LJUBLJANSKE STEKLARNE IN NJIHOVI IZDELKI V 16. STOLETJU MATEJA KOS Pričujoči prispevek je nastal na podlagi ne- katerih novih virov, ki dodatno osvetljujejo dogajanja na področju steklarstva v Ljubljani v 16. stoletju. Pri tem sta zlasti ključna testa- ment Krištofa Prunerja, ljubljanskega ste- klarja, z dne 10. julija 1563 in popis stekla in ostale zaloge po dedičih pokojnega Krištofa Prunerja na Fužinah - Fužine, popis ste- kla 2. februarja 1564.1 Da bi lahko pravilno ovrednotili novosti, ki jih prinašata oba dokumenta, si moramo naj- prej ogledati nekaj znanih dejstev iz delovanja ljubljanskih steklarn (lastniki, izdelki ipd.) ter beneških steklarn nasploh.2 Kdaj natančno se je začel razcvet beneškega steklarstva, ni z gotovostjo dokumentirano. Vsekakor pa so beneški steklarji - nanje so vplivali tako tradicija rimskega stekla kot tudi vrhunski dosežki Vzhoda, na primer Aleksan- drije, Sirije ipd. - virtuozno obvladali stare tehnike oblikovanja in krašenja stekla. Ven- dar pa je njihov najpomembnejši prispevek k zgodovini evropskega steklarstva odkritje kri- stalnočiste, prozorne, brezbarvne steklene mase, t.j. tako imenovani beneški cristallo (verjetno odkrit okrog leta 1455 v delavnici mojstra Angela Barovierja). Glede na vedno širše vplivno področje be- neškega steklarstva, ki ni imelo konkurence pri izdelovanju kristalnega stekla in je pome- nilo protiutež lokalnim delavnicam, izhajajo- čim iz ostankov rimske tradicije, lahko teda- 13 Kelih s prstanasto nogo, pihano brezbarvno steklo z irisom, najden pri arheoloških izkopavanjih na dvorišču SAZU, 16. stoletje, Narodni muzej nje obrate na področju vse Evrope razdelimo na dve skupini: na tiste, ki so izdelovali t. i. »beneško steklo« (a fagon de Venise) in so kot eno bistvenih sestavin uporabljali sodo, do- bljeno iz pepela obmorskih rastlin, Benetke pa so posnemali tudi v formalnem smislu, in na tiste, ki so namesto sode uporabljali pepel gozdnih rastlin, zaradi česar so nastajali zlasti na področjih, poraslih z velikimi gozdovi in so izdelovali rahlo obarvano steklo (masa je vsebovala sledi kovinskih - zlasti železnih - oksidov), ter tako formalno nadaljevali tradi- cijo zgodnjesrednjeveških steklarn Bližnjega Vzhoda. Že v 13. stoletju so morali zaradi velike ne- varnosti požarov vsi steklarji svoje delavnice prenesti iz Benetk na otok Murano v beneški laguni; od tod naziv muranski steklarji. Njiho- va najstrože varovana skrivnost je bil recept za kristalno steklo. Da ne bi prišlo do izdaj za- radi lakomnosti ali česa podobnega, je bilo muranskim steklarjem od leta 1445 naprej pod smrtno kaznijo prepovedano odhajati z otoka. Zelo stroge kazni pa so bile namenjene tudi njihovim družinam. Na kratko moram povzeti tudi značilnosti muranskega srednjeveškega in renesančnega stekla. Poleg znanega filigranskega stekla in stekla, kije s svojimi značilnostmi skušalo po- snemati drage in poldrage kamne (med dru- gim so bili zelo priljubljeni vetri a girasol, ki j so dobili ime po belkastem prosojnem dragem kamnu, ki pri direktni svetlobi dobi rožnat nadih), so bili tu še stekleni izdelki, ki so jih pozlatili ali jih poslikali z emajlnimi barvami. Pri tem so se popolnoma podredili okusu na- ročnikov, zato so lahko do najmanjših na- drobnosti posneli tudi izdelke gozdnih ste- klarn, izdelovali pa so tudi tako imenovane bokale z grbi (dežel, vladarjev, pokrajin, ple- miških družin), itd. Med njihove izdelke so na primer sodili inghestere tedesche (angsterji - steklenice z zavitima vratovoma za kis in olje), bochali