GLEDALIŠKI LIST 15 H. SATTNER: VNEBOVZETJE B.D.M. P. Hugolin Sattner: Vnebovzetje B. D. H. Oratorij v treh delih za soli, zbor in orkester. Besedilo napisal: dr. Mihael Opeka Dirigent: A. Neffat Vodja zbora: IS. Simoniti Sopran..................V. Heybalova Alt ......... F. Golobova Tenor...................J Lipušček Bariton............. M. Dolničar Bas ....................F. Lupša Pomnoženi operni zbor Cena »Gledališkega lista« Lit 2.—. GLEDALIŠKI LIST DRŽAVNEGA GLEDALIŠČA V LJUBLJANI 1942-XX/43-XXI OPERA ŠTEV. 15 P. HUGOLIN SATTNER VNEBOVZETJE B. D. M. PREMIERA 22. MAJA i943-XXIi V. U. Čeprav ima oratorij po nastanku neko izrecno svojo duhovno osnovo, je vendarle ozko povezan z opero. Obedve veji glasbene umetnosti združuje izrecna dramatska osnova, ki daje obliko in okvir vsem pisanim glasbenim idejam. Pravzaprav ju loči le dejstvo, da je oratorij na zunaj stoječa, nepremikajoča se dramatska zgradba, ki je v izrazu zgoščena v zboru, dočim je opera navzven oživljena, v prostoru gibajoča se dramatska podoba, ki jo zbor samo delno dopolnjuje. Gotovo je ta razlika v zvezi s tem, da je oratorij že po svojem izhodišču predvsem duhovno usmerjena, v religioznosti zasidrana tvorba, dočim je opera že prvotno bolj v čutno zaznavno smer naperjeno delo. Vendarle sta obe umetniški obliki že vsled opisane sorodnosti ostali tekom razvoja v stalnem medsebojnem stiku in v stalnih vplivih, ki so prehajali z ene strani na drugo zdaj v dobrem, mnogokrat pa tudi v slabem smislu. Res, da je ostal oratorij v svojem bistvu vedno pretežno koncertna oblika, vendar se je približeval v različnih nihajih operi, od katere ni prevzemal le glasbenih sredstev, temveč ji je sledil prav do kostumov in scen in je ostal le na meji svoje statike Poznani so dunajski „sepolcri“ iz 17. stoletja, ki so v postnem času in v Velikem tednu redno povsem nadomestili operno uprizarjanje. 133 Ti oratoriji so vsebovali Kristusovo trpljenje in so se izvajali v kostumih pred bogato zgrajenim božjim grobom. Iz celotne tradicije je razumljivo, da se bavi operno gledališče tudi z oratorialno reprodukcijo — in tudi naša Opera se je že dolgo bavila z načrtom, da uvrsti v svoje redno operno uprizarjanje od časa do časa tudi kak oratorij. Tako stopamo sedaj pred javnost s slovenskim oratorijem in sicer v času, ki je za to primeren in u-pamo, da bo Sattnerjev oratorij „Marijino vnebovzetje" lepo in prav odzvenel v dušah opernega občinstva Vnebovzetje B. D. M. (Besedilo: Dr. M. Opeka) I. Dormitio (Smrt.) Vstani, moja prijateljica, lepa moja, in pridi! Moja golobica, pokaži mi svoje obličje; naj zveni tvoj glas v mojih ušesih, ker tvoj glas je sladek in tvoje obličje zalo. Kakor jelen po studencu hrepeni, duša moja k Bogu mojemu drhti: Oh, odpadite zemlje okovi, da v ljubezni se utopim njegovi! Vstani, moja prijateljica, lepa moja in pridi! Moja golobica, pokaži mi svoje obličje! Vstani, hiti! moja golobica, ti prijateljica moja, pridi! Krasna si, vsa rožna tvoja lica — kakor zarja v večnih dvorih vzidi! Glas ženinov: Marija: Glas ženinov: Zbor nebeščanov: 134 Angelski zbor: Marija: Zbor zemljanov: Angelski glas: Zima je proč, cvetje dehti, grlice glas v gajih zveni — vstani in pridi, sprelepa hči! Preljubi je moj njegova sem jaz, o, naj mi odkrije svoj večni obraz! Kot pečat me deni na svoje srce — močnejše kot smrt so ljubezni želje . Obsujte me vso s cvetlicami, obdajte me z žlahtnimi jabolki — v ljubezni mi duša medli. Nikar od nas, Devica, o, vrni se nam, vrni! Še enkrat, Tolažnica, pogled svoj v nas obrni! Glej revne, zapuščene nas Evine otroke, glej v solzah potopljene bridkosti nas globoke! Ko se od nas je ločil Tvoj božji Sin trpeči, nas Tvoji je izročil ljubezni tolažeči . . . Nikar od nas, Devica, o, vrni se nam, vrni! Še enkrat, Tolažnica, pogled svoj v nas obrni! Pridi z Libana, ženinu zvesta, da boš venčana, pridi, nevesta! II. Zgodba: Preroški glas: Zbor: Angelski glas: Zbor angelov: Assumptio (Vnebovzetje) Tedaj so prišli apostoli, razstreseni po vesoljnem svetu, po božjem navdihu vsi v Jeruzalem. In so pokopali Devico Marijo med petjem svetih angelov. In tretji dan so šli zopet k grobu in niso našli trupla v njem. In so se močno čudili. Gospod Bog je rekel kači: Sovraštvo bom naredil med teboj in med ženo, med tvojim in njenim zarodom; ona ti bo glavo strla in ti boš njeno peto zalezovala. O smrt, o smrt, tvoj strah je strt — o pekel, kje je tvoja zmaga I Kdo je ta, ki kakor zarja vstaja svetla do neba, kakor luna iz viharja, kakor sonce — kdo je ta ? Kdo je ta? — Ave, Marija, polna božje milosti! Vsa, nebeška domačija Tvoje zmage dan slavi! Ave Marija! Rajska devica, ti čudovita nebeška Gospa! Milost Gospodova nate razlita je kot neskončna globina morja. 