------ Izhaja 1. in 15. dne vsakega mesca, in velja, za celo leto 3 gold. SO ki., za pol leta 1 gold. sto kr. Tečaj V. v Uttbljanl l. februarja 1865. List 3. II. Doslednost. Prava doslednost pa vendar ni svojoglavna, in ne terdi prenapeto in terdovratno svojega. Neki pameten mož je rekel: „Kdor vse luknje zamaši, ta naj manj vjame, ker zamaši tudi luknje, po kterih ribe pridejo, in — gerčaste bruna se ne dajo razcepiti". Doslednost neizprosljiva in vzorna, zverže se v terdobo, in takšen merzel veter popari nežne cvetice ljubezni. Dosledni učenik ne skuša vseh gričev ponižati in spominjaje se lepega izreka slavnega apostola: „Ljubezen vse prenaša, vse preterpi in vse upa", in v zavesti svoje nepopolnosti in otročje slabosti tu in tam marsikaj prizanaša. Ako se kaj takšnega godi iz poštenih namenov, otroci postavo in učenika še le višej spoštujejo po starem šolskem pregovoru: „Izjeme poterdijo pravila" — „E.vceptio firmat regulam". Kako dobrotljiva je takšna doslednost pri vsaki šoli! ona daje učeniku čast in spoštovanje, prihranuje mu marsiktere sitnosti, pospešuje mu vsestransko njegovo delavnost. Ker gre v takšni šoli vse pravilno in postavno, otroci se veliko ložeje uče, rajši vbogajo in se pokorščine, reda in delavnosti tako privadijo, da jim ostane za ves čas njihovega življenja; ta pametna sila jih pripelje k nravni svobodi. Kaki drag biser je takšen učenik v sedanji dobi, ko je vse duševno in nravno zmedeno in nedoločno! Huda bolezen razjeda družinsko življenje, keršanska iz-reja in omika peša, in starši otrokom tako radi gledajo skozi perste, in njih napake izgovarjajo. V takšnem omahljivem času je toliko bolj potreba, da se učenik stanovitnih načel in pravil derži, da ne razširjuje splošne omahljivosti. Kako žalostno pa je v šoli omahljivega učenika, ki danes tako, jutro drugače govori, ki podučuje tje v en dan, ne da bi premislil, kaj bo danes ali jutri govoril, samo toliko, da mu ura mine, ki se umakne vsaki sapici, ki bi vsein rad vstregel; danes prizanaša, jutri pa nevsmiljeno kaznuje, komarje preceja, kamele pa požira. Žalostno je, ako se takšne šole kje najdejo, pa kaj — skerbimo, da se nam ne bo moglo kaj takšnega očitati! Kako pa se pridobi doslednost? Doslednost in ljubezen do poklica si roke podajate. Dobri pastir pozna svoje, in njegovi tudi njega poznajo. Pred vsem prizadevajmo si, da si pridobimo ljubezen do poklica in do otrok, in drugo, pravo razumnost in stanovitna volja, nam bode priveržena. Ljubezen do stanu je pervo. Komur je šola le tlaka, tisti tudi vse po tlačansko opravlja, tedaj le prisiljeno poveršno brez doslednosti; komur pa je blagor šole pri sercu, dobro ve, da razpade vsako zbirališče, ki se ne derži stanovitnega reda. Vbrani red se pa le tam najde, kjer so postave in se ravnajo po pravilih, tedaj si takšen učenik prizadeva za daljno izobra-ženje. Kdor je priden in marljiv, dobro ve, kaj hoče in večidel pravo zadene, in ne pozabi, kar je enkrat obljubil ali govoril, in se živo spominja vsake reči zadevajoče napredek svojih učencev. Ljubezen do poklica mora pa sklenjena biti s pravo ljubeznijo do otrok. Takšna ljubezen ni slaba, ampak krepostna, gleda na to, kar v prihodnje koristi, je tudi močna, da se stanovitno dobrega derži, naj velja, kar hoče. Ne naklada preveč, kar pa za dobro spozna, to tirja, — in ko z eno roko otroka prijazno vodi, z drugo pa tudi za šibo prime, ako je potreba. Ljubezen je resnobna in dobrohotna, in ko se strast in samovoljnost prevračuje, kakor vreme v sušcu, je nevtrudljiva, in si ostane zmirom enaka, le ljubezen je dosledna. Vendar ne smemo pozabiti, da je nekteri tak dar od Boga prijel, in da je nekteri od natore takšen, da dobro ve, kaj da hoče, kako da hoče, in da je stanoviten, kedar je treba svoj namen doveršiti. Nekteri v svoji mladosti tega dara niso prejeli, n. p. takšni, pri kterih hitro piskerc izkipi, pa se zopet tako naglo nleže, kteri kakor metulj ferfrajo od posla do posla, in nikjer obstanka nimajo, pri kterih sovraštvo in ljubezen, veselje in žalost, resnoba in čmernost si vrata podajajo. Ako nisi poklican, prizadevaj si pa, da boš poklican, premaguj samega sebe, in gospoduj sam nad sabo. Učenik, ki vodi toliko otročajev, vendar ne sme sam otročaj biti. To je sicer res težavno, ali