija — skije, skijati se, ski- janje — ter doikaj natančno izročilo, ki ga posredujejo starejši ljudja Ljudsko smučanje sega tu, v tem predelu Pohorja, največ 60 do 70 let nazaj. 114 Krplje in smuči na Pohorju Bilo bi pa zigrešemo, če bi trdib, da se je ljudsiko smuičamje na Po- horju razvilo izključno pod vplivom smuškega športa, ki se je razširil pri nas šele po prvi svetovni vojni. Pohorsko ljudsko smučanje utegne bi-ti starejše, vsaj na južnem pobočju. Nobenega dvoma ni, da so ga Pohorci prevzeli od gozdarjev, logarjev in lovcev v času, ko so v drugi polovici 19. stoletja intenzivno izkoriščaili tudi pohorske gozdove. Ker so hitro spoznali njegove praktične strani in glede na sam teren, so ga po- TzeM razmeroma hitro in ga nato razvijali po svoje naprej. Oblike pred- metnega gradiva, ki se je ohranilo tudi na južnem pobočju Pohorja in ki ima vsekakor starejšo tradicijo, pa govorijo povsem jasno, da prvotna domovina slovenskega smučanja nikoli ni bila in tudi ne more biti v tem slovenskem predelu, to je na Pohorju. Zusammenfassung SCHNEEREIFEN UND SKIER AM POHORJE (BACHERN) IN SLOWENIEN Der varliegende Beitrag umfaßt einen Teil des Materials für das Studium des Volksskifahrens in Stotoenien, roelches die Autorin im Jahre 1955 im Rahmen einer besonderen Erforschung des Terrains im Bereiche des Pohorje (Bacherngebirge, Untersteiermark) vom Landesmuseum in Maribor (Pokra- jinski muzej, Maribor) aus gesammelt hat. Das Bachemgebirge ist durch seine kuppenförmige Bildung und durch seine ausgedehnten Hochflächen bekannt, die jeden Winter mit ziemlich hohen Schnee bedeckt sind. Siedlungen von Einzelhöfen sind am Bachern bis zur Höhe von 900 m zu finden, ausnahmsrveise auch bis zu 1000 m. Zur Erreichnung der Täler aus dem höher gelegenen Gebiete oder zum Überschreiten der Berg- hänge bedienen sich die Bervohner, so rvie in den übrigen Gebirgsgegenden Sloweniens, der Schneereifen und Skier. Schneereifen: Die ersten drei Typen sind aus einem runden oder geraden Rahmen und aus Querlatten konstruiert, an roelchen die Bindungen, Riemen, die den Schuh umfaßen, befestigt sind. Die Schneereifen rverden dann noch eigens mit Spaget festgebunden, der des öftern durch ein Fichten- oder Birken- reis ersetzt roird. Diese drei Typen roaren im ganzen Bacherngebiet bekannt; teilroeise sind sie noch heutzutage im Gebrauch. Dies waren zugleich die ver- breitesten Typen. Die übrigen zwei Typen waren seinerzeit zwar ebenfalls verbreitet, sind aber heute gänzlich verschwunden. Das sind zuerst Schneereifen in der Form von Bretteln, die mit einem einfachen Spagat an das Schuhwerk festgebunden wurden, und Schneereifen, die aus der Waldrebe oder aus Kornstroh geflochten wurden. Die Riemen, die zur Befestigung an das Schuhwerk dienten, wurden wie bei den ersten drei Typen in die Tragfläche eingeflochten. Über die Herkunft dieses primitiven Verkehrsmittels behaupten die Ba- chernbewohner, daß es ursprünglich nur von Holzfällern, Jägern und Köhlern, die noch im vorigen Jahrhundert Holzkohle für die am Bachern gelegenen Glashütten brannten, benützt worden sei und durch diese dem Bauernvolk vermittelt wurde. Nachdem aber diese Leute aus anderen Gegenden (Krain, Kärnten) ins Bacherngebirge zugezogen waren, haben sie die Schneereifen wohl aus ihrer Heimai mitbringen müssen. Doch spricht die Art des Terrains dafür, daß auch die Bachernbewohner diese Vorrichtung gekannt haben müssen, um im hohen Schnee von den einsamen Bauernhöfen ins Tal über die Kuppen zu 8' 115 Tončica Urbas gelangen. Weil aber für diese Annahme bedauerlichermeise keine greifbaren Beweise vorhanden sind, sind wir über diese Erscheinung nur auf Schlußfolge- rungen angemiesen. Auf jeden