da Corfu, bochali da Milan, na zalogi pa so imeli tudi kozarce z dvojnim hab- sburškim orlom, ipd.3 Zaradi donosnosti te obrti so začele tudi v Srednji Evropi nastajati steklarne, ki so izde- lovale steklo na beneški način. Katera je bila prva, še ni dokončno pojasnjeno. Nekateri, npr. Hugh Tait (iz Britanskega muzeja v Londonu),4 dajejo nesporno prednost steklar- ni na Dunaju, ki jo je leta 1486 ustanovil Nic- las Walch, medtem ko znani zgodovinar ste- kla Paul W. Roth5 in nemška raziskovalca Rudolf von Strasser in Walter Spiegel^ dajejo nesporno prednost - ljubljanski steklarni. Nji- hov skupni argument je, da so na Dunaju iz- delovali gozdno in ne beneško steklo. Nasled- nja pomembna steklarna, ki je nadvomno vplivala na proizvodnjo stekla tudi na Kranj- skem, je leta 1534 ustanovljeni obrat Wol- fganga Vitla v Hallu na Tirolskem, kraljevska steklarna v Innsbrucku pa je z delom pričela leta 1570. Historiat ljubljanskih steklarn je približno takšen:^ prva steklarna je obratovala znotraj mestnega obzidja. Njena lastnika in ustanovi- telja sta bila Andrej Dolenik in ljubljanski le- karnar Zoan Francisco Catanio. Že leta 1526 sta prejela privilegij za izdelovanje stekla na beneški način na Kranjskem (po nekaterih vi- rih na Notranjeavstrijskem)8 za dobo dvajse- tih let. Po podatkih, ki jih po A. Gasparettu navaja F. Gestrin, omenja pa ta podatek tudi V. Valenčič, brez navedbe vira ga citira tudi Minafik, je med letoma 1527 in 1541 v Lju- bljani delovalo kar 14 muranskih (torej bene- ških) steklarjev. Ta obrat sta finančno podpi- rala Vid Khisl in Janž Weilhamer in ga leta 1541 tudi kupila. Več podatkov kaže na to, da sta ta dva že prej imela steklarno v Fužinah. Zaradi odlič- ne lege ob vodi je bil ta kraj za vsakršno obrt, ki je potrebovala vodni pogon, nadvse prime- ren (to dokazuje tudi veliko število mlinov, ista lastnika pa sta prav tam imela fužino ba- kra, kjer naj bi bilo zaposlenih 15 italijanskih delavcev)9. Verjetno govori prav o tej drugi steklarni zapis, da sta imela omenjena lastni- ka spor z Wolfgangom Vitlom, lastnikom obrata iz Halla. Šlo je za zaplembo večjega to- vora pepela. Po Vidovi smrti je bivšo Dolenikovo in Ca- 14 tanijevo steklarno prevzel njegov sin Janž (Hans). Tudi ta je še vedno uveljavljal prej omenjeni privilegij, saj je leta 1547 prestregel transport sode za radgonskega meščana Anto- na Markusa. 21.2. 1572 je Khisl prejel še en privilegij: brez njegovega privoljenja ali privo- ljenja njegovih dedičev ne more nihče ustano- viti steklarne. Prav ta obrat pa je imel nekaj časa v najemu Krištof Pruner. V Ljubljani pa je delovala še ena steklarna: okrog leta 1570 jo je ustanovil Adam Moscon in jo morda že naslednje leto (ali vsaj leta 1573) prodal Petru Andrianu. V maju 1581 mu je Janž Khisl to steklarno zasegel in se pri tem skliceval na svoj monopol. Skozi različne roke je nato obrat ob koncu 16. stoletja prišel ; do ljubljanskega lekarnarja Paula Cirianija (ta naj bi sodo zaradi beneškega monopola tiho- i tapil iz španskega Alicanteja - nekoč so mu '] zaplenili velik tovor), ki je leta 1626 zaprosil za obnovitev privilegija. S prekinitvami naj bi steklarna delala vse do leta 1713, torej še v času, ko so pri nas izdelovali steklo že v drugi steklarni - pri samostanu Žiče. V Ljubljani pa je delovalo še več steklarjev, ki pa so bili najverjetneje specializirani na iz- delovanje okenskih stekel in pihancev (»okro- glic«). Tako najdemo za leto 158210 pri moj- stru steklarju Jakobu Steyrerju opombo, da je 28. oktobra napravil okna in vrata