S95Acta Chim. Slov. 2022, 69, S95–S97 Tramšek et al.: Trideset let delovanja Šole eksperimentalne kemije ... DOI: 10.17344/acsi.2022.7868 Chemical education Trideset let delovanja Šole eksperimentalne kemije na Institutu »Jožef Stefan«: trideset let motiviranja mladih generacij in utrjevanja poti naravoslovnega izobraževanja Melita Tramšek, Evelin Gruden in Marko Jeran* Odsek za anorgansko kemijo in tehnologijo, Institut »Jožef Stefan«, Jamova cesta 39, Ljubljana, Slovenija * Corresponding author: E-mail: marko.jeran@ijs.si Tel.: +386 1 477 33 28 Received: 11-01-2022 Abstract Pred 30. leti, natančneje spomladi leta 1992, je bila, v okviru Odseka za anorgansko kemijo in tehnologijo Instituta »Jožef Stefan«, ustanovljena Šola eksperimentalne kemije. Zaradi razvoja znanosti in interdisciplinarnih pristopov, je njen glavni namen približevanje kemije mladim generacijam in prikazovanje njene širše uporabe v vsakdanjem življenju. Šola eksperimentalne kemije tako ustvarja pomemben most med raziskovanjem in izobraževanjem ter aktivno prispeva k popularizaciji predmetnega področja v šolah. Ključne besede: Šola eksperimentalne kemije; izobraževanje; raziskovanje; povezovanje; popularizacija; kemija Kemija se v modernem času ukvarja z odgovori na pomembna vprašanja, kot so na primer kemijske osnove mišljenja, razvojev procesov življenja, okoljska problemati- ka, sinteza različnih materialov in na vse zadnje tudi z od- krivanjem novih (alternativnih) virov energije1. Omenjena področja zajemajo izrazit interdisciplinarni pristop, zato je potreba po povezovanju ključna. Kemija prav tako pred- stavlja gonilno silo različnih panog industrije, kjer se mora- jo strokovnjaki prav tako spoprijemati z najrazličnejšimi praktičnimi izzivi. Če pomislimo, je kemija postala del na- šega življenja1. Zaradi omenjenih razlogov in razvoja inter- disciplinarnih pristopov v znanosti, je vselej nujno mlajše generacije opremiti z znanjem in veščinami, ki jih bodo lahko tekom študija in razvoja profesionalne poti tudi ople- menitili. Še kako pomembno je navduševati mlade genera- cije učencev in dijakov za povezovanje v naravoslovju skozi različne dogodke in vsebine, in nenazadnje tudi za komu- nikacijo znanstvenih vsebin s splošno javnostjo. Ker je kemija nekoč veljala za splošno pust in težak predmet, kar je posledično vplivalo tudi na njeno prilju- bljenost, je bila pred 30. leti, natančneje spomladi leta 1992, v okviru Odseka za anorgansko kemijo in tehnologi- jo Instituta »Jožef Stefan«, ustanovljena Šola eksperimen- talne kemije2,3,4. Njen začetnik, prof. dr. Andrej Šmalc, je že ob njeni 15. obletnici poudaril, da so kemijski eksperi- menti tisto, s čimer je mogoče pouk kemije bistveno pope- striti, ga narediti zanimivega in privlačnega2. V izvedben- em pogledu so prav kemijski poskusi, v primerjavi s fizikalnimi, bolj zahtevni in potrebujejo posebej za to ure- jene prostore. Po večini se v šolskih kemijskih učilnicah izvajajo zgolj demonstracijski tipi poskusov, med tem ko so možnosti za individualno eksperimentalno delo učencev dokaj omejene2. Šola eksperimentalne kemije je namenjena učencem in dijakom, ki želijo znanja kemije poglobiti še na eksperi- mentalni