Fall sind die Schneereifen viel älter als die Skier, die aber auch am Bacherngebirge ein Bauernerzeugnis sind und ein Gegenstand, der den Bachernbewohnern noch heute als Verkehrsmittel zur gegenseitigen Fühlungnahme im hohen Schnee dient; immerhin sind aber viele Beweise vorhanden, die Zeugnis dafür ablegen, daß die Skier erst in den letzten, frühestens 70 bis 80 Jahren hieher gebracht morden sind, stellenweise sogar noch später. Skier von den fünf veröffentlichten und mit Illustrationen belegten Typen von Skiern sind originell, und alt sind nur die ersten drei Typen, die teilweise für den Südhang, teilweise für den Nordhang des Bacherngebirges charakte- ristisch sind. Das sind Skier, die ursprünglich nur eine Bindung hatten, das heißt nur einen Riemen, der an der Seite des Skis mit Nägeln befestigt war, und in welchen der Skifahrer den Schuh aufsetzte. Die zweite Bindung ent- stand erst später, aber nicht nach der Art des Schneereifens, der eine doppelte Bindung 'für den vordem und hintern Teil des Schuhs (die Schuhkappe und den Absatz) hatte, sondern aus der Notwendigkeit, weil der Schuh beim Auf- stieg aus einer einzeln Bindung sehr leicht herausrutschte. Schon dieses Ele- ment, von dem der Volksmund klar aussagt, widerlegt die Annahme, daß sich die Skier am Bachern aus den ursprünglichen Schneereifen entwickelt hätten, obgleich man in einem Teile des Südhanges des Bachems, in der Umgebung von Tinje, die Skier Schneereifen benannte. Noch heute ist in dieser Gegend für Skier die Bezeichnung lange Schneereifen üblich, zum Unterschied von den kurzen Schneereifen, die nur dazu bestimmt waren, das Gehen im Schnee zu erleichtern. Auch die Art, wie die Bindungen, das heißt die Riemen, an die Skier be- festigt sind, spricht vom relativ neuzeitlichen Ursprung der Skier am Bachern, was auch vom Volksumund bestätigt wird. So kennt man in Smolnik (Nord- hang) Skier erst seit dem Jahre 1886, als die heimischen Forstleute, die von den österreichischen Behörden auf Skikurse nach Obersteiermark gesandt wurden, diese von dort mitbrachten, während man in Ribnica na Pohorju erst nach dem Jalire 1903 Ski fährt, als der Arzt dr. Zigon die ersten Skier unter die dortige Bevölkerung brachte. Nach dem Vorbild der Sport- und Jagdskier begannen die Bewohner einfache Skier zu erzeugen, die heute die Schneereifen besonders unter der Schuljugend fast gänzlich verdrängt haben. Etwas älter ist wohl das Skifahren am Südhang des Bachern, das ist in der Gegend, wo man, wie schon erwähnt, die Skier Schneereifen nennt. Doch verlegt es auch hier die Überlieferung nur etwa 100 Jahre zurück. Die Ent- wicklung der Formen dieser Skier, besonders der Bindungen, kann aber keines- falls ein Wechselsverhältnis zwischen den Schneereifen und den Skier am Bachern bestätigen. Der Beitrag bringt auf Grund des gesammelten Materials und der Über- lieferung gleichzeitig auch die ortsübliche Terminologie, die auch in dieser Gegend Sloweniens sehr reichhaltig und teilweise auch originell ist, zugleich aber erklärt sie die Tatsache, daß das Volksskifahren am Bachem nicht autochton sein kann. Es wäre falsch zu behaupten, daß es sich ausschließlich unter dem Einfluß des Sportskifahrens entwickelt hat, da sich dieses in slo- wenischen Städten erst nach dem ersten Weltkrieg zu verbreiten begann. Die Leute haben die Skier zweifellos vom Gebrauch der Holzfäller und Forstleute übernommen und sie dann auf ihre Art weiter entwickelt. Doch ist an ihnen nichts Originelles. Das gesammelte Material samt der Terminologie weist jede These, daß das Volksskifahren autochton sei, zurück; desgleichen aber auch die These von der Entstehung des slowenischen Skifahrens in diesem Gebiet. 116