na hiši, kjer so bivali mestni piskači, v zadnjih dese- tletjih stoletja pa sta za stekla na oknih in vra- tih ljubljanskih hiš skrbela še steklarska moj- stra Janez Gregorčič in Jakob Lusner. Krištof Pruner, najemnik steklarne Janža Khisla v Fužinah, je med svojo usodno bolez- nijo napravil testament, ki nosi datum 10. ju- lij 1563. V njem ocenjuje zalogo stekla na 1600 gl. Dediče prosi, naj bi steklarna delala še do konca leta, da bi lahko porabili zaloge lesa, pepela ipd., nato naj žena in izvršitelji oporoke ob novem letu steklarno v redu pre- dajo gospodu Khislu in mu izplačajo preosta- lo najemnino. V Popisu stekla in ostale zaloge po dedičih pokojnega Krištofa Prunerja na Fužinah z dne 2.2.1564 najdemo naslednje predmete: pi- feri khelich, khalesi khelich, gatti dopel khe- lich, khravatini khelich, crowattini piculi, pi- vetti khelich, ungereschi khelich, francossini khelich, cholbain comuni der grosseren, pi- vetti streti der klainen khelich, khlain quatro- missi, khlain gropiolozzi, der grossen gropio- lozzi, urinailli, thazi und gemallte schissl auch platlen ubergelt und ausweisene arbeit, allerlei glosser auss weisser arbeit sambt denn grossen cholani, khelichen mit goldt..... Gre torej za različne vrste kelihov, ki so bili po- sebnost tedanjega beneškega steklarstva: aus- weisene arbeit ali auss weisser arbeit pomeni belo (opalno) neprosojno steklo, ki je bilo prav tako beneška posebnost, izraz poslikane sklede (gemallte schissl) pa označuje emajlno Fragment stekla millefiori, najden pri kopanju te- meljev z? novo župnišče v Mengšu, 16. stoletje. Na- rodni muzej vžgano poslikavo. V seznamu najdemo tudi zlatene posode, zanimivi pa so tudi t.i. gro- piolozzi (izraz verjetno označuje kozarce z na- pojenimi jagodami, ki so jih izdelovali po vzoru gozdnih steklarn). Ta seznam nam omogoča, da v novi luči pretehtamo predmete, ki jih hranita Narodni in Mestni muzej v Ljubljani. Večina jih je bila najdena med arheološkimi izkopavanji - naj- novejši na ljubljanskem gradu, sicer pa še v Salendrovi ulici, v Špitalski (Stritarjevi) ulici in pri tovarni Šumi. Med njimi so res različni kelihi z različno oblikovanimi kupami in no- dusi nekateri tudi v obliki levje glave,'1 med fragmenti pa najdemo še najrazličnejše druge posode (steklenice s prekrižanimi in ukrivlje- nimi vratovi, različne druge oblike kozarcev, npr. preproste meigeleine ipd.) Posebej mo- ram omeniti čašo ježevko iz prozornega stekla (Narodni muzej, inv. št. 2660) - torej tako imenovani »gropiolosso«. Gotovo se nam ob tem zastavlja problem provenience vsega našega ostalega poznosred- njeveškega in zgodnjerenesančnega stekla. O tem vemo le, da se je v Ljubljano priselil niimberški steklar Roth, ki je morda s seboj prinesel obe poslikani stekleni grbovni plošči, ki ju hrani Narodni muzej. 12 Kaj je z vsemi drugimi predmeti, od katerih so nekateri tudi pozlačeni in poslikani z emajlnimi barvami, pa bodo pokazale nadaljne raziskave. 15 Dve nogi kelihov z značilnim motivom levje glave, v kalup pihano steklo, nahajališče neznano, Narod- ni muzej Tu pa moram opozoriti še na nejasnosti v zvezi z ljubljanskim steklarnami. Zal nisem mogla preveriti vira (tj. dela A. Gasparetta) o 14 steklarjih z Murana. Da je to v resnici ogromno število (smrtna kazen, grožnje sorod- nikom), čeprav naj bi ti steklarji v Ljubljani delali v obdobju skoraj dvajsetih let, naj pojas- nim na primeru Halla na Tirolskem. Za to steklarno je prav tako znano, da so v njej dela- li Italijani, le da ne z Murana, ampak iz Alta- ra pri