Dimitrij Beuermann Zavod RS za šolstvo CELOSTNA GLASBENA ŠOLA Izvleèek V èlanku bomo predstavili trirazsenostni model Zemljevida uènih ciljev ter na njega postavili posamezne operativne uène cilje iz uènih naèrtov programa Glasba in Pravilnika o ocenjevanju na glasbenih šolah. Prikazali bomo, da se uèni cilji na Zemljevidu uènih ciljev zdruujejo v tri jasno loèene skupine. V nadaljevanju èlanka bosta predstavljeni dve smeri potovanja po tem zemljevidu: poustvarjalna in ustvarjalna. Nato bodo predstavljene tri temeljne oblike ocenjevanja: po ena na vsakem izmed treh podroèij Zemljevida uènih ciljev. Štirje kriteriji za ocenjevanje bodo izpeljani iz treh podroèij Zemljevida uènih ciljev ter iz ocene uspešnosti procesnih korakov uèenca med šolskim letom. Kljuène besede: glasba, Zemljevid uènih ciljev, ocenjevanje Abstract The Holistic Music School In this article the three dimensional model of the Map of Learning Objectives will be presented. The learning objectives of the curriculum of the program Music will be put on this map exstended by the Rules of the assessment at music schools. We will show that the learning objectives on the Map of Learning Objectives combine into three clearly distinct groups. The article will present two fundamental forms of travel on the map: performing and creative. The article will be continued by presentation of the three basic forms of assessment for each of the three areas of the Map of Learning Objectives. The four criteria for evaluation will be derived from three areas of the Map of Learning Objectives and from assessment of student’s process performance during the school year. Keywords: music, Map of Learning Objectives, assessment Oblikovanje Zemljevida uènih ciljev Najpomembnejše vprašalnice, ki razkrivajo strukturo uènega in ocenjevalnega prostora Beseda celostno nam ustvarja miselno podobo neèesa vseobsegajoèega, popolnega, oziroma sliko stvari, ki izpolnjuje cel obseg prostora … Da bi zaobjeli podobo te celote in hkrati izostrili pogled na njene sestavne dele, je potrebno iskati odgovore na razlièno usmerjena vprašanja, ter z njimi osvetljevati kar najbolj natanèno podobo resnice. Pri vsakem raziskovanju in spoznavanju stvari nam je v pomoè zbirka šestih vprašalnic, s katerimi v vseh svetovnih jezikih uspešno razkrivamo ta ali ona dejstva o raziskovani stvari. V Tabeli 1 so zapisane najpomembnejše vprašalnice v slovenskem, angleškem in nemškem jeziku. 317 Dimitrij Beuermann, CELOSTNA GLASBENA ŠOLA Tabela 1: Najpomembnejše vprašalnice v slovenskem, angleškem in nemškem jeziku.1 slovensko angleško nemško kaj? what? was? zakaj? why? warum? kako? how? wie? kdo? who? wer? kje? where? wo? kdaj? when? wann? Vprašalnice Kaj?, Zakaj? in Kako? Najprej vzemimo pod drobnogled tri vprašalnice: Kaj?, Zakaj? in Kako? ter doloèimo njihove medsebojne odnose. Z njihovo pomoèjo bomo prav kmalu ustvarili prve obrise podobe Zemljevida uènih ciljev, da bi lahko kasneje raziskali tudi naèine potovanja po tem njem. Še sporoèilo za najbolj nestrpne: v nadaljevanju bomo tudi prav natanèno osvetlili, zakaj smo za oblikovanje Zemljevida uènih ciljev uporabili prav ta seznam treh vprašalnic in jih zapisali v prav tem vrstnem redu. Kaj? Vprašalnica Kaj? sprašuje po teh ali onih stvareh, èloveških ali materialnih virih. Tudi sicer je pri vsakem raziskovanju potrebno najprej doloèiti tiste stvari, ki ostajajo nepremiène, da bi nato lahko raziskovali naèine njihovega gibanja, spreminjanja, rasti ali napredovanja. Schiller (2016, str. 28) pravi: »Vsaka raziskava gibanja v naravi mora najprej opisati zbirko nespremenljivih stvari ter jih jasno loèiti od spreminjajoèih se stanj. Vsako opazovanje gibanja zahteva torej razlikovanje stalnih, bistvenih lastnosti (ki opisujejo predmete, ki se gibljejo) in spreminjajoèih se stanj, ki opisujejo naèin gibanja teh predmetov. Brez tega razlikovanja ne moremo resno govoriti o gibanju«.2 Kar najbolj nepremièna je stavba glasbene šole, v njej pa razredi, šolske klopi, table, mize in stoli v zbornici, raèunalniki; sem pa seveda spadajo tudi uèila, na primer klavirji v uèilnicah ali uèbeniki v omarah … Na to podroèje, med vire, lahko štejemo tudi uèence, ki so udeleeni v uènem procesu (Zakon o glasbenih šolah3 pravi, da jih mora biti najmanj dvaintrideset), uèitelje, ki jih pouèujejo (Pravilnik o izobrazbi uèiteljev in drugih 318 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 1 Five Ws. Dostopno na spletnem naslovu: https://en.wikipedia.org/wiki/Five_Ws (obiskano: 28. 11. 2016), Fragetechnik. Dostopno na spletnem naslovu: https://de.wikipedia.org/wiki/ Fragetechnik#Offene_W-Fragen_in_der_Praxis (obiskano: 28. 11. 2016). (obiskano: 28. 11. 2016). 2 Schiller, C., Motion Mountain. Dostopno na spletnem naslovu: www.motionmountain.net, str. 28 (obiskano: 1. 12. 2016). 3 Dostopno na spletnem naslovu: http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=PRAV12515 (obiskano: 13. 12. 2016). strokovnih delavcev v izobraevalnih programih glasbene šole4 navaja vse vrste njihove usposobljenosti), ter ravnatelje (vsaka glasbena šola ima natanko enega), ki skrbijo za pravo smer razvoja glasbene šole … No, seveda, uèenci, uèitelji in ravnatelji so ive osebe, zato jih bomo lahko našli tudi na drugih podroèjih zemljevida. V našem razmisleku se posveèamo predvsem uènim ciljem, zato bomo pri vprašanju Kaj? opustili pregled vseh tistih stvari, ki jih predvideva Pravilnik o vodenju razvida javno veljavnih programov vzgoje in izobraevanja5 in se omejili le na vsebine, ki so doloèene v uènih naèrtih. Lestvice, akordi in druge tehniène vaje, ki naj jih igra uèenec, so toèno doloèeni, tudi uèni naèrti, ki vse te vsebinske cilje natanèno opisujejo, so bili sprejeti pred veè kot desetletjem. Koncerti, sonate ali druge skladbe so bile morda zapisane celo pred veè sto leti in notni zapis ponuja njihovo glasbo vsakemu uèencu nespremenjeno do danes. Seveda – tudi glasbena teoretska znanja se le redko preoblikujejo … V uènih naèrtih je polje Kaj? izpolnjeno z uènimi vsebinami in ta poglavja zavzemajo tudi najveèji obseg. e od uveljavitve notnega tiska najdemo v zapisih glasbe pomemben del svetovne in narodne kulturne dedišèine – tudi uèenci vèasih zapišejo svojo lastno skladbo in jo s tem obvarujejo pred prezgodnjo pozabo. Kako? Razmišljanje o nepremiènih stvareh nas pripelje do novega praktiènega vprašanja: Kako? pa je mogoèe vse vse te negibne stvari spraviti v gibanje, jih spremeniti ali preoblikovati …Vprašanje Kako? se dotika procesov, ki jih izvajamo, oziroma smo v njih udeleeni. Kljuèni element tega polja je energija, ki po svoji naravi spravlja stvari v gibanje, spreminja njihov poloaj ali preoblikuje njihovo podobo. Tehnika igranja na inštrument, ki so si jo razvili uèenci, predstavlja njihovo pridobljeno sposobnost, ki se ob igranju skladb spremeni v sredstvo (Kako?) za doseganje kar najboljše glasbene izvedbe. V uènih naèrtih je polje Kako? opisano v poglavju »Didaktièna priporoèila«. Zakaj? Pri vprašanjih Kaj? in Kako? smo bili trdno zasidrani v svet materialnih stvari, iskanje odgovorov na vprašanje Zakaj? pa je umešèeno predvsem v naš miselni svet. Na tem polju se povprašamo: Zakaj? se je med notami skrito glasbeno sporoèilo dotaknilo poslušalcev in preoblikovalo njihove misli, èustva in razpoloenje … In tudi: le zakaj se je to zgodilo; zakaj ravno tako in zakaj niè drugaèe? Zdaj torej išèemo vzroke za gibanje, ki jih sproi vprašanje Zakaj?; pri tem elemente podroèja Kaj? primerjamo s spremembami na podroèju Kako? in si zamišljamo še druge mone smeri razvoja dogodkov … 319 Dimitrij Beuermann, CELOSTNA GLASBENA ŠOLA 4 Dostopno na spletnem naslovu: http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=PRAV12515 (obiskano: 13. 12. 2016). 5 Dostopno na spletnem naslovu: http://www.uradni-list.si/1/objava.jsp?urlid=200910&stevilka=313 (13. 12. 2016). V uènih naèrtih je poglavje Zakaj? opisano na zaèetku vsakega posameznega uènega naèrta: odgovori se skrivajo v splošnih in operativnih ciljih; seveda pa se to vprašanje postavlja tudi vsakemu uèencu, ki se dolga leta ukvarja s svojim inštrumentom. Kaj?, Kako? in Zakaj? na Zemljevidu uènih ciljev Predstavljajmo si škatlo kock ali kuharsko oddajo na televiziji. Kocke ali kuharske sestavine predstavljajo vire (Kaj?), naèrt za zlaganje ali kuharski recept (Zakaj?) usmerjata otroka ali odraslega kuharja proti ciljem … le še malo naporov in prizadevanja (Kako?) je potrebnih, pa bo zgradba sestavljena ali jed pripravljena. Nujno opozorilo Pazljiva bralka ali bralec sta morda pravkar pomislila, da bi bilo naèrt za zlaganje kock ali kuharski recept mogoèe (ali celo potrebno) umestiti kar na podroèje Kako? – saj so ob vsebovanih podobah konènega cilja vanju vgrajeni tudi postopki, ki spadajo v ta prostor. Toda ne! V kasnejšem poglavju »O nevarnostih poustvarjalne smeri potovanja po Zemljevidu uènih ciljev« se bomo dotaknili tudi globljih razlogov, ki nas radi usmerijo v to slepo ulico: privlaèni so in enostavni, toda napaèni! Dvorazseni model uènih ciljev Le kaj bi samo pripovedovali, ko pa slika pove za tisoè besed – najprej prve tri vprašalnice razpostavimo v prostor, takole: Slika 1: Tri vprašalnice: Kaj?, Kako? in Zakaj? Vsaka vprašalnica ima na Sliki 1 dve sosedi, vse tri skupaj oblikujejo oglišèa trikotnika in na prvi pogled so videti veè ali manj enakopravne. Iz te podobe ni mogoèe razbrati, da smo na našem dosedanjem potovanju izhajali iz trdnih in nepremiènih stvari (Kaj?), nadaljevali potovanje na praktièni ravni (Kako?), kjer smo razmišljali o naèinih gibanja stvari in se nato dvignili v obmoèja miselnih ravnin (Zakaj?). Povprašajmo se: na kakšen naèin bi lahko, poleg prikaza potovanja po razliènih podroèjih nastajajoèega Zemljevida uènih ciljev, tja umestili še dodatno informacijo o prehodih med materialnimi in miselnimi ravninami. 320 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek Trirazseni model uènih ciljev Slika na papirju obièajno predstavlja dvorazseno odslikavo trirazsene resniènosti, prav tako kot senca predmeta, ki jo vir svetlobe zariše na steni ali tleh. Zato si zdaj postavimo vprašanje: katera bi utegnila biti izvorna oblika prostora, ki na papir meèe prav takšno senèno podobo, kot je prikazana na Sliki 1. Prav ta prvinska trirazsena podoba bi nam še posebej dobro prikazala medsebojne odnose med našimi tremi vprašalnicami. Seveda se bomo, spoštovana bralka ali bralec, pri vzpostavljanju prostorskih prikazov medsebojnih razmerij med vprašalnicami Kaj?, Kako? in Zakaj? nekaj malega zanašali tudi na pomoè vaših prostorskih predstav in domišljije. Kar pravšnja za naše namene se izkae podoba sedlasto ukrivljene ravnine: na dveh spodnjih prostorih bomo lahko razpostavili vse materialne elemente vprašanj Kaj? in Kako?, na zgornjih podroèjih pa bomo doloèili mesto za vsake vrste miselne širjave vprašanja Zakaj? Slika 2: Sedlasto ukrivljena ravnina oblikuje trirazseni prostor. Vir: https://sl.wikipedia.org/wiki/Hiperbolièni_paraboloid (1. 12. 2016). Razliène sedlasto ukrivljene ravnine najdemo tudi v naravi. Na primer: Kamniško sedlo v stvarni resniènosti povezuje dolino Kamniške Bistrice in Logarsko dolino, v gorske višave pa se na levi strani sedla vzpenja Brana, na desni pa Planjava; takole: Slika 3: Kamniško sedlo. Vir: Zoks77, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=27765919 (1. 12. 2016). 321 Dimitrij Beuermann, CELOSTNA GLASBENA ŠOLA Posamezne uène cilje, ki predstavljajo naše tri vprašalnice, lahko razmestimo tudi kar na Kamniško sedlo. V vsako dolino postavimo eno vprašalnico: dogovorimo se, da zastavico z vprašalnico Kaj? umestimo v Logarsko dolino, v dolino Kamniške Bistrice pa vprašalnico Kako? Z vprašalnico Zakaj? odsopihamo na Planjavo in od tam, iz miselnega helikopterskega pogleda, od zgoraj opazujemo dogodke v obeh materialnih dolinah. Èe pa bi od tod šli (v mislih, seveda, le v mislih!) še bolj navzgor, bi iz velikih višav nad Brano lahko ugledali podobo naših ciljev, kot nam jih je ponazorila e Slika 1. S pomoèjo miselnega helikopterskega pogleda (in primerne kolièine tovrstne razumske telovadbe) lahko spodbudimo tudi naše uèence, da iz miselne ravni opazujejo samega sebe: kako se sprehajajo v svojem materialnem, pa tudi v miselnem svetu6. Vidijo lahko, kako se jim to ali ono posreèi ali pa spodleti – na primer pri vaji inštrumenta. Pogled od zgoraj jih lahko