Aleš Jelenko GOSTOTA IZREČENEGA Izbrane pesmi Oblikovanje naslovnice: Nuša Hohnec Avtor pesmi: Aleš Jelenko Uredil in izbral: Aleš Jelenko Oblikovanje: MCDD Slovenske Konjice, so. p. Leto izida: 2021 Naziv založnika: Mladinski center Dravinjske doline Kraj založbe: Slovenske Konjice Kataložni zapis o publikaciji (CIP): Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana COBISS.SI-ID: 54577411 ISBN: 978-961-95320-0-3 2 Aleš Jelenko GOSTOTA IZREČENEGA Izbrane pesmi 3 KAZALO OLESENJUJEMO .......................................................................................... 5 PORTFOLIO NA KRKU ............................................................................. 6 BACK TO THE ORIGINS .......................................................................... 7 PUZZLE ........................................................................................................... 8 GROZOT A ...................................................................................................... 9 GOSTOTA IZREČENEGA ........................................................................ 10 (ZNANOST) .................................................................................................... 11 LOVEC ............................................................................................................. 12 STRAH PRED SMRTJO 2 ............................................................................ 13 SOOČENJE ..................................................................................................... 14 DROBNE REČI .............................................................................................. 15 UGOTOVITEV VERGILA IN BEATRICE ............................................ 16 BRSKANJE PO PODSTREŠJU .................................................................. 17 ČE SI, SEM TUDI JAZ ................................................................................. 18 VISKI V OČEH .............................................................................................. 19 SVETLOBA V SVETLOBI .......................................................................... 20 UTOPIJA .......................................................................................................... 21 STAPLJANJE .................................................................................................. 22 POLITIČNA (NE)KOREKTNOST .......................................................... 23 4 OLESENJUJEMO vehementno se krčimo vase ker so nas že kot otroke naučili igrati skrivalnice paradoks je da skrivamo skrivališča in saturn tako še vedno žre svoje otroke 1 je kriva prenasičenost avtoritet tuzemskim relikvijam priznavamo primat domače besede namreč pomagajo da si žico ovijemo okoli glave in zamolklo vpijemo svoboda svoboda a vendar se ne bojimo samih sebe in nihilizem je še kako priročen sedaj lahko v miru olesenjujemo edina možnost je pač tista ki se nahaja onstran možnosti toda ali slepota ni bolezen in skrivanje zgolj umiranje s katerim se sprijazniš 1 Francisco de Goya 5 PORTFOLIO NA KRKU nekaj na otroškem obrazu se razgrajuje kot koščki krhke keramike kot neka nedoločena vseprisotnost ki jo ni mogoče povsem definirati to niso tiste fotografije v arhivu pač pa okruški prvinskosti ki bodo za vselej izginili nekaj na otroškem obrazu se razgrajuje in vsak krog se enkrat sklene 6 BACK TO THE ORIGINS prvinskost me boči u p o giba ude mojega t e lesa ki ni vajeno vulgarnosti v strohnele geometrijske like takrat se nočne more spremenijo v (nad)realizem in jaz (p)ostanem žival 7 PUZZLE Vsak dan me je več moje telo so majhni koščki trdi a upogljivi vsakič ko najdem novega ga potisnem v primerno špranjo rastem počasi rastem šest dni nato vstanem kot Eddie iz groba obrnem se na trebuh in si polepim hrbtenico da bom dovolj stabilen da se koščki ne bodo razleteli volk sem plenilec lovim po vseh štirih in se baham na dveh alfa samec oko na piramidi brez podstavka zgolj oko Douglas Adams je (bil) sestavljen Umberto Eco je sestavljen Julian Barnes je sestavljen Hans Magnus