I KRONIKA časopis za slovensko krajevno zgodovino 44 1996 Darja Keréc "Vszigdär po mozsevoj voli hodi i nigdàr njemi ne gucsi proti" (O "soboški ženski eliti" in njenih prvih femi- nističnih zahtevah na začetku 20. stoletja) "... Zelo se bojim izboljšav, ker se hote ali ne- hote spomnim, da celo svetovljanski dogodki go- vorijo o nekakšnih resnicah in predvsem naše majhno družbeno življenje nesporno kaže, da čim koreniteje so hoteli popraviti družbeni red, ki mno- gim ni bil po godu, tem bolj se je ta Pokvaril."^ Kaj je pisca (pod psevdonimom "S") pripravilo do tega, da niti javno ni mogel skriti jeze in ogor- čenja, glede na to, da so Madžari radi prikrivali, kar je bUo v njihovi domovini "slabega" ter "napi- hovali" vse, kar je bilo vredno hvale, tudi vsako manj posrečeno "novotarijo"? Ali je bil kraj, ka- kršna je bila Sobota konec 19. stoletja mesto, "vred- no svojega imena", o tem si lokalni povzpetniki niso belili glave. Veliko bolj vztrajni pa so bili lo- kal-patrioti, še posebej, kadar je šlo za tematiko z nacionalnim ozadjem. V primeru Sobote je bila "družbena hierar- hizacija" poskus identifikacije mestne inteligence ter premožnejših posameznikov z elitno - v sre- dišču Ogrske živečo - gospodo; stik z lepšo ali "višjo" drugačnostjo je bila ena svetlih točk njihove- ga vsakdana, zato tudi ne preseneča tolikšna "zve- stoba" Szaparijevim, zadnjim soboškim grofom.^ Nemirno in sprememb polno obdobje, v kate- rem je bilo dotlej zabeleženih največ izumov in iz- najdb, se je - zdi se na prvi pogled - komajda do- taknilo te obrobne slovenske pokrajine, vendar So- bota kot njeno središče ni konstantno zaostajala za ostalim svetom, le da so v stik z novostmi in novimi idejnimi tokovi prišli zvečine tisti, ki jim je bila že vnaprej dana možnost socializacije. A tudi ta je bila največkrat ovirana zaradi geografske od- daljenosti, vendar je kljub temu večina soboških Madžarov in Madžark v sociološkem in kulturnem smislu lobirala v peštansko okolje. Preskok v novo stoletje je prišel veliko bolj do izraza v spremenjenih pogledih na modeme, to je "zahodnjaške" tokove, kar je v praksi "izkoristila" predvsem mladež, ki se je na veliko ogorčenje Cerkve pustila novodobno vzgajati, in v politični angažiranosti sledila liberalnim smernicam. Ob vseh moralnih, političnih in podobnih pro- blemih, s katerimi se je ubadala Cerkev, je tistim, ki so krojili javno življenje v Soboti več časa osta- jalo za neobremenjeno in sproščeno (vse "v mejah dovoljenega") uvajanje Sobočancev v svet kulture, take kot je bila denimo prisotna v bližnjem Kesz- thelju ali Szombathelju, če že ne v Budimpešti ali na Dunaju. Dan soboške "gospode" se je začel ob "Palinkas jóregelt!", to je z jutranjim šilcem slivove žganice, vendar so "lokalni izbranci" zvečer, kot je to za- htevalo nenapisano pravilo, bistre glave in s kanč- kom "ogrskega snobizma" ob spremstvu izvoljenih gospa ter gospodičen prestopili prag izbranega sa- lona ali kavarne. Vendar je gospod nekaj veljal le, če je bil član mestne Kazine,^ za katero lahko upravičeno trdi- Iz članka z naslovom "Milo" (Szappan), ki ga je iz 5. ja- nuarja 1890 v soboškem tedniku Muraszombat es vidé- ke (dalje: Mév) objavil ogorčen domačin. Novoveški razvoj Sobote je povezan z grofovsko rod- bino Szäpäry, ki je prevzela grajsko posest ter lastništvo nad soboškim trgom po letu 1685, ko so po moški veji izumrli prvotni lastniki Széchiji (Széchy). Soboška inteligenca je za mesto svojega intelektualnega shajališča kot edini primeren prostor izbrala tistega v hotelu Dobray. Samo društvo je bilo ustanovljeno leta 1877 in je na začetku imlo 20 do 24 članov (Mév, 5. september 1909). Društvo ni imelo lastnih prostorov od samega začetka, pač pa le eno srednje veliko sobo v omenjenem hotelu oz. gostilni, katerega lastniku Johannu Dobrayu je mo- ralo vodstvo Kazine plačevati na osnovi članarine letno 1000 K. Člani so občasno zaposlili (najeli) tudi natakarja, ki je dobival 10 K mesečnega plačila. Popolno prenovo Kazine so njeni člani dočakali 2. sep- tembra 1909, ko je na sobotnem otvoritvenem večeru predsednik društva Pósfay Pongrätz med drugim dejal: "V letih od 1860. do 1872. leta je Sobota imela drugo- razredno vlogo, saj so bili uradi treh občin takorekoč na deželi ("a provinczian", op. D. K.), šele po spremembi za-konov, ko se je uprava ločila od gospodarstva, so se ti uradi s 1. januarjem 1972 preselili v Mursko Soboto. Upravičeno lahko imenujemo uradnike ter inteligenco za resničnega dejavnika naše družbe, saj iz njihovih vrst izhaja napredek ter pomeni tudi izvir kulture (...). Naša Kazina obstaja že 32. leto..." (Prav tam). O namenu in cilju Kazine je spregovoril tudi novo izvoljeni član dr. Jànos Czifräk: "Soboška Kazina kot de- 42 44 I KRONIKA 1996 časopis za slovensko krajevno zgodovino mo, da je bila osrednji, če že ne edini faktor dru- žabno-kultumega utripa tedanje Sobote, med drugim pa tudi najpogostejši kamen spotike med soboško žensko populacijo. Kako samozavestno so ob otvoritvi novih pro- storov Kazinskega društva gledali na turistično po- nudbo in kakšen pomen je društvo imelo napram mnogim Sobočankam - za uveljavljeno mestno gospodo, piše soboški tednik takole: "Gospoda, ki prihaja k nam, se ne more naču- diti prijetnemu in dobremu življenju v Murski So- boti. Marsikateri uradnik nam pove, da se zelo rad vrača k nam. To ne jemljemo kot neko kurtoazno izjavo, to je realnost, pač pa kot dejstvo, da pri nas pod okriljem Kazine možje preživijo zelo inten- zivno družabno življenje v največjem sožitju, kar je v nekaterih županijah prisotno v manjši meri..."