136 Ave Marija! Zgodnja Danica, v greha temč te Gospod je prižgal. Vedno je s tabo Sveti, Mogočni, ki te je v Mater prečudno izbral. Ave Marija! Lepa Kraljica: naj te ovenča nebeška pomlad! Ti blagoslovljena vsa med ženami, ti si rodila življenja nam Sad. Zbor: Ti Jeruzalema slava, Izraelova radost, Zdrava, o Kraljica, zdrava, ljudstva našega sladkost! Kot cipresa ne mrjoča, kakor cedra z Libana, kakor palma sanjajoča z zemlje si povišana . . . Ti ljubezni lepe Mati, upanja in milosti, Ti resnice vir bogati in življenja in moči! Zbor angelov: Ave Marija! Rajska Devica, ti čudovita nebeška Gospa! milost Gospodova, nate razlita, je kot brezkončna globina morja. Ave Marija! Zgodnja Danica, v greha temo te gospod je prižgal. Vedno je s tabo Sveti, Mogočni, ki te je v Mater prečudno izbral. Ave Marija! Lepa Kraljica, naj te ovenča nebeška pomlad! Ti blagoslovljena vsa med ženami, ti si rodila življenja nam Sad! 137 Angelski glasovi: I. Zdrava! Ti čudežna in nestrohnela posoda večne Besede! II. Zdrava! Ti neskaljeni studenec, ki je iz njega poteklo vrelo življenja — Kristus! III. Zdrava! Ti vrt zaprti, čigar vonjava je kakor plodnje njive, ki jo je oblagodaril najvišji Gospod! IV. Zdrava! Ti brezmadežna, božja čista lilija, Mati našega Boga! Zbor: Zdrava! Žena, ki si kači glavo strla! Zdrava! Judit, ki si Holoferna premagala! Zdrava! Ester, ki si rešila ljudstvo svoje! Zdrava! Ti brezmadežna, božja čista lilija, Mati našega Boga! Angelski glas in zbor: Pridi z Libana, ženinu zvesta, da boš venčana, pridi, nevesta! III. Coronatio (Kronanje.) Recitativ: In se je prikazalo veliko znamenje na nebu: Žena, odeta s soncem in luna pod njenimi nogami in okrog njene glave venec dvanajsterih zvezd. Zbor Aleluja! Zavriskajte, zbori, aleluja — na Sionski gori! Kralju večnih vekov se zglasite, kronano Devico postavite! Marija: Zbor: Marija: Zbor: Marija: Recitativ: Zbor zemljanov: Moja duša stvarnika velita in moj duh se v Bogu veseli, ker se je ozrl na svojo deklo in velike storil mi reči — Aleluja! Sveti! Sveti! Sveti! Sin in duh, od vekov pri Očeti! — Aleluja! Zdrava! počeščena, v zarjo božjo vsa odeta Zena! — Glej, od vzhoda zemlje do zahoda blaženo zdaj moje bo ime, od naroda zemlje do naroda vsi jeziki srečno me slave . . . Aleluja! Zdrava! počeščena, v zarjo božjo vsa odeta Žena! Hram miru in sprave, hiša zlata, božja Mati in nebeška vrata! — Večno je usmiljenje Gospoda, vsem je on obljubam svojim zvest: z močno roko je povzdignil nizke in ošabne vrgel s prvih mest . . . Aleluja! Aleluja! Alelnja! Povišana je sveta božja porodnica nad kore angelov v nebeškem kraljestvu Veselimo se vsi v Gospodu! Češčena Kraljica, usmiljena Mati, Ti naše življenje in up in sladkost ! Glej k tebi zdihujemo Eve otroci, ko žalost nas bega, napaja grenkost. Pokaži nam svoje premile oči, usmili se, Mati, nas Ti! *39 V bridkosti spočeti, v solzah smo rojeni, trpljenja viharl nad nami oblast, in s pota do večnega, srečnega doma skušnjava nas vabi in greha nečast . . . O Mati, ozri se na naše gorje, odkleni nam svoje srce! Ti Sonce rodila si večne pravice, o dej, da posije na temni naš pot — Ti strla si glavo peklenskemu zmaju: obvaruj življenja pogubnih nas zmot. In k sebi trpine, privedi nas kdaj v nebeški preblaženi raj! Amen. Gostovanje Mafalde Favero v ljubljanski Operi Dne 18. in 20. maja je gostovala pri nas z velikim uspehom znamenita italijanska pevka svetovnega slovesa, članica milanske Scale, Mafalda Favero in sicer v Puccinijevih operah „Boheme“ (Mimi) in „Mme Butterfly“ (Čo-Čo-san). Prihodnji spored Kot prihodnje novosti pripravlja opera še en „Baletni večer" (kor. P. Golovin), Rimskega-Korzakova „Sneguročko“ (dirigent: Neffat, režija: Primožič) in D’Albertove „Mrtve oči“ (dirigent: Štritof, režija: Debevec) Lastnik in izdajatelj; Uprava Državnega gledališča v Ljubljani. Predstavnik: GH*n Zupančič. Uradnik: Ciril Debevec. Za upravo: Ivan Jerman. Tiskarna Mak** Hrovatin. Vsi v Ljubljani. I40