vodi med ovirami in jim prihrani velike kolièine nepotrebnih teav in dragocenega èasa nasploh. Le še naše tri vprašalnice zdaj postavimo na Sliki 4 (oh, spet papirnato dvorazseni) na prava mesta. Slika 4: Kaj?, Kako? in Zakaj? v trirazsenem prostoru. Za hip se zdaj ustavimo, uredimo misli in poglejmo, kaj smo ugotovili do tega trenutka. Pri opisu virov, dejavnosti in idej oziroma ciljev7 smo uporabili tri od šestih elementarnih vprašalnic: Kaj?, Zakaj? in Kako? in jih razpostavili na Zemljevid uènih ciljev. Materialna vprašanja in ustrezni odgovori se nahajajo ob vznoju prehoda èez »Kamniško sedlo«. Oblika prostora, ki ju povezuje, je tukaj odprta navzven in to se dobro povezuje z naravo materialnih stvari in dejavnosti, ki jih je mogoèe spoznati s pomoèjo èutil ali merskih inštrumentov. Miselno ravnino pa opredeljuje vprašalnica Zakaj?, ki je samo navidezno umešèena v bliino vprašanj Kaj? in Kako? – pot do njih pripelje od zgoraj, preko samega sedla ter se 322 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 6 Spoznavanje o spoznavanju. Dostopno na spletnem naslovu: https://sl.wikipedia.org/wiki/Metakognicija (obiskano: 14. 12. 2016). 7 Na tem mestu opišimo pomembno razliko med idejami in cilji. Ideja nam predstavlja zamisel, ki v preteklosti še ni bila izoblikovana, zgolj navdih, ki bo (morda) pripeljal do uresnièitve. Cilji pa so bili postavljeni e v preteklosti in jih je (obièajno) potrebno v prihodnosti kar najbolj natanèno uresnièiti. nato usmeri naprej, v to ali ono dolino. Kljub ovinkasti stezi pa se prav na miselni ravnini ustvarjajo razlogi za to ali ono akcijo, ki premika oziroma preoblikuje stvari. Zgornje, miselne površine sedlaste pokrajine, oznaèuje vase zaprta oblika prostora in prav takšne so tudi misli uèencev: skrite so v njihovih glavah in ni jih lahko izbezati na plano. Še najlaje se z njimi sreèamo, èe uèencem postavljamo vprašanja in ta trenutek je kar pravšnji, da izpopolnimo nabor naših vprašalnic. Vprašalnice Kdo?, Kje? in Kdaj? V tem poglavju bo zgodba kratka. Navedena tri vprašanja Kdo?, Kje? in Kdaj? opisujejo potovanje uèencev po pravkar vzpostavljenem Zemljevidu uènih ciljev (ki ima v vaših mislih obliko Kamniškega sedla, kajne?). Odgovori nanje nam na tem zemljevidu oblikujejo sled uèenèevega potovanja in po njej vemo, kdaj je ta ali oni posamezni uèenec obiskal to ali ono podroèje zemljevida – ter tudi kakšno zaporedje korakov je ubiral pri tem. Obièajno je za uspeh uèenca pomembna tudi hitrost in tudi okretnost potovanja: nedvomno je bolj uspešen tisti uèenec, ki je v šolskem letu preigral veèjo kolièino glasbenega programa in se je torej po Zemljevidu uènih ciljev sprehodil veèkrat. Veèje število usvojenih skladb mu je nedvomno izboljšalo tehniène spretnosti in v razliènih skladbah se je lahko preizkusil v prikazih tega ali onega muzikalnega izraza. Shema vseh šestih vprašalnic ima zdaj naslednjo podobo. Slika 5: Kdo? je potoval Kje? in Kdaj? na zemljevidu Kaj?, Zakaj? in Kako? Zakaj ravno tako? Ne glede na veliko skladnost razmislekov o potovanju po Zemljevidu uènih ciljev z vsakdanjim ivljenjem (opisi so zaenkrat logièni in preprièljivi, kajne?) si je potrebno odgovoriti na pomembna vprašanja: zakaj ravno tako, pa tudi zakaj imamo ravno tri polja na Zemljevidu? Zakaj torej uporabljamo na našem svetu prav tri vprašalnice, ki nam opisujejo zgradbo prostora in tri, ki opisujejo gibanje po njem … Oziroma na kratko: zakaj vse skupaj ni urejeno kako drugaèe? Saj veste, matematiki bi rekli: poleg raèuna je potreben tudi preizkus, dobrodošel pa bi bil tudi, po monosti, kakšen dokaz. 323 Dimitrij Beuermann, CELOSTNA GLASBENA ŠOLA Kar najbolj celostne podlage za iskanje odgovorov lahko najdemo v samih lastnostih glasbe. Marij Kogoj jih opiše takole: »V naravi ni najti niè lepšega in popolnejšega od glasbe. Ona usmerja èloveka v globine njegove duše.« in Ludwig van Beethoven pravi: »Glasba je višje razodetje kot vsa modrost in filozofija.«8 Veljavnost izjav Kogoja in Beethovna, ki naj podpirata poprejšnje razmisleke, je mogoèe tudi preizkusiti. Da bi šteli dokaz preizkusa kot veljaven, pa mora ta onkraj meje razumnega dvoma nakazati postavljenim razmislekom ustrezno strukturo glasbenega, pa tudi splošnega prostora sveta, ki nas obdaja (Motte-Haber, 1990). Dokaz izvedimo s preizkusom naslednje hipoteze: Razlièni glasbeni primeri in razliène besede (Kaj?) bodo ob poslušanju glasbe in pregledovanju besed (Kako?) sproili povezovalne miselne procese, ki bodo besedne opise uredili v skupine (Zakaj?), skladne s podroèji Zemljevida uènega procesa. Predstavljeno hipotezo si lahko ogledamo na Sliki 6. Slika 6: Poslušanje glasbe in iskanje najboljših povezav z razliènimi besedami na Zemljevidu uènega procesa. Oglejmo si natanèneje, kako je petindvajsetih razliènih glasbenih primerov povezalo dve razlièni zbirki besed v pomenske sklope (Beuermann, 2008). Na Sliki 7 je prikazana razporeditev razliènih pridevnikov in na Sliki 8 razporeditev svobodnih besednih asociacij. Slika 7: Razlièni pridevniki, ki so jih odgovori poslušalcev povezali v skupine. 324 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 8 Dostopno na spletnem naslovu: https://sl.wikiquote.org/wiki/Glasba (obiskano: 2. 12. 2016). Na Sliki 7 vidimo, da sta se najprej oblikovali dve jasno loèeni pomenski skupini pridevnikov: najoèitneje so od preostalih loèeni besedni opisi, ki predstavljajo kar najbolj umirjene, negibne stvari: zasanjana, umirjena, alostna, utrujena, resna. Ti opisi se nedvomno dotikajo znaèilnosti materije kot take, ki se sama po sebi seveda nikamor ne premakne (oziroma podroèja vprašalnice Kaj?). Tudi preostali pridevniki ponovno oblikujejo dve skupini. Tista, ki je napolnjena z energijo: vojaška, slavnostna, jezna, moèna in razburjena (oziroma podroèje vprašalnice Kako?) je ponovno prav oèitno loèena od tretje skupine, ki oznaèuje kar najbolj svetle stvari: vesela, radostna, prijetna, lahkotna (oziroma podroèje vprašalnice Zakaj?). Pripomniti velja, da je skupina opisov, ki oznaèuje sprehode po miselnih višavah, seveda na daleè loèena od kakršne koli bliine stvari ali izbruhov energije. Èe elimo razvijati ustvarjalnost, na primer, moramo nujno ustvariti spodbudno uèno okolje, ki ne vsebuje teh ali onih pritiskov: materialnih ali èustvenih, pa tudi ocenjevalnih … Na Sliki 8 pa si je mogoèe ogledati, kako so isti glasbeni primeri uredili v primerljive skupine povsem drug nabor izhodišènih besed – svobodnih asociacij. Slika 8: Zbirka asociacij, ki so jih odgovori poslušalcev povezali v skupine. Skupine besed se vedno oblikujejo povsem enako: pa èe povezave med glasbo in besedami išèejo mlajši ali starejši otroci, v Ljubljani ali pa v Prekmurju … in besede se zdruijo v prav takšne skupine, èe glasbene primere ubesedijo uèitelji glasbe. 