^ Vendar družabno-kultumi utrip Sobote ni bil omejen le na Kazinsko društvo, predvsem bralna kultura naj bi bila v primeru gospodov, gospa in gospodičen še vedno znamenje napredka, razgle- danosti ali vsaj "stvar dobrega okusa", za kar pa mesto z nekaj manj kot 3000 prebivalci rn imelo zadostnih pogojev, ob čemer je treba poudariti, da so bili tisti, ki so sledili vsakršnim kulturnim (ali modnim) smernicam skorajda izključno madžar- skega (in ne slovenskega!) rodu: "Ni bralnih društev, ni občinskih knjižnic in jih niti ne bo, če se kot čudež v pravljičnem svetu ne bodo same od sebe vzpostavile. Kaj je edinstvena, takoimenovana ljudska knjižnica v Murski Soboti in kaj pomenita njen obstoj ter prihodnost, naj kdorkoli vpraša njenega upravitelja! Ali bo jokaje odgovoril ali bo povedal nekaj prav čudnega. Po kazalu poštnih transportov k nam prispe večje število političnih listov, nekaj poljudnoznan- stvenih tednikov, še manj strokovnih časopisov in komaj kakšna revija. Žalostno stanje se v svojem zastrašujočem pomenu besede spregleda le, če po- gledamo, koliko ljudi vzame v roke kakšen časo- pis?! Razen časopisov in revij državnega pomena je v vsaki izobraženi in napredni družbi rezervirano pomembno mesto za lokalne časopise. Saj preko njih komuniciramo z bolj oddaljenimi, preko njih nas spoznavajo, da druge cilje sploh ne omenjam. Ampak saj ima Murska Sobota svoj lokalni ča- sopis (to je Muraszombat es vidéke, op. D. K.), ki je takšen, kakršen pač je. Morda pa se upravičeno postavlja vprašanje: ali dosega svoj cilj, in ali stori kaj za to, da bi se ta cilj, razen tedenskega izida, dejansko uresničil?"^ Sobočance in Sobočanke je izven zavetja doma- čih ognjišč, ob obligatornih nedeljskih sprehodih po mestnem parku, družilo ravno zanimanje za čtivo; tisti, ki pa so bili navdušeni bolj nad go- vorjeno in manj nad pisano besedo, so lahko uži- vali ob gledaliških predstavah, ki so intenzivno za- polnile praznino v soboškem (kulturnem) vsak- danu šele v začetku tega stoletja. Lahko so se "raz- jokali" nad Bemsteinovo dramo "Tat" ali pa si "po- brundavali" ob zvokih operete VVillnerja in Grün- bauma.^ Srčnim in podobnim zapletom, povzročenim od "spletičnih gospodičen" ter "ljubosumnih gos- podov" se soboški "uživalci kulture" niso nasmejali le ob gledaliških predstavah - čar izuma bratov Lumière se je v začetku 20. stoletja dotaknil tudi Sobote, kot sporoča tudi spodnji reklamni oglas, ki vabi 22. aprila 1906^ na ogled kinopredstave, ki je bua ob večerni uri namenjena predvsem moškemu delu občinstva: javnik našega družbenega življenja, čaka tudi v bodoče na velike naloge. Da bi na tem koncu države zado.stili državljanskim dolžnostim, sprejmimo ob slovesni otvo- ritvi novih prostorov v čast prisego, da se bomo spo- .štovali, ne glede na družbeni položaj in vero, si skupaj prizadevali za razvoj, kulturo ter služili interesom ljub- ljene madžarske domovine." (Prav tam). Prav tam. ^ Prav tam. ^ Mév, 29. avgust in 5. september 1909. ^ Mév, 22. april 1905: "N. Seitz prireja v Soboti, na glav- nem sprehajališču (parku) kinopredstavo. Predstave bo- do vsak delavnik popoldan ob 4. in 8. uri, ob nedeljah in praznikih v tem mesecu pa ob 3., 4., 5. ter 5. uri in zvečer ob 7. in 8. uri. Ob deveti uri zvečer tudi pred- stave za moške. Vabljeni, pridite v čim večjem številu. S spoštovanjem, prireditelj." ° Magyar Közmüvelödesi Egyesület je bilo Madžarsko prosvetno društvo, ustanovljeno 28. oktobra 1897 z na- menom razširjanja madžarske (govorjene in pisane) be- • : sede v pokrajini ob Muri. Društvo je razširjalo mad- žarsko čtivo in ustanavljalo "ljudske" knjižnice, šole ter 43 I KRONIKA 44 časopis za slovensko krajevno zgodovino 1996 čanskih (a polgär - bal), hišriih (a haza - bal)... ple- sih, ki so bili priložnost za starejše in mlajše dame, da se pokažejo v vsem sijaju in čaru, Id ga pre- morejo, kajpak je bila najpomembnejša toaleta in idealne za to so bile "estélyek", to je večerne za- bave.^ "Piko na -i-" je predstavljala vsakoletna silves- trska zabava (a Silvester estély), kamor so imele dostop le soproge in hčere "pomembnih mož".^'' Da bi se na omenjenih plesih plesalo res "po taktu", so v mestu pogosto prirejali plesne tečaje:^! Tiste Sobočanke, ki so se že od rojstva "raz- likovale" od dam v izbranih toaletah in gospodičen z umetniškimi ambicijami, kakor je to narekoval njihov stan in nenazadnje okolje, v katero je z nesojeno "pravico" posegal katoliški tisk (in to še vse do konca štiridesetih let tega stoletja), so se za- vedale, da se je njih družabno življenje začelo in zaključilo (kot v večini slovenskih vasi in mestec tedanjega časa) na gostilniških ter domačih prilož- nostnih plesih, o katerih se je rado pisalo, da "je med našim szlovenszkim lüdsztvom prevecs raz- sirjeni"^^ in za katere bi nekateri najraje videli, da bi izginili iz javnega življenja. Tako se v prvem desetletju 20. stoletja nenehno pojavljajo članki, ki skušajo ne le z moralne, ampak tudi z zdravstvene plati argumentirati "škodljive strani plesa". Da bi lažje dosegli željeni cilj, so se zgledovali kar po božjih zapovedih; sedma je na primer velela: "Mo- res sze ogibati plesza, är (ker, op. D. K.) sze mores ogibati pogleda drugega szpola person!"