Enzensberger je sestavljen John Ashbery je sestavljen Aleš Jelenko je sestavljen resnično je sestavljen ime na ozadju okvirja ne pomaga kaj dosti ko slika pobledi se ravnodušno razstavi in zloži v škatlo 8 GROZOTA I. Ker sem pesnik moram kaditi pipco tako se pač spodobi II. Če je kdo nad zakonom sem to jaz III. Črnček je stopil v trgovino in si slekel hlače vsi so ostrmeli 9 GOSTOTA IZREČENEGA Vonjam: rdeče oblake, ki se počasi naseljujejo vame. In jaz se naseljujem vase. Le izpuljena očesna zrkla, vržena v betonsko katakombo, nudijo zadosten odgovor, ne, ne zame in ne zate, Kosovel, ker ti veš, da je vonj hitrejši od svetlobe, ker jaz slutim, da se bo sonce obarvalo rdeče. Dovolj pohabljanja! In kje drugje, kot tukaj, se bo pisala prva beseda; poezija je vselej smrček na pasjem gobcu. 10 (ZNANOST) Izdelana misel ni nikoli to, kar predstavlja – dovršena. Vse podobe so namreč omejene s sposobnostjo širine, ki je ni mogoče zaobjeti. Zakaj? Zato, ker tega ne bi nikoli prenesli. 11 LOVEC Koliko smrti! Koliko mravelj predrugačenih pod mojimi podplati, ki nikoli ne iščejo maščevanja za tisto, kar se še ni zgodilo. Včasih moje telo mrgoli v zvoku mravljišča. 12 STRAH PRED SMRTJO 2 Redčiti se, izgubljati stik z gostoto, se všiti v mrzlo telo Johna Ashberya in čakati … … čakati, da ga zazida neka nedoločena forma, kajti zadnja beseda je vedno tišina. 2 John Ashbery: Avtoportret v konveksnem ogledalu 13 SOOČENJE Ta pogled, te oči, ki vame polagajo neko novo telo iz samih dihov. Povsem neprepoznaven sem, izrisujem se na novo in krive so te oči, te oči in ta pogled. 14 DROBNE REČI Le otroci vidijo večdimenzionalno sliko; njihove zenice zatipajo vse nevidno in neobstoječe. Kakšna senzibilnost je potrebna za čute, ki se nahajajo onstran čutnega. A kaj, ko jim še vedno ne priznavamo totalne dojemljivosti, absolutne nadvlade nad nami. 15 UGOTOVITEV VERGILA IN BEATRICE »The devil is not as black as he is painted. « (Dante Alighieri) Življenje je tako zelo odmaknjeno, da šele v smrti padeš v življenje. 16 BRSKANJE PO PODSTREŠJU Moje dlani se vselej oprijemajo le včerajšnjih podob, nikoli današnjih (o prihodnosti raje ne razmišljam), da bi vsaj za trenutek vzpostavile stik z duhovi, z izginulimi glasovi - »And how to make contact with the unknown?« -, ki bi osmislili stvarnost in naselili realnost. O, duhovi, ki vas ne morem prijeti za lase, ker jih ni, ker vas ni. 17 ČE SI, SEM TUDI JAZ Če me ti ne bi poznal, ne bi obstajal; jaz obstajam le v trenutku tvoje prisotnosti, med tvojo odsotnostjo me ni. S tem je moj obstoj povsem nepomemben, kar pomeni, da je pomemben le tvoj. Kdo od naju torej zares obstaja? 18 VISKI V OČEH Oči nikdar ne vidijo sveta, le tisto, kar v njem (pre)biva. Vse smo ustvarili sami, razen tistega, kar je že bilo (tisto smo zgolj preuredili, da deluje bolj domače). In zato pravim, da oči niso potrebne za jasen pogled. Ne potrebujemo jih. Za jasen pogled je dovolj, če v zenice zliješ viski, da zagorijo, da zasvetijo in odprejo nov horizont. Ah, oči, rad bi videl skozi ta svet, totalno skozi in na ta način za- živel. 19 SVETLOBA V SVETLOBI Gledal sem človeka, ki je gorel. Človek, ki je gorel, me je gledal nazaj. … Očesni stik in vprašanje ali je duša odporna na vročino. 20 UTOPIJA Neverjeten občutek je potreben za smrt. Ne gre namreč za nič fizikalnega, za nič vidnega, gre za smrt. Gre za smrt, ki nikoli ni rdeča, vselej bela. Vselej bela kot rojstvo otroka. Te nesporne resnice se ni moč naučiti. Usede se na ramo med zraščanjem črk na papirju, kot razodetje. Nikjer nisem našel tolikšne dojemljivosti kot v poeziji. Nikjer. In ko bom umrl, bom umrl zato, da me bodo brali. 21 STAPLJANJE Prst – smatran kot fizični izrastek, kot okostenel členek – je precej intimnejši, kot ga razumemo; vsak stik blazinice (s kakršnokoli površino) je najiskrenejša povezava med bitjem in predmetom, je neizrekljiv občutek nekega stapljanja z materijo. Le kakšno je šele stapljanje prsta s prstom, bitja z bitjem? 22 POLITIČNA (NE)KOREKTNOST Izdolbel sem si oko in ga postavil na mizo, da bi tudi jaz razumel (s)lepoto. 23