ravni, predvsem takim, ki jih veseli samostojno eksperimentiranje. Poskusi, ki so zanimivi, zabavni in postavljeni v kon- tekstualni okvir vsakdanjega življenja, se hkrati skladajo z vsebinami temeljnega kurikuluma in udeležence spodbu- jajo k poglobljenemu razmišljanju2. Pri eksperimentiranju udeleženci na primer spoznajo naravne pojave in jih na preprost način razložijo s kemijskimi poskusi (primer na- stanek in oddajanje svetlobe)5,6, pojasnjujejo vlogo in upo- rabo naravnih barvil7, povezujejo kemijo z drugimi teh- niškimi disciplinami, kot sta elektrotehnika in razvoj senzorjev8, in podobno (Slika 1). Med delom v laboratoriju si udeleženci pridobijo os- novne eksperimentalne veščine in spoznajo ukrepe za var- no delo. Skozi delo v skupinah se učijo medsebojnega so- delovanja ter skozi predstavitve in demonstracije poskusov urijo svoje govorniške spretnosti. S96 Acta Chim. Slov. 2022, 69, S95–S97 Tramšek et al.: Trideset let delovanja Šole eksperimentalne kemije ... Obiski učencev in dijakov se lahko povežejo tudi z ogledom laboratorijev Odseka za anorgansko kemijo in te- hnologijo. Posamezniki se tako seznanijo z dejansko upora- bo nekaterih metod pri raziskovalnem delu, katerih osnove so spoznali pri poskusih. V tem primeru lahko v živo vidijo in vsaj na kratko občutijo utrip raziskovalnega okolja. Šola eksperimentalne kemije je bila sprva zasnovana v obliki enotedenskih tečajev v skupnem trajanju 32 šol- skih ur, ki potekajo v t.i. šolskem laboratoriju institutskega odseka. Tečaj vodi mentor, ki udeležencem pripravi ustre- zen program, gradivo in udeležence seznani z varnostno kulturo ter z ravnanjem z odpadki po izvedenem posku- su2. Skozi leta je Šola eksperimentalne kemije postala pomemben akter promocije znanosti na različnih dogodkih. Predvsem je bila dobro sprejeta na vsakoletnih dogodkih Festivala znanosti, ki poteka pod okriljem Slo- venske znanstvene fundacije (SZF)9. Člani ekipe vsako leto aktivno promoviramo znanost z različnimi demonstracij- skimi nastopi po osnovnih in srednjih šolah ter vrtcih. Od leta 2018, izvajalci delavnice Šola eksperimentalne kemije v okviru Evropske noči raziskovalcev, aktivno sodelujemo pri projektu »Noč ima svojo moč«, kjer skupaj s partnerji (poleg Instituta »Jožef Stefan« še: Ustanova Hiša eksperi- mentov, Kemijski inštitut, Tehniški muzej Slovenije, Geo- loški zavod Slovenije ter Botanični vrt Univerze v Ljublja- ni) poudarjamo pomen znanosti za širšo družbo10. Evropski dogodek noči raziskovalcev med drugim, preko različnih predavanj in delavnic, omogoča neposredno ko- munikacijo raziskovalcev s posamezniki. Na ta dan sode- lavci Instituta »Jožef Stefan« sodelujemo pri večeru od- prtih vrat z najrazličnejšimi delavnicami, in dogajanje popestrimo s »showi« eksperimentov (Slika 2). Slika 1: Odzivi udeležencev poletne Šole eksperimentalne kemije (a, b) in primera umetniških vtisov po obisku delavnice Šole eksperimentalne kemije na eni izmed šol (c, d) (Vir: osebni arhiv M. Tramšek). Slika 2: »Show« eksperimentov, ki je potekal v okviru dogodka »Noč ima svojo moč 2022«, na Institutu »Jožefa Stefana« (Foto: M. Verč, Institut »Jožef Stefan). (a) Difuzija in fluorescenca