^'^ Za takš- no, to je "negrešno" udejstvovanje na plesnih pri- reditvah so sledili nešteti napotki, med katerimi je že prvi veleval, da je treba ob odhodu na ples naj- prej zmoliti Boga, da se ne bi zapadlo v ne- milost,!^ spet drugi pa je "absurdno" zahteval: "Nigdar (nikoli, op. D K.) nejdte zato na plesz, är zvedite, ka de tam ona persona, k steroj (h kateri, op. D. K.) vasz vasa natura vlecse"^^ ... Kaj takega je v plesa željni okolici lahko naletelo le na po- smeh, saj že odkar " Zemlja pleše", je bil mik in čar "prestopanja po taktu" ravno v "srcu določene persone"... Seveda je posebna previdnost veljala za mlade gospodične,^^ a se plesa željni niso vedno ravnali po vseh teh napotkih, so pa vedeli, da je "smrten greh" iti na ples ravno v času cerkvenih praznikov. Mlada dekleta naj bi našla glavno veselje v pre- pevanju nabožnih pesmi po sosedskih domovih, že zato, ker so ljudje radi pozabljali na maše in to celo (kot je neodpustljivo poudarjal soboški župnik Slepec) "po nedelaj i po szvetkaj (praznikih, op. D. K.), kda sze navadno plesz drzsi", in ko "vrag naj- bokso szrecso, najjakso zsétvo mä (najlepšo žetev ima, op. D. K.), är te najvecs düs zapela."^'' Lahko, da je "značajska drugačnost" botrovala zmanjšanemu občutku "družbene pripadnosti",^^ in je - ne da bi to presenečalo - bila vloga uvelja- vitve v vsakdanjem (beri: javnem) življenju dode- ljena tistim Sobočankam, ki so bile seveda sposob- ne "intelektualno konkurirati" močnejšemu spolu: vrtce. Najbolj radikalni pa sta bili madžarizacija imen in vsebina osrednjega (beri: edinega) soboškega tednika. VMKE je bil pod patronnco podobnega društva v Szombathelju. Pravo predstavo toalet so si Sobočanke lahko priredile na primer v društvenih kabaretnih predstavah (a nóegylet cabaret). Mév (22. november) leta 1908 poroča o kabaretni predstavi, ki je, da bi "omilila" omejeni na- men modne revije, v programu imela tudi predavanje o zgodovini glasbe in petja (interpretacija samospevov). Na eni od teh zabav, na primer ob novem letu 1908 so bile med prvimi prisotne: Arvai Henrikné (žena lastnika soboške a salona oz. kavarne Schönheit), dr. Czifrak Janosné (žena dr. Czifraka), Schnell Jànosné, Bölcs Bela- ne (žena lekarnarja Bölcsa), Olajos Sàndorné (predsed- nica "Ženskega dobrodelnega društva"), Schonviznerné Fehér Ilona (tajnica omenjenega društva), dr. Somen Lajosné (žena odvetnika Šomna)..., pa tudi njihove hče- re ("nüade gospodične"), na primer Böls Mälcsika, Feher Mariska, Somen Ilonka, Takacs Irma, Arvai Bözsike... (Mév, december 1908). Plesni učitelj Märton Weisz spoštljivo vabi k plesni šoli: "V čast mi je vele-cenjenim Sobočancem in okoliškim krajanom sporočiti novico, da bom že tekom tega tedna v Soboti vodil šesttedenski plesni tečaj, ki bo potekal na osnovi najnovejših plesnih metod, sprejetih in uvedenih na "Berhnski plesni akademiji", s katerimi bom posvečal največ pozornosti estetiki drže telesa. Poleg že uveljav- ljenih, bom v tečaj vpeljal tudi najnovejše plesne korake bostonskega meščanskega plesa. Računam na zaupanje velecenjenega soboškega občinstva, z najglobljim spo- štovanjem - dipl. plesni učitelj iz Nagyszalonte Weisz Märton... Podrobnejše informacije dobite pri upravi tis- karne "Balkäny" (Mév, 20. maj 1905). ^2 Marijin list, februar (št. 2) 1905, str. 301. 1^ Članek "O škodljivosti plesa" (Prav tam, str. 332). Prav tam. Prav tam. ^° Dekle "sze po pleszi nigdar naj ne dä od kaksega decska ali moška domo szprevajati, ar je to neizrecseno nevarno" (Prav tam). Prav tam. 18 "Prekmursko ljudstvo (...) očitno spominja na graščinsko hlapčevanje, ki je ubilo v ljudstvu vsako samozavest" (Slovenski narod, 9. november 1924, št. 257, str. 5). 44 44 I KRONIKA 1996 časopis za slovensko krajevno zgodovino "Največja ovira je ta, da lahko ženske še danes izbirajo le med maloštevilnimi poklici in tistimi, ki so ji na razpolago in zahtevajo tako nizko stopnjo izobrazbe, da zanjo ne zagotavljajo zanesljivega kruha. Obrti se ženske malodane ne morejo priučiti, ker jih obrtniki ne vzamejo za vajerike, seveda jih ob današnji opremi in stanju delavnic niti ne mo- rejo vzeti, saj bi moralno gotovo propadle. Res je, lahko postanejo šivilje, toda ali se "Zakon o obrti" ukvarja s tem, ali so se poklica, še preden so se osamosvojile, naučile in ga obvladajo? Obrtne šole za ženske ni. Tiste maloštevilne, ki obstajajo,!^ pa ne učijo, kako je treba služiti kruh. Nič boljše ni z intelektualnimi poklici. Učiteljski poklic je že dolgo v znamenju prevelike produk- cije, in kot je povedal uradnik v kulturnem mini- strstvu, je lažje imenovati ministra kot pa učite- ljico. Enako je tudi s profesorskim poklicem, za- man pa si ženske izberejo medicino, še vedno jih sprejmejo z zadržkom, predvsem uradni krogi. Za farmacevta pa je potreben denar. Več razpoložljivih intelektualnih poklicev za ženske ni. Sodniški, odvetniški, tehniški, železniški, ekonomski poklici ogrožajo ženskost. To niso po- klici za ženske."