325 Dimitrij Beuermann, CELOSTNA GLASBENA ŠOLA Cilji preverjanja in ocenjevanja Razmisleki na študijskih skupinah jeseni 2015 No, dovolj bodi zaenkrat tega Zakaj? razmišljanja … preselimo se zdaj v bolj praktièno deelo in si oglejmo, kako so udeleenci študijskih skupin na glasbenih šolah v šolskem letu 2015/16 odgovarjali na vprašanje: »Kaj na glasbenih šolah štejemo za pomembno in kaj predvsem vpliva na višjo ali nijo oceno uèenca?«. Slika 9: Pomembni cilji za uspešnost uèencev, kot jih vidijo uèitelji. Na podroèju vprašalnice Kaj? so za uspešnost uèencev nedvomno kar najbolj pomembna znanja oziroma uène vsebine, ki jih mora obvladati bodoèi glasbenik ali glasbeni poslušalec. Prvi si bo z njimi pomagal na trnovi poti proti zvezdam, drugi pa jih bo uporabil za svoje uivanje ob presoji znaèilnosti poslušane glasbe (Adorno, 1986). Predmetna znanja, ki so v uènih naèrtih navedena v poglavjih ‘Vsebine’, zajemajo najveèji del uènega naèrta in šestindvajset izmed priblino dvesto udeleencev študijskih skupin šteje to podroèje za najpomembnejše. Zdaj si oglejmo odgovore, ki se zdruujejo ob vprašalnici Kako? – govorijo nam o naèinih doseganja vseh teh predmetnih znanj. Daleè najveè, kar štiriinšestdeset uèiteljev meni, da so za uspeh uèencev najbolj pomembne delovne navade, vztrajnost in disciplina uèenca. Uèenec s takšnimi navadami bo uspešen uèenec na glasbeni šoli. Nekaj vpliva (enajst uèiteljev pravi tako) je mogoèe pripisati samozavesti uèenca, prav zanimivo pa je, da so le trije uèitelji dodelili najveèjo pomembnost pri oblikovanju ocene uspešnosti uèenca nastopom, ki sicer po Pravilniku o ocenjevanju spadajo med obvezne elemente pri oblikovanju ocene uèenca. Vprašalnica Zakaj? postavlja na prvo mesto, s petindvajsetimi glasovi, èustveno inteligenco oziroma izraanje èustev. Za uspeh uèenca je torej zelo pomembno, da zna prikazati svojo muzikalnost oziroma v svojo glasbeno izvedbo vplesti tudi to ali ono zgodbo. Mlajšim pri tem pomagajo usmeritve in nasveti uèitelja, èe pa govorimo o bolj odrasli osebi, bo v svojo glasbeno izvedbo morda e vpletel tudi svoje osebno sporoèilo oziroma lastno ivljenjsko zgodbo, ki jo je doivel ob tej ali oni prilonosti. 326 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek Veliko pozornost velja nameniti tudi naslednji toèki: za uspešnost uèenca na glasbeni šoli je nadvse pomembno njegovo zadovoljstvo oziroma uitek, druenje, sprostitev, sreèa, zdravje in veselje; takih odgovorov je štiriindvajset. Vemo, da je glasbeno izobraevanje na glasbenih šolah prostovoljno in odloèitve uèencev o vsakoletnem nadaljevanju šolanja so nedvomno tesno povezane z njegovim zadovoljstvom ob glasbenem izobraevanju. Zadovoljstvo je torej potrebni pogoj za uspešnost uèenca, seveda pa nima neposrednega vpliva na oceno uèenca. Na tem polju najdemo še ustvarjalnost (šestnajst odgovorov), ki je sama po sebi operativni cilj v uènih naèrtih, razvijati pa je potrebno tudi èut za estetiko (štirinajst odgovorov) in splošno kulturo uèenca (devet odgovorov). Hitri pregled seštevkov na posameznih poljih nam pokae naslednjo sliko: najvišje število odloèitev je zbralo polje Zakaj? (88) in nekaj manj polje Kako? (78). Polje Kaj? je prejelo 26 glasov, kar pomeni, da so uène vsebine – te ali one skladbe – le sredstvo za doseganje drugih, po mnenju uèiteljev, pomembnejših ciljev. Primerjava odgovorov uèiteljev in vrednotenje kriterijev maturitetnega izpita Glasba Odgovore uèiteljev je mogoèe prav na hitro pregledati tudi v luèi e vzpostavljenih kriterijev za ocenjevanje pri maturitetnem izpitu Glasba; za trenutek se torej odpravimo na srednješolsko podroèje Zemljevida uènih ciljev. Tudi tukaj se je v dvajsetih letih izvajanja mature oblikovalo prav podobno razmerje: ‘Tehnièna in plesna teavnost uène snovi’ (Kaj?) je ovrednotena s 16 %, ‘Tehnièno obvladovanje inštrumenta ali glasu’ (Kako?) pa z 28 %; prav tako je na podroèju Zakaj? mogoèe zbrati 28 % v okviru kriterija ‘Prikaz muzikalnosti’. Še dodatnih 28 % pri oblikovanju ocene obsega kriterij ‘Natanènost in zanesljivost izvedbe’, ki predstavlja oceno izvedbe celotnega maturitetnega nastopa: uravnoteenost teavnosti in izvedbe posameznih skladb v celem programu maturitetnega nastopa, obvladovanje igranja na pamet, vzdrljivost in zbranost … in se s tem dotika procesnega vidika izvedbe maturitetnega nastopa. Ta isti procesni vidik kriterija ‘Natanènost in zanesljivost izvedbe’ je v glasbenih šolah razširjen na obseg celotnega šolskega leta. Izpolnjuje podroèje ocenjevanja: Kdo? je bil Kje? in Kdaj? Seveda lahko uspešnost celoletnega dela uèenca ocenjuje samo uèitelj, ki je pouèeval posameznega uèenca, izpitna komisija pa lahko oceni le prve tri naštete kriterije. Primerjava odgovorov uèiteljev in operativnih uènih ciljev iz uènih naèrtov Vrnimo se torej na glasbene šole in zapisane odgovore uèiteljev primerjajmo z operativnimi cilji iz uènih naèrtov glasbene šole. Na Sliki 10 so, poleg prikazov zbranih 327 Dimitrij Beuermann, CELOSTNA GLASBENA ŠOLA mnenj uèiteljev o pomembnih pogojih za uspešnost uèencev, zbrani vsi operativni uèni cilji, ki se pojavljajo v uènih naèrtov programa Glasba9. Slika 10: Pomembni cilji za uèence in zbirka operativnih uènih ciljev. Kaj? Na podroèju Kaj? zahtevajo uèni naèrti, da se uèenec opremi z obvladovanjem uènih vsebin na inštrumentih ali petju, hkrati pa mora obvladati tudi teoretska in oblikovna znanja10 pri predmetih Nauk o glasbi in Solfeggio. Kako? Na podroèju Kako? predstavlja tehnika igranja najpomembnejšo inštrumentalno aktivnost, ki doloèa uspešnost uèencev, na to podroèje