barvila fluorescein v vodnem stolpcu (angl. vortex); (b) s kromovim(III) oksidom katalizirana oksidacija amonijaka, pri kateri nastanejo iskre oz. t.i. »kresničke«; (c) vključevanje naravnih barvil v natrijev alginat in preučevanje lastnosti gela v tekočem dušiku. (Foto: M. Verč, Institut »Jožef Stefan«) S97Acta Chim. Slov. 2022, 69, S95–S97 Tramšek et al.: Trideset let delovanja Šole eksperimentalne kemije ... Glavni namen Šole eksperimentalne kemije temelji na približevanju kemije mladim generacijam in prikazo- vanju njene širše uporabe v vsakdanjem življenju ter s tem prispevati k njeni popularizaciji. Ob enem pa naj bi šola tistim učencem, ki čutijo večje nagnjenje do naravoslovja, ustvarila željo po študiju kemije in morda tudi po razisko- valnem delu na tem področju. »Življenje je potovanje, ne cilj.« Ralph Waldo Emerson Izvajalci programa Šole eksperimentalne kemije smo počaščeni, da smo lahko del programa s trideset letno tra- dicijo. Nadvse nas navdušuje, da lahko svoje poslanstvo širimo med mlade in jih tako motiviramo za raziskovanje naravoslovnih znanosti. Zahvala Avtorji prispevka se iskreno zahvaljujemo začetni- kom Šole eksperimentalne kemije: prof. dr. Andreju Šmal- cu, prof. dr. Borisu Žemvi in mag. Tomažu Ogrinu, ter njihovim sodelavcem in prostovoljcem, ki so s svojim en- tuziazmom in predanostjo pripomogli k častitljivi obletni- ci. Prav tako hvala tudi doc. dr. Gašperju Tavčarju, vodji Odseka za anorgansko kemijo in tehnologijo Instituta »Jo- žef Stefan«, za podporo in motivacijo pri nadaljnjih kora- kih. Velika zahvala gre tudi Javni agenciji za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije (ARRS) in raziskovalnemu programu P1-0045 za podporo pri ohranjanju povezav in- stituta s celotno izobraževalno vertikalo. Literatura 1. A. Godec, Kemija v šoli in družbi 2007, 19, 4, 27–33. 2. A. Šmalc, M. Tramšek, Novice IJS 2007, januar, 129, 20–22. 3. T. Ogrin, Novice IJS 2002, april, 95, 14–15. 4. E. Gruden, M. Tramšek, Novice IJS 2022, 202, 12–14. 5. M. Jeran, S. Cvar, A. Podgoršek Berke, Kemija v šoli in družbi 2012, 24, 4, 10–16. 6. M. Jeran, Proteus 2016, 78, 5, 205–214. 7. M. Orel (ur.), M. Jeran (ur.); Skozi mavrico kemijskih spre- memb: kemijski poskusi, Gimnazija Moste in Mako R, Lju- bljana, 2017. https://www.gimoste.si/images/datoteke/Skozi_ mavrico_kemijskih_sprememb.pdf (obiskano: 13. 10. 2022) 8. M. Kovačič; Telefoncek.si, Šola eksperimentalne kemije, Lju- bljana, 2018. https://telefoncek.si/2018/07/04/sola-eksperi- mentalne-kemije/ (obiskano: 10. 10. 2022) 9. Ustanova Slovenska znanstvena fundacija; Evropski festival znanosti, Ljubljana, 2021. https://www.u-szf.si/evropski-fes- tival-znanosti/ (obiskano: 15. 10. 2022) 10. Evropska noč raziskovalcev; Noč ima svojo moč, Konzor- cij partnerjev: Ustanova Hiša eksperimentov, Institut »Jožef Stefan«, Kemijski inštitut, Tehniški muzej Slovenije, Ge- ološki zavod Slovenije ter Botanični vrt Univerze v Ljublja- ni, Ljubljana, 2022. https://www.nocmoc.eu/#predstavitev (obiskano: 15. 10. 2022) Except when otherwise noted, articles in this journal are published under the terms and conditions of the  Creative Commons Attribution 4.0 International License