^^ Med "poklici", ki so se v 19. in v začetku 20. stoletja tikali ženske populacije, je dominiral vzgo- jiteljski, sicer pa so ženske "prisegale pokornost Bogu" ter raje stopale med redovnice.^^ In celo tiste, ki so stopile v učiteljske vrste, so se tudi doma morale sprijazniti z vlogo gos- podinje, ki naj bi edino zadovoljstvo našla v "ser- vilni" vlogi skrbne žene in matere, in ki naj bi možu "z veseljem" oprala in zlikala srajco, to opravilo pa bi si olajšala z uporabo kvalitetnega rnila, kot zagotavlja milo, ki ga preko časopisa ponuja tale reklamni oglas:^^ Ženski vnaprej dodeljene vloge gospodinje ni zanemarila reklama, ki je za oglaševanje istega produkta kot učinkovite "protagonistke" izbrala kar punčke, ki se vešče privajajo dolžnostim bodoče žene ter matere: Ker madžarski srednješolski zakon ni dovoljeval mešane gimnazije, je bila v Soboti šele 2. februarja 1919 odprta dekliška meščanska šola; vpisalo se je 34 deklet (Miro- slav Kokolj, Bela Horvat, Prekmursko šolstvo, M. Sobota 1977, str. 475). O neprimernem in zastarelem šolstvu priča tudi poroči- lo šolske inšpekcije, ki je po priključitvi Prekmurja h Kraljevini opravila pregled šolskih poslopij tako v mate- rialnem, kot tudi upravnem smislu in 59 poslopij oce- nila za primerna, 23 pa jih ni ustrezalo danim norma- tivom. Posledica ogrskega šolskega sistema je bil poda- tek iz leta 1919 o 151 zaposlenih učiteljih v prekmurskih šolah, od katerih jih je bilo 92 madžarske narodnosti, 51 slovenske, 1 srbske, 4 slovaške ter 1 židovske "narodno- sti". Od omenjenih 92 učiteljev pa jih kar 64 sploh ni obvladalo slovenskega jezika! (Poročilo o oktobrskem obisku višjega šolskega nadzornika Gabrška in vladnega svetnika dr. Skaberneta, fase. Višji šolski svet 1919 (2-2), AS). Mév, 22. in 29. marec 1914 (Članek "O feminizmu", ki ga je napisala in na večeru "Soboškega dobrodelnega dru- štva" prebrala Ilona Kerecsény Greisinger). Od 107. (za trinajst ni omembe rojstnih podatkov) re- dovnic iz Prekmurja, jih je bilo v 19. stoletju (beri: do leta 1900) iz Sobote le 7 (za dve ni omembe letnice rojstva). Največ jih je iz reda "Družbe Sv. Križa". De- lovale so v glavnem v graški provinci (5) kot bolniške sestre in strežnice ("Maria Hilf - sanatorij ter "Marijin zavod"), sicer pa še dve v Italiji in le dve na Ogrskem. V splošnem se je največ deklet odločalo za "redovniški poldic", in sicer iz Beltinec 11, Tropovec in Kroga 7 ter iz Bakovec in Bogojine 5 ( za štiri ni podatka o letu rojstva). Marijin list (Marijin ograček), 8. september - 8. december 1935, str. 250 ss. 22 "Tista, ki uporablja "MILO SUNLIGHT", uporablja naj- boljše milo. Primerjajte ga z drugimi mili; učinek bo viden v vsakem gospodinjstvu. Dobi se pri edinem dobavitelju v Sobotì ter Beltincih, v trgovini "Ascher- Berger & Sin" (Mév, 19. avgust 1906). 45 I KRONIKA 44 časopis za slovensko krajevno zgodovino 1990 Prvi članki, ki so indidrali na feministične "ide- je", se v osrednjem soboškem tedniku pojavijo koncem prve dekade 20. stoletja, to je ob političnih in socialnih spremembah sirom Evrope, pa tudi v središču Ogrske. Tako "soboška ženska elita" ni le sedela križem rok, ampak je v začetku v okviru Ženskega dobrodelnega društva" svoje očete, so- potnike, brate (in ostale, zaposlene na vseh javnih mestih) skušala opozoriti na svoje "poslanstvo" z druge - njim oatno manj ljube plati. Ne da bi Sobota v začetku 20. stoletja postala kako žarišče feminističnega gibanja, niti ni namen obravnave tega vprašanja potencirati (pozitivno) vlogo prekmurske žene, saj se je v Soboti in oko- lici za časa Ogrske tako "Adamom" kot "Evam" go- dilo enako slabo - z izjemo priviligiranih. Le sama tema je kot drugod na Slovenskem postala kamen spotike in so se o njej razpisali skoraj vsi prek- murski časniki. Tako ne gre zanemarjati dejstva, da je avtorica "spornega" članka o feminizmu pov- sem utemeljeno in razumsko podala (svoje) vide- nje, ki se je izoblikovalo pod vplivom najnovejših dogodkov na Ogrskem ter na Zahodu: 'Danes še dokaj nova ideja je feminizem, ki ima v Angliji že okrog 50 - 70-letno preteklost, pri nas pa ima privržence komajda deset let, čeprav so ji bili že v preteklosti naklonjeni mnogi samo- stojno misleči ljudje, enako moški in ženske, pa čeprav podzavestno. "Feminizem!" Kako strašna beseda, je to bila še pred kratkim. Spremljali so jo posmeh, pomilova- nje in poniževanje; če so nekoga "ožigosali", da je feministka, je veljalo za žalitev. In kakšna konfuzija je vladala okoli tega pojma še pred 5-6 leti. Vsak je o njej vedel kaj straš- nega, da je sovražnik družinskega življenja, da pro- pagira svobodno ljubezen, da hoče moškim vzeti kruh, da ženske navaja na moške martire, da je zgolj pogruntavščina neporočenih žensk etc."^^ Greisingerova pri tem v enem samem stavku podaja bistvo sporočila o pomenu ter vlogi femi- nizma: "Hočejo nič več in nič manj, kot priznanje ženske kot polnopravne osebe, da bi lahko znotraj družbe živele tako, kot želijo in da bi svojo usodo uravnavale tako kot jim ustreza."