Genovi, iz kraja, ki je prav tako slovel po steklarskih spretnostih, a ni imel zaščitnih ukrepov proti potovanju svojih steklarjev. V 15. stoletju so bili njihovi izdelki na enaki ravni kot beneški. Znano je, da so steklarji, tako kot drugi obrtniki, mnogo potovali in prenašali svoje znanje iz ene steklarne v dru- go. Tako Strasser in Spiegel v svojem delu navajata, da so npr. delavci iz Halla delali tudi na Dunaju, med potjo na Dunaj pa naj bi se v Ljubljani ustavila dva odlična niimberška emajlna slikarja na steklo Albrecht Glocken- thon in Augustin Hirschvogel, česar pa Iju- bjanski viri iz 16. stoletja še niso ne potrdili ne ovrgli. Vsekakor vse povedano kaže na izredno vi- soko raven oblikovanja stekla v Ljubljani, na raven, ki je primerljiva z najboljšimi steklar- nami, delujočimi v tedanji Evropi - seveda z izjemo samih Benetk. Na to kaže tudi popis zapuščine pokojnega trgovca s steklom Hansa Schweigerja iz Ivnika (Eibiswald).i3 Med ste- klenimi izdelki so našteti visoko kvalitetni predmeti: beli pokali s pokrovom, rezani in poslikani pokali, itd. Roth opozarja, da alpske gozdne steklarne v tem času še niso bile spo- sobne takšnih izdelkov. Ker je transportna pot od Benetk do Ivnika dolga in za lokalnega tr- govca morda tudi draga, domneva kot kraj na- stanka teh predmetov Ljubljano. O visoki kvaliteti ljubljanskih steklarn pa pišeta tudi Strasser in Spiegel,'4 ko bogato po- slikani pokal rodbin Dürr in Puchheim pripi- sujeta ljubljanskim obratom iz časa okrog 1540. OPOMBE: 1. Arhiv R Slovenije. Test. grupa I, Lit. P, št. 7, Vic.A., škatla 88,^1/50, lit.K. Nanju meje prijazno opozorila Maja Zvanut, ki ju je tudi transkribira- la. — 2. Najnovejše delo, ki obravnava tudi to po- dročje, je knjiga Ferda Gestrina, Slovenske dežele in zgodnji kapitalizem, Ljubljana 1991, str. 210-211; sicer pa so o tem pisali tudi Vlado Valen- čič, Še nekaj steklarn na Kranjskem, Kronika V/2, Ljubljana 1957, str. 61-68 in Franc Minarik, Po- horske steklarne, Maribor 1966, str. 119-20, Paul W. Roth, Die Glasezeugung in der Steiermark von den Anfangen bis 1913, Graz 1976, str. 39; še iz prejšnjega stoletja pa datirata študiji Alfonsa Müll- nerja v Argu Zeitschrift für krainische Landeskun- de, Nr.2, Laibach 1898, str. 21 in Simona Rutarja, Glashütte des Hans Khisl zu Khaltenprunn 1572, 16 Mitteilungen des Museal Vereins von Krain, 1895, Str. 153. — 3. Prim.: Franz Adrian Dreier, Venezi- anische Gläser und facon de Venise. Berlin 1989, Str. 7. — 4. Hugh Tait, Venezianisches Glas, Dort- mund 1982, Str. 73. — 5. Ibid., str. 39. — 6. Rudolf von Strasser, Walter Spiegel, Dekoriertes Glas. Re- naissance bis Biedermeier. Meister und Werkstät- ten. München, 1989, str. 12. — 7. Prim.: Gestrin, Valenčič, Rutar, Müllner, Roth: citirana dela. — 8. Prim.: Roth, op. cit. — 9. Prim. Sergij Vilfan et al.. Ljubljanski trgovski knjigi iz prve polovice 16. sto- letja. Ljubljana 1986 (Zbirka SAZU: Viri za zgodo- vino Slovencev, št. 8) - poglavje Odlomek memori- ala trgovinske družbe Kisi - Weilhamer, str. 37. — 10. Zgodovinski arhiv Ljubljana, Reg. I, F. 52, f. 184. — 11. Enega skoraj popolnoma ohranjenega hrani ljubljanski Mestni muzej, več posameznih nog z ostanki kup kelihov z levjo glavo pa je v Na- rodnem muzeju. — 12. Slikana grbovna plošča Bar- bare Alt, žene Marxa Tenna v Salzburgu, dat. 1544, inv. št. 1950 in slikana grbovna plošča Kate- rine Ligsaltz in Barbare Alt, žena Marxa Tenna v Salszburgu, dat. 1546, inv. št. 1949. — 13. Prim., Roth, op. cit.. — 14. ibid., str. 166, Kat. št. 8. 17