Razredni pouk 3/2015 71 Sredica Razvijanje predopismenjevalnih spretnosti v angleščini Katja Leban Osnovna šola Danila Lokarja Ajdovščina Material: kartice (besede na listih s pikami in sličico) Cilji: – glasovno ozaveščanje v angleščini kot priprava na branje: ozaveščanje o glasovih, njihovem številu v besedi in povezavah med izreko in zapisom besede; – branje kratkih angleških besed. Predviden čas: 15 minut Predviden razred: 2. (samo pike – glasovi), 3. razred oz. preden se učenci srečajo z zapisom Glaskovanje v angleškem jeziku je po fonični metodi način, kako učencem približati podobnosti in predvsem razlike med govorom in zapisom. Pri glaskovanju posamezne glasove izgovarjamo tako, kot jih slišimo in ne tako, kot se črke imenujejo – tako l ni /el/ temveč /l/ in g ni /dži/, temveč /g/. Glasove izgovarjamo čimbolj čisto, brez polglas- nika npr. d ni /d /, temveč samo glas /d/. Pri teh vajah učitelj drži kartice na prsih, torej blizu ust, da učenci opazujejo besedo in našo artikulacijo ter slišijo glas istočasno, kot kažemo na pike pod posameznimi črkami. V prvem koraku izberemo besede, pri katerih se glasovi popolnoma ujemajo z zapisom, da učenci najprej prepoznajo in povežejo predvsem sogla- snike s črkami, ter da so pozorni na število glasov. Pomen besede spoznajo učenci s pomočjo sličice. Postopek glaskovanja za branje je preds- tavljen z osmimi koraki: 1. Učitelj pokaže sliko (beseda in pike so pokriti) in pove v angleščini. npr. (This is a leg.) Cilj je, da učenci prepoznajo pojem in slišijo njegovo izreko. 2. Učitelj odkrije pike pod besedo (zapis je še skrit) in besedo glaskuje. Učenci poslušajo. 3. Glasovno razčlenjevanje in spajanje - Istočasno učitelj kaže na pike pod besedo in takoj zatem jo pove, kot celoto – zlije besedo. (l-e-g, leg) 4. Učitelj skupaj z učenci ponovi glaskovanje trikrat. 5. Učitelj ponavlja glaskovanje z učenci, na koncu učenci povedo zlito besedo svojemu sošolcu. 6. Učenci in učitelj ponovijo 1., 2., 3., 4. in 5. korak z nekaj več besedami. 7. Učenci glaskujejo besedo z učiteljem in potem povedo zlito besedo svojemu sošolcu. 8. Na koncu učitelj pokaže še eno besedo, učenci naj jo glaskujejo kot zbor in potem povedo besedo svojim sošolcem. Glasove s prsti tudi preštejejo. Naslednjo šolsko uro sledi glaskovanju besed nekaj dejavnosti, ki učence vodijo k branju posa- meznih kratkih angleških besed (3. razred). Lahko izberete med naslednjimi: Poskusi sam Liste z besedami in pikami postavimo med učence na tla. Učenci jih poskušajo sami prebrati in prešteti glasove, potem, ko jih spomnimo, kaj so delali prejšnjo uro. Kateri? Učenci zbirajo ali poiščejo v šoli predmete ali igračke. Učitelj izbere predmete, ki jih pri angleš- 72 Razredni pouk 3/2015 čini učenci že poznajo (besede z največ tremi glasovi: npr. pen, leg, zip …) in glaskuje imena predmetov, tako, da jim jih ne pokaže. Učenci po- tem prepoznajo besedo, jo povežejo s predmetom in jo izgovorijo kot celoto. Potek razvijanja predopismenjevalnih spretnosti v angleščini Na začetku izbiramo besede s popolnim ujeman- jem glasov in zapisa, da se učenci utrdijo v pove- zovanju od glasov k zapisu. Besede lahko vsebuje- jo naslednje črke: s, a, t, p, i, n, m, d, g, o, c, k, ck, e, u, r, h, b, f, ff, l, ll in ss. Za pravilno glaskovanje vseh črk abecede prilagam naslov spletne strani (glej viri in literatura pod točko 1). Že na tej začetni stopnji je omenjen digraf – dvočrkje ck, ki ga mo- rajo učenci prepoznati kot celoto. V prispevku so predstavljeni primeri s krajšimi angleškimi besedami, ki se s širjenjem besedišča kasneje tudi daljšajo. V nadaljevanju se branje osredotoča na še več dvočrkij, tako soglasniških kot tudi samoglasniških. Vzporedno z usvajanjem novih glasov in njihovih zapisov pa učenci pre- poznavajo pogoste besede, ki so uporabljene za branje fraz ali kratkih enostavčnih povedi. Viri in literatura 1. Vince D‘Souza (2008). Phonics Alphabet A-Z Sounds for Children. https://www.youtube.com/watch?v=T-ns8tUIWP0 (dostop 5. 10. 2015). 2. Department for Education and Skills (2007). Letters and Sounds: Principles and Practice of High Quality Phonics. Primary National Strategy. https://www.gov.uk/ (dostop 5. 10. 2015). Hana Mikuž