PROBLEMATIKA ZAPOSLOVANJA TEŽJE ZAPOSLJIVIH BREZPOSELNIH OSEB Eden najtežjih problemov, s katerim se danes soočajo težje zaposljive osebe, je brezposelnost. Problem brezposelnosti oz. zaposlovanja je še po- sebej pereč pri osebah z lažjo motnjo v duševnem razvoju, ki so končali osnovno šolo s prilagojenim programom. Ta problem nastane zaradi nizke izo- brazbene strukture teh oseb, pa tudi zaradi vse manjšega povpraševanja po zaposlovanju oseb z nizko izobrazbo. Poleg tega danes na delovnem mestu zahtevajo vedno večjo fleksibilnost, hitro prilagajanje in učenje za nova dela, hiter tempo dela in drugo. Značilnost oseb z lažjo motnjo v duševnem razvoju je, da težko zadovoljijo zahteve takega delovnega okolja. Gre za populacijo, katere delovni in drugi potenciali ob ustreznem predhod- nem usposabljanju presegajo potenciale popula- cije, ki se vključuje v varstveno-delovne centre, obenem pa je njihova učinkovitost iz različnih raz- logov znižana, tako da ne morejo zadostiti zah- tevam v invalidskih podjetjih in drugih oblikah redne zaposlitve. Ko so izčrpane različne možno- sti usposabljanja, podaljšanja pa niso več mogoča ali niso več smiselna, ker v učinkovitosti ni več napredka, ti ljudje ostanejo praviloma pasivni pre- jemniki pomoči pri centrih za socialno delo. Poleg tega postopoma prihaja še do upada njihovih delovnih in osebnostnih potencialov in ostajajo na robu družbe. Tako imamo na eni strani torej populacijo, ki ima po zakonu o družbenem varstvu status inva- lida in se lahko vključuje v varstveno-delovne cen- tre. S tem statusom je zagotovljena tudi osnovna socialna varnost. Na drugi strani pa so invalidska podjetja, ki so s svojim položajem izpostavljena tržnim zakonitostim. Da ohranijo svoj položaj, zaposlujejo delovno silo, ki je čimbolj učinkovita. Posledica take tržne usmeritve je ta, da na zavodu za zaposlovanje ostajajo dalj časa prijavljene brez- poselne osebe, ki presegajo potenciale populacije v varstveno-delovnih centrih, njihova učinkovitost pa je tako znižana, da ne morejo zadostiti zahte- vam invalidskega podjetja. To je posebna skupina. ki potrebuje dodatne programe, ukrepe in pomoč pri vključevanju na trg dela. Ministrstvo za delo družino in socialne zadeve je v zadnjih letih v sodelovanju z raznimi institu- cijami pripravilo nekaj dokumentov, ki naj bi pri- pomogli k reševanju omenjene problematike: Pro- gram usposabljanja in zaposlovanja invalidov v Republiki Sloveniji do leta 2002, Strategija razvo- ja trga dela in zaposlovanja do leta 2006, Strateški cilji razvoja trga dela do leta 2006, politike zapo- slovanja in programov za njeno uresničevanje. Vsi ti dokumenti zadevajo ključni problem - zaposlo- vanje v sodobni družbi. Sestavni del programa zaposlovanja invalidov je tudi razvoj novih oblik zaposlovanja in usposab- ljanja, razvoj socialnih oz. integracijskih podjetij, vmesnih podjetij, učnih podjetij, učnih delavnic itn. Program poudarja, da je treba pri pripravi posameznih programov poleg invalidovih sposob- nosti in posebnih potreb upoštevati tudi interese in potrebe trga dela oz. delodajalcev. Za uspo- sabljanje imamo lahko specializirane institucije, katerih programi in način usposabljanja so prila- gojeni prizadeti populaciji, ali pa splošne oblike, ki so namenjene običajni populaciji. Čeprav je težnja sodobnih strategij usposabljanja predvsem v rednih institucijah ob ustrezni osebni in stro- kovni pomoči, so specializirane oblike prav tako pomembne. Program usposabljanja in zaposlo- vanja invalidov navaja, da je treba za uresničitev ciljev na področju usposabljanja invalidov izvesti med drugim te naloge: • razviti obstoječe in nove oblike institucij za usposabljanje, ki bodo primerljive s tistimi v razvitih državah • izdelati kriterije, ki jih bodo morale izpol- njevati institucije za usposabljanje invalidov • izdelati podporni sistem za razvoj novih oblik usposabljanja za delo in zaposlitev, nove metode in tehnike usposabljanja. Številni dokumenti, med njimi tudi Priporočilo št. 168 mednarodne organizacije dela o zaposlo- 145 POROČILO vanju in poklicni rehabilitaciji invalidov, navajajo, da je treba invalidom, ki jim ni mogoče zagotoviti zaposlitve v običajnem delovnem okolju, zagoto- viti usposabljanje in zaposlitev pod posebnimi pogoji, torej v invalidskih delavnicah. Te oblike bi naj invalidom omogočale opravljati koristno in plačano delo ter jim pri tem strokovno pomagale. Za uresničevanje teh dokumentov in za razvi- janje programov se intenzivno zavzemamo tudi v slovenskem prostoru, saj na ta način rešujemo problem brezposelnosti skupin, ki najtežje konku- rirajo na trgu dela. Poudariti želim, da smo v Sloveniji upoštevali določilo mednarodne organizacije dela, ki govori, da je treba invalidom, ki jim ni mogoče zagotoviti dela v rednih oblikah, zagotoviti usposabljanje oz. zaposlitev pod posebnimi pogoji. V ta namen smo razvili programe, kamor se vključujejo osebe, ki presegajo potenciale varstveno-delovnih centov, hkrati pa ne morejo zadostiti zahtevam v invalid- skih podjetjih in drugih oblikah redne zaposlitve. Prav tako želim poudariti, da ni dovolj, da se taki programi razvijajo, nekateri celo v zavidanja vred- nih oblikah, temveč je treba za perspektivne in sodobne oblike zagotoviti zakonske rešitve in se pravnoformalno rešiti status vključenih. To je najlažje zagotoviti sedaj, ko se spreminja zakonodaja na področju invalidskega varstva, ven- dar brez posluha za sugestije operativnih strokov- nih delavcev, brez medsektorskega povezovanja in interdisciplinarnega reševanja problema pro- blem ne bo zadovoljivo rešen. Potem lahko postavimo le retorično vprašanje: Zakaj potem pripravljamo vse te dokumente in sprejemamo mednarodne sporazume, vanje piše- mo cilje, ki jih želimo doseči, in zagotavljamo, da jim bomo sledili, če jih nazadnje ne zmoremo ure- sničiti? Zakaj odnehati v sklepnem dejanju? Ni škoda truda strokovnih delavcev in doslej porab- ljenega proračunskega denarja? Andreja Črnko 146