pa spada tudi solfediranje (pri inštrumentu in pri nauku o glasbi). Poleg aktivnega poslušanja glasbe predstavlja operativni uèni cilj tudi sodelovanje: v višjih razredih glasbene šole se ta izrazi z igranjem uèencev v komornih skupinah in orkestrih, e poprej pa je mogoèe oblikovati uène situacije, ki spodbujajo sodelovalno uèenje. Danes je v središèu pozornosti tudi uporaba uène tehnologije in prenekateri pametni telefon (ki ga imajo mnogi uèenci vedno s sabo) zmore kakovostno snemanje zvoka ali filma – to je bilo pred dobrimi desetimi leti, ko so bili oblikovani veljavni uèni naèrti, domala nepredstavljivo. Zakaj? Na podroèju Zakaj? je za inštrumentalni ali pevski uspeh uèencev nujen še prikaz muzikalnosti oziroma komunikacija glasbenih sporoèil, ki nadgrajuje vsebinski in tehnièni del skladb. Na tem podroèju sta pri vseh uènih naèrtih zapisana tudi operativna uèna cilja spoznavanja in ustvarjanja glasbe, kriterij Ocenjevanje projektnega dela pa za 328 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 9 V pregledu na Sliki 10 torej niso navedeni operativni uèni cilji plesnih programov, ki pa imajo, kljub drugim vsebinam in ciljem, primerljivo razdelitev podroèij na Zemljevidu uènih ciljev. 10 Zaradi sorazmerno manjšega števila uèiteljev predmetov Nauk o glasbi in Solfeggio, njihovi odgovori na Sliki 9 niso bili prikazani. predmeta Nauk o glasbi in Solfeggio uveljavlja Pravilnik o ocenjevanju, ki velja od 1. septembra 2016. Dve smeri potovanja po Zemljevidu uènih ciljev V dosedanjem razmišljanju smo uporabili nazorno prostorsko obliko Zemljevida uènih ciljev (ta hip ste pred oèmi spet ugledali podobo Kamniškega sedla, kajne?) ter nanjo razpostavili pomembna podroèja, ki opredeljujejo izzive za uèence. Prav je, da zdaj spregovorimo tudi o smereh potovanja po tem zemljevidu. Slika 11: Ustvarjalna in poustvarjalna smer uèenja in pouèevanja na glasbenih šolah. Na Zemljevidu uènih ciljev se oblikujeta dva naèina potovanja: poustvarjalna in ustvarjalna smer. Prva, poustvarjalna smer, predstavlja temeljno obliko pouèevanja glasbe v glasbenih šolah. Glavni cilj je oivljanje velikih skladateljskih dosekov iz preteklosti – in ker teh ni malo, lahko ves èas izobraevanja brez teav posvetimo samo temu cilju. Iz obmoèja vprašalnice Zakaj? izberemo ta ali oni uèni cilj in ga opremimo s to ali ono skladbo iz vsebinskega podroèja uènega naèrta (Kaj?). Uèitelj prav verjetno skladbo uèencu zaigra in o njej spregovori tudi kakšno besedo ter tako uèencu osvetli odgovor na porajajoèe se vprašanje Zakaj? Uèenec odide domov, kjer ima dovolj èasa za vajo oziroma za iskanje lastnega odgovora Kako? bo zaigral to skladbo. Ustvarjalna pot pa najprej pregleda stvari na »delovni mizi« oziroma Kaj? imamo pri roki oziroma lahko pridobimo brez veèjih teav. Tukaj se vedno najdejo razliène skladbe, razna uèila in pripomoèki, tudi uèitelj lahko vsakiè doda kaj »iz svojega«. Ustvarjalna smer potovanja pa nujno dovoljuje tudi uèencu, da prispeva to ali ono na delovno mizo: morda si eli igrati prav doloèeno skladbo ali pa je ravno pravi èas za èustvene melodije. Èe si sme uèenec (seveda v okviru minimalnih standardov uènih naèrtov) izbrati tudi skladbo ravno prave teavnosti, bo uspeh na podroèju Kako? prav verjetno vnaprej 329 Dimitrij Beuermann, CELOSTNA GLASBENA ŠOLA zagotovljen. Uèitelj in uèenec bosta skupaj zagotovo našla kar najbolj primerne poti za doseganje zastavljenih ciljev. Poustvarjalna in ustvarjalna pot: kuharski, igralni in glasbeni primer Potovanje po obeh poteh, poustvarjalni in ustvarjalni, si oglejmo s pomoèjo dveh splošnih in enega glasbenega primera. Oglejmo si, kako odrasli uporabljajo svoje kuharske spretnosti, kako se otroci igrajo s kockami in kako se glasbeniki uèijo glasbe. Za veèjo nazornost so opisi razliènih polj Zemljevida uènih ciljev natisnjeni takole: • BESEDE, ki so podèrtane, spadajo na polje Kaj? • BESEDE v leeèem tisku spadajo na polje Zakaj? • BESEDE, ki so natisnjene na obièajen naèin pa na polje Kako? • z malimi èrkami pa so natisnjene besede, ki vse skupaj zaokroujejo in smiselno dopolnjujejo v lepo berljive stavke. Tabela 2: Poustvarjalna pot: 1) Zakaj? — 2) Kaj? — 3) Kako? Zakaj? Kaj? Kako? kuharsko podroèje: RECEPT nas spodbudi, da iz IVIL, ki jih imamo v hladilniku, SKUHAMO slastno jed. igralno podroèje: NAÈRT nas spodbudi, da iz KOCK v škatli, ZGRADIMO velièastno stavbo. glasbeno podroèje: CILJI UÈNIH NAÈRTOV nas spodbudijo, da s pomoèjo UÈNIH VIROV, ki jih imamo na šoli, NAUÈIMO uèence dobre muzike. Seveda pa je mogoèe potovati tudi drugaèe: Tabela 3: Ustvarjalna pot: 1) Kaj? — 2) Zakaj? — 3) Kako? Kaj? Zakaj? Kako? kuharsko podroèje: IVILA, ki jih imamo v hladilniku, nas spodbudijo, da si izmislimo RECEPT in SKUHAMO slastno jed. igralno podroèje: KOCKE, ki jih imamo v škatli, nas spodbudijo, da oblikujemo NAÈRT in ZGRADIMO velièastno stavbo. glasbeno podroèje: UÈNI VIRI, ki jih imamo na šoli, nas spodbudijo, da oblikujemo OSEBNI UÈNI NAÈRT UÈENCA in ga NAUÈIMO dobre muzike. Na kratko reèeno: dve smeri potovanja, pa naj bo to na kuharskem, igralnem ali glasbenem podroèju, se razlikujeta po svojem izhodišèu. Tisti, ki stavijo na velike in preizkušene ideje kuharskih mojstrov, naèrte pomembnih zgradb ali velika glasbena dela, bodo izbrali poustvarjalno pot. Tisti, ki elijo ustvariti nekaj novega, pa bodo, seveda, izbrali ustvarjalno pot, pregledali, kaj jim je dosegljivo in iz tega pripravili naèrt. Seveda pa je 330 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek potrebno, v tretjem koraku, zavihteti kuhalnico, zavihati rokave ali sesti za inštrument, da bi se stvari preoblikovale tudi v resniènosti. O nevarnostih poustvarjalne smeri potovanja po Zemljevidu uènih ciljev Zaradi znaèilnosti sveta, ki nas obdaja in naših navad v njem (ki rade postanejo elezna srajca), si pri poustvarjalni smeri potovanja besede kot »recept«, »naèrt« ali »cilj« razvijejo doloèeno tenjo po umestitvi v podroèji Kaj? oziroma Kako? Zaporedja vzrokov in posledic, ki smo jim izpostavljeni v vsakdanjem ivljenju, nas usmerjajo v preprièanje, da je svet razdeljen na dve èrno-beli sestavini11. Tabela 2 se zato rada preuredi v obliko, ki je prikazana na Tabeli 4. Tabela 4: Pogled na poustvarjalno pot v vsakdanjem ivljenju: 1) — 2) Kaj? — 3) Kako? w Zakaj? Kaj? Kako? kuharsko podroèje: RECEPT nas spodbudi, da iz IVIL, ki jih imamo v hladilniku, SKUHAMO slastno jed. igralno podroèje: NAÈRT nas spodbudi, da iz KOCK v škatli, ZGRADIMO velièastno stavbo glasbeno podroèje: CILJI UÈNIH NAÈRTOV nas spodbudijo, da s pomoèjo UÈNIH VIROV, ki jih imamo na šoli, NAUÈIMO uèence dobre muzike. Povsem neopazno se ideje (Zakaj?), ki so si jih izmislili ali zaukazali eni, loèijo od izvedb (Kaj? in Kako?), ki jih opravijo drugi. Toda Slavoj iek12 nas opozarja, da celotno svetovno gospodarstvo temelji izkljuèno in zgolj na razporejanju in izkorišèanju bogastva, ki ga je ustvarila ustvarjalna manjšina. In e Oscar Wilde13 je dobrih sto let nazaj opozoril: »Resnièno iveti je najredkejša stvar na svetu. Veèina ljudi obstaja, to je vse.