^^ Da gre morda vzrok za pomanjkljivosti v du- hovni izobrazbi ženske iskati v njej (ali v njeni naravi) sami, o tem piše tudi Greisingerova: "Ne smemo zamolčati niti tega, da se je z iz- boljšanjem prometnih razmer povečal tudi luksuz, železnica je približala modele oblek iz velikih mest, ki jih nevešča roka domače šivilje ni obvladala. Ker pa so se vedno našle nečimme ženske, ki so te lepe stvari kupile in z njimi povzdigovale svojo lepoto, se je izkazalo tudi to, da moški svet ni ne- občutljiv za lepe obleke, ravno nasprotno, kaže ce- lo dokaj razviti estetski čut, saj se gnete okoli modnih dam. Večina žensk je iz tega potegnila nauk in se je odrekla ne samo pletenju ter tkanju, ampak tudi šivanju in je dala svoje obleke sešiti pri drugih krojačih."^^ In kakšne posledice je v Soboti imelo moško klubsko življenje za "nežnejši spol": "Ker pa se je s tem delo v hiši čedalje bolj krčilo in hkrati postajalo bolj šablonsko, je ženska svojo iznajdljivost ter ambicije usmerila v kuhanje, preko česar ji je uspelo skozi dimnik v veter spu- stiti ne samo en dominij. Tiste, ki jih ambicija, da bi v polovici ali pa po vsej županiji (Železni župa- niji, op. D. K.) za vsako ceno govorili o njihovi čudoviti kuhinji, ni navduševala, so se začele dol- gočasiti. K temu je prispevalo tudi to, da sta gospoda - moža klubsko življenje in Kazina čedalje bolj od- tegovala od doma. Žena ni več slišala o javnih za- devah, ker so o teh razpravljali v Kazini. Mož je dopoldne hodil za opravki, bil je v uradu, opoldne je redkobeseden pojedel kosilo, odhitel v Kazino ali v kavarno, od tam spet v urad, pa spet v Ka- zino in le v času večerje se je spet pojavil v do- mačem gnezdu. In ker je svojo razpoložjivo ljubez- nivost porabil že med dnevom, za dom in ženo ni ostalo ničesar. Nikoli se ni spomnil, da bi mogoče tudi njegova življenjska družica imela duhovne potrebe. Morda je to delno opravičljivo s tem, da je sčasoma postajala izobrazba moških čedalje višje stopnje, medtem ko je izobrazba žensk ostajala na starem nivoju in tako nista več mogla razumeti drug drugega; in ker je zaživel "nazor", da je žena v hiši zelo koristen element, mož svoje žene sploh ni poskusil vzgajati ter učiti. Torej se je ženska začela dolgočasiti."^^ Ta "dolgčas" je botroval pojavu prvih feministk in feministov: "Dolgčas je rodil neskončna luksuzna ročna de- la, ki sicer zahtevajo ogromno denarja, so pa zelo redkokdaj lepa in še redkeje koristna. Tako se je rodil tip ženske, ki požira opolzke romane in je hrepeneča občudovalka avantur "grofice X" ter "markiza V in dobro je, če ostane vse pri teoriji in tega nočejo prenesti v prakso. Tako je nastal tip ženske, ki ni bila razumljena, pa pretirano čista 23 Glej op. 20. Avtorica v članku na "znanstveni način" podaja pregled zgodovine človeštva in znotraj le-te vlogo ter položaj ženske od časov matriarhata do industrijske revolucije (Prav tam). 25 O vlogi ženskega oblačila je Marijin Ust leta 1913 (št. 5, str. 156) zapisal: "Tudi pri nas ne bi škodilo, če bi naše ženske menje metale na gizdavi obleč, pa bi več skrbele za zdravje svoje dece (...), štera vnogokrat hodi v raz- trganoj pa v umazanoj obleki, gda se matere gizdi, jo v takših oblačilaj, štera se že za nje nikoli ne spodobijo " (Prav tam). 26 Mév, 22. marec 1914. 46 I KRONIKA 1996 časopis za slovensko krajevno zgodovino Ženska, ki svojo dmžino molestira z nenehnim pospravljanjem ter ženska, ki rada veseljaa. Med ženskami, pa hvala Bogu tudi med moš- kimi, ki so se dolgočasili, so se našli tudi taki, ki so uvideli, da tako stanje ni pravilno, da je treba žen- sko dušo napolniti z dragocenejšo vsebino, če ne želimo, da zaide v slabo smer, uvideli pa so tudi to, da neizkoriščena energija tudi z gospodarskega vidika predstavlja ogromno izgubo. Ti so postali prvi feministi in feministke."^^ Da je ravno "ženskost" dominantna lastnost žen- ske, tudi tega avtorica v vsebini članka ni zamol- čala, vendar poudarja, da "ženskost" ne izraža nuj- no tudi omejevanje duhovnih (in fizičnih) sposob- nosti ter možnosti: "Kdo je bolj ženstven, tisti, ki izgubi zavest, če zagleda miš, ali pa zbeži, če je poleg njega zago- rela obleka služkinje, ali tisti, ki ne more pogledati rane ali zlomljene roke, ne da bi mu bilo slabo, ki je nebogljen in nespreten, ki še vozovnice za vlak ne zna pošteno kupiti? "Weiblich sein, heist mütterlich sein", je rekel nek odücen pisatelj in to je prava poteza, glavna značilnost ženskosti: pripravljenost pomagati, ki je prava ženska nikoli, v nikakršnih okoliščinah ne more izgubiti, kakor so tudi ženske, ki tega v svoji duši nikoli niso imele."^ Od tega izhaja tudi splošno uveljavljeno pre- pričanje - ne glede na naravne danosti ženske, da je le-ona fundament družine, ki pa je tudi celica družbe.2^ Mišljenje Greisingerove je na tem mestu seveda drugačno.