stanovitna volja vse premaga. Učenik, kedar prebira s svojimi otroci 27. vajo v „Drugem berilu", si vendar tudi kaj more misliti, in nauk, ki ga tam dobi, na se obračati. Človek pa je slab, večkrat stori, kar mu ni všeč, pa ne stori tega, kar mu je všeč; pri vsem njegovem poslovanji , posebno pa pri šoli potrebuje pomoči od tega, ki pozna vse slabosti človekove , in svoje pomoči nikomur ne odreče. Pedagogične pisma. Dragi moj Barovič! Pišeš mi, dragi moj, da se ti učiteljska služba od začetka prav težka zdi. Kaj tacega od tebe slišati je lepo in te tudi časti, in kaže, da si ponižen, in ta čednost je dan današnji kaj redka prikazen. Ohrani to čednost, in zmagal bodeš, in zapomni si pregovor: „Kjer je veliko dima pred očmi, tam se ne vidi daleč". — Ostani pohleven, in prizadevaj si za lepo vedenje in obnašanje, naj te že potem tvoji sosedje zavidajo, černijo ali tvojo šolo v nič devljejo, kakor jim drago, — to naj te nikar ne moti. Omika pa pride le iz občenja, iz družinskega življenja. Prideš med ljudi, opazuj jih, posebno pa se oziraj na tiste, ktere spoštuješ. Od teh se naučiš naj boljšega, kar je mogoče — pošten človek biti. Njihovo obnašanje je pravo, je cvetje nravne izobraženosti. Njihovo vedenje in zaderžanje posnemaj! Oa pa to ložeje izpelješ, čuj sam nad sabo, in gospoduj svojim strastim. Ne govori nikdar kaj nerodnega, in sirovo govorjenje naj ne pride iz tvojih ust. Kako zaničljiv bi bil, ko bi se nad napakami svojih učencev pritoževal z besedami, ktere bi razodevale neotesanost in sirovost! Kaj tacega storiti se varuj! Pišeš tudi, da imaš v prostih urah dovolj posla, da se pripravljaš za šolski nauk prihodnjega dnč. Kaj tacega slišati, me veseli. Tudi jaz tega ne opuščam. Tako podučujemo varnejše, terdnejše, močnejše. Ko bi slišal govoriti: „Učenik, ki se pripravlja za šolski nauk, ne ve in ne razume ničesar". Se ne zmeni se za tako govorjenje; tistim, ki tako čenčajo, se jim še ne sanja od imenitne učenikove naloge. Pišeš tudi, da še le sedaj veš, kako malo da veš. — Dobro. — To je začetek vsega znanja. Toliko nevtrudljivše in serčnejše se bodeš boril. Trudi se, boruj se, ohrani svojo dušo čisto in neomadeževano; Bog te bo ljubil, on ti bo moč dal, in tvoje delo se bode-odsedalo. Zahvaljuješ se mi, ter praviš, da ti pedagogične bukve, ktere sem ti poslal, dopadajo. Le pridno jih porabljuj ! Kar v njih najdeš dobrega in koristnega, naj se pri tebi v meso in kri spremeni, in od tega podajaj svojim učencem. Prizadevaj si, da bodeš govoril prosto, brez lepotičenja, lahko umevno in prepričano, mikavno in vabljivo. Radi te bodo učenci poslušali, s teboj občevali, ker te razumejo, ker veš njih duha buditi. Beseda svetla in gorka kakor solnčni žarki se bode prijela tal otroških sere, in naj lepše in žlahtnejše cvetice bodo iz njih prirastle. In glej ti si njih stvarnik, — cvetice se prikažejo in cvetejo. Blagor tebi, kako bogato si obdarovan ! Pridno prebiraj tudi odgojilne spise. Kar v njih potrebnega v daljno izobraženje najdeš, posnemi iz njih, in si zapiši. Človek se nikdar ne izuči. Se ve da se najdejo ljudje, ktere razžališ, ako jim svetuješ, da naj to ali uno bero; nekteri se pa takim spisom posmehujejo, rekoč: „Starši in u-čeniki že dobro vedo, kaj morajo storiti. Bolj pogosto ko se čujejo take besede, bolj potrebni so takšni spisi. Praviš, da si žalosten, kedar kaj takšnega slišiš. Kaj bi ne bil, senca gre za lučjo, in ta tudi mora biti. Le podučevanja drugih nikar ne zaničuj; bodisi, da slišiš skušene može govoriti, ali kakšne dobre bukve ali kakšen pedagogičen list bereš. Kmali mi odpiši, da bode zopet kaj vedel govoriti tvoj prijatel --Govoric. Migljeji o „Drugem berilu". Zapisal J. Gros. Huda ura. (Str. 67.) I. O tem spisu ima učitelj lepo priliko, da učencem govori nekoliko o naravi in njenih postavah, in tako slabe in vražne presoje, ki se, žali Bog! še vedno nahajajo med ljudstvom, po učencih odpravlja tudi pri ljudstvu. Bazlagajo naj se posamesne besede n. pr.: „Solnce vroče" solnce, ki je soparno vročino napravilo — „se je skrilo" — ono se ni skrilo, ampak le temni oblaki so ga zakrili; — „černo nebo" rr nebo s temnimi oblaki pokrito; — „ptičev petje je vtihnilo" ~ vtihnili so iz strahu pred hudo uro in nevihto; — „od daleč grom buči,