«14 In omenja tiste, ki pa se jim je to posreèilo; to so: »pesniki, filozofi, znanstveniki in nasploh ljudje, ki jim je ljuba kultura – reèeno z eno besedo: ljudje, ki so se v ivljenju uspeli uresnièiti«15. Za sreèo ljudi in dravno uspešnost je nujno, da se podroèju ustvarjanja, torej postavljanju vprašanj Zakaj?, tudi v šoli nameni ustrezni prostor, èas in pozornost. 331 Dimitrij Beuermann, CELOSTNA GLASBENA ŠOLA 11 Toplo-mrzlo, svetlo-temno, visoko-nizko, glasno-tiho, hitro-poèasi … 12 Slavoj iek: First as Tragedy, Then as Farce. Dostopno na spletnem naslovu: http://www.youtube.com/watch?v=cvakA-DF6Hc (obiskano 20. 3. 2014). 13 Dostopno na spletnem naslovu: http://en.wikipedia.org/wiki/Oscar_Wilde (obiskano: 1. 4. 2014). 14 »To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that is all." Wilde, O., (1891). The Soul of Man under socialism (Èlovekova duša v socializmu). Dostopno na spletnem naslovu: http://en.wikipedia. org/wiki/The_Soul_of_Man_under_Socialism ali http://libcom.org/library/soul-of-man-under- socialism- oscar-wilde (obiskano: 6. 3. 2014). 15 … the poets, the philosophers, the men of science, the men of culture – in a word, the real men, the men who have realised themselves … Wilde, O., (1891), ibid. Splošni princip gibanja stvari v prostoru Na tem mestu je potrebno dodati še splošni princip, ki povzroèa preoblikovanje udobno ravnega prostora, ki ga je mogoèe prav z lahkoto narisati na papir, v sedlaste ali kako drugaèe oblikovane pokrajine. Splošne zakonitosti gibanja stvari nadgrajujejo zgolj znanstveno pojmovanje sveta, ki sta ga sproila Galileo Galilei in Isaac Newton16 in ga postavlja v širši prostor relativistiène teorije Alberta Einsteina17 oziroma, kot pravi John Wheeler (v: Suskind, 2009, str. 66): STVARI povedo PROSTORU, kako naj se OBLIKUJE. PROSTOR pove STVAREM, kako naj se GIBLJEJO. Prav v skladu s tem izrekom je potrebno oblikovati tudi pokrajino Zemljevida uènih ciljev, èe se elimo izogniti preteèim napakam pretiranih dvorazsenostnih poenostavitev. In v tem, širšem kontekstu, je mogoèe zaslutiti, da se ideje, cilji ali naèrti gibljejo v nekih zgornjih prostorih, katere smo poprej, spomnimo se, imenovali miselna ravnina. Od tam vplivajo na premikanje stvari tam spodaj v materialnem svetu, toda le-te pa e samo s svojim obstojem vplivajo na oblikovanje misli tam nekje zgoraj. Za zakljuèek tega poglavja, še pred miselnim izletom proti oblikam ocenjevanja, ki potekajo na vsakem posameznem podroèju Zemljevida uènih ciljev, dodajmo še sliko ukrivljenega prostora, ki ga povzroèajo pomembne ali preprosto velike stvari, vi, pazljivi bralci, pa ga v mislih sooèite z likom sedlasto ukrivljene ravnine ali paè Kamniškega sedla z njegovimi dolinami in vrhovi vred. Le kakšne orjaške tektonske sile oblikujejo prostore našega ivljenja, še pomislimo … Slika 12: Ukrivljeni prostor in gibanje stvari v njem. 332 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 16 … èeprav je prav znanstvena revolucija omogoèila vsakovrstno udobje dandanašnjega ivljenja … 17 V splošni teoriji relativnosti je pojem gravitacijske sile kot sile, ki pojema s kvadratom razdalje, zavren in ga zamenja nova predstava gravitacije kot znaèilnosti prostor-èasa. Splošna teorija relativnosti je tudi takšna teorija, ki pri majhnih hitrostih in šibkih gravitacijskih poljih kot pribliek da Newtonov splošni gravitacijski zakon. Dostopno na spletnem naslovu: https://sl.wikipedia.org/wiki/Splošni_gravitacijski_zakon (obiskano: 14. 12. 2016) Ocenjevanje Naravni razvoj, torej naravno gibanje, je vedno posledica tega ali onega izbruha energije v svojem okolju in razvoj se seveda vedno giblje v ustvarjalni smeri. Slika 13: Naèini ocenjevanja na posameznih poljih zemljevida. Podroèje Kako? Vse se torej zaène na polju Kako? in tukaj je ocenjevanje povsem primerljivo z naravnimi stanji stvari. Mala ptièica se izkljuva iz jajca in se ozre naokrog. Na levi veji morda zagleda in zasliši ata ptièa, ki poje svojo pesem in na desni strani morda zagleda in zasliši mamo ptico, ki poje svojo pesem. Mala ptièica se odhrka enkrat, dvakrat in poskusi. Kar kmalu se ji posreèi! Èe bo pesem lepo zapeta, se bo od nekod pojavila še ena ptièica in dnevi bodo veselo tekli naprej. Imitacija oziroma posnemanje je najbolj osnovni naèin uèenja na tem svetu, res pa je, da pri njej ni potrebno uporabljati kakšnih velikih miselnih aktivnosti. Kot nalašè za male ptièice. Tudi med ljudmi se rodijo veliki glasbeni talenti in z malo sreèe najdejo tudi svojega uèitelja, v podobi velikega glasbenika; z uèiteljevo pomoèjo se bo njihova ivljenjska poklicanost lahko izivela v glasbi. Glasbena zgodovina nam pravi, da so glasbeniki vèasih prepešaèili stotine kilometrov, da bi slišali virtuoza, ki je napovedal svoj koncert. Narava jih, kot male ptice, ene v glasbeništvo in pravzaprav je le teko pomisliti, da bi jih karkoli na tem svetu sploh lahko zadralo. Ocenjevanje njihovega uspeha se na tem ocenjevalnem polju meri le z odobravanjem poslušalcev – aklamacijo18. Èe je aplavz velik in se o njem širi glas govoric, bo tudi v prihodnje obèinstvo prihajalo na koncerte in glasbenik si bo ustvaril dobro ime. Uspešno in v zadovoljstvu bo preivel svoje dni. Toda èe aplavza ni, se ve: kariera tega glasbenika bo kratka in njegov kruh bo grenak, kajti mnogo je poklicanih in malo izbranih. 