^" Jasno, da je bilo njenemu pisanju idejno izho- dišče Kongres o volilni pravici v Budimpešti - tudi tega v svojem, zdaj že kar "srboritem" članku ni zamolčala: "Ženske so zrele za spoštovanje ter nastop v javnem življenju in tistì, ki je lansko leto na Kon- gresu volilne pravice v Budimpešti videl zastop- nice žensk z vsega sveta, mora uvideti, da jih ni več mogoče zbrisati s prizorišča javnega nasto- panja."31 Greisingerova kot primer omenja gospo Char- les - Lees, županjo mesta Oldham, ki "stavko že- lezničarjev ni prekinila z vojsko ali policijo, ampak s pametnim in prijetnim humorjem. V Budimpešti je sama pripovedovala, da se je 13 ur pogovarjala z njimi, na koncu pa so se vsi smejali in mir je bil vzpostavljen. V mestu je uredila igrišča in parke (ni sledila primeru Szombathelja, ki še obstoječe pokvari). Za delavskimi "cottages" je dala zgraditi hiše z vrtovi, tako da bo mesto, ki je bilo včasih grdo, nastalo najlepše v Angliji."'^^ O volilni pravici pa je zapisala: "... Seveda če niso slepi, morajo tudi feministi kmalu opaziti prednosti pravice glasovanja in zato je bilo femi- nistično geslo "Wotes for women!" kmalu ne samo cilj, ampak tudi sredstvo, da bi vlade prisluhnile njihovim zahtevam."^'' V zaključku se je Greisingerova dotaknila tudi "soboških feministk": "Kako nesebično neutrudljive in navdušene "agitatorke" svojih idej so lahko ženske, dokazujejo naša Vilma Glüklich, Auguszta Rosenbeg ter Rózsa Schwimmer. Tisoč primerov bi še lahko navedla, toda že tako sem izkoristila vaše potrpljenje, zato vas prosim le, da se brez evforije ukvarjate z vprašanjem feminizma in brez pristranosti."^^ Da je büo prepričanje mnogih gospodov kljub vsemu pristrano, je lahko opazil vsakdo, ki je v tistih časih prebral članek dr. J. M.-ja v soboškem tedniku. Njegovo pisanje kljub visoki izobrazbi ne izraža "treznega" načina razmišljanja, kvečjemu na ironiziran način potencira dominantno vlogo moč- nejšega spola in zdi se, da izvira le iz "načela kontradiktomosti", preko katerega s humomimi pridevki ter očitki na račun ženskega (resda po- 27 Prav tam. 28 Mév, 22. in 29. marec 1514. 2^ "Če je res, in ker je res, da je družinsko življenje fun- dament družine, družbe, države, vere in dobre morale; če je res, in ker je res, da tke ženska družinsko življenje z nežnimi, a močnimi nitmi notranje ljubezni... naj se torej feministični "tabor" ne postavlja s padlo Sparto, naj ne postavlja oltarja iz enakosti izvirajoče svobodne lju- bezni, ampak naj ostane tam, kjer ga je skrb z njegovo sveto nalogo postavila." (Članek "Feminizem" avtorja dr. J. M.-ja, ki ga je kot odgovor na pisanje Greisingerove objavil Mév 4. oktobra 1914). "Naslednji argument zoper to, da bi ženske služile je ta, da je tekmica moškemu, odvzame mu kruh in otežuje ustvarjanje družine (...) Ej, ej, da bi bil moški res tako šibak!? In če je dejansko tak, tedaj si ne zasluži vodilne vloge. Feministično načelo je tudi, da naj zmaga "boljše", toda enako je tudi načelo vsakega poštenega človeka (...). Da se otežuje ustvarjanje družine, če tudi ženska služi? Ravno nasprotno; zagotavlja srečo družinskega življenja, saj omogoča, da vsakdo po svojem srcu izbere življenskega partnerja." (Glej op. 28). 31 Mév, 5. april 1514. 32 Prav tam. 33 Prav tam. Prav tam. Dokaj neevforično se je svojega poslanstva zavedala (ter v "primerni" obliki izkoriščala) tudi soboška grofica Marija Szäpäry (1840-1908), ki je bila mnogim (na- predno mislečim) Sobočankam "zgled dobrote", saj po besedah mnogih nihče ni šel od nje praznih rok. Ker ni imela kakih "skrivnosti" (njenega moža - Gézo Szäpärija so obkrožale "zgodbice" o pretirani varčnosti), zato se je tudi z lažjim srcem posvečala ubožnim in bolnim lju- dem. Njena dobrota se je neposredno izkazala ob usta- novitvi "Dobrodelnega ženskega društva" v Soboti (Muraszombat jótékony nöegyesület). 26 let je bila pred- sednica ženskega Dobrodelenega društva v Budimpešti, kjer je menda celo lastnoročno delila hrano okoliškim revežem. Na Reki je dala zgraditi otroško sirotišnico in tako ne preseneča podatek, da je bila prva od Madžark plemenitega rodu, ki jo je Elizabeta I. odlikovala z Redom najvišjih zaslug, kakor jo je podobna čast dole- tela od Svete Rimske Stolice (Mév, 31. maj 1908 in Ma- rijin list, št. 3-4, str. 199-200 1907/08). 47 I KRONIKA 44 časopis za slovensko krajevno zgodovino 1990 gostega) romantičnega idealiziranja (javnega) živ- ljenja le še povečuje "bralni užitek" tistim, ki jim je to pisanje pravzaprav namenjeno; to pa so - se razume - "gospodje soboški": "Pravico, enako pravico z moškimi! To je tre- nutni moto žensk. "Dol s suženjstvom!" je stokanje femirustk... Naravni zakon je po mnenju feministk le raz- poreditev dela. Ta naravni zakon torej v družini, družbi in državi ne vlada ne ženski, ne moškemu. Strastni vzkliki so najbolj iskreni, zato naj mi bo dovoljeno, da tudi sam na tem mestu zakričim: "Oho!" Poglejmo današnje ženske v družini! Celo v najbolj zanikrni kolibi ima ženska glavno vlogo, dirigira v hiši, družino osrea ali pa jo naredi ne- srečno. Preidimo takoj k bistvu vprašanja. Za katero družbeno ugodnost je ženska prikrajšana? Res ne vem, za katero. Pri veseljačenju, razvedrilu, v društvih zajema z večjo žlico kot moški; medtem ko se ta skromno zavleče v plesne dvorane, žen- ska flirta z drugimi, in če je mož pravi, ki da kaj na poštenje svoje hiše, to seveda prepove in po- stane torej... ženin tiran? Poglejmo diplomacijo, politiko...! Ali nimajo ravno ženske izza kulis glavne vloge?! Ali niso od vseh začetkov povzročiteljice nastajanja ter pogub- Ijanja držav? Ideali kot ideje lahko živijo večno življenje, ne da bi se uresničili; tiste, ki se hranijo s takimi ide- jami, imenujemo entuziaste, ki niso nevarni. So pa tudi ideali, ki rušijo in ki se kot vihar ne zmenijo za uničenje. Z nasilno roko se lotijo reda, da bi ustvarili kaos, v katerem tudi sami propadejo."^^ Kot kaže, je ravno "gospod doktor" zapadel v idealiziranje "Adamovega rebra"... "Marijin list" kot osrednji časopis z vsebino iz- razito katoliškega značaja ni imel namena konku- rirati osrednjemu soboškemu tedniku (Muraszom- bat es vidéke), saj je namerno težil k vsebini vzgoj- nega tipa, ko pa se je prvi večji val feminizma dotaknil tudi Sobote ter okoliških krajev, se je (že) v marcu 1912. leta pojavil članek z "Desetimi za- povedmi",36 ki naj bi opravičile nepristrani sloves tega verskega lista. Pisec omenjenih zapovedi se je zavedal "ženske jeze" in zato duhovito dodal: "Ali- jaj bi bilo po meni, csi bi tak do mene mogle, dobro, ka szmo dalecs razno..."37 Za svojo "eksistenco" se je avtor članka zbal predvsem zato, ker je kljub svobodomiselnim za- povedim bilo čuhti kanček "patriarhalne filozofije": "Vszigdär (vedno, op. D. K.) po mozsevoj voli hodi i nigdàr (nikoli, op. D. K.) njemi ne gucsi proti."^^ Tako se je glasila prva zapoved, ob kateri je avtor poudaril, da jo je (kot tudi ostalih devet) popisal na željo drugih in zato ne prevzema od- govornosti. O miselni dejavnosti pa piše pri drugi zapovedi: "Csi eden dén (dan, op. D. K.) dvakrat ali szedenkrat na drugo miszel mä mózs, ti tüd i telkokrät obrni szvoje mislenje."^^ Žena se je morala obračati po vetru (beri: mo- žu), a je četrta zapoved na primer velela, da naj je žena "kraljica na domu", vendar ne bi smela nikoli pozabiti, kdo jo je pravzaprav postavil na "mesto kraljice". Kljub očitku, da je najbolj nesrečen tisti mož (in tista družina), katerega žena tako glasno govori in vpije "sztaksim glaszom gucsij aH bole larma" (go- vori s takim glasom ali se celo dere, op. D. K.), da bi lahko "na szodnji dén za trombitasa dobra bila", se epilog zaključuje dokaj modro in tedanjim razmeram "primemo": "Da pa te je zsena prej szlüzsbenica szvojega mozsa. Nigdar nej... Zs njim cela ednaka persona osztäne ona nadale tudi, ali szakojacsko, njemi podvrzsena i tak more biti."^^ Tako so morale Sobočanke (verjetno tudi v ve- selje nemajhnega števila Sobočancev) na "dosledno izpolnjevanje načela enakopravnosti med spoloma" počakati vse do tridesetih let ko tudi "csinos no ni bila več le "čedna žena", ampak tudi "čedna",^^ in ko vsled novih (beri: strankarskih) nazorov tudi "Kezét-csókolom" ni bil več " obligatna manira" dobre dunajske (beri: budimpeštanske) dvome šo- le, ampak so morali gospodje svoje gentlemanske manire odslej "izkazovati" v javnih (to je tako moš- kim kot ženskam dostopnih) lokalih, v katere sta vodilna soboška gostilničarja takole vabila goste na jedačo in pijačo: f Glej op. 29. * Marijin list 1912, št. 3, str. 73. 3" Prav tam. 38 Pratam. 3^ Prav tam. 40 Prav tam. 4^ V prekmurskem dialektu "modra ženska". 48 44 I KRONIKA 1990 časopis za slovensko krajevno zgodovino V času "soboške intelektualne opozicije", ki je temelje obstoja pridobila s prihodom kranjskih, koroških ter štajerskih prišlekov, je na piano sko- čila "ženska garda", na račun katere so soboški gos- podje, ki so tako radi posedali pri "Dobrayu", "Faf- liku", "Bacu" aH "Soaču"... zbijali šale: "Zdaj kavarne tri imamo, kaj še Murska hoče? Po treh stezah blodijo nam naše želje vroče, če povsod le čaje spraviš tri, štir' na tapeto, pa za- menjaš svojo ženo za preljubo teto."^2 Kako zelo aktualno je bilo vprašanje splošne volilne pravice, pričajo tue zabavljivi zapisi:^3 O ženski volilni pravici Zahteve žensk Ko volilna borba bo, ko se govorilo bo, šla bom tudi jaz na shod in kričala bom tam not. Policijskim uram bo skrajšan njih potek, možem odklenkalo bo sedet', kakor cvek. Cigaretam in tobaku, to delo bo poslank, zvišat' cene a enak'znizati za frank. Možem tresejo se hlače, ker bo prišlo zdaj vse drugače, saj je bü že čas, za vse moške in za nas. Odgovori moških Možem nevarnost se obeta, od lastnih žen zdaj prav zares; voliti hočejo dekleta, pa tudi druge ženske vmes. To vse smrdi po konkurenci, v nevarnosti je naš primat. Komu smrdele cigarete bodo, če žena bo poslane' postal? Čeprav sem rebro jaz posodil, da ti prišla si sploh na svet, jaz nisem s tem ti še dovolil, da hlače smeš mi tudi vzet. Tudi taka je zgodovina Sobote, kakor je le-ta tudi del sloveriskega in ne le madžarskega zgodo- vinopisja. Koliko "dobrega" in "slabega" sta ljudem ob Muri prinesli ogrska ter slovenska (beri: jugo- slovanska) uprava, je vprašanje posameznika. Tudi starejši ljudje - navajeni vsega "hudega", ki so bui priča tej preobrazbi, so se na novosti odzivali z ne- kakšno zmedenostjo, predvsem pa z odkritim pre- senečenjem, kot tudi "tista starka, ki je mislila, da je evangeličanka in že obenem katoličanka, ki je žalostno odkimala, da ne zna madžarski, in se je le čudila novemu svetu in novemu denarju in novim mejam in novim "gospodom", ki razumejo "vendski" in ji ni bilo treba tolmača na sodišču..."^ ZUSAMMENFASSUNG * Richte dich immer nach dem Willen des Mannes und widerspreche ihm nie!'" Der Alltag des Marktfleckens von Sobota wurde am Anfang des 20. Jahrhunderts durch politische Veränderungen wachgerüttelt, die außer dem Weltkonflikt auch die ersten Forderungen nach der uneingeschränkten Freiheit der Frau mit sich brachten. In diesem halbruralen Ort hatten diese Forderungen gewif5 nicht jenes Gewicht, welches sie im Hinblick auf den bewegten Alltag der männlichen Population verdient hätten. Die Einwohnerin von Sobota "durfte" die Rolle einer treuen Ehefrau und gewissenhaften Mutter spielen, die nachmittags nur in Wohltätigkeits- Frauenvereinen (mit)wirken "durfte". Darin er- schöpfte sich ihre RoUe in der Öffentlichkeit. Der Großteil der Frauenpopulation von Sobota war (einschließlich jener der wohlhabenden rmd gesellschaftlich etablierten Familien) nach strengen Prinzipien der katholischen (halbbäuerlichen) ^ Duplin, 1. februar 1939, str. 3. 43 Duplin, 1. februar 1940, str. 3. ^ Prekmurski profili, spisal France Sušnik, Maribor 1929, str. 36. 49 I KRONIKA 44 časopis za slovensko krajevno zgodovino 1996 Familie erzogen. Nur wenigen wurde schon von der Geburt her die Möglichkeit eines gesell- schaftlichen Aufstiegs gegeben. Diese bot sich etwa durch die Heirat mit einem benachbarten ungarischen Kleinbürger, dessen "Lebenskultur" an den Abenden durch den gewohnten Rhythmus des Stadt-Casinos beschränkt wurde. Sobota schmückten an der Jahrhundertwende zahlreiche Kaffeehäuser, (zu) viele Wirtshäuser, Dobrays Hotel mit dem Casino und der zentrale Schloßkomplex. Gerade Gräfin Marija Szapary war in den Augen der meisten Frauen in Sobota die "eigentliche Verkörperung von Anmut und Güte". Sie wurde sowohl in den Kreisen der Budapester Aristokratie als auch vom einheimischen Pfarrer Slepec sovide vom einfachen Sobotaer Volk ver- ehrt. Das gesellschaftlich-kulturelle Leben von So- bota war jedoch nicht nur auf den Casino-Verein beschränkt, besonders die Lesekultur sollte im Falle der Frauen in Sobota als Zeichen des Fort- schritts, der Bildung oder wenigstens des "guten Geschmacks" gelten. Bibliotheken mit entsprechen- dem Lesestoff gab es im damaligen Sobota nicht, wenn man von einzelnen "Privatsammlungen" ab- sieht. Aus diesem Grunde sahen sich die Ein- wohner von Sobota mehr von Tanzkursen, Kino- vorstellungen und Theateraufführungen wandern- der Schauspielgruppen angezogen. Im edukativen Sinne erzielten solche Veranstaltungen nicht die angemessene oder erwünschte Wirkung. So habe sich - laut Dona K Greisinger, einer der "ersten Feministinnen" von Sobota - ein Typ der unter- tänigen, zu wenig selbstbewußten und gebildeten Frau herausgebildet, die dem stärkeren Geschlecht nicht "intellektuell zu konkurrieren" imstande ge- wesen sei, was angesichts der Bildungs- und Berufsmöglichkeiten nicht überrascht. In die politische Diskussion über die Rolle der (Ehe)Frau griff auch die Kirche ein, und so nah- men ziemlich viele Frauen in Sobota den Schleier, andere wiederum erreichten nach den Normen der damaligen Zeit die "höchste" Bildungsstufe als Gouvernanten und Lehrerinnen. Das war aber auch alles, und nach der Auffassung von Greisinger habe die Frau begonnen, sich zu "lang- weilen". Einige hätten die Zeit mit dem Lesen von "obszönen" Romanen, andere wiederum mit Handarbeiten vertrieben, nur wenige hätten sich getraut, ihr geistiges Leben mit etwas Nütz- licherem auszufüllen. Letztere seien nach Greisin- gers Theorie die ersten Feministinnen geworden, viele von ihnen hätten eine Stütze in ihren Männern gefunden. Natürlich distanziert sich Greisinger nicht von der etablierten Überzeugung, zugleich einem "Naturgesetz", die Frau sei das Fundament der Familie, so wie diese auch die bedeutendste Zelle jeder Gesellschaft darstelle. Ihren "Thesen" wider- setzte sich ein gewisser Herr J.M., bezeichnete er die Frau in der Gesellschaft doch als eine domi- nante Person, die im eigenen Haus regiere, im öffentlichen Leben aber übermäßig feiere und flirte, in Diplomatie und Politik trage sie aber die Verantwortung für Entstehung wie Untergang von Staaten. Daß die Frau in keinerlei Hinsicht gesell- schaftlich benachteiligt sei, stellte auch das zentrale Blatt im Übermurgebietes "Marijin Ust" (Marien-Blatt) fest. Der Frau wurden diploma- tische und ähnliche Ambitionen zwar nicht zum Vorwurf gemacht, dennoch wurde in den "didaktischen" Artikeln auf die patriarchalische Rolle der Kirche und des Mannes im Eheleben hingevidesen. Das Ende des Ersten Weltkriegs brachte den Slowenen den Frieden und zahlreiche "Selbst- ändigkeiten", dem Übermurgebiet aber eine "neue" politische und soziale "Geschichte". Hier kamen Parteiinteressen zum Ausdruck und in deren Rahmen die ersten Forderungen nach einer stärkeren Rolle der Frau in der Öffentlichkeit und in der Gesellschaft im allgemeinen. Während sich die Herren im nächsten Wirtshaus dem Karten- spiel hingaben, entwarfen ihre Ehefrauen die ersten "politischen Manifeste" und "Partei- programme"... 50