333 Dimitrij Beuermann, CELOSTNA GLASBENA ŠOLA 18 aklamacija aklamácija -e  (á) mnoièno pozdravljanje z vzklikanjem, s ploskanjem: sprejeli so ga z aklamacijo; aklamacije ljudstva / bil je izvoljen z aklamacijo soglasno s ploskanjem ali z vzkliki, ne z glasovanjem. Slovar slovenskega knjinega jezika. (5. 12. 2016) Tudi v Pravilniku o preverjanju in ocenjevanju znanja ter napredovanju uèencev v glasbenih šolah19 je mogoèe najti princip aklamacije: Uèenec, ki se uvrsti na dravno tekmovanje ali dosee viden uspeh na drugem po zahtevnosti enakovrednem tekmovanju, je lahko oprošèen opravljanja letnega izpita, oceno pa na predlog uèitelja doloèi uèiteljski zbor. Podroèje Kaj? Glasbeništvo spodbujajo bogati meceni, ki si v zameno zaelijo glasbe na svojem dvoru, tudi njihove hèerke se uèijo klavirja, ker to spada k dobri izobrazbi. To vidijo tudi drugi in tudi v njih zraste elja po uivanju v glasbi. A dobrih glasbenikov je vedno premalo. Zato je potrebno ustvariti širše prilonosti za glasbeno izobraevanje, še posebej za vse tiste, ki sicer ne bi mogli najti glasbenega uèitelja, jih oskrbeti s primernim inštrumentom … Po vzoru ustanavljanja osnovnih šol v èasu Marije Terezije so tudi v Ljubljani pred dvesto leti dobili dovoljenje, da ustanovijo prvo glasbeno šolo. Ustanovitveno doloèilo Glasbene šole Glasbene matice, da se smejo v to šolo vpisati predvsem revni uèenci, je imelo velik pomen za nadaljnji razvoj glasbenega šolstva. Prilonost za glasbeno izobraevanje je ponujalo tudi tistim uèencem, ki jih je ivljenje prikrajšalo za materialne dobrine: dostop do inštrumentov in šolnine za pouk. Na zaèetku je bilo za revne uèence rezerviranih 24 mest, le 12 pa jih je bilo ponujenih tudi uèencem iz bogatejših druin, toda ti so morali izkazati še posebej veliko nadarjenost, da bi upravièili svoj vpis na glasbeno šolo Glasbene matice. Glasbena matica je širila svojo dejavnost in do danes je bilo v Sloveniji ustanovljeno veliko število glasbenih šol.20 Toda, seveda: ko se oblikujejo izobraevalne mree glasbenih šol, se vanje vpisujejo tudi uèenci, ki ne premorejo najvišjih glasbenih sposobnosti oziroma najveèjih glasbenih talentov. Zato so javne šole, splošne ali glasbene, vedno urejene tako, da je uspešnost uèencev mogoèe oceniti glede na te ali one kriterije. V ocenjevanje vstopi naèelo oblikovanja povpreène ocene iz posameznih kriterijev, ki doloèa uèni uspeh pri posameznem predmetu. Poleg naravne glasbene nadarjenosti tako pridobijo pomembnost tudi drugi kriteriji, ki odloèajo o skupnem uspehu uèenca. 334 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 19 Dostopno na spletnem naslovu: https://www.uradni-list.si/1/content?id=126850#!/Pravilnik-o- spremembah-in-dopolnitvah-Pravilnika-o-preverjanju-in-ocenjevanju-znanja-ter-napredovanju-ucencev -v-glasbenih-solah (obiskano: 13. 12. 2016). (obiskano: 13. 12. 2016). 20 Izvajalke programov osnovnega glasbenega in plesnega programa so javne in zasebne glasbene šole, ki so vpisane v razvid izvajalcev pri MIZŠ. V šolskem letu 2015/16 v Republiki Sloveniji deluje 54 javnih glasbenih šol s 17 podrunicami in 82 dislociranimi enotami ter 13 zasebnih glasbenih šol. V redni del programa, ki se financira iz dravnega proraèuna, je vkljuèeno skupno 25.448 uèencev. Dostopno na spletnem naslovu: http://www.mizs.gov.si/si/delovna_podrocja/direktorat_za_predsolsko_vzgojo_in_ osnovno_solstvo/glasbeno_izobrazevanje/#c18001 (obiskano 14. 12. 2016). ). Podroèje Zakaj? Na polju vprašalnice Zakaj? se dogaja formativno spremljanje – preverjanje v najlahtnejšem pomenu besede21. Tukaj številèna ocena ni potrebna, kajti številka s svojo dokonènostjo zmore celo za nazaj unièiti mnogo vloenih prizadevanj. Številèna ocena ne spada na prostor Zakaj?, ravno tako kot je nespametno razmišljati o posameznih ocenjevalnih kriterijih na podroèju Kaj?, potem ko smo e slišali aplavz in vzklikanje publike, ki odobrava Kako? je bila glasba izvedena. V nekaterih dravah ne uporabljajo ocen, zato uèenci niso pod stalnim pritiskom ocenjevalnih postopkov in se lahko v veèji meri posvetijo svojemu delu, ki je zanje predvsem uèenje. Èe je še naèrtovanje šolskega dela usklajeno s sposobnostmi, potrebami in eljami uèenca, ni razloga, da ne bi bili v šoli uspešni prav vsi uèenci. Tudi kapitalistièni red, v katerega je Slovenija na velika vrata vstopila pred nekako èetrt stoletja, eli postaviti v središèe dogajanja uèenca in njegove ideje. Kajti uspešno spreminjanje idej v resniènost je v odraslem svetu, najpomembnejši generator te ali one gospodarske uspešnosti. Ni nakljuèje, da so se v slovenskih glasbenih šolah razvile, poleg izvajanja predmetnika in uènih naèrtov tudi razliène dejavnosti, ki izpolnjujejo ustvarjalno podroèje Zemljevida uènih ciljev. Njihovi naslovi jasno kaejo tudi na projektno naravo šolskega dela na glasbenih šolah. Naslovi projektov iz Tabele 5 so bili zbrani na sreèanjih študijskih skupin glasbenih šol jeseni 2016. 335 Dimitrij Beuermann, CELOSTNA GLASBENA ŠOLA 21 Na to polje je bilo sprva umešèeno tudi uvajanje opisnega ocenjevanja, toda kasneje se je z njim izpopolnil dotlej še nezasedeni prostor oblikovanja kazalnikov in meril za ocenjevanje teh ali onih uènih ciljev. Tabela 5: Projektne oblike dela na glasbenih šolah. SKUPNI OPERATIVNI CILJI: PETJE IN INŠTRUMENTI TER NAUK O GLASBI NEKATERI PROJEKTI GLASBENE ŠOLE igrajo v skupini Igranje v skupinah; Skupne vaje, korepeticije med uèenci; Igranje ob CD-ju; Razredni nastopi; Skupinske lekcije: veè uèencev in/ali uèiteljev hkrati (predmetnik tudi tu doloèa uèni èas); Intenzivne vaje: npr. poletne šole; Ulièna igra; Prijatelji se obišèejo …; Druinski nastopi; Nastop uèitelj in uèenec; Javni nastop iz Nauka o glasbi; Glasbena matineja (predstavitve za nove uèence); Slovo od glasbene šole v 6. razredu; Absolventski veèer; obiski na osnovnih šolah … ustvarjajo glasbo in uporabljajo uèno tehnologijo Delavnice: nekajkrat na leto; Izraanje preko risb, zgodb; Uporaba »nenavadnih« didaktiènih pripomoèkov; Improvizacija; Projekt: glasbena pravljica; Igranje po posluhu; Skupno improviziranje in ustvarjanje; Povezovanje besede, glasbe, likovnosti …; Glasba, spis, glasbene razstave … spoznavajo, ocenjujejo in vrednotijo glasbo Medsebojne hospitacije uèiteljev; Tematski nastopi; Glasbena kocka; Knjiica koncertov; Poslušanje posnetkov koncertov; Ocenjevanje glasbenih prijateljev: uèenci ocenjujejo uèence; Zapis samozaznavanja; Naèrtovanje lastnega dela; Po nastopu: pohvala na veè naèinov …; Izdelava komentarjev; Glasbeni kviz; Obisk glasbenih predstav; Koncertni abonma (uèenci zbirajo ige); Slovenski skladatelj; Glasbene ekskurzije; Table z izdelki uèencev na hodnikih šole … Pravilnik o ocenjevanju na glasbenih šolah doloèa, da se glasbeni projekti ocenjujejo v okviru predmetov Nauk o glasbi in Solfeggio. Še zadnji pogled na celoto Izhajajoè iz Zemljevida uènih ciljev, lahko v glasbenih in plesnih programih glasbene šole najdemo štiri razlièna podroèja in iz njih izpeljemo štiri splošne kriterije za ocenjevanje: • Tehnièna in plesna teavnost uène snovi (Kaj?): uène vsebine pri inštrumentih, petju in plesu, teoretska in oblikovna znanja, poznavanje plesne terminologije; • Tehnièno obvladovanje inštrumenta, glasu ali telesa (Kako?): tehnika izvajanja, solfediranje, aktivno poslušanje in opazovanje, uporaba uène tehnologije; • Prikaz ustvarjalnosti (Zakaj?): muzikalnost, improvizacija, plesni izraz, projektno delo; • Natanènost in zanesljivost izvedbe (Kdo? je Kje? In Kdaj?): uspešnost nastopov in uspešnost sodelovanja v skupinah; v skladu z individualnim delovnim naèrtom uèenca ali delovnim naèrtom uène skupine. Takšna je torej podoba Celostne glasbene šole. Uèenci se imajo prilonost sreèati z velikimi in vedno bolj zahtevnimi glasbenimi deli, pridobivajo si potrebna tehnièna znanja ter razvijajo izraanje svoje muzikalnosti; v èasu obiskovanja glasbene šole (ali tudi 336 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek kasneje) pa se lahko udeleujejo razliènih projektov, ki potekajo na glasbeni šoli. Ravno pravšnji delei teh sestavin predstavljajo osnovo za dobro potovanje po Zemljevidu uènih ciljev: tistih uèencev, ki bodo postali poklicni glasbeniki in tistih, ki bodo postali zavzeti in razmišljujoèi èlani glasbenega obèinstva. Celostna glasbena šola se torej dotika vseh podroèij èlovekovega bivanja in prav zato si prislui naziv celostna. To pa je prav tisto, kar smo s tem hoteli povedati22. Literatura Adorno, Theodor W. 1986. Uvod v sociologijo glasbe. Ljubljana: Dravna zaloba Slovenije. Beuermann, Dimitrij. 2008. Prepoznavanje implicitnih glasbenih vrednot kot sredstvo za razvoj osnovnošolske glasbene nadarjenosti. Doktorska disertacija. Univerza v Ljubljani: Filozofska fakulteta, Oddelek za psihologijo. De la Motte Haber, Helga. 1990. Psihologija glasbe. Ljubljana: Dravna zaloba Slovenije. Five Ws. https://en.wikipedia.org/wiki/Five_Ws (28. 11. 2016). Fragetechnik https://de.wikipedia.org/wiki/Fragetechnik#Offene_W-Fragen_in_der_Praxis (28. 11. 2016). Glasbeno izobraevanje. http://www.mizs.gov.si/si/delovna_podrocja/direktorat_za_ predsolsko_vzgojo_in_osnovno_solstvo/glasbeno_izobrazevanje/#c18001 (14. 12. 2016). Metakognicija. Spoznavanje o spoznavanju. https://sl.wikipedia.org/wiki/Metakognicija (14. 12. 2016). Oscar Wilde. http://en.wikipedia.org/wiki/Oscar_Wilde (1. 4. 2014). Pravilnik o izobrazbi uèiteljev in drugih strokovnih delavcev v izobraevalnih programih glasbene šol.http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=PRAV12515 (13. 12. 2016). Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o preverjanju in ocenjevanju znanja ter napredovanju uèencev v glasbenih šolah https://www.uradni-list.si/ 1/content?id=126850#!/Pravilnik-o-spremembah-in-dopolnitvah-Pravilnika-o-preverja nju-in-ocenjevanju-znanja-ter-napredovanju-ucencev-v-glasbenih-solah (13. 12. 2016). Pravilnik o vodenju razvida izvajalcev javno veljavnih programov vzgoje in izobraevanja. http://www.uradni-list.si/1/objava.jsp?urlid=200910&stevilka=313 (13. 12. 2016). 337 Dimitrij Beuermann, CELOSTNA GLASBENA ŠOLA 22 QED: Quod erat demonstrandum. Dostopno na spletnem naslovu: https://sl.wikipedia.org/wiki/Q.E.D. (obiskano: 14. 12. 2016) Splošni gravitacijski zakon. https://sl.wikipedia.org/wiki/Splošni_gravitacijski_zakon (14. 12. 2016) Schiller, C., Motion Mountain, www.motionmountain.net, str. 28 (1. 12. 2016) Susskind, Leonard. 2009. The Black Hole War. USA: Hachette Book Group. https://sl.wikiquote.org/wiki/Glasba (2.12. 2016). The Soul of Man under socialism. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Soul_of_Man_under_Socialism (6. 3. 2014). The soul of man under socialism - Oscar Wilde. http://libcom.org/library/soul-of-man-under-socialism-oscar-wilde (6. 3. 2014). iek, S. 2010. First as Tragedy, Then as Farce. http://www.youtube.com/watch?v=cvakA-DF6Hc (20. 3. 2014). Summary The lecture deals with the need of integrating the student’s mental layer into the learning process. Craft-oriented teaching of musical instruments can easily elude every connection with mental layers. Its purpose is to provide the command of a musical instrument (or in the case of the dance, the body), with the help of differently effective practice methods. The student’s creativity has its place only at the end of the learning process; however, only rare students achieve such mastery. Most students cannot even sense the sheer complexity of music, as they leave the learning process too soon. An important mission of music education, which is pointed out in the curriculum, is to encourage the development of the student’s thinking on the material world of music. Today, the criteria for evaluating the success of students in music schools are again under consideration. In other words: should we consider and evaluate only the result of the final examination or should we also consider the process that brought to the results and (also) the mental achievement of the student during the process. Taking into consideration the mental layers of a student is a challenge for the traditional learning process and the teachers alike; yet, it is vital for encouraging any type of creativity–which will later form a material image and expression